Löydy – vakuuta – tee kauppaa

Mitä on hakukoneoptimointi eli SEO?

Hakukoneoptimointi eli SEO on pitkäjänteistä ja strategista työtä, jolla varmistetaan, että sivustosi löytyy juuri silloin, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät palveluitasi Googlesta.

Miksi SEO on tärkeää?

Tie­sit­kö, että Google-mai­nok­set kerää­vät vain noin 5–6 % kai­kis­ta haku­tu­los­si­vun klik­kauk­sis­ta – kun taas ensim­mäi­set vii­si orgaa­nis­ta (eli mak­su­ton­ta) haku­tu­los­ta nap­paa­vat jopa yli 80 % kai­kes­ta lii­ken­tees­tä? (Läh­de: Smart Insights)

Tämä ker­too yhdes­tä asias­ta: ihmi­set luot­ta­vat luon­nol­li­siin haku­tu­lok­siin enem­män kuin mai­nok­siin. Ja juu­ri sik­si haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) on yri­tyk­sel­le­si tär­keäm­pää kuin kos­kaan ennen.

Nyky­ään lähes jokai­nen osto­pol­ku alkaa Googles­ta. Jos yri­tyk­se­si ei näy haku­tu­lok­sis­sa sil­loin kun asia­kas etsii tar­joa­maa­si rat­kai­sua, näky­vät siel­lä toden­nä­köi­ses­ti kil­pai­li­ja­si.

Ilman vah­vaa haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä mene­tät arvok­kai­ta asiak­kai­ta – vaik­ka tuot­tee­si tai pal­ve­lusi oli­si­vat kuin­ka hyviä. SEO var­mis­taa, että löy­dyt sil­loin, kun sil­lä on eni­ten mer­ki­tys­tä.

Tähtäimessä kasvu

Mitä hakukoneoptimointi on?

Haku­ko­neop­ti­moin­ti eli SEO on jat­ku­va pro­ses­si, jon­ka tavoit­tee­na on paran­taa verk­ko­si­vus­to­si orgaa­nis­ta eli mak­su­ton­ta näky­vyyt­tä haku­ko­neis­sa – eri­tyi­ses­ti Googles­sa. Mitä parem­min sivus­to­si on opti­moi­tu, sitä kor­keam­mal­le se nousee haku­tu­lok­sis­sa sil­loin, kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas etsii juu­ri sinun tar­joa­mia­si pal­ve­lui­ta tai tuot­tei­ta.

Hyvin toteu­tet­tu SEO tuo sivus­tol­le­si enem­män oikean­lai­sia kävi­jöi­tä – ja lopul­ta lisää yhtey­den­ot­to­ja, tilauk­sia ja myyn­tiä.

Koko­nais­val­tai­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti on laa­ja pro­ses­si – SEO kes­kit­tyy muok­kaa­maan verk­ko­si­vus­ton raken­net­ta ja sen koko sisäl­töä siten, että se vas­tai­si mah­dol­li­sim­man hyvin ja tar­kas­ti sekä haku­ko­nei­den että koh­dey­lei­sön tar­pei­siin.

SEOn avul­la voit nos­taa sivus­to­si näky­viin lii­ke­toi­min­ta­si kan­nal­ta olen­nai­sil­la haku­ter­meil­lä eli avain­sa­noil­la – ja juu­ri siel­lä, mis­sä asiak­kaa­si jo val­miik­si etsi­vät tie­toa, pal­ve­lui­ta tai rat­kai­su­ja.

Mitä kaikkea SEO on?

Hakukoneoptimoinnin keskeiset osa-alueet

Haku­ko­neop­ti­moin­ti ei ole vain avain­sa­no­jen lisää­mis­tä tai tek­ni­siä toi­men­pi­tei­tä – se on koko­nai­suus, joka koos­tuu mones­ta toi­si­aan tuke­vas­ta osa-alu­ees­ta. Alla avat­tu­na SEOn tär­keim­mät raken­nus­pa­li­kat, jot­ka vai­kut­ta­vat sii­hen, miten hyvin sivus­to­si löy­tyy ja toi­mii haku­ko­neis­sa.

01

Sisältöjen hakukoneoptimointi

Sisäl­tö­jen haku­ko­neop­ti­moin­ti (On-page SEO) var­mis­taa, että sisäl­tö­si vas­taa­vat tehok­kaas­ti koh­de­ryh­mä­si kysy­myk­siin ja tar­pei­siin. Laa­du­kas ja rele­vant­ti sisäl­tö ei ainoas­taan paran­na haku­ko­ne­si­joi­tuk­sia, vaan se myös vah­vis­taa brän­di­si tun­net­tuut­ta ja luo luot­ta­mus­ta niin käyt­tä­jien kuin haku­ko­nei­den sil­mis­sä.

Oleel­lis­ta on tuot­taa infor­ma­tii­vis­ta ja arvoa tar­joa­vaa sisäl­töä, joka vas­taa käyt­tä­jien tar­pei­siin mah­dol­li­sim­man tar­kas­ti, jot­ta yri­tyk­se­si erot­tuu eduk­seen ja hou­kut­te­lee jat­ku­vas­ti uut­ta ylei­söä.

Sisäl­tö­jen osal­ta avain­sa­no­jen huo­mioi­mi­nen on myös ensiar­voi­sen tär­ke­ää – avain­sa­na­tut­ki­mus ja avain­sa­na-ana­lyy­si muo­dos­ta­vat haku­ko­neop­ti­moin­nil­le perus­tan. On äärim­mäi­sen tär­ke­ää tie­tää, mit­kä avain­sa­nat ovat stra­te­gi­ses­ti ne kaik­kein tär­keim­mät, joi­hin yri­tyk­se­si on kan­nat­ta­vaa panos­taa.

Kun stra­te­gi­ses­ti vali­tut avain­sa­nat sijoi­te­taan oikein sivus­ton sisäl­töön, otsi­koi­hin, alaot­si­koi­hin ja meta­tie­toi­hin, haku­ko­neet pys­ty­vät parem­min ymmär­tä­mään jokai­sen sivun aiheen, hakuin­ten­tion ja sen vas­taa­vuu­den haki­jan tar­pei­siin. Lii­al­li­nen avain­sa­no­jen käyt­tö voi myös hei­ken­tää sijoi­tuk­sia­si, joten yli­op­ti­moin­tia kan­nat­taa vält­tää. Tär­kein­tä on kes­kit­tyä luo­maan sisäl­töä, joka tar­jo­aa käyt­tä­jil­le arvoa ja hyö­tyä.

Tar­kem­mat vin­kit SEO-teks­tin kir­joit­ta­mi­seen löy­dät oppaas­ta SEO-teks­tin kul­ma­ki­vet.

02

Tekninen hakukoneoptimointi

Tek­ni­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti on kes­kei­ses­sä roo­lis­sa, kun halu­taan var­mis­taa, että verk­ko­si­vus­to on haku­ko­nei­den hel­pos­ti löy­det­tä­vis­sä, ymmär­ret­tä­vis­sä ja indek­soi­ta­vis­sa.

Tek­ni­nen SEO kes­kit­tyy sivus­ton raken­teen, lataus­no­peu­den ja mobii­liys­tä­väl­li­syy­den paran­ta­mi­seen, mikä ei ainoas­taan paran­na käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta, vaan myös aut­taa sivus­toa sijoit­tu­maan parem­min haku­tu­lok­sis­sa. Vaik­ka sisäl­tö­si oli­si kuin­ka laa­du­kas­ta, ilman tek­nis­tä opti­moin­tia sivus­to­si ei vält­tä­mät­tä saa­vu­ta poten­ti­aa­lis­ta ylei­söään tehok­kaas­ti.

Aloi­ta var­mis­ta­mal­la, että sivus­to­si tek­ni­nen perus­ta on kun­nos­sa ja että Google­bo­tit voi­vat sau­mat­to­mas­ti “craw­lail­la” sivus­to­si läpi ilman estei­tä. Tar­kem­mat vin­kit tek­ni­seen haku­ko­neop­ti­moin­tiin. 

03

Off-page SEO — ulkoinen hakukoneoptimointi

Off-page SEO eli sivus­ton ulkoi­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti käsit­tää toi­men­pi­tei­tä, jot­ka tapah­tu­vat täy­sin sivus­to­si ulko­puo­lel­la, mut­ta vai­kut­ta­vat suo­raan sivus­to­si haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen. Ulkoi­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti on tär­ke­ää, kos­ka se kas­vat­taa sivus­to­si auk­to­ri­teet­tia ja luo­tet­ta­vuut­ta haku­ko­nei­den sil­mis­sä link­kien, sosi­aa­li­sen median ja mui­den sivus­to­jen mai­nin­to­jen kaut­ta.

Ulkoi­set lin­kit ja brän­di­mai­nin­nat muil­la sivus­toil­la toi­mi­vat Googlen sil­mis­sä suo­si­tuk­si­na verk­ko­si­vus­tol­le­si. Mitä enem­män saat näi­tä suo­si­tuk­sia, luo­tet­ta­vil­ta sivus­toil­ta, sitä suo­si­tum­pi sinun sivus­tos­ta­si tulee haku­ko­nei­den sil­mis­sä.

Yksi kes­kei­nen osa ulkois­ta haku­ko­neop­ti­moin­tia onkin siis luo­tet­ta­vien ja rele­vant­tien ulkois­ten link­kien hank­ki­mi­nen sivus­tol­le. Haku­ko­neet pitä­vät ulkoi­sia link­ke­jä arvos­sa, kos­ka nii­den han­kin­ta ei ole suo­ra­nai­ses­ti hal­lit­ta­vis­sa­si.

Myös aktii­vi­nen läs­nä­olo sosi­aa­li­ses­sa medias­sa aut­taa lisää­mään sivus­to­si näky­vyyt­tä (Google arvos­taa yri­tyk­sien moni­ka­na­vai­suut­ta).

VINKKI! Panos­ta laa­tuun – han­ki vain luon­nol­li­sia, laa­duk­kai­ta ja arvok­kai­ta link­ke­jä!

Google arvos­taa ulkoi­sia link­ke­jä, eli backlink­ke­jä, mut­ta tär­kein­tä on nii­den laa­tu, ei mää­rä. Kun saat sivus­tol­le­si lin­kin rele­van­til­ta ja arvos­te­tul­ta sivus­tol­ta, se nos­taa sivus­to­si auk­to­ri­teet­tia ja paran­taa sijoi­tuk­sia­si haku­tu­lok­sis­sa.

Vaik­ka oste­tut lin­kit saat­ta­vat hou­ku­tel­la nopeil­la tulok­sil­la, ne ovat usein peräi­sin epä­luo­tet­ta­vis­ta sivus­to- ja link­ki­ver­kos­tois­ta. Google tun­nis­taa yhä parem­min ja parem­min täl­lai­set mani­pu­loi­vat lin­kit ja jät­tää ne koko­naan huo­mioi­mat­ta, jol­loin niis­tä ei ole sinul­le hyö­tyä, eli raha­si mene­vät huk­kaan.

Paras­ta on kes­kit­tyä hank­ki­maan luon­nol­li­sia ja laa­duk­kai­ta link­ke­jä. Ne eivät ainoas­taan paran­na haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä­si, vaan aut­ta­vat myös luo­maan luot­ta­mus­ta sivus­to­si ympä­ril­le. Laa­duk­kail­la lin­keil­lä var­mis­tat pit­kä­kes­toi­set ja kes­tä­vät tulok­set!

Tähtäimessä kärkisijat

Tuloksellinen SEO vaatii kokonaisvaltaista näkemystä

Google ei ker­ro jul­ki­ses­ti lähes­kään kaik­kea sii­tä, mikä on oikein, vaan antaa enem­män vain ylei­sen tason ohjeis­tuk­sia. Ja vaik­ka yksit­täi­set teki­jät ovat tär­kei­tä ja jokai­sel­la toi­men­pi­teel­lä on oma mer­ki­tyk­sen­sä sekä pai­noar­vo, on hyvän haku­ko­neop­ti­moi­jan osat­ta­va näh­dä koko met­sä puil­ta.

Täs­tä syys­tä koko­nais­val­tai­sen haku­ko­neop­ti­moin­nin ymmär­rys ja tie­to SEOn erio­sa-alueis­ta aut­taa prio­ri­soi­maan ja opti­moi­maan sivus­toa moni­puo­li­ses­ti, mikä mak­si­moi sen mah­dol­li­suu­det menes­tyä haku­tu­lok­sis­sa.

Koko­nais­val­tai­sen SEOn ymmär­tä­mi­nen on tär­ke­ää myös sik­si, ettei aikaa tuh­la­ta tar­peet­to­maan hie­no­sää­töön ja vii­lai­luun, vaan suun­na­taan resurs­sit toi­men­pi­tei­siin, jot­ka todel­la edis­tä­vät tavoit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta.

SEO optimointi tukee yrityksesi kasvua pitkällä tähtäimellä

SEO on aina yksi­löl­li­nen ja moniu­lot­tei­nen koko­nai­suus, johon vai­kut­ta­vat olen­nai­ses­ti esi­mer­kik­si sivus­ton his­to­ria, yri­tyk­sen lii­ke­toi­min­ta sekä ase­te­tut yksi­löl­li­set SEO-tavoit­teet.

Jokai­nen verk­ko­si­vus­to on eri­lai­nen – ja sik­si ei ole ole­mas­sa yhtä oike­aa tapaa teh­dä haku­ko­neop­ti­moin­tia. Par­haat tulok­set saa­vu­te­taan sil­loin, kun toi­men­pi­teet suun­ni­tel­laan ja toteu­te­taan juu­ri kysei­sen sivus­ton ja koh­de­ryh­män tar­pei­siin.

Vah­va verk­ko­nä­ky­vyys tekee enem­män kuin vain tuo sivus­tol­le­si kävi­jöi­tä – se raken­taa luot­ta­mus­ta, vah­vis­taa brän­di­si uskot­ta­vuut­ta ja kas­vat­taa tun­net­tuut­ta juu­ri oikean ylei­sön kes­kuu­des­sa. Hyvin haku­ko­neop­ti­moi­dut verk­ko­si­vut voi­vat lisä­tä myyn­tiä, tuo­da uusia asiak­kai­ta ja aut­taa sinua erot­tu­maan kil­pai­li­jois­ta.

Asiak­kaat etsi­vät aktii­vi­ses­ti tie­toa ver­kos­ta ja teke­vät osto­pää­tök­siä usein vain muu­ta­mis­sa sekun­neis­sa – var­mis­ta siis, että he löy­tä­vät sinut sil­loin, kun he tar­vit­se­vat rat­kai­sua­si!

Tähtäimessä kärkisijat

Tulokset ratkaisevat – katso esimerkkejä, mitä olemme saavuttaneet asiakkaiden kanssa

PNV – Pai­kal­li­nen näky­vyys hal­tuun
Verk­ko­si­vus­ton uudis­tuk­sen ja haku­ko­neop­ti­moin­nin ansios­ta nos­tim­me PNV:n Googlen etusi­vul­le lähes kai­kil­la tär­keim­mil­lä pai­kal­li­sil­la haku­ter­meil­lä – juu­ri kuten asia­kas toi­voi. Tulos: asia­kas­mää­rät kas­voi­vat koh­de­seg­men­teis­sä yli 40 % jo ensim­mäi­sen puo­len vuo­den aika­na. Näky­vyys toi mitat­ta­vaa kas­vua niin myyn­nis­sä kuin brän­din tun­net­tuu­des­sa­kin.

Kesateatterit.fi – Tuhan­sia kävi­jöi­tä päi­väs­sä SEOn avul­la
Suo­men suu­rim­man Kesä­teat­te­ri-sivus­ton kävi­jä­mää­rät nos­tet­tiin pel­käs­tään SEOn avul­la kym­me­nis­tä tuhan­sis­ta satoi­hin tuhan­siin ja sivus­to on suo­si­tum­pi kuin kos­kaan.

Palju-vuokraus.fi – Alta­vas­taa­jas­ta kär­ki­pai­kal­le
Vain kuu­des­sa kuu­kau­des­sa kävi­jä­mää­rät kas­voi­vat yli +3000 %. Sivus­to nousi kapean mark­ki­nan haas­ta­jas­ta Googlen kär­ki­si­joil­le – ja asiak­kai­den löy­det­tä­väk­si.

Googlen prosessi

Miten hakukoneoptimointi eli SEO toimii?

Googlen pää­ta­voi­te on pal­vel­la käyt­tä­ji­ään mah­dol­li­sim­man hyvin – Google halu­aa tar­jo­ta käyt­tä­jil­leen mah­dol­li­sim­man rele­vant­tia tie­toa ja laa­du­kas­ta sisäl­töä.

Haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) toi­mii yhteis­työs­sä haku­ko­nei­den, kuten Googlen, algo­rit­mien kans­sa, joi­den teh­tä­vä­nä on jär­jes­tää verk­ko­si­vut tär­keys­jär­jes­tyk­seen haku­tu­lok­sis­sa.

Haku­ko­neet käyt­tä­vät moni­mut­kai­sia algo­rit­me­ja ja sato­ja eri sig­naa­le­ja mää­rit­tääk­seen, mit­kä sivus­tot ovat käyt­tä­jän teke­män haun kan­nal­ta rele­vant­te­ja ja arvok­kai­ta.

01

Crawlaus eli crawlaaminen

Craw­laus eli craw­laa­mi­nen tar­koit­taa sitä, että haku­ko­neet lähet­tä­vät ns. “robot­te­ja” tai “spi­de­rei­ta” selaa­maan inter­ne­tiä ja kerää­mään tie­toa eri verk­ko­si­vuil­ta.

Haku­ko­nei­den robo­tit (“craw­le­rit” tai “spi­de­rit”) käy­vät läpi verk­ko­si­vu­ja, seu­raa­vat link­ke­jä ja kerää­vät tie­toa sivus­ton sisäl­lös­tä ja raken­tees­ta.

Tämän pro­ses­sin avul­la haku­ko­neet pys­ty­vät löy­tä­mään sivus­to­si ja lisää­mään sen haku­tie­to­kan­taan­sa (eli indek­soi­maan sivusi), jot­ta se voi­daan näyt­tää haku­tu­lok­sis­sa oikei­den hakusa­no­jen yhtey­des­sä.

02

Indeksointi ja analysointi

Kun haku­ko­neet ovat löy­tä­neet sivus­to­si, ne indek­soi­vat sen eli lisää­vät sen tie­to­kan­taan­sa. Tämä vai­he on tär­keä, kos­ka ilman indek­soin­tia sivus­to­si ei voi näkyä haku­tu­lok­sis­sa.

Haku­ko­neet ana­ly­soi­vat sivus­ton sisäl­töä ja sen tek­ni­siä omi­nai­suuk­sia sel­vit­tääk­seen, mis­tä sivus­tol­la on kyse ja kuin­ka rele­vant­ti se on eri­lai­sil­le hauil­le. (Jos sivus­to­si on hidas, vai­keas­ti navi­goi­ta­va tai siel­lä on tek­ni­siä estei­tä, haku­ko­neet saat­ta­vat jät­tää indek­soi­mat­ta tär­keät osat sivus­tos­ta­si.)

Eli jos sivus­to­si tai jot­kin yksit­täi­set sivut eivät ole indek­soi­tu­nei­ta, sil­loin ne eivät löy­dy lain­kaan Googlen haku­tu­lok­sis­ta.

03

Sijoittelu hakutuloksiin (ranking)

Haku­ko­neet jär­jes­tä­vät indek­soi­dut sivus­tot tär­keys­jär­jes­tyk­seen käyt­tä­jän avain­sa­nan tai haku­lauseen perus­teel­la.
Google päi­vit­tää omia algo­rit­me­jään jat­ku­vas­ti, eli tapaan­sa jär­jes­tää haku­tu­lok­sia. Googles­sa haku­tu­lok­sien jär­jes­tys perus­tuu yli 200 ran­king fac­to­riin eli eri kri­tee­riinjoil­la on vai­ku­tus­ta haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen.

Haku­ko­neop­ti­moin­nin eli SEOn avul­la pyri­tään opti­moi­maan koko verk­ko­si­vus­to niin, että haku­ko­neet löy­tä­vät, ymmär­tä­vät ja arvos­ta­vat sivus­to­si sisäl­töä mah­dol­li­sim­man kor­keal­le haku­tu­lok­sis­sa.

Kun sivus­to­si vas­taa sekä tek­ni­ses­ti että sisäl­löl­li­ses­ti haku­ko­nei­den vaa­ti­muk­sia, se saa parem­man näky­vyy­den, mikä puo­les­taan tuo enem­män kävi­jöi­tä ja poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta sivus­tol­le­si.

Verkkosivujen hakukoneoptimoinnin hyödyt

Verk­ko­si­vu­jen haku­ko­neop­ti­moin­ti tar­jo­aa monia mer­kit­tä­viä etu­ja yri­tyk­sil­le. Se ei rajoi­tu vain parem­paan näky­vyy­teen haku­tu­lok­sis­sa, vaan sil­lä on laa­ja-alai­sia ja pit­kä­ai­kai­sia vai­ku­tuk­sia koko digi­stra­te­gi­aan.

Suo­mes­sa teh­dään päi­vit­täin jo yli 32 mil­joo­naa Google-hakua. Orgaa­ni­sen (eli mak­sut­to­man) näky­vyy­den avul­la voit saa­da jat­ku­vaa lii­ken­net­tä sivus­tol­le­si, ilman jat­ku­via mai­nos­ku­lu­ja. Hyvä näky­vyys Google-hauis­sa tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den tavoit­taa poten­ti­aa­li­set asiak­kaa­si val­ta­val­la skaa­lal­la.

Kuvit­te­le, jos juu­ri sinun yri­tyk­se­si verk­ko­si­vus­to löy­tyi­si Googlen haku­tu­lok­sien kär­jes­tä aina, kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas etsi­si Googles­ta pal­ve­lui­ta­si tai tuot­tei­ta­si — miten se vai­kut­tai­si yri­tyk­se­si lii­ke­toi­min­taan. Haku­ko­neop­ti­moin­nin voi­maa digi­mark­ki­noin­nis­sa­si ei siis kan­na­ta aliar­vioi­da!

Tääl­tä voit lukea lisää haku­ko­neop­ti­moin­nin hyö­dyis­tä.

Paikallinen hakukoneoptimointi

Pai­kal­li­nen haku­ko­ne­nä­ky­vyys täh­tää sii­hen, että yri­tyk­sen tar­joa­mat tuot­teet tai pal­ve­lut tule­vat esiin sil­loin, kun tie­tyl­lä alu­eel­la ole­vat käyt­tä­jät etsi­vät nii­tä.

Eri­tyi­ses­ti yri­tyk­sil­le, joil­la on sel­keä maan­tie­teel­li­nen toi­mia­lue, on pai­kal­li­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti erit­täin tär­ke­ää.

Muis­ta var­mis­taa, että var­sin­kin yri­tyk­se­si Google Busi­ness ‑pro­fii­li on päi­vi­tet­ty, ajan tasal­la ja hyvin opti­moi­tu. Tämä aut­taa myös Googlea ymmär­tä­mään, mihin pai­kal­li­siin hakui­hin yri­tyk­se­si tuli­si liit­tyä.

Lue lisää, mitä seik­ko­ja eri­tyi­ses­ti kan­nat­taa huo­mioi­da sil­loin, kun toi­mit tie­tyl­lä alu­eel­la tai paik­ka­kun­nal­la — pai­kal­li­nen SEO.

Kuinka hakukoneoptimoinnin tuloksia mitataan?

SEO ei ole ker­ta­luon­tei­nen pro­jek­ti, vaan jat­ku­va pro­ses­si, jos­sa seu­ran­ta aut­taa ymmär­tä­mään, miten opti­moin­ti­toi­men­pi­teet vai­kut­ta­vat ja mis­sä tar­vi­taan mah­dol­li­sia muu­tok­sia. 

Haku­ko­neop­ti­moin­nin toteu­tus vaa­tii pit­kä­jän­teis­tä työ­tä ja jat­ku­vaa seu­ran­taa. Oli­pa SEO-työ­si itse­näis­tä tai ulkois­tet­tua, on kes­keis­tä var­mis­taa, että tuot­taa­ko SEO-toi­men­pi­teet halut­tu­ja tulok­sia. 

Haku­ko­neop­ti­moin­nin tulok­sia voi­daan mita­ta useil­la eri ana­ly­tiik­ka- ja SEO-työ­ka­luil­la, jot­ka tar­joa­vat tie­toa sii­tä, kuin­ka hyvin opti­moin­ti­stra­te­gia­si toi­mii ja mit­kä alu­eet vaa­ti­vat mah­dol­li­ses­ti lisä­huo­mio­ta.

Haku­ko­neop­ti­moin­nin tulok­sia voi­daan mita­ta esi­mer­kik­si seu­raa­vil­la mit­ta­reil­la:

  • Sijoi­tuk­set haku­tu­lok­sis­sa tär­keil­lä avain­sa­noil­la
  • Orgaa­ni­sen lii­ken­teen mää­rä
  • Klik­kaus­pro­sent­ti
  • Sivus­ton kon­ver­siot ja kon­ver­sio­pro­sent­ti
  • Bounce rate (eli väli­tön pois­tu­mis­pro­sent­ti)
  • Luo­tet­ta­vat ulkoi­set lin­kit ja nii­den mää­rä

Lisäk­si voi­daan ana­ly­soi­da ja seu­ra­ta kävi­jöi­den käyt­täy­ty­mis­tä sivus­tol­la, esi­mer­kik­si sivuil­la vie­te­tyn ajan ja sivu­kat­se­lui­den mää­rän perus­teel­la.

SEO-työn tavoit­teet vai­kut­ta­vat suu­res­ti sii­hen, mit­kä mit­ta­rit ovat mis­sä­kin tapauk­ses­sa ne tär­keim­mät, joi­ta kan­nat­taa seu­ra­ta. Tulos­ten seu­ran­ta ja jat­ku­va reflek­tii­vi­nen SEO-työ ovat kes­kiös­sä par­hai­den tulos­ten saa­vut­ta­mi­sek­si.

SEO-työ­tä voi­daan jat­ku­vas­ti opti­moi­da vas­taa­maan lii­ke­toi­min­nan tavoit­tei­ta entis­tä tehok­kaam­min.

Musta, valkoinen ja harmaa

White Hat SEO — eettistä ja laadukasta hakukoneoptimointia

Whi­te Hat SEO tar­koit­taa yksin­ker­tai­ses­ti haku­ko­neop­ti­moin­tia, joka nou­dat­taa Googlen Web­mas­ter Gui­de­li­nes ‑ohjeis­tuk­sia.

Eet­ti­nen SEO kes­kit­tyy haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den paran­ta­mi­seen tavoil­la, jot­ka tuot­ta­vat pit­kä­ai­kai­sia ja kes­tä­viä tulok­sia. Se pai­not­taa laa­duk­kai­ta, läpi­nä­ky­viä toi­men­pi­tei­tä, jot­ka raken­ta­vat sivus­ton näky­vyyt­tä vas­tuul­li­ses­ti ja kes­tä­väs­ti, ilman nopei­ta mut­ta ris­kialt­tii­ta oiko­tei­tä.

Kun haku­ko­neop­ti­moin­tia on raken­net­tu koko­nais­val­tai­ses­ti ja eet­ti­ses­ti, ei myös­kään Googlen algo­rit­mi­päi­vi­tyk­siä tar­vit­se jän­nit­tää eikä pelä­tä, päin­vas­toin — päi­vi­tyk­sien myö­tä sijoi­tuk­se­si voi­vat jopa paran­tua.

Mitä on Black Hat SEO ja Grey Hat SEO?

SEO-työs­sä voi­daan käyt­tää myös ei niin eet­ti­siä toi­men­pi­tei­tä. Black Hat SEO tar­koit­taa sel­lais­ten kei­no­jen käyt­tä­mis­tä, jot­ka rik­ko­vat Google Gui­de­li­ne ‑ohjeis­tuk­sia. Kun sivus­to jää Googlel­le kiin­ni näis­tä tek­nii­kois­ta (algo­rit­mi­päi­vi­tyk­sen tai manu­aa­li­sen tar­kis­tuk­sen yhtey­des­sä), voi Google pois­taa sivus­ton indek­sis­tään koko­naan ja kyse­le­mät­tä.

Nämä epäeet­ti­set kei­not liit­ty­vät usein Off-page SEOon ja link­ki­pro­fii­lien raken­ta­mi­seen. Google pyr­kii jat­ku­vas­ti tun­nis­ta­maan parem­min näi­tä epäeet­ti­siä kei­no­ja sekä sivus­to­ver­kos­to­ja. Jos verk­ko­si­vus­tol­la on käy­tet­ty Black Hat meto­de­ja ja SEO-työn avul­la on pyrit­ty mani­pu­loi­maan haku­ko­nei­ta, on Googlen algo­rit­mi­päi­vi­tyk­siä syy­tä­kin pelä­tä.

Grey Hat SEO:lle ei ole tark­kaa mää­ri­tel­mää, mut­ta se on haku­ko­neop­ti­moin­tia niin kut­su­tul­la har­maal­la alu­eel­la, joka ei ole myös­kään suo­raan Whi­te Hat SEO­ta.

Itse en suo­sit­te­le näis­tä kah­des­ta vaih­toeh­dos­ta kum­paa­kaan.

Kukaan eettisesti SEO-työtä tekevä SEO-asiantuntija ei lupaa Googlen ykkössijoja ennakkoon

Vaik­ka ykkös­si­joi­tuk­sia usein saa­vu­te­taan­kin, on tär­ke­ää ymmär­tää, että haku­tu­los­ten lopul­li­sen jär­jes­tyk­sen päät­tää aina Google. Sik­si SEO-työs­sä ei voi­da luva­ta tiet­ty­jä sijoi­tuk­sia etu­kä­teen – jokai­nen sivus­to kil­pai­lee omil­la vah­vuuk­sil­laan.

Ammat­ti­tai­toi­nen ja eet­ti­nen SEO-asian­tun­ti­ja osaa ker­toa sel­keäs­ti, mitä toi­men­pi­tei­tä sivus­tol­la­si teh­dään ja mik­si – var­mis­taen, että työ pal­ve­lee aina yri­tyk­se­si paras­ta etua ja pit­kän aika­vä­lin menes­tys­tä.

Kuinka pysyviä hakukoneoptimoinnin tulokset ovat?

Kun haku­ko­neop­ti­moin­tia teh­dään eet­ti­ses­ti ja hyvin, tuo hyvä luon­nol­li­nen Google-näky­vyys pit­kä­ai­kais­ta, kes­tä­vää ja jat­ku­vaa lii­ken­net­tä verk­ko­si­vus­tol­le­si.

Haku­ko­neop­ti­moin­nin ei voi sanoa kos­kaan ole­van täy­sin val­mis­ta, näky­vyyt­tä voi­daan aina paran­taa ja näky­vyyt­tä enti­ses­tään kas­vat­taa.

Haku­ko­nei­den algo­rit­mit muut­tu­vat sään­nöl­li­ses­ti, kil­pai­li­jat päi­vit­tä­vät sivus­to­jaan, ja käyt­tä­jien tar­peet kehit­ty­vät. Sik­si jat­ku­va seu­ran­ta, ana­ly­soin­ti ja opti­moin­ti ovat olen­nai­nen osa teho­kas­ta SEO-stra­te­gi­aa.

Googlen algo­rit­mi­päi­vi­tyk­siä ei kui­ten­kaan kan­na­ta pelä­tä — var­sin­kaan sil­loin, kun SEO-työ­tä on teh­ty eet­ti­ses­ti.

Haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) on yksi tehok­kaim­mis­ta ja kus­tan­nus­te­hok­kaim­mis­ta tavois­ta paran­taa yri­tyk­se­si näky­vyyt­tä ver­kos­sa ja hou­ku­tel­la poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta.

Selvitä, miksi kilpailijasi näkyy Googlen kärjessä, mutta sinun yrityksesi ei?

Tun­tuu­ko sil­tä, että mai­non­taan ja mark­ki­noin­tiin menee yhä enem­män ja enem­män rahaa, mut­ta tulok­set eivät sil­ti vas­taa odo­tuk­sia? 

Ehkä verk­ko­si­vus­to­si ei vain tavoi­ta tar­peek­si asiak­kai­ta, vaik­ka pal­ve­lusi tai tuot­tee­si ovat huip­pu­luok­kaa? 

Tilaa kat­ta­va SEO-ana­lyy­si ja saat sel­keän kuvan sii­tä, mik­si verk­ko­si­vusi eivät saa­vu­ta täyt­tä poten­ti­aa­li­aan. Ana­ly­soin verk­ko­si­vu­je­si nykyi­sen haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den, suo­ri­tus­ky­vyn ja etsin ongel­ma­koh­dat, jot­ka estä­vät sinua nouse­mas­ta haku­tu­los­ten kär­keen.

Pienellä investoinnilla voit saada suuren muutoksen verkkonäkyvyyteesi!

Pitkäaikaisia ja kestäviä tuloksia

Miksi valita Meio SEO-kumppaniksi?

Koko­nais­val­tai­nen SEO ei ole vain yksit­täi­siä toi­men­pi­tei­tä, vaan se on aina yksi­löl­li­ses­ti toi­mi­va ja moniu­lot­tei­nen koko­nai­suus, johon vai­kut­taa oleel­li­ses­ti mm. sivus­ton his­to­ria, yri­tyk­sen lii­ke­toi­min­ta sekä yksi­löl­li­set SEO tavoit­teet.

Koko­nais­val­tai­nen SEO-ymmär­rys, koke­mus ja tie­tä­mys eri osa-alueis­ta aut­taa prio­ri­soi­maan ja opti­moi­maan sivus­ton moni­puo­li­ses­ti, mikä paran­taa sen mah­dol­li­suuk­sia menes­tyä haku­tu­lok­sis­sa.

Jos et halua antaa kil­pai­li­joil­le­si lii­kaa etu­mat­kaa, kan­nat­taa ohjat ottaa heti omiin käsiin – ja panos­taa tär­keim­pään mark­ki­noin­ti­työ­ka­luusi, eli koti­si­vui­hin ja nii­den löy­det­tä­vyy­teen!

Jos tar­vit­set apua — ota yhteyt­tä, raken­ne­taan juu­ri sinun yri­tyk­sel­le­si sopi­va stra­te­gia Google-näky­vyy­den tehok­kaa­seen kas­vat­ta­mi­seen.