Google Display ‑mainonta sopii erinomaisesti brändin tunnettuuden kasvattamiseen ja yleisön sitouttamiseen. Laajan verkoston ansiosta mainoksia voidaan kohdistaa kohderyhmän kiinnostuksen kohteiden, maantieteellisen sijainnin, verkkokäyttäytymisen tai demografisten tietojen perusteella.
Mitä Google Display ‑mainonta on ja missä kaikkialla mainokset näkyvät?
Googlen Display-verkosto tavoittaa yli 90 prosenttia kaikista internetin käyttäjistä
Google Display ‑mainonta on bannerimainontaa, joka on yksi Googlen tarjoamista mainosmuodoista. Display-verkoston avulla on mahdollista tavoittaa yleisöä todella laajasti.
Googlen Display-verkosto tavoittaa internetin käyttäjiä miljoonien eri verkkosivustojen, uutissivujen, blogien sekä Youtuben ja Gmailin kaltaisten Google-sivustojen kautta.
Mitä Google Display ‑mainonta maksaa?
Google Display ‑mainonnan hintastrategia
Jos tavoitteena on saada verkkosivustolle mahdollisimman paljon liikennettä, kannattaa hintastrategiaksi valita CPC (cost per click) hinnoittelumalli, eli kuluja kertyy aina vain silloin, kun käyttäjä klikkaa mainosta ja siirtyy verkkosivustollesi.
Jos tavoitteena on saada mahdollisimman paljon näkyvyyttä, kannattaa hintastrategiaksi valita CPM (cost per mille). Tällöin Googlelle maksetaan tietty summa jokaisesta tuhannesta mainoksen näyttökerrasta eli impressiosta.
Hintatarjoukset voidaan optimoida koneoppimisen avulla myös konversioille.
Miksi Google Display ‑mainontaa kannattaa tehdä ammattilaisen avulla?
Google Display-mainonnan hinta voi vaihdella suuresti ja hintaan vaikuttaa moni eri tekijä.
Hintaan vaikuttaa muun muassa kohderyhmän laajuus, mainoksen tyyppi, kilpailutilanne sekä mainosverkkojen valinta. Lisäksi mainoksen laatu, kohdennus ja optimointi vaikuttavat suoraan mainonnan tehokkuuteen ja kustannuksiin.
Korkealaatuiset hyvin toteutetut mainokset, hyvin kohdistettu kohdeyleisö ja jatkuva optimointi auttavat maksimoimaan mainonnan tuloksia. Google-mainonnan kustannuksiin vaikuttaa aina paljon myös kilpailutilanne ja toimiala.
Kuitenkin joustavat budjettivaihtoehdot mahdollistavat mainonnan räätälöinnin yrityksen tarpeiden ja resurssien mukaan.
Lue lisää Google-mainonnan palveluistamme!
Google Display-mainonnan hyödyt
Display-mainonta tarjoaa mahdollisuuden kohdentaa mainoksia erittäin tarkasti halutuille kohdeyleisöille.
Tämä tekee siitä erittäin tehokkaan strategian brändinäkyvyyden kasvattamiseen uusien yleisöjen saavuttamiseksi sekä uudelleenmarkkinointiin jo olemassa oleville yleisöille.
Kuinka Display-mainontaa voi kohdentaa?
Google Display-mainontaa voidaan kohdentaa esimerkiksi demografisten tekijöiden, kiinnostuksen kohteiden tai käyttäjän aiemman käyttäytymisen perusteella.
Display-mainontaa voidaan kohdentaa myös ostoaikeissa oleville yleisölle eli käyttäjille, eli heille, jotka ovat juuri verkosta hakeneet tarjoamiasi tuotteita tai palveluita.
Uudelleenmarkkinointia Display ‑mainosten avulla
Display-mainontaa voidaan hyödyntää erittäin tehokkaasti myös uudelleenmarkkinoinnissa. Uudelleenmarkkinoinnin avulla voit tavoittaa käyttäjiä, jotka ovat jo aiemmin käyneet verkkosivustollasi.
Uudelleenmarkkinoinnin avulla pysyt potentiaalisen asiakkaan mielessä, pystyt muistuttamaan heitä olemassaolostasi sekä kasvattamaan heidän kiinnostustaan tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan.
Uudelleenmarkkinoinnin tavoitteena on ohjata kävijöitä takaisin verkkosivustollesi ja kannustaa heitä suorittamaan haluamasi toimenpide loppuun, kuten ostoksen tekeminen, tarjouksen hyödyntäminen tai yhteydenotto yritykseesi.
Minkälainen on hyvä Google Display ‑mainos?
Kaikissa mainossisällöissä kannattaa olla aina johdonmukainen. Google Display-mainonnassa voidaan käyttää valmiita bannereita tai hyödyntää responsiivisia mainoksia.
Hyvä mainos on ulkoasultaan selkeä ja visuaalisesti houkutteleva. Lisäksi on tärkeää, että mainoksen viesti on selkeä ja ytimekäs. Tässä yhteydessä usein vähemmän on enemmän.
Mainokseen on hyvä muistaa lisätä myös CTA (call to action) eli toimintakehote. CTA voi olla esimerkiksi “Osta tästä”, “Tutustu!” tai “Lue lisää!”.
Responsiivinen Display ‑mainos
Google Adsiin voi ladata useita sisältökohteita, kuten kuvia, videoita ja logon sekä lisäksi kirjoittaa erilaisia otsikoita ja kuvauksia – ja näistä Google luo erilaisia mainosyhdistelmiä.
Optimaalinen yhdistelmä näkyy sopivan kokoisena mainoksissa eri sivustoilla, sovelluksissa, YouTubessa ja Gmailissa. Responsiivisten Display-mainosten etuna on se, että ne voivat olla tulosten kannalta tehokkaampia verrattuna tavalliseen bannerimainontaan.
Responsiivisten mainoksien kohdalla ei kuitenkaan voi itse päättää, että millaisia yhdistelmiä kohdeyleisölle näytetään. Eli jos mainoksen visuaalisuus on keskeistä, kannattaa bannerit tehdä itse ja ladata ne valmiina suoraan Google Adsiin.