Mikä on avainsanatutkimus?
Avainsanatutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, mitkä hakusanat ovat potentiaalisia asiakkaitasi kiinnostavia ja relevantteja, ja joilla he todennäköisimmin löytävät juuri sinun yrityksesi verkkosivut.
Avainsanatutkimus on prosessi, jossa etsitään ja analysoidaan hakusanoja ja ‑lausekkeita, joita ihmiset käyttävät Google-hakuja tehdessään.
Jos siis haluat olla asiakkaidesi löydettävissä, on tärkeää selvittää, mitä termejä ja hakulausekkeita asiakkaasi Googlessa oikeasti käyttävät, kun he etsivät tarjoamaasi.
Avainsanatutkimus on keskeinen osa digimarkkinointia, hakukonenäkyvyyttä, yrityksesi sisältö- ja markkinointistrategiaa, koska se auttaa sinua ymmärtämään kohdeyleisösi hakukäyttäytymistä sekä tarpeita paremmin.
Avainsanatutkimuksessa tulee lähes aina jotain yllätyksiä
Monesti uskomme tietävämme, millä hakusanoilla asiakkaamme palveluitamme tai tuotteitamme Googlesta hakevat.
Monesti ne meidän olettamat avainsanat eivät ehkä olekaan niitä käytetyimpiä avainsanoja, joita asiakkaat oikeasti siellä hakukoneissa käyttävät. Tai huomataan, että jokin synonyymi onkin paljon suositumpi Googlen hauissa, kuin osasimme edes aavistaa.
Usein alansa asiantuntijat ovat niin sisällä omassa liiketoiminnassaan ja sen sanastossa, ettei heillä välttämättä ole samaa ajattelutapaa kuin potentiaalisilla asiakkailla. Tästäkin syystä avainsanatutkimuksen tekeminen on tärkeää.
Tältä sivulta löydät selkeän askel askeleelta ‑oppaan avainsanatutkimuksen toteutukseen. Jos kaipaat apua avainsanatutkimuksen tekemiseen, lue lisää alta.
Kattava ja selkokielinen
Avainsanatutkimuksen OPAS ja keskeisimmät vinkit
Avainsanatutkimus kannattaa toteuttaa yksi aihe — esimerkiksi palvelu kerrallaan. (Esimerkiksi palveluni “hakukoneoptimointi” ja “kotisivut yritykselle” ovat omia aihe kokonaisuuksiaan.)
1. Ensimmäinen vaihe — aloitetaan avainsanojen listaus
Alkuun haluamme kerätä mahdollisimman laajan listan kaikista avainsanoista, jotka liittyvät tutkittavaan aiheeseemme (esimerkiksi palveluumme). Ota siis esiin jokin sinulle sopiva työväline kuten Excel tai Google Sheets — ja aloitetaan!
Aloita ensin listaamalla taulukkoon allekkain avainsanoja, joita uskoisit asiakkaiden Googlessa käyttävän. Avainsanoja analysoidaan tarkemmin myöhemmin, eli tässä kohtaa listaa vain huoletta kaikki mahdolliset hakusanat, jotka tulevat mieleesi.
Esimerkki listauksen aloittamisesta palvelulle “Hakukoneoptimointi”
hakukoneoptimointi
hakukoneoptimointi hinta
google-optimointi
verkkosivujen hakukoneoptimointi
jne jne ..
2. Seuraavaksi etsitään lisää avainsanaideoita työkalujen avulla
Avainsanaideoita voi etsiä monin eri tavoin, eikä ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa. Tässä alla listattuna muutamia ilmaisia työkaluja, joita kannattaa hyödyntää ideoinnissa — aloitetaan itse Googlesta eli Googlen hakukoneesta.
Googlen hakukone
Kun aloitat kirjoittamaan Googlen hakukenttään avainsanaa, alkaa Google ehdottelemaan aiheeseen liittyviä termejä, joita käyttäjät ovat Googlesta viime aikoina hakeneet.
Kerää listaasi mukaan kaikki ne hakusanat, jotka mielestäsi ovat hyviä ja liittyvät oleellisesti aiheeseesi (joita ei vielä listastasi löydy).
Voit myös jatkaa ideointia niin, että kirjoitat hakukenttään jonkin suositellun termin ja katsot, mitä uusia ideoita sillä termillä, uusista suosituksista tulee vastaan.
Hakutuloksista löytyy myös osio “Ihmiset kysyvät myös..”, nämä kannattaa aina myös käydä läpi.
Esimerkkinä voisin lisätä omaan listaani uusia ideoita, kuten
hakukoneoptimointi (SEO)
hakukoneoptimointi wordpress
hakukoneoptimointi google
jne jne ..
Keywordtool
Keywordtool ‑työkalun ilmaisella versiolla pääset hakemaan lisää avainsanaideoita.
Klikkaa siis työkaluun — kirjoita pääavainsanasi (esimerkiksi “hakukoneoptimointi”), valitse maa (Finland) ja kieli (Finnish) — ja hae!
Työkalu listaa sinulle avainsanaan liittyviä hakutermejä, joista voit poimia omaan listaasi mukaan kaikki mielestäsi potentiaaliset hakutermit.
Esimerkkinä voisin lisätä omaan listaani uusia ideoita, kuten
hakukoneoptimointi helsinki
hakukoneoptimoinnin hyödyt
jne jne ..
AnswerThePublic
Myös AnswerThePublic työkalun avulla voit tehdä haun suoraan työkalun etusivulta. Kyseessä on helppo ja ilmainen avainsanatyökalu.
Lisää avainsana (1–2 sanaa) sekä valitse vielä maa (Finland) ja kieli (Suomi). Työkalun avulla löydät myös kysymyksiä, joita aiheeseesi liittyen ihmiset Googlesta kysyvät. Kun tiedät, minkälaisia kysymyksiä ihmiset tekevät hakiessaan tuotteitasi tai palveluitasi, voit luoda sisältöä, joka vastaa heidän kysyntäänsä.
Tämä puolestaan parantaa mahdollisuuksiasi näkyä korkeammalla hakutuloksissa ja houkutella lisää kävijöitä verkkosivuillesi.
Jos löydät uusia hyviä hakutermejä, lisää ne listaasi mukaan!
Vinkki*
Myös keskustelupalstat ovat hyviä paikkoja tutustua käyttäjien käyttämään sanastoon. Kannattaa etsiä konkreettisia esimerkkejä käyttäjien esittämistä kysymyksistä ja/tai huolenaiheista.
Esimerkkinä tällaisia termejä voisi olla
mitä hakukoneoptimointi on
mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa
jne jne ..
Avainsanojen suunnittelija (Google KeyWord Planner)
Avainsanojen suunnittelijan käyttämistä varten tarvitset Google Ads ‑tilin. Sinun ei ole pakko mainostaa, mutta tilin kuitenkin tarvitset, jotta pääset kirjautumaan sisään ja hyödyntämään avainsanojen suunnittelutyökalua.
Google Keyword Planner on suunnattu mainostajille, mutta dataa voi hyvin hyödyntää myös laajempaan avainsanatutkimukseen.
Kirjaudu siis Google Ads ‑tilillesi ja klikkaa valikosta “Työkalut ja asetukset” -> “Avainsanojen suunnittelija” -> “Löydä uusia avainsanoja”.
Seuraavaksi kirjoita kenttään avainsanasi (kirjoitin itse esimerkiksi “hakukoneoptimointi”) ja klikkaa “Luo ehdotukset”.
Kuten kuvasta huomaat, antaa työkalu avainsanaehdotuksien lisäksi myös muuta hyödyllistä dataa.
Koska työkalu on suunnattu mainostajille, kannattaa lukuja lukea “suuntaa antavasti” ‑mutta saat käsitystä siitä, että kuinka paljon hakuja kyseisellä avainsanalla tehdään (kuukausittainen keskiarvo) ja minkälainen kilpailu avainsanalla on (mainonnan puolella).
Esimerkkinä voisin taas napata omaan listaani uusia ideoita, kuten
seo sisältö
paikallinen hakukoneoptimointi
jne jne ..
3. Avainsanojen kilpailutilanne ja hakumäärät
Kun listamme avainsanoista alkaa olla valmis, on meidän seuraavaksi analysoitava avainsanoja, jotta osaamme valita kannattavia ja tavoitteisiin sopivia avainsanoja.
Tähän vaiheeseen löytyy useita hyviä maksullisia työkaluja — itse käytän esimerkiksi Semrushia, joka on erittäin hyvä SEO-työkalu. Semrushin avulla mm. avainsanoja voi analysoida hyvin tarkkaan, saatavilla on tarkempia tietoja hakumääristä, kilpailutilanteesta sekä hakuintentiosta. (Myös Semrushista on saatavilla ilmainen versio, jonka testaamista ainakin suosittelen, vaikka ilmainen versio on rajoitettu käytöltään.)
Jos et halua ottaa käyttöön maksullista työkalua, voit hyödyntää Googlen omia työkaluja myös tässä vaiheessa — alla siis vinkit ilmaisiin työkaluihin!
Google KeyWord Planner
Ehkä huomasitkin aiemmin, avainsanojen suunnittelutyökalussa oli myös toinen vaihtoehto:
Kirjaudu Google Ads ‑tilillesi ja klikkaa valikosta “Työkalut ja asetukset” -> “Avainsanojen suunnittelija” -> “Katso hakujenmäärä ja ennusteet”.
Tähän voit seuraavaksi kopioida koko listan avainsanoista — ja klikkaa aloita.
Seuraavaksi saat arviot keskimääräisistä kuukausittaisista hakumääristä ja (mainonnan) kilpailutilanteesta.
Maksullisten SEO-työkalujen avulla on mahdollista saada hieman tarkempaa dataa, mutta jos haluat toteuttaa avainsanatutkimustasi ilmaiseksi, antaa tämä työkalu hyvin ainakin suuntaa avainsanan tilanteelle.
Työkalu arvioi myös sivun yläosan klikkaushinnat ylimpien ja alimpien mainoksien osalta. Mitä korkeammat hintatarjoukset, sitä enemmän kilpailua avainsanalla on.
Listauksen alku näyttää tältä:
Lataa seuraavaksi Googlen työkalusta uusi listauksesi (jossa mukana uudet lisätiedot)
ja avaa listauksesi uusien lisätietojen kanssa Ecxeliin tai Google Sheetsiin — näin sinulla on lista avainsanoista, niiden hakumääristä sekä kilpailutilanteesta.
Semrushin puolella listaus näyttäisi tältä — eli saamme tarkempaa tietoa hakumääristä, kilpailutilanteesta sekä työkalun arvion hakuintentiosta (onko kyseessä kaupallinen vai esimerkiksi informatiivinen haku).
Mitä tarkempaa dataa meillä on hallussa, sitä paremmin pystymme arvioimaan ne kannattavimmat avainsanat, joilla sijoituksista esimerkiksi Googlessa kannattaa lähteä kilpailemaan.
4. Avainsanojen hakuintentio
Hakuintentio eli haun syy.
Perusteellisessa avainsanatutkimuksessa selvitetään myös avainsanan hakuintentio eli käytännössä selvitetään, mitä hakija on todennäköisesti etsimässä tiettyä avainsanaa käyttäessään.
Yleisimpiä hakuintentioita ovat:
- Navigoinnillinen (käyttäjä etsii tiettyä yritystä tai verkkosivustoa)
- Informatiivinen (käyttäjä etsii tietoa tai ratkaisua)
- Vertaileva (käyttäjä vertaa tiettyjä tuotteita tai palveluita ja on melkein valmis ostamaan)
- Kaupallinen haku (käyttäjä on valmis ostamaan)
Kun sinulla on lista hyvistä avainsanoista ja listastasi löytyy myös dataa avainsanojen hakumääristä ja kilpailutilanteesta, on aika alkaa kartoittamaan yrityksesi tavoitteisiin parhaiten sopivia avainsanoja.
Ennen viimeistä valintaa on ehdottoman tärkeää muistaa selvittää jokaisen yksittäisen avainsanan hakuintentio.
Jos kyseessä on esimerkiksi palvelu- tai tuotesivu, kannattaa kyseiselle sivulle valita kaupallinen avainsana. Informatiivisia avainsanoja voi hyödyntää esimerkiksi blogiartikkeleissa.
Google hakukone
Googlen hakukone on loistava paikka hakuintention selvittämiseen.
Kirjoita Google-hakuun se avainsana, jota tutkit ja katso, millaista sisältöä haku sinulle tarjoaa — tarkastele varsinkin ensimmäisiä hakutuloksia (sijoja 1–4).
Tämä on sitä sisältöä, joka kiinnostaa tätä hakutermiä käyttäviä ihmisiä.
Jos haluat rankata kyseisellä avainsanalla hakutuloksien kärkeen, tulee sinun tarjota vielä osuvampaa, parempaa ja/tai kiinnostavampaa sisältöä.
Google pyrkii tarjoamaan aina mahdollisimman relevanttia sisältöä käyttäjilleen (jos hakuintentio ei vastaa sivun sisältöön, silloin sivua on hankalaa saada sijoittumaan).
Vinkki*
Hakutuloksissa kannattaa tarkastella myös kilpailijoita, eli minkälaisia sivustoja sinulla on hakutuloksissa vastassasi tietyillä avainsanoilla. Kun haluat menestyä näkyvyydessä kilpailijoitasi vastaan, kannattaa kilpailija-analyysiä hyödyntää avainsanatutkimuksen tekemisessä.
Koskaan ei kannata suoraan kopioida, tämä tuskin tulee yllätyksenä kenellekään — mutta kilpailijoiden sivustoilta voit saada lisäksi paljon hyviä ideoita avainsanoista ja sisällöistä — joista voit ideoida vielä parempaa sisältöä omalle sivustollesi.
Haluatko lukea lisää hakuintentiosta?
Hakuintention ymmärtäminen on yksi keskeisimmistä asioista tehokkaassa hakukoneoptimoinnissa sekä digimarkkinoinnissa. Se auttaa varmistamaan, että verkkosivustosi sisältö vastaa käyttäjän odotuksiin ja tarpeisiin, mikä parantaa sekä hakukonesijoituksia että käyttäjäkokemusta.
5. Avainsanojen valinta — mikä on hyvä avainsana?
Valitse parhaimmat avainsanat, jotka sopivat tavoitteisiisi ja SEO-strategiaasi.
Hyvän avainsanan määritelmä on aina sidoksissa tavoitteisiin, mutta on olemassa muutamia yleisiä nyrkkisääntöjä, jotka pätevät useimmissa hakukoneoptimoinnin ja Google-mainonnan tapauksissa.
- Avainsanan on tärkeää olla tarpeeksi suosittu, koska jos kyseisellä hakusanalla ei tehdä hakuja, niin silloin hyvästäkään näkyvyydestä ei ole mitään hyötyä.
- Kilpailua ei myöskään voi kokonaan välttää, mutta omat taistelut hakukonesijoituksista kannattaa valita tarkkaan. Todella suositut ja yleiset hakusanat voivat olla niin kilpailtuja ja Googlen ensimmäinen hakutulossivu isojen brändien valtaama, että niistä ei pienen toimijan kannata lähteä kilpailemaan.
- Lisäksi on tärkeää selvittää, että avainsanan hakuintentio vastaa tarkasti sivuston sisältöön. Liikenteen kalastelu etäisesti liittyvillä avainsanoilla ei johda hyvään lopputulokseen.
Mitä paremmin sivustosi sisältö vastaa asiakkaan tarpeeseen, sitä kauemmin asiakas pysyy sivustollasi ja sitä paremmin sivustosi sijoittuu hakutuloksiin.
On siis tärkeää selvittää avainsanojen hakumäärät, hakuintentio ja kilpailutilanne — ja sen jälkeen analysoida tarkkaan (kyseisen sivuston tavoitteet huomioiden), että millä avainsanoilla yrityksen on järkevää lähteä kilpailemaan hyvistä sijoituksista hakukoneissa.
Tarvitsetko apua? Ota rohkeasti yhteyttä!
Jos tarvitset apua avainsanatutkimuksen tekemisessä, datan analysoinnissa ja/tai SEO-strategian toteutuksessa — autan mielelläni!
Avainsanatutkimus luo dataa päätöksenteon tueksi
Avainsanatutkimus on ehdottoman keskeinen ja perustava osa oikein toteutettua Googlen hakukoneoptimointia ja hakusanamainontaa.
Avainsanatutkimus toimii perustana kaikille strategioille ja toimenpiteille, joilla pyritään parantamaan verkkosivuston näkyvyyttä Googlessa ja tavoittamaan kohdeyleisö tehokkaasti.
Kun tiedät, mitkä avainsanat Googlessa ovat suosittuja ja relevantteja kohderyhmäsi keskuudessa, voit kohdentaa sisältöjäsi sekä mainoksiasi juuri heidän tarpeiden ja kiinnostusten mukaisesti.
Se on askel kohti menestyvää (ja näkyvää!) digitaalista läsnäoloa ja tuloksellista digimarkkinointia.
Avainsanatutkimukseen kannattaa panostaa
Parhaimmillaan tienaat tuhansia, kymmeniä tai jopa satoja tuhansia euroja saadessasi asiakkaat löytämään luoksesi Googlen kautta orgaanisesti ja oikeiden avainsanojen avulla.
Hyödynnä avainsanatutkimuksen avulla löytyneet long tail ‑avainsanat
Long tail ‑avainsanat ovat niin sanottuja pitkän hännän avainsanoja.
Esimerkiksi “lasten paita” hakusanan long tail ‑hakumuoto voisi olla “lasten sininen collegepaita”, eli tästä jälkimmäisestä hakulausekkeesta selviää jo huomattavasti tarkemmin, mitä asiakas oikeastaan etsii. Lisäksi tällä tarkemmalla haulla on varmasti vähemmän kilpailua.
Long tail ‑avainsanoja kannattaa hyödyntää hakukoneoptimoinnissa ja sivuston sisällöissä — varsinkin esimerkiksi blogin puolella sekä myös toissijaisina avainsanoina muissa sisällöissä.
Jos pystyt tarjoamaan asiakkaalle relevanttia ja kiinnostavaa sisältöä ostopolun eri vaiheisiin, kannattaa se ehdottomasti tehdä.
Google Search Console hyödyntäminen avainsanatutkimuksessa
Google Search Console on ilmainen verkkosivustojen seuranta- ja ylläpitotyökalu, mistä löydät paljon hyödyllistä dataa verkkosivusi hakukonenäkyvyyteen liittyen.
Search Consolessa voit seurata, miten sivustosi hakukonenäkyvyys Googlessa kehittyy. Lisäksi näet sivustosi klikkaukset ja näyttökerrat Google-haussa. Voit analysoida, millä kyselyillä ja hauilla sivustosi löytyy Googlen hakutuloksista, ja minkälaisilla hauilla sivustollesi eniten klikataan.
Näistä tiedoista voit saada myös uusia hyviä ideoita avainsanoihin, joihin sinun mahdollisesti kannattaisi panostaa ja minkälaista sisältöä tuottaa sivustolle.
Search Consolesta saat myös tietoa mahdollisista ongelmatilanteista hakukonenäkyvyyteen liittyen ja voit tarkistaa, että ovatko kaikki tärkeät sivusi indeksoituneet Googleen — jos ei, niin miksi.
Testaa kuinka sivustosi löytyy tällä hetkellä Googlesta!
Nyt kun sinulla on tiedossa hyviä avainsanoja, voit käydä testaamassa ilmaisen työkalun avulla, kuinka hyvin sivustosi löytyy Googlen hakutuloksista tällä hetkellä — valitsemillasi avainsanoilla.
FREE Google SERP Checker (Search Engine Results Page Robot)
SerpRobot on analyysityökalu, jonka avulla voit tarkastella ilmaiseksi verkkosivustosi reaaliaikaisia Google-sijoituksia. Voit tutkia, kuinka hyvin verkkosivustosi tällä hetkellä rankkaa hakutuloksiin, kun valitsemillasi avainsanoilla hakuja tehdään. Testaa kuinka hyvä Google-näkyvyys verkkosivustollasi tällä hetkellä on!
Testaa täällä, kuinka hyvä Google-näkyvyys verkkosivustollasi tällä hetkellä on!
Miksi Meio SEO-kumppaniksi?
Kokonaisvaltainen SEO ei ole vain yksittäisiä toimenpiteitä, vaan se on aina yksilöllisesti toimiva ja moniulotteinen kokonaisuus, johon vaikuttaa oleellisesti mm. sivuston historia, yrityksen liiketoiminta sekä yksilölliset SEO tavoitteet.
Kokonaisvaltainen SEO-ymmärrys, kokemus ja tietämys eri osa-alueista auttaa priorisoimaan ja optimoimaan sivuston monipuolisesti, mikä parantaa sen mahdollisuuksia menestyä hakutuloksissa.
Jos tarvitset apua — ota yhteyttä, rakennetaan juuri sinun yrityksellesi sopiva strategia Google-näkyvyyden tehokkaaseen kasvattamiseen.