SEOn tavoitteena on saada sivusto näkymään mahdollisimman korkealla hakutuloksissa relevanttien avainsanojen ja hakulausekkeiden kohdalla, mikä parantaa sivuston löydettävyyttä ja houkuttelee enemmän laadukkaita kävijöitä sivustollesi.

Mitä SEO on?

SEO (Search Engi­ne Opti­miza­tion) on pro­ses­si, jon­ka avul­la paran­ne­taan verk­ko­si­vus­ton näky­vyyt­tä haku­ko­nei­den orgaa­ni­sis­sa (ei-mak­se­tuis­sa) haku­tu­lok­sis­sa.

Täs­sä artik­ke­lis­sa käym­me läpi muun muas­sa: 

  • Mitä SEO-pal­ve­lut ovat ja mik­si ne ovat tär­kei­tä.
  • Mitä SEO-pal­ve­lut sisäl­tä­vät ja miten ne toteu­te­taan.
  • Mit­kä ovat SEO-pal­ve­lui­den tär­keim­mät hyö­dyt ja mitä voit odot­taa saa­vut­ta­va­si.

Miksi SEO-palvelut ovat tärkeitä yrityksille?

Verk­ko­si­vus­to­si näky­vyys haku­ko­neis­sa kuten Googles­sa, perus­tuu pit­käl­ti yri­tyk­se­si verk­ko­si­vun haku­ko­neop­ti­moin­nin laa­tuun. SEOn tavoit­tee­na on nos­taa sivus­to­si sijoi­tuk­sia Googlen haku­tu­lok­sis­sa ja sitä kaut­ta ohja­ta sivuil­le­si enem­män osta­via asiak­kai­ta.

Nyky­ään suu­rin osa kulut­ta­jis­ta etsii tie­toa, tuot­tei­ta ja pal­ve­lui­ta haku­ko­nei­den, kuten Googlen, kaut­ta. Jos et löy­dy Googlen ensim­mäi­sel­tä sivul­ta, har­va asia­kas löy­tää yri­tyk­se­si (vain alle 1% selaa haku­tu­lok­sia edes toi­sel­le sivul­le asti).

Haku­ko­neop­ti­moin­nin avul­la voit kas­vat­taa yri­tyk­se­si lii­ke­toi­min­taa, kun aidos­ti poten­ti­aa­li­set asiak­kaat löy­tä­vät yri­tyk­se­si luok­se. Kas­va­van näky­vyy­den lisäk­si SEO paran­taa sivus­ton käy­tet­tä­vyyt­tä sekä paran­taa kon­ver­sio­pro­sent­tia — SEO tuo pit­kä­ai­kai­sia ja laa­ja-alai­sia hyö­ty­jä, sik­si sii­hen kan­nat­taa panos­taa.

Lisää SEO-pal­ve­lui­den hyö­dyis­tä voit lukea alem­paa täs­tä artik­ke­lis­ta.

Mitä SEO-palvelut ovat?

SEO-pal­ve­lut ovat asian­tun­ti­ja­pal­ve­lui­ta. SEOn avul­la pyri­tään paran­ta­maan verk­ko­si­vun laa­tua ja käy­tet­tä­vyyt­tä sekä muok­kaa­maan sisäl­tö­jä niin, että ne vas­tai­si­vat mah­dol­li­sim­man hyvin asiak­kai­den tar­pee­seen.

SEO-pal­ve­lui­den sisäl­tö voi­daan jakaa kol­meen pää­tyyp­piin: sivun sisäi­nen opti­moin­ti (On-page SEO), tek­ni­nen SEO ja sivun ulkoi­nen opti­moin­ti (Off-page SEO).

Sivun sisäinen optimointi (On-page SEO)

Sivun sisäi­nen opti­moin­ti kes­kit­tyy verk­ko­si­vus­ton sisäl­töi­hin.

Tähän kuu­luu muun muas­sa:

  • Avain­sa­na­tut­ki­mus: Etsi­tään ja ana­ly­soi­daan — tun­nis­te­taan ja vali­taan rele­van­tit avain­sa­nat, joi­ta poten­ti­aa­li­set asiak­kaat käyt­tä­vät etsies­sään tuot­tei­ta tai pal­ve­lui­ta. Raken­ne­taan teho­kas sisäl­tö­stra­te­gia.
  • Sisäl­lön opti­moin­ti: Luo­daan ja muo­ka­taan verk­ko­si­vus­ton sisäl­töä niin, että se on infor­ma­tii­vis­ta, laa­du­kas­ta ja vas­taa käyt­tä­jien teke­miin hakui­hin mah­dol­li­sim­man hyvin. Lisäk­si opti­moi­maan otsi­kot, meta­tie­dot ja URL-osoit­teet. Myös kuvien opti­moin­ti on tär­ke­ää.
  • Sisäi­nen link­ki­ra­ken­ne: Raken­ne­taan teho­kas sisäi­nen link­ki­ra­ken­ne, joka aut­taa haku­ko­nei­ta ja käyt­tä­jiä navi­goi­maan sivus­tol­la.

Tekninen SEO

Tek­ni­nen SEO kes­kit­tyy verk­ko­si­vus­ton tek­ni­siin omi­nai­suuk­siin, jot­ka vai­kut­ta­vat sen suo­ri­tus­ky­kyyn sekä kykyyn tul­la indek­soi­duk­si ja sijoit­tua haku­ko­neis­sa.

  • Sivus­ton nopeus: Paran­ne­taan sivus­ton lataus­no­peut­ta, mikä on tär­keä teki­jä sekä käyt­tä­jä­ko­ke­muk­sen että haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den kan­nal­ta.
  • Mobii­liys­tä­väl­li­syys: Var­mis­te­taan, että sivus­to on opti­moi­tu mobii­li­lait­teil­le, kos­ka suu­ri osa verk­ko­lii­ken­tees­tä tulee mobii­li­lait­teis­ta.
  • SSL-ser­ti­fi­kaa­tit: Var­mis­te­taan, että sivus­to käyt­tää https-pro­to­kol­laa, mikä lisää sen tur­val­li­suut­ta ja luo­tet­ta­vuut­ta.
  • Sivus­to­kart­ta ja indek­soin­ti: Luo­daan XML-site­map eli sivus­to­kart­ta ja var­mis­te­taan, että haku­ko­neet voi­vat hel­pos­ti indek­soi­da kaik­ki sivut.

Sivun ulkoinen optimointi (Off-page SEO)

Sivun ulkoi­nen opti­moin­ti kes­kit­tyy toi­men­pi­tei­siin, jot­ka teh­dään verk­ko­si­vus­ton ulko­puo­lel­la sen näky­vyy­den paran­ta­mi­sek­si.

Tämä sisäl­tää muun muas­sa:

  • Backlin­kit eli ulkoi­set lin­kit ja brän­di­mai­nin­nat: Pyri­tään saa­maan mai­nin­to­ja sekä laa­duk­kai­ta link­ke­jä muil­ta sivus­toil­ta, jot­ka osoit­ta­vat sivus­tol­le­si. Nämä kas­vat­ta­vat sivus­to­si auk­to­ri­teet­tia ja luo­tet­ta­vuut­ta haku­ko­nei­den sil­mis­sä.
  • Aktii­vi­nen some: Hyö­dyn­ne­tään sosi­aa­lis­ta medi­aa lii­ken­teen ja brän­din tun­net­tuu­den lisää­mi­sek­si. Google arvos­taa yri­tyk­sien moni­ka­na­vai­suut­ta.

Tulos­ten seu­ran­ta ja jat­ku­va reflek­tii­vi­nen SEO-työ ovat kes­kiös­sä par­hai­den tulos­ten saa­vut­ta­mi­sek­si. SEO-työ­tä voi­daan jat­ku­vas­ti opti­moi­da vas­taa­maan lii­ke­toi­min­nan tavoit­tei­ta entis­tä tehok­kaam­min.

Googles­sa haku­tu­lok­sien jär­jes­tys perus­tuu yli 200 ran­king fac­to­riin eli eri kri­tee­riin, joil­la on vai­ku­tus­ta haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen. Koko­nais­val­tai­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti on laa­ja pro­ses­si, mihin sisäl­tyy pal­jon eri­lai­sia toi­men­pi­tei­tä sekä verk­ko­si­vus­tol­la että sen ulko­puo­lel­la.

Koko­nais­val­tai­nen ymmär­rys on tär­ke­ää tehok­kaan SEO-stra­te­gian kehit­tä­mi­ses­sä, jot­ta aikaa ei tuh­la­ta tar­peet­to­maan hie­no­sää­töön ja vii­lai­luun, vaan suun­na­taan resurs­sit toi­men­pi­tei­siin, jot­ka todel­la lii­kut­ta­vat itä neu­laa eli edis­tä­vät tavoit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta.

SEO-palveluiden hyödyt yritykselle

SEO-pal­ve­lut tar­joa­vat lukui­sia etu­ja yri­tyk­sil­le, jot­ka halua­vat paran­taa verk­ko­nä­ky­vyyt­tään ja kas­vat­taa lii­ke­toi­min­taan­sa.

Tär­keim­piä hyö­ty­jä, joi­ta SEO-pal­ve­lut voi­vat tuo­da yri­tyk­sel­le ovat esi­mer­kik­si:

Parempi hakukonenäkyvyys

Yksi SEO-pal­ve­lui­den kes­kei­sim­mis­tä hyö­dyis­tä on verk­ko­si­vus­ton parem­man haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den saa­vut­ta­mi­nen. Kor­keam­mat sijoi­tuk­set haku­tu­lok­sis­sa tar­koit­ta­vat, että poten­ti­aa­li­set asiak­kaat löy­tä­vät sivus­to­si hel­pom­min, kun he etsi­vät tuot­tei­ta tai pal­ve­lui­ta, joi­ta tar­joat. Parem­pi näky­vyys lisää myös brän­din tun­net­tuut­ta ja luot­ta­mus­ta.

  • Haku­tu­los­ten kär­ki: Suu­rin osa käyt­tä­jis­tä klik­kaa haku­tu­los­ten ensim­mäi­siä orgaa­ni­sia link­ke­jä, joten sijoit­tu­mi­nen haku­tu­los­ten kär­keen on tär­ke­ää. Ensim­mäi­set 3 orgaa­nis­ta haku­tu­los­ta nap­paa­vat yli 60 pro­sent­tia kai­kis­ta klik­kauk­sis­ta.
  • Brän­din luo­tet­ta­vuus: Sivus­tot, jot­ka sijoit­tu­vat kor­keal­le haku­tu­lok­sis­sa, koe­taan yleen­sä luo­tet­ta­vam­mik­si ja uskot­ta­vam­mik­si. Lisäk­si käyt­tä­jät luot­ta­vat mai­nok­sia enem­män orgaa­ni­siin haku­tu­lok­siin.

Lisääntynyt liikenne

Kun verk­ko­si­vus­to­si sijoit­tuu parem­min haku­tu­lok­sis­sa, saat enem­män kävi­jöi­tä sivus­tol­le­si. Tämä lisää mah­dol­li­suuk­sia muun­taa nämä kävi­jät asiak­kaik­si.

  • Laa­du­kas lii­ken­ne: SEO koh­den­taa rele­vant­tia lii­ken­net­tä, eli kävi­jät ovat jo val­miik­si kiin­nos­tu­nei­ta tar­joa­mis­ta­si tuot­teis­ta tai pal­ve­luis­ta.
  • Kas­va­vat myyn­nit ja lii­dit: Lisään­ty­nyt lii­ken­ne tar­koit­taa enem­män myyn­ti­mah­dol­li­suuk­sia ja uusia lii­de­jä.

Parempi käyttäjäkokemus

SEO-työ ei kes­ki­ty pel­käs­tään haku­ko­nei­siin, vaan myös sivus­to­si käyt­tä­jä­ko­ke­muk­sen paran­ta­mi­seen. Hyvin opti­moi­tu sivus­to on käyt­tä­jäys­tä­väl­li­nen, nopea ja hel­pos­ti navi­goi­ta­va, mikä paran­taa kävi­jöi­den sitou­tu­mis­ta ja vähen­tää pois­tu­mis­pro­sent­te­ja.

  • Nopeam­mat latausa­jat: Käyt­tä­jät arvos­ta­vat nopei­ta sivus­to­ja, ja haku­ko­neet pal­kit­se­vat sivus­to­ja, jot­ka latau­tu­vat nopeas­ti.
  • Sel­keä navi­goin­ti: Hyvä sivus­ton raken­ne ja sel­keä link­ki­ra­ken­ne hel­pot­ta­vat käyt­tä­jien liik­ku­mis­ta sivus­tol­la.

Korkeampi konversioaste

SEO-työ aut­taa opti­moi­maan sivus­to­si kon­ver­sio­as­tet­ta eli sitä, kuin­ka suu­ri osa kävi­jöis­tä ryh­tyy halut­tui­hin toi­miin, kuten ostos­ten teke­mi­seen tai yhtey­den­ot­toon. Tämä saa­vu­te­taan koh­den­ne­tul­la lii­ken­teel­lä ja paran­ne­tul­la käyt­tä­jä­ko­ke­muk­sel­la.

  • Koh­den­ne­tut kävi­jät: Kun sivus­tol­le­si saa­puu kävi­jöi­tä, jot­ka ovat jo kiin­nos­tu­nei­ta tuot­teis­ta­si tai pal­ve­luis­ta­si, he toden­nä­köi­sem­min ryh­ty­vät halut­tui­hin toi­miin.
  • Opti­moin­ti myyn­tiä var­ten: SEO-pal­ve­lut sisäl­tä­vät usein myös kon­ver­sio-opti­moin­tia, joka aut­taa muun­ta­maan sivus­ton lii­ken­teen myyn­neik­si tai lii­deik­si.

Pitkäaikaiset tulokset

Toi­sin kuin mak­se­tut mai­nos­kam­pan­jat, SEO tar­jo­aa pit­kä­ai­kai­sia tulok­sia. Vaik­ka SEO vaa­tii jat­ku­vaa työ­tä, saa­vu­te­tut tulok­set voi­vat kes­tää todel­la pit­kään, ilman jat­ku­via kus­tan­nuk­sia.

  • Orgaa­ni­nen kas­vu: Hyvin toteu­tet­tu SEO tuot­taa orgaa­nis­ta lii­ken­net­tä, joka kas­vaa ja säi­lyy ajan myö­tä.
  • Kes­tä­vä stra­te­gia: SEO on inves­toin­ti, joka tuot­taa jat­ku­vaa arvoa pit­käl­lä aika­vä­lil­lä.

Kilpailuetu

SEO voi antaa yri­tyk­sel­le­si mer­kit­tä­vän kil­pai­lue­dun. Kil­pai­lu­ky­kyi­set haku­ko­ne­si­joi­tuk­set aut­ta­vat sinua erot­tu­maan jou­kos­ta ja saa­vut­ta­maan suu­rem­man mark­ki­nao­suu­den.

  • Ero­tu kil­pai­li­jois­ta: Kor­keam­mat haku­ko­ne­si­joi­tuk­set aut­ta­vat yri­tys­tä­si erot­tu­maan kil­pai­li­jois­ta, jot­ka eivät ehkä ole opti­moi­neet sivus­to­jaan yhtä hyvin.
  • Hou­kut­te­le uusia asiak­kai­ta: Parem­pi näky­vyys ja löy­det­tä­vyys hou­kut­te­le­vat uusia asiak­kai­ta, jot­ka muu­ten voi­si­vat pää­tyä kil­pai­li­joi­den sivus­toil­le.

Mitä SEO-palvelut maksaa?

Haku­ko­neop­ti­moin­nin hin­taan vai­kut­taa työn laa­juus, sivus­ton koko ja tavoit­teet. Koko­nai­suus rää­tä­löi­dään aina asiak­kaan läh­tö­ti­lan­teen, tar­pei­den ja tavoit­tei­den mukaan.

Koko­nais­val­tai­nen SEO sopii eri­tyi­ses­ti heil­le, jot­ka halua­vat saa­vut­taa ja yllä­pi­tää vah­vaa näky­vyyt­tä ver­kos­sa ja kas­vat­taa lii­ke­toi­min­taan­sa pit­käl­lä täh­täi­mel­lä.

Alta löy­dät lisää tie­toa haku­ko­neop­ti­moin­nin pal­ve­luis­ta ja hin­tae­si­merk­ke­jä!

SEOn avulla Googlen kärkeen ja lisää asiakkaita

Haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa par­haim­mat tulok­set saa­vu­te­taan aina reflek­toi­val­la SEO-työl­lä.

Jois­sain tilan­teis­sa var­sin­kin pie­nem­män sivus­ton haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä voi­daan kui­ten­kin jo huo­mat­ta­vas­ti paran­taa, lait­ta­mal­la perus­asiat kun­toon sekä opti­moi­mal­la ja koh­dis­ta­mal­la ole­mas­sa ole­vat sisäl­löt oikeil­le avain­sa­noil­le.

Kuten täs­sä verk­ko­kau­pan tapauk­ses­sa:

Hel­sin­gin Vil­la­suk­ka­teh­taan verk­ko­kau­pan perus­asiat lai­tet­tiin kun­toon ja sisäl­löt opti­moi­tiin ja koh­dis­tet­tiin oikeil­le avain­sa­noil­le.

Vain muu­ta­mas­sa kuu­kau­des­sa verk­ko­kau­pan näyt­tö­ker­rat haku­tu­lok­sis­sa kas­voi­vat yli +300 %. Samas­sa ajas­sa TOP3 sijoi­tuk­sien mää­rä Googles­sa kas­voi +271,43 %.

SEO tekee markkinoinnistasi ennustettavampaa

Orgaa­nis­ten eli ilmais­ten kävi­jöi­den tuo­mat eurot luo­vat van­kan poh­jan lii­ke­toi­min­nal­le.

Kun suu­rin osa verk­ko­si­vus­ton­ne lii­ken­tees­tä saa­puu sivus­tol­le orgaa­ni­ses­ti, luo se pit­kä­ai­kai­sem­paa ennus­tet­ta­vuut­ta myyn­nin mää­räs­tä ja koko mark­ki­noin­nin tuot­ta­mas­ta tulok­ses­ta.

Eettinen ja luotettava SEO-kumppani

Haku­ko­neop­ti­moin­nin avul­la voit hel­pos­ti tupla­ta tai jopa monin­ker­tais­taa sivus­tol­le­si tule­van lii­ken­teen mää­rän sekä sivu­je­si kaut­ta tule­van myyn­nin.

Parem­pi haku­ko­ne­nä­ky­vyys, lisään­ty­nyt verk­ko­lii­ken­ne, paran­tu­nut käyt­tä­jä­ko­ke­mus ja kor­keam­pi kon­ver­sio­as­te ovat kaik­ki saa­vu­tet­ta­vis­sa tehok­kaan SEO-stra­te­gian avul­la.

Ota yhteyt­tä – kar­toi­te­taan haku­ko­ne­nä­ky­vyy­ten­ne tilan­ne ja luo­daan yhdes­sä teil­le paras stra­te­gia haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den kehit­tä­mi­seen ja kas­vat­ta­mi­seen.