Google-näkyvyys kuntoon [10 askelta kohti parempaa näkyvyyttä]

Kotisivujen hinnat
Google on se paikka, jossa jokaisen, niin pienemmän kuin isommankin yrityksen kannattaa olla hyvin esillä — ja tarkennettuna vielä Googlen 1. hakutulossivulla, eli ensimmäisten 10 orgaanisen hakutuloksen joukossa (alle 1 prosentti selaa hakutuloksia toiselle hakutulossivulle saakka).

Yrityksen näkyvyys Googlessa — mistä se koostuu?

Google-näkyvyys tarkoit­taa näkyvyyt­tä, jon­ka sivus­to saa Googlen haku­tu­lok­sis­sa avain­sanasi­joi­tusten­sa kaut­ta.  Mitä korkeam­malle sivus­tosi sijoit­tuu, sitä toden­näköisem­min poten­ti­aaliset asi­akkaat löytävät yri­tyk­sesi.

Goog­lessa näkyvyyt­tä voi saavut­ta kahdel­la eri taval­la:

  • Orgaa­ni­nen Google-näkyvyys (eli mak­su­ton näkyvyys Googlen haku­tu­lok­sis­sa)
  • Mak­se­tut main­ok­set (Google-main­ok­set näkyvät sivun ylä- ja alaosas­sa)

Parhaim­man tulok­sen saavu­tat hyö­dyn­tämäl­lä molem­pia — yhdis­tämäl­lä mak­se­tut main­ok­set ja tehokkaan hakuko­neop­ti­moin­nin (jol­la vaikute­taan orgaaniseen näkyvyy­teen), voit mak­si­moi­da yri­tyk­sesi verkko­sivus­ton näkyvyy­den Goog­lessa ja saavut­taa parhaat mah­dol­liset tulok­set.

Artikke­lin lopus­ta löy­dät myös linkin työkalu­un, jol­la voit tarkastel­la ilmaisek­si verkko­sivus­tosi reaali­aikaisia sijoituk­sia Goog­lessa.

Miksi yrityksen näkyvyys Googlessa on niin tärkeää?

Tiesitkö, että:

  • Suomes­sa tehdään päivit­täin yli 32 miljoon­aa Google-hakua.
  • Noin 90 % ihmi­sistä aloit­taa tuot­tei­den ja palvelu­iden etsimisen hakukoneista
  • Suurin osa ihmi­sistä hyp­pää Google-main­ok­sien ohi suo­raan orgaanisi­in haku­tu­lok­si­in, kos­ka orgaanisi­in haku­tu­lok­si­in luote­taan enem­män
  • Haku­tu­los­sivun alus­sa ole­vat main­ok­set keräävät noin 5–6 % kaik­ista klikkauk­sista
  • Ensim­mäi­nen orgaa­ni­nen haku­tu­los nap­paa läh­es 40 % kaik­ista klikkauk­sista
  • Kolme ensim­mäistä orgaanista haku­tu­losta keräävät läh­es 70 % kaikesta liiken­teestä
  • Vain alle 1% ihmi­sistä siir­tyy Googlen 2. haku­tu­los­sivulle

Googlen haku­tu­los­sivun kärkipaikat, suosi­tu­il­la haku­sanoil­la ovatkin siis todel­la tavoitel­tu­ja sekä erit­täin arvokkai­ta. Jos et löy­dy Googlen 1. haku­tu­los­sivul­ta, eivät asi­akkaat löy­dä yri­tys­täsi — he löytävät vain kil­pail­i­jasi.

Esimerkiksi avainsanan “hakukoneoptimointi” kohdalla klikkaukset jakautuvat seuraavasti:

  • Haku­ja avain­sanal­la “hakuko­neop­ti­moin­ti” tehdään kuukausit­tain noin 2,5 tuhat­ta
  • Haku­tu­los­sivun alus­sa ole­vat main­ok­set keräävät noin 125–150 klikkauk­sista
  • Ensim­mäi­nen orgaa­ni­nen haku­tu­los nap­paa läh­es 1000 klikkaus­ta.
  • Kolme ensim­mäistä orgaanista haku­tu­losta keräävät yhteen­sä läh­es 1750 kpl kaik­ista klikkauk­sista

Sin­unkin palveluitasi haetaan toden­näköis­es­ti tuhan­sia, ainakin usei­ta sato­ja ker­to­ja Googles­ta jatku­vasti. Kuin­ka se vaikut­taisi liike­toim­intaasi, jos saisit edes osan siitä liikeen­teestä ohjat­tua Googlen kaut­ta ilmaisek­si suo­raan juuri sin­un yri­tyk­sesi sivus­tolle?

Oikeal­la SEO-strate­gial­la myös pienem­mät yri­tyk­set voivat men­estyä Googlen haku­tu­lok­sis­sa erit­täin tehokkaasti, tavoit­taa asi­akkai­ta ja kas­vaa, kovas­ta kil­pailus­ta huoli­mat­ta.

Vah­va näkyvyys Goog­lessa aut­taa yri­tys­täsi tule­maan löy­de­tyk­si, erot­tumaan joukos­ta, lisäämään laadukas­ta liiken­net­tä sivus­tolle­si ja vahvis­ta­maan yri­tyk­sesi brändiä sekä luot­ta­mus­ta — se on siis olen­nainen ja hyvin tärkeä osa nykyaikaista markki­noin­tia. 

10 tärkeintä askelta Google-näkyvyyden kasvattamiseen

Google-näkyvyyden hinta? Mitä hyvä näkyvyys Googlessa maksaa?

Hyvän Google-näkyvyy­den hin­ta voi vai­hdel­la merkit­tävästi eri tek­i­jöi­den perus­teel­la, kuten käytet­ty­jen strate­gioiden, kil­pailun ja val­i­tun markki­noin­tibud­jetin mukaan.

Hakuko­neop­ti­moin­ti (SEO) ja mak­set­tu main­on­ta Goog­lessa (SEA) ovat kak­si eri­laista läh­estymistapaa, joil­la molem­mil­la pyritään paran­ta­maan sivus­ton näkyvyyt­tä Goog­lessa.

Hakukoneoptimointi (SEO)

Hyvä orgaa­ni­nen näkyvyys Goog­lessa raken­netaan sitoutuneel­la ja jatku­val­la työl­lä – joka pitkäl­lä tähtäimel­lä palk­i­taan. Hyvä orgaa­ni­nen näkyvyys Goog­lessa on yri­tyk­selle erit­täin arvokas­ta, sil­lä se voi tuo­da ilmaista näkyvyyt­tä verkko­sivus­tolle kuukau­sia, jopa vuosia eteen­päin.

Kun hakuko­neop­ti­moin­tia tehdään eet­tis­es­ti ja hyvin, tuo hyvä luon­nolli­nen Google-näkyvyys pitkäaikaista, kestävää ja jatku­vaa liiken­net­tä verkko­sivus­tolle­si — ilman jatku­via main­osku­lu­ja.

SEO-pro­jek­tien kus­tan­nuk­set vai­htel­e­vat resurssien ja tarvit­tavien työ­tun­tien mukaan.

Ammat­ti­mais­es­ti toteutetun hakuko­neop­ti­moin­nin hin­ta on noin 500‑2000€ / kuukaudessa. Tun­ti­hin­ta on noin 100–200€ riip­puen tek­i­jän osaamis­es­ta sekä koke­muk­ses­ta.

Google-mainonta (SEA)

Google-main­on­taa voidaan toteut­taa sekä isom­mal­la että pienem­mäl­lä bud­jetil­la, eli main­os­bud­jetin suu­ru­u­den voit itse määrit­tää.

Onnis­tunut Google-main­on­ta ei vält­tämät­tä vaa­di val­tavia sijoituk­sia, vaan tehokku­us perus­tuu enem­mänkin kam­pan­jan (sekä verkko­sivus­ton) laatu­un ja kohden­net­tui­hin toimen­piteisi­in. SEO-työ tehostaa aina samaan aikaan myös Google-main­on­nan tehokku­ut­ta.

Mihin siis kannattaa panostaa — SEO, SEA, SEM?

Useis­sa tapauk­sis­sa ehdot­tomasti molem­pi­in — tämä on tietysti tapausko­htaista ja asi­aan vaikut­taa yri­tyk­sen toimi­ala sekä tavoit­teet. Usein tuot­tavin ja kus­tan­nuste­hokkain vai­h­toe­hto on kuitenkin yhdis­tää hakuko­neop­ti­moin­ti sekä Google-main­on­ta. 

Hakuko­neop­ti­moin­nis­sa tulok­sien saavut­ta­mi­nen vie enem­män aikaa, mut­ta tulok­set ovat pysyvämpiä — pitkäl­lä tähtäimel­lä hakuko­neop­ti­moin­ti eli SEO, on yksi kus­tan­nuste­hokkaim­mista tavoista saavut­taa hyvä näkyvyys Goog­lessa, ilman jatku­vaa main­os­bud­jetin käyt­töä.

Lisäk­si SEO-toimen­piteet paran­ta­vat aina samaan aikaan myös sivus­ton käyt­täjäys­täväl­lisyyt­tä sekä laat­ua, eli SEO-työ vaikut­taa posi­ti­ivis­es­ti kaikki­in digi­markki­noin­nin toimen­piteisi­isi.

Jos yri­tyk­sesi tavoit­teena on kas­vaa ja halu­at tavoit­taa poten­ti­aaliset asi­akkaasi tule­vaisu­udessa kus­tan­nuste­hokkaam­min, sil­loin kan­nat­taa ehdot­tomasti panos­taa hakuko­neop­ti­moin­ti­in. Tehokku­u­den kannal­ta suosit­te­len: SEO aina ensin ja mak­se­tus­ta main­on­nas­ta lisäte­hoa.

Google-main­on­nan avul­la on taas mah­dol­lista saa­da nopeasti näkyvyyt­tä sekä tulok­sia, mut­ta jokainen klikkaus mak­saa. Kun kam­pan­ja päät­tyy, eikä Google-main­on­taan laite­ta enää rahaa, päät­tyy myös näkyvyys. Eli jos halu­at nopeasti näkyvyyt­tä ja vain het­kek­si, on täl­löin Google-main­on­ta hyvä vai­h­toe­hto.

Oikeal­la strate­gial­la SEO ja SEA (=SEM) hyödyt­tävät isosti toisi­aan — ne täy­den­tävät toisi­aan syn­er­gis­es­ti, mikä johtaa parem­pi­in tulok­si­in sekä orgaanises­sa liiken­teessä että mak­se­tuis­sa main­oskam­pan­jois­sa.

Extra vinkki

Google Search Consolen avulla voit seurata hakukonenäkyvyyttäsi Googlessa ja tarkastella kehitystä

Google Search Con­sole on ilmainen työkalu, joka tar­joaa arvokas­ta tietoa verkko­sivus­tosi suori­tuskyvys­tä ja hakuko­nenäkyvyy­destä Goog­lessa. Search Con­solel­la voit hel­posti selvit­tää, miten Google näkee yri­tyk­sesi verkko­sivun, se ilmoit­taa myös mah­dol­li­sista ongelmista Googlen hakuko­nenäkyvyy­teen liit­tyen.

Google Search Con­sole tar­joaa usei­ta tärkeitä mittare­i­ta, jot­ka aut­ta­vat sin­ua ymmärtämään, miten sivusi men­estyvät Googlen haku­tu­lok­sis­sa ja miten käyt­täjät löytävät tien­sä verkko­sivus­tolle­si.

Yksi Search Con­sole ‑tar­joamista tiedoista on hakuter­mit eli kyse­lyt, joil­la sivusi näkyvät Googlen luon­nol­li­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa. Tämä aut­taa esimerkik­si ymmärtämään, mitkä avain­sanat ja haku­lausek­keet houkut­tel­e­vat eniten kävi­jöitä sivus­tolle­si.

Lisäk­si voit käyt­tää tätä tietoa sisältös­trate­giasi paran­tamiseen ja keskit­tyä enem­män niihin avain­sanoi­hin, jot­ka tuo­vat sin­ulle eniten liiken­net­tä ja asi­akkai­ta.

Testaa Google-näkyvyytesi!

Kuinka hyvin kotisivusi löytyy Googlesta tällä hetkellä?

Käy tes­taa­mas­sa, kuin­ka hyvin sivus­tosi löy­tyy Googlen haku­tu­lok­sista, val­it­semil­lasi haku­sanoil­la.

PS. Jos halu­at saa­da kat­tavam­man kuvan sivus­tosi nykyti­lanteesta sekä näkyvyy­destä Googlen haku­tu­lok­sis­sa, tilaa SEO-ana­lyysi! Pienel­lä investoin­nil­la voit saa­da suuren muu­tok­sen verkkonäkyvyy­teesi!


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.