Lataa ilmainen muistilista!
Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto eli SEO-teksti | Miniopas
Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto nostaa Google-sijoituksesi uudelle tasolle
Miten toteuttaa sekä Googlea että käyttäjää palveleva tekstisisältö, jolla on kaikki valmiudet nousta Googlen luonnollisten hakutulosten kärkeen?
SEO-tekstin tulee vastata niin kohdeyleisösi hakuihin kuin hakukoneiden vaatimuksiin.
Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto auttaa parantamaan sivustosi sijoituksia hakukoneissa ja kasvattamaan kävijäliikennettä. Laadukkaiden SEO-tekstien avulla nostat kävijämäärien lisäksi myös myyntiäsi.
Tältä sivulta löydät vinkit hakukoneoptimoidun sisällön tuottamiseen ja muistilistan avainsanojen kohdentamiseen (miten ja missä kohdissa avainsanoja on tärkeä käyttää).
Jos kaipaat apua hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon kanssa, niin laita rohkeasti viestiä!
SEO-tekstin kulmakivet [MINIOPAS]
Tämä miniopas tarjoaa sinulle keskeiset periaatteet ja käytännön vinkit SEO-tekstin kirjoittamiseen, jotta voit optimoida sisältöjäsi ja saavuttaa parempia tuloksia hakukoneissa.
Ilman avainsanatutkimusta SEO-työtä ei kannata lähteä tekemään, se on kuin yrittäisi suunnistaa pilkkopimeässä metsässä, ilman karttaa, ja ilman kompassia.. Googlen ykkössijoistakaan ei ole sinulle mitään hyötyä, jos avainsanalla ei tehdä lainkaan tehdä hakuja ja/tai jos avainsanan hakuintentio ei lainkaan vastaa sivustosi sisältöön.
Tästä syystä avainsanatutkimus ja avainsajonen hakuintention selvittäminen ovat keskeisessä roolissa — suosittelen lämpimästi tekemään tämän pohjatyön kunnolla, jos haluat saavuttaa oikeasti tuloksia.
Kaikki lähtee oikeista avainsanoista
- Tee avainsanatutkimus — muuten et voi tietää, mihin avainsanoihin sinun kannattaa oikeasti keskittyä
- Tutki tarkkaan relevanttien avainsanojen hakumääriä sekä hakuintentiota
- Selvitä kilpailijasi hakutuloksissa — käy tutkimassa, mitä sinulla on hakutuloksissa vastassa tietyllä avainsanalla, jotta voit vastata kilpailijoitasi vielä paremmin ja kiinnostavammin kyseiseen hakuun
- Keskity yhdellä sivulla aina vain yhteen aihekokonaisuuteen — eli valitse jokaiselle yksittäiselle sivulle vain yksi pääavainsana sekä aiheeseen liittyviä toissijaisia avainsanoja
Avainsanan kohdistaminen SEO-tekstissä
Kun pohjatyö on tehty kunnolla ja sinulla on tiedossa ne avainsanat, joihin yrityksesi on kannattavaa lähteä panostamaan, tämän jälkeen voit kääriä hihat ja lähteä optimoimaan sivustosi sisältöjä näille avainsanoille.
Sisällöillä on suuri vaikutus hakukoneoptimoinnissa, eli sisältöihin kannattaa panostaa, jos haluat löytyä mahdollisimman hyvin hakukoneiden kuten Googlen hakutuloksista.
Älä yritä liikaa optimoida sisältöä avainsanoilla, vaan keskity ensisijaisesti tarjoamaan arvoa ja hyötyä käyttäjille. Avainsanoja kannattaa käyttää siis maltilla, mutta on tärkeää, että jokaisella sivulla, kyseisen sivun pääavainsana löytyy strategisesti tärkeimmistä paikoista. Tämä auttaa hakukoneita ymmärtämään paremmin sivustosi sisältöjä.
Alta saat nopeasti ja helposti ladattua muistilistan — miten ja missä kohdissa avainsanoja on tärkeä käyttää!
Mitä muuta huomioida SEO-sisällöntuotannossa?
- Hyödynnä sisällössäsi myös kuvia, erilaisia listauksia, muistilistoja tai videoita, jotta sivua olisi miellyttävämpi lukea (huomioi avainsanat kaikissa).
- Käytä myös boldauksia ja lyhyitä kappaleita, jotta sisältö olisi kevyempää luettavaa, varsinkin mobiilissa.
- Aidosti laadukas ja hyödyllinen tekstisisältö auttaa yritystäsi kasvattamaan bränditunnettuutta ja luottamusta niin loppukäyttäjien kuin hakukoneiden keskuudessa.
Hakukoneoptimoidun tekstin määrä ja laatu
Hakukoneoptimoitu teksti kannattaa kirjoittaa ensisijaisesti ihmiselle, ei hakukoneelle.
Google ja muut hakukoneet pyrkivät näyttämään käyttäjilleen hakuja parhaiten vastaavia sivuja — yleensä parhaiten tähän kyselyyn vastannut sisältö voittaa korkeimman tuloksen.
SEO-tekstin pituudeksi suositellaan vähintään 400–600 sanaa. Monesti pidemmät, jopa 1000–2000 sanan mittaiset tekstit vaikuttavat sijoittuvan hakutuloksissa lyhyitä tekstejä paremmin (mutta tähänkin vaikuttaa suuresti avainsanan kilpailun määrä).
Tekstin pituutta kuitenkin tärkeämpää on kuitenkin laatu ja relevanssi. Riippuu siis täysin haetusta asiasta, onko pidempi vai lyhyempi teksti hakijalle hyödyllisempi hakutulos. Tekstiä ei siis kannata yrittää saada pidennettyä jonninjoutavalla jaarittelulla, vain hakukonenäkyvyyden toivossa.
Metatiedot ovat ensimmäinen asia jonka kävijä näkee Googlessa
Metatiedot näkyvät hakukoneen hakutuloksissa käyttäjälle sivun otsikkona ja lyhyenä kuvauksena. Kirjoita jokaiselle sivullesi omat uniikit metatiedot.
Metatiedot = Title eli otsikko ja Description eli kuvaus.
Alla esimerkki Googlen hakutulosnäkymästä:
Metatietojen on tärkeää olla informatiivisia, houkuttelevia, selkeitä ja sisältää keskeiset avainsanat. Kuvaukseen on hyvä lisätä myös CTA-kehote mukaan, joka houkuttelee hakukoneen käyttäjän klikkaamaan linkkiä.
Hyvin muotoillut metatiedot houkuttelevat käyttäjiä ja voivat parantaa klikkausprosenttia hakutuloksissa, mikä puolestaan vaikuttaa sivuston näkyvyyteen ja kävijämääriin.
Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi on laaja prosessi
Prosessiin sisältyy paljon erilaisia toimenpiteitä sekä verkkosivustolla että sen ulkopuolella.
Hakukoneoptimointi keskittyy muokkaamaan verkkosivustosi rakennetta ja sen koko sisältöä siten, että se vastaa sekä hakukoneiden että kohdeyleisösi tarpeita mahdollisimman hyvin.
Hyvä orgaaninen näkyvyys on erittäin arvokasta, koska se tuo jatkuvasti lisää laadukasta liikennettä verkkosivustollesi, ilman jatkuvia mainoskuluja.
Kiva kun oot täällä!
Kaipaatko apua sisältöjen hakukoneoptimointiin?
Ota yhteyttä – kartoitetaan hakukonenäkyvyytenne tilanne ja luodaan yhdessä teille paras strategia hakukonenäkyvyyden kehittämiseen ja kasvattamiseen.
Otetaan yrityksenne Google-sijoitukset haltuun avainsana kerrallaan!
Kiva kun oot täällä!
Kaipaatko apua sisältöjen hakukoneoptimointiin?
Ota yhteyttä – kartoitetaan hakukonenäkyvyytenne tilanne ja luodaan yhdessä teille paras strategia hakukonenäkyvyyden kehittämiseen ja kasvattamiseen.
Otetaan yrityksenne Google-sijoitukset haltuun avainsana kerrallaan!