Löy­dy – vakuu­ta – tee kaup­paa

Ammattimaiset kotisivut [5 tärkeintä vinkkiä toteutukseen]

Ammattimaiset kotisivut yritykselle

Ammattimaiset kotisivut houkuttelevat, vakuuttavat ja ohjaavat asiakkaita toimiin

Ensi­vai­ku­tel­ma rat­kai­see, ja ver­kos­sa se muo­dos­tuu sekun­neis­sa.

Ammat­ti­mai­set koti­si­vut eivät ainoas­taan hou­kut­te­le kävi­jöi­tä, vaan myös vakuut­ta­vat hei­dät yri­tyk­se­si osaa­mi­ses­ta ja luo­tet­ta­vuu­des­ta. Pie­ny­rit­tä­jän näkö­kul­mas­ta laa­duk­kaat koti­si­vut ovat inves­toin­ti, joka voi mak­saa itsen­sä takai­sin monin­ker­tai­ses­ti paran­tu­nee­na näky­vyy­te­nä, asia­kas­han­kin­ta­na ja myyn­nin kas­vu­na.

Nykyi­ses­sä kil­pai­lu­ti­lan­tees­sa pelk­kä verk­ko­si­vun ole­mas­sa olo ei rii­tä – on tär­ke­ää var­mis­taa, että sivus­to­si toi­mii moit­teet­to­mas­ti, näyt­tää hyväl­tä kai­kil­la lait­teil­la, ohjaa käyt­tä­jiä halut­tui­hin toi­men­pi­tei­siin ja on asiak­kai­den löy­det­tä­vis­sä juu­ri oikeal­la het­kel­lä.

Laa­duk­kaas­ti suun­ni­tel­tu ja toteu­tet­tu koti­si­vu ei ole pel­käs­tään pakol­li­nen kulue­rä, vaan erit­täin teho­kas työ­ka­lu, joka kas­vat­taa yri­tyk­se­si lii­ke­toi­min­taa ja aut­taa erot­tu­maan kil­pai­li­jois­ta.

Täs­sä artik­ke­lis­sa käym­me läpi vii­si tär­kein­tä vink­kiä, jot­ka aut­ta­vat sinua luo­maan ammat­ti­mai­set ja tulok­sia tuot­ta­vat koti­si­vut yri­tyk­sel­le­si.

Tärkeimmät 5 vinkkiä ammattimaisten kotisivujen toteutukseen

1. Brändin huomioiminen — tunnistettavuuden kulmakivi

Kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas saa­puu koti­si­vuil­le­si, hän muo­dos­taa ensi­vai­ku­tel­man ali­ta­jui­ses­ti het­kes­sä.

Brän­di on yri­tyk­se­si ydin, ja sen ilmen­tä­mi­nen koti­si­vuil­la on olen­nais­ta yhte­näi­sen ja ammat­ti­mai­sen vai­ku­tel­man luo­mi­sek­si. Kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas vie­rai­lee sivus­tol­la­si, joh­don­mu­kai­ses­ti käy­te­tyt brän­di­vä­rit, fon­tit ja visu­aa­li­set ele­men­tit aut­ta­vat luo­maan mie­li­ku­van yri­tyk­se­si iden­ti­tee­tis­tä ja arvois­ta.

Tämä ei ainoas­taan ero­ta yri­tys­tä­si kil­pai­li­jois­ta, vaan myös tekee sii­tä hel­pos­ti tun­nis­tet­ta­van ja muis­tet­ta­van.

Joh­don­mu­kai­nen brän­däys luo luot­ta­mus­ta ja vah­vis­taa asia­kas­us­kol­li­suut­ta. Kun kaik­ki visu­aa­li­set ele­men­tit tuke­vat samaa vies­tiä, kävi­jät koke­vat, että yri­tyk­se­si on joh­don­mu­kai­nen ja luo­tet­ta­va – tämä on eri­tyi­sen tär­ke­ää eten­kin pie­ny­ri­tyk­sil­le, jot­ka kil­pai­le­vat suu­rem­pien toi­mi­joi­den kans­sa.

Tun­nis­tet­ta­vuus aut­taa myös raken­ta­maan pit­kä­ai­kai­sia asia­kas­suh­tei­ta, sil­lä vah­va brän­di jää ihmis­ten mie­leen ja saa hei­dät palaa­maan takai­sin yhä uudel­leen.

Esi­merk­ki: Aja­tel­laan vaik­ka­pa verk­ko­kaup­paa, joka käyt­tää aina samo­ja brän­di­vä­re­jä ja tyy­le­jä kai­kis­sa kana­vis­saan – verk­ko­si­vuis­ta sosi­aa­li­seen medi­aan ja pak­kaus­suun­nit­te­luun. Tämä joh­don­mu­kai­suus vah­vis­taa brän­din tun­nis­tet­ta­vuut­ta ja aut­taa asiak­kai­ta yhdis­tä­mään posi­tii­vi­set koke­muk­set yri­tyk­seen, mikä lisää asia­kas­us­kol­li­suut­ta ja suo­si­tuk­sia.

Sik­si on tär­ke­ää, että verk­ko­si­vusi hei­jas­ta­vat brän­diä­si tar­kas­ti ja joh­don­mu­kai­ses­ti. Var­mis­ta, että brän­diä­si kuvaa­vat visu­aa­li­set ele­men­tit ovat lin­jas­sa kai­kil­la sivuil­la, mikä luo yhte­näi­sen ja ammat­ti­mai­sen ilmeen, joka tukee lii­ke­toi­min­ta­si tavoit­tei­ta.

2. Selkeys ja helppokäyttöisyys — käyttäjäkokemuksen perusta

Koti­si­vu­jen sel­keys ja help­po­käyt­töi­syys ovat kes­kei­siä teki­jöi­tä, jot­ka mää­rit­tä­vät, kuin­ka hyvin sivus­to­si pal­ve­lee kävi­jöi­tä ja kuin­ka tehok­kaas­ti se ohjaa hei­tä toi­vot­tui­hin toi­men­pi­tei­siin. Kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas saa­puu sivus­tol­le­si, hänen pitäi­si pys­tyä löy­tä­mään tar­vit­se­man­sa tie­dot nopeas­ti ja vai­vat­to­mas­ti. 

Hyvin suun­ni­tel­tu aset­te­lu ja intui­tii­vi­nen navi­gaa­tio teke­vät sivus­ton käy­tös­tä miel­lyt­tä­vää ja teho­kas­ta. Kävi­jän ei tuli­si jou­tua etsi­mään tie­toa monien klik­kaus­ten takaa – kaik­ki tär­keä tie­to, kuten yri­tyk­sen pal­ve­lut, yhteys­tie­dot ja tar­jouk­set, pitäi­si olla hel­pos­ti saa­ta­vil­la.

Tämä ei ainoas­taan paran­na käyt­tö­ko­ke­mus­ta, vaan myös vähen­tää tur­hau­tu­mis­ta ja lisää mah­dol­li­suuk­sia, että kävi­jä pysyy sivus­tol­la­si pidem­pään ja pää­tyy lopul­ta asiak­kaak­si.

Sel­keys ja help­po­käyt­töi­syys eivät rajoi­tu pel­käs­tään sivus­ton raken­tee­seen. Myös sisäl­lön tulee olla hel­pos­ti ymmär­ret­tä­vää ja yti­me­käs­tä. Väl­tä moni­mut­kais­ta kiel­tä ja pit­kiä kap­pa­lei­ta, jot­ka voi­vat saa­da käyt­tä­jän menet­tä­mään kiin­nos­tuk­sen­sa.

Sel­keät otsi­kot, lyhyet teks­ti­pät­kät ja visu­aa­li­set ele­men­tit, kuten kuvat ja info­graa­fit, aut­ta­vat jäsen­tä­mään tie­toa ja pitä­mään käyt­tä­jän huo­mion.

Esi­merk­ki: Kuvi­tel­laan yri­tyk­sen verk­ko­si­vus­to, joka myy käsin­teh­ty­jä koru­ja. Jos sivus­to on sel­keäs­ti jäsen­nel­ty, asia­kas löy­tää hel­pos­ti tuot­teet, voi lukea sel­keät tuo­te­ku­vauk­set ja löy­tää yhteys­tie­dot tai tilaus­oh­jeet yhdel­lä tai kah­del­la klik­kauk­sel­la. Tämä suju­va käyt­tö­ko­ke­mus lisää toden­nä­köi­syyt­tä, että asia­kas tekee osto­pää­tök­sen.

Kun suun­nit­te­let yri­tyk­se­si verk­ko­si­vus­toa, on tär­ke­ää aset­taa käyt­tä­jä­ko­ke­mus etusi­jal­le. Help­po­käyt­töi­nen ja sel­keä sivus­to hou­kut­te­lee kävi­jöi­tä ja var­mis­taa, että he löy­tä­vät tar­vit­se­man­sa tie­dot nopeas­ti ja vai­vat­to­mas­ti. Tämä paran­taa asia­kas­tyy­ty­väi­syyt­tä ja lisää sivus­ton kon­ver­sio­ta, mikä on kes­keis­tä lii­ke­toi­min­nan kas­vun kan­nal­ta.

3. Responsiivisuus — mobiiliystävällisyys on on käytännössä jo pakollista

Yli puo­let verk­ko­lii­ken­tees­tä tulee nyky­ään mobii­li­lait­teis­ta, joten on ensiar­voi­sen tär­ke­ää, että yri­tyk­se­si koti­si­vut toi­mi­vat moit­teet­to­mas­ti kai­kil­la lait­teil­la. Res­pon­sii­vi­nen suun­nit­te­lu var­mis­taa, että sivus­to­si mukau­tuu eri näyt­tö­ko­koi­hin ja tar­jo­aa yhtä laa­duk­kaan käyt­tä­jä­ko­ke­muk­sen niin tie­to­ko­neil­la, äly­pu­he­li­mil­la kuin table­teil­la.

Mobii­liop­ti­moi­dut sivut takaa­vat, että poten­ti­aa­li­set asiak­kaat voi­vat sela­ta sivus­toa­si suju­vas­ti mis­sä ja mil­loin tahan­sa. Res­pon­sii­vi­nen suun­nit­te­lu ei ainoas­taan paran­na käyt­tö­ko­ke­mus­ta, vaan myös vai­kut­taa suo­raan sivus­ton haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen. 

Mobii­liop­ti­moin­nis­sa ei ole kyse pel­käs­tään sivus­ton ulko­näös­tä pie­nem­mäl­lä näy­töl­lä, vaan myös sen toi­mi­vuu­des­ta. Esi­mer­kik­si pai­nik­kei­den ja link­kien tulee olla riit­tä­vän suu­ria, jot­ta nii­tä on help­po kli­ka­ta sor­mel­la — lisäk­si nii­den tulee olla tar­peek­si kau­ka­na toi­sis­taan.

Sivus­ton lataus­no­peus on myös erit­täin olen­nais­ta tar­kas­taa – mobii­li­käyt­tä­jät odot­ta­vat sivun latau­tu­van nopeas­ti, ja jokai­nen vii­väs­tys voi joh­taa sii­hen, että käyt­tä­jä pois­tuu sivus­tol­ta ja siir­tyy kil­pai­li­jan sivus­tol­le. Sik­si on tär­ke­ää var­mis­taa, että kaik­ki sivus­ton ele­men­tit, kuten kuvat ja videot, ovat opti­moi­tu­ja nope­aa latau­tu­mis­ta var­ten.

Google on jo pit­kään pai­not­ta­nut mobii­liys­tä­väl­li­syy­den ja lataus­no­peuk­sien tär­keyt­tä, joten res­pon­sii­vi­set, nopeas­ti latau­tu­vat sivut paran­ta­vat mah­dol­li­suuk­sia­si sijoit­tua kor­keam­mal­le haku­tu­lok­sis­sa ja tavoit­taa näin enem­män asiak­kai­ta.

Esi­merk­ki: Aja­tel­laan pie­ny­ri­tys­tä, joka tar­jo­aa sii­vous­pal­ve­lui­ta. Poten­ti­aa­li­nen asia­kas, joka etsii kii­rei­ses­ti sii­vous­pal­ve­lua puhe­li­mel­laan, avaa yri­tyk­sen verk­ko­si­vut. Jos sivus­to latau­tuu nopeas­ti, navi­goin­ti on suju­vaa ja yhteys­tie­dot ovat hel­pos­ti löy­det­tä­vis­sä, on toden­nä­köis­tä, että asia­kas ottaa yhteyt­tä juu­ri tähän yri­tyk­seen.

Res­pon­sii­vi­suus ei ole enää valin­nai­nen omi­nai­suus, vaan vält­tä­mät­tö­myys nyky­päi­vän digi­taa­li­ses­sa ympä­ris­tös­sä. Yri­tyk­sen, joka halu­aa menes­tyä ver­kos­sa ja tar­jo­ta par­haan mah­dol­li­sen käyt­tä­jä­ko­ke­muk­sen, on var­mis­tet­ta­va, että sen verk­ko­si­vut toi­mi­vat erin­omai­ses­ti kai­kil­la lait­teil­la. Tämä paran­taa asia­kas­ko­ke­mus­ta, lisää sivus­tol­la vie­tet­tyä aikaa ja lopul­ta kas­vat­taa myyn­tiä.

4. Vahva CTA (Call-to-Action) — ohjaa kävijöitä toimintaan

Call-to-Actio­nit (CTA) ovat verk­ko­si­vu­je­si tär­keim­piä ele­ment­te­jä, sil­lä ne ohjaa­vat kävi­jöi­tä suo­rit­ta­maan halut­tu­ja toi­men­pi­tei­tä, kuten otta­maan yhteyt­tä, tilaa­maan uutis­kir­jeen tai teke­mään ostok­sen. Tehok­kaat CTA:t
voi­vat mer­kit­tä­väs­ti paran­taa sivus­to­si kon­ver­sio­pro­sent­tia, eli sitä, kuin­ka moni kävi­jä muut­tuu asiak­kaak­si tai lii­dik­si. Sik­si ne kan­nat­taa suun­ni­tel­la eri­tyi­sen huo­lel­li­ses­ti.

CTA:n tulee olla visu­aa­li­ses­ti erot­tu­va ja sel­keäs­ti ymmär­ret­tä­vä. Hyvin toteu­tet­tu CTA herät­tää kävi­jän huo­mion ja tekee seu­raa­vas­ta aske­lees­ta hou­kut­te­le­van. Tämä voi tar­koit­taa sel­keäs­ti muo­toil­tua pai­ni­ket­ta, joka erot­tuu sivun muus­ta sisäl­lös­tä väreil­lään ja sijain­nil­laan. Lisäk­si CTA:n vies­tin tulee olla yksi­se­lit­tei­nen ja hou­kut­te­le­va – esi­mer­kik­si “Ota yhteyt­tä”, “Tilaa nyt” tai “Lue lisää”. Tär­kein­tä on, että kävi­jäl­le on heti sel­vää, mitä hänen pitäi­si teh­dä seu­raa­vak­si ja mik­si se on hyö­dyl­lis­tä hänel­le.

CTA:n tehok­kuut­ta paran­taa sen sijoit­ta­mi­nen oike­aan koh­taan sivus­tol­la. CTA:n pitäi­si olla loo­gi­nen jat­ko sil­le sisäl­löl­le, jota kävi­jä on juu­ri luke­nut. Esi­mer­kik­si tuot­teen esit­te­lyn yhtey­des­sä CTA voi ohja­ta suo­raan ostos­ko­riin tai tar­jous­pyyn­töön. Kun CTA on sijoi­tet­tu käyt­tä­jän luku- ja osto­po­lun kan­nal­ta oike­aan paik­kaan, se tun­tuu luon­nol­li­sel­ta seu­raa­val­ta aske­leel­ta.

Sisäi­set lin­ki­tyk­set ovat toi­nen tär­keä osa CTA-stra­te­gi­aa. Ne ohjaa­vat kävi­jöi­tä navi­goi­maan sivus­tol­la ja syven­ty­mään yri­tyk­se­si tar­joa­miin pal­ve­lui­hin tai tuot­tei­siin. Hyvin suun­ni­tel­lut sisäi­set lin­kit eivät ainoas­taan paran­na käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta, vaan myös vah­vis­ta­vat sivus­ton haku­ko­neop­ti­moin­tia, sil­lä ne aut­ta­vat Googlea ymmär­tä­mään sivus­to­si raken­net­ta ja sivu­jen tär­keys­jär­jes­tys­tä.

Esi­merk­ki: Aja­tel­laan yri­tyk­sen verk­ko­si­vus­toa, joka tar­jo­aa kon­sul­toin­ti­pal­ve­lu­ja. Jokai­sen pal­ve­lu­ku­vauk­sen lopus­sa on sel­keä CTA-pai­ni­ke, joka ohjaa kävi­jän “Ota yhteyt­tä” ‑lomak­kee­seen. Tämä tekee pal­ve­lui­den tilaa­mi­ses­ta help­poa ja hou­kut­te­lee kävi­jöi­tä teke­mään pää­tök­sen heti, kun he ovat saa­neet tar­peek­si tie­toa.

Tehok­kai­den toi­min­ta­ke­hot­tei­den avul­la voit opti­moi­da verk­ko­si­vus­to­si toi­mi­maan par­haal­la mah­dol­li­sel­la taval­la, eli muut­ta­maan kävi­jöi­tä asiak­kaik­si. Hyvin suun­ni­tel­lut ja oikein sijoi­te­tut CTA:t paran­ta­vat sivus­ton käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta ja lisää­vät mer­kit­tä­väs­ti yri­tyk­se­si lii­ke­toi­min­ta­mah­dol­li­suuk­sia.

5. Laadukas ja hakukoneoptimoitu sisältö — avain parempaan näkyvyyteen

Laa­du­kas sisäl­tö on verk­ko­si­vu­je­si perus­ta ja yksi tär­keim­mis­tä teki­jöis­tä, joka mää­rit­tää, kuin­ka hyvin sivus­to­si menes­tyy haku­ko­neis­sa ja hou­kut­te­lee kävi­jöi­tä. Hyvin kir­joi­tet­tu ja huo­lel­li­ses­ti suun­ni­tel­tu sisäl­tö ei ainoas­taan vas­taa kävi­jöi­den tar­pei­siin ja kysy­myk­siin, vaan myös vah­vis­taa yri­tyk­se­si asian­tun­ti­jai­ma­goa ja lisää luot­ta­mus­ta brän­dii­si.

Haku­ko­neop­ti­moi­dun sisäl­lön mer­ki­tys kas­vaa jat­ku­vas­ti, sil­lä kil­pai­lu haku­ko­ne­nä­ky­vyy­des­tä on kovaa. SEO-ystä­väl­li­nen sisäl­tö var­mis­taa, että yri­tyk­se­si löy­tyy haku­tu­lok­sis­ta juu­ri sil­loin, kun poten­ti­aa­li­set asiak­kaat etsi­vät tar­joa­mia­si tuot­tei­ta tai pal­ve­lui­ta. Tämä saa­vu­te­taan käyt­tä­mäl­lä stra­te­gi­ses­ti valit­tu­ja avain­sa­no­ja, jot­ka hei­jas­ta­vat asiak­kai­den haku­tar­koi­tus­ta ja vas­tauk­sia hei­dän kysy­myk­siin­sä. On tär­ke­ää, että avain­sa­nat sijoi­te­taan luon­nol­li­ses­ti teks­tiin, otsi­koi­hin ja meta­tie­toi­hin ilman, että sisäl­tö menet­tää luet­ta­vuut­taan tai arvo­aan.

Sisäl­lön on olta­va pait­si haku­ko­neop­ti­moi­tua, myös käyt­tä­jäys­tä­väl­lis­tä ja infor­ma­tii­vis­ta. Kun tar­joat arvo­kas­ta tie­toa, joka aut­taa kävi­jöi­tä rat­kai­se­maan ongel­man­sa tai teke­mään parem­pia pää­tök­siä, he palaa­vat toden­nä­köi­sem­min sivus­tol­le­si uudel­leen ja saat­ta­vat suo­si­tel­la sitä myös muil­le. Tämä sitout­taa asiak­kai­ta ja luo posi­tii­vi­sen koke­muk­sen, joka voi joh­taa pit­kä­ai­kai­siin asia­kas­suh­tei­siin.

Laa­du­kas sisäl­tö ei rajoi­tu pel­käs­tään teks­ti­si­säl­töön. Kuvil­la, videoil­la ja info­graa­feil­la voi olla suu­ri vai­ku­tus sii­hen, kuin­ka hyvin vies­ti­si menee peril­le ja kuin­ka kiin­nos­ta­va sivus­to­si on kävi­jöil­le. Visu­aa­li­set ele­men­tit eivät vain lisää sisäl­tö­si arvoa, vaan myös paran­ta­vat sivus­to­si löy­det­tä­vyyt­tä, sil­lä myös haku­ko­neet arvos­ta­vat moni­puo­li­sia sisäl­tö­tyyp­pe­jä.

Esi­merk­ki: Aja­tel­laan yri­tyk­sen verk­ko­si­vus­toa, joka tar­jo­aa laki­pal­ve­lu­ja. Sivus­tol­le lisä­tään kat­ta­va blo­gi, jos­sa käsi­tel­lään ajan­koh­tai­sia juri­di­sia kysy­myk­siä ja anne­taan käy­tän­nön neu­vo­ja. Jokai­nen blo­gi­kir­joi­tus on opti­moi­tu haku­ko­nei­ta var­ten, sisäl­tää koh­den­net­tu­ja avain­sa­no­ja ja tar­jo­aa syväl­lis­tä tie­toa, jota kävi­jät etsi­vät. Tämä paran­taa sivus­ton näky­vyyt­tä haku­ko­neis­sa ja hou­kut­te­lee enem­män poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta yri­tyk­se­si pariin — myös jo heti osto­po­lun alus­sa.

Haku­ko­neop­ti­moi­tu sisäl­tö on avain sii­hen, että yri­tyk­se­si löy­tyy ver­kos­ta ja tavoit­taa oikeat ihmi­set. Kun yhdis­tät laa­duk­kaan sisäl­lön tehok­kaa­seen SEO-stra­te­gi­aan, paran­nat sivus­to­si orgaa­nis­ta näky­vyyt­tä, hou­kut­te­let lisää kävi­jöi­tä ja lopul­ta kas­va­tat yri­tyk­se­si lii­ke­toi­min­taa.

Laa­duk­kaa­seen sisäl­töön panos­ta­mi­nen on pit­kä­ai­kai­nen sijoi­tus, joka tuot­taa tulos­ta vuo­si toi­sen­sa jäl­keen.

Miksi ammattimaiset kotisivut ovat kannattava sijoitus?

  • Erot­tau­tu­mi­nen kil­pai­li­jois­ta: Laa­duk­kaat koti­si­vut aut­ta­vat yri­tys­tä­si erot­tu­maan kil­pai­li­jois­ta ja tar­joa­vat sel­keän kil­pai­lue­dun.
  • Parem­pi asia­kas­ko­ke­mus: Hyvin suun­ni­tel­lut koti­si­vut paran­ta­vat käyt­tö­ko­ke­mus­ta, mikä lisää asia­kas­tyy­ty­väi­syyt­tä ja sitou­tu­mis­ta.
  • Paran­tu­nut haku­ko­ne­nä­ky­vyys: Haku­ko­neop­ti­moi­dut sisäl­löt var­mis­ta­vat, että yri­tyk­se­si löy­tyy hel­pom­min haku­tu­lok­sis­ta, mikä lisää orgaa­nis­ta (eli ilmais­ta) lii­ken­net­tä.
  • Kas­va­neet kon­ver­siot: Tehok­kaat CTA:t ja sel­keä navi­goin­ti ohjaa­vat kävi­jöi­tä toi­mi­maan, mikä joh­taa suu­rem­paan mää­rään asiak­kai­ta ja myyn­tiä.
  • Tuki mark­ki­noin­ti­toi­men­pi­teil­