Miten toteuttaa sekä Googlea että käyttäjää palveleva tekstisisältö, jolla on kaikki valmiudet nousta Googlen luonnollisten hakutulosten kärkeen? Laadukkaiden SEO-tekstien avulla nostat kävijämäärien lisäksi myös myyntiäsi.

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto nostaa Google-sijoituksesi uudelle tasolle

SEO-teks­tin tulee vas­ta­ta niin koh­dey­lei­sö­si hakui­hin kuin haku­ko­nei­den vaa­ti­muk­siin. Haku­ko­neop­ti­moi­tu sisäl­lön­tuo­tan­to aut­taa paran­ta­maan sivus­to­si sijoi­tuk­sia haku­ko­neis­sa ja kas­vat­ta­maan kävi­jä­lii­ken­net­tä. 

Täl­tä sivul­ta löy­dät vin­kit haku­ko­neop­ti­moi­dun sisäl­lön tuot­ta­mi­seen ja muis­ti­lis­tan avain­sa­no­jen koh­den­ta­mi­seen (miten ja mis­sä koh­dis­sa avain­sa­no­ja on tär­keä käyt­tää).

Jos kai­paat apua haku­ko­neop­ti­moi­dun sisäl­lön­tuo­tan­non kans­sa, niin lai­ta roh­keas­ti vies­tiä!

SEO-tekstin kulmakivet [OPAS]

Tämä opas tar­jo­aa sinul­le kes­kei­set peri­aat­teet ja käy­tän­nön vin­kit SEO-teks­tin kir­joit­ta­mi­seen, jot­ta voit opti­moi­da sisäl­tö­jä­si ja saa­vut­taa parem­pia tulok­sia haku­ko­neis­sa.

Ilman avain­sa­na­tut­ki­mus­ta SEO-työ­tä ei kan­na­ta läh­teä teke­mään, se on kuin yrit­täi­si suun­nis­taa pilk­ko­pi­meäs­sä met­säs­sä, ilman kart­taa ja kom­pas­sia.. Kos­ka Googlen ykkös­si­jois­ta­kaan ei ole sinul­le mitään hyö­tyä, jos kysei­sel­lä avain­sa­nal­la ei lain­kaan teh­dä haku­ja ja/tai jos avain­sa­nan hakuin­ten­tio ei lain­kaan vas­taa sivus­to­si sisäl­töön.

Täs­tä syys­tä avain­sa­na­tut­ki­mus ja avain­sa­no­jen hakuin­ten­tion sel­vit­tä­mi­nen ovat kes­kei­ses­sä roo­lis­sa — suo­sit­te­len läm­pi­mäs­ti teke­mään tämän poh­ja­työn kun­nol­la, kun haluat saa­vut­taa oikeas­ti tulok­sia.

Kaikki lähtee oikeista avainsanoista

  • Tee avain­sa­na­tut­ki­mus - muu­ten et voi tie­tää, mihin avain­sa­noi­hin sinun kan­nat­taa oikeas­ti kes­kit­tyä
  • Tut­ki tark­kaan rele­vant­tien avain­sa­no­jen haku­mää­riä sekä hakuin­ten­tio­ta
  • Sel­vi­tä kil­pai­li­ja­si haku­tu­lok­sis­sa — käy tut­ki­mas­sa, mitä sinul­la on haku­tu­lok­sis­sa vas­tas­sa tie­tyl­lä avain­sa­nal­la, jot­ta voit vas­ta­ta kil­pai­li­joi­ta­si vie­lä parem­min ja kiin­nos­ta­vam­min kysei­seen hakuun

Vain yksi aihe ja pääavainsana per sivu

Jokai­sel­la sivul­la tuli­si kes­kit­tyä vain yhteen sel­ke­ään aihee­seen – eli yhteen pää­avain­sa­naan sekä sii­hen liit­ty­viin tois­si­jai­siin avain­sa­noi­hin. Tämä tekee sivus­ton sisäl­lös­tä koh­den­ne­tum­paa ja paran­taa sen haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä.

Kun sivu kes­kit­tyy vas­taa­maan tar­kas­ti tiet­tyyn kysy­myk­seen, tar­pee­seen tai aihee­seen, haku­ko­neet voi­vat hel­pom­min tun­nis­taa sen hakuin­ten­tion, mikä lisää mah­dol­li­suuk­sia sijoit­tua kor­keam­mal­le haku­tu­lok­sis­sa.

Avainsanan kohdistaminen SEO-tekstissä

Kun poh­ja­työ on teh­ty kun­nol­la ja sinul­la on tie­dos­sa ne avain­sa­nat, joi­hin yri­tyk­se­si on kan­nat­ta­vaa läh­teä panos­ta­maan, tämän jäl­keen voit kää­riä hihat ja läh­teä opti­moi­maan sivus­to­si sisäl­tö­jä näil­le avain­sa­noil­le.

Sisäl­löil­lä on suu­ri vai­ku­tus haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa, eli sisäl­töi­hin kan­nat­taa panos­taa, jos haluat löy­tyä mah­dol­li­sim­man hyvin haku­ko­nei­den kuten Googlen haku­tu­lok­sis­ta.

Älä yri­tä lii­kaa opti­moi­da sisäl­töä avain­sa­noil­la, vaan kes­ki­ty ensi­si­jai­ses­ti tar­joa­maan arvoa ja hyö­tyä käyt­tä­jil­le. Avain­sa­no­ja kan­nat­taa käyt­tää siis mal­til­la, mut­ta on tär­ke­ää, että jokai­sel­la sivul­la, kysei­sen sivun pää­avain­sa­na löy­tyy stra­te­gi­ses­ti tär­keim­mis­tä pai­kois­ta.

Tämä aut­taa haku­ko­nei­ta ymmär­tä­mään parem­min sivus­to­si sisäl­tö­jä — mikä kas­vat­taa näky­vyyt­tä­si.

Alta saat ladat­tua muis­ti­lis­tan — miten ja mis­sä koh­dis­sa avain­sa­no­ja on tär­keä käyt­tää.

Mitä muuta huomioida SEO-sisällöntuotannossa?

  • Hyö­dyn­nä sisäl­lös­sä­si myös kuvia, eri­lai­sia lis­tauk­sia, muis­ti­lis­to­ja tai videoi­ta, jot­ta sivua oli­si miel­lyt­tä­väm­pi lukea (huo­mioi avain­sa­nat kai­kis­sa).
  • Käy­tä myös bol­dauk­sia ja lyhyi­tä kap­pa­lei­ta, jot­ta sisäl­tö oli­si kevyem­pää luet­ta­vaa, var­sin­kin mobii­lis­sa.
  • Aidos­ti laa­du­kas ja hyö­dyl­li­nen teks­ti­si­säl­tö aut­taa yri­tys­tä­si kas­vat­ta­maan brän­di­tun­net­tuut­ta ja luot­ta­mus­ta niin lop­pu­käyt­tä­jien kuin haku­ko­nei­den kes­kuu­des­sa.

Hakukoneoptimoidun tekstin määrä ja laatu

Haku­ko­neop­ti­moi­tu teks­ti kan­nat­taa kir­joit­taa ensi­si­jai­ses­ti ihmi­sel­le, ei haku­ko­neel­le.

Google ja muut haku­ko­neet pyr­ki­vät näyt­tä­mään käyt­tä­jil­leen haku­ja par­hai­ten vas­taa­via sivu­ja — yleen­sä par­hai­ten tähän kyse­lyyn vas­tan­nut sisäl­tö voit­taa kor­keim­man tulok­sen.

SEO-teks­tin pituu­dek­si suo­si­tel­laan vähin­tään 400–600 sanaa. Mones­ti pidem­mät, jopa 1000–2000 sanan mit­tai­set teks­tit vai­kut­ta­vat sijoit­tu­van haku­tu­lok­sis­sa lyhyi­tä teks­te­jä parem­min (mut­ta tähän­kin vai­kut­taa suu­res­ti avain­sa­nan kil­pai­lun mää­rä).

Teks­tin pituut­ta kui­ten­kin tär­keäm­pää on kui­ten­kin laa­tu ja rele­vans­si. Riip­puu siis täy­sin hae­tus­ta asias­ta, onko pidem­pi vai lyhyem­pi teks­ti haki­jal­le hyö­dyl­li­sem­pi haku­tu­los. Teks­tiä ei siis kan­na­ta yrit­tää saa­da piden­net­tyä jon­nin­jou­ta­val­la jaa­rit­te­lul­la, vain haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den toi­vos­sa.

SEO ja SEA yhdis­tet­ty­nä ovat erit­täin teho­kas kak­sik­ko.

Metatiedot ovat ensimmäinen asia jonka kävijä näkee Googlessa

Meta­tie­dot näky­vät haku­ko­neen haku­tu­lok­sis­sa käyt­tä­jäl­le sivun otsik­ko­na ja lyhye­nä kuvauk­se­na. Kir­joi­ta jokai­sel­le sivul­le­si omat unii­kit meta­tie­dot.

Meta­tie­dot = Tit­le eli otsik­ko ja Desc­rip­tion eli kuvaus.

Alla esi­merk­ki Googlen haku­tu­los­nä­ky­mäs­tä:

Metatiedot - Meio

Meta­tie­to­jen teh­tä­vä on ker­toa yti­mek­kääs­ti jokai­sen yksit­täi­sen sivun sisäl­lös­tä.

Sivun tit­le on haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa yksi tär­keim­mis­tä yksit­täi­sis­tä ele­men­teis­tä, sil­lä se ker­too sekä käyt­tä­jäl­le että haku­ko­neel­le, mis­tä sivul­la­si on kyse. 

Meta­tie­to­jen on tär­ke­ää olla infor­ma­tii­vi­sia, hou­kut­te­le­via, sel­kei­tä ja sisäl­tää kes­kei­set avain­sa­nat. Kuvauk­seen on hyvä lisä­tä myös CTA-keho­te mukaan, joka hou­kut­te­lee haku­ko­neen käyt­tä­jän klik­kaa­maan link­kiä.

Hyvin muo­toil­lut meta­tie­dot hou­kut­te­le­vat käyt­tä­jiä ja voi­vat paran­taa klik­kaus­pro­sent­tia haku­tu­lok­sis­sa, mikä puo­les­taan vai­kut­taa sivus­ton näky­vyy­teen ja kävi­jä­mää­riin.

Sisältöjen hakukoneoptimointiin sisältyy myös kuvien optimointi

Kuva­tie­dos­to­jen koko vai­kut­taa sivu­jen latausai­kaan ja käyt­tä­jäys­tä­väl­li­syy­teen sekä näin ollen suo­raan myös haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen.

Kuvien pitää olla hyvä­laa­tui­sia ja tark­ko­ja — mut­ta yli­suu­ria kuva­tie­dos­to­ja ei mis­sään nimes­sä kan­na­ta sivus­tol­le lisä­tä. Nyrk­ki­sään­tö­nä voi­si pitää, että kuvat oli­si­vat tie­dos­to­kool­taan mak­si­mis­saan noin 200 kt (kilo­ta­vua).

Kuvan tie­dos­to­ni­men tuli­si olla myös mah­dol­li­sim­man kuvaa­va ja par­haas­sa tapauk­ses­sa sisäl­tää kes­kei­sim­piä avain­sa­no­ja.

Kuvil­le kan­nat­taa mää­rit­tää myös ALT-teks­ti eli teks­ti, joka näkyy kuvan tilal­la esi­mer­kik­si sil­loin, kun kuvaa ei voi­da syys­tä tai toi­ses­ta näyt­tää (ALT-teks­tit aut­ta­vat myös haku­ko­ne­nä­ky­vyy­des­sä).

Hyödynnä avainsanatutkimuksessa löytyneet Long tail ‑avainsanat

Long tail ‑avain­sa­nat ovat pidem­piä ja tar­kem­pia haku­lausek­kei­ta, joi­ta ihmi­set käyt­tä­vät etsies­sään tie­toa haku­ko­neis­ta.

Esi­mer­kik­si avain­sa­nan “haku­ko­neop­ti­moin­ti” long tail ‑avain­sa­na voi­si olla “sisäl­tö­jen haku­ko­neop­ti­moin­ti” tai “verk­ko­si­vu­jen haku­ko­neop­ti­moin­ti”.

Long tail ‑avain­sa­nat voi­vat hou­ku­tel­la koh­den­ne­tum­paa lii­ken­net­tä. Nämä avain­sa­nat saat­ta­vat tuo­da vähem­män lii­ken­net­tä kuin ylei­sem­mät avain­sa­nat, mut­ta ne voi­vat paran­taa kon­ver­sio­pro­sent­tia ja siten vai­kut­taa posi­tii­vi­ses­ti sivus­ton suo­ri­tus­ky­kyyn ja tulok­siin.

Long tail ‑avain­sa­no­ja kan­nat­taa hyö­dyn­tää sivus­ton sisäl­löis­sä tois­si­jai­si­na avain­sa­noi­na. Myös blo­gi on hyvä paik­ka luo­da sisäl­tö­jä long tail ‑avain­sa­noil­le.

Panosta sivustosi sisäiseen linkkirakenteeseen

Sisäi­set lin­kit ovat tär­kei­tä kävi­jöil­le, mut­ta lisäk­si ne aut­ta­vat myös haku­ko­nei­ta ymmär­tä­mään sivus­to­si raken­net­ta ja hie­rar­ki­aa parem­min.

Opti­maa­li­sen verk­ko­si­vus­ton raken­teen tuli­si mah­dol­lis­taa, että kaik­ki kes­kei­nen sisäl­tö on saa­vu­tet­ta­vis­sa vain paril­la klik­kauk­sel­la. Tämä ei ainoas­taan paran­na käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta, vaan myös vies­tit­tää haku­ko­neil­le sivu­jen tär­key­des­tä.

Mitä hel­pom­min ja useam­min sivul­le joh­taa link­ke­jä sivus­ton sisäl­lä, sitä enem­män se koros­taa kysei­sen sivun mer­ki­tys­tä haku­ko­neop­ti­moin­nin näkö­kul­mas­ta. Muis­ta var­mis­taa myös, että jokai­sel­le sivul­le­si joh­taa vähin­tään yksi link­ki, ettei sivus­tol­le­si jää niin sanot­tu­ja “orpo­ja” sivu­ja.

Luo uutta, hakukoneystävällistä sisältöä säännöllisesti

Pyri jul­kai­se­maan sään­nöl­li­ses­ti uut­ta ja ajan­koh­tais­ta sisäl­töä.

Jat­ku­va ja sään­nöl­li­nen sisäl­lön­tuo­tan­to pitää sivus­to­si elä­vä­nä ja hou­kut­te­lee enem­män kävi­jöi­tä — lisäk­si Google arvos­taa, kun uut­ta sisäl­töä luo­daan tasai­ses­ti.

Avain­sa­na­tut­ki­muk­ses­ta löy­tyi var­mas­ti monia eri aihei­ta ja pal­jon hyviä avain­sa­no­ja, joil­le voi­sit luo­da sisäl­töä ja joil­la toi­vot sivus­to­si nouse­van haku­ko­neis­sa esil­le. Mitä enem­män teet haku­ko­neys­tä­väl­li­siä SEO-sisäl­tö­jä, sitä tehok­kaam­min ja verk­ko­si­vus­to­si hou­kut­te­lee uusia poten­ti­aa­li­sia kävi­jöi­tä ja kas­vat­taa näky­vyyt­tään haku­tu­lok­sis­sa.

Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi on laaja prosessi

Pro­ses­siin sisäl­tyy pal­jon eri­lai­sia toi­men­pi­tei­tä sekä verk­ko­si­vus­tol­la että sen ulko­puo­lel­la.

Haku­ko­neop­ti­moin­ti kes­kit­tyy muok­kaa­maan verk­ko­si­vus­to­si raken­net­ta ja sen koko sisäl­töä siten, että se vas­taa sekä haku­ko­nei­den että koh­dey­lei­sö­si tar­pei­ta mah­dol­li­sim­man hyvin.

Hyvä orgaa­ni­nen näky­vyys on erit­täin arvo­kas­ta, kos­ka se tuo jat­ku­vas­ti lisää laa­du­kas­ta lii­ken­net­tä verk­ko­si­vus­tol­le­si, ilman jat­ku­via mai­nos­ku­lu­ja.