sisältömarkkinointi ja SEO
Meion blogi

Paikallinen hakukoneoptimointi (SEO) eli paikallinen hakukonenäkyvyys

Varmista paras mahdollinen näkyvyys omalla kotikentälläsi! Paikallinen hakukonenäkyvyys tähtää siihen, että yrityksen tarjoamat tuotteet tai palvelut tulevat hakutuloksissa esiin silloin, kun tietyllä alueella olevat käyttäjät etsivät niitä.

Paikallinen SEO eli paikallinen hakukoneoptimointi

Paikalli­nen SEO on pitkäjän­teinen pros­es­si, mut­ta se tar­joaa kestävän tavan houkutel­la uusia asi­akkai­ta ja rak­en­taa vah­vaa paikallista läs­näoloa. 

Eri­tyis­es­ti yri­tyk­sille, joil­la on selkeä maanti­eteelli­nen toimi­alue, paikalli­nen hakuko­neop­ti­moin­ti on erit­täin tärkeää. Jos tar­joat esimerkik­si remont­ti­palvelui­ta Oulus­sa, ei yri­tyk­sen ole järkevää houkutel­la ja haalia sivus­tolleen kävi­jöitä esimerkik­si pääkaupunkiseudul­ta.

Tämä pätee myös tietyis­sä osoit­teis­sa toimivi­in yri­tyk­si­in, kuten rav­in­toloi­hin tai esimerkik­si kam­paamoi­hin, joiden asi­akaskun­ta tulee pääasi­as­sa lähialueil­ta.

Paikallisen hakukoneoptimoinnin tärkeimmät vinkit

Hakuko­neop­ti­moin­ti on laa­jaa ja kokon­ais­val­taista tekemistä, jos­sa on usei­ta eri osa-aluei­ta. Alta löy­dät vinkke­jä, jot­ka kan­nat­taa huomioi­da varsinkin sil­loin, kun halu­taan kas­vat­taa paikallista hakuko­nenäkyvyyt­tä.

Google Business ‑profliili kuntoon

Jos toim­it paikallis­es­ti, on tämä erit­täin tärkeää olla kun­nos­sa. 

Varmista siis, että yri­tyk­sesi Google Busi­ness ‑profi­ili on päivitet­ty, ajan­tasal­la ja hyvin opti­moitu. Tämä aut­taa myös Googlea ymmärtämään, mihin paikallisi­in hakui­hin yri­tyk­sesi tulisi liit­tyä. (Esimerkik­si Google Map­si­in näkyvyys saavute­taan vain tämän profi­ilin kaut­ta.)

Jos yri­tyk­sesi palvelee useis­sa eri kaupungeis­sa, tulee jokaiselle kohteelle luo­da oma profi­ili.

Google Busi­ness ‑profi­ili­in voi nykypäivänä lisätä paljon tietoa, ja tiedot kan­nat­taakin täyt­tää mah­dol­lisim­man laa­jasti, muista huomioi­da myös tärkeim­mät avain­sanasi profi­ilin sisäl­löis­sä.

Myös hyviä arvostelu­ja kan­nat­taa kerätä!

Yhtenäiset NAP ‑tiedot

Name, address and phone num­ber — eli yri­tyk­sen nimi, osoite ja puhe­lin­nu­mero.

Nämä tiedot kan­nat­taa täyt­tää mah­dol­lisim­man yht­eneväis­es­ti joka paikkaan, niin Googlen Busi­ness ‑profi­ili­in kuin muillekin alus­toille (verkko­sivus­tolle, sosi­aaliseen medi­aan jne). 

Eli nämä tiedot kan­nat­taa pyrk­iä lisäämään aina samas­sa muo­dos­sa joka­paikkaan näkyville.

Avainsanatukimus — huomioi paikallisuus

Muista huomioi­da avain­sanatutkimuk­ses­sa eri­tyis­es­ti paikalliset haut.

Jos toim­it isos­sa kaupungis­sa, kan­nat­taa tutkia haku­ja myös pienem­miltä alueil­ta (kaupungi­nosi­in liit­tyvät haut).

Esimerkik­si Helsin­gin Hert­toniemessä toimi­va kukkakaup­pa:

“Kukkakaup­pa” hakuter­mi on hyvin kil­pail­tu avain­sana, mut­ta paikalli­nen hakuter­mi “kukkakaup­pa Helsin­ki” tai varsinkin “kukkakaup­pa Hert­tonie­mi” ovat jo huo­mat­tavasti vähem­män kil­pail­tu­ja, joten pienem­mänkin sivus­ton on mah­dol­lista saa­da hyviä sijoituk­sia haku­tu­lok­sis­sa (kun SEO-työ tehdään hyvin).

Avain­sano­jen hakumääriä voit tarkastel­la ja analysoi­da esimerkik­si Googlen avain­sano­jen suun­nit­teli­jal­la.

Lisää sijaintisivut verkkosivustollesi ja luo paikallista sisältöä

Jos yri­tyk­sesi toimii use­am­mal­la eri paikkakun­nal­la, voi olla järkevää luo­da jokaiselle toimip­is­teelle oma sivu. Tässä kan­nat­taa kuitenkin huomioi­da se, että toimip­is­tei­den sivu­jen sisäl­löt on tärkeää luo­da mah­dol­lisim­man uni­ikeik­si.

Esimerkik­si itse palve­len asi­akkai­tani ympäri Suomen, mut­ta toimin Helsingistä käsin, tästä syys­tä olen luonut oman artikke­lin myös avain­sanalle “hakuko­neop­ti­moin­ti Helsin­ki”.

Vältä duplikaattisisältöjä

Help­po ja nopea ratkaisu olisi luo­da ensin oma sivu yhdelle toimi­paikalle, sit­ten kopi­oi­da sama sisältö toiselle toimi­paik­ka ‑sivulle, ja viimeisek­si vai­h­taa molem­mille yksit­täisille sivuille vain toimi­paikan nimi.

Eli sivuil­la olisi muuten samat sisäl­löt, vain toimi­paikan nimi vai­h­tu­isi.

Huono puoli tässä on kuitenkin se, että Google tulk­it­see hel­posti nämä sisäl­löt dup­likaat­ti­sisäl­löik­si, mis­tä johtuen kumpikaan näistä sivuista ei men­esty­isi hyvin Googlen haku­tu­lok­sis­sa. Sik­si jokaiselle yksit­täiselle sivulle on tärkeää luo­da uni­ikkia ja paikallista sisältöä.

Omankaan sivus­ton sisäl­lä ei siis kan­na­ta kopi­oi­da sisältöjä sivul­ta toiselle.

Eli jokaiselle toimi­paikan sivulle kan­nat­taa kir­joit­taa omat uni­ik­it sisäl­löt, ja lisäk­si sisäl­löis­sä kan­nat­taa korostaa juuri kyseessä ole­van toimi­paikan eri­ty­ispi­irteitä.

Paikallinen hakukoneoptimointi on aina hyvä investointi

Paikalli­nen hakuko­neop­ti­moin­ti, kuten muukin hakuko­neop­ti­moin­ti, on aina investoin­ti tule­vaisu­u­teen.

Paikalli­nen SEO kan­nat­taa siis aina, jos yri­tyk­sesi toimii tiety­il­lä alueil­la.

Asi­akkaat, jot­ka hake­vat paikallisia palvelui­ta, ovat usein valmi­ita tekemään ostopäätök­sen nopeasti. Paran­ta­mal­la hakuko­nenäkyvyyt­täsi voit jatku­vasti tavoit­taa poten­ti­aal­isia asi­akkai­ta juuri sil­loin, kun he ovat valmi­ita osta­maan. Tämä tarkoit­taa, että hyvä paikalli­nen SEO voi merkit­tävästi kas­vat­taa myyn­tiäsi ja vahvis­taa yri­tyk­sesi ase­maa paikallisil­la markki­noil­la.

Hakukoneoptimoinnilla on laaja vaikutus

Hakuko­neop­ti­moin­ti tehostaa kaikkia markki­noin­nin toimen­piteitä, kos­ka SEO-toimen­piteet paran­ta­vat aina samaan aikaan sivus­ton laat­ua sekä käytet­tävyyt­tä.

Laadukas ja käyt­täjäys­tävälli­nen sivus­to houkut­telee tehokkaam­min uusia asi­akkai­ta ja lisää kon­ver­sioiden määrää.

SEO vaikut­taa suo­raan myös esimerkik­si Google-main­on­taan, paran­taen main­os­ten tehokku­ut­ta ja lask­ien klikki­hin­to­ja. Eli hyvin opti­moitu verkko­sivus­to ei ain­oas­taan paran­na orgaanista näkyvyyt­tä, vaan paran­taa myös mak­se­tun main­on­nan tulok­sia, tehden koko markki­noin­tis­trate­gias­ta kus­tan­nuste­hokkaam­man ja tehokkaam­man.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.