Tekninen hakukoneoptimointi eli SEO [OPAS]

Tekninen SEO
Tekninen SEO on hakukoneoptimoinnin osa-alue, joka keskittyy verkkosivuston tekniseen toteutukseen ja rakenteeseen. Sen tavoitteena on tehdä sivustosta hakukoneille mahdollisimman ymmärrettävä, helppokäyttöinen ja helposti indeksoitava.

Tekninen (SEO) hakukoneoptimointi

Tekni­nen hakuko­neop­ti­moin­ti on avainase­mas­sa kun halu­taan varmis­taa, että verkko­sivus­to on hakukoneille hel­posti löy­det­tävis­sä, ymmär­ret­tävis­sä ja indek­soitavis­sa.

Vaik­ka sisältösi olisi kuin­ka laadukas­ta tahansa, ilman teknistä hakuko­neop­ti­moin­tia, sivus­tosi ei vält­tämät­tä tavoita poten­ti­aal­ista yleisöään tehokkaasti.

Alta löy­dät lis­tat­tuna tärkeim­mät osa-alueet teknisen hakuko­neop­ti­moin­nin kannal­ta.

Varmista alkuun sivuston indeksoitavuus

Varmista, että sivus­toltasi löy­tyy robots.txt-tiedosto ja XML sitemap — varmista, että hakukoneet voivat löytää ja indek­soi­da kaik­ki verkko­sivus­tosi tärkeim­mät sivut. 

Robots.txt-tiedosto ker­too Googlen hakuboteille, mitä yksit­täisiä sivu­ja verkko­sivus­tol­lasi ne voivat käy­dä läpi. Sitemap eli sivus­tokart­ta aut­taa hakubot­te­ja käymään läpi sivus­tosi nopeam­min ja ymmärtämään sivus­toasi sekä sen sisältöä parem­min.

Jos et löy­dä verkko­sivus­toasi Googlen haku­tu­lok­sista lainkaan, kat­so nämä vinkit!

Tarkista URL-osoitteesi

Käyt­täjä- ja hakukoneystäväl­liset URL-osoit­teet ovat tärkeitä sivus­tosi SEOn kannal­ta.

Selkeät, kuvaa­vat ja lyhyet URLit, jot­ka sisältävät rel­e­vant­te­ja avain­sano­ja, aut­ta­vat hakukonei­ta ymmärtämään sivusi sisältöä parem­min, mikä paran­taa sivus­tosi sijoituk­sia haku­tu­lok­sis­sa.

Tämä tekee sivus­tostasi helpom­min läh­estyt­tävän sekä käyt­täjille että hakukoneille, edis­täen näin sivus­tosi näkyvyyt­tä ja saavutet­tavu­ut­ta.

Esimerkik­si URL-osoite: meio.fi/hakukoneoptimointi-seo/ on huo­mat­tavasti selkeämpi, kuvaavampi ja käyt­täjäys­täväl­lisem­pi URL-osoite kuin esimerkik­si: meio.fi/category-2024–52973/

Sivuston latausnopeus

Varmista, että verkko­sivus­tosi latau­tuu nopeasti, varsinkin mobi­ilin puolel­la.

Verkko­sivus­ton nopea latau­tu­mi­nen on erit­täin tärkeä tek­i­jä sekä käyt­täjäkoke­muk­sen että hakuko­nenäkyvyy­den kannal­ta. Nykypäivänä käyt­täjät ovat hyvin hätäisiä, jos sivun lataami­nen kestää, kestää ja kestää… pois­tuu käyt­täjä todel­la nopeasti sivul­tasi ja klikkaa seu­raavalle sivus­tolle. (Jos näin käy usein, näkee Google tämän negati­ivise­na asiana, jon­ka vuok­si sijoituk­set voivat tip­pua.)

Sivus­tosi nopeut­ta voit tes­ta­ta  esimerkik­si Googlen oma­l­la työkalul­la:
Page­Speed Insights 

tai tääl­lä: Web­PageTest

Mobiiliystävällisyys

Varmista, että sivus­tosi toimii moit­teet­tomasti kaikil­la lait­teil­la ja on täysin respon­si­ivi­nen. Mobi­iliys­täväl­lisyys on yksi keskeisim­mistä tek­i­jöistä, joi­ta hakukoneet arvioi­vat käyt­täjäkoke­mus­ta arvioidessaan.

Yhä use­ampi käyt­täjä selaa inter­netiä mobi­ililait­teil­la — ja sik­si Google suosii mobi­iliys­täväl­lisiä sivus­to­ja.

Sivuston turvallisuus

SSL-ser­ti­fikaatin käyt­tö verkko­sivus­tol­la on tärkeää, jot­ta käyt­täjien tiedon­si­ir­to sivus­ton ja selaimen välil­lä on salat­tua ja tur­val­lista.

Tämä on myös Googlen julkises­ti ilmoit­ta­ma rank­ing fac­tor, eli tur­val­lisu­u­den lisäk­si se vaikut­taa suo­raan sijoituk­si­in hakukoneis­sa.

Kun verkko­sivus­tol­la on SSL-salaus kun­nos­sa, näet selaimen osoi­teriv­in alkupäässä pienen lukon kuvan. Tämän voit tarkas­taa hel­posti myös klikkaa­mal­la osoi­teriv­in URL-osoitet­ta ja kat­soa, löy­tyykö sivus­ton osoit­teen alus­ta ”https” vai ”http”, https ker­too suo­jauk­sen ole­mas­saolosta.

Canonical-tunnisteet

Käytä canon­i­cal-tun­nis­tei­ta, jos sivus­tol­lasi on usei­ta samankaltaisia sivu­ja.

Canon­i­cal-tun­nis­teet aut­ta­vat hakukonei­ta tun­nista­maan ensisi­jaisen ver­sion sivuista.

Muus­sa tapauk­ses­sa nämä keskenään saman­laiset sivut voivat alkaa kil­paile­maan näkyvyy­destä keskenään, eikä kumpikaan sivuista saavu­ta hyvää näkyvyyt­tä, kos­ka Google ei ymmär­rä, että mitä sisältöä sen tulisi ensisi­jais­es­ti käyt­täjille tar­jo­ta.

Mieti mahdollisimman selkeä ja hierarkinen rakenne sivustollesi

Yritä luo­da mah­dol­lisim­man selkeä ja hier­arki­nen rakenne sivus­tolle­si. Selkeä rakenne aut­taa hakukonei­ta hah­mot­ta­maan parem­min sivus­tosi sisäl­lön ja aihealueet, mikä paran­taa sen sijoituk­sia haku­tu­lok­sis­sa.

Pyri suun­nit­tele­maan sivus­tosi niin, että tärkeim­mät sivut ovat hel­posti saavutet­tavis­sa muu­ta­mal­la klikkauk­sel­la, vält­täen mon­imutkaisia ja syviä linkki­rak­en­tei­ta.

Luo­ma­l­la sivus­tolle­si selkeän ja hier­arkisen rak­en­teen, tekee se sivus­tostasi nav­igoitavam­man ja paran­taa samal­la sivus­tosi käytet­tävyyt­tä.

Virheiden hallinta

404-virhe­sivu kan­nat­taa muoka­ta niin, että se aut­taa kävi­jää nav­igoimaan sivus­tol­la hel­posti eteen­päin, vaik­ka hän jostain syys­tä virhe­sivulle pää­ty­isikin. Näin paran­nat sivus­tosi käyt­täjäkoke­mus­ta ja vähen­nät hylät­ty­jen sivu­vierailu­jen määrää.

Tehokas 404-sivu ohjaa käyt­täjät takaisin sivus­tosi pää­sisältöön, aut­taen heitä jatka­maan sivus­tol­la suju­vasti.

Ja muis­tathan myös, että jos muokkaat sivus­tosi URL-osoit­tei­ta, on äärim­mäisen tärkeää muis­taa aina tehdä 301-uudelleeno­h­jauk­set van­hoista osoit­teista uusi­in.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.