Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Nettisivujen suunnittelu on kriittisen tärkeä vaihe, kun luodaan uutta toimivaa ja houkuttelevaa verkkosivustoa tai uudistetaan vanhaa. Hyvä suunnitteluprosessi takaa laadukkaan lopputuloksen.

Verkkosivujen suunnittelu käytännössä

Hyvin suun­ni­tel­lut koti­si­vut tar­joa­vat kävi­jöil­le miel­lyt­tä­vän ja hel­pon käyt­tö­ko­ke­muk­sen. Sisäl­tö­jen suun­nit­te­lus­sa on tär­ke­ää huo­mioi­da myös käyt­tä­jien eri osto­po­lut. Hyvä net­ti­si­vu tar­jo­aa asiak­kaal­le hel­pos­ti ja nopeas­ti sen tie­don, mitä asia­kas on juu­ri sil­lä het­kel­lä etsi­mäs­sä.

Jos tavoit­tee­si on saa­da sivus­ton kaut­ta uusia asiak­kai­ta ja toi­vot, että verk­ko­si­vus­to­si löy­tyy haku­ko­neis­ta mah­dol­li­sim­man hyvin, on sii­nä tapauk­ses­sa jo suun­nit­te­lu­vai­hees­sa tär­ke­ää poh­tia, kuin­ka verk­ko­si­vu saa­daan löy­ty­mään Googlen haku­tu­lok­sis­ta mah­dol­li­sim­man hyvin.

Hyvin toteu­te­tut net­ti­si­vut mak­sa­vat itsen­sä nopeas­ti takai­sin.

Mitä nettisivujen suunnittelussa on tärkeää huomioida?

Nettisivujen tavoite

Alkuun on tär­keä miet­tiä verk­ko­si­vus­ton tär­keim­mät tavoit­teet. Yleen­sä net­ti­si­vun tavoi­te on taval­la tai toi­sel­la lisä­tä yri­tyk­sen myyn­tiä, tai esi­mer­kik­si jakaa tie­toa.

Tavoit­teen oli­si tär­ke­ää aina olla mitat­ta­vis­sa. Net­ti­si­vu­jen suun­nit­te­lu kan­nat­taa­kin aloit­taa lis­taa­mal­la tavoit­teet pape­ril­le kon­kreet­ti­seen muo­toon.

Nettisivun rakenteen suunnittelu

Täs­sä vai­hees­sa kan­nat­tai­si toteut­taa aina­kin tii­vis avain­sa­na­tut­ki­mus, jot­ta saa­daan käsi­tys sii­tä, että mis­tä kai­kis­ta eri aiheis­ta kan­nat­taa aina­kin oma sivu toteut­taa. Var­sin­kin oleel­li­sim­mil­le avain­sa­noil­le on tär­ke­ää luo­da aina oma sivu eli oma väli­leh­ten­sä.

Net­ti­si­vun raken­tees­ta on tär­ke­ää myös luo­da mah­dol­li­sim­man käyt­tä­jäys­tä­väl­li­nen ja sel­keä koko­nai­suus, joka vas­taa kävi­jöi­den tar­pei­siin ja tavoit­tei­siin.

Sel­keä ja hyvä raken­ne on siis tär­ke­ää niin käyt­tä­jien kuin haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den­kin vink­ke­lis­tä. 

Avain­sa­na­tut­ki­muk­sen roo­li koros­tuu, kun net­ti­si­vun halu­taan löy­ty­vän haku­ko­neis­ta mah­dol­li­sim­man hyvin.

Nettisivun sisältöjen suunnittelu

Net­ti­si­vu­jen sisäl­löt ovat niin käyt­tä­jän kuin haku­ko­neop­ti­moin­nin­kin kan­nal­ta kai­kis­ta tär­kein asia verk­ko­si­vul­la, joten sisäl­töi­hin kan­nat­taa panos­taa!

Kun net­ti­si­vun raken­ne on suun­ni­tel­tu, on seu­raa­va askel läh­teä suun­nit­te­le­maan sivuil­le tule­vaa sisäl­töä. Yleen­sä sisäl­löt löy­tä­vät lopul­li­sen muo­ton­sa sivus­ton raken­nuk­sen yhtey­des­sä, mut­ta on tär­ke­ää hyvis­sä ajoin etu­kä­teen suun­ni­tel­la jokai­sen sivun sisäl­töä ja sisäl­tö­ra­ken­net­ta.

Teks­ti- ja kuva­ma­te­ri­aa­lien on olta­va sel­kei­tä, kiin­nos­ta­via ja hel­pos­ti ymmär­ret­tä­viä, jot­ta kävi­jät viih­ty­vät sivus­tol­la. 

Hyvät sisäl­löt herät­tä­vät mie­len­kiin­toa, aut­ta­vat luo­maan halut­tu­ja mie­li­ku­via yri­tyk­sen tar­joa­mis­ta tuot­teis­ta tai pal­ve­luis­ta ja kan­nus­ta­vat kävi­jöi­tä teke­mään halut­tu­ja toi­men­pi­tei­tä.

Nettisivun layoutin suunnittelu

Etusi­vun lay­ou­tin eli ns. leis­kan suun­nit­te­lu on kes­kei­nen vai­he, sil­lä se luo ensi­vai­ku­tel­man yri­tyk­ses­tä ja mää­rit­te­lee koko sivus­ton visu­aa­li­sen ilmeen.

Etusi­vun tulee olla hou­kut­te­le­va, infor­ma­tii­vi­nen ja ammat­ti­mai­nen, jot­ta se vakuut­taa kävi­jät yri­tyk­sen luo­tet­ta­vuu­des­ta. 

Yhden­mu­kai­suus on tär­ke­ää, jot­ta sivus­tos­ta muo­dos­tuu sel­keä ja yhte­näi­nen koko­nai­suus. Täs­sä yhtey­des­sä mää­ri­tel­lään myös väri- ja font­ti­va­lin­nat (jos näi­tä ei vie­lä ole mää­ri­tel­ty val­miik­si).

Kai­paa­ko verk­ko­si­vusi uudis­tus­ta? Kat­so lisää koti­si­vu­pal­ve­luis­ta!

Valitse kotisivualusta, joka vastaa parhaiten juuri sinun yrityksen tarpeita ja tavoitteita

Koti­si­vu­jen alus­tan valin­ta on tär­keä pää­tös, se vai­kut­taa muun muas­sa käyt­tä­jä­ko­ke­muk­seen, haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen, tur­val­li­suu­teen ja yllä­pi­don help­pou­teen. Valit­se­ma­si alus­ta vai­kut­taa myös sii­hen, kuin­ka help­poa uusien sisäl­tö­jen lisää­mi­nen tai nykyis­ten sisäl­tö­jen päi­vit­tä­mi­nen on jat­kos­sa. Lisäk­si alus­ta vai­kut­taa sii­hen, mil­lai­sia omi­nai­suuk­sia sivuil­la voi­daan käyt­tää tai kuin­ka hyvin alus­ta on esi­mer­kik­si opti­moi­vis­sa haku­ko­neil­le.

Asiak­kai­den kan­nal­ta on tär­ke­ää, että sivus­to on mah­dol­li­sim­man sel­keä ja help­po­käyt­töi­nen, mut­ta yhtä tär­ke­ää on, että verk­ko­si­vus­toa on jat­kos­sa myös help­po yllä­pi­tää.

Jos jat­kos­sa sivus­ton yllä­pi­to on kovin han­ka­laa tai aikaa vie­vää, syö se tule­vai­suu­des­sa todel­la pal­jon aikaa­si. Sik­si myös yllä­pi­tä­jäl­le hel­pot koti­si­vut ovat erit­täin tär­keät.

Koti­si­vu­jen raken­ta­mi­seen on tar­jol­la pal­jon eri­lai­sia alus­to­ja, kuten esi­mer­kik­si WordPress, Wix, Squa­res­pace ja Web­no­de. Itse olem­me valin­neet WordPres­sin koti­si­vu­jen raken­ta­mi­seen sen moni­puo­li­suu­den, luo­tet­ta­vuu­den sekä haku­ko­neys­tä­väl­li­syy­den takia.

Laadukkaiden verkkosivujen suunnittelussa on tärkeää huomioida sivuston latausnopeus

Net­ti­si­vu­jen lataus­no­peus vai­kut­taa suo­raan kävi­jöi­den tyy­ty­väi­syy­teen, kon­ver­sio­pro­sent­tiin ja haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen.

Nopeus on omi­nai­suus, jota voi olla vai­kea kor­ja­ta jäl­ki­kä­teen, jos sii­hen ei kiin­ni­te­tä suun­nit­te­lus­sa huo­mio­ta. Esi­mer­kik­si lii­al­li­nen mää­rä huo­nos­ti koo­dat­tu­ja lisä­osia tai suu­ri mää­rä ras­kai­ta ele­ment­te­jä voi mer­kit­tä­väs­ti hidas­taa sivus­ton latau­tu­mis­ta.

Tämä saat­taa joh­taa kävi­jöi­den tur­hau­tu­mi­seen ja hei­dän pois­tu­mi­seen­sa sivus­tol­ta ennen kuin he ovat edes näh­neet sen sisäl­töä. Lisäk­si hitaat sivus­tot saa­vat usein hei­kom­man sijoi­tuk­sen haku­ko­ne­tu­lok­sis­sa, sil­lä Google arvos­taa nope­aa käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta. Nopeusop­ti­moin­nis­sa on tär­ke­ää ottaa huo­mioon myös sivus­ton toi­mi­vuus eri lait­teil­la.

Nyky­ään mobii­li­lait­tei­den käyt­tö on yleis­ty­nyt huo­mat­ta­vas­ti, ja esi­mer­kik­si Google käyt­tää nykyi­sin ensi­si­jai­se­na arvioin­ti­kri­tee­ri­nä nime­no­maan sivus­ton nopeut­ta mobii­lis­sa.

Jo sivuston suunnitteluvaiheessa on tärkeää pohtia, kuinka sivusto saadaan löytymään hakukoneista

Mik­si suun­nit­te­li­sit koti­si­vut, joi­ta kukaan ei löy­dä?

Avain­sa­na­tut­ki­muk­sen, haku­ko­neop­ti­moin­nin ja hyvän suun­nit­te­lun avul­la voit var­mis­taa, että oikea koh­dey­lei­sö­si löy­tää jat­kos­sa net­ti­si­vusi. Nämä vai­heet ovat on olen­nai­nen osa laa­duk­kai­den net­ti­si­vu­jen suun­nit­te­lua sekä jat­ku­vaa kehit­tä­mis­tä.

Kun otat haku­ko­neop­ti­moin­nin huo­mioon jo suun­nit­te­lu­pro­ses­sis­sa, voit raken­taa net­ti­si­vus­ton raken­teen ja sisäl­lön siten, että se vas­taa mah­dol­li­sim­man hyvin koh­dey­lei­sö­si haku­ky­se­lyi­hin ja tar­pei­siin.

Tämä aut­taa haku­ko­nei­ta ymmär­tä­mään sivus­to­si aihea­lu­een parem­min ja sijoit­ta­maan sen rele­vant­tei­hin haku­tu­lok­siin.

Suunnittele nettisivujen CTA:t hyvin

Call to Action eli CTA

Hyvä CTA net­ti­si­vuil­la on sel­lai­nen, joka hou­kut­te­lee ja kan­nus­taa kävi­jöi­tä suo­rit­ta­maan halu­tun toi­min­non.

Täs­sä on muu­ta­mia vink­ke­jä, miten luo­da hyvä CTA net­ti­si­vuil­le:

  1. Sel­keä ja hou­kut­te­le­va vies­ti: CTA:n tuli­si olla sel­keäs­ti ilmais­tu ja hou­kut­te­le­va. Käy­tä yti­mek­käi­tä ja vai­kut­ta­via sano­ja, jot­ka herät­tä­vät kiin­nos­tuk­sen ja kut­su­vat toi­min­taan.
  2. Näky­vyys ja kont­ras­ti: CTA:n tulee erot­tua sivun muus­ta sisäl­lös­tä. Käy­tä näky­viä väre­jä, erot­tu­via pai­nik­kei­ta tai mui­ta graa­fi­sia ele­ment­te­jä, jot­ka kiin­nit­tä­vät huo­mion. Kont­ras­tin luo­mi­nen taus­ta­vä­riin tai muu­hun sivus­ton ele­ment­tiin aut­taa CTA:ta erot­tu­maan.
  3. Sijoit­te­lu: CTA:n sijoit­te­lul­la on mer­ki­tys­tä. Ase­ta se stra­te­gi­sel­le pai­kal­le sivul­la, jos­sa kävi­jän sil­mä kiin­nit­tyy luon­te­vas­ti. Tyy­pil­li­siä paik­ko­ja ovat esi­mer­kik­si sivun ylä­reu­na, sisäl­tö­alu­een lopus­sa tai tär­keän sisäl­lön yhtey­des­sä.
  4. Toi­min­nan sel­keys: CTA:n tulee ker­toa sel­keäs­ti, mitä kävi­jän odo­te­taan teke­vän. Käy­tä kon­kreet­ti­sia ja toi­min­taan kan­nus­ta­via ver­be­jä, kuten “Osta nyt”, “Lataa ilmai­nen opas” tai “Ota yhteyt­tä”. Var­mis­ta, että kävi­jä ymmär­tää, mitä hän saa tai mitä etua hän saa­vut­taa, kun klik­kaa CTA:ta.
  5. Res­pon­sii­vi­suus: CTA:n tulee toi­mia sau­mat­to­mas­ti kai­kil­la lait­teil­la, oli­pa kävi­jä sit­ten tie­to­ko­neel­la, table­til­la tai puhe­li­mel­la. Var­mis­ta, että CTA on hyvin näky­vis­sä ja hel­pos­ti pai­net­ta­vis­sa mobii­li­lait­teil­la.

Muis­ta tes­ta­ta ja opti­moi­da!

Tes­taa eri­lai­sia CTA-muo­to­ja, sana­va­lin­to­ja, väre­jä ja sijoit­te­lua. A/B‑testaus aut­taa myös sel­vit­tä­mään, mikä CTA toi­mii par­hai­ten koh­dey­lei­sö­si kans­sa eri­lai­sis­sa tilan­teis­sa.

Seu­raa ja ana­ly­soi CTA:n suo­ri­tus­ky­kyä ja tee tar­vit­ta­via muu­tok­sia tulos­ten paran­ta­mi­sek­si. Pie­nil­lä­kin eroil­la voi olla iso­ja vai­ku­tuk­sia kon­ver­sioi­den mää­rään.

Ethän myös­kään unoh­da osto­po­lun alus­sa ole­via kävi­jöi­tä, hei­hin ei vält­tä­mät­tä heti pure suo­rat myyn­tiin täh­tää­vät CTA:t.

Älä unohda sivuston analytiikkaa

Verk­ko­si­vu­jen suun­nit­te­lu­vai­hees­sa on myös hyvä kir­ja­ta ylös toi­min­to­ja ja tavoit­tei­ta, joi­ta tule­val­la sivus­tol­la halu­taan seu­ra­ta.

Ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lu­jen, kuten Google Ana­ly­tic­sin avul­la voit seu­ra­ta sivus­to­si suo­ri­tus­ky­kyä, lii­ken­ne­mää­riä, käyt­tä­jien käyt­täy­ty­mis­tä ja tavoit­tei­den toteu­tu­mis­ta.

Näin saat myös arvo­kas­ta tie­toa sivus­ton kehit­tä­mi­sek­si ja opti­moi­mi­sek­si tule­vai­suu­des­sa.

Jos ana­ly­tii­kan hyö­dyn­tä­mi­nen ei ole itsel­le­si kovin tut­tua, kan­nat­taa heti net­ti­si­vu­jen raken­nus­pro­ses­sin yhtey­des­sä raken­taa ammat­ti­lai­sen avul­la myös kon­ver­sio­seu­ran­ta net­ti­si­vul­le val­miik­si, jot­ta tär­keim­piä tavoit­tei­ta pys­tyt­täi­siin mah­dol­li­sim­man tar­kas­ti seu­raa­maan.

Laadukkaan nettisivut kunnioittavat myös tietosuojaa

Verk­ko­si­vus­to­jen tie­to­suo­ja­vaa­ti­muk­set ovat vii­me vuo­si­na kiris­ty­neet mer­kit­tä­väs­ti. Täs­tä syys­tä laa­duk­kai­den net­ti­si­vu­jen suun­nit­te­lu­pro­ses­sis­sa on tär­ke­ää muis­taa huo­mioi­da tie­to­suo­ja­se­los­te sekä eväs­te­vaa­ti­muk­set.

Nyky­ään net­ti­si­vu­jen hal­ti­joi­den on sel­keäs­ti ilmoi­tet­ta­va sivus­toil­la käy­te­tyis­tä eväs­teis­tä ja pyy­det­tä­vä kävi­jöi­den suos­tu­mus nii­den käyt­töön. Tämä vaa­ti­mus kos­kee käy­tän­nös­sä kaik­kia verk­ko­si­vus­to­ja, kos­ka lähes jokai­sel­la net­ti­si­vus­tol­la käy­te­tään eväs­tei­tä (esi­mer­kik­si kävi­jä­seu­ran­taan tai sivus­ton ihan perus­toi­min­toi­hin).

Eväs­te­ban­ne­rin on olta­va sel­keä, ja sii­nä on ker­rot­ta­va, mihin tar­koi­tuk­siin eväs­tei­tä käy­te­tään. Lisäk­si kävi­jän on voi­ta­va hel­pos­ti myös kiel­täy­tyä eväs­tei­den käy­tös­tä.

Varmista, että evästebanneri toimii oikein (eli vaatimusten mukaisesti)

Suos­tu­muk­sen hank­ki­mi­nen eväs­tei­den käyt­töön aset­taa myös tek­ni­siä vaa­ti­muk­sia esi­mer­kik­si net­ti­si­vus­ton kävi­jä­seu­ran­nal­le. Seu­ran­nan on olta­va toteu­tet­tu siten, että se ei akti­voi­du auto­maat­ti­ses­ti ennen kuin kävi­jä on hyväk­sy­nyt ana­ly­tiik­kae­väs­teet.

Ei rii­tä, että eväs­te­ban­ne­ri näkyy ja on net­ti­si­vul­la ole­mas­sa, vaan se täy­tyy olla myös oikein asen­net­tu, jot­ta tie­to­ja kerä­tään vas­ta sit­ten, kun kävi­jä on anta­nut eril­li­sen luvan tie­to­ja kerä­tä.

On suo­si­tel­ta­vaa päi­vit­tää net­ti­si­vus­ton eväs­te­käy­tän­nöt ja toteut­taa tar­vit­ta­vat tek­ni­set rat­kai­sut eväs­tei­den hal­lin­taan ja kävi­jä­seu­ran­taan, jot­ta var­mis­te­taan vaa­ti­mus­ten­mu­kai­suus ja hyvät tie­to­suo­ja­käy­tän­nöt.

Nettisivujen suunnittelija haussa?

Jos kai­paat apua uuden verk­ko­si­vus­ton toteu­tuk­ses­sa tai ole­mas­sa ole­van koti­si­vun uudis­tuk­ses­sa, ota yhteyt­tä — sel­vi­te­tään, voi­sin­ko olla sopi­va kump­pa­ni pro­jek­tii­si. Tääl­tä löy­dät lisä­tie­toa minus­ta, Meios­ta sekä koti­si­vu­pro­jek­teis­ta.