Google on se paikka, jossa jokaisen, niin pienemmän kuin isommankin yrityksen kannattaa olla hyvin esillä — ja tarkennettuna vielä Googlen 1. hakutulossivulla, eli ensimmäisten 10 orgaanisen hakutuloksen joukossa (alle 1 prosentti selaa hakutuloksia toiselle hakutulossivulle saakka).
Yrityksen näkyvyys Googlessa — mistä se koostuu?
Google-näkyvyys tarkoittaa näkyvyyttä, jonka sivusto saa Googlen hakutuloksissa avainsanasijoitustensa kautta. Mitä korkeammalle sivustosi sijoittuu, sitä todennäköisemmin potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi.
Googlessa näkyvyyttä voi saavutta kahdella eri tavalla:
- Orgaaninen Google-näkyvyys (eli maksuton näkyvyys Googlen hakutuloksissa)
- Maksetut mainokset (Google-mainokset näkyvät sivun ylä- ja alaosassa)
Parhaimman tuloksen saavutat hyödyntämällä molempia — yhdistämällä maksetut mainokset ja tehokkaan hakukoneoptimoinnin (jolla vaikutetaan orgaaniseen näkyvyyteen), voit maksimoida yrityksesi verkkosivuston näkyvyyden Googlessa ja saavuttaa parhaat mahdolliset tulokset.
Artikkelin lopusta löydät myös linkin työkaluun, jolla voit tarkastella ilmaiseksi verkkosivustosi reaaliaikaisia sijoituksia Googlessa.
Miksi yrityksen näkyvyys Googlessa on niin tärkeää?
Tiesitkö, että:
Googlen hakutulossivun kärkipaikat, suosituilla hakusanoilla ovatkin siis todella tavoiteltuja sekä erittäin arvokkaita. Jos et löydy Googlen 1. hakutulossivulta, eivät asiakkaat löydä yritystäsi — he löytävät vain kilpailijasi.
Esimerkiksi avainsanan “hakukoneoptimointi” kohdalla klikkaukset jakautuvat seuraavasti:
Sinunkin palveluitasi haetaan todennäköisesti tuhansia, ainakin useita satoja kertoja Googlesta jatkuvasti. Kuinka se vaikuttaisi liiketoimintaasi, jos saisit edes osan siitä liikeenteestä ohjattua Googlen kautta ilmaiseksi suoraan juuri sinun yrityksesi sivustolle?
Oikealla SEO-strategialla myös pienemmät yritykset voivat menestyä Googlen hakutuloksissa erittäin tehokkaasti, tavoittaa asiakkaita ja kasvaa, kovasta kilpailusta huolimatta.
Vahva näkyvyys Googlessa auttaa yritystäsi tulemaan löydetyksi, erottumaan joukosta, lisäämään laadukasta liikennettä sivustollesi ja vahvistamaan yrityksesi brändiä sekä luottamusta — se on siis olennainen ja hyvin tärkeä osa nykyaikaista markkinointia.
10 tärkeintä askelta Google-näkyvyyden kasvattamiseen
1. Avainsanojen tutkimus ja valinta
Avainsanojen tutkiminen ja oikeiden avainsanojen löytäminen on ensimmäinen tärkeä vaihe sivustosi näkyvyyden kasvattamisessa. Se auttaa sinua ymmärtämään, mitä käyttäjät etsivät ja mitä termejä he oikeasti hakukoneissa oikeasti käyttävät, kun he etsivät tuotteitasi tai palveluitasi.
Valitse avainsanat huolella ja pyri löytämään sekä yleisemmät että erikoisemmat avainsanat, jotka liittyvät liiketoimintaasi. Avainsanojen hakumääriä, kilpailutilannetta sekä hakuintentiota kannattaa tarkkaan tutkia, jotta löydät ne kaikkein kannattavimmat avainsanat, joilla Googlen hakutuloksien sijoituksista kannattaa lähteä kilpailemaan.
Jos et ole aiemmin toteuttanut avainsanatutkimusta, löydät täältä selkeän askel askeleelta ‑oppaan.
2. Laadukas ja relevantti sisältö
Sivustosi sisällön tulisi olla mahdollisimman relevanttia ja sisällön tulisi vastata mahdollisimman hyvin käyttäjien tekemiin hakukyselyihin. Avainsanoja kannattaa käyttää sisällöissä luonnollisesti, mutta kuitenkin samaan aikaan myös strategisesti.
Pyri tarjoamaan laadukasta ja hyödyllistä sisältöä, joka vastaa käyttäjien tarpeisiin. Laadukas sisältö houkuttelee kävijöitä ja saa heidät viihtymään sivustollasi pidempään. Tämä on myös positiivinen signaali Googlelle, ja auttaa kasvattamaan näkyvyyttäsi.
Vinkit tekstisisältöjen hakukoneoptimointiin!
3. Sivuston tekninen optimointi
Varmista, että sivustosi on teknisesti optimoitu, selkeä ja helppokäyttöinen. Myös rakenteen tulee olla mahdollisimman selkeä. Esimerkiksi sivuston latausnopeus, mobiiliystävällisyys ja selkeät URL-rakenteet vaikuttavat oleellisesti verkkosivustosi Google-näkyvyyteen.
Mitä paremmin sivustosi toimii teknisesti ja mitä helpommin myös hakukoneet ymmärtävät sivustosi sisältöjä, sitä parempi sivustosi näkyvyys hakukoneissa tulee olemaan.
Lisää vinkkejä tekniseen hakukoneoptimointiin!
4. Optimoi otsikot ja meta-tiedot
Metatiedot (otsikko ja kuvaus) näkyvät siellä Googlen hakutuloksissa ja vaikuttavat merkittävästi siihen, klikkaavatko käyttäjät sivustollesi vai eivät. Kirjoita houkuttelevia, mutta totuudenmukaisia otsikoita ja kuvailevia meta-kuvauksia, jotka kertovat selkeästi sivustosi sisällöstä.
Tämä on se kohta, jossa voit erottua kilpailijoistasi ja saada potentiaalisen asiakkaan valitsemaan juuri sinun linkkisi hakutuloksien joukosta. Pyri myös sivustollasi mahdollisimman selkeään otsikointiin ja käytä väliotsikoita hyödyksi, jotta sisältösi olisivat mahdollisimman helppolukuisia.
5. Panosta käyttäjäkokemukseen
Kotisivujen näkyvyys Googlessa on kytköksissä sivuston käyttäjäkokemukseen. Kuinka kauan kävijät viihtyvät verkkosivustollasi, sivujen katselumäärät ja välitön poistumisprosentti — nämä kaikki ovat niitä mittareita, joita Google muun muassa arvioi.
Käyttäjäkokemukseen vaikuttaa myös sivuston ulkoasu sekä visuaalisuus, visuaalisten elementtien avulla voit luoda sivustolle oikeanlaista tunnelmaa sekä tukea tai korostaa tärkeitä sisältöjä.
6. Sisäisten linkkien käyttö
Sisäiset linkit eivät vain auta kävijöitä navigoimaan sivustollasi, vaan ne auttavat myös hakukoneita ymmärtämään yksittäisten sivujesi hierarkiaa ja tärkeyttä.
Järjestä sisäiset linkit järkevästi ja käytä relevantteja ankkuritekstejä, jotka kuvaavat linkin kohdetta. Sisäisten linkkien avulla voit ohjata myös asiakasta etenemään ostopolulla.
7. Ulkoisten linkkien hankkiminen
Ulkoiset linkit toimivat ikään kuin yrityksesi suosittelijoina verkossa. Sivustosi saa lisää luotettavuutta ja auktoriteettia linkkien kautta.
Laadukkaat ja relevantit ulkoiset linkit, joita muut luotettavat (!) sivustot tarjoavat sivustollesi, vahvistavat verkkosivusi arvoa Googlen silmissä, ja tämän myötä orgaaninen näkyvyys hakukoneissa kasvaa.
8. Sosiaalinen media ja verkkonäkyvyys
Sosiaalisen median merkitys verkkonäkyvyyden parantamisessa kasvaa jatkuvasti. Aktiivinen läsnäolo ja sisällön jakaminen sosiaalisen median kanavissa voivat houkutella käyttäjiä sekä jakamaan että sitoutumaan sisältöösi.
Google arvostaa monikanavaisia brändejä, ja näkyvyys muualla verkossa, kuten sosiaalisen median kanavissa, vaikuttaa myös yrityksen orgaaniseen näkyvyyteen Googlessa.
9. Google Business profile ‑tili kuntoon
Googlen Business Profile ‑tili on tehokas ja maksuton työkalu, joka tarjoaa yrityksellesi mahdollisuuden parantaa näkyvyyttäsi Googlessa ja vaikuttaa yrityksesi näkyvyyteen Googlen eri palveluissa.
Saadaksesi yrityksesi verkkosivun näkymään esimerkiksi Google Maps ‑palvelun kartalla, tarvitset sitä varten Business Profile ‑tilin. Voit lisätä yrityksesi profiiliin esimerkiksi kuvia sekä muita tärkeitä tietoja, mikä auttaa luomaan houkuttelevan ja informatiivisen kuvan yrityksestäsi.
Varsinkin paikallisesti toimivalle yritykselle tämä on erittäin tärkeä osa-alue olla kunnossa.
10. Näkyvyyden seuranta ja jatkuva optimointi
Mittaa ja analysoi sivustosi näkyvyyttä hakukoneissa ja sen suorituskykyä säännöllisesti käyttäen esimerkiksi Google Analyticsia sekä Search Consolea.
Seuraa liikennettä, kävijäkäyttäytymistä, konversioita sekä avainsanojen sijoituksia hakutuloksissa. Hyödynnä kerättyä tietoa tehdäksesi jatkuvaa optimointia ja parantaaksesi sivustosi Google-näkyvyyttä entisestään.
Google-näkyvyyden hinta? Mitä hyvä näkyvyys Googlessa maksaa?
Hyvän Google-näkyvyyden hinta voi vaihdella merkittävästi eri tekijöiden perusteella, kuten käytettyjen strategioiden, kilpailun ja valitun markkinointibudjetin mukaan.
Hakukoneoptimointi (SEO) ja maksettu mainonta Googlessa (SEA) ovat kaksi erilaista lähestymistapaa, joilla molemmilla pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä Googlessa.
Hakukoneoptimointi (SEO)
Hyvä orgaaninen näkyvyys Googlessa rakennetaan sitoutuneella ja jatkuvalla työllä – joka pitkällä tähtäimellä palkitaan. Hyvä orgaaninen näkyvyys Googlessa on yritykselle erittäin arvokasta, sillä se voi tuoda ilmaista näkyvyyttä verkkosivustolle kuukausia, jopa vuosia eteenpäin.
Kun hakukoneoptimointia tehdään eettisesti ja hyvin, tuo hyvä luonnollinen Google-näkyvyys pitkäaikaista, kestävää ja jatkuvaa liikennettä verkkosivustollesi — ilman jatkuvia mainoskuluja.
SEO-projektien kustannukset vaihtelevat resurssien ja tarvittavien työtuntien mukaan.
Ammattimaisesti toteutetun hakukoneoptimoinnin hinta on noin 500‑2000€ / kuukaudessa. Tuntihinta on noin 100–200€ riippuen tekijän osaamisesta sekä kokemuksesta.
Google-mainonta (SEA)
Google-mainontaa voidaan toteuttaa sekä isommalla että pienemmällä budjetilla, eli mainosbudjetin suuruuden voit itse määrittää.
Onnistunut Google-mainonta ei välttämättä vaadi valtavia sijoituksia, vaan tehokkuus perustuu enemmänkin kampanjan (sekä verkkosivuston) laatuun ja kohdennettuihin toimenpiteisiin. SEO-työ tehostaa aina samaan aikaan myös Google-mainonnan tehokkuutta.
Mihin siis kannattaa panostaa — SEO, SEA, SEM?
Useissa tapauksissa ehdottomasti molempiin — tämä on tietysti tapauskohtaista ja asiaan vaikuttaa yrityksen toimiala sekä tavoitteet. Usein tuottavin ja kustannustehokkain vaihtoehto on kuitenkin yhdistää hakukoneoptimointi sekä Google-mainonta.
Hakukoneoptimoinnissa tuloksien saavuttaminen vie enemmän aikaa, mutta tulokset ovat pysyvämpiä — pitkällä tähtäimellä hakukoneoptimointi eli SEO, on yksi kustannustehokkaimmista tavoista saavuttaa hyvä näkyvyys Googlessa, ilman jatkuvaa mainosbudjetin käyttöä.
Lisäksi SEO-toimenpiteet parantavat aina samaan aikaan myös sivuston käyttäjäystävällisyyttä sekä laatua, eli SEO-työ vaikuttaa positiivisesti kaikkiin digimarkkinoinnin toimenpiteisiisi.
Jos yrityksesi tavoitteena on kasvaa ja haluat tavoittaa potentiaaliset asiakkaasi tulevaisuudessa kustannustehokkaammin, silloin kannattaa ehdottomasti panostaa hakukoneoptimointiin. Tehokkuuden kannalta suosittelen: SEO aina ensin ja maksetusta mainonnasta lisätehoa.
Google-mainonnan avulla on taas mahdollista saada nopeasti näkyvyyttä sekä tuloksia, mutta jokainen klikkaus maksaa. Kun kampanja päättyy, eikä Google-mainontaan laiteta enää rahaa, päättyy myös näkyvyys. Eli jos haluat nopeasti näkyvyyttä ja vain hetkeksi, on tällöin Google-mainonta hyvä vaihtoehto.
Oikealla strategialla SEO ja SEA (=SEM) hyödyttävät isosti toisiaan — ne täydentävät toisiaan synergisesti, mikä johtaa parempiin tuloksiin sekä orgaanisessa liikenteessä että maksetuissa mainoskampanjoissa.
Extra vinkki
Google Search Consolen avulla voit seurata hakukonenäkyvyyttäsi Googlessa ja tarkastella kehitystä
Google Search Console on ilmainen työkalu, joka tarjoaa arvokasta tietoa verkkosivustosi suorituskyvystä ja hakukonenäkyvyydestä Googlessa. Search Consolella voit helposti selvittää, miten Google näkee yrityksesi verkkosivun, se ilmoittaa myös mahdollisista ongelmista Googlen hakukonenäkyvyyteen liittyen.
Google Search Console tarjoaa useita tärkeitä mittareita, jotka auttavat sinua ymmärtämään, miten sivusi menestyvät Googlen hakutuloksissa ja miten käyttäjät löytävät tiensä verkkosivustollesi.
Yksi Search Console ‑tarjoamista tiedoista on hakutermit eli kyselyt, joilla sivusi näkyvät Googlen luonnollisissa hakutuloksissa. Tämä auttaa esimerkiksi ymmärtämään, mitkä avainsanat ja hakulausekkeet houkuttelevat eniten kävijöitä sivustollesi.
Lisäksi voit käyttää tätä tietoa sisältöstrategiasi parantamiseen ja keskittyä enemmän niihin avainsanoihin, jotka tuovat sinulle eniten liikennettä ja asiakkaita.
Testaa Google-näkyvyytesi!
Kuinka hyvin kotisivusi löytyy Googlesta tällä hetkellä?
Käy testaamassa, kuinka hyvin sivustosi löytyy Googlen hakutuloksista, valitsemillasi hakusanoilla.
PS. Jos haluat saada kattavamman kuvan sivustosi nykytilanteesta sekä näkyvyydestä Googlen hakutuloksissa, tilaa SEO-analyysi! Pienellä investoinnilla voit saada suuren muutoksen verkkonäkyvyyteesi!