Google-markkinointi on strategista, kohdennettua ja analytiikkaan perustuvaa työtä, jonka avulla yritykset voivat tavoittaa potentiaaliset asiakkaat juuri oikealla hetkellä. Parhaat tulokset saavutetaan, kun Google-markkinointia toteutetaan kokonaisvaltaisena strategiana, jossa hakukoneoptimointi ja mainonta täydentävät toisiaan.

Löytääkö potentiaalinen asiakas Googlesta sinun vai kilpailijasi yrityksen?

Google on muut­ta­nut radi­kaa­lis­ti tapaam­me toi­mia — hank­kia tie­toa ja teh­dä osto­pää­tök­siä. Google-haku­ja teh­dään Suo­mes­sa päi­vit­täin yli 32 mil­joo­naa.

Ei ole salai­suus, että “kaik­ki käyt­tä­vät Googlea”. Nyky­päi­vä­nä lähes 90% ihmi­sis­tä aloit­taa tuot­tei­den ja pal­ve­lui­den etsin­nän nime­no­maan Googlen haku­ko­nees­ta.

Tämä koros­taa Googlen mer­kit­tä­vää roo­lia päi­vit­täi­ses­sä infor­maa­tion haus­sa ja tekee Googles­ta ensiar­voi­sen tär­keän alus­tan yri­tys­ten näky­vyy­del­le ja asiak­kai­den tavoit­ta­mi­sel­le.

Ammat­ti­tai­toi­ses­ti toteu­te­tut perus­tuk­set mah­dol­lis­ta­vat kes­tä­vän näky­vyy­den ja brän­di­tun­net­tuu­den raken­ta­mi­sen.

Täs­tä artik­ke­lis­ta löy­dät nel­jä tär­kein­tä kul­ma­ki­veä, jot­ka kan­nat­taa huo­mioi­da, kun haluat hyö­dyn­tää Google-mark­ki­noin­tia mah­dol­li­sim­man tehok­kaas­ti.

Mitä Google-markkinointi on?

Google-mark­ki­noin­nin tavoit­tee­na on paran­taa yri­tyk­sen näky­vyyt­tä Googles­sa sekä mai­nos­ten että orgaa­ni­sen löy­det­tä­vyy­den kaut­ta. Google-mark­ki­noin­ti sisäl­tää haku­ko­neop­ti­moin­tia (SEO), joka paran­taa verk­ko­si­vus­ton sijoi­tuk­sia Googlen orgaa­ni­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa, sekä Google Ads ‑mai­non­taa, joka on mak­set­tua mai­non­taa Googlen haku­tu­lok­sis­sa.

Kun yri­tys hyö­dyn­tää Google Ads ‑mai­non­taa saman­ai­kai­ses­ti aktii­vi­sen haku­ko­neop­ti­moin­nin kans­sa, molem­mat osa-alu­eet vah­vis­ta­vat tois­ten­sa vai­ku­tus­ta ja paran­ta­vat koko­nais­nä­ky­vyyt­tä ja tulok­sia.

Google-markkinoinnin kulmakivet!

Googlen haku­tu­lok­set koos­tu­vat kah­den­lai­sis­ta haku­tu­lok­sis­ta:

Googlen orgaa­ni­sis­ta (ilmai­sis­ta) haku­tu­lok­sis­ta ja Google-mai­nok­sis­ta.

1. Panosta sivuston hakukoneoptimointiin

Haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) on kes­kei­nen osa Google-mark­ki­noin­tia, sil­lä se paran­taa verk­ko­si­vus­ton näky­vyyt­tä orgaa­ni­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa. Kun poten­ti­aa­li­set asiak­kaat etsi­vät tie­toa, tuot­tei­ta tai pal­ve­lui­ta Googles­ta, hyvin opti­moi­tu sivus­to sijoit­tuu kor­keam­mal­le haku­tu­lok­sis­sa. Tämä paran­taa mer­kit­tä­väs­ti mah­dol­li­suuk­sia, että he löy­tä­vät yri­tyk­se­si.

SEO kat­taa usei­ta osa-aluei­ta, kuten laa­duk­kaan sisäl­lön luo­mi­sen, tek­ni­sen opti­moin­nin ja avain­sa­no­jen oikean­lai­sen käy­tön. Näi­den avul­la var­mis­te­taan, että sivus­to vas­taa mah­dol­li­sim­man hyvin käyt­tä­jien hakui­hin ja tar­jo­aa hyvän käyt­tö­ko­ke­muk­sen.

Inves­toi­mal­la haku­ko­neop­ti­moin­tiin voit hou­ku­tel­la enem­män kävi­jöi­tä sivus­tol­le­si, paran­taa kon­ver­sio­pro­sent­tia ja kas­vat­taa yri­tyk­se­si tun­net­tuut­ta ja luo­tet­ta­vuut­ta.

Hyvin toteu­tet­tu ja eet­ti­ses­ti raken­net­tu SEO takaa pit­kä­ai­kai­sia tulok­sia, lisäk­si SEO-toi­men­pi­teet paran­ta­vat samaan aikaan kaik­kia digi­mark­ki­noin­nin toi­men­pi­tei­tä­si, kos­ka sivus­ton laa­tu sekä käy­tet­tä­vyys samaan aikaan para­nee.

Kas­vun ja myyn­nin ennus­tet­ta­vuu­den kan­nal­ta oli­si tär­ke­ää, että vähin­tään puo­let sivus­ton lii­ken­tees­tä oli­si orgaa­ni­ses­ti sivus­tol­le saa­pu­vaa lii­ken­net­tä.

2. Hyödynnä Google Ads ‑mainontaa

Google Ads ‑mai­non­ta on teho­kas ja nopea tapa tavoit­taa poten­ti­aa­li­set asiak­kaat juu­ri sil­loin, kun he etsi­vät tuot­tei­ta­si tai pal­ve­lui­ta­si. Google Ads mah­dol­lis­taa mai­nos­ten koh­den­ta­mi­sen tar­kas­ti valit­tu­jen avain­sa­no­jen perus­teel­la, jol­loin mai­nok­set näky­vät haku­tu­los­ten ylä- ja alao­sas­sa.

Tämä tuo yri­tyk­se­si näky­vil­le heti, kun asiak­kaat ovat val­mii­ta teke­mään osto­pää­tök­sen. Google Ads ‑mai­non­ta tar­jo­aa myös jous­ta­vuut­ta bud­je­toin­nin suh­teen, sil­lä voit aset­taa päi­vit­täi­sen bud­je­tin ja mak­saa vain sil­loin, kun käyt­tä­jät klik­kaa­vat mai­nos­ta­si.

Teho­kas Google Ads ‑mai­non­ta edel­lyt­tää huo­lel­lis­ta suun­nit­te­lua ja jat­ku­vaa opti­moin­tia, jot­ta sii­tä saa­daan paras mah­dol­li­nen hyö­ty irti.

Käyt­tä­mäl­lä Google Ads ‑mai­non­taa yhdes­sä haku­ko­neop­ti­moin­nin kans­sa voit mak­si­moi­da verk­ko­si­vus­to­si näky­vyy­den ja paran­taa mah­dol­li­suuk­sia hou­ku­tel­la uusia asiak­kai­ta.

3. Business Profile ‑tili kuntoon

Google Busi­ness Pro­fi­le ‑tilin (aiem­min Google My Busi­ness) opti­moin­ti on olen­nais­ta pai­kal­li­sel­le näky­vyy­del­le Googles­sa. Hyvin opti­moi­tu Busi­ness Pro­fi­le ‑tili aut­taa yri­tys­tä­si nouse­maan esiin pai­kal­li­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa ja Google Map­sis­sa, jol­loin lähia­lu­een asiak­kaat löy­tä­vät sinut hel­pos­ti.

Var­mis­ta, että yri­tyk­se­si tie­dot, kuten osoi­te, aukio­loa­jat ja yhteys­tie­dot, ovat ajan tasal­la ja oikein.

Aktii­vi­nen pro­fii­lin yllä­pi­to, kuten kuvien lisää­mi­nen ja asia­kas­ar­vos­te­lui­hin vas­taa­mi­nen, paran­taa yri­tyk­se­si uskot­ta­vuut­ta ja hou­kut­te­le­vuut­ta. Lisäk­si pro­fii­liin on nyky­ään mah­dol­lis­ta integroi­da yri­tyk­sen some-tilit sekä jul­kais­ta ajan­koh­tai­sia päi­vi­tyk­siä ja tar­jouk­sia, näi­tä kan­nat­taa myös hyö­dyn­tää.

Busi­ness Pro­fi­le kan­nat­taa teh­dä ja opti­moi­da, vaik­ka tar­joai­sit palveluita/tuotteita val­ta­kun­nal­li­ses­ti.

4. Hyödynnä analytiikkaa, seuraa tuloksia ja optimoi aktiivisesti

Ana­ly­tii­kan hyö­dyn­tä­mi­nen on olen­nai­nen osa teho­kas­ta Google-mark­ki­noin­tia. 

Hyö­dyn­nä työ­ka­lu­ja, kuten Google Ana­ly­tics ja Google Search Con­so­le, seu­ra­taak­se­si verk­ko­si­vus­to­si suo­ri­tus­ky­kyä ja käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta. Näi­den työ­ka­lu­jen avul­la voit saa­da arvo­kas­ta tie­toa sii­tä, mikä toi­mii ja mikä ei, jol­loin voit teh­dä data­pe­rus­tei­sia pää­tök­siä.

Voit seu­ra­ta eri­lai­sia mit­ta­rei­ta (tavoit­teis­ta­si riip­puen), kuten kävi­jöi­den mää­rä, kon­ver­siot, väli­tön pois­tu­mis­pro­sent­ti ja kes­ki­mää­räi­nen sivul­la vie­tet­ty aika. Datan perus­teel­la voit opti­moi­da sisäl­töä­si, mai­nos­kam­pan­joi­ta­si ja mui­ta mark­ki­noin­ti­stra­te­gioi­ta­si jat­ku­vas­ti.

Aktii­vi­nen seu­ran­ta ja opti­moin­ti aut­ta­vat paran­ta­maan tulok­sia, mak­si­moi­maan mark­ki­noin­ti­bud­je­tin tehok­kuu­den ja var­mis­ta­maan, että saa­vu­tat lii­ke­toi­min­ta­ta­voit­tee­si.

Miksi pelkkä Google-mainonta ei yksin riitä?

Suo­mes­sa Google-mark­ki­noin­ti on yksi tehok­kaim­mis­ta tavois­ta teh­dä digi­taa­lis­ta mark­ki­noin­tia, toi­mia­las­ta riip­pu­mat­ta. Orgaa­ni­nen näky­vyys on kriit­ti­sen tär­ke­ää, kos­ka todel­la suu­ri osa käyt­tä­jis­tä hyp­pää mai­nok­sien ohi suo­raan orgaa­ni­siin haku­tu­lok­siin (kos­ka orgaa­ni­sia haku­tu­lok­sia pide­tään luo­tet­ta­vam­pi­na).

Googlen TOP 3 orgaa­ni­set haku­tu­lok­set kerää­vät lähes 70 pro­sent­tia kai­kis­ta klik­kauk­sis­ta (alle 1 pro­sent­ti siir­tyy Googlen toi­sel­le haku­tu­los­si­vul­le). Mitä kor­keam­mal­la sivus­to­si on haku­tu­lok­sis­sa, sitä suu­rem­pi on toden­nä­köi­syys saa­da enem­män kävi­jöi­tä sivus­tol­le­si ja sen myö­tä enem­män kaup­paa.

Google-mark­ki­noin­tia kan­nat­taa aja­tel­la koko­nai­suu­te­na — oikein hyö­dyn­net­ty­nä haku­ko­neop­ti­moin­ti ja Google Ads ‑mai­non­ta tuke­vat toi­si­aan erit­täin tehok­kaas­ti, kos­ka molem­mil­la on omat vah­vuu­ten­sa.

Oikean stra­te­gian avul­la saat siis kaik­kein par­haim­man hyö­dyn, kun haku­ko­neop­ti­moin­tia ja haku­ko­ne­mai­non­taa toteu­te­taan saman­ai­kai­ses­ti ja toi­si­aan täy­den­tä­vi­nä ele­ment­tei­nä. Näin voit mak­si­moi­da inves­toin­tien tuo­ton ja paran­taa yri­tyk­se­si digi­taa­lis­ta läs­nä­oloa ja näky­vyyt­tä tehok­kaas­ti.

Alta kuva­kaap­pauk­ses­ta näet, kuin­ka klik­kauk­set kes­ki­mää­rin jakau­tu­vat Googlen ensim­mäi­sel­lä haku­tu­los­si­vul­la. (Läh­de: Smart Insights)

Googlen hakutulokset CTR

Paljonko Google-markkinointi maksaa?

Google-mark­ki­noin­nin kus­tan­nuk­set vaih­te­le­vat suu­res­ti — koko­nais­kus­tan­nuk­siin vai­kut­ta­vat muun muas­sa yri­tyk­sen koko ja alan kil­pai­lu­ti­lan­ne sekä tie­tys­ti myös läh­tö­ta­so, bud­jet­ti ja tavoit­teet.

Myös haku­ko­neop­ti­moin­tiin sijoi­tet­tu aika ja resurs­sit sekä hakusa­na­mai­non­nan mai­nos­bud­jet­ti ovat kes­kei­siä teki­jöi­tä, jot­ka vai­kut­ta­vat koko­nais­kus­tan­nuk­siin.

Oikeal­la stra­te­gial­la Google-mark­ki­noin­ti on kui­ten­kin erit­täin kus­tan­nus­te­ho­kas­ta ja tuot­ta­vaa. Mut­ta jos ei tie­dä mitä tekee, saa sen nimis­sä myös has­sat­tua raho­jaan mus­taan auk­koon mie­lin mää­rin.

Koko­nai­suu­des­saan Google-mark­ki­noin­ti on kes­kei­nen osa nyky­ai­kais­ta lii­ke­toi­min­ta­stra­te­gi­aa. Sen avul­la yri­tyk­set voi­vat tehok­kaas­ti kas­vat­taa tun­net­tuut­taan, paran­taa asia­kas­ko­ke­mus­ta ja lisä­tä myyn­tiä.

Oikeal­la stra­te­gial­la myös pie­net yri­tyk­set voi­vat tehok­kaas­ti kil­pail­la näky­vyy­des­tä sekä asiak­kais­ta!