Tässä oppaassa käsittelemme kattavasti verkkokaupan hakukoneoptimointia. Käymme läpi avainsanatutkimuksen tärkeyden, sivun sisäisen ja ulkoisen optimoinnin käytännöt, teknisen SEOn merkityksen sekä analytiikan ja seurannan roolin SEO-strategiassa.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi — Avain kasvuun

Verk­ko­kau­pan haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) on yksi tär­keim­mis­tä teki­jöis­tä verk­ko­kau­pan menes­tyk­sen kan­nal­ta. Nykyi­ses­sä digi­taa­li­ses­sa maa­il­mas­sa kulut­ta­jat etsi­vät tuot­tei­ta ja pal­ve­lui­ta ensi­si­jai­ses­ti ver­kos­ta, ja näky­vyys haku­tu­lok­sis­sa voi rat­kais­ta, löy­tää­kö asia­kas juu­ri sinun verk­ko­kaup­pa­si.

Hyvin toteu­tet­tu SEO aut­taa nos­ta­maan verk­ko­kaup­pa­si haku­tu­los­ten kär­keen, lisää­mään lii­ken­net­tä sivus­tol­le­si ja lopul­ta kas­vat­ta­maan myyn­tiä.

Alta löy­dät käy­tän­nön vink­ke­jä ja par­hai­ta käy­tän­tö­jä — sukel­le­taan siis syvem­mäl­le verk­ko­kau­pan haku­ko­neop­ti­moin­nin maa­il­maan ja teh­dään verk­ko­kau­pas­ta­si entis­tä menes­ty­väm­pi!

Mitä verkkokaupan hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Verk­ko­kau­pan haku­ko­neop­ti­moin­ti tar­koit­taa eri­lai­sia toi­men­pi­tei­tä, joil­la paran­ne­taan verk­ko­kau­pan näky­vyyt­tä haku­ko­neis­sa, kuten Google. 

Haku­ko­neop­ti­moin­nin tavoit­tee­na on saa­da verk­ko­kaup­pa nouse­maan mah­dol­li­sim­man kor­keal­le haku­tu­lok­sis­sa rele­vant­tien avain­sa­no­jen koh­dal­la, hou­ku­tel­la enem­män orgaa­nis­ta lii­ken­net­tä sivus­tol­le sekä paran­taa kävi­jöi­den käyt­tö­ko­ke­mus­ta.

Tämä saa­vu­te­taan opti­moi­mal­la sekä verk­ko­kau­pan sisäl­tö­jä että tek­ni­siä omi­nai­suuk­sia, kuten sivus­ton raken­net­ta ja nopeut­ta. Opti­moi­mal­la verk­ko­kaup­pa­si, teet sii­tä hou­kut­te­le­vam­man sekä haku­ko­neil­le että käyt­tä­jil­le.

Jos tar­vit­set apua verk­ko­kau­pan haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa, ota yhteyt­tä! Alta lin­kis­tä löy­dät lisä­tie­toa haku­ko­neop­ti­moin­nin pal­ve­luis­ta.

Miksi verkkokaupan hakukoneoptimointi on tärkeää?

Lisääntynyt näkyvyys ja kasvavat kävijämäärät

Suu­rin osa verk­ko­lii­ken­tees­tä tulee haku­ko­nei­den kaut­ta, ja kor­keam­pi sijoi­tus haku­tu­lok­sis­sa tuo enem­män kävi­jöi­tä verk­ko­kaup­paan. Googlen TOP 3 orgaa­ni­set haku­tu­lok­set kerää­vät yli 60 pro­sent­tia kai­kis­ta klik­kauk­sis­ta — vain alle pro­sent­ti siir­tyy Googlen toi­sel­le haku­tu­los­si­vul­le.

Kustannustehokkuus

Verk­ko­kau­pan haku­ko­neop­ti­moin­ti on tuot­to-panos­tus­suh­teel­taan tehok­kain mark­ki­noin­nin kei­no. Ver­rat­tu­na mak­set­tuun mai­non­taan, SEO on pit­kä­ai­kai­nen sijoi­tus, joka tuo jat­ku­vas­ti lii­ken­net­tä ilman jat­ku­via kus­tan­nuk­sia. Laa­du­kas ja hyvin toteu­tet­tu haku­ko­neop­ti­moin­ti tuo aitoa arvoa ja lii­ke­vaih­toa pit­kään — usein jopa vuo­sien ajan itse pal­ve­lun toteut­ta­mi­sen jäl­keen.

Brändin luotettavuus ja uskottavuus

Kor­keal­la sijoit­tu­mi­nen haku­tu­lok­sis­sa lisää brän­din uskot­ta­vuut­ta ja luo­tet­ta­vuut­ta asiak­kai­den sil­mis­sä. Tie­sit­kö, että käyt­tä­jät pitä­vät orgaa­ni­sia haku­tu­lok­sia mai­nok­sia luo­tet­ta­vim­pi­na — sik­si moni hyp­pää mai­nok­sien ohi suo­raan orgaa­ni­siin haku­tu­lok­siin.

Kohdennettua ja laadukasta liikennettä

SEO aut­taa hou­kut­te­le­maan verk­ko­kaup­paa­si juu­ri oikean­lais­ta lii­ken­net­tä. Kun poten­ti­aa­li­set asiak­kaat löy­tä­vät verk­ko­kau­pan haku­ko­nei­den kaut­ta, he ovat toden­nä­köi­ses­ti jo kiin­nos­tu­nei­ta tar­joa­mas­ta­si, mikä lisää myyn­nin mah­dol­li­suut­ta.

Parempi käyttäjäkokemus

Hyvä SEO vaa­tii usein verk­ko­si­vus­ton raken­teen ja sisäl­lön paran­ta­mis­ta, mikä joh­taa parem­paan käyt­tä­jä­ko­ke­muk­seen. Nopeat, res­pon­sii­vi­set ja sel­keät sivut, joil­la on laa­du­kas­ta ja rele­vant­tia sisäl­töä, pitä­vät asiak­kaat pidem­pään sivus­tol­la ja paran­ta­vat kon­ver­sio­pro­sent­tia.

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin opas

1. Selvitä ensimmäiseksi, mitä hakusanoja asiakkaasi oikeasti käyttävät, kun he etsivät tarjoamaasi

Haku­ko­neop­ti­moin­tia ei kan­na­ta läh­teä teke­mään, ellei ole tark­kaan tie­dos­sa, mihin avain­sa­noi­hin on yli­pää­tään kan­nat­ta­vaa läh­teä panos­ta­maan. Ihan ensim­mäi­sek­si on siis tär­keä sel­vit­tää, mitä ter­me­jä ja haku­lausek­kei­ta asiak­kaa­si Googles­sa käyt­tä­vät, kun he etsi­vät tar­joa­mia­si tuot­tei­ta.

Kun tie­däm­me, mitä avain­sa­no­ja poten­ti­aa­li­set asiak­kaa­si haku­ko­neis­sa käyt­tä­vät, on seu­raa­va askel sel­vit­tää näi­den avain­sa­no­jen haku­mää­rät, hakuin­ten­tio sekä kil­pai­lu­ti­lan­ne.

Edes ykkös­si­joi­tus Googles­sa ei tuo lii­ken­net­tä sivus­tol­le­si eikä rahaa kas­saan, jos kysei­sel­lä hakusa­nal­la ei yksin­ker­tai­ses­ti teh­dä haku­ja (tai jos haku­ja kuu­kausit­tain teh­dään äärim­mäi­sen vähän).

Toi­saal­ta taas jos kysees­sä on todel­la ylei­nen hakusa­na, voi kil­pai­lu näky­vyy­des­tä olla niin kovaa, ettei kysei­sel­lä avain­sa­nal­la ole kan­nat­ta­vaa läh­teä kil­pai­le­maan (aina­kaan heti, jos oman sivus­ton auk­to­ri­teet­ti ei vie­lä rii­tä).

Täs­tä syys­tä avain­sa­na­tut­ki­muk­sen teke­mi­nen on isos­sa ja tär­keäs­sä roo­lis­sa, jot­ta pys­tyt valit­se­maan stra­te­gi­ses­ti sinul­le kan­nat­ta­vim­mat avain­sa­nat, joil­la näky­vyy­des­tä on kan­nat­ta­vaa läh­teä kil­pai­le­maan.

Avain­sa­na­tut­ki­mus on pro­ses­si, jos­sa etsi­tään ja ana­ly­soi­daan hakusa­no­ja, joi­ta poten­ti­aa­li­set asiak­kaat käyt­tä­vät etsies­sään tar­joa­maa­si haku­ko­neis­ta. Tämä on SEO-stra­te­gian kul­ma­ki­vi, sil­lä oikein vali­tut avain­sa­nat aut­ta­vat koh­den­ta­maan sisäl­lön oikeal­le ylei­söl­le ja paran­ta­maan haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä.

  • Avain­sa­na­tut­ki­mus [OPAS] + par­haat vin­kit työ­ka­lui­hin

2. Verkkokaupan sisältöjen optimointi

Laa­du­kas sisäl­tö on infor­ma­tii­vis­ta, hyö­dyl­lis­tä ja kiin­nos­ta­vaa koh­dey­lei­söl­le­si. Unii­kit ja oma­pe­räi­set sisäl­löt erot­tu­vat parem­min haku­ko­neis­sa. Pyri tuot­ta­maan kor­kea­laa­tuis­ta, infor­ma­tii­vis­ta ja rele­vant­tia sisäl­töä, joka vas­taa käyt­tä­jien hakui­hin ja kysy­myk­siin mah­dol­li­sim­man hyvin.

Huo­mioi, että Google rank­kaa haku­tu­lok­siin yksit­täi­siä sivu­ja, ei koko­nai­sia sivus­to­ja. Eli sen sijaan, että kir­joit­tai­sit ylei­ses­ti yri­tyk­se­si pal­ve­luis­ta tai tuot­teis­ta kai­kil­la sivuil­la, kes­ki­ty jokai­sel­la sivul­la yhteen aihee­seen.

Valit­se jokai­sel­le sivul­le yksi pää­avain­sa­na ja lisäk­si aihee­seen liit­ty­viä tois­si­jai­sia avain­sa­no­ja. Käy­tä pää­avain­sa­naa sivun H1-otsi­kos­sa. Näin var­mis­tat, että jokai­nen sivu on opti­moi­tu erik­seen haku­ko­nei­ta var­ten, eikä yksit­täi­set sivusi läh­de kes­ke­nään kil­pai­le­maan näky­vyy­des­tä.

Panosta kategoriasivujen optimointiin

Kate­go­ria­si­vu­jen haku­ko­neop­ti­moin­ti on kes­kei­nen osa verk­ko­kau­pan SEO-stra­te­gi­aa. Mones­ti tämä unoh­de­taan ja kate­go­ria­si­vuil­le lisä­tään vain otsik­ko ja tuo­te­lis­taus.

Teks­ti­si­säl­lön mer­ki­tys kate­go­ria­si­vu­jen opti­moin­nis­sa on todel­la suu­ri, mut­ta sisäl­lön tulee tar­jo­ta asiak­kail­le todel­lis­ta arvoa eikä olla vain pelk­kää “avain­sa­na­täy­tet­tä”. Kun poh­dit sisäl­töä kate­go­ria­si­vuil­le, kan­nat­taa hyö­dyn­tää esi­mer­kik­si asiak­kai­den usein kysy­miä kysy­myk­siä ja pyr­kiä tar­joa­maan olen­nais­ta tie­toa, jon­ka tavoit­tee­na on samal­la hel­pot­taa asiak­kaan osto­pää­tös­tä.

Mikä­li sisäl­töä syn­tyy pal­jon, kan­nat­taa osa teks­tis­tä sijoit­taa kate­go­ria­si­vun lop­puun tai pii­lot­taa osa teks­tis­tä “lue lisää” ele­men­tin alle. Tämä hel­pot­taa asiak­kai­ta, jot­ka etsi­vät nopeas­ti tiet­tyä tuo­tet­ta eivät­kä halua sela­ta pit­kää teks­tiä — mut­ta samal­la asiak­kaat, jot­ka halua­vat lukea aihees­ta lisää, saa­vat tie­dot hel­pos­ti ja nopeas­ti esil­le.

3. Lisää uniikit metatiedot jokaiselle sivulle

Tär­keä osa haku­ko­neop­ti­moin­tia on meta tit­len ja meta kuvauk­sen lisää­mi­nen.

Älä kopio samo­ja meta­tie­to­ja sivul­ta toi­sel­le, vaan jokai­sel­le yksit­täi­sel­le sivul­le tulee kir­joit­taa omat unii­kit meta­tie­dot — muis­ta lisä­tä tit­leen sivun avain­sa­na mukaan.

Meta­tie­dot näky­vät haku­ko­nei­den haku­tu­lok­sis­sa (haku­tu­lok­sis­sa näky­vä otsik­ko ja kuvaus):

Metatiedot - Meio

Sivun Tit­le (otsik­ko) on haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa yksi tär­keim­mis­tä yksit­täi­sis­tä ele­men­teis­tä, sil­lä se ker­too sekä käyt­tä­jäl­le että haku­ko­neel­le otsik­ko­ta­sol­la, mis­tä sivul­la­si on kyse.

Meta Desc­rip­tion (kuvaus) ker­too käyt­tä­jil­le, mitä kysei­sel­lä sivul­la on tar­jot­ta­va­na. Kuvauk­sen tuli­si olla hou­kut­te­le­va ja infor­ma­tii­vi­nen, kuva­ten sisäl­töä lyhyes­ti ja yti­mek­kääs­ti.

Kuvauk­seen on hyvä lisä­tä myös CTA-keho­te mukaan, joka hou­kut­te­lee haku­ko­neen käyt­tä­jän klik­kaa­maan link­kiä.

Meta­tie­to­jen on tär­ke­ää olla infor­ma­tii­vi­sia ja hou­kut­te­le­via sekä sisäl­tää kes­kei­sen avain­sa­nan — mut­ta samal­la myös mah­dol­li­sim­man tark­ko­ja ja kuvaa­via, jot­ta ne vas­taa­vat käyt­tä­jän haku­ky­se­lyä ja tar­pei­ta mah­dol­li­sim­man hyvin.

4. Varmista verkkokaupan nopeus, responsiivisuus ja helppokäyttöisyys

Sivun lataus­no­peus vai­kut­taa mer­kit­tä­väs­ti käyt­tä­jä­ko­ke­muk­seen ja haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen. Hitaas­ti latau­tu­vat sivut voi­vat joh­taa asiak­kaan välit­tö­mään pois­tu­mi­seen ja huo­nom­piin sijoi­tuk­siin haku­tu­lok­sis­sa.

Google arvos­taa nopeas­ti latau­tu­via verk­ko­si­vu­ja, sil­lä ne tar­joa­vat käyt­tä­jil­le parem­man käyt­tö­ko­ke­muk­sen. Nopea ja toi­mi­va sivus­to paran­taa siis haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä sekä asiak­kai­den sitou­tu­mis­ta.

Pyri teke­mään osta­mi­ses­ta asiak­kaal­le mah­dol­li­sim­man help­poa sekä var­mis­ta, että hin­ta ja tuo­te­tie­dot ovat sel­keäs­ti esil­lä.

Optimoi verkkokauppasi URL-osoitteet

Huo­leh­di, että URL-osoit­teet ovat sel­kei­tä, lyhyi­tä ja sisäl­tä­vät kysei­sen sivun tär­keim­män avain­sa­nan. Sel­keät URL-osoit­teet aut­ta­vat myös haku­ko­nei­ta ymmär­tä­mään parem­min jokai­sen sivun sisäl­lön.

Yksit­täis­ten tuot­tei­den URL-osoit­tei­siin ei kan­na­ta sisäl­lyt­tää kate­go­rioi­ta, kos­ka kate­go­riat saat­ta­vat ajan­saa­tos­sa muut­tua ja osa tuot­teis­ta voi sopia useam­man­kin kate­go­rian alle. 

Sivuston rakenne

Verk­ko­kau­pan sivus­ton raken­ne on kes­kei­ses­sä roo­lis­sa sekä haku­ko­nei­den että käyt­tä­jien kan­nal­ta. Sel­keä ja loo­gi­nen sivus­ton raken­ne aut­taa haku­ko­nei­ta indek­soi­maan sivus­to­si tehok­kaam­min ja paran­taa käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta.

Pää­ka­te­go­riat ja ala­ka­ter­go­riat tuli­si olla hel­pos­ti löy­det­tä­vis­sä, jot­ta käyt­tä­jät voi­vat nopeas­ti löy­tää etsi­män­sä tuot­teet. Raken­na sivus­to­si hie­rar­kia niin, että kaik­ki sivut ovat saa­vu­tet­ta­vis­sa muu­ta­mal­la klik­kauk­sel­la etusi­vul­ta.

Mobiiliystävällisyys

Nyky­ään yhä suu­rem­pi osa verk­ko­kau­pan lii­ken­tees­tä tulee mobii­li­lait­teis­ta, joten on tär­ke­ää, että sivus­to­si on opti­moi­tu mobii­li­käyt­tä­jiä var­ten. Google käyt­tää mobii­liys­tä­väl­li­syyt­tä yhte­nä sijoi­tus­te­ki­jä­nä (Ran­king fac­tor), joten res­pon­sii­vi­nen suun­nit­te­lu on vält­tä­mä­tön­tä, jos haluat menes­tyä haku­tu­lok­sis­sa.

Var­mis­ta siis, että verk­ko­kaup­pa­si mukau­tuu eri lait­tei­den ja näyt­tö­ko­ko­jen mukaan.

Kuvien optimointi

Väl­tä tar­peet­to­man suu­rien kuva­tie­dos­to­jen käyt­töä, sil­lä suu­ret kuva­tie­dos­tot hidas­ta­vat verk­ko­si­vus­ton latau­tu­mis­ta, mikä puo­les­taan vai­kut­taa nega­tii­vi­ses­ti sivus­ton suo­ri­tus­ky­kyyn ja käyt­tö­ko­ke­muk­seen.

Kuvien pitää olla hyvä­laa­tui­sia ja tark­ko­ja — mut­ta yli­suu­ria kuva­tie­dos­to­ja ei mis­sään nimes­sä kan­na­ta sivus­tol­le lisä­tä. Nyrk­ki­sään­tö­nä voi­si pitää, että kuvat oli­si­vat tie­dos­to­kool­taan mak­si­mis­saan noin 200 kt (kilo­ta­vua).

Kuvan tie­dos­to­ni­men tuli­si olla myös mah­dol­li­sim­man kuvaa­va ja sisäl­tää kes­kei­sim­piä avain­sa­no­ja.

Lisäk­si kai­kil­le kuvil­le kan­nat­taa mää­rit­tää myös ALT-teks­ti (eli teks­ti, joka näkyy kuvan tilal­la esi­mer­kik­si sil­loin, kun kuvaa ei voi­da syys­tä tai toi­ses­ta näyt­tää).

5. Linkit — sisäiset linkit ja ulkoiset linkit

Lin­kit ovat haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa kes­kei­ses­sä roo­lis­sa. Link­ke­jä on kah­den­lai­sia: sisäi­set lin­kit ja ulkoi­set lin­kit.

Sisäi­set lin­kit ovat sivus­to­si omia link­ke­jä, jot­ka ohjaa­vat kävi­jöi­tä yhdes­tä sivus­ton osios­ta toi­seen. Sisäi­set lin­kit hel­pot­ta­vat sivus­tol­la navi­goin­tia ja lisäk­si ne aut­ta­vat jäsen­tä­mään tie­toa sivus­tol­la­si, niin käyt­tä­jil­le kuin haku­ko­neil­le.

Ulkoi­set lin­kit viit­taa­vat link­kei­hin, jot­ka osoit­ta­vat ulko­puo­li­sil­ta sivus­toil­ta omaan sivus­too­si.

Luo­tet­ta­vat ja laa­duk­kaat ulkoi­set lin­kit ovat ikään kuin suo­si­tuk­sia sivus­tol­le­si ja se taas lisää luo­tet­ta­vuut­ta­si haku­ko­nei­den sil­mis­sä (ja se taas vai­kut­taa posi­tii­vi­ses­ti haku­ko­ne­nä­ky­vyy­tee­si).

Sisäis­ten ja ulkois­ten link­kien stra­te­gi­nen käyt­tö on siis tär­ke­ää.

Älä osta ulkoi­sia link­ke­jä. Ostet­tu­jen link­kien, link­ki­ver­kos­to­jen ja sivus­to­ver­kos­to­jen hyö­dyn­tä­mi­sel­lä pyri­tään aina mani­pu­loi­maan Googlea. 

Google pyr­kii jat­ku­vas­ti tun­nis­ta­maan parem­min ja tehok­kaam­min näi­tä epäeet­ti­siä kei­no­ja sekä sivus­to­ver­kos­to­ja. Kun Google tun­nis­taa lin­kit “ros­ka­lin­keik­si”, jät­tää Google huo­mioi­mat­ta nämä lin­kit koko­naan, eli näis­tä lin­keis­tä ei ole sinul­le lopul­ta mitään hyö­tyä.

Lisäk­si ris­ki­nä näi­den meto­dien käyt­tä­mi­ses­sä on se, että huo­noil­la lin­ki­tyk­sil­lä voi olla myös nega­tii­vi­nen vai­ku­tus sivus­ton sijoi­tuk­siin.

6. Verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimointi

Kes­ki­ty tuo­te­si­vu­jen avain­sa­no­jen valin­nas­sa ensi­si­jai­ses­ti sii­hen, että tuo­te vas­taa mah­dol­li­sim­man tar­kas­ti avain­sa­naa. Luo lisäk­si jokai­sel­le tuo­te­si­vul­le infor­ma­tii­vi­set, hou­kut­te­le­vat ja unii­kit sisäl­löt (älä käy­tä samo­ja tuo­te­ku­vauk­sia kopioi­tui­na useil­la eri tuo­te­si­vuil­la).

Laa­duk­kaat tuo­te­ku­vauk­set eivät vain myy tuo­tet­ta, vaan ne myös jaka­vat tär­ke­ää tie­toa tuot­teen käy­tös­tä, omi­nai­suuk­sis­ta ja hyö­dyis­tä, mikä voi olla rat­kai­se­vaa osto­pää­tök­sen teke­mi­ses­sä.

HUOM! Väl­tä myös suo­raa kopioi­mis­ta val­mis­ta­jan tai mui­den verk­ko­kaup­po­jen sivuil­ta. Kopioi­dut tuo­te­ku­vauk­set voi­vat hei­ken­tää haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä­si ja joh­taa alhai­sem­piin sijoi­tuk­siin haku­tu­lok­sis­sa.

Uniik­ki sisäl­tö on avain parem­paan haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen — verk­ko­kau­pan tuo­te­si­vu­jen haku­ko­neop­ti­moin­tiin kan­nat­taa siis myös panos­taa.

7. Analytiikka auttaa ymmärtämään ja kehittämään SEO-työtä

Jot­ta voit arvioi­da SEO-työ­si tehok­kuut­ta ja tun­nis­taa osa-aluei­ta, jot­ka vaa­ti­vat vie­lä lisä­työ­tä, on tär­ke­ää seu­ra­ta verk­ko­si­vu­je­si ana­ly­tiik­kaa.

Var­mis­ta siis, että käy­tös­sä­si on luo­tet­ta­va ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lu, jos­ta saat tie­toa muun muas­sa verk­ko­kaup­pa­si kävi­jä­mää­ris­tä, kävi­jöi­den käyt­täy­ty­mi­ses­tä ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­ta. 

Lisäk­si suo­sit­te­len hyö­dyn­tä­mään avain­sa­no­jen seu­ran­ta­työ­ka­lua — kiin­ni­tä tär­keim­mät avain­sa­na­si avain­sa­no­jen seu­ran­ta­työ­ka­luun, jot­ta voit seu­ra­ta sijoi­tus­ten nousua haku­tu­lok­sis­sa ja mah­dol­li­sia muu­tok­sia ajan myö­tä. Sem­rush on esi­mer­kik­si erit­täin hyvä SEO-työ­ka­lu, jota itse käy­täm­me.

Search Con­so­le ‑tili on myös erit­täin hyö­dyl­li­nen — eli Search Con­so­le ‑tili kan­nat­taa luo­da, jos sel­lais­ta ei vie­lä ole. Kysees­sä on Googlen ilmai­nen työ­ka­lu, jol­la voit tar­kas­tel­la muun muas­sa sivus­to­si haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä ja sii­hen liit­ty­viä mah­dol­li­sia ongel­mia. Työ­ka­lus­ta näet esi­mer­kik­si myös sen, että mil­lä avain­sa­noil­la käyt­tä­jät löy­tä­vät vek­ko­kaup­pa­si ja saa­pu­vat Googles­ta verk­ko­kaup­paa­si.

Hakukoneoptimoi verkkokauppasi sekä Googlelle että käyttäjille

Verk­ko­kau­pan haku­ko­neop­ti­moin­nil­la on kak­si sel­ke­ää tavoi­tet­ta — saa­da enem­män näky­vyyt­tä ja enem­män myyn­tiä. Verk­ko­kau­pan haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa on tär­ke­ää huo­mioi­da, että sivus­to opti­moi­daan niin Googlea kuin myös käyt­tä­jiä var­ten.

Verk­ko­kau­pan sijoit­tu­mi­nen Googlen haku­tu­lok­sis­sa vai­kut­taa suo­raan sii­hen, kuin­ka pal­jon näky­vyyt­tä ja lii­ken­net­tä verk­ko­kaup­pa saa. Mitä parem­min ja kor­keam­mal­le sivus­to­si sijoit­tuu Googlen haku­tu­lok­sis­sa, sitä toden­nä­köi­sem­min ihmi­set klik­kaa­vat juu­ri sinun sivus­tol­le­si.

Suu­rin osa osto­po­luis­ta alkaa haku­ko­neis­ta, ja nime­no­maan Googles­ta.

Mitä useam­mal­la tär­keäl­lä avain­sa­nal­la verk­ko­kaup­pa­si löy­tyy Googlen ensim­mäi­sel­tä haku­tu­los­si­vul­ta ja eri­tyi­ses­ti ensim­mäi­sen sivun kär­ki­si­joil­ta —  sitä enem­män sivus­tol­le­si saa­puu poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta luon­nol­li­sis­ta haku­tu­lok­sis­ta.

Hyvä orgaa­ni­nen eli luon­nol­li­nen näky­vyys haku­ko­neis­sa voi tuo­da kaup­paa kuu­kau­des­ta ja vuo­des­ta toi­seen – ilman jat­ku­via mai­nos­ku­lu­ja.