Miten toteuttaa sekä Googlea että käyttäjää palveleva tekstisisältö, jolla on kaikki valmiudet nousta Googlen luonnollisten hakutulosten kärkeen? Laadukkaiden SEO-tekstien avulla nostat kävijämäärien lisäksi myös myyntiäsi.
Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto nostaa Google-sijoituksesi uudelle tasolle
SEO-tekstin tulee vastata niin kohdeyleisösi hakuihin kuin hakukoneiden vaatimuksiin. Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto auttaa parantamaan sivustosi sijoituksia hakukoneissa ja kasvattamaan kävijäliikennettä.
Tältä sivulta löydät vinkit hakukoneoptimoidun sisällön tuottamiseen ja muistilistan avainsanojen kohdentamiseen (miten ja missä kohdissa avainsanoja on tärkeä käyttää).
Jos kaipaat apua hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon kanssa, niin laita rohkeasti viestiä!
SEO-tekstin kulmakivet [OPAS]
Tämä opas tarjoaa sinulle keskeiset periaatteet ja käytännön vinkit SEO-tekstin kirjoittamiseen, jotta voit optimoida sisältöjäsi ja saavuttaa parempia tuloksia hakukoneissa.
Ilman avainsanatutkimusta SEO-työtä ei kannata lähteä tekemään, se on kuin yrittäisi suunnistaa pilkkopimeässä metsässä, ilman karttaa ja kompassia.. Koska Googlen ykkössijoistakaan ei ole sinulle mitään hyötyä, jos kyseisellä avainsanalla ei lainkaan tehdä hakuja ja/tai jos avainsanan hakuintentio ei lainkaan vastaa sivustosi sisältöön.
Tästä syystä avainsanatutkimus ja avainsanojen hakuintention selvittäminen ovat keskeisessä roolissa — suosittelen lämpimästi tekemään tämän pohjatyön kunnolla, kun haluat saavuttaa oikeasti tuloksia.
Kaikki lähtee oikeista avainsanoista
- Tee avainsanatutkimus - muuten et voi tietää, mihin avainsanoihin sinun kannattaa oikeasti keskittyä
- Tutki tarkkaan relevanttien avainsanojen hakumääriä sekä hakuintentiota
- Selvitä kilpailijasi hakutuloksissa — käy tutkimassa, mitä sinulla on hakutuloksissa vastassa tietyllä avainsanalla, jotta voit vastata kilpailijoitasi vielä paremmin ja kiinnostavammin kyseiseen hakuun
Vain yksi aihe ja pääavainsana per sivu
Jokaisella sivulla tulisi keskittyä vain yhteen selkeään aiheeseen – eli yhteen pääavainsanaan sekä siihen liittyviin toissijaisiin avainsanoihin. Tämä tekee sivuston sisällöstä kohdennetumpaa ja parantaa sen hakukonenäkyvyyttä.
Kun sivu keskittyy vastaamaan tarkasti tiettyyn kysymykseen, tarpeeseen tai aiheeseen, hakukoneet voivat helpommin tunnistaa sen hakuintention, mikä lisää mahdollisuuksia sijoittua korkeammalle hakutuloksissa.
Avainsanan kohdistaminen SEO-tekstissä
Kun pohjatyö on tehty kunnolla ja sinulla on tiedossa ne avainsanat, joihin yrityksesi on kannattavaa lähteä panostamaan, tämän jälkeen voit kääriä hihat ja lähteä optimoimaan sivustosi sisältöjä näille avainsanoille.
Sisällöillä on suuri vaikutus hakukoneoptimoinnissa, eli sisältöihin kannattaa panostaa, jos haluat löytyä mahdollisimman hyvin hakukoneiden kuten Googlen hakutuloksista.
Älä yritä liikaa optimoida sisältöä avainsanoilla, vaan keskity ensisijaisesti tarjoamaan arvoa ja hyötyä käyttäjille. Avainsanoja kannattaa käyttää siis maltilla, mutta on tärkeää, että jokaisella sivulla, kyseisen sivun pääavainsana löytyy strategisesti tärkeimmistä paikoista.
Tämä auttaa hakukoneita ymmärtämään paremmin sivustosi sisältöjä — mikä kasvattaa näkyvyyttäsi.
Alta saat ladattua muistilistan — miten ja missä kohdissa avainsanoja on tärkeä käyttää.
Mitä muuta huomioida SEO-sisällöntuotannossa?
- Hyödynnä sisällössäsi myös kuvia, erilaisia listauksia, muistilistoja tai videoita, jotta sivua olisi miellyttävämpi lukea (huomioi avainsanat kaikissa).
- Käytä myös boldauksia ja lyhyitä kappaleita, jotta sisältö olisi kevyempää luettavaa, varsinkin mobiilissa.
- Aidosti laadukas ja hyödyllinen tekstisisältö auttaa yritystäsi kasvattamaan bränditunnettuutta ja luottamusta niin loppukäyttäjien kuin hakukoneiden keskuudessa.
Hakukoneoptimoidun tekstin määrä ja laatu
Hakukoneoptimoitu teksti kannattaa kirjoittaa ensisijaisesti ihmiselle, ei hakukoneelle.
Google ja muut hakukoneet pyrkivät näyttämään käyttäjilleen hakuja parhaiten vastaavia sivuja — yleensä parhaiten tähän kyselyyn vastannut sisältö voittaa korkeimman tuloksen.
SEO-tekstin pituudeksi suositellaan vähintään 400–600 sanaa. Monesti pidemmät, jopa 1000–2000 sanan mittaiset tekstit vaikuttavat sijoittuvan hakutuloksissa lyhyitä tekstejä paremmin (mutta tähänkin vaikuttaa suuresti avainsanan kilpailun määrä).
Tekstin pituutta kuitenkin tärkeämpää on kuitenkin laatu ja relevanssi. Riippuu siis täysin haetusta asiasta, onko pidempi vai lyhyempi teksti hakijalle hyödyllisempi hakutulos. Tekstiä ei siis kannata yrittää saada pidennettyä jonninjoutavalla jaarittelulla, vain hakukonenäkyvyyden toivossa.
SEO ja SEA yhdistettynä ovat erittäin tehokas kaksikko.
Metatiedot ovat ensimmäinen asia jonka kävijä näkee Googlessa
Metatiedot näkyvät hakukoneen hakutuloksissa käyttäjälle sivun otsikkona ja lyhyenä kuvauksena. Kirjoita jokaiselle sivullesi omat uniikit metatiedot.
Metatiedot = Title eli otsikko ja Description eli kuvaus.
Alla esimerkki Googlen hakutulosnäkymästä:
Metatietojen tehtävä on kertoa ytimekkäästi jokaisen yksittäisen sivun sisällöstä.
Sivun title on hakukoneoptimoinnissa yksi tärkeimmistä yksittäisistä elementeistä, sillä se kertoo sekä käyttäjälle että hakukoneelle, mistä sivullasi on kyse.
Metatietojen on tärkeää olla informatiivisia, houkuttelevia, selkeitä ja sisältää keskeiset avainsanat. Kuvaukseen on hyvä lisätä myös CTA-kehote mukaan, joka houkuttelee hakukoneen käyttäjän klikkaamaan linkkiä.
Hyvin muotoillut metatiedot houkuttelevat käyttäjiä ja voivat parantaa klikkausprosenttia hakutuloksissa, mikä puolestaan vaikuttaa sivuston näkyvyyteen ja kävijämääriin.
Sisältöjen hakukoneoptimointiin sisältyy myös kuvien optimointi
Kuvatiedostojen koko vaikuttaa sivujen latausaikaan ja käyttäjäystävällisyyteen sekä näin ollen suoraan myös hakukonenäkyvyyteen.
Kuvien pitää olla hyvälaatuisia ja tarkkoja — mutta ylisuuria kuvatiedostoja ei missään nimessä kannata sivustolle lisätä. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että kuvat olisivat tiedostokooltaan maksimissaan noin 200 kt (kilotavua).
Kuvan tiedostonimen tulisi olla myös mahdollisimman kuvaava ja parhaassa tapauksessa sisältää keskeisimpiä avainsanoja.
Kuville kannattaa määrittää myös ALT-teksti eli teksti, joka näkyy kuvan tilalla esimerkiksi silloin, kun kuvaa ei voida syystä tai toisesta näyttää (ALT-tekstit auttavat myös hakukonenäkyvyydessä).
Hyödynnä avainsanatutkimuksessa löytyneet Long tail ‑avainsanat
Long tail ‑avainsanat ovat pidempiä ja tarkempia hakulausekkeita, joita ihmiset käyttävät etsiessään tietoa hakukoneista.
Esimerkiksi avainsanan “hakukoneoptimointi” long tail ‑avainsana voisi olla “sisältöjen hakukoneoptimointi” tai “verkkosivujen hakukoneoptimointi”.
Long tail ‑avainsanat voivat houkutella kohdennetumpaa liikennettä. Nämä avainsanat saattavat tuoda vähemmän liikennettä kuin yleisemmät avainsanat, mutta ne voivat parantaa konversioprosenttia ja siten vaikuttaa positiivisesti sivuston suorituskykyyn ja tuloksiin.
Long tail ‑avainsanoja kannattaa hyödyntää sivuston sisällöissä toissijaisina avainsanoina. Myös blogi on hyvä paikka luoda sisältöjä long tail ‑avainsanoille.
Panosta sivustosi sisäiseen linkkirakenteeseen
Sisäiset linkit ovat tärkeitä kävijöille, mutta lisäksi ne auttavat myös hakukoneita ymmärtämään sivustosi rakennetta ja hierarkiaa paremmin.
Optimaalisen verkkosivuston rakenteen tulisi mahdollistaa, että kaikki keskeinen sisältö on saavutettavissa vain parilla klikkauksella. Tämä ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan myös viestittää hakukoneille sivujen tärkeydestä.
Mitä helpommin ja useammin sivulle johtaa linkkejä sivuston sisällä, sitä enemmän se korostaa kyseisen sivun merkitystä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Muista varmistaa myös, että jokaiselle sivullesi johtaa vähintään yksi linkki, ettei sivustollesi jää niin sanottuja “orpoja” sivuja.
Luo uutta, hakukoneystävällistä sisältöä säännöllisesti
Pyri julkaisemaan säännöllisesti uutta ja ajankohtaista sisältöä.
Jatkuva ja säännöllinen sisällöntuotanto pitää sivustosi elävänä ja houkuttelee enemmän kävijöitä — lisäksi Google arvostaa, kun uutta sisältöä luodaan tasaisesti.
Avainsanatutkimuksesta löytyi varmasti monia eri aiheita ja paljon hyviä avainsanoja, joille voisit luoda sisältöä ja joilla toivot sivustosi nousevan hakukoneissa esille. Mitä enemmän teet hakukoneystävällisiä SEO-sisältöjä, sitä tehokkaammin ja verkkosivustosi houkuttelee uusia potentiaalisia kävijöitä ja kasvattaa näkyvyyttään hakutuloksissa.
Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi on laaja prosessi
Prosessiin sisältyy paljon erilaisia toimenpiteitä sekä verkkosivustolla että sen ulkopuolella.
Hakukoneoptimointi keskittyy muokkaamaan verkkosivustosi rakennetta ja sen koko sisältöä siten, että se vastaa sekä hakukoneiden että kohdeyleisösi tarpeita mahdollisimman hyvin.
Hyvä orgaaninen näkyvyys on erittäin arvokasta, koska se tuo jatkuvasti lisää laadukasta liikennettä verkkosivustollesi, ilman jatkuvia mainoskuluja.