Uuden verkkosivuston hakukoneoptimointi [tärkeimmät vinkit]

uuden verkkosivuston SEO
Uuden verkkosivuston hakukoneoptimoinnissa täytyy olla kärsivällinen, mutta tietyt perusasiat on hyvä laittaa kuntoon heti alkuun. Jatkuvuuden ja ennustettavuuden takia olisi tärkeää, että reilu puolet kävijöistä saapuisi sivustolle orgaanisesti (eli maksuttomien hakutulosten kautta).

Kun sivustosi on ihan uusi, vie indeksointi aikaa

Kun uusi verkko­sivus­to on julka­istu ja indek­soitu, on aika alkaa työsken­nel­lä sen hakuko­nenäkyvyy­den paran­tamisek­si.

Kuin­ka tark­i­stat, onko Google jo indek­soin­ut sivus­tosi? Kat­so täältä vinkit!

On tärkeää muis­taa, että uuden sivus­ton hakuko­nenäkyvyy­den kehit­tymi­nen vaatii aikaa. Usein voi kestää viikko­ja, jopa kuukau­sia, ennen kuin sivus­to löytää paikkansa haku­tu­lok­sis­sa. 

Varmista, että uudella sivustollasi työkalut ovat kunnossa

Analytiikan ja datan avulla voit kehittää sivustoasi

Google Ana­lyt­ics on maail­man suosi­tu­in ana­lyti­ikkatyökalu. Ana­lyt­ics tar­joaa val­tavasti dataa ja mah­dol­lisuuk­sia tutkia verkko­sivu­vierail­i­joiden käyt­täy­tymistä.

Ana­lyti­ik­ka on tärkeää asen­taa sivus­tolle, jot­ta voit jatkos­sa seu­ra­ta verkko­sivus­tosi toimivu­ut­ta, opti­moi­da sivus­toasi tehokkaam­mak­si sekä tuot­tavam­mak­si.

Ana­lyt­ic­sin avul­la opit myös tun­temaan yleisösi parem­min, eli ana­lyti­ikan avul­la voidaan kerätä todel­la arvokas­ta tietoa verkko­sivu­jen kävi­jöistä.

Google Search Consolella seuraat hakukonenäkyvyyttäsi

Google Search Con­sole tar­joaa arvokas­ta tietoa verkko­sivus­tosi suori­tuskyvys­tä ja hakuko­nenäkyvyy­destä Goog­lessa.

Search Con­solel­la voit selvit­tää, miten Google näkee yri­tyk­sesi verkko­sivun, se ilmoit­taa myös mah­dol­li­sista ongelmista Googlen hakuko­nenäkyvyy­teen liit­tyen.

Google Search Con­sole aut­taa sin­ua ymmärtämään, miten sivusi men­estyvät Googlen haku­tu­lok­sis­sa ja miten esimerkik­si käyt­täjät löytävät tien­sä verkko­sivus­tolle­si.

Vaik­ka uuden sivus­ton indek­soi­tu­mi­nen vie aikaa, on tärkeää, että tietyt asi­at on heti alku­un hoidet­tu kun­nol­la. Käy kat­so­mas­sa konkreet­ti­nen esimerk­ki — mitä tapah­tui julka­isun jäl­keen, kun kak­si saman alan sivus­toa julka­isti­in samaan aikaan. Toinen sivus­toista oli hakuko­neop­ti­moitu ja toinen vain hakukoneystävälli­nen.

Tärkeimmät vinkit uuden verkkosivuston hakukoneoptimointiin

Google on useimpi­en ihmis­ten ensim­mäi­nen pysäk­ki, kun he etsivät tietoa tai ratkaisu­ja ongelmi­in­sa — jos sivus­tosi ei nouse haku­tu­lok­sis­sa esi­in, menetät val­ta­van määrän poten­ti­aal­isia asi­akkai­ta.

Googlen kär­jestä löy­tyvät yri­tyk­set, nap­paa­vat suurim­man osan asi­akkaista — sik­si hakuko­neop­ti­moin­ti­in kan­nat­taa nykypäivänä todel­lakin panos­taa.

Alta löy­dät tärkeim­mät vinkit!

Avainsanojen tutkimus ja käyttö sivustolla

Jos avain­sanatutkimus­ta ei ole tehty jo sivus­ton suun­nit­telu- ja toteu­tus­vai­heessa, kan­nat­taa se ehdot­tomasti tehdä viimeistään nyt.

Hakuko­neop­ti­moin­ti­in ei kan­na­ta lähteä tuh­laa­maan aikaa, ellet tarkkaan tiedä, mitkä avain­sanat ovat oikeasti yri­tyk­selle­si merk­i­tyk­sel­lisimpiä ja kan­nat­tavimpia.

Avain­sanatutkimuk­ses­sa kan­nat­taa selvit­tää mah­dol­lisim­man laa­jasti ja tarkkaan, minkälaisia aihep­i­iri­in liit­tyviä avain­sano­ja asi­akkaasi hakukoneis­sa käyt­tävät, kuin­ka kil­pail­tu­ja avain­sanat on ja mikä on avain­sano­jen hakuin­ten­tio.

Opas avain­sanatutkimuk­sen tekemiseen.

Metatiedot

Metatiedot näkyvät hakukonei­den haku­tu­lok­sis­sa.

Varmista, että jokaisel­la sivul­lasi on määritet­tynä oma uni­ik­ki title sekä descrip­tion. Metatiedot kan­nat­taa pitää mah­dol­lisim­man ytimekkäinä, myös kyseisen sivun avain­sana kan­nat­taa aina sisäl­lyt­tää titleen.

Metati­eto­jen tehtävä on ker­toa ytimekkäästi sivun sisäl­löstä ja saa­da poten­ti­aa­li­nen asi­akas klikkaa­maan juuri sin­un linkkiäsi.

Metatiedot - Meio

Sivuston sisällöt ovat isossa roolissa

Laadukas sisältö hakuko­neop­ti­moin­nis­sa on edelleen kuningas.

Pyri tar­joa­maan käyt­täjille­si arvokas­ta ja infor­mati­ivista sisältöä, joka vas­taa hei­dän kysymyk­si­in mah­dol­lisim­man hyvin. Sisäl­lön tulisi olla hyvin kir­joitet­tua, organ­isoitua ja sisältää avain­sano­ja luon­tev­asti.

Esimerkik­si kaik­ki palve­lut kan­nat­taa pilkkoa omille sivuilleen. Jokaisel­la yksit­täisel­lä sivul­la olisi tärkeää olla vain yksi pääavain­sana ja sen lisäk­si tois­si­jaisia (aiheeseen liit­tyviä) avain­sano­ja hyö­dyn­net­tynä.

Yri­tys­blo­gi on lois­ta­va tapa kas­vat­taa näkyvyyt­tä ja tavoit­taa poten­ti­aal­isia asi­akkai­ta.

Varmista, että sivustosi toimii teknisesti hyvin

Varmista, että sivus­tosi tekni­nen puoli on kun­nos­sa. Sivus­tosi tulee latau­tua nopeasti, olla mobi­iliys­tävälli­nen sekä sivus­ton rak­en­teen on tärkeää olla mah­dol­lisim­man selkeä ja käyt­täjäys­tävälli­nen. 

Verkko­sivus­ton nopeus etenkin mobi­ilis­sa on tul­lut yhä tärkeäm­mäk­si kri­teerik­si, mitä Google arvostaa (se on yksi rank­ing fac­tor­eista, eli iso vaiku­tus hakuko­nenäkyvyy­teen).

Sivus­tosi nopeut­ta voit tes­ta­ta ja tarkastel­la esimerkik­si täl­lä Googlen oma­l­la työkalul­la:
Page­Speed Insights

Täältä voit lukea lisää teknis­es­tä hakuko­neop­ti­moin­nista.

Sisäiset linkit sivutollasi

Selkeä ja hel­posti nav­igoita­va sivus­to aut­taa sekä käyt­täjiä että hakukonei­ta löytämään sisältösi.

Etu­sivul­ta kan­nat­taa linkit­tää kaikille tärkeim­mille sivuille, lisäk­si kaik­ki tärkeä sisältö tulisi löy­tyä mak­simis­saan 2–3 klikkauk­sen päästä.

Google seu­raa linkke­jä, mitä use­ampi link­ki osoit­taa tietylle sivulle­si, sitä tärkeäm­mäk­si Google sivun tulk­it­see. Sisäis­ten linkkien avul­la ohjaat myös asi­akas­ta eten­emään ostopolul­la.

Ulkoiset linkit

Ulkoiset linkit toimi­vat Googlen silmis­sä suosi­tuksi­na verkko­sivus­tolle­si. Kan­nat­taa keskit­tyä vahvo­jen linkkien han­kkimiseen, saman aihep­i­irin sivus­toil­ta. 

Hakukoneet pitävät ulkoisia linkke­jä arvos­sa, kos­ka niiden han­ki­ta ei ole suo­ranais­es­ti hal­lit­tavis­sasi, mut­ta on monia eri­laisia strate­gioi­ta, joil­la voit tähän vaikut­taa ja edis­tää oman ulkoisen linkkiprofi­il­isi kas­vat­tamista.

Google jakaa ulkoiset linkit hyvi­in ja huonoi­hin linkkei­hin, huonoil­la linki­tyk­sil­lä on yleen­sä negati­ivi­nen vaiku­tus sivus­ton sijoituk­seen.

Linkke­jä ei myöskään kan­na­ta ostaa.

Ostet­tu­jen linkkien, linkkiverkos­to­jen tai sivus­toverkos­to­jen hyö­dyn­tämisel­lä pyritään aina manip­u­loimaan Googlea, sitä ei kan­na­ta tehdä. Google osaa nykypäivänä hyvin tun­nistaa epäeet­tisiä linkke­jä ja jät­tää ne noteer­aa­mat­ta kokon­aan, jol­loin linkeistä ei ole mitään hyö­tyä. Huonoim­mas­sa tapauk­ses­sa sijoituk­set voivat laskea, tai Google voi jopa pois­taa sivun haku­tu­lok­sista kokon­aan.

Uuden verkkosivuston hakukonenäkyvyyden kasvu — SEOn avulla Googlen kärkisijoille

Nykypäivänä läh­es kaik­ki uudet ammat­ti­mais­es­ti raken­netut sivus­tot on suun­nitel­tu mah­dol­lisim­man hakukoneystäväl­lisik­si — tästä syys­tä Googlen kärk­isi­jo­ja on jatku­vasti haas­tavampi saavut­taa, varsinkaan sil­loin jos hakuko­neop­ti­moin­ti­in ei panos­te­ta.

Mitä kovem­pi kil­pailu alal­la on, sitä enem­män kokon­ais­val­taiseen hakuko­neop­ti­moin­ti­in täy­tyy panos­taa.

Kun hakuko­neop­ti­moin­tia tehdään eet­tis­es­ti ja hyvin, tuo hakuko­neop­ti­moin­ti todel­la pitkäaikaisia sekä laa­ja-alaisia hyö­tyjä. Hakuko­neop­ti­moin­nil­la on todel­la suuri vaiku­tus sivus­ton löy­det­tävyy­teen.

Altavastaajan roolista hakutulosten kärkisijoille

Näyt­tök­er­to­jen määrä Googlen haku­tu­lok­sis­sa kasvoi muu­tamista yksit­täi­sistä näyt­tök­er­roista tuhan­si­in näyt­tök­er­toi­hin viikos­sa:

Search console dataa - Meio

Kyseinen sivus­to (jota yllä ole­va data kos­kee) indek­soi­tui Googleen maalisku­us­sa 2023.

Toukoku­un alku­un asti sivus­to löy­tyi haku­tu­lok­sista vain yri­tyk­sen nimel­lä, mut­ta ei yhdel­läkään palvelul­la, kos­ka kil­pailu kyseisel­lä alal­la on todel­la kovaa.

Sivus­to oli heti alku­un jo teknis­es­ti kun­nos­sa ja raken­net­tu mah­dol­lisim­man hakukoneystäväl­lisek­si.

Toukoku­un 2023 alus­sa aloitet­ti­in sivus­ton hakuko­neop­ti­moin­ti. Hakuko­neop­ti­moin­nin aloit­tamisen jäl­keen sivus­ton näkyvyys on heti läht­enyt kovaan ja tasaiseen nousu­un.

8kk aikana Google-sijoituk­sia, rel­e­van­teil­la avain­sanoil­la on saavutet­ti­in:

  •  Googlen Top3 sijoituk­sia reilut 20 kap­palet­ta
  •  Googlen etu­sivun eli Top10 sijoituk­sia noin 40 kap­palet­ta
  •  Sijoil­la 11–20 noin 40 kap­palet­ta
  •  Sijoil­la 21–100 jo yli 100 kap­palet­ta

SEO-työtä edelleen jatke­taan eli näkyvyys jatku­vasti kas­vaa.

Lisäk­si sivus­to saa jatku­vasti lisää ikää, jon­ka myötä luotet­tavu­us hakukonei­den silmis­sä kokoa­jan kas­vaa, mikä itsessään vaikut­taa posi­ti­ivis­es­ti koko sivus­ton sijoituk­si­in.

Miksi orgaaninen hakukonenäkyvyys on tärkeää?

Nykypäivänä läh­es 90 pros­ent­tia ihmi­sistä aloit­taa tiedon ja palvelu­iden etsimisen hakukoneista, sik­si hakuko­nenäkyvyy­teen on ääret­tömän tärkeää panos­taa.

Kun hakuko­neop­ti­moin­tia tehdään eet­tis­es­ti ja hyvin (ja yri­tyk­sesi löy­tyy Googlen haku­tu­lok­sista yri­tyk­selle­si tärkeil­lä avain­sanoil­la), tuo hyvä orgaa­ni­nen Google-näkyvyys pitkäaikaista, kestävää ja jatku­vaa liiken­net­tä verkko­sivus­tolle­si, ilmaisek­si.

Tästä syys­tä hyvä orgaa­ni­nen näkyvyys on erit­täin arvokas­ta.

Vah­va hakuko­nenäkyvyys luo myös luotet­ta­van kuvan yri­tyk­ses­täsi.

Jos halu­at poten­ti­aal­is­ten asi­akkaiden löytävän luok­sesi, kar­toite­taan avain­sano­jen tilanne ja luo­daan yhdessä teille paras strate­gia hakuko­nenäkyvyy­den kas­vat­tamiseen.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.