Tuloksekasta digimarkkinointia

Digimarkkinointi — Mitä se on ja miksi se on tärkeää?

Digimarkkinointi on oikein toteutettuna kustannustehokasta ja erittäin hyvin mitattavaa – lisäksi sitä voi hyödyntää moniin eri tavoitteisiin.
Digitoimisto Meio

Mitä on digimarkkinointi?

Digi­mark­ki­noin­ti kat­taa kaik­ki mark­ki­noin­nin ja mai­non­nan toi­men­pi­teet, jot­ka tapah­tu­vat ver­kos­sa. Kana­via voi­vat olla esi­mer­kik­si yri­tyk­sen verk­ko­si­vut, haku­ko­neet, digi­mai­non­ta, sisäl­tö­mark­ki­noin­ti ja läs­nä­olo somes­sa.

Digi­taa­li­nen mark­ki­noin­ti on nous­sut kes­kei­sek­si osak­si yri­tyk­sen nyky­ai­kais­ta mark­ki­noin­ti­stra­te­gi­aa — sen avul­la yri­tyk­set voi­vat koh­den­taa vies­tin­tän­sä tar­kas­ti ja mita­ta kam­pan­joi­den tehok­kuut­ta reaa­lia­jas­sa, opti­moi­den siten mark­ki­noin­ti­stra­te­gi­aan­sa sekä resurs­sien käyt­töä.

Digi­mark­ki­noin­nin avul­la voit tavoit­taa juu­ri ne ihmi­set, jot­ka ovat kaik­kein toden­nä­köi­sim­min kiin­nos­tu­nei­ta tar­joa­mis­ta­si tuot­teis­ta tai pal­ve­luis­ta — ja usein huo­mat­ta­vas­ti perin­teis­tä mark­ki­noin­tia edul­li­sem­min.

Perustukset kuntoon

Kustannustehokasta digimarkkinointia

Digi­mark­ki­noin­nin avul­la yri­tyk­set voi­vat yllä­pi­tää jat­ku­vaa ja inte­rak­tii­vis­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta asiak­kai­den kans­sa, mikä vah­vis­taa brän­din tun­net­tuut­ta ja asia­kas­suh­tei­ta.

Reaa­liai­kai­nen mit­taa­mi­nen ja ana­ly­tiik­ka tar­joa­vat arvo­kas­ta dataa kam­pan­joi­den tehok­kuu­des­ta, mah­dol­lis­ta­vat data­läh­töi­sen pää­tök­sen­teon ja aut­ta­vat opti­moi­maan mark­ki­noin­ti­stra­te­gioi­ta.

Ilman digi­taa­lis­ta näky­vyyt­tä poten­ti­aa­li­set asiak­kaat eivät löy­dä yri­tys­tä, mikä hei­ken­tää myyn­tiä ja lii­ke­toi­min­nan kas­vua — täs­tä syys­tä teho­kas digi­mark­ki­noin­ti on tär­keäs­sä roo­lis­sa.

Oikeal­la stra­te­gial­la digi­mark­ki­noin­ti on erit­täin kus­tan­nus­te­ho­kas­ta ja kan­nat­ta­vaa — mut­ta jos ei tie­dä mitä tekee, saa sen nimis­sä myös has­sat­tua raho­jaan mus­taan auk­koon mie­lin mää­rin.

Tähtäimessä kasvu

Luvut ovat digitaalisen markkinoinnin vahvuus, ne kertovat tulokset suoraan

Google Ana­ly­tics on yksi suo­si­tuim­mis­ta työ­ka­luis­ta digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin mit­taa­mi­seen. Se tar­jo­aa kat­ta­vaa tie­toa verk­ko­si­vus­ton lii­ken­tees­tä, käyt­tä­jien käyt­täy­ty­mi­ses­tä, miten käyt­tä­jät saa­pu­vat sivus­tol­le, kon­ver­siois­ta ja pal­jon muu­ta.

Kon­ver­sio­seu­ran­nan avul­la voi­daan seu­ra­ta kävi­jöi­den toi­min­taa, kuten osto­ta­pah­tu­mia, lomak­kei­den täyt­tä­mis­tä tai muu­ta toi­vot­tua toi­min­taa, joka on mää­ri­tel­ty tavoit­teek­si.

Tämä aut­taa ymmär­tä­mään, kuin­ka tehok­kaas­ti kam­pan­jat tuot­ta­vat toi­vot­tu­ja tulok­sia.

Työskentely Meion kanssa

Digitaalisen markkinoinnin hyödyt

01

Laaja tavoittavuus:

Digi­mark­ki­noin­nin avul­la yri­tyk­set voi­vat tavoit­taa ylei­sön ympä­ri maa­il­man, ylit­täen maan­tie­teel­li­set rajat ja saa­vut­taen poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta kaik­kial­la maa­il­mas­sa. Todel­li­suu­des­sa yri­tyk­sil­lä tar­ve on usein tavoit­taa hie­man sup­peam­pi ylei­sö, mut­ta mah­dol­li­suu­det on suu­ret.

02

Tarkka kohdentaminen:

Digi­taa­li­set kana­vat mah­dol­lis­ta­vat tar­kan koh­den­ta­mi­sen, joten yri­tyk­set voi­vat suun­na­ta vies­tin­sä juu­ri niil­le ihmi­sil­le, jot­ka toden­nä­köi­sim­min ovat kiin­nos­tu­nei­ta hei­dän tuot­teis­taan tai pal­ve­luis­taan.

03

Kustannustehokkuus:

Digi­mark­ki­noin­ti on usein edul­li­sem­paa kuin perin­tei­set mark­ki­noin­ti­me­ne­tel­mät, kuten print­ti- tai tele­vi­sio­mai­non­ta, mikä tekee sii­tä eri­tyi­sen hyö­dyl­li­sen pie­nil­le ja kes­ki­suu­ril­le yri­tyk­sil­le.

04

Reaaliaikainen analytiikka:

Digi­mark­ki­noin­ti tar­jo­aa reaa­liai­kai­sia tie­to­ja ja ana­ly­tiik­kaa, joi­den avul­la yri­tyk­set voi­vat seu­ra­ta kam­pan­joi­den tehok­kuut­ta ja teh­dä dataan perus­tu­via pää­tök­siä mark­ki­noin­ti­stra­te­gian­sa paran­ta­mi­sek­si.

05

Asiakassuhteiden rakentaminen:

Digi­mark­ki­noin­ti mah­dol­lis­taa suo­ran ja jat­ku­van vuo­ro­vai­ku­tuk­sen asiak­kai­den kans­sa, mikä vah­vis­taa asia­kas­us­kol­li­suut­ta ja paran­taa asia­kas­ko­ke­mus­ta.

06

Joustavuus ja mukautuvuus:

Digi­taa­lis­ten työ­ka­lu­jen ja kana­vien avul­la yri­tyk­set voi­vat nopeas­ti mukaut­taa mark­ki­noin­ti­stra­te­gi­aan­sa mark­ki­noi­den muu­tok­siin ja asiak­kai­den tar­pei­siin.

07

Brändin näkyvyyden lisääminen:

Digi­mark­ki­noin­ti aut­taa lisää­mään brän­din näky­vyyt­tä ja tun­net­tuut­ta eri kana­vien kaut­ta, mikä vah­vis­taa brän­din ase­maa mark­ki­noil­la ja lisää luo­tet­ta­vuut­ta asiak­kai­den sil­mis­sä.

08

Korkeampi ROI (Return on Investment):

Kos­ka digi­mark­ki­noin­ti on tar­kas­ti koh­den­net­ta­vis­sa ja mitat­ta­vis­sa, se voi tuot­taa kor­keam­paa sijoi­te­tun pää­oman tuot­toa ver­rat­tu­na perin­tei­siin mark­ki­noin­ti­muo­toi­hin.

Digitaalisen markkinoinnin kanavat

Lis­ta on pit­kä ja kas­vaa­kin jat­ku­vas­ti, mut­ta nykyi­sel­lään kes­kei­sem­piä digi­mark­ki­noin­nin kana­via ovat muun muas­sa yri­tyk­sen verk­ko­si­vut, haku­ko­neop­ti­moin­ti, sisäl­tö­mark­ki­noin­ti, kon­ver­sio-opti­moin­ti, some-mark­ki­noin­ti, hakusa­na­mai­non­ta, ban­ne­ri- eli display-mai­non­ta, säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­ti ja lis­ta jat­kuu..

Ja jat­kuu..

Kus­tan­nus­te­hok­kaan digi­mark­ki­noin­nin raken­ta­mi­nen kan­nat­taa aloit­taa inves­toi­mal­la laa­duk­kai­siin koti­si­vui­hin ja var­mis­taa, että sivut on opti­moi­tu haku­ko­neil­le, jot­ta ne tavoit­ta­vat jat­kos­sa mah­dol­li­sim­man laa­jan ylei­sön.

Maksettua mainontaa

Mitä on digimainonta?

Digi­mai­non­ta eli digi­taa­li­nen mai­non­ta viit­taa kai­ken­lai­seen mak­set­tuun mai­non­taan, joka tapah­tuu digi­taa­li­sis­sa kana­vis­sa. Vaih­toeh­to­ja on pal­jon, joten on tär­ke­ää tutus­tua eri mah­dol­li­suuk­siin ja vali­ta yri­tyk­sel­le­si sopi­vim­mat mene­tel­mät ja kana­vat.

Digi­mai­non­ta kat­taa monia eri muo­to­ja, kuten ban­ne­ri­mai­non­ta (display-mai­non­ta), video­mai­non­ta, sosi­aa­li­sen median mai­non­ta, hakusa­na­mai­non­ta ja natii­vi­mai­non­ta, joka sulau­tuu sau­mat­to­mas­ti verk­ko­si­vus­to­jen sisäl­töön.

Mai­non­taa voi koh­den­taa maan­tie­teel­li­ses­ti pie­nel­le­kin alu­eel­le, mikä on hyö­dyl­lis­tä, jos haluat tavoit­taa esi­mer­kik­si lähia­lu­ee­si asuk­kaat. Toi­saal­ta mai­non­taa voi laa­jen­taa val­ta­kun­nal­li­sek­si tai jopa kan­sain­vä­li­sek­si.

Koh­den­net­tu mai­non­ta var­mis­taa, että vies­ti­si tavoit­taa toden­nä­köi­sim­min ne hen­ki­löt, jot­ka ovat kiin­nos­tu­nei­ta tuot­teis­ta­si tai pal­ve­luis­ta­si, mikä paran­taa kam­pan­jan tehok­kuut­ta ja tuot­toa.

Digimarkkinointi vaikuttaa läpi asiakkaan ostoprosessin

Asiak­kaat ovat tär­kein osa lii­ke­toi­min­taa. Asiak­kai­den tyy­ty­väi­syys ja jat­ku­va sitout­ta­mi­nen ovat kes­kei­siä teki­jöi­tä menes­ty­väl­le yri­tyk­sel­le, ja hei­dän tar­pei­den­sa ymmär­tä­mi­nen ja täyt­tä­mi­nen ovat lii­ke­toi­min­nan kul­ma­ki­viä.

Hyvin suun­ni­tel­tu digi­mark­ki­noin­ti mah­dol­lis­taa asiak­kai­den tuke­mi­sen koko osto­pro­ses­sin ajan, alus­ta lop­puun. Stra­te­gi­nen lähes­ty­mis­ta­pa aut­taa ohjaa­maan asiak­kaat tehok­kaas­ti läpi eri vai­hei­den, aina tie­toi­suu­des­ta osto­pää­tök­seen, paran­taen näin kon­ver­sioi­ta ja asia­kas­ko­ke­mus­ta.

Alla esi­merk­ke­jä sii­tä, miten digi­mark­ki­noin­tia voi­daan sovel­taa eri osto­po­lun vai­heis­sa:

Tietoisuuden vaihe digimarkkinoinnissa

Tie­toi­suu­den vai­he on yksi digi­mark­ki­noin­nin vai­heis­ta, joka kes­kit­tyy tuot­tei­den tai pal­ve­lui­den esit­te­lyyn ja brän­din tun­net­tuu­den kas­vat­ta­mi­seen.

Täs­sä vai­hees­sa poten­ti­aa­li­set asiak­kaat eivät vält­tä­mät­tä tie­dä vie­lä yri­tyk­ses­tä­si, tuot­teis­ta­si tai pal­ve­luis­ta­si, joten mark­ki­noin­nin tavoit­tee­na on tavoit­taa laa­jem­pi ylei­sö ja herät­tää uusien asiak­kai­den kiin­nos­tus.

Täs­sä vai­hees­sa voi­daan hyö­dyn­tää eri­lai­sia mai­non­ta­ka­na­via sekä sisäl­tö­mark­ki­noin­tia.

Harkintavaihe digimarkkinoinnissa

Täs­sä vai­hees­sa asiak­kaat ovat tie­toi­sia tar­jon­nas­ta­si ja har­kit­se­vat sekä ver­tai­le­vat eri vaih­toeh­to­ja.

Digi­mark­ki­noin­tia voi­daan käyt­tää esi­mer­kik­si sisäl­tö­mark­ki­noin­nin ja sosi­aa­li­sen median avul­la tar­joa­maan lisä­tie­toa, hyö­ty­jä ja syi­tä vali­ta juu­ri sinun tuot­tee­si tai pal­ve­lusi.

Esi­mer­kik­si blo­gi­kir­joi­tuk­set, oppaat, asia­kas­ta­ri­nat ja arvos­te­lut voi­vat aut­taa vakuut­ta­maan poten­ti­aa­li­set asiak­kaat ja ohjaa­maan hei­tä koh­ti osto­pää­tös­tä.

Päätösvaihe digimarkkinoinnissa

Pää­tös­vai­he on digi­mark­ki­noin­nin vai­he, jos­sa poten­ti­aa­li­set asiak­kaat ovat val­mii­ta teke­mään osto­pää­tök­sen ja har­kit­se­vat aktii­vi­ses­ti tuot­teen tai pal­ve­lun han­kin­taa.

Täs­sä vai­hees­sa digi­mark­ki­noin­nin tavoit­tee­na on kan­nus­taa asiak­kai­ta teke­mään ostos ja vakuut­taa hei­dät sii­tä, että juu­ri sinun tar­joa­ma­si rat­kai­su on heil­le paras vaih­toeh­to. Tär­ke­ää on luo­da hou­kut­te­le­via vies­te­jä, jot­ka vas­taa­vat asiak­kai­den tar­pei­siin ja toi­vei­siin sekä roh­kai­se­vat hei­tä toi­mi­maan.

Muis­ta myös käyt­tää hou­kut­te­le­via ja sel­kei­tä “Osta nyt”, “Tilaa heti” tai “Lisää ostos­ko­riin” ‑tyyp­pi­siä kut­su­ja toi­min­taan, jot­ta asiak­kaat tie­tä­vät, mitä seu­raa­vak­si teh­dä.

Myös esi­mer­kik­si tar­jous­kam­pan­jat, rajal­li­set eri­kois­tar­jouk­set ja asia­kas­ar­vos­te­lut voi­vat aut­taa vah­vis­ta­maan ja nopeut­ta­maan osto­pää­tös­tä.

Pää­tös vai­hees­sa kan­nat­taa käyt­tää koh­den­net­tu­ja mai­nok­sia, jot­ka puhut­te­le­vat suo­raan pää­tös­vai­hees­sa ole­via asiak­kai­ta. Mai­nok­set voi­daan koh­dis­taa esi­mer­kik­si aiem­min sivus­tol­la vie­rail­leil­le tai tiet­ty­jä avain­sa­no­ja käyt­tä­neil­le, jol­loin ne osu­vat juu­ri oikeil­le hen­ki­löil­le.

Pää­tös­vai­hees­sa digi­taa­li­nen mark­ki­noin­ti pyr­kii siis vah­vis­ta­maan ja nopeut­ta­maan osto­pää­tös­tä sekä aut­ta­maan asiak­kai­ta valit­se­maan juu­ri sinun yri­tyk­se­si tar­joa­man rat­kai­sun.

Digimarkkinointistrategia

Yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­ti kan­nat­taa aloit­taa digi­mark­ki­noin­ti­stra­te­gian toteu­tuk­sel­la.

Hyvin laa­dit­tu digi­mark­ki­noin­ti­stra­te­gia aut­taa sinua var­mis­ta­maan, että mark­ki­noin­nis­sa panos­te­taan oikei­siin asioi­hin. Ilman sel­ke­ää suun­ni­tel­maa ja tavoit­tei­ta, digi­mark­ki­noin­tia on han­ka­la suun­ni­tel­la ja toteut­taa joh­don­mu­kai­ses­ti.

Yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­ti kan­nat­taa aloit­taa digi­mark­ki­noin­ti­stra­te­gian toteu­tuk­sel­la.

Poh­di alkuun seu­raa­via step­pe­jä:

Jat­ku­va seu­ran­ta ja ana­ly­soin­ti aut­ta­vat hah­mot­ta­maan, mit­kä mark­ki­noin­ti­stra­te­giat ja kana­vat toi­mi­vat ja tuot­ta­vat par­hai­ten sekä miten nii­tä voi­daan edel­leen paran­taa tavoit­tei­de­si saa­vut­ta­mi­sek­si.

Myös teko­ä­lyn hyö­dyn­tä­mi­nen digi­taa­li­ses­sa mark­ki­noin­nis­sa avaa uusia mah­dol­li­suuk­sia datan ana­ly­soin­tiin, ylei­sön seg­men­toin­tiin ja per­so­noi­tuun asia­kas­ko­ke­muk­seen.

Digimarkkinoinnin toimivuuden mittaaminen

Digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin mit­taa­mi­nen on jat­ku­va pro­ses­si ja kes­kei­nen osa digi­mark­ki­noin­ti­stra­te­gian onnis­tu­mi­sen arvioin­tia sekä kam­pan­joi­den jat­ku­vaa opti­moin­tia.

Se mah­dol­lis­taa mark­ki­noi­jil­le arvok­kaan tie­don kerää­mi­sen kam­pan­joi­den tehok­kuu­des­ta, tavoit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­ta ja käyt­tä­jien käyt­täy­ty­mi­ses­tä.

Mit­taa­mi­sen avul­la voi­daan tun­nis­taa par­hai­ten menes­ty­neet kam­pan­jat, toi­mi­vim­mat stra­te­giat, ymmär­tää asiak­kai­den tar­pei­ta parem­min ja kehit­tää digi­mark­ki­noin­ti­stra­te­gi­aa entis­tä tehok­kaam­mak­si.

Jos tarvitset apua digimarkkinoinnin tehokkaassa hyödyntämisessä, ota yhteyttä!

Testaa, testaa ja testaa..

Digimarkkinointi on jatkuvaa oppimista ja kehittämistä

Digi­taa­li­nen mark­ki­noin­ti vaa­tii jat­ku­vaa oppi­mis­ta ja sopeu­tu­mis­ta, sil­lä tek­no­lo­gia ja kulut­ta­jien käyt­täy­ty­mi­nen muut­tu­vat nopeas­ti (ja kokoa­jan).

Menes­tyäk­seen on pysyt­tä­vä ajan tasal­la uusim­mis­ta työ­ka­luis­ta, alus­tois­ta ja tren­deis­tä. Tämä tar­koit­taa myös ole­mas­sa ole­vien stra­te­gioi­den jat­ku­vaa arvioin­tia ja hie­no­sää­töä tulos­ten perus­teel­la.

Se on pro­ses­si, joka vaa­tii ute­liai­suut­ta, kokei­lun­ha­lua ja val­miut­ta oppia sekä menes­tyk­sis­tä että epä­on­nis­tu­mi­sis­ta, jot­ta voi­daan kehit­tää entis­tä tehok­kaam­pia mark­ki­noin­ti­stra­te­gioi­ta.