Google Display ‑mainonta sopii erinomaisesti brändin tunnettuuden kasvattamiseen ja yleisön sitouttamiseen. Laajan verkoston ansiosta mainoksia voidaan kohdistaa kohderyhmän kiinnostuksen kohteiden, maantieteellisen sijainnin, verkkokäyttäytymisen tai demografisten tietojen perusteella.

Mitä Google Display ‑mainonta on ja missä kaikkialla mainokset näkyvät?

Googlen Display-verkosto tavoittaa yli 90 prosenttia kaikista internetin käyttäjistä

Google Display ‑mai­non­ta on ban­ne­ri­mai­non­taa, joka on yksi Googlen tar­joa­mis­ta mai­nos­muo­dois­ta. Display-ver­kos­ton avul­la on mah­dol­lis­ta tavoit­taa ylei­söä todel­la laa­jas­ti.

Googlen Display-ver­kos­to tavoit­taa inter­ne­tin käyt­tä­jiä mil­joo­nien eri verk­ko­si­vus­to­jen, uutis­si­vu­jen, blo­gien sekä You­tu­ben ja Gmai­lin kal­tais­ten Google-sivus­to­jen kaut­ta.

Mitä Google Display ‑mainonta maksaa?

Google Display ‑mainonnan hintastrategia

Jos tavoit­tee­na on saa­da verk­ko­si­vus­tol­le mah­dol­li­sim­man pal­jon lii­ken­net­tä, kan­nat­taa hin­ta­stra­te­giak­si vali­ta CPC (cost per click) hin­noit­te­lu­mal­li, eli kulu­ja ker­tyy aina vain sil­loin, kun käyt­tä­jä klik­kaa mai­nos­ta ja siir­tyy verk­ko­si­vus­tol­le­si.

Jos tavoit­tee­na on saa­da mah­dol­li­sim­man pal­jon näky­vyyt­tä, kan­nat­taa hin­ta­stra­te­giak­si vali­ta CPM (cost per mil­le). Täl­löin Googlel­le mak­se­taan tiet­ty sum­ma jokai­ses­ta tuhan­nes­ta mai­nok­sen näyt­tö­ker­ras­ta eli impres­sios­ta.

Hin­ta­tar­jouk­set voi­daan opti­moi­da koneop­pi­mi­sen avul­la myös kon­ver­sioil­le.

Miksi Google Display ‑mainontaa kannattaa tehdä ammattilaisen avulla?

Google Display-mai­non­nan hin­ta voi vaih­del­la suu­res­ti ja hin­taan vai­kut­taa moni eri teki­jä.

Hin­taan vai­kut­taa muun muas­sa koh­de­ryh­män laa­juus, mai­nok­sen tyyp­pi, kil­pai­lu­ti­lan­ne sekä mai­nos­verk­ko­jen valin­ta. Lisäk­si mai­nok­sen laa­tu, koh­den­nus ja opti­moin­ti vai­kut­ta­vat suo­raan mai­non­nan tehok­kuu­teen ja kus­tan­nuk­siin.

Kor­kea­laa­tui­set hyvin toteu­te­tut mai­nok­set, hyvin koh­dis­tet­tu koh­dey­lei­sö ja jat­ku­va opti­moin­ti aut­ta­vat mak­si­moi­maan mai­non­nan tulok­sia. Google-mai­non­nan kus­tan­nuk­siin vai­kut­taa aina pal­jon myös kil­pai­lu­ti­lan­ne ja toi­mia­la.

Kui­ten­kin jous­ta­vat bud­jet­ti­vaih­toeh­dot mah­dol­lis­ta­vat mai­non­nan rää­tä­löin­nin yri­tyk­sen tar­pei­den ja resurs­sien mukaan.

Lue lisää Google-mai­non­nan pal­ve­luis­tam­me!

Google Display-mainonnan hyödyt

Display-mai­non­ta tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den koh­den­taa mai­nok­sia erit­täin tar­kas­ti halu­tuil­le koh­dey­lei­söil­le.

Tämä tekee sii­tä erit­täin tehok­kaan stra­te­gian brän­di­nä­ky­vyy­den kas­vat­ta­mi­seen uusien ylei­sö­jen saa­vut­ta­mi­sek­si sekä uudel­leen­mark­ki­noin­tiin jo ole­mas­sa ole­vil­le ylei­söil­le.

Kuinka Display-mainontaa voi kohdentaa?

Google Display-mai­non­taa voi­daan koh­den­taa esi­mer­kik­si demo­gra­fis­ten teki­jöi­den, kiin­nos­tuk­sen koh­tei­den tai käyt­tä­jän aiem­man käyt­täy­ty­mi­sen perus­teel­la.

Display-mai­non­taa voi­daan koh­den­taa myös ostoai­keis­sa ole­vil­le ylei­söl­le eli käyt­tä­jil­le, eli heil­le, jot­ka ovat juu­ri ver­kos­ta hake­neet tar­joa­mia­si tuot­tei­ta tai pal­ve­lui­ta.

Uudelleenmarkkinointia Display ‑mainosten avulla

Display-mai­non­taa voi­daan hyö­dyn­tää erit­täin tehok­kaas­ti myös uudel­leen­mark­ki­noin­nis­sa. Uudel­leen­mark­ki­noin­nin avul­la voit tavoit­taa käyt­tä­jiä, jot­ka ovat jo aiem­min käy­neet verk­ko­si­vus­tol­la­si.

Uudel­leen­mark­ki­noin­nin avul­la pysyt poten­ti­aa­li­sen asiak­kaan mie­les­sä, pys­tyt muis­tut­ta­maan hei­tä ole­mas­sao­los­ta­si sekä kas­vat­ta­maan hei­dän kiin­nos­tus­taan tuot­tei­ta­si tai pal­ve­lui­ta­si koh­taan.

Uudel­leen­mark­ki­noin­nin tavoit­tee­na on ohja­ta kävi­jöi­tä takai­sin verk­ko­si­vus­tol­le­si ja kan­nus­taa hei­tä suo­rit­ta­maan halua­ma­si toi­men­pi­de lop­puun, kuten ostok­sen teke­mi­nen, tar­jouk­sen hyö­dyn­tä­mi­nen tai yhtey­den­ot­to yri­tyk­see­si.

Minkälainen on hyvä Google Display ‑mainos?

Kai­kis­sa mai­nos­si­säl­löis­sä kan­nat­taa olla aina joh­don­mu­kai­nen. Google Display-mai­non­nas­sa voi­daan käyt­tää val­mii­ta ban­ne­rei­ta tai hyö­dyn­tää res­pon­sii­vi­sia mai­nok­sia. 

Hyvä mai­nos on ulkoa­sul­taan sel­keä ja visu­aa­li­ses­ti hou­kut­te­le­va. Lisäk­si on tär­ke­ää, että mai­nok­sen vies­ti on sel­keä ja yti­me­käs. Täs­sä yhtey­des­sä usein vähem­män on enem­män.

Mai­nok­seen on hyvä muis­taa lisä­tä myös CTA (call to action) eli toi­min­ta­ke­ho­te. CTA voi olla esi­mer­kik­si “Osta täs­tä”, “Tutus­tu!” tai “Lue lisää!”.

Responsiivinen Display ‑mainos

Google Adsiin voi lada­ta usei­ta sisäl­tö­koh­tei­ta, kuten kuvia, videoi­ta ja logon sekä lisäk­si kir­joit­taa eri­lai­sia otsi­koi­ta ja kuvauk­sia – ja näis­tä Google luo eri­lai­sia mai­no­syh­dis­tel­miä. 

Opti­maa­li­nen yhdis­tel­mä näkyy sopi­van kokoi­se­na mai­nok­sis­sa eri sivus­toil­la, sovel­luk­sis­sa, You­Tu­bes­sa ja Gmai­lis­sa. Res­pon­sii­vis­ten Display-mai­nos­ten etu­na on se, että ne voi­vat olla tulos­ten kan­nal­ta tehok­kaam­pia ver­rat­tu­na taval­li­seen ban­ne­ri­mai­non­taan.

Res­pon­sii­vis­ten mai­nok­sien koh­dal­la ei kui­ten­kaan voi itse päät­tää, että mil­lai­sia yhdis­tel­miä koh­dey­lei­söl­le näy­te­tään. Eli jos mai­nok­sen visu­aa­li­suus on kes­keis­tä, kan­nat­taa ban­ne­rit teh­dä itse ja lada­ta ne val­mii­na suo­raan Google Adsiin.