WordPress hakukoneoptimointi [tärkeimmät vinkit]

hakukoneoptimoinnin hyödyt
WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä. Kotisivualustana se on erittäin hakukoneystävällinen ja nopea — mutta toki myös WordPress-sivustosta voi saada rakennettua erittäin raskaan ja hitaasti latautuvan sivuston.

WordPress-sivujen hakukoneoptimointi

Kun Word­Press-sivus­to raken­netaan parhaimpi­en käytän­tö­jen mukaises­ti, tulee verkko­sivus­ta kevyt ja nopea, mikä edis­tää hyvää hakuko­nenäkyvyyt­tä.

Tästä artikke­lista löy­dät vinkke­jä, kuin­ka voit paran­taa Word­Press-sivus­tosi hakuko­neop­ti­moin­tia.

Vinkit WordPressin hakukoneoptimointiin

1. Valitse SEO-ystävällinen teema

Tee­man val­in­ta on ensim­mäi­nen askel kohti SEO-ystäväl­listä Word­Press-sivus­toa.

Val­itse teema, joka on opti­moitu nopeu­den ja mobi­iliys­täväl­lisyy­den suh­teen. Vältä teemo­ja, jois­sa on paljon tarpeet­to­mia omi­naisuuk­sia ja skripte­jä, jot­ka voivat hidas­taa sivus­toa. Val­itse kevyt ja nopea teema sekä varmista, että teema on täysin respon­si­ivi­nen ja toimii hyvin kaikil­la lait­teil­la.

Hyvin koo­dat­tu teema varmis­taa, että hakukoneet voivat hel­posti indek­soi­da sivus­tosi.

2. Hyödynnä WordPressin SEO-lisäosia

Word­Pres­si­in on ole­mas­sa paljon eri­laisia lisäosia, myös hakuko­neop­ti­moin­ti­in liit­tyen.

Kak­si lisäosaa on kuitenkin mielestäni ylitse muiden — Yoast SEO ja Rank Math.

SEO-lisäosa pitäisi asen­taa kaikki­in Word­Press-sivus­toi­hin. Molem­mat näistä lisäo­sista tar­joa­vat ilmaisen ver­sion, joka riit­tää hyvin.

Esimerkik­si Yoast SEOn avul­la pääset itse hel­posti määrit­tämään metatiedot jokaiselle sivulle, lisäk­si Yoast SEO luo selkeän XML-sitemapin puolestasi.

Mitä parem­min Google ymmärtää sivu­jen raken­net­ta ja sisältöä, sitä parem­min se sijoit­taa sivut haku­tu­lok­sis­saan. Sitemap eli sivus­tokart­ta luo selkeän kuvan sivus­ton rak­en­teesta hakukoneille (mikä on keskeistä näkyvyy­den kannal­ta).

3. Käy läpi sivuston rakenne ja URL-osoitteet

Selkeä rakenne aut­taa käyt­täjiä nav­igoimaan sivus­tol­la vai­vat­tomasti, lisäk­si se aut­taa myös hakukonei­ta ymmärtämään sivus­tosi sisäl­lön ja aihealueet parem­min.

Varmista, että käyt­tämäsi URL-osoit­teet ovat mah­dol­lisim­man selkeitä ja kuvaavia. Lisäk­si URL-osoit­teeseen kan­nat­taa aina pyrk­iä sisäl­lyt­tämään sivun pääavain­sana.

Esimerkik­si URL-osoite: www.meio.fi/wordpress-hakukoneoptimointi
on huo­mat­tavasti selkeämpi ja parem­pi, kuin esimerkik­si: www.meio.fi/blogi/artikkeli-111–456-xyz

Word­Pres­sis­sä pääset hel­posti muokkaa­maan yksit­täis­ten sivu­jen URL-osoit­tei­ta. Jos muu­tat ole­mas­sa ole­via URL-osoit­tei­ta, muista uudelleeno­h­ja­ta van­hat linkit uusi­in, ettet menetä kyseisen sivun jo mah­dol­lis­es­ti aiem­min saavut­ta­maa hakuko­nenäkyvyyt­tä. Word­Pres­sis­sä myös uudelleeno­h­jauk­set hoitu­vat hel­posti lisäosan avul­la.

Word­Pres­sis­sä pääset hel­posti muokkaa­maan yksit­täis­ten sivu­jen URL-osoit­tei­ta. Jos muu­tat ole­mas­sa ole­via URL-osoit­tei­ta, muista uudelleeno­h­ja­ta van­hat linkit uusi­in, ettet menetä kyseisen sivun jo mah­dol­lis­es­ti aiem­min saavut­ta­maa hakuko­nenäkyvyyt­tä. Word­Pres­sis­sä myös uudelleeno­h­jauk­set hoitu­vat hel­posti lisäosan avul­la.

4. Määritä meta title ja meta description

Lisää uni­ik­it metatiedot jokaiselle yksit­täiselle sivulle ja käytä tit­lessä aina myös pääavain­sanaasi — tai tee tämä ainakin kaikille sel­l­aisille sivuille, joiden toiv­ot löy­tyvät Googlen haku­tu­lok­sista mah­dol­lisim­man hyvin.

Metatiedot näkyvät hakukonei­den haku­tu­lok­sis­sa. Metati­eto­jen tehtävä on ker­toa ytimekkäästi sivun sisäl­löstä ja saa­da poten­ti­aa­li­nen asi­akas klikkaa­maan haku­tu­lok­sien joukos­ta juuri sin­un linkkiäsi.

Sivun title on hakuko­neop­ti­moin­nis­sa yksi tärkeim­mistä yksit­täi­sistä ele­menteistä, sil­lä se ker­too sekä käyt­täjälle että hakukoneelle, mis­tä sivul­lasi on kyse.

Metatiedot saat Word­Pres­sis­sä hel­posti lisät­tyä jokaiselle yksit­täiselle sivulle, esimerkik­si Yoast SEOn avul­la.

5. Luo laadukasta ja relevanttia sisältöä

Laadukas sisältö on avainase­mas­sa hakuko­nenäkyvyy­den paran­tamises­sa. Hakukoneet arvosta­vat sisältöä, joka on infor­mati­ivista, hyvin kir­joitet­tua ja tar­joaa arvoa luk­i­joille. Uni­ik­it ja omaperäiset sisäl­löt erot­tuvat parem­min hakukoneis­sa.

Sisältöjä suun­niteltaes­sa on tärkeä tietää, mil­lä avain­sanoil­la poten­ti­aaliset asi­akkaasi tekevät haku­ja Goog­lessa tai mil­laiseen ongel­maan he etsivät ratkaisua.

Tätä varten kan­nat­taa toteut­taa avain­sanatutkimus - OPAS avain­sanatutkimuk­sen tekemiseen ja parhaat vinkit ilmaisi­in työkalui­hin.

Avain­sanatutkimuk­sen avul­la pystyt tun­nista­maan ne avain­sanat ja ‑lausek­keet, joil­la käyt­täjät etsivät tietoa liit­tyen tar­joami­isi palvelui­hin tai tuot­teisi­in. Kun tun­ni­stat nämä keskeiset avain­sanat, voit suun­nitel­la ja luo­da sisältöä, joka vas­taa mah­dol­lisim­man hyvin poten­ti­aal­is­ten asi­akkaidesi hakui­hin ja tarpeisi­in.

Valitse vain yksi pääavainsana jokaiselle välilehdelle

Muista, että Googlen haku­tu­lok­si­in rankkaa­vat yksit­täiset sivut, ei sivus­tot.

Sen sijaan, että kir­joit­taisit yleis­es­ti yri­tyk­sesi palveluista tai tuot­teista läpi koko sivus­ton ja käyt­täisit val­it­semi­asi avain­sano­ja kaikil­la mah­dol­lisil­la sivuil­la — pyri jaka­maan sisältösi niin, että jokaisel­la yksit­täisel­lä sivul­la keski­tyt vain yhteen aiheeseen.

Jokaiselle yksit­täiselle välile­hdelle kan­nat­taa vali­ta vain yksi pääavain­sana ja sen lisäk­si sivulle voit tuo­da mukaan aiheeseen liit­tyviä mui­ta avain­sano­ja, tois­si­jaisik­si avain­sanoik­si.

Muista käyt­tää pääavain­sanaasi ainakin sivun H1-otsikos­sa, URL-osoit­teessa, metatiedois­sa ja leipätek­stis­sä. Vältä kuitenkin avain­sano­jen liial­lista käyt­töä, eli yliop­ti­moin­tia. Täältä löy­dät vinkit SEO-tek­stin kir­joit­tamiseen ja vinkit avain­sano­jen käyt­töön.

Hyödynnä sisäisiä linkityksiä

Sisäiset linkit ovat tärkeitä kävi­jöille, mut­ta lisäk­si ne aut­ta­vat myös hakukonei­ta ymmärtämään sivus­tosi raken­net­ta ja hier­arki­aa parem­min. Kaik­ki keskeinen sisältö tulisi olla saavutet­tavis­sa vain par­il­la klikkauk­sel­la. 

Mitä helpom­min ja use­am­min sivulle johtaa linkke­jä sivus­ton sisäl­lä, sitä enem­män se korostaa kyseisen sivun merk­i­tys­tä hakuko­neop­ti­moin­nin näkökul­mas­ta. Muista varmis­taa myös, että jokaiselle sivulle­si johtaa vähin­tään yksi link­ki, ettei sivus­tolle­si jää niin san­ot­tu­ja “orpo­ja” sivu­ja.

6. Muista optimoida kuvat

Kuvien oikea koko ja opti­moin­ti on tärkeää sivus­ton suori­tuskyvyn ja käyt­täjäkoke­muk­sen kannal­ta. Jos lisäät sivus­tolle­si suuria kuvatiedos­to­ja, hidas­taa tämä sivus­tosi toim­intaa merkit­tävästi.

Kuvatiedos­to­muo­to .webp on tiedos­tokooltaan pienem­pi ja latau­tuu nopeam­min kuin per­in­teiset png- ja jpg-kuvat.

Ennen kuin siir­rät uuden kuvan sivus­tolle­si, kan­nat­taa:

  • pienen­tää kuva kokoon, joka juuri riit­tää
  • kom­pres­soi­da kuva vielä pienem­mäk­si
  • tark­istaa ja muoka­ta kuvan tiedos­ton­i­mi (ennen kuin siir­rät kuvan sivus­tolle­si)
  • muista myös hyö­dyn­tää nykyaikaista .webp ‑tiedos­to­muo­toa

Kuvan tiedos­ton­i­men tulisi olla mah­dol­lisim­man kuvaa­va ja parhaas­sa tapauk­ses­sa sisältää keskeisimpiä avain­sano­ja.

Kuville kan­nat­taa määrit­tää myös ALT-tek­sti eli tek­sti, joka näkyy kuvan tilal­la esimerkik­si sil­loin, kun kuvaa ei voi­da syys­tä tai tois­es­ta näyt­tää (ALT-tek­stit aut­ta­vat myös hakuko­nenäkyvyy­dessä).

Kuvien kom­pres­soin­ti­in voit hyö­dyn­tää esimerkik­si tätä ilmaista työkalua: compressor.io

Muista aina tark­istaa lop­putu­los — kun pienen­nät ja kom­pres­soit kuvia, muista aina tarkas­taa lop­putu­los, eli varmista, että kuvan laatu pysyy hyvänä (eikä kuva esimerkik­si pik­selöidy).

7. Varmista sivuston latausnopeus

Sivus­ton latausnopeus vaikut­taa sivus­ton hakukone­si­joituk­si­in sekä suo­raan että käyt­täjäkoke­muk­sen kaut­ta.

Sivus­ton nopeu­teen kan­nat­taa siis eri­tyis­es­ti kiin­nit­tää huomio­ta — muista myös varmis­taa, että Word­Press-sivus­tosi sijait­see mah­dol­lisim­man nopeal­la palve­limel­la.

Lisäk­si sivus­tol­ta kan­nat­taa pois­taa kaik­ki turha ja ylimääräi­nen, kuten esimerkik­si kaik­ki käyt­tämät­tömät lisäosat, ylimääräiset kuvat ja lisäk­si myös ylimääräiset teemat (jot­ka eivät ole käytössä).

Suosit­te­len myös otta­maan Word­Press-sivus­tolle käyt­töön suori­tuskykyä paran­ta­van  lisäosan, jon­ka avul­la pakkaat kood­ia ja saat myös välimuistin käyt­töön. Itse suosin WP Rock­et lisäosaa, mut­ta muitakin hyviä vai­h­toe­hto­ja löy­tyy.

Sivus­tosi nopeut­ta voit tes­ta­ta ja tarkastel­la esimerkik­si täl­lä ilmaisel­la työkalul­la: Web­PageTest

8. Muista pitää WordPress-sivustosi sekä lisäosat ajantasalla

Word­Press-sivus­ton ja lisäosien ajan­tasal­la pitämi­nen on yksi tärkeim­mistä toimista, joi­ta voit tehdä hakuko­neop­ti­moin­nin ja sivus­tosi tur­val­lisu­u­den varmis­tamisek­si. Van­ho­jen ver­sioiden käyt­tämi­nen voi johtaa moni­in ongelmi­in, kuten tieto­tur­va-aukkoi­hin, yhteen­sopivu­u­songelmi­in ja sivus­ton suori­tuskyvyn heikken­e­miseen.

Päiv­itä siis Word­Press-sivus­tosi ja sen lisäosat sään­nöl­lis­es­ti. Tämä aut­taa sin­ua ylläpitämään sivus­tosi tur­val­lisu­ut­ta, suori­tuskykyä ja yhteen­sopivu­ut­ta, mikä puolestaan paran­taa hakuko­nenäkyvyyt­tä ja käyt­täjäkoke­mus­ta. Muista myös tehdä var­muusko­pi­oi­ta sään­nöl­lis­es­ti, jot­ta voit tarvit­taes­sa palaut­taa sivus­tosi nopeasti ja hel­posti.

Asenna WordPress-sivullesi Google Search Console ja analytiikka

Analytiikan ja datan avulla voit kehittää WordPress-sivustosi optimointia

Muista, että hakuko­neop­ti­moin­ti on jatku­vaa työtä — hyvien tulok­sien saavut­ta­mi­nen on mah­dol­lista mon­elle sivus­tolle, mut­ta se vaatii johdon­mukaista työtä.

Google Search Con­sole tar­joaa arvokas­ta tietoa verkko­sivus­tosi suori­tuskyvys­tä ja hakuko­nenäkyvyy­destä Goog­lessa. Se aut­taa sin­ua ymmärtämään, miten sivusi men­estyvät Googlen haku­tu­lok­sis­sa ja miten esimerkik­si käyt­täjät löytävät tien­sä verkko­sivus­tolle­si.

Google Ana­lyt­ics tar­joaa val­tavasti dataa ja mah­dol­lisuuk­sia tutkia verkko­sivu­vierail­i­joiden käyt­täy­tymistä — hyö­dyn­nä tätä dataa mah­dol­lisim­man paljon!


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.