Suomessa Google on ylivoimaisesti käytetyin hakukone (markkinaosuus 97%). Googlella on siis merkittävä rooli – Google-optimointi on hakukoneoptimointia nimenomaan Googlea varten. Optimoinnin tavoitteena on saada verkkosivusto sijoittumaan korkeammalle hakutulossivuilla, mikä lisää sivuston näkyvyyttä ja houkuttelee enemmän kävijöitä.

Mitä Google-optimointi on?

Google-opti­moin­ti eli SEO, on pro­ses­si, jon­ka avul­la paran­ne­taan verk­ko­si­vus­ton näky­vyyt­tä Googlen orgaa­ni­sis­sa eli mak­sut­to­mis­sa haku­tu­lok­sis­sa.

SEO koos­tuu monis­ta eri osa-alueis­ta, joi­hin kuu­lu­vat avain­sa­na­tut­ki­mus, sisäl­lön opti­moin­ti, tek­ni­nen opti­moin­ti, link­kien raken­ta­mi­nen ja käyt­tä­jä­ko­ke­muk­sen paran­ta­mi­nen. Näi­den osa-aluei­den hal­lin­ta ja yhdis­tä­mi­nen ovat avai­na­se­mas­sa tehok­kaan SEO-stra­te­gian luo­mi­ses­sa.

Miten Google toimii?

Haku­ko­neet, kuten Google, käyt­tä­vät moni­mut­kai­sia algo­rit­me­ja etsiäk­seen, indek­soi­dak­seen ja jär­jes­tääk­seen verk­ko­si­vu­ja haku­tu­lok­sis­sa. Tämä pro­ses­si voi­daan jakaa kol­meen pää­vai­hee­seen:

  1. Craw­ling: Haku­ko­neen robo­tit craw­laa­vat eli etsi­vät ja löy­tä­vät uusia tai päi­vi­tet­ty­jä sivu­ja ver­kos­sa. Nämä robo­tit liik­ku­vat sivul­ta toi­sel­le seu­raa­mal­la link­ke­jä ja kerää­vät tie­toa sivus­to­jen sisäl­lös­tä.
  2. Indexing: Kun haku­ko­neen robo­tit ovat löy­tä­neet sivun, se tal­len­ne­taan haku­ko­neen indek­siin. Indek­si on val­ta­va tie­to­kan­ta kai­kis­ta löy­de­tyis­tä sivuis­ta, ja se sisäl­tää tie­toa sivu­jen sisäl­lös­tä, raken­tees­ta ja muis­ta omi­nai­suuk­sis­ta.
  3. Ran­king: Kun käyt­tä­jä tekee haun, haku­ko­ne etsii tie­dois­taan rele­van­tit sivut ja jär­jes­tää ne haku­tu­los­si­vul­la. Sijoi­tuk­seen vai­kut­ta­vat monet teki­jät, kuten avain­sa­no­jen osu­vuus, sivun auk­to­ri­teet­ti, sivun nopeus ja käyt­tä­jä­ko­ke­mus.

Algo­rit­mi kehit­tyy jat­ku­vas­ti, ja Google jul­kai­see­kin sään­nöl­li­ses­ti päi­vi­tyk­siä paran­taak­seen haku­tu­los­ten laa­tua ja tor­juak­seen haku­ko­nei­den mani­pu­loin­tiy­ri­tyk­siä.

Googlen algoritmipäivitykset

Googlen tavoi­te on tar­jo­ta käyt­tä­jil­leen mah­dol­li­sim­man rele­vant­tia ja laa­du­kas­ta sisäl­töä. Lisäk­si Google halu­aa vas­ta­ta käyt­tä­jien hakuin­ten­tioon mah­dol­li­sim­man hyvin — ja sik­si Google kehit­tää algo­rit­mi­aan jat­ku­vas­ti.

Eli täs­tä syys­tä myös algo­rit­mi­päi­vi­tyk­siä tulee jat­ku­vas­ti, toi­set päi­vi­tyk­set ovat suu­rem­pia, toi­set pie­nem­piä.

Algo­rit­mi­päi­vi­tyk­siä ei tar­vit­se pelä­tä, jos Google-opti­moin­tia on teh­ty sivus­tol­le eet­ti­ses­ti ja hyvin. Jos sivus­tol­la­si on laa­du­kas­ta sisäl­töä, ja sivus­tol­le on toteu­tet­tu haku­ko­neop­ti­moin­tia par­hai­den käy­tän­tö­jen mukai­ses­ti sekä Googlen Gui­de­li­ne­sien mukai­ses­ti, voi sivus­to­si ennen­min­kin vain hyö­tyä algo­rit­mi­päi­vi­tyk­sis­tä.

Algo­rit­mi­päi­vi­tyk­set ovat kar­si­neet ja kar­si­vat jat­ku­vas­ti ns. black hat ‑meto­dien käyt­tä­jiä.

Googlen hakutulosten sijoituksiin vaikuttavia tekijöitä on yli 200

On tär­ke­ää ymmär­tää, että nämä 200 eri teki­jää eivät ole kaik­ki sama­nar­voi­sia. Osal­la teki­jöis­tä on suu­rem­pi mer­ki­tys kuin toi­sil­la. (Google ei myös­kään ker­ro jul­ki­ses­ti kaik­kea.)

Esi­mer­kik­si sivus­ton nopeus, laa­du­kas sisäl­tö ja mobii­liys­tä­väl­li­syys ovat kor­keal­la pai­no­tus­lis­tal­la. Tämä tar­koit­taa sitä, että var­sin­kin näi­hin teki­jöi­hin kan­nat­taa panos­taa, kos­ka se paran­taa sivus­ton näky­vyyt­tä haku­tu­lok­sis­sa.

Jokai­nen sivus­to on oma uniik­ki koko­nai­suu­ten­sa, samat toi­men­pi­teet eivät toi­mi kai­kil­la sivus­toil­la.

Google-opti­moin­ti on koko­nais­val­tais­ta työ­tä ja eri osa-alu­eet vaa­ti­vat eri­lais­ta huo­mio­ta. Oleel­lis­ta on osa­ta hah­mot­taa eri osa-aluei­den ja toi­men­pi­tei­den välis­tä hie­rar­ki­aa. Lisäk­si on tär­ke­ää ottaa huo­mioon sivus­to­koh­tai­set tar­peet ja tavoit­teet.

Vaik­ka Google-sijoi­tuk­siin vai­kut­ta­via teki­jöi­tä on yli 200, fokusoi­mal­la kes­kei­siin seik­koi­hin voit saa­vut­taa jo mer­kit­tä­vää paran­nus­ta haku­ko­ne­nä­ky­vyy­des­sä­si. SEO-työs­sä on tär­keä näh­dä met­sä puil­ta.

Tärkeimmät vinkit Google-optimointiin

Avainsanojen merkitys Google-optimoinnissa

Opti­moi­mal­la verk­ko­si­vus­to­si avain­sa­noil­le, jot­ka ovat rele­vant­te­ja lii­ke­toi­min­nal­le­si, voit paran­taa mah­dol­li­suuk­sia­si näkyä kor­keam­mal­la haku­tu­lok­sis­sa ja hou­ku­tel­la oikean­lais­ta lii­ken­net­tä sivus­tol­le­si.

Hyvin vali­tut avain­sa­nat aut­ta­vat myös koh­den­ta­maan sisäl­töä­si ja tar­joa­maan kävi­jöil­le juu­ri sitä, mitä he etsi­vät.

1. Tee laaja avainsanatutkimus ja tutki eri avainsanojen hakuintentiota

Kes­ki­ty kat­ta­vaan avain­sa­na­tut­ki­muk­seen ja ana­ly­soi käyt­tä­jien hakuin­ten­tio. Tämä aut­taa sinua valit­se­maan oikeat avain­sa­nat ja kehit­tä­mään sisäl­tö­jä­si käyt­tä­jien tar­pei­den mukai­ses­ti.

Mitä parem­min pys­tyt sisäl­löis­sä­si vas­taa­maan asiak­kaan hakuun, sitä kor­keam­mal­le Google sivus­toa­si arvos­taa.

Avain­sa­no­jen haku­mää­riä sekä kil­pai­lu­ti­lan­net­ta on myös tär­keä ana­ly­soi­da, jot­ta pys­tyt valit­se­maan stra­te­gi­ses­ti sinul­le tehok­kaim­mat avain­sa­nat, joil­la näky­vyy­des­tä on kan­nat­ta­vaa läh­teä kil­pai­le­maan.

Ohje avain­sa­na­tut­ki­muk­sen toteu­tuk­seen!

Sivun sisältöjen optimointi

2. Tuota laadukasta ja relevanttia sisältöä

Google pyr­kii tar­joa­maan käyt­tä­jil­leen paras­ta mah­dol­lis­ta sisäl­töä, joten sivus­to­si sisäl­lön tulee olla infor­ma­tii­vis­ta, hyvin kir­joi­tet­tua ja uniik­kia. Eli tar­joa käyt­tä­jil­le arvo­kas­ta ja rele­vant­tia tie­toa, joka vas­taa hei­dän kysy­myk­siin­sä ja/tai rat­kai­see hei­dän ongel­mi­aan.

Esi­mer­kik­si blo­gi on lois­ta­va paik­ka jul­kais­ta tasai­ses­ti uut­ta sisäl­töä. Blo­gis­sa pys­tyt myös huo­mioi­maan osto­po­lun eri­vai­heet ja tar­joa­maan kiin­nos­ta­vaa sisäl­töä osto­po­lun eri vai­heis­sa ole­vil­le poten­ti­aa­li­sil­le asiak­kail­le.

Kes­ki­ty yhdel­lä sivul­la yhteen pää­avain­sa­naan ja yhteen aihe­ko­ko­nai­suu­teen, näin pidät sisäl­löt sel­keä­nä niin käyt­tä­jil­le kuin haku­ko­neil­le.

Tääl­tä löy­dät tar­kem­mat vin­kit avain­sa­no­jen käyt­töön.

3. Kirjoita uniikit meta-tiedot

Meta-tie­dot aut­ta­vat haku­ko­nei­ta ymmär­tä­mään sivusi sisäl­tö­jä parem­min — meta­tie­to­jen opti­moin­ti on kes­kei­ses­sä roo­lis­sa näky­vyy­den kan­nal­ta. Meta­tie­dot eli meta tit­le ja meta desc­rip­tion (kuvaus) ovat ne “otsik­ko” ja “kuvaus”, jot­ka näky­vät Googlen haku­tu­lok­sis­sa. 

Meta­tie­dot ovat myös ensim­mäi­nen asia jon­ka kävi­jä näkee Googles­sa — se on siis myös paik­ka­si erot­tua jou­kos­ta! Hyvin muo­toil­lut meta­tie­dot hou­kut­te­le­vat käyt­tä­jiä klik­kaa­maan juu­ri sinun link­kiä­si.

4. Optimoi URL-rakenteet

SEO-ystä­väl­li­set URL-osoit­teet ovat sel­kei­tä ja lyhyi­tä, eli väl­tä lii­an pit­kiä ja moni­mut­kai­sia osoit­tei­ta. URL-osoit­teen oli­si hyvä olla mah­dol­li­sim­man kuvaa­va ja sisäl­tää sivun tär­kein avain­sa­na.

5. Optimoi kuvat

Kuvien opti­moin­ti paran­taa sivun lataus­no­peut­ta ja tekee sivus­tos­ta­si saa­vu­tet­ta­vam­man.

Älä siis siir­rä iso­ja kuva­tie­dos­to­ja sivus­tol­le­si, vaan pyri aina ensin pie­nen­tä­mään ja kompres­soi­maan kuvat, ennen kuin siir­rät ne sivus­tol­le­si.

Käy­tä kuvaa­via alt-teks­te­jä ja tie­dos­to­ni­miä, jot­ka sisäl­tä­vät avain­sa­no­ja. Tämä aut­taa haku­ko­nei­ta ymmär­tä­mään kuvan sisäl­lön ja paran­taa myös kuva­haun tulok­sia.

6. Kiinnitä huomiota sisäiseen linkkirakenteeseen

Sisäi­set lin­kit ovat tär­kei­tä kävi­jöil­le, lisäk­si ne aut­ta­vat myös haku­ko­nei­ta ymmär­tä­mään sivus­to­si raken­net­ta ja hie­rar­ki­aa parem­min.

Opti­maa­li­sen verk­ko­si­vus­ton raken­teen tuli­si mah­dol­lis­taa, että kaik­ki kes­kei­nen sisäl­tö on saa­vu­tet­ta­vis­sa vain paril­la klik­kauk­sel­la. Tämä paran­taa käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta ja vies­tit­tää haku­ko­neil­le sivu­jen tär­key­des­tä.

Tekninen optimointi

7. Sivuston on tärkeää olla teknisesti kunnossa sekä hakukoneystävällinen

Tar­kis­ta, että sivus­to­si on aina­kin nopea ja tur­val­li­nen (SSL-ser­ti­fi­kaat­ti). Jos sivus­to­si esi­mer­kik­si toi­mii hitaas­ti, voi tämä hei­ken­tää suu­res­ti haku­ko­ne­si­joi­tuk­sia­si.

Res­pon­sii­vi­nen design ja mobii­liys­tä­väl­li­syys ovat vält­tä­mät­tö­miä nyky­ai­kai­sel­le verk­ko­si­vus­tol­le, sil­lä yhä suu­rem­pi osa käyt­tä­jis­tä selaa verk­koa mobii­li­lait­teil­la. Var­mis­ta siis, että sivus­to­si toi­mii hyvin kai­kil­la lait­teil­la ja kai­kil­la eri kokoi­sil­la näy­töil­lä.

Google käyt­tää ensi­si­jai­ses­ti sivus­to­si mobii­li­ver­sio­ta indek­soin­tiin ja sijoi­tus­ten mää­rit­tä­mi­seen, joten mobii­liys­tä­väl­li­syys ja nopeus ovat kes­kei­ses­sä roo­lis­sa.

Tääl­tä löy­dät lisää tie­toa sekä vink­ke­jä tek­ni­seen haku­ko­neop­ti­moin­tiin!

Sivun ulkoinen optimointi

8. Sivun ulkoinen optimointi eli Off-page SEO

Laa­duk­kaat ja rele­van­tit ulkoi­set lin­kit, jot­ka osoit­ta­vat sivus­tol­le­si vai­kut­ta­vat posi­tii­vi­ses­ti haku­ko­ne­si­joi­tuk­siin. Raken­na luo­tet­ta­vaa ja laa­du­kas­ta link­ki­ver­kos­toa — väl­tä huo­no­jen link­kien hank­ki­mis­ta (älä myös­kään sor­ru osta­maan link­ke­jä — oste­tuil­la lin­keil­lä pyri­tään aina mani­pu­loi­maan Googlea).

Ulkoi­set lin­kit ja brän­di­mai­nin­nat muil­la sivus­toil­la toi­mi­vat Googlen sil­mis­sä suo­si­tuk­si­na verk­ko­si­vus­tol­le­si ja ne voi­vat mer­kit­tä­väs­ti paran­taa sivus­to­si ase­maa haku­ko­neis­sa — kun taas epä­luo­tet­ta­vat lin­kit saat­ta­vat hei­ken­tää sivus­to­si uskot­ta­vuut­ta ja haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä.

Google pyr­kii jat­ku­vas­ti tun­nis­ta­maan parem­min ja tehok­kaam­min näi­tä epäeet­ti­siä kei­no­ja sekä eri­lai­sia sivus­to­ver­kos­to­ja.

Analytiikka ja seuranta

9. SEO optimointi vaatii jatkuvaa seurantaa ja kehitystä

SEO opti­moin­ti pro­ses­sin alus­sa on tär­ke­ää mää­rit­tää sel­keät tavoit­teet, mitä haluat opti­moin­nil­la saa­vut­taa. Lisäk­si on tär­ke­ää mää­rit­tää mit­ta­rit, mil­lä tulok­sia pys­ty­tään jat­kos­sa seu­raa­maan.

Ana­ly­tii­kan seu­raa­mi­nen on olen­nais­ta SEO-stra­te­gian onnis­tu­mi­sen arvioi­mi­sek­si ja jat­ku­vak­si paran­ta­mi­sek­si. Seu­ran­ta aut­taa ymmär­tä­mään, mikä toi­mii ja mikä ei, sekä teke­mään data­pe­rus­tei­sia pää­tök­siä.

Seu­raa siis sivus­to­si suo­ri­tus­ky­kyä ja ana­ly­soi tulok­sia sään­nöl­li­ses­ti, jot­ta voit kehit­tää sivus­toa­si oike­aan suun­taan.

Miksi SEO on niin tärkeää jokaiselle yritykselle?

  1. Lähes 90 % kulut­ta­jis­ta aloit­taa tuot­tei­den ja pal­ve­lui­den etsi­mi­sen haku­ko­neis­ta
  2. Ensim­mäi­set 3 orgaa­nis­ta haku­tu­los­ta kerää­vät lähes 70 % kai­kis­ta klik­kauk­sis­ta
  3. Googlen toi­sel­le haku­tu­los­si­vul­le siir­tyy vain alle 1 %
  4. SEO aut­taa sinua tavoit­ta­maan oikeat asiak­kaat, jot­ka etsi­vät juu­ri sinun tar­joa­mia­si tuot­tei­ta tai pal­ve­lui­ta
  5. Orgaa­ni­nen lii­ken­ne on pit­kä­kes­toi­nen, ennus­tet­ta­va ja kus­tan­nus­te­ho­kas tapa saa­da kävi­jöi­tä sivus­tol­le ver­rat­tu­na mak­sul­li­seen mai­non­taan
  6. SEOn avul­la tavoi­te­tut asiak­kaat ovat usein laa­duk­kaam­pia ja toden­nä­köi­sem­min suo­rit­ta­vat halu­tun toi­min­non, kuten ostok­sen tai yhtey­den­o­ton
  7. Toi­sin kuin mak­sul­li­nen mai­non­ta, SEOn tulok­set kes­tä­vät pit­kään ja voi­vat tuot­taa lii­ken­net­tä ja lii­de­jä vie­lä kuu­kausien tai jopa vuo­sien pääs­tä

Miksi Google hakukoneoptimointi kannattaa?

Google-opti­moin­nin tar­koi­tuk­se­na on lisä­tä yri­tyk­se­si näky­vyyt­tä Googlen haku­tu­lok­sis­sa. Kas­va­tat lii­ke­toi­min­taa­si, kun aidos­ti poten­ti­aa­li­set asiak­kaat löy­tä­vät yri­tyk­se­si luok­se.

Suu­rin osa asiak­kai­den osto­po­luis­ta alkaa nime­no­maan Googles­ta. Ne yri­tyk­set, jot­ka löy­ty­vät Googlen haku­tu­lok­sien ensim­mäi­sel­tä sivul­ta (ja var­sin­kin siel­tä kär­jes­tä), kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas hei­dän tar­jon­taan­sa etsii, nap­paa­vat suu­rim­man osan näis­tä asiak­kais­ta.

Kun onnis­tut saa­maan yri­tyk­se­si verk­ko­si­vut sinul­le tär­keil­lä avain­sa­noil­la Googlen haku­tu­lok­sien kär­keen, saat sitä kaut­ta jat­ku­vas­ti lisää rele­vant­tia lii­ken­net­tä sivus­tol­le­si — mak­sut­ta (eli jokai­ses­ta klik­kauk­ses­ta ei tar­vit­se­kaan mak­saa, kun orgaa­ni­nen näky­vyys on kun­nos­sa).

Google-optimoinnin hinta

Ammat­ti­mai­ses­ti toteu­te­tun Google-opti­moin­nin hin­ta on noin 500‑2000€ / kuu­kau­des­sa, riip­puen muun muas­sa sivus­ton laa­juu­des­ta sekä tavoit­teis­ta. Tun­ti­hin­ta on noin 100–200€ riip­puen teki­jän osaa­mi­ses­ta sekä koke­muk­ses­ta.

SEOn koko­nais­val­tai­nen ymmär­rys on tär­ke­ää tehok­kaan SEO-stra­te­gian kehit­tä­mi­ses­sä, jot­ta aikaa ei tuh­la­ta tar­peet­to­maan hie­no­sää­töön ja vii­lai­luun, vaan suun­na­taan resurs­sit toi­men­pi­tei­siin, jot­ka todel­la edis­tä­vät tavoit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta.

Laa­du­kas ja hyvin toteu­tet­tu haku­ko­neop­ti­moin­ti tuo aitoa arvoa ja lii­ke­vaih­toa pit­kään — usein jopa vuo­sien ajan itse pal­ve­lun toteut­ta­mi­sen jäl­keen.

Eettinen SEO optimointi tarjoaa pitkäaikaista näkyvyyttä

Laa­duk­kaas­ti toteu­tet­tu Google-opti­moin­ti on kan­nat­ta­va sijoi­tus tule­vai­suu­teen, kos­ka se tar­jo­aa pit­kä­ai­kais­ta näky­vyyt­tä, koh­den­net­tua ja laa­du­kas­ta lii­ken­net­tä sekä kes­tä­viä tulok­sia.

Esi­merk­ki­ti­lan­ne — pal­ve­lui­ta­si hae­taan tie­tyil­lä avain­sa­noil­la Googles­ta tuhan­sia ker­to­ja, joka kuu­kausi.

Tämä suu­ri jouk­ko poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta löy­tää ne yri­tyk­set, joi­den verk­ko­si­vus­to on siel­lä Googlen ensim­mäi­sel­lä haku­tu­los­si­vul­la näky­vil­lä.

Jos yri­tyk­se­si verk­ko­si­vus­to ei löy­dy näi­den haku­tu­lok­sien jou­kos­ta, valuu tämä laa­du­kas lii­ken­ne suo­raan kil­pai­li­joi­de­si syliin.

Mut­ta…

Entä­pä JOS, yri­tyk­se­si verk­ko­si­vus­to löy­tyi­si­kin Googlen haku­tu­lok­sien ensim­mäi­sel­tä sivul­ta, kun nämä poten­ti­aa­li­set asiak­kaat käyt­tä­vät Googles­sa yri­tyk­sel­le­si tär­kei­tä avain­sa­no­ja, ja etsi­vät tar­joa­maa­si?

Entä­pä jos, sai­sit osan täs­tä jat­ku­vas­ta lii­ken­tees­tä ohjat­tua kil­pai­li­joi­den sijaan juu­ri sinun yri­tyk­se­si koti­si­vuil­le? Jat­ku­vas­ti, joka kuu­kausi ja vie­lä ilmai­sek­si?

Brändihakujen lisäksi on tärkeää löytyä myös palveluilla/tuotteilla

Usein yri­tyk­sen verk­ko­si­vus­to löy­tyy Googlen haku­tu­lok­sis­ta brän­di­hauil­la, eli sil­loin, kun asiak­kaat osaa­vat etsiä yri­tys­tä­si suo­raan nimel­lä.

Mut­ta jos haluat kas­vaa ja tavoit­taa uusia asiak­kai­ta, jot­ka eivät vie­lä tun­ne yri­tys­tä­si, on sil­loin äärim­mäi­sen tär­ke­ää löy­tyä haku­tu­lok­sis­ta myös sil­loin, kun poten­ti­aa­li­set asiak­kaat hake­vat pel­käs­tään tar­joa­maa­si.

SEO mah­dol­lis­taa koh­den­ne­tun lii­ken­teen hou­kut­te­le­mi­sen sivus­tol­le­si. Kun sivus­to­si näkyy kor­keal­la haku­tu­lok­sis­sa, se tavoit­taa juu­ri ne käyt­tä­jät, jot­ka etsi­vät tar­joa­mia­si tuot­tei­ta tai pal­ve­lui­ta.