Nykyään yrityksen kotisivut ovat tärkeämmät kuin koskaan, sillä suurin osa asiakkaista aloittaa tiedonhaun verkosta. Tässä artikkelissa käyn läpi kymmenen yleisintä harhakäsitystä yrityksen verkkosivuihin liittyen ja kerron, miksi näiden myyttien takana piilevät uskomukset eivät pidä paikkaansa.
Näiden vinkkien avulla voit varmistaa, että sivustosi toimii tehokkaana markkinointityökaluna, houkuttelee oikeanlaista liikennettä ja auttaa yritystäsi kasvamaan.

1. “Pelkkä kotisivujen olemassaolo riittää”

Moni yrit­tä­jä ajat­te­lee, että kun koti­si­vut on ker­ran raken­net­tu, ne alka­vat auto­maat­ti­ses­ti tuot­ta­maan asiak­kai­ta ja näky­vyyt­tä Googles­sa. Tämä aja­tus on kui­ten­kin yksi kaik­kein ylei­sim­mis­tä har­ha­luu­lois­ta.

Kun haluat, että verk­ko­si­vus­to­si löy­tyy Googlen haku­tu­lok­sien kär­jes­tä, kun tar­joa­maa­si tuo­tet­ta tai pal­ve­lua etsi­tään, ei koti­si­vu­jen pelk­kä ole­mas­sao­lo rii­tä. Sivus­ton täy­tyy aktii­vi­ses­ti kil­pail­la näky­vyy­des­tä Googlen haku­tu­lok­sis­sa, vakuut­taa kävi­jöi­tä ja vas­ta­ta mah­dol­li­sim­man tark­kaan hei­dän tar­pei­siin­sa – ja tämä tapah­tuu haku­ko­neop­ti­moin­nin avul­la.

Myy­vä ja erot­tu­va koti­si­vu tar­vit­see haku­ko­neop­ti­moin­tia (SEO), laa­du­kas­ta ja rele­vant­tia sisäl­töä sekä sel­kei­tä toi­min­ta­ke­hot­tei­ta ohjaa­maan kävi­jöi­tä koh­ti tavoi­tet­ta – oli­pa se sit­ten yhtey­den­ot­to, osto, tilaus tai tar­jous­pyyn­tö.

Haku­ko­neet, tek­no­lo­gia ja käyt­tä­jien odo­tuk­set muut­tu­vat jat­ku­vas­ti, joten sivus­toa on tär­keä tasai­ses­ti kehit­tää, jot­ta pysyy kil­pai­lus­sa muka­na.

2. “Hakukoneoptimointi (SEO) on kertaluontoinen työ”

Haku­ko­neop­ti­moin­ti ei ole pro­jek­ti, jon­ka voi teh­dä ker­ran ja unoh­taa – se on jat­ku­vaa työ­tä. Monet ajat­te­le­vat, että kun SEO-perus­ta on ker­ran teh­ty, sivus­to nousee itses­tään heti haku­tu­lok­sien kär­keen ja pysyy siel­lä.

Todel­li­suu­des­sa kil­pai­li­jat voi­vat nopeas­ti kiriä edel­le, myös Googlen algo­rit­mit kehit­ty­vät jat­ku­vas­ti, mikä tar­koit­taa, että myös verk­ko­si­vun opti­moin­tia täy­tyy kehit­tää ajan myö­tä.

Myös kil­pai­lun taso vai­kut­taa mer­kit­tä­väs­ti sii­hen, kuin­ka pal­jon SEO-työ­tä vaa­di­taan näky­vyy­den saa­vut­ta­mi­sek­si. Vähem­män kil­pail­luis­sa hauis­sa voi olla mah­dol­lis­ta nous­ta haku­tu­los­ten kär­keen suh­teel­li­sen hel­pos­ti. Sen sijaan suo­si­tuim­mat ja eni­ten hae­tut avain­sa­nat vaa­ti­vat huo­mat­ta­vas­ti syväl­li­sem­pää ja pit­kä­jän­tei­sem­pää SEO-työ­tä, jot­ta sivus­tol­la on mah­dol­li­suus nous­ta hyväl­le sijoi­tuk­sel­le ja säi­lyt­tää ase­man­sa kär­ki­si­joil­la pit­käl­lä aika­vä­lil­lä.

Jat­ku­va ja laa­du­kas haku­ko­neop­ti­moin­ti tuo sivus­tol­le tasai­ses­ti uusia kävi­jöi­tä, paran­taa käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta ja vah­vis­taa sivus­ton uskot­ta­vuut­ta sekä haku­ko­nei­den että asiak­kai­den sil­mis­sä.

3. “Kaunis ja viimeiseen pilkkuun asti hiottu ulkoasu on tärkein”

Visu­aa­li­ses­ti hou­kut­te­le­vat verk­ko­si­vut voi­vat herät­tää kiin­nos­tuk­sen, mut­ta pelk­kä kau­nis ulkoa­su ei rii­tä vakuut­ta­maan kävi­jöi­tä pysy­mään sivus­tol­la tai osta­maan. Monet yrit­tä­jät panos­ta­vat­kin enem­män sivus­ton ulkoa­suun kuin itse sisäl­töön, vaik­ka juu­ri sisäl­tö on avai­na­se­mas­sa sil­loin, kun halu­taan hou­ku­tel­la kävi­jöi­tä ja saa­da hei­dät toi­mi­maan.

Laa­du­kas ja hyvin jäsen­nel­ty sisäl­tö, joka on opti­moi­tu asiak­kai­den tar­pei­siin ja haku­ko­nei­ta var­ten, on elin­tär­ke­ää pie­ny­ri­tyk­sen menes­tyk­sel­le. Sisäl­tö ker­too yri­tyk­se­si tari­nan, vas­taa asiak­kai­den kysy­myk­siin ja esit­te­lee tuot­tee­si tai pal­ve­lusi kon­kreet­ti­ses­ti ja vakuut­ta­vas­ti. Lisäk­si hyvin suun­ni­tel­tu sisäl­tö ohjaa kävi­jää osto­po­lul­la eteen­päin ja tekee yhtey­den­o­ton tai osta­mi­sen hel­pok­si.

Laa­du­kas, infor­ma­tii­vi­nen ja haku­ko­neop­ti­moi­tu sisäl­tö on se, mikä lopul­ta saa asiak­kaat luot­ta­maan yri­tyk­see­si ja valit­se­maan sinut kil­pai­li­joi­den sijaan.

Sel­keän, yksin­ker­tai­sen ja brän­di-ilmeen mukai­sen ulkoa­sun on tar­koi­tus tukea sisäl­tö­jä.

4. “Sivuston nopeus ei ole tärkeää – 5 sekuntia sinne tai tänne”

Sivus­ton nopeus on yksi kes­kei­sim­mis­tä teki­jöis­tä käyt­tä­jä­ko­ke­muk­sen ja haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den kan­nal­ta.

Hitaas­ti latau­tu­vat sivus­tot kar­kot­ta­vat kävi­jöi­tä – tut­ki­mus­ten mukaan yli puo­let käyt­tä­jis­tä pois­tuu, jos sivu ei latau­du kol­mes­sa sekun­nis­sa. Tämä ei vai­ku­ta pel­käs­tään sii­hen, kuin­ka pit­kään kävi­jät vii­py­vät sivus­tol­la, vaan myös haku­ko­neet, kuten Google, ran­kai­se­vat hitai­ta sivus­to­ja huo­nom­mil­la sijoi­tuk­sil­la.

Sivus­ton nopeu­teen vai­kut­ta­vat monet teki­jät, kuten kuvien koko, pal­ve­li­men suo­ri­tus­ky­ky ja koo­din keveys. On olen­nais­ta var­mis­taa, että sivus­to latau­tuu nopeas­ti sekä mobii­li­lait­teil­la että tie­to­ko­neil­la, ettei kävi­jät klik­kaa pois sivus­tol­ta­si jo ennen kuin he edes ehti­vät näh­dä yri­tyk­se­si tar­jon­taa.

Kun nopeu­teen panos­te­taan, sivus­ton haku­ko­ne­nä­ky­vyys para­nee, ja kun kävi­jöil­le tar­jo­taan suju­vam­pi käyt­tö­ko­ke­mus, se lisää toden­nä­köi­syyt­tä, että he pysy­vät sivus­tol­la pidem­pään ja ryh­ty­vät toi­vot­tui­hin toi­miin.

5. “Yritykseni on pieni, joten en tarvitse mobiiliystävällisiä sivuja”

Moni saat­taa aja­tel­la, että mobii­liop­ti­moin­ti on vain suu­ry­ri­tyk­sil­le, mut­ta todel­li­suu­des­sa pie­net ja kes­ki­suu­ret yri­tyk­set hyö­ty­vät sii­tä jopa enem­män. Nyky­ään suu­rin osa ver­kon selai­lus­ta tapah­tuu mobii­li­lait­teil­la, ja asiak­kaat odot­ta­vat saa­van­sa sel­keän ja sau­mat­to­man käyt­tö­ko­ke­muk­sen riip­pu­mat­ta sii­tä, mitä lai­tet­ta he käyt­tä­vät.

Jos sivus­toa on han­ka­la käyt­tää puhe­li­mel­la, poten­ti­aa­li­set asiak­kaat siir­ty­vät nopeas­ti suo­raan kil­pai­li­jan sivuil­le.

Mobii­liys­tä­väl­li­syys on myös tär­keä haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen vai­kut­ta­va teki­jä, sil­lä Google suo­sii mobii­liop­ti­moi­tu­ja sivus­to­ja haku­tu­lok­sis­sa. Mobii­liys­tä­väl­li­nen suun­nit­te­lu tar­koit­taa muun muas­sa skaa­lau­tu­vaa sivua­set­te­lua, hel­pos­ti luet­ta­vaa teks­tiä ja sel­kei­tä, iso­ja toi­min­ta­pai­nik­kei­ta, jot­ka teke­vät sivus­ton käy­tös­tä help­poa ja miel­lyt­tä­vää puhe­li­mel­la ja table­til­la.

6. “Bloggaaminen on turhaa, eikä sillä ole merkitystä yritykselleni”

Monet pitä­vät blo­gin kir­joit­ta­mis­ta ajan­huk­ka­na, eivät­kä näe sen arvoa osa­na verk­ko­si­vu­jen stra­te­gi­aa. Todel­li­suu­des­sa blo­gi on yri­tyk­sel­le erit­täin teho­kas työ­ka­lu, joka voi lisä­tä mer­kit­tä­väs­ti yri­tyk­sen verk­ko­nä­ky­vyyt­tä, raken­taa yri­tyk­se­si asian­tun­ti­juut­ta ja hou­ku­tel­la sivus­tol­le suu­ren mää­rän poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta.

Jokai­nen blo­gi­kir­joi­tus on mah­dol­li­suus tavoit­taa uusia asiak­kai­ta haku­ko­nei­den kaut­ta, eri­tyi­ses­ti jos blo­gi­teks­tit opti­moi­daan yri­tyk­sel­le tär­keil­le avain­sa­noil­le ja esi­mer­kik­si asiak­kai­den ylei­sil­le kysy­myk­sil­le.

Blo­gin avul­la yrit­tä­jä voi käsi­tel­lä alan­sa ajan­koh­tai­sia aihei­ta, tar­jo­ta asiak­kail­leen vink­ke­jä ja ohjei­ta, sekä rat­kais­ta hei­dän ongel­mi­aan, mikä vah­vis­taa yri­tyk­sen ase­maa luo­tet­ta­va­na asian­tun­ti­ja­na. Lisäk­si laa­duk­kaat ja infor­ma­tii­vi­set blo­gi­pos­tauk­set paran­ta­vat sivus­ton haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä. Lisäk­si Google arvos­taa sään­nöl­li­ses­ti päi­vit­ty­vää ja käyt­tä­jil­le hyö­dyl­lis­tä sisäl­töä.

Blo­gi voi myös aut­taa sitout­ta­maan kävi­jöi­tä ja pitä­mään hei­dät sivus­tol­la pidem­pään, mikä kas­vat­taa mah­dol­li­suut­ta, että he lopul­ta otta­vat yhteyt­tä tai teke­vät osto­pää­tök­sen. Blog­gaa­mi­nen ei siis ole tur­haa, vaan oikein hyö­dyn­net­ty­nä se voi olla hyvin arvo­kas lisä mark­ki­noin­tiin ja mer­kit­tä­vä apu lii­ke­toi­min­nan kas­vat­ta­mi­ses­sa.

7. “Kaikki kotisivut näkyvät samalla tavalla eri selaimilla”

On help­poa aja­tel­la, että verk­ko­si­vut toi­mi­vat ja näyt­tä­vät samoil­ta kai­kil­la selai­mil­la, mut­ta tämä on kau­ka­na totuu­des­ta. Eri selai­met – kuten Chro­me, Fire­fox, Safa­ri ja Edge – voi­vat näyt­tää sivus­ton sisäl­lön ja raken­teen hie­man eri taval­la riip­puen selai­men ase­tuk­sis­ta ja tue­tuis­ta tek­nii­kois­ta. Jos sivus­to on opti­moi­mat­ta kai­kil­le suo­si­tuim­mil­le selai­mil­le, käyt­tä­jät voi­vat koh­da­ta ongel­mia, kuten vir­heel­li­ses­ti aset­tu­via kuvia, puut­tu­via ele­ment­te­jä tai jopa rik­kou­tu­nei­ta sivu­poh­jia.

Laa­duk­kai­den koti­si­vu­jen tulee olla tes­tat­tu ja opti­moi­tu eri selai­mil­la ja lait­teil­la var­mis­taen, että kaik­ki asiak­kaat saa­vat yhte­näi­sen ja ammat­ti­mai­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen. Yrit­tä­jän kan­nat­taa­kin kon­kreet­ti­ses­ti tes­ta­ta ja var­mis­taa, että verk­ko­si­vut toi­mi­vat moit­teet­to­mas­ti kai­kis­sa ylei­ses­ti käy­te­tyis­sä selai­mis­sa, jot­ta yksi­kään asia­kas ei mene­tä mah­dol­li­suut­ta löy­tää tie­toa yri­tyk­sen tar­joa­mis­ta tuot­teis­ta tai pal­ve­luis­ta.

8. “Kotisivujen ylläpitoa ei tarvita julkaisun jälkeen”

Yrit­tä­jät saat­ta­vat jos­kus aja­tel­la, että koti­si­vu­jen raken­ta­mi­nen on ker­ta­luon­tei­nen pro­jek­ti, jon­ka jäl­keen sivus­ton voi vain jät­tää pyö­ri­mään omil­laan. Totuus on kui­ten­kin se, että verk­ko­si­vut vaa­ti­vat sään­nöl­lis­tä yllä­pi­toa ja päi­vi­tyk­siä pysyäk­seen tur­val­li­si­na ja toi­mi­vi­na.

Jos käy­tös­sä on esi­mer­kik­si WordPress-alus­ta, sen lisä­osat ja tee­mat päi­vit­ty­vät sään­nöl­li­ses­ti, ja päi­vit­tä­mät­tö­mä­nä ne voi­vat aiheut­taa sivus­tol­le tie­to­tur­va-auk­ko­ja ja toi­min­ta­häi­riöi­tä. Sivus­toa ei halu­ta menet­tää hak­ke­ril­le, eten­kään kes­ken tär­keim­män seson­gin.

Kun yrit­tä­jä panos­taa verk­ko­si­vu­jen sään­nöl­li­seen yllä­pi­toon ja päi­vi­tyk­siin, hän var­mis­taa, että sivus­to pysyy ajan tasal­la, tur­val­li­se­na ja asiak­kai­ta hou­kut­te­le­va­na. Näin väl­te­tään myös mah­dol­li­set ongel­ma­ti­lan­teet, jot­ka voi­vat joh­taa sii­hen, että asiak­kaat eivät löy­dä tai pys­ty käyt­tä­mään sivus­toa.

9. “Kävijöiden konvertoiminen asiakkaiksi on helppoa”

Monet yrit­tä­jät ajat­te­le­vat var­sin­kin alkuun, että riit­tää, kun verk­ko­si­vuil­le saa­puu lii­ken­net­tä (esi­mer­kik­si mak­se­tun mai­non­nan kaut­ta) – kävi­jät muut­tu­vat asiak­kaik­si auto­maat­ti­ses­ti ja itses­tään.

Todel­li­suu­des­sa poten­ti­aa­lis­ten asiak­kai­den kon­ver­toi­mi­nen vaa­tii suun­ni­tel­mal­lis­ta työ­tä ja sivus­ton tark­kaa suun­nit­te­lua. Ei rii­tä, että kävi­jät pel­käs­tään hou­ku­tel­laan sivus­tol­le; hei­dän täy­tyy myös saa­da sel­keä, vakuut­ta­va ja ohjaa­va käyt­tö­ko­ke­mus, joka roh­kai­see hei­tä toi­mi­maan halu­tul­la taval­la.

Kon­ver­sioi­den mak­si­moi­mi­sek­si yrit­tä­jän koti­si­vuil­la tulee olla sel­kei­tä toi­min­ta­ke­hot­tei­ta (CTA), kuten “Ota yhteyt­tä” tai “Pyy­dä tar­jous”, jot­ka ovat hel­pos­ti löy­det­tä­vis­sä ja intui­tii­vi­ses­ti sijoi­tet­tui­na. Osto­po­lun tulee olla loo­gi­nen ja yksin­ker­tai­nen, jot­ta kävi­jät eivät eksy tai mene­tä mie­len­kiin­to­aan. Sivus­ton on myös tär­ke­ää herät­tää luot­ta­mus­ta tar­joa­mal­la sosi­aa­lis­ta todis­tus­ta, kuten asiak­kai­den koke­muk­sia ja refe­rens­se­jä, sekä esit­te­le­mäl­lä yri­tyk­sen omaa asian­tun­te­mus­ta ja koke­mus­ta.

Kon­ver­sio-opti­moin­ti on jat­ku­vaa hie­no­sää­töä, jos­sa pyri­tään paran­ta­maan kävi­jöi­den koke­mus­ta ja ohjaa­maan hei­tä koh­ti osto­pää­tös­tä. Kon­ver­sioi­den lisää­mi­nen vaa­tii, että yrit­tä­jä ymmär­tää asiak­kai­den­sa tar­peet ja tar­jo­aa heil­le vas­tauk­sia ja rat­kai­su­ja – eikä jätä mitään sat­tu­man varaan.

10. “Hakukoneystävällinen ja hakukoneoptimoitu sivusto ovat sama asia”

Moni yrit­tä­jä ajat­te­lee, että kun sivus­to on haku­ko­neys­tä­väl­li­nen, se tar­koit­taa auto­maat­ti­ses­ti myös, että sivus­to on haku­ko­neop­ti­moi­tu. Nämä käsit­teet kui­ten­kin eroa­vat toi­sis­taan mer­kit­tä­väs­ti.

Haku­ko­neys­tä­väl­li­nen koti­si­vu on tek­ni­ses­ti hyvin raken­net­tu verk­ko­si­vus­to, joka täyt­tää tie­tyt vaa­ti­muk­set, kuten mobii­liys­tä­väl­li­syy­den, nopean latausa­jan ja sel­keän sivu­ra­ken­teen. Tämä tar­koit­taa, että sivus­to on Googlel­le help­po indek­soi­da haku­tu­lok­siin, ja sisäl­tää ehkä jon­kin SEO-lisä­osan, jon­ka avul­la mm. meta­tie­dot on help­po lisä­tä.

Vaik­ka haku­ko­neys­tä­väl­li­syys luo hyvän poh­jan näky­vyy­del­le haku­tu­lok­sis­sa, se ei yksi­nään vie­lä rii­tä saa­vut­ta­maan kor­kei­ta sijoi­tuk­sia Googles­sa.

Haku­ko­neys­tä­väl­li­nen sivus­to on vas­ta tek­ni­nen läh­tö­koh­ta, joka tekee sivus­tos­ta löy­det­tä­vän, mut­ta ei vie­lä kil­pai­lu­ky­kyis­tä. Jot­ta sivus­to voi­si todel­la nous­ta haku­tu­los­ten kär­keen, tar­vi­taan eril­lis­tä haku­ko­neop­ti­moin­tia (SEO), joka kat­taa muun muas­sa avain­sa­na­tut­ki­muk­sen, sisäl­tö­stra­te­gian ja käyt­tä­jien hakuai­kei­den huo­mioi­mi­sen.

Nyky­ään haku­ko­neys­tä­väl­li­syys on vält­tä­mä­tön tek­ni­nen perus­ta, sen pääl­le on mah­dol­lis­ta raken­taa vah­vaa haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä, stra­te­gi­sen SEO-työn avul­la.

On kui­ten­kin hyvä muis­taa, että haku­ko­neop­ti­moin­ti eli SEO on aina koko­naan oma eril­li­nen pal­ve­lun­sa, koti­si­vu­jen raken­ta­mi­sen lisäk­si. Halu­tes­sa­si löy­dät tääl­tä vie­lä lisää tie­toa haku­ko­neys­tä­väl­li­sen ja haku­ko­neop­ti­moi­dun sivus­ton erois­ta.

Yrittäjä – löydy, vakuuta ja tee kauppaa!

Yri­tyk­sen koti­si­vut ovat pal­jon enem­män kuin pelk­kä digi­taa­li­nen käyn­ti­kort­ti tai “pakol­li­nen paha” – ne ovat koko yri­tyk­se­si tehok­kain mark­ki­noin­ti­työ­ka­lu, joka voi jat­ku­vas­ti hou­ku­tel­la uusia asiak­kai­ta, kas­vat­taa brän­din näky­vyyt­tä ja tukea lii­ke­toi­min­nan kas­vua.

Ymmär­tä­mäl­lä ylei­sim­mät koti­si­vui­hin liit­ty­vät myy­tit ja oival­ta­mal­la, miten verk­ko­si­vut voi­vat pal­vel­la yri­tys­tä­si par­haal­la mah­dol­li­sel­la taval­la, olet jo aske­leen lähem­pä­nä tulok­sia tuot­ta­vaa verk­ko­nä­ky­vyyt­tä.

Viri­tä koti­si­vuis­ta­si myyn­ti­ko­ne ja lai­ta ne tuot­ta­maan!

Hyvin suun­ni­tel­tu poh­ja luo van­kan läh­tö­koh­dan, jon­ka pääl­le on tur­val­lis­ta raken­taa pit­kä­jän­teis­tä, vah­vaa ja jat­ku­vas­ti kas­va­vaa näky­vyyt­tä – kus­tan­nus­te­hok­kaas­ti.