Kotisivujen tekeminen…on kuin talon rakentamista ilman laastia ja vasaraa

Näin kotisivujen rakentaminen sujuu verkkosivuinsinööri Meion kanssa
Näin uskallan väittää! Tämä vertailu on tarpeellista erityisesti siksi, että kotisivut ovat yrityksesi virtuaalinen kotitalo verkossa – nykyään usein vielä jopa sitä kivijalkaa tärkeämpi ja monin kerroin vieraillumpi kohde. Siksi yrityksesi virtuaalinen talo on syytä rakentaa pieteetillä, kuten rakentaisit sen fyysisenkin liikkeen.

Näin kotisivujen rakentaminen sujuu verkkosivuinsinööri Meion kanssa

Itse en ole tiilestä, semen­tistä tai puus­ta raken­net­tu­jen talo­jen asiantun­ti­ja, mut­ta sen sijaan vir­tu­aal­i­sista kodeista eli yri­tys­ten verkko­sivuista tiedän yhtä ja toista, ja olen rak­en­tanut koti­sivu­ja yri­tyk­sille jo läh­es 10 vuo­den ajan. Tätä verkko­sivuinsinööriä voi siis olla hyödyl­listä kuun­nel­la.

Koti­sivu­jen rak­en­t­a­mi­nen on taval­laan hyvin abstrak­tia puuhaa, joten raken­nus­pro­jek­tin kaik­ki tärkeät ulot­tuvu­udet eivät aina heti ole selkeitä asi­akkaille. Kun ver­taamme koti­sivu­jen tekemistä talon rak­en­tamiseen, moni asia konkreti­soituu ja avau­tuu eri taval­la

Lähde­tään siis tutus­tu­maan koti­sivu­jen rak­en­tamiseen talon­raken­nuk­sen kaut­ta!

1. Hyvät kotisivut ovat kuin talon vankat perustukset

Sik­si tämä on tärkeä ensim­mäi­nen askel. Talon rak­en­tamises­sa perus­tuk­set ja runko ovat tärkeitä tuki­rak­en­tei­ta, joiden varaan kaik­ki muu rak­en­tuu. Perus­tusten on olta­va tuke­vat ja kestävät, jot­ta talo pysyy pystyssä. 

Koti­sivu­jen rak­en­tamises­sa hyvin suun­nitel­tu ja toimi­va verkko­sivus­to on poh­ja sekä hyvälle käyt­täjäkoke­muk­selle, Google-näkyvyy­delle että muulle digi­markki­noin­nille, jon­ka ohjaat verkko­sivuille­si.

Sinä omi­s­tat verkko­sivusi, ja päätät sen toimin­nal­lisuuk­sista ja sisäl­löstä. Vaik­ka kaik­ki somekana­vat kaa­tu­isi­vat, on verkko­sivus­tosi eli vir­tu­aa­li­nen kotisi pystyssä ja valmis vas­taan­ot­ta­maan asi­akkai­ta!

2. Kotisivujen arkkitehtuuri määrittää käyttäjäkokemusta

Talon raken­nuk­ses­sa arkkite­hti laatii talon suun­nitel­man, määrit­täen sen ulkonäön ja toimin­nal­lisu­u­den, kuten huone­järjestyk­sen ja mate­ri­aali­valin­nat.

Minä toimin koti­sivu­je­si arkkite­ht­inä, poh­tien samo­ja asioi­ta vir­tu­aal­i­talos­sasi. Ulkonäkö ja toimin­nal­lisu­udet ovat äärim­mäisen tärkeitä verkko­sivus­tol­lakin ja takaa­vat sen, että verkko­sivus­to näyt­tää hyvältä, on help­po ja miel­lyt­tävä käyt­tää ja esimerkik­si latau­tuu nopeasti.

Huone­järjestyk­sen pohtimises­sa apunani on mm. avain­sanatutkimus ja sen poh­jal­ta tehty suun­nitel­ma sivus­ton rak­en­teesta. Avain­sanatutkimuk­sel­la selvitän, mil­laisia huonei­ta (eli sivu­ja) vir­tu­aa­likoti­isi kan­nat­taa rak­en­taa – siis mil­laisia asioi­ta käyt­täjät ylipäätään hake­vat, ja mitkä asi­at (eli saman hakuin­ten­tion avain­sanat) on syytä ryh­mitel­lä samaan huoneeseen parhaan löy­det­tävyy­den takaamisek­si.

Jos toisi­aan hyvin lähel­lä ole­vat tuot­teet on ripotel­tu mon­een eri huoneeseen, ei asi­akas oikein tiedä, mihin niistä hänen tulisi men­nä saadak­seen halu­a­mansa. Ja sama pätee avain­sanoi­hin: jos samaa tarkoit­ta­vat avain­sanat on ripotel­tu mon­elle eri sivulle, ei Google tiedä, mikä sivu sen tulisi nos­taa haku­tu­lok­si­in kun asi­akas etsii tietyl­lä avain­sanal­la – ja täl­löin Google ei vält­tämät­tä nos­ta niistä mitään.

Huone­järjestys liit­tyy myös selkeään nav­i­gaa­tioon ja linki­tyk­si­in – halu­athan, että käyt­täjä löytää hel­posti etsimän­sä, eikä jää eksyk­sis­sä pyörimään sivus­tosi syöverei­hin, lop­ul­ta läh­tien ovet paukkuen?

3. Kotisivujen visuaalisuus eli virtuaalisen talosi sisustus

Seu­raavak­si koti­sivu­jen tekem­i­nen ete­nee sis­us­tuk­seen – ja kuka­pa muu kuin minä se taas tääl­lä häärin, täl­lä ker­taa sis­us­tus­su­un­nit­teli­jan hat­tu päässäni!

Yhtä lail­la, kun oike­as­sa talos­sa maalit, huoneka­lut, valaisimet ja muut yksi­tyisko­h­dat tekevät talosta juuri tei­dän yri­tyk­senne näköisen, sama pätee verkko­sivuil­la. Värit, fontit, kuvat ja graafiset ele­men­tit raken­netaan ja val­i­taan niin, että koti­sivut ovat miel­lyt­tävät, har­moniset ja yri­tyk­senne brändin mukaiset.

4. Verkkosivujen julkaisu ja virtuaalitalon rakennustarkastus

Talon valmis­tut­tua raken­nus­tarkas­ta­ja varmis­taa, että se täyt­tää raken­nus­määräyk­set ja on tur­valli­nen asua. Yri­tyk­sesi koti­sivut on yhtä lail­la tes­tat­ta­va niiden valmis­tut­tua, ja siitä pitää huolen vir­tu­aalisen kotisi raken­nus­tarkas­ta­ja Meio Oy!

Sivus­to mm. tes­tataan eri selaimil­la ja lait­teil­la, jot­ta varmis­te­taan sen toimivu­us ja käytet­tävyys. Tes­taamme myös, että kaik­it linkit sivu­jen välil­lä toimi­vat – eli että ovet eri sivu­jen välil­lä ovat auki niin käyt­täjien kuin Googlen bot­tien men­nä ja tul­la.

5. Rakennetaan kotisivuille kestävää näkyvyyttä

Nyt talol­lasi on vankat perus­tuk­set, se toimii käytössä, on hyvän­näköi­nen, ja asi­akkaat löytävät hel­posti etsimän­sä. Main­io­ta – näin meil­lä on hyvä poh­ja alkaa rak­en­taa kestävää näkyvyyt­tä, eli brändin ja palveluiden/tuotteiden tun­net­tuut­ta. 

Hyvän­näköiselle ja hyvin toimi­valle sivus­tolle kel­paa houkutel­la käyt­täjiä hakuko­neop­ti­moin­nin ja Google-main­on­nan keinoin! Main­on­ta toimii parem­min sil­loin, kun sivus­ton laatupis­teet ovat korkeat, ja sivus­to sijoit­tuu hyvin orgaani­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa sil­loin, kun se on selkeä, infor­mati­ivi­nen ja help­po käyt­tää ja ymmärtää sekä Googlelle että käyt­täjille. Kaik­ki nämä ovat asioi­ta, joista pidimme huol­ta koti­sivu­je­si raken­nus­pro­jek­tin aikana.

Houkutel­laan käyt­täjät luok­senne, tutus­tu­maan yri­tyk­senne vir­tu­aalisen kodin eri huoneisi­in. Sil­lä on rahan­hukkaa lait­taa kovasti rahaa liiketi­lan sis­us­tuk­seen, ellei yksikään asi­akas löy­dä sinne, vai mitä?

6. Niin talo kuin kotisivut tarvitsevat ylläpitoa ja päivittämistä

Vaik­ka talo on valmis, eihän sitä voi jät­tää oman onnen­sa nojaan, vaan se vaatii jatku­vaa huoltoa, kuten putk­isto­jen tarkas­tuk­sia ja rak­en­tei­den ylläpi­toa.

Tai ajat­telepa vaik­ka yri­tyk­sen uut­ta upeaa liiketi­laa, jota ei sen valmis­tu­misen jäl­keen koskaan siiv­ota, kun­nos­te­ta tai muutenkaan päivitetä. Ajan myötä se ei ole enää kovin edus­ta­van näköi­nen, eikä vedä väkeä samaan malli­in kuin ava­jais­ten alkuhu­uman aikaan!

Samal­la taval­la valmis verkko­sivus­to tarvit­see päiv­i­tyk­siä, kor­jauk­sia ja sisäl­lön ylläpi­toa, jot­ta se pysyy tur­val­lise­na, toimi­vana, houkut­tel­e­vana ja ajan tasal­la.

Joten kun koti­sivu­jen tekem­i­nen kanssani ete­nee julka­isu­un, en jätä asi­akas­tani ja sivus­toa oman onnen­sa nojaan, vaan min­ul­ta saat myös sivus­ton nor­maalit ylläpi­topalve­lut – sekä tietenkin palve­lut verkko­sivus­ton ja sen asi­akaskoke­muk­sen edelleen kehit­tämiseen.

Myös hakuko­neop­ti­moin­ti vaatii sivus­ton jatku­vaa seu­ran­taa ja päiv­i­tys­tä, jot­ta se löy­tyy halu­tu­il­la avain­sanoil­la Google-hauista ja kas­vat­taa näkyvyyt­tään jatkos­sa.

7. Laajennetaan virtuaalista kotianne yhdessä

Toimi­van, akti­ivisen ja asi­akkai­ta halu­a­van yri­tyk­sen verkko­sivus­ton kehit­tämi­nen ja hakuko­neop­ti­moin­ti ei tule koskaan valmi­ik­si. Se on jatku­va, akti­ivi­nen pros­es­si, mis­sä ideoidaan, toteutetaan ja mitataan. Näin saadaan jatku­vasti tehostet­tua ja laa­jen­net­tua liike­toim­intaa digi­markki­noin­nin keinoin.

Kun yri­tyk­sel­länne on uut­ta ker­rot­tavaa, uusia palvelu­ja, tuot­tei­ta, työn­tek­i­jöitä, blogikir­joituk­sia tai vaik­ka ref­er­ensse­jä, raken­netaan niille omat huoneet yri­tyk­senne vir­tu­aaliseen koti­in, mis­sä käyt­täjät pää­sevät tutus­tu­maan niihin kaikessa rauhas­sa.

Rakennetaan teidänkin yritykselle vankka ja näyttävä koti verkkoon, minne asiakkaanne löytävät, missä he viihtyvät, ja missä syntyy kauppaa.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.