Google-näkyvyys kuntoon — 10 tehokasta vinkkiä
Tästä artikkelista löydät 10 tehokasta vinkkiä Google-näkyvyyden kasvattamiseen. Artikkelin lopusta löydät myös linkin työkaluun, jolla voit tarkastella ilmaiseksi verkkosivustosi reaaliaikaisia sijoituksia Googlessa.
Yrityksen näkyvyys Googlessa
Yrityksen näkyvyys Googlessa eli Google-näkyvyys viittaa Googlen hakutuloksiin.
Mitä korkeammalle sivustosi sijoittuu hakukoneiden tulossivuilla, sitä todennäköisemmin potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi.
Googlen hakutulokset koostuvat Google-mainoksista sekä orgaanisista hakutuloksista eli maksuttomista hakutuloksista.
Google-mainokset asettuvat hakutulossivun alkuun ja loppuun. Mainosten yhteydessä on näkyvissä myös teksti “Sponsoroitu”, josta mainokset tunnistaa.
Miten saada yritykselle näkyvyyttä Googlessa?
Verkkosivut on mahdollista saada näkyviin Googlen hakutuloksiin mainosten avulla tai voit tavoitella Googlen orgaanisissa (maksuttomissa) hakutuloksissa mahdollisimman korkeita sijoituksia.
Molemmissa on omat hyvät puolensa, eikä kumpikaan sulje toista pois.
Yleensä parhaimpaan lopputulokseen pääseekin, kun molemmat puolet on hyödynnetty Google-näkyvyydessä mahdollisimman tehokkaasti.
Miksi Google-näkyvyys on yritykselle tärkeää?
Google-näkyvyys on yritykselle erittäin tärkeää, koska se auttaa yritystä tulemaan löydetyksi, lisää laadukasta liikennettä sivustollesi, vahvistaa brändiä ja luottamusta.
Hyvä näkyvyys Googlessa lisää kilpailukykyä ja luo pitkäaikaisia etuja, eli se on olennainen ja tärkeä osa nykyaikaista markkinointia.
Kun olet hyvin näkyvissä Googlen hakutuloksissa, sinulla on parempi mahdollisuus tavoittaa potentiaaliset asiakkaat juuri sillä hetkellä, kun he etsivät tarjoamaasi.
Suurin osa (noin 90 prosenttia) ihmisistä etsii tietoa ja palveluita ensin hakukoneiden kautta.
10 tehokasta vinkkiä Google-näkyvyyden parantamiseen
1. Avainsanojen tutkimus ja valinta
Avainsanojen tutkiminen ja oikeiden avainsanojen löytäminen on ensimmäinen tärkeä vaihe. Se auttaa sinua ymmärtämään, mitä käyttäjät etsivät ja mitä termejä he oikeasti hakukoneissa oikeasti käyttävät, kun he etsivät tuotteitasi tai palveluitasi. Valitse avainsanat huolella ja pyri löytämään sekä yleisemmät että erikoisemmat avainsanat, jotka liittyvät liiketoimintaasi. Avainsanojen hakumääriä sekä kilpailutilannetta kannattaa myös tutkia, jotta löydät kannattavimmat avainsanat, joilla Googlen hakutuloksien sijoituksista kannattaa lähteä kilpailemaan.
2. Laadukas ja relevantti sisältö
Sivustosi sisällön tulisi olla mahdollisimman relevanttia ja sisällön tulisi vastata mahdollisimman hyvin käyttäjien tekemiin hakukyselyihin. Avainsanoja kannattaa käyttää strategisesti ja luonnollisesti sisällöissäsi. Pyri tarjoamaan laadukasta ja hyödyllistä sisältöä, joka vastaa käyttäjien tarpeisiin. Laadukas sisältö houkuttelee kävijöitä ja saa heidät viihtymään sivustollasi pidempään.
3. Sivuston tekninen optimointi
Varmista, että sivustosi on teknisesti optimoitu, helppokäyttöinen ja myös rakenteen tulee olla mahdollisimman selkeä. Esimerkiksi sivuston latausnopeus, mobiiliystävällisyys ja selkeät URL-rakenteet vaikuttavat oleellisesti verkkosivustosi Google näkyvyyteen. Mitä paremmin sivustosi toimii teknisesti ja mitä helpommin myös hakukoneet ymmärtävät sivustosi sisältöjä, sitä paremmin sivustosi sijoittuu myös hakutuloksiin.
4. Optimoi otsikot ja meta-tiedot
Metatiedot (otsikko ja kuvaus) näkyvät hakutuloksissa ja vaikuttavat oleellisesti siihen, klikkaavatko käyttäjät sivustollesi. Kirjoita houkuttelevia, mutta totuudenmukaisia otsikoita ja kuvailevia meta-kuvauksia, jotka kertovat selkeästi sivustosi sisällöstä. Tämä on se kohta, jossa voi erottua kilpailijoistasi ja saada potentiaalisen asiakkaan valitsemaan juuri sinun linkkisi. Pyri myös sivustollasi mahdollisimman selkeään otsikointiin, käytä myös väliotsikoita hyödyksi, jotta sisältösi olisivat mahdollisimman helppolukuisia.
5. Panosta käyttäjäkokemukseen
Google arvioi myös käyttäjien kokemusta sivustollasi. Kuinka kauan kävijät viihtyvät verkkosivustollasi, sivujen katselumäärät ja välitön poistumisprosentti ovat sellaisia mittareita, joita Google muun muassa arvioi. Käyttäjäkokemukseen vaikuttaa myös sivuston ulkoasu sekä visuaalisuus, visuaalisten elementtien avulla voit luoda sivustolle oikeanlaista tunnelmaa sekä tukea tai korostaa tärkeitä sisältöjä.
6. Sisäisten linkkien käyttö
Sisäiset linkit eivät vain auta kävijöitä navigoimaan sivustollasi, vaan ne auttavat myös hakukoneita ymmärtämään yksittäisten sivujesi hierarkiaa ja tärkeyttä. Järjestä sisäiset linkit järkevästi ja käytä relevantteja ankkuritekstejä, jotka kuvaavat linkin kohdetta. Sisäisten linkkien avulla voit ohjata myös asiakasta etenemään ostopolulla.
7. Ulkoisten linkkien hankkiminen
Ulkoiset linkit toimivat ikään kuin suosittelijoita verkossa. Saat lisää luotettavuutta ja auktoriteettia linkkien kautta. Laadukkaat ja relevantit ulkoiset linkit, joita muut luotettavat (!) sivustot tarjoavat sivustollesi, vahvistavat verkkosivusi arvoa Googlen silmissä ja parantavat sijoituksia Googlessa.
8. Sosiaalisen median vaikutus
Sosiaalisen median merkitys hakukonenäkyvyyden parantamisessa kasvaa jatkuvasti. Aktiivinen läsnäolo ja sisällön jakaminen sosiaalisen median kanavissa voivat houkutella käyttäjiä sekä jakamaan että sitoutumaan sisältöösi.
9. Google My Business ‑tili kuntoon
Google My Business on tehokas ja maksuton työkalu, joka tarjoaa yrityksellesi mahdollisuuden parantaa näkyvyyttäsi Googlessa ja vaikuttaa siihen, miten yrityksesi näkyy Googlen eri palveluissa. Saadaksesi yrityksesi verkkosivun näkymään esimerkiksi Google Maps ‑palvelun kartalla, tarvitset sitä varten Google My Business ‑tilin. Lisäksi voit lisätä yrityksesi profiiliin esimerkiksi kuvia, mikä auttaa luomaan houkuttelevan ja informatiivisen kuvan yrityksestäsi. Varsinkin paikallisesti toimivalle yritykselle tämä on erittäin tärkeä osa-alue olla kunnossa.
10. Seuranta ja jatkuva optimointi
Mittaa ja analysoi sivustosi suorituskykyä säännöllisesti käyttäen esimerkiksi Google Analyticsia. Seuraa liikennettä, kävijäkäyttäytymistä, konversioita sekä avainsanojen sijoituksia hakutuloksissa. Hyödynnä kerättyä tietoa tehdäksesi jatkuvaa optimointia ja parantaaksesi sivustosi Google-näkyvyyttä entisestään.
Hakukoneoptimoinnin avulla lisää Google-näkyvyyttä
Hyvän Google-näkyvyyden rakentaminen vaatii sitoutumista ja jatkuvaa työtä, mutta pidemmällä tähtäimellä tämä työ palkitaan.
Hyvä orgaaninen näkyvyys Googlessa on erittäin arvokasta.
Kun hakukoneoptimointia tehdään eettisesti ja hyvin, tuo hyvä luonnollinen Google-näkyvyys pitkäaikaista, kestävää ja jatkuvaa liikennettä verkkosivustollesi — ilman jatkuvia mainoskuluja.
Hakukoneoptimointi on kokonaisvaltaista tekemistä, mihin sisältyy monia eri osa-alueita. Täältä voit lukea lisää kokonaisvaltaisesta hakukoneoptimoinnista:
Mitä kaikkea SEO eli hakukoneoptimointi oikeasti on?
Jos kaipaat apuja vinkkien käyttöönotossa ja hyödyntämisessä, ota rohkeasti yhteyttä!
EXTRA VINKKI!
Google Search Consolen avulla voit seurata hakukonenäkyvyyttäsi Googlessa ja tarkastella kehitystä
Google Search Console on ilmainen työkalu, joka tarjoaa arvokasta tietoa verkkosivustosi suorituskyvystä ja hakukonenäkyvyydestä Googlessa.
Search Consolella voit helposti selvittää, miten Google näkee yrityksesi verkkosivun, se ilmoittaa myös mahdollisista ongelmista Googlen hakukonenäkyvyyteen liittyen.
Google Search Console tarjoaa useita tärkeitä mittareita, jotka auttavat sinua ymmärtämään, miten sivusi menestyvät Googlen hakutuloksissa ja miten käyttäjät löytävät tiensä verkkosivustollesi.
Yksi tärkeimmistä Search Console ‑tarjoamista tiedoista on hakutermit eli kyselyt, joilla sivusi näkyvät parhaiten Googlen luonnollisissa hakutuloksissa. Tämä auttaa ymmärtämään, mitkä avainsanat ja hakulausekkeet houkuttelevat eniten kävijöitä sivustollesi.
Lisäksi voit käyttää tätä tietoa sisältöstrategiasi parantamiseen ja keskittyä enemmän niihin avainsanoihin, jotka tuovat sinulle eniten liikennettä ja asiakkaita.
Kuinka hyvin kotisivusi löytyy Googlesta tällä hetkellä?
FREE Google SERP Checker (Search Engine Results Page Robot)
SerpRobot on analyysityökalu, jonka avulla voit tarkastella ilmaiseksi verkkosivustosi reaaliaikaisia Google-sijoituksia. Voit tutkia, kuinka hyvin verkkosivustosi tällä hetkellä rankkaa hakutuloksiin, kun valitsemillasi avainsanoilla hakuja tehdään. Testaa kuinka hyvä Google näkyvyys verkkosivustollasi tällä hetkellä on!
Tarvitsetko apua Google-näkyvyyden kasvattamisessa?
Yhdessä voimme rakentaa vahvan strategian hakukonenäkyvyyden kasvattamiseen, joka tukee liiketoimintaasi ja auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi.
Krista Hakala
Meion perustaja ja SEO-asiantuntija
krista@meio.fi