Näin uskallan väittää! Tämä vertailu on tarpeellista erityisesti siksi, että kotisivut ovat yrityksesi virtuaalinen kotitalo verkossa – nykyään usein vielä jopa sitä kivijalkaa tärkeämpi ja monin kerroin vieraillumpi kohde. Siksi yrityksesi virtuaalinen talo on syytä rakentaa pieteetillä, kuten rakentaisit sen fyysisenkin liikkeen.
Näin kotisivujen rakentaminen sujuu verkkosivuinsinööri Meion kanssa
Itse en ole tiilestä, sementistä tai puusta rakennettujen talojen asiantuntija, mutta sen sijaan virtuaalisista kodeista eli yritysten verkkosivuista tiedän yhtä ja toista, ja olen rakentanut kotisivuja yrityksille jo lähes 10 vuoden ajan. Tätä verkkosivuinsinööriä voi siis olla hyödyllistä kuunnella.
Kotisivujen rakentaminen on tavallaan hyvin abstraktia puuhaa, joten rakennusprojektin kaikki tärkeät ulottuvuudet eivät aina heti ole selkeitä asiakkaille. Kun vertaamme kotisivujen tekemistä talon rakentamiseen, moni asia konkretisoituu ja avautuu eri tavalla.
Lähdetään siis tutustumaan kotisivujen rakentamiseen talonrakennuksen kautta!
1. Hyvät kotisivut ovat kuin talon vankat perustukset
Siksi tämä on tärkeä ensimmäinen askel. Talon rakentamisessa perustukset ja runko ovat tärkeitä tukirakenteita, joiden varaan kaikki muu rakentuu. Perustusten on oltava tukevat ja kestävät, jotta talo pysyy pystyssä.
Kotisivujen rakentamisessa hyvin suunniteltu ja toimiva verkkosivusto on pohja sekä hyvälle käyttäjäkokemukselle, Google-näkyvyydelle että muulle digimarkkinoinnille, jonka ohjaat verkkosivuillesi.
Sinä omistat verkkosivusi, ja päätät sen toiminnallisuuksista ja sisällöstä. Vaikka kaikki somekanavat kaatuisivat, on verkkosivustosi eli virtuaalinen kotisi pystyssä ja valmis vastaanottamaan asiakkaita!
2. Kotisivujen arkkitehtuuri määrittää käyttäjäkokemusta
Talon rakennuksessa arkkitehti laatii talon suunnitelman, määrittäen sen ulkonäön ja toiminnallisuuden, kuten huonejärjestyksen ja materiaalivalinnat.
Minä toimin kotisivujesi arkkitehtinä, pohtien samoja asioita virtuaalitalossasi. Ulkonäkö ja toiminnallisuudet ovat äärimmäisen tärkeitä verkkosivustollakin ja takaavat sen, että verkkosivusto näyttää hyvältä, on helppo ja miellyttävä käyttää ja esimerkiksi latautuu nopeasti.
Huonejärjestyksen pohtimisessa apunani on mm. avainsanatutkimus ja sen pohjalta tehty suunnitelma sivuston rakenteesta. Avainsanatutkimuksella selvitän, millaisia huoneita (eli sivuja) virtuaalikotiisi kannattaa rakentaa – siis millaisia asioita käyttäjät ylipäätään hakevat, ja mitkä asiat (eli saman hakuintention avainsanat) on syytä ryhmitellä samaan huoneeseen parhaan löydettävyyden takaamiseksi.
Jos toisiaan hyvin lähellä olevat tuotteet on ripoteltu moneen eri huoneeseen, ei asiakas oikein tiedä, mihin niistä hänen tulisi mennä saadakseen haluamansa. Ja sama pätee avainsanoihin: jos samaa tarkoittavat avainsanat on ripoteltu monelle eri sivulle, ei Google tiedä, mikä sivu sen tulisi nostaa hakutuloksiin kun asiakas etsii tietyllä avainsanalla – ja tällöin Google ei välttämättä nosta niistä mitään.
Huonejärjestys liittyy myös selkeään navigaatioon ja linkityksiin – haluathan, että käyttäjä löytää helposti etsimänsä, eikä jää eksyksissä pyörimään sivustosi syövereihin, lopulta lähtien ovet paukkuen?
3. Kotisivujen visuaalisuus eli virtuaalisen talosi sisustus
Seuraavaksi kotisivujen tekeminen etenee sisustukseen – ja kukapa muu kuin minä se taas täällä häärin, tällä kertaa sisustussuunnittelijan hattu päässäni!
Yhtä lailla, kun oikeassa talossa maalit, huonekalut, valaisimet ja muut yksityiskohdat tekevät talosta juuri teidän yrityksenne näköisen, sama pätee verkkosivuilla. Värit, fontit, kuvat ja graafiset elementit rakennetaan ja valitaan niin, että kotisivut ovat miellyttävät, harmoniset ja yrityksenne brändin mukaiset.
4. Verkkosivujen julkaisu ja virtuaalitalon rakennustarkastus
Talon valmistuttua rakennustarkastaja varmistaa, että se täyttää rakennusmääräykset ja on turvallinen asua. Yrityksesi kotisivut on yhtä lailla testattava niiden valmistuttua, ja siitä pitää huolen virtuaalisen kotisi rakennustarkastaja Meio Oy!
Sivusto mm. testataan eri selaimilla ja laitteilla, jotta varmistetaan sen toimivuus ja käytettävyys. Testaamme myös, että kaikit linkit sivujen välillä toimivat – eli että ovet eri sivujen välillä ovat auki niin käyttäjien kuin Googlen bottien mennä ja tulla.
5. Rakennetaan kotisivuille kestävää näkyvyyttä
Nyt talollasi on vankat perustukset, se toimii käytössä, on hyvännäköinen, ja asiakkaat löytävät helposti etsimänsä. Mainiota – näin meillä on hyvä pohja alkaa rakentaa kestävää näkyvyyttä, eli brändin ja palveluiden/tuotteiden tunnettuutta.
Hyvännäköiselle ja hyvin toimivalle sivustolle kelpaa houkutella käyttäjiä hakukoneoptimoinnin ja Google-mainonnan keinoin! Mainonta toimii paremmin silloin, kun sivuston laatupisteet ovat korkeat, ja sivusto sijoittuu hyvin orgaanisissa hakutuloksissa silloin, kun se on selkeä, informatiivinen ja helppo käyttää ja ymmärtää sekä Googlelle että käyttäjille. Kaikki nämä ovat asioita, joista pidimme huolta kotisivujesi rakennusprojektin aikana.
Houkutellaan käyttäjät luoksenne, tutustumaan yrityksenne virtuaalisen kodin eri huoneisiin. Sillä on rahanhukkaa laittaa kovasti rahaa liiketilan sisustukseen, ellei yksikään asiakas löydä sinne, vai mitä?
6. Niin talo kuin kotisivut tarvitsevat ylläpitoa ja päivittämistä
Vaikka talo on valmis, eihän sitä voi jättää oman onnensa nojaan, vaan se vaatii jatkuvaa huoltoa, kuten putkistojen tarkastuksia ja rakenteiden ylläpitoa.
Tai ajattelepa vaikka yrityksen uutta upeaa liiketilaa, jota ei sen valmistumisen jälkeen koskaan siivota, kunnosteta tai muutenkaan päivitetä. Ajan myötä se ei ole enää kovin edustavan näköinen, eikä vedä väkeä samaan malliin kuin avajaisten alkuhuuman aikaan!
Samalla tavalla valmis verkkosivusto tarvitsee päivityksiä, korjauksia ja sisällön ylläpitoa, jotta se pysyy turvallisena, toimivana, houkuttelevana ja ajan tasalla.
Joten kun kotisivujen tekeminen kanssani etenee julkaisuun, en jätä asiakastani ja sivustoa oman onnensa nojaan, vaan minulta saat myös sivuston normaalit ylläpitopalvelut – sekä tietenkin palvelut verkkosivuston ja sen asiakaskokemuksen edelleen kehittämiseen.
Myös hakukoneoptimointi vaatii sivuston jatkuvaa seurantaa ja päivitystä, jotta se löytyy halutuilla avainsanoilla Google-hauista ja kasvattaa näkyvyyttään jatkossa.
7. Laajennetaan virtuaalista kotianne yhdessä
Toimivan, aktiivisen ja asiakkaita haluavan yrityksen verkkosivuston kehittäminen ja hakukoneoptimointi ei tule koskaan valmiiksi. Se on jatkuva, aktiivinen prosessi, missä ideoidaan, toteutetaan ja mitataan. Näin saadaan jatkuvasti tehostettua ja laajennettua liiketoimintaa digimarkkinoinnin keinoin.
Kun yrityksellänne on uutta kerrottavaa, uusia palveluja, tuotteita, työntekijöitä, blogikirjoituksia tai vaikka referenssejä, rakennetaan niille omat huoneet yrityksenne virtuaaliseen kotiin, missä käyttäjät pääsevät tutustumaan niihin kaikessa rauhassa.