Monille yrityksille puhutaan “hakukoneystävällisistä” verkkosivuista, mutta mitä se todellisuudessa tarkoittaa? Entä miten hakukoneystävällisyys eroaa hakukoneoptimoinnista?
Tässä artikkelissa avaan, mikä erottaa hakukoneystävällisyyden ja hakukoneoptimoinnin toisistaan ja miksi molemmat ovat olennaisia verkkonäkyvyyden kannalta.

Hakukoneystävällinen kotisivu – mikä se on?

Haku­ko­neys­tä­väl­li­nen koti­si­vu on verk­ko­si­vus­to, joka on raken­net­tu tek­ni­ses­ti haku­ko­neys­tä­väl­li­sek­si: se on mm. mobii­liys­tä­väl­li­nen, nopea, Googlel­le help­po indek­soi­da haku­tu­lok­siin, ja sisäl­tää ehkä jon­kin SEO-lisä­osan.

Haku­ko­neys­tä­väl­li­syys luo sivus­ton toi­mi­vuu­teen perus­tan, joka paran­taa löy­det­tä­vyyt­tä, mut­ta se ei yksi­nään rii­tä takaa­maan kor­kei­ta tai yli­pää­tään hyviä sijoi­tuk­sia haku­tu­lok­sis­sa.

Vaik­ka nämä tek­ni­set omi­nai­suu­det luo­vat hyvän perus­tan haku­ko­ne­nä­ky­vyy­del­le, ei haku­ko­neys­tä­väl­li­nen sivus­to ole kui­ten­kaan vie­lä haku­ko­neop­ti­moi­tu. Se antaa sivus­tol­le hyvän tek­ni­sen läh­tö­koh­dan, mut­ta ilman sisäl­töön, avain­sa­noi­hin ja käyt­tä­jän tar­pei­siin perus­tu­vaa eril­lis­tä haku­ko­neop­ti­moin­tia ja SEO-stra­te­gi­aa sivus­ton on vai­kea kil­pail­la haku­tu­los­ten kär­ki­pai­kois­ta.

Nyky­päi­vä­nä haku­ko­neys­tä­väl­li­nen koti­si­vu on siis vält­tä­mä­tön perus­ta, joka tekee sivus­tos­ta löy­det­tä­vän ja tek­ni­ses­ti päte­vän – tämän perus­tan pääl­le on mah­dol­lis­ta raken­taa vah­vaa haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä, haku­ko­neop­ti­moin­nin eli SEOn avul­la.

Hakukoneoptimointi (SEO) on kokonaisvaltainen prosessi

Haku­ko­neop­ti­moin­nin pro­ses­siin kuu­luu mm. avain­sa­no­jen tut­ki­mi­nen ja käyt­tä­jän hakuin­ten­tion ymmär­tä­mi­nen, sisäl­tö­jen opti­moin­ti, tek­ni­nen opti­moin­ti sekä sivus­ton ulko­puo­li­nen opti­moin­ti.

Koko­nais­val­tai­sen haku­ko­neop­ti­moin­nin avul­la var­mis­te­taan, että verk­ko­si­vus­to nousee haku­tu­lok­sis­sa mah­dol­li­sim­man kor­keal­le ja tavoit­taa oikeat käyt­tä­jät. SEO on stra­te­gi­ses­ta ja tavoit­teel­lis­ta työ­tä.

Haku­ko­ne­nä­ky­vyys muo­dos­tuu siis useis­ta eri ele­men­teis­tä — sivus­tol­la teh­tä­vis­tä eri­lai­sis­ta toi­men­pi­teis­tä että sen ulko­puo­lel­la, jot­ka kaik­ki vai­kut­ta­vat sii­hen, miten Google ja muut haku­ko­neet näke­vät sivus­to­si ja kuin­ka laa­duk­kaak­si haku­ko­neet arvioi­vat sivus­to­si.

Toi­sin sanoen, mitä parem­min sivus­to­si on haku­ko­neop­ti­moi­tu, sitä parem­min se nousee esil­le käyt­tä­jien haku­tu­lok­sis­sa. Tääl­tä voit halu­tes­sa­si lukea lisää sii­tä, mitä kaik­kea haku­ko­neop­ti­moin­ti on.

Mobiiliystävällisyys ja nopeus: Hakukoneystävällisen sivun peruspilarit

Kun puhu­taan haku­ko­neys­tä­väl­li­ses­tä sivus­tos­ta, mobii­liop­ti­moin­ti ja lataus­no­peus ovat avai­na­se­mas­sa. Näil­lä kah­del­la teki­jäl­lä on val­ta­va mer­ki­tys pait­si käyt­tä­jä­ko­ke­muk­seen myös sii­hen, miten laa­duk­kaak­si haku­ko­neet arvioi­vat sivus­to­si.

Sivus­ton lataus­no­peus (var­sin­kin mobii­li­ver­sion), on yksi Googlen Ran­kin fac­tor – eli sil­lä on suu­ri ja suo­ra vai­ku­tus haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen.

  • Mobii­liys­tä­väl­li­syys: Yhä useam­pi käyt­tä­jä etsii pal­ve­lui­ta mobii­li­lait­teil­la, ja sik­si myös Google on siir­ty­nyt mobii­li edel­lä ‑indek­soin­tiin (mobi­le-first indexing), mikä tar­koit­taa sitä, että haku­ko­ne arvioi sivus­ton laa­tua mobii­li­nä­ky­män perus­teel­la. Mobii­liys­tä­väl­li­nen sivus­to skaa­lau­tuu eri näy­töil­le ja var­mis­taa, että sisäl­tö on hel­pos­ti luet­ta­vis­sa ja navi­goi­ta­vis­sa myös puhe­li­mel­la. Tämä ei pel­käs­tään paran­na käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta, vaan antaa myös sig­naa­lin haku­ko­neil­le sii­tä, että sivus­to on ajan­mu­kai­nen ja käyt­tä­jäys­tä­väl­li­nen.
  • Lataus­no­peus: Käyt­tä­jät odot­ta­vat nope­aa ja sula­vaa verk­ko­si­vus­toa, hitaas­ti latau­tu­vat sivut voi­vat kar­kot­taa poten­ti­aa­li­set asiak­kaat jo ennen kuin he ehti­vät näh­dä tar­jon­taa. Nopeu­den opti­moin­ti tar­koit­taa muun muas­sa kuvien opti­moin­tia, tar­peet­to­man koo­din pois­ta­mis­ta ja laa­duk­kaan pal­ve­li­men käyt­töä, mikä takaa, että sivus­to latau­tuu nopeas­ti kai­kil­la lait­teil­la.
  • Paran­net­tu käyt­tä­jä­ko­ke­mus: Mobii­liys­tä­väl­li­nen ja nopeas­ti latau­tu­va sivus­to tar­jo­aa sel­keän ja miel­lyt­tä­vän käyt­tö­ko­ke­muk­sen. Tämä vähen­tää sivus­tol­ta välit­tö­mäs­ti pois­tu­vien käyt­tä­jien mää­rää ja paran­taa kon­ver­sio­ta, sil­lä asiak­kaat viih­ty­vät sivus­tol­la pidem­pään ja löy­tä­vät hel­pom­min tar­vit­se­man­sa tie­dot tai pal­ve­lut. Haku­ko­neet suo­si­vat sivus­to­ja, jot­ka tar­joa­vat posi­tii­vi­sen käyt­tä­jä­ko­ke­muk­sen, kos­ka ne pyr­ki­vät tar­joa­maan käyt­tä­jil­le mah­dol­li­sim­man rele­vant­te­ja ja toi­mi­via tulok­sia haku­tu­lok­siin.

Miksi pelkkä hakukoneystävällisyys ei riitä?

Jos alal­la­si tai alu­eel­la­si on vähän­kään kil­pai­lua, ei haku­ko­neys­tä­väl­li­nen sivus­to yksin rii­tä, jos haluat saa­da asiak­kai­ta orgaa­nis­ten Google-haku­jen kaut­ta.

Haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) on täs­sä tilan­tees­sa avai­na­se­mas­sa, sil­lä kil­pai­lu tar­koit­taa, että useat yri­tyk­set kil­pai­le­vat samois­ta hakusa­nois­ta ja samois­ta poten­ti­aa­li­sis­ta asiak­kais­ta.

Ja Googlen ykkös­si­vul­la on aina vain ne kuu­lui­sat 10 paik­kaa (joi­ta kaik­ki tavoit­te­le­vat).

Hakukoneystävällinen vs. hakukoneoptimoitu sivusto

Haku­ko­neys­tä­väl­li­nen sivus­to on tek­ni­ses­ti hyvin raken­net­tu verk­ko­si­vus­to, joka täyt­tää haku­ko­nei­den perus­vaa­ti­muk­set ja luo hyvän perus­tan. Tämä on hyvä läh­tö­koh­ta verk­ko­nä­ky­vyy­del­le, mut­ta pelk­kä haku­ko­neys­tä­väl­li­syys ei yksin rii­tä sijoit­tu­maan kor­keal­le haku­tu­lok­sis­sa – eri­tyi­ses­ti sil­loin, kun toi­mia­lal­la on kil­pai­lua.

Jos toi­mi­tat verk­ko­si­vu­jen teki­jäl­le val­miit sisäl­löt, ja nämä lisä­tään sivus­tol­le sel­lai­se­naan, sivus­to voi olla tek­ni­ses­ti haku­ko­neys­tä­väl­li­nen, mut­ta se ei ole vie­lä haku­ko­neop­ti­moi­tu.

Haku­ko­neop­ti­moi­tu sivus­to vie haku­ko­neys­tä­väl­li­syy­den koko­naan eri tasol­le.

Koko­nais­val­tai­nen SEO kes­kit­tyy muok­kaa­maan verk­ko­si­vus­ton raken­net­ta ja sen koko sisäl­töä siten, että se vas­taa mah­dol­li­sim­man hyvin ja tar­kas­ti sekä haku­ko­nei­den että koh­dey­lei­sön tar­pei­siin. SEO täh­tää aktii­vi­ses­ti sii­hen, että sivus­to löy­tyy Googlen haku­tu­los­ten kär­jes­tä juu­ri niil­lä haku­ter­meil­lä, jot­ka ovat yri­tyk­sel­le ja sen koh­de­ryh­mil­le kan­nat­ta­vim­pia.

Sivustolle on asennettu Yoast SEO-lisäosa, onko sivu hakukoneoptimoitu?

Pelk­kä Yoast SEO ‑lisä­osan asen­ta­mi­nen ei tar­koi­ta, että sivus­to oli­si haku­ko­neop­ti­moi­tu.

Yoast SEO (tai esi­mer­kik­si Rank Math SEO) on teho­kas ja hyö­dyl­li­nen työ­ka­lu, mut­ta sivus­ton opti­moin­ti vaa­tii stra­te­gis­ta ymmär­rys­tä haku­ko­neop­ti­moin­nis­ta, jot­ta lisä­osan omi­nai­suuk­sia on mah­dol­lis­ta hyö­dyn­tää.

Esi­mer­kik­si Yoast tar­jo­aa avain­sa­na­työ­ka­lu­ja, joi­den avul­la voit seu­ra­ta valit­se­ma­si avain­sa­nan esiin­ty­mis­tä teks­tis­sä, mut­ta se ei pys­ty ker­to­maan, mit­kä avain­sa­nat oli­si­vat yri­tyk­sel­le­si aidos­ti kan­nat­ta­vim­mat. Lisä­osa suo­sit­te­lee aina myös lisää­mään esi­mer­kik­si link­ke­jä sivul­le, mut­ta kan­nat­taa­ko nii­tä aina lisä­tä?

Ei vält­tä­mät­tä, se riip­puu täy­sin tilan­tees­ta — kuten aika moni muu­kin asia haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa.

SEO-työ­ka­lut sekä AI eli teko­ä­ly ovat erit­täin hyviä ren­ke­jä, mut­ta jot­ta näi­tä työ­ka­lu­ja voi hyö­dyn­tää, täy­tyy ymmär­tää, mitä se SEO on.

SEO tuo jatkuvaa kehitystä ja tuloksia

Haku­ko­neop­ti­moin­ti ei ole ker­ta­luon­tei­nen toi­men­pi­de, vaan jat­ku­va pro­ses­si, jos­sa seu­ra­taan, miten hyvin sivus­to sijoit­tuu haku­tu­lok­sis­sa, ana­ly­soi­daan kävi­jä­da­taa ja rea­goi­daan hakual­go­rit­mien muu­tok­siin.

SEOn avul­la sivus­toa kehi­te­tään jat­ku­vas­ti, jol­loin se pys­tyy säi­lyt­tä­mään ja paran­ta­maan sijoi­tuk­si­aan haku­tu­lok­sis­sa kil­pai­lu­ti­lan­tees­ta huo­li­mat­ta.

Yhteenveto: Hakukoneystävällinen luo perustan, hakukoneoptimoitu tuo tuloksia

Haku­ko­neys­tä­väl­li­nen sivus­to ilman haku­ko­neop­ti­moin­tia on kuin hyvin raken­net­tu talo suu­ren ja pimeän met­sän kes­kel­lä – se sei­soo van­kas­ti pai­kal­laan, mut­ta ilman opas­tei­ta, sel­kei­tä pol­ku­ja tai kut­su­vaa sisus­tus­ta. Sivus­to voi toi­mia moit­teet­to­mas­ti tek­ni­ses­tä näkö­kul­mas­ta, mut­ta se ei ole vie­lä val­mis kil­pai­le­maan sii­tä, että käyt­tä­jät todel­la löy­tä­vät peril­le tai sai­si hei­tä viih­ty­mään pidem­pään.

Haku­ko­neop­ti­moin­ti tuo vii­mei­sen silauk­sen: SEO on kuin kodi­kas sisus­tus ja kirk­kaat suun­ta­kyl­tit met­sän reu­nal­la, jot­ka ohjaa­vat poten­ti­aa­li­set asiak­kaat oike­aa pol­kua, oike­aan paik­kaan ja kut­su­vat hei­dät jää­mään.

SEOn avul­la var­mis­tat, että verk­ko­si­vus­to­si ei ainoas­taan löy­dy haku­tu­lok­sis­ta, vaan se myös hou­kut­te­lee oikean ylei­sön ja tukee yri­tyk­se­si kas­vua tehok­kaas­ti.