Löydy – vakuuta – tee kauppaa

Mitä hakukoneoptimointi
(SEO) on?

Hakukoneoptimoinnin avulla asiakkaat löytävät itse tiensä yrityksesi luo juuri silloin, kun he aktiivisesti etsivät ratkaisua ongelmaansa tai ovat valmiita tekemään ostopäätöksen.
SEO-toimisto Meio Oy

Miksi SEO on niin tärkeää?

Tie­sit­kö, että suu­rin osa osto­po­luis­ta alkaa nime­no­maan Googles­ta — täs­tä syys­tä yri­tyk­sen haku­ko­ne­nä­ky­vyys on tänä päi­vä­nä tär­keäm­pää kuin kos­kaan.

Orgaa­ni­set haku­tu­lok­set herät­tä­vät käyt­tä­jis­sä huo­mat­ta­vas­ti enem­män luot­ta­mus­ta kuin mak­se­tut mai­nok­set. Tut­ki­mus­ten mukaan jopa 90 % käyt­tä­jis­tä ohit­taa mai­nok­set ja siir­tyy suo­raan orgaa­ni­siin haku­tu­lok­siin.

Ja ensim­mäi­set vii­si orgaa­nis­ta haku­tu­los­ta kerää­vät yli 80 % kai­kis­ta klik­kauk­sis­ta (läh­de: Smart Insights), ensim­mäi­set kol­me haku­tu­los­ta kerää­vät lähes 70 % kai­kis­ta klik­kauk­sis­ta.

Ilman vah­vaa läs­nä­oloa ver­kos­sa mene­tät asiak­kai­ta kil­pai­li­joil­le, vaik­ka tar­joa­ma­si tuot­teet tai pal­ve­lut oli­si­vat huip­pu­luok­kaa.

Tähtäimessä kasvu

Mitä on hakukoneoptimointi?

Haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) on pro­ses­si, jon­ka avul­la paran­ne­taan verk­ko­si­vus­ton orgaa­nis­ta (eli mak­su­ton­ta) näky­vyyt­tä haku­ko­neis­sa, kuten Googles­sa. Mitä parem­min sivus­to­si on haku­ko­neop­ti­moi­tu, sitä parem­min se nousee esil­le käyt­tä­jien haku­tu­lok­sis­sa, mikä tar­koit­taa enem­män kiin­nos­tu­nei­ta kävi­jöi­tä sivus­tol­le­si – ja lopul­ta enem­män kaup­paa.

Koko­nais­val­tai­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti on laa­ja pro­ses­si – SEO kes­kit­tyy muok­kaa­maan verk­ko­si­vus­ton raken­net­ta ja sen koko sisäl­töä siten, että se vas­tai­si mah­dol­li­sim­man hyvin ja tar­kas­ti sekä haku­ko­nei­den että koh­dey­lei­sön tar­pei­siin.

SEOn avul­la voit paran­taa sivus­to­si sijoi­tuk­sia Googlen haku­tu­lok­sis­sa, lii­ke­toi­min­ta­si kan­nal­ta kes­kei­sil­lä ja tär­keim­mil­lä haku­ter­meil­lä eli avain­sa­noil­la, mikä on kriit­ti­sen tär­ke­ää, sil­lä suu­rin osa ihmi­sis­tä etsii tie­toa ver­kos­ta ja ensi­si­jai­ses­ti nime­no­maan haku­ko­nei­den kaut­ta.

Kai­paat­ko apua Google-näky­vyy­te­si paran­ta­mi­ses­sa? Tutus­tu SEO-pal­ve­lui­hi­ni!

Mitä kaikkea SEO on?

Hakukoneoptimoinnin keskeiset osa-alueet

Haku­ko­neop­ti­moin­ti koos­tuu useis­ta eri osa-alueis­ta, jot­ka kaik­ki vai­kut­ta­vat sivus­ton näky­vyy­teen haku­ko­neis­sa. Täs­sä tär­keim­mät SEOn osa-alu­eet, joi­ta opti­moi­mal­la voit paran­taa verk­ko­si­vus­to­si sijoi­tuk­sia ja hou­ku­tel­la enem­män kävi­jöi­tä.

01

Sisältöjen hakukoneoptimointi

Sisäl­tö­jen haku­ko­neop­ti­moin­ti (On-page SEO) var­mis­taa, että sisäl­tö­si vas­taa­vat tehok­kaas­ti koh­de­ryh­mä­si kysy­myk­siin ja tar­pei­siin. Laa­du­kas ja rele­vant­ti sisäl­tö ei ainoas­taan paran­na haku­ko­ne­si­joi­tuk­sia, vaan se myös vah­vis­taa brän­di­si tun­net­tuut­ta ja luo luot­ta­mus­ta niin käyt­tä­jien kuin haku­ko­nei­den sil­mis­sä.

Oleel­lis­ta on tuot­taa infor­ma­tii­vis­ta ja arvoa tar­joa­vaa sisäl­töä, joka vas­taa käyt­tä­jien tar­pei­siin mah­dol­li­sim­man tar­kas­ti, jot­ta yri­tyk­se­si erot­tuu eduk­seen ja hou­kut­te­lee jat­ku­vas­ti uut­ta ylei­söä.

Sisäl­tö­jen osal­ta avain­sa­no­jen huo­mioi­mi­nen on myös ensiar­voi­sen tär­ke­ää – avain­sa­na­tut­ki­mus ja avain­sa­na-ana­lyy­si muo­dos­ta­vat haku­ko­neop­ti­moin­nil­le perus­tan. On äärim­mäi­sen tär­ke­ää tie­tää, mit­kä avain­sa­nat ovat stra­te­gi­ses­ti ne kaik­kein tär­keim­mät, joi­hin yri­tyk­se­si on kan­nat­ta­vaa panos­taa.

Kun stra­te­gi­ses­ti vali­tut avain­sa­nat sijoi­te­taan oikein sivus­ton sisäl­töön, otsi­koi­hin, alaot­si­koi­hin ja meta­tie­toi­hin, haku­ko­neet pys­ty­vät parem­min ymmär­tä­mään jokai­sen sivun aiheen, hakuin­ten­tion ja sen vas­taa­vuu­den haki­jan tar­pei­siin. Lii­al­li­nen avain­sa­no­jen käyt­tö voi myös hei­ken­tää sijoi­tuk­sia­si, joten yli­op­ti­moin­tia kan­nat­taa vält­tää. Tär­kein­tä on kes­kit­tyä luo­maan sisäl­töä, joka tar­jo­aa käyt­tä­jil­le arvoa ja hyö­tyä.

Tar­kem­mat vin­kit SEO-teks­tin kir­joit­ta­mi­seen löy­dät oppaas­ta SEO-teks­tin kul­ma­ki­vet.

02

Tekninen hakukoneoptimointi

Tek­ni­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti on kes­kei­ses­sä roo­lis­sa, kun halu­taan var­mis­taa, että verk­ko­si­vus­to on haku­ko­nei­den hel­pos­ti löy­det­tä­vis­sä, ymmär­ret­tä­vis­sä ja indek­soi­ta­vis­sa.

Tek­ni­nen SEO kes­kit­tyy sivus­ton raken­teen, lataus­no­peu­den ja mobii­liys­tä­väl­li­syy­den paran­ta­mi­seen, mikä ei ainoas­taan paran­na käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta, vaan myös aut­taa sivus­toa sijoit­tu­maan parem­min haku­tu­lok­sis­sa. Vaik­ka sisäl­tö­si oli­si kuin­ka laa­du­kas­ta, ilman tek­nis­tä opti­moin­tia sivus­to­si ei vält­tä­mät­tä saa­vu­ta poten­ti­aa­lis­ta ylei­söään tehok­kaas­ti.

Aloi­ta var­mis­ta­mal­la, että sivus­to­si tek­ni­nen perus­ta on kun­nos­sa ja että Google­bo­tit voi­vat sau­mat­to­mas­ti “craw­lail­la” sivus­to­si läpi ilman estei­tä. Tar­kem­mat vin­kit tek­ni­seen haku­ko­neop­ti­moin­tiin. 

03

Off-page SEO — ulkoinen hakukoneoptimointi

Off-page SEO eli sivus­ton ulkoi­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti käsit­tää toi­men­pi­tei­tä, jot­ka tapah­tu­vat täy­sin sivus­to­si ulko­puo­lel­la, mut­ta vai­kut­ta­vat suo­raan sivus­to­si haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen. Ulkoi­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti on tär­ke­ää, kos­ka se kas­vat­taa sivus­to­si auk­to­ri­teet­tia ja luo­tet­ta­vuut­ta haku­ko­nei­den sil­mis­sä link­kien, sosi­aa­li­sen median ja mui­den sivus­to­jen mai­nin­to­jen kaut­ta.

Ulkoi­set lin­kit ja brän­di­mai­nin­nat muil­la sivus­toil­la toi­mi­vat Googlen sil­mis­sä suo­si­tuk­si­na verk­ko­si­vus­tol­le­si. Mitä enem­män saat näi­tä suo­si­tuk­sia, luo­tet­ta­vil­ta sivuil­ta, sitä suo­si­tum­pi sivus­tos­ta­si tulee haku­ko­nei­den sil­mis­sä.

Yksi kes­kei­nen osa ulkois­ta haku­ko­neop­ti­moin­tia onkin siis luo­tet­ta­vien ja rele­vant­tien ulkois­ten link­kien hank­ki­mi­nen sivus­tol­le. Haku­ko­neet pitä­vät ulkoi­sia link­ke­jä arvos­sa, kos­ka nii­den han­kin­ta ei ole suo­ra­nai­ses­ti hal­lit­ta­vis­sa­si.

Myös aktii­vi­nen läs­nä­olo sosi­aa­li­ses­sa medias­sa aut­taa lisää­mään sivus­to­si näky­vyyt­tä (Google arvos­taa yri­tyk­sien moni­ka­na­vai­suut­ta).

VINKKI! Panos­ta laa­tuun – han­ki vain luon­nol­li­sia, laa­duk­kai­ta ja arvok­kai­ta link­ke­jä!

Google arvos­taa ulkoi­sia link­ke­jä, eli backlink­ke­jä, mut­ta tär­kein­tä on nii­den laa­tu, ei mää­rä. Kun saat sivus­tol­le­si lin­kin rele­van­til­ta ja arvos­te­tul­ta sivus­tol­ta, se nos­taa sivus­to­si auk­to­ri­teet­tia ja paran­taa sijoi­tuk­sia­si haku­tu­lok­sis­sa.

Vaik­ka oste­tut lin­kit saat­ta­vat hou­ku­tel­la nopeil­la tulok­sil­la, ne ovat usein peräi­sin epä­luo­tet­ta­vis­ta sivus­to- ja link­ki­ver­kos­tois­ta. Google tun­nis­taa yhä parem­min täl­lai­set mani­pu­loi­vat lin­kit ja voi jät­tää ne koko­naan huo­mioi­mat­ta, jol­loin niis­tä ei ole sinul­le hyö­tyä, eli raha­si mene­vät huk­kaan.

Paras­ta on kes­kit­tyä hank­ki­maan luon­nol­li­sia ja laa­duk­kai­ta link­ke­jä. Ne eivät ainoas­taan paran­na haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä­si, vaan aut­ta­vat myös luo­maan luot­ta­mus­ta sivus­to­si ympä­ril­le. Laa­duk­kail­la lin­keil­lä var­mis­tat pit­kä­kes­toi­set ja kes­tä­vät tulok­set!

SEO optimointi tukee yrityksesi kasvua pitkällä tähtäimellä

SEO ei kui­ten­kaan ole vain yksit­täi­siä toi­men­pi­tei­tä, vaan se on aina yksi­löl­li­ses­ti toi­mi­va ja moniu­lot­tei­nen koko­nai­suus, johon vai­kut­taa oleel­li­ses­ti mm. sivus­ton his­to­ria, yri­tyk­sen lii­ke­toi­min­ta sekä yksi­löl­li­set SEO tavoit­teet.

Vah­va verk­ko­nä­ky­vyys ei ainoas­taan kas­va­ta yri­tyk­se­si näky­vyyt­tä ja tuo lisää asiak­kai­ta, vaan myös vah­vis­taa brän­di­si luo­tet­ta­vuut­ta ja tun­net­tuut­ta. Hyvin opti­moi­dut verk­ko­si­vut voi­vat kas­vat­taa myyn­tiä, laa­jen­taa asia­kas­kun­taa ja aut­taa sinua erot­tau­tu­maan kil­pai­li­jois­ta.

Asiak­kaat etsi­vät aktii­vi­ses­ti tie­toa ver­kos­ta ja teke­vät osto­pää­tök­siä usein vain muu­ta­mis­sa sekun­neis­sa – var­mis­ta siis, että he löy­tä­vät sinut sil­loin, kun he tar­vit­se­vat rat­kai­sua­si!

Tähtäimessä kärkisijat

Tuloksellinen SEO vaatii kokonaisvaltaista näkemystä

Google ei ker­ro jul­ki­ses­ti lähes­kään kaik­kea sii­tä, mikä on oikein, vaan antaa enem­män vain ylei­sen tason ohjeis­tuk­sia. Ja vaik­ka yksit­täi­set teki­jät ovat tär­kei­tä ja jokai­sel­la toi­men­pi­teel­lä on oma mer­ki­tyk­sen­sä sekä pai­noar­vo, on hyvän haku­ko­neop­ti­moi­jan osat­ta­va näh­dä koko met­sä puil­ta.

Täs­tä syys­tä koko­nais­val­tai­sen haku­ko­neop­ti­moin­nin ymmär­rys ja tie­to SEOn erio­sa-alueis­ta aut­taa prio­ri­soi­maan ja opti­moi­maan sivus­toa moni­puo­li­ses­ti, mikä mak­si­moi sen mah­dol­li­suu­det menes­tyä haku­tu­lok­sis­sa.

Koko­nais­val­tai­sen SEOn ymmär­tä­mi­nen on tär­ke­ää myös sik­si, ettei aikaa tuh­la­ta tar­peet­to­maan hie­no­sää­töön ja vii­lai­luun, vaan suun­na­taan resurs­sit toi­men­pi­tei­siin, jot­ka todel­la edis­tä­vät tavoit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta.

Googlen prosessi

Miten hakukoneoptimointi toimii?

Googlen pää­ta­voi­te on pal­vel­la käyt­tä­ji­ään mah­dol­li­sim­man hyvin – Google halu­aa tar­jo­ta käyt­tä­jil­leen mah­dol­li­sim­man rele­vant­tia tie­toa ja laa­du­kas­ta sisäl­töä.

Haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) toi­mii yhteis­työs­sä haku­ko­nei­den, kuten Googlen, algo­rit­mien kans­sa, joi­den teh­tä­vä­nä on jär­jes­tää verk­ko­si­vut tär­keys­jär­jes­tyk­seen haku­tu­lok­sis­sa.

Haku­ko­neet käyt­tä­vät moni­mut­kai­sia algo­rit­me­ja ja sato­ja eri sig­naa­le­ja mää­rit­tääk­seen, mit­kä sivus­tot ovat käyt­tä­jän teke­män haun kan­nal­ta rele­vant­te­ja ja arvok­kai­ta.

01

Crawlaus eli crawlaaminen

Craw­laus eli craw­laa­mi­nen tar­koit­taa sitä, että haku­ko­neet lähet­tä­vät ns. “robot­te­ja” tai “spi­de­rei­ta” selaa­maan inter­ne­tiä ja kerää­mään tie­toa eri verk­ko­si­vuil­ta.

Haku­ko­nei­den robo­tit (“craw­le­rit” tai “spi­de­rit”) käy­vät läpi verk­ko­si­vu­ja, seu­raa­vat link­ke­jä ja kerää­vät tie­toa sivus­ton sisäl­lös­tä ja raken­tees­ta.

Tämän pro­ses­sin avul­la haku­ko­neet pys­ty­vät löy­tä­mään sivus­to­si ja lisää­mään sen haku­tie­to­kan­taan­sa (eli indek­soi­maan sivusi), jot­ta se voi­daan näyt­tää haku­tu­lok­sis­sa oikei­den hakusa­no­jen yhtey­des­sä.

02

Indeksointi ja analysointi

Kun haku­ko­neet ovat löy­tä­neet sivus­to­si, ne indek­soi­vat sen eli lisää­vät sen tie­to­kan­taan­sa. Tämä vai­he on tär­keä, kos­ka ilman indek­soin­tia sivus­to­si ei voi näkyä haku­tu­lok­sis­sa.

Haku­ko­neet ana­ly­soi­vat sivus­ton sisäl­töä ja sen tek­ni­siä omi­nai­suuk­sia sel­vit­tääk­seen, mis­tä sivus­tol­la on kyse ja kuin­ka rele­vant­ti se on eri­lai­sil­le hauil­le. (Jos sivus­to­si on hidas, vai­keas­ti navi­goi­ta­va tai siel­lä on tek­ni­siä estei­tä, haku­ko­neet saat­ta­vat jät­tää indek­soi­mat­ta tär­keät osat sivus­tos­ta­si.)

Eli jos sivus­to­si tai jot­kin yksit­täi­set sivut eivät ole indek­soi­tu­nei­ta, sil­loin ne eivät löy­dy lain­kaan Googlen haku­tu­lok­sis­ta.

03

Sijoittelu hakutuloksiin (ranking)

Haku­ko­neet jär­jes­tä­vät indek­soi­dut sivus­tot tär­keys­jär­jes­tyk­seen käyt­tä­jän avain­sa­nan tai haku­lauseen perus­teel­la.
Google päi­vit­tää omia algo­rit­me­jään jat­ku­vas­ti, eli tapaan­sa jär­jes­tää haku­tu­lok­sia. Googles­sa haku­tu­lok­sien jär­jes­tys perus­tuu yli 200 ran­king fac­to­riin eli eri kri­tee­riinjoil­la on vai­ku­tus­ta haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen.

Haku­ko­neop­ti­moin­nin eli SEOn avul­la pyri­tään opti­moi­maan koko verk­ko­si­vus­to niin, että haku­ko­neet löy­tä­vät, ymmär­tä­vät ja arvos­ta­vat sivus­to­si sisäl­töä mah­dol­li­sim­man kor­keal­le haku­tu­lok­sis­sa.

Kun sivus­to­si vas­taa sekä tek­ni­ses­ti että sisäl­löl­li­ses­ti haku­ko­nei­den vaa­ti­muk­sia, se saa parem­man näky­vyy­den, mikä puo­les­taan tuo enem­män kävi­jöi­tä ja poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta sivus­tol­le­si.

Verkkosivujen hakukoneoptimoinnin hyödyt

Verk­ko­si­vu­jen haku­ko­neop­ti­moin­ti tar­jo­aa monia mer­kit­tä­viä etu­ja yri­tyk­sil­le. Se ei rajoi­tu vain parem­paan näky­vyy­teen haku­tu­lok­sis­sa, vaan sil­lä on laa­ja-alai­sia ja pit­kä­ai­kai­sia vai­ku­tuk­sia koko digi­stra­te­gi­aan.

Suo­mes­sa teh­dään päi­vit­täin jo yli 32 mil­joo­naa Google-hakua. Orgaa­ni­sen (eli mak­sut­to­man) näky­vyy­den avul­la voit saa­da jat­ku­vaa lii­ken­net­tä sivus­tol­le­si, ilman jat­ku­via mai­nos­ku­lu­ja. Hyvä näky­vyys Google-hauis­sa tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den tavoit­taa poten­ti­aa­li­set asiak­kaa­si val­ta­val­la skaa­lal­la.

Kuvit­te­le, jos juu­ri sinun yri­tyk­se­si verk­ko­si­vus­to löy­tyi­si Googlen haku­tu­lok­sien kär­jes­tä aina, kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas etsi­si Googles­ta pal­ve­lui­ta­si tai tuot­tei­ta­si — miten se vai­kut­tai­si yri­tyk­se­si lii­ke­toi­min­taan. Haku­ko­neop­ti­moin­nin voi­maa digi­mark­ki­noin­nis­sa­si ei siis kan­na­ta aliar­vioi­da!

Tääl­tä voit lukea lisää haku­ko­neop­ti­moin­nin hyö­dyis­tä.

Paikallinen hakukoneoptimointi

Pai­kal­li­nen haku­ko­ne­nä­ky­vyys täh­tää sii­hen, että yri­tyk­sen tar­joa­mat tuot­teet tai pal­ve­lut tule­vat esiin sil­loin, kun tie­tyl­lä alu­eel­la ole­vat käyt­tä­jät etsi­vät nii­tä.

Eri­tyi­ses­ti yri­tyk­sil­le, joil­la on sel­keä maan­tie­teel­li­nen toi­mia­lue, on pai­kal­li­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti erit­täin tär­ke­ää.

Muis­ta var­mis­taa, että var­sin­kin yri­tyk­se­si Google Busi­ness ‑pro­fii­li on päi­vi­tet­ty, ajan tasal­la ja hyvin opti­moi­tu. Tämä aut­taa myös Googlea ymmär­tä­mään, mihin pai­kal­li­siin hakui­hin yri­tyk­se­si tuli­si liit­tyä.

Lue lisää, mitä seik­ko­ja eri­tyi­ses­ti kan­nat­taa huo­mioi­da sil­loin, kun toi­mit tie­tyl­lä alu­eel­la tai paik­ka­kun­nal­la — pai­kal­li­nen SEO.

Kuinka hakukoneoptimoinnin tuloksia mitataan?

SEO ei ole ker­ta­luon­tei­nen pro­jek­ti, vaan jat­ku­va pro­ses­si, jos­sa seu­ran­ta aut­taa ymmär­tä­mään, miten opti­moin­ti­toi­men­pi­teet vai­kut­ta­vat ja mis­sä tar­vi­taan mah­dol­li­sia muu­tok­sia. 

Haku­ko­neop­ti­moin­nin toteu­tus vaa­tii pit­kä­jän­teis­tä työ­tä ja jat­ku­vaa seu­ran­taa. Oli­pa SEO-työ­si itse­näis­tä tai ulkois­tet­tua, on kes­keis­tä var­mis­taa, että tuot­taa­ko SEO-toi­men­pi­teet halut­tu­ja tulok­sia. 

Haku­ko­neop­ti­moin­nin tulok­sia voi­daan mita­ta useil­la eri ana­ly­tiik­ka- ja SEO-työ­ka­luil­la, jot­ka tar­joa­vat tie­toa sii­tä, kuin­ka hyvin opti­moin­ti­stra­te­gia­si toi­mii ja mit­kä alu­eet vaa­ti­vat mah­dol­li­ses­ti lisä­huo­mio­ta.

Haku­ko­neop­ti­moin­nin tulok­sia voi­daan mita­ta esi­mer­kik­si seu­raa­vil­la mit­ta­reil­la:

  • Sijoi­tuk­set haku­tu­lok­sis­sa tär­keil­lä avain­sa­noil­la
  • Orgaa­ni­sen lii­ken­teen mää­rä
  • Klik­kaus­pro­sent­ti
  • Sivus­ton kon­ver­siot ja kon­ver­sio­pro­sent­ti
  • Bounce rate (eli väli­tön pois­tu­mis­pro­sent­ti)
  • Luo­tet­ta­vat ulkoi­set lin­kit ja nii­den mää­rä

Lisäk­si voi­daan ana­ly­soi­da ja seu­ra­ta kävi­jöi­den käyt­täy­ty­mis­tä sivus­tol­la, esi­mer­kik­si sivuil­la vie­te­tyn ajan ja sivu­kat­se­lui­den mää­rän perus­teel­la.

SEO-työn tavoit­teet vai­kut­ta­vat suu­res­ti sii­hen, mit­kä mit­ta­rit ovat mis­sä­kin tapauk­ses­sa ne tär­keim­mät, joi­ta kan­nat­taa seu­ra­ta. Tulos­ten seu­ran­ta ja jat­ku­va reflek­tii­vi­nen SEO-työ ovat kes­kiös­sä par­hai­den tulos­ten saa­vut­ta­mi­sek­si.

SEO-työ­tä voi­daan jat­ku­vas­ti opti­moi­da vas­taa­maan lii­ke­toi­min­nan tavoit­tei­ta entis­tä tehok­kaam­min.

Musta, valkoinen ja harmaa

White Hat SEO — eettistä ja laadukasta hakukoneoptimointia

Whi­te Hat SEO tar­koit­taa yksin­ker­tai­ses­ti haku­ko­neop­ti­moin­tia, joka nou­dat­taa Googlen Web­mas­ter Gui­de­li­nes ‑ohjeis­tuk­sia.

Eet­ti­nen SEO kes­kit­tyy haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den paran­ta­mi­seen tavoil­la, jot­ka tuot­ta­vat pit­kä­ai­kai­sia ja kes­tä­viä tulok­sia. Se pai­not­taa laa­duk­kai­ta, läpi­nä­ky­viä toi­men­pi­tei­tä, jot­ka raken­ta­vat sivus­ton näky­vyyt­tä vas­tuul­li­ses­ti ja kes­tä­väs­ti, ilman nopei­ta mut­ta ris­kialt­tii­ta oiko­tei­tä.

Kun haku­ko­neop­ti­moin­tia on raken­net­tu koko­nais­val­tai­ses­ti ja eet­ti­ses­ti, ei myös­kään Googlen algo­rit­mi­päi­vi­tyk­siä tar­vit­se jän­nit­tää eikä pelä­tä, päin­vas­toin — päi­vi­tyk­sien myö­tä sijoi­tuk­se­si voi­vat jopa paran­tua.

Mitä on Black Hat SEO ja Grey Hat SEO?

SEO-työs­sä voi­daan käyt­tää myös ei niin eet­ti­siä toi­men­pi­tei­tä. Black Hat SEO tar­koit­taa sel­lais­ten kei­no­jen käyt­tä­mis­tä, jot­ka rik­ko­vat Google Gui­de­li­ne ‑ohjeis­tuk­sia. Kun sivus­to jää Googlel­le kiin­ni näis­tä tek­nii­kois­ta (algo­rit­mi­päi­vi­tyk­sen tai manu­aa­li­sen tar­kis­tuk­sen yhtey­des­sä), voi Google pois­taa sivus­ton indek­sis­tään koko­naan ja kyse­le­mät­tä.

Nämä epäeet­ti­set kei­not liit­ty­vät usein Off-page SEOon ja link­ki­pro­fii­lien raken­ta­mi­seen. Google pyr­kii jat­ku­vas­ti tun­nis­ta­maan parem­min näi­tä epäeet­ti­siä kei­no­ja sekä sivus­to­ver­kos­to­ja. Jos verk­ko­si­vus­tol­la on käy­tet­ty Black Hat meto­de­ja ja SEO-työn avul­la on pyrit­ty mani­pu­loi­maan haku­ko­nei­ta, on Googlen algo­rit­mi­päi­vi­tyk­siä syy­tä­kin pelä­tä.

Grey Hat SEO:lle ei ole tark­kaa mää­ri­tel­mää, mut­ta se on haku­ko­neop­ti­moin­tia niin kut­su­tul­la har­maal­la alu­eel­la, joka ei ole myös­kään suo­raan Whi­te Hat SEO­ta.

Itse en suo­sit­te­le näis­tä kah­des­ta vaih­toeh­dos­ta kum­paa­kaan.

Kukaan eettisesti SEO-työtä tekevä SEO-asiantuntija ei lupaa Googlen ykkössijoja ennakkoon

Vaik­ka ykkös­si­joi­tuk­sia usein saa­vu­te­taan­kin, on tär­ke­ää ymmär­tää, että haku­tu­los­ten lopul­li­sen jär­jes­tyk­sen päät­tää aina Google. Sik­si SEO-työs­sä ei voi­da luva­ta tiet­ty­jä sijoi­tuk­sia etu­kä­teen – jokai­nen sivus­to kil­pai­lee omil­la vah­vuuk­sil­laan.

Ammat­ti­tai­toi­nen ja eet­ti­nen SEO-asian­tun­ti­ja osaa ker­toa sel­keäs­ti, mitä toi­men­pi­tei­tä sivus­tol­la­si teh­dään ja mik­si – var­mis­taen, että työ pal­ve­lee aina yri­tyk­se­si paras­ta etua ja pit­kän aika­vä­lin menes­tys­tä.

Kuinka pysyviä hakukoneoptimoinnin tulokset ovat?

Kun haku­ko­neop­ti­moin­tia teh­dään eet­ti­ses­ti ja hyvin, tuo hyvä luon­nol­li­nen Google-näky­vyys pit­kä­ai­kais­ta, kes­tä­vää ja jat­ku­vaa lii­ken­net­tä verk­ko­si­vus­tol­le­si.

Haku­ko­neop­ti­moin­nin ei voi sanoa kos­kaan ole­van täy­sin val­mis­ta, näky­vyyt­tä voi­daan aina paran­taa ja näky­vyyt­tä enti­ses­tään kas­vat­taa.

Haku­ko­nei­den algo­rit­mit muut­tu­vat sään­nöl­li­ses­ti, kil­pai­li­jat päi­vit­tä­vät sivus­to­jaan, ja käyt­tä­jien tar­peet kehit­ty­vät. Sik­si jat­ku­va seu­ran­ta, ana­ly­soin­ti ja opti­moin­ti ovat olen­nai­nen osa teho­kas­ta SEO-stra­te­gi­aa.

Googlen algo­rit­mi­päi­vi­tyk­siä ei kui­ten­kaan kan­na­ta pelä­tä — var­sin­kaan sil­loin, kun SEO-työ­tä on teh­ty eet­ti­ses­ti.

Haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) on yksi tehok­kaim­mis­ta ja kus­tan­nus­te­hok­kaim­mis­ta tavois­ta paran­taa yri­tyk­se­si näky­vyyt­tä ver­kos­sa ja hou­ku­tel­la poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta.

Selvitä, miksi kilpailijasi näkyy Googlen kärjessä, mutta sinun yrityksesi ei?

Tun­tuu­ko sil­tä, että mai­non­taan ja mark­ki­noin­tiin menee yhä enem­män ja enem­män rahaa, mut­ta tulok­set eivät sil­ti vas­taa odo­tuk­sia? 

Ehkä verk­ko­si­vus­to­si ei vain tavoi­ta tar­peek­si asiak­kai­ta, vaik­ka pal­ve­lusi tai tuot­tee­si ovat huip­pu­luok­kaa? 

Tilaa kat­ta­va SEO-ana­lyy­si ja saat sel­keän kuvan sii­tä, mik­si verk­ko­si­vusi eivät saa­vu­ta täyt­tä poten­ti­aa­li­aan. Ana­ly­soin verk­ko­si­vu­je­si suo­ri­tus­ky­vyn ja etsin ongel­ma­koh­dat, jot­ka estä­vät sinua nouse­mas­ta haku­tu­los­ten kär­keen.

Pienellä investoinnilla voit saada suuren muutoksen verkkonäkyvyyteesi!

Pitkäaikaisia ja kestäviä tuloksia

Miksi Meio SEO-kumppaniksi?

Koko­nais­val­tai­nen SEO ei ole vain yksit­täi­siä toi­men­pi­tei­tä, vaan se on aina yksi­löl­li­ses­ti toi­mi­va ja moniu­lot­tei­nen koko­nai­suus, johon vai­kut­taa oleel­li­ses­ti mm. sivus­ton his­to­ria, yri­tyk­sen lii­ke­toi­min­ta sekä yksi­löl­li­set SEO tavoit­teet.

Koko­nais­val­tai­nen SEO-ymmär­rys, koke­mus ja tie­tä­mys eri osa-alueis­ta aut­taa prio­ri­soi­maan ja opti­moi­maan sivus­ton moni­puo­li­ses­ti, mikä paran­taa sen mah­dol­li­suuk­sia menes­tyä haku­tu­lok­sis­sa.

Jos et halua antaa kil­pai­li­joil­le­si lii­kaa etu­mat­kaa, kan­nat­taa ohjat ottaa heti omiin käsiin – ja panos­taa tär­keim­pään mark­ki­noin­ti­työ­ka­luusi, eli koti­si­vui­hin ja nii­den löy­det­tä­vyy­teen!

Jos tar­vit­set apua — ota yhteyt­tä, raken­ne­taan juu­ri sinun yri­tyk­sel­le­si sopi­va stra­te­gia Google-näky­vyy­den tehok­kaa­seen kas­vat­ta­mi­seen.