Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto eli SEO-teksti [Opas]

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto
Miten toteuttaa sekä Googlea että käyttäjää palveleva tekstisisältö, jolla on kaikki valmiudet nousta Googlen luonnollisten hakutulosten kärkeen? Laadukkaiden SEO-tekstien avulla nostat kävijämäärien lisäksi myös myyntiäsi.

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto nostaa Google-sijoituksesi uudelle tasolle

SEO-tek­stin tulee vas­ta­ta niin kohdeyleisösi hakui­hin kuin hakukonei­den vaa­timuk­si­in. Hakuko­neop­ti­moitu sisäl­lön­tuotan­to aut­taa paran­ta­maan sivus­tosi sijoituk­sia hakukoneis­sa ja kas­vat­ta­maan kävi­jäli­iken­net­tä. 

Tältä sivul­ta löy­dät vinkit hakuko­neop­ti­moidun sisäl­lön tuot­tamiseen ja muis­tilis­tan avain­sano­jen kohden­tamiseen (miten ja mis­sä kohdis­sa avain­sano­ja on tärkeä käyt­tää).

Jos kaipaat apua hakuko­neop­ti­moidun sisäl­lön­tuotan­non kanssa, niin lai­ta rohkeasti viestiä!

SEO-tekstin kulmakivet [OPAS]

Tämä opas tar­joaa sin­ulle keskeiset peri­aat­teet ja käytän­nön vinkit SEO-tek­stin kir­joit­tamiseen, jot­ta voit opti­moi­da sisältöjäsi ja saavut­taa parem­pia tulok­sia hakukoneis­sa.

Ilman avain­sanatutkimus­ta SEO-työtä ei kan­na­ta lähteä tekemään, se on kuin yrit­täisi suun­nistaa pilkkopimeässä met­sässä, ilman kart­taa ja kom­pas­sia.. Kos­ka Googlen ykkös­si­jois­takaan ei ole sin­ulle mitään hyö­tyä, jos kyseisel­lä avain­sanal­la ei lainkaan tehdä haku­ja ja/tai jos avain­sanan hakuin­ten­tio ei lainkaan vas­taa sivus­tosi sisältöön.

Tästä syys­tä avain­sanatutkimus ja avain­sano­jen hakuin­ten­tion selvit­tämi­nen ovat keskeisessä roolis­sa — suosit­te­len lämpimästi tekemään tämän poh­jatyön kun­nol­la, kun halu­at saavut­taa oikeasti tulok­sia.

Kaikki lähtee oikeista avainsanoista

  • Tee avain­sanatutkimus - muuten et voi tietää, mihin avain­sanoi­hin sin­un kan­nat­taa oikeasti keskit­tyä
  • Tut­ki tarkkaan rel­e­vant­tien avain­sano­jen hakumääriä sekä hakuin­ten­tio­ta
  • Selvitä kil­pail­i­jasi haku­tu­lok­sis­sa — käy tutki­mas­sa, mitä sin­ul­la on haku­tu­lok­sis­sa vas­tas­sa tietyl­lä avain­sanal­la, jot­ta voit vas­ta­ta kil­pail­i­joitasi vielä parem­min ja kiin­nos­tavam­min kyseiseen haku­un

Vain yksi aihe ja pääavainsana per sivu

Jokaisel­la sivul­la tulisi keskit­tyä vain yhteen selkeään aiheeseen – eli yhteen pääavain­sanaan sekä siihen liit­tyvi­in tois­si­jaisi­in avain­sanoi­hin. Tämä tekee sivus­ton sisäl­löstä kohden­netumpaa ja paran­taa sen hakuko­nenäkyvyyt­tä.

Kun sivu keskit­tyy vas­taa­maan tarkasti tiet­tyyn kysymyk­seen, tarpeeseen tai aiheeseen, hakukoneet voivat helpom­min tun­nistaa sen hakuin­ten­tion, mikä lisää mah­dol­lisuuk­sia sijoit­tua korkeam­malle haku­tu­lok­sis­sa.

Avainsanan kohdistaminen SEO-tekstissä

Kun poh­jatyö on tehty kun­nol­la ja sin­ul­la on tiedos­sa ne avain­sanat, joi­hin yri­tyk­sesi on kan­nat­tavaa lähteä panos­ta­maan, tämän jäl­keen voit kääriä hihat ja lähteä opti­moimaan sivus­tosi sisältöjä näille avain­sanoille.

Sisäl­löil­lä on suuri vaiku­tus hakuko­neop­ti­moin­nis­sa, eli sisältöi­hin kan­nat­taa panos­taa, jos halu­at löy­tyä mah­dol­lisim­man hyvin hakukonei­den kuten Googlen haku­tu­lok­sista.

Älä yritä liikaa opti­moi­da sisältöä avain­sanoil­la, vaan keski­ty ensisi­jais­es­ti tar­joa­maan arvoa ja hyö­tyä käyt­täjille. Avain­sano­ja kan­nat­taa käyt­tää siis maltil­la, mut­ta on tärkeää, että jokaisel­la sivul­la, kyseisen sivun pääavain­sana löy­tyy strate­gis­es­ti tärkeim­mistä paikoista.

Tämä aut­taa hakukonei­ta ymmärtämään parem­min sivus­tosi sisältöjä — mikä kas­vat­taa näkyvyyt­täsi.

Alta saat ladat­tua muis­tilis­tan — miten ja mis­sä kohdis­sa avain­sano­ja on tärkeä käyt­tää.

Mitä muuta huomioida SEO-sisällöntuotannossa?

  • Hyö­dyn­nä sisäl­lössäsi myös kuvia, eri­laisia lis­tauk­sia, muis­tilis­to­ja tai videoita, jot­ta sivua olisi miel­lyt­tävämpi lukea (huomioi avain­sanat kaikissa).
  • Käytä myös boldauk­sia ja lyhy­itä kap­palei­ta, jot­ta sisältö olisi kevyem­pää luet­tavaa, varsinkin mobi­ilis­sa.
  • Aidosti laadukas ja hyödylli­nen tek­sti­sisältö aut­taa yri­tys­täsi kas­vat­ta­maan brän­di­tun­net­tuut­ta ja luot­ta­mus­ta niin lop­pukäyt­täjien kuin hakukonei­den kesku­udessa.

Hakukoneoptimoidun tekstin määrä ja laatu

Hakuko­neop­ti­moitu tek­sti kan­nat­taa kir­joit­taa ensisi­jais­es­ti ihmiselle, ei hakukoneelle.

Google ja muut hakukoneet pyrkivät näyt­tämään käyt­täjilleen haku­ja parhait­en vas­taavia sivu­ja — yleen­sä parhait­en tähän kyse­lyyn vas­tan­nut sisältö voit­taa korkeim­man tulok­sen.

SEO-tek­stin pitu­udek­si suositel­laan vähin­tään 400–600 sanaa. Mon­esti pidem­mät, jopa 1000–2000 sanan mit­taiset tek­stit vaikut­ta­vat sijoit­tuvan haku­tu­lok­sis­sa lyhy­itä tek­ste­jä parem­min (mut­ta tähänkin vaikut­taa suuresti avain­sanan kil­pailun määrä).

Tek­stin pitu­ut­ta kuitenkin tärkeäm­pää on kuitenkin laatu ja rel­e­vanssi. Riip­puu siis täysin haetus­ta asi­as­ta, onko pidem­pi vai lyhyem­pi tek­sti hak­i­jalle hyödyl­lisem­pi haku­tu­los. Tek­stiä ei siis kan­na­ta yrit­tää saa­da piden­net­tyä jon­nin­joutaval­la jaarit­telul­la, vain hakuko­nenäkyvyy­den toivos­sa.

SEO ja SEA yhdis­tet­tynä ovat erit­täin tehokas kak­sikko.

Metatiedot ovat ensimmäinen asia jonka kävijä näkee Googlessa

Metatiedot näkyvät hakukoneen haku­tu­lok­sis­sa käyt­täjälle sivun otsikkona ja lyhyenä kuvauk­se­na. Kir­joi­ta jokaiselle sivulle­si omat uni­ik­it metatiedot.

Metatiedot = Title eli otsikko ja Descrip­tion eli kuvaus.

Alla esimerk­ki Googlen haku­tu­los­näkymästä:

Metatiedot - Meio

Metati­eto­jen tehtävä on ker­toa ytimekkäästi jokaisen yksit­täisen sivun sisäl­löstä.

Sivun title on hakuko­neop­ti­moin­nis­sa yksi tärkeim­mistä yksit­täi­sistä ele­menteistä, sil­lä se ker­too sekä käyt­täjälle että hakukoneelle, mis­tä sivul­lasi on kyse. 

Metati­eto­jen on tärkeää olla infor­mati­ivisia, houkut­tele­via, selkeitä ja sisältää keskeiset avain­sanat. Kuvauk­seen on hyvä lisätä myös CTA-kehote mukaan, joka houkut­telee hakukoneen käyt­täjän klikkaa­maan linkkiä.

Hyvin muo­toil­lut metatiedot houkut­tel­e­vat käyt­täjiä ja voivat paran­taa klikkaus­pros­ent­tia haku­tu­lok­sis­sa, mikä puolestaan vaikut­taa sivus­ton näkyvyy­teen ja kävi­jämääri­in.

Sisältöjen hakukoneoptimointiin sisältyy myös kuvien optimointi

Kuvatiedos­to­jen koko vaikut­taa sivu­jen latau­saikaan ja käyt­täjäys­täväl­lisyy­teen sekä näin ollen suo­raan myös hakuko­nenäkyvyy­teen.

Kuvien pitää olla hyvälaa­tu­isia ja tarkko­ja — mut­ta ylisu­uria kuvatiedos­to­ja ei mis­sään nimessä kan­na­ta sivus­tolle lisätä. Nyrkkisään­tönä voisi pitää, että kuvat oli­si­vat tiedos­tokooltaan mak­simis­saan noin 200 kt (kilo­tavua).

Kuvan tiedos­ton­i­men tulisi olla myös mah­dol­lisim­man kuvaa­va ja parhaas­sa tapauk­ses­sa sisältää keskeisimpiä avain­sano­ja.

Kuville kan­nat­taa määrit­tää myös ALT-tek­sti eli tek­sti, joka näkyy kuvan tilal­la esimerkik­si sil­loin, kun kuvaa ei voi­da syys­tä tai tois­es­ta näyt­tää (ALT-tek­stit aut­ta­vat myös hakuko­nenäkyvyy­dessä).

Hyödynnä avainsanatutkimuksessa löytyneet Long tail ‑avainsanat

Long tail ‑avain­sanat ovat pidem­piä ja tarkem­pia haku­lausekkei­ta, joi­ta ihmiset käyt­tävät etsiessään tietoa hakukoneista.

Esimerkik­si avain­sanan “hakuko­neop­ti­moin­ti” long tail ‑avain­sana voisi olla “sisältö­jen hakuko­neop­ti­moin­ti” tai “verkko­sivu­jen hakuko­neop­ti­moin­ti”.

Long tail ‑avain­sanat voivat houkutel­la kohden­netumpaa liiken­net­tä. Nämä avain­sanat saat­ta­vat tuo­da vähem­män liiken­net­tä kuin yleisem­mät avain­sanat, mut­ta ne voivat paran­taa kon­ver­sio­pros­ent­tia ja siten vaikut­taa posi­ti­ivis­es­ti sivus­ton suori­tuskykyyn ja tulok­si­in.

Long tail ‑avain­sano­ja kan­nat­taa hyö­dyn­tää sivus­ton sisäl­löis­sä tois­si­jaisi­na avain­sanoina. Myös blo­gi on hyvä paik­ka luo­da sisältöjä long tail ‑avain­sanoille.

Panosta sivustosi sisäiseen linkkirakenteeseen

Sisäiset linkit ovat tärkeitä kävi­jöille, mut­ta lisäk­si ne aut­ta­vat myös hakukonei­ta ymmärtämään sivus­tosi raken­net­ta ja hier­arki­aa parem­min.

Opti­maalisen verkko­sivus­ton rak­en­teen tulisi mah­dol­lis­taa, että kaik­ki keskeinen sisältö on saavutet­tavis­sa vain par­il­la klikkauk­sel­la. Tämä ei ain­oas­taan paran­na käyt­täjäkoke­mus­ta, vaan myös viestit­tää hakukoneille sivu­jen tärkey­destä.

Mitä helpom­min ja use­am­min sivulle johtaa linkke­jä sivus­ton sisäl­lä, sitä enem­män se korostaa kyseisen sivun merk­i­tys­tä hakuko­neop­ti­moin­nin näkökul­mas­ta. Muista varmis­taa myös, että jokaiselle sivulle­si johtaa vähin­tään yksi link­ki, ettei sivus­tolle­si jää niin san­ot­tu­ja “orpo­ja” sivu­ja.

Luo uutta, hakukoneystävällistä sisältöä säännöllisesti

Pyri julkaise­maan sään­nöl­lis­es­ti uut­ta ja ajanko­htaista sisältöä.

Jatku­va ja sään­nölli­nen sisäl­lön­tuotan­to pitää sivus­tosi elävänä ja houkut­telee enem­män kävi­jöitä — lisäk­si Google arvostaa, kun uut­ta sisältöä luo­daan tasais­es­ti.

Avain­sanatutkimuk­ses­ta löy­tyi var­masti monia eri aihei­ta ja paljon hyviä avain­sano­ja, joille voisit luo­da sisältöä ja joil­la toiv­ot sivus­tosi nou­se­van hakukoneis­sa esille. Mitä enem­män teet hakukoneystäväl­lisiä SEO-sisältöjä, sitä tehokkaam­min ja verkko­sivus­tosi houkut­telee uusia poten­ti­aal­isia kävi­jöitä ja kas­vat­taa näkyvyyt­tään haku­tu­lok­sis­sa.

Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi on laaja prosessi

Pros­es­si­in sisäl­tyy paljon eri­laisia toimen­piteitä sekä verkko­sivus­tol­la että sen ulkop­uolel­la.

Hakuko­neop­ti­moin­ti keskit­tyy muokkaa­maan verkko­sivus­tosi raken­net­ta ja sen koko sisältöä siten, että se vas­taa sekä hakukonei­den että kohdeyleisösi tarpei­ta mah­dol­lisim­man hyvin.

Hyvä orgaa­ni­nen näkyvyys on erit­täin arvokas­ta, kos­ka se tuo jatku­vasti lisää laadukas­ta liiken­net­tä verkko­sivus­tolle­si, ilman jatku­via main­osku­lu­ja.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.