Hakusanamarkkinointi on tehokasta, koska se tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tavoittaa juuri oikeat asiakkaat oikeaan aikaan. Lisäksi se on tarkkaan mitattavissa, mikä tarkoittaa, että kampanjoiden tehokkuutta voidaan seurata reaaliajassa ja tarvittaessa tehdä nopeitakin muutoksia.

Hakusanamarkkinointi on dataan perustuvaa markkinointia

Hakusa­na­mark­ki­noin­ti tar­jo­aa koh­den­net­tua näky­vyyt­tä, tark­kaa seu­ran­taa, kus­tan­nus­te­hok­kuut­ta ja mah­dol­li­suu­den jat­ku­vaan opti­moin­tiin.

Hakusa­na­mark­ki­noin­ti hyö­dyn­tää laa­jas­ti kerät­tyä dataa, kuten käyt­tä­jien haku­his­to­ri­aa ja demo­gra­fia­tie­to­ja, luo­dak­seen tar­kas­ti koh­den­net­tu­ja mai­nos­kam­pan­joi­ta.

Tämä data mah­dol­lis­taa yri­tyk­sil­le tehok­kaan bud­je­tin käy­tön, kos­ka mai­nok­set näy­te­tään juu­ri oikeil­le ihmi­sil­le oike­aan aikaan. Lisäk­si datan avul­la voi­daan jat­ku­vas­ti opti­moi­da kam­pan­joi­ta, mikä paran­taa tulok­sia ja mak­si­moi mark­ki­noin­nin tehok­kuu­den.

Hakusanamarkkinointia Googlessa ja muissa hakukoneissa

Hakusa­na­mark­ki­noin­nil­la tar­koi­te­taan haku­ko­neis­sa näky­viä, mak­set­tu­ja mai­nok­sia.

Mai­nok­set ilmes­ty­vät, kun käyt­tä­jä kir­joit­taa haku­kent­tään sano­ja tai lausei­ta, joil­la kam­pan­jan mai­nok­set ovat mää­ri­tel­ty käyn­nis­ty­mään.

Suo­men mark­ki­noil­la Google hal­lit­see haku­ko­nei­den käyt­töä yli 97 pro­sen­tin mark­ki­nao­suu­del­laan. Bing on myös läs­nä, mut­ta sil­lä on huo­mat­ta­vas­ti pie­nem­pi mark­ki­nao­suus.

Vaik­ka mui­ta­kin haku­ko­nei­ta on ole­mas­sa, suu­rin osa käyt­tä­jis­tä tekee haku­jaan Googlel­la, mikä tekee sii­tä kes­kei­sen koh­de­pai­kan hakusa­na­mark­ki­noin­nil­le ja mai­nos­ta­jil­le.

Hakusanamarkkinoinnin hyödyt — miksi se kannattaa?

Hyvin toteu­tet­tu kam­pan­ja on erit­täin teho­kas, kos­ka:

  • tulok­set ovat tark­kaan mitat­ta­vis­sa
  • tavoi­tat asiak­kaa­si juu­ri sil­loin, kun he etsi­vät yri­tyk­se­si tuot­tei­ta ja pal­ve­lui­ta haku­ko­neis­ta
  • kam­pan­jaa voi­daan kehit­tää koko ajan ker­ty­neen datan mukaan
  • mai­non­ta voi­daan koh­den­taa näky­mään alu­eel­li­ses­ti jopa 10 km säteel­lä

Hakusanamarkkinointia voi jatkuvasti kehittää

Hakusa­na­mark­ki­noin­ti­kam­pan­jat eroa­vat perin­tei­ses­tä mark­ki­noin­nis­ta sii­nä, että ne ovat jat­ku­vas­sa kehi­tyk­ses­sä. Täl­lai­sis­sa kam­pan­jois­sa ker­tyy suu­ri mää­rä dataa, jota voi­daan hyö­dyn­tää jat­ku­vas­sa kam­pan­jan opti­moin­nis­sa ja kehit­tä­mi­ses­sä.

Ana­ly­soi­mal­la kerät­tyä dataa voi­daan teh­dä tark­ko­ja muu­tok­sia kam­pan­jaan, jot­ta se saa­vut­taa jat­ku­vas­ti parem­pia ja tehok­kaam­pia tulok­sia.

Hyvin toteu­te­tus­sa ja tehok­kaas­sa hakusa­na­mark­ki­noin­nis­sa jat­ku­va opti­moin­ti­pro­ses­si on siis avai­na­se­mas­sa.

SEOn avulla tehostat hakusanamarkkinoinnin tuloksia

SEO ja SEA yhdis­tet­ty­nä ovat erit­täin teho­kas kak­sik­ko.

Haku­ko­neop­ti­moin­ti eli SEO aut­taa paran­ta­maan mai­non­nan laa­tu­pis­tei­tä (qua­li­ty sco­re) ja alen­ta­maan mai­non­nan klik­ki­hin­to­ja (cost per click).

SEO ja SEA — eli haku­ko­neop­ti­moin­ti ja mak­set­tu mai­non­ta — täy­den­tä­vät toi­si­aan syner­gi­ses­ti, mikä joh­taa parem­piin tulok­siin sekä orgaa­ni­ses­sa lii­ken­tees­sä että mak­se­tuis­sa mai­nos­kam­pan­jois­sa.