Kun haet tietoa Googlesta, kuinka usein klikkaat ensimmäisen sivun ulkopuolella olevia tuloksia? Vastaus on todennäköisesti, että harvoin. Tutkimukset osoittavat, että Googlen hakutulosten kärjessä olevat sivut saavat ylivoimaisesti suurimman osan klikkauksista.
Mitä korkeammalle sijoitut, sitä enemmän liikennettä ohjautuu sivustollesi.

Jos et löydy Googlen 1. sivulta, et ole olemassa – ainakaan uusille potentiaalisille asiakkaillesi

Googlen haku­tu­los­ten sijoi­tuk­set eivät ole vain nume­roi­ta, vaan ne mää­rit­tä­vät kon­kreet­ti­ses­ti, kuin­ka pal­jon lii­ken­net­tä sivus­to­si saa. Googlen datan ja tut­ki­mus­ten mukaan klik­kaus­pro­sent­ti (CTR) las­kee huo­mat­ta­vas­ti sitä mukaan, mitä kau­em­mak­si haku­tu­los­ten kär­jes­tä siir­ry­tään.

Ykkös­si­joi­tus Googlen haku­tu­lok­sis­sa on kiis­ta­ton voit­ta­ja: se kerää yleen­sä noin 30–40 % kai­kis­ta klik­kauk­sis­ta. Käyt­tä­jät koke­vat ensim­mäi­sen orgaa­ni­sen (eli mak­sut­to­man) haku­tu­lok­sen luo­tet­ta­vak­si ja tar­kim­mak­si vas­tauk­sek­si teh­tyyn hakuun.

Vain noin 1 % käyt­tä­jis­tä siir­tyy Googlen toi­sel­le haku­tu­los­si­vul­le. Käy­tän­nös­sä tämä tar­koit­taa, että jos sivus­to­si ei sijoi­tu Googlen ensim­mäi­sel­le haku­tu­los­si­vul­le, mene­tät suu­rim­man osan poten­ti­aa­li­sis­ta klik­kauk­sis­ta ja asiak­kais­ta kil­pai­li­joil­le.

Kuinka klikkaukset Googlessa jakautuivat vuonna 2024?

Alla ole­vas­ta kuvas­ta näet, miten klik­kauk­set jakau­tui­vat Googlen ensim­mäi­sel­lä haku­tu­los­si­vul­la.

Suu­rin osa käyt­tä­jis­tä luot­taa edel­leen enem­män orgaa­ni­siin, eli mak­sut­to­miin haku­tu­lok­siin kuin mak­set­tui­hin mai­nok­siin. Suu­ri osa käyt­tä­jis­tä ohit­taa mai­nok­set koko­naan ja siir­tyy suo­raan orgaa­nis­ten tulos­ten pariin. Näis­tä orgaa­ni­sis­ta haku­tu­lok­sis­ta kol­me ensim­mäis­tä kerää­vät lähes 70 % kai­kis­ta klik­kauk­sis­ta.

Googlen hakutulokset CTR

Läh­de: firstpagesage.com

Jos asiakkaasi eivät löydä Googlesta sinua, he löytävät kilpailijasi

Data havain­nol­lis­taa sel­keäs­ti, mik­si nime­no­maan se orgaa­ni­nen näky­vyys on elin­tär­ke­ää jokai­sel­le yri­tyk­sel­le. Haku­tu­los­ten kär­keen sijoit­tu­mi­nen ei tuo vain enem­män lii­ken­net­tä – se tuo myös laa­du­kas­ta lii­ken­net­tä, sil­lä käyt­tä­jät koke­vat kär­ki­pai­koil­la ole­vat tulok­set luo­tet­ta­vi­na ja asian­tun­te­vi­na. Mitä parem­min sijoi­tut, sitä suu­rem­pi osuus asiak­kais­ta löy­tää tien­sä juu­ri sinun sivus­tol­le­si.

Suu­rin osa asiak­kai­den osto­po­luis­ta alkaa Googlen haku­tu­lok­sis­ta. Suo­mes­sa haku­ja teh­dään yli 30 mil­joo­naa, joka päi­vä. Tuot­tei­ta ja pal­ve­lui­ta hae­taan osto­mie­les­sä tuhan­sia ja tuhan­sia ker­to­ja – jat­ku­vas­ti.

Esi­merk­ki ske­naa­rio:
Yhtä tiet­tyä haku­ter­miä hae­taan 1 000 ker­taa kuu­kau­des­sa.

  • 5. sijal­la (CTR 5 %) sivus­tol­le­si saa­puu 50 kävi­jää.
  • 3. sijal­la (CTR 10 %) mää­rä tuplaan­tuu ja kas­vaa 100 kävi­jään.
  • 1. sijal­la (CTR 40 %) sivus­to­si hou­kut­te­lee jopa 400 kävi­jää.

Pie­ni­kin paran­nus sijoi­tuk­ses­sa voi monin­ker­tais­taa verk­ko­si­vus­to­si lii­ken­teen – esi­mer­kik­si nousu 5. sijal­ta 3. sijal­le – voi kään­tää tilan­teen nopeas­ti eduk­se­si.

Tämä ei ole vain nume­ro­pe­liä – se on suo­raa lii­ke­toi­min­taa. Enem­män lii­ken­net­tä tar­koit­taa enem­män mah­dol­li­suuk­sia myyn­nil­le, lii­deil­le ja asia­kas­han­kin­nal­le.

Mut­ta jos et löy­dy Googlen 1. sivul­ta lain­kaan, mene­tät jat­ku­vas­ti suu­ren mää­rän asiak­kai­ta kil­pai­li­joil­le.

Googlen hakutulosten kärjessä, olet asiakkaidesi ykkösvalinta

Googlen ensim­mäi­sel­le haku­tu­los­si­vul­le, ja eri­tyi­ses­ti kär­keen, sijoit­tu­mi­nen ei tuo vain enem­män klik­kauk­sia – se raken­taa myös yri­tyk­se­si luo­tet­ta­vuut­ta ja asian­tun­ti­ja­mie­li­ku­vaa.

Google tar­jo­aa haku­tu­los­ten kär­jes­sä ne kaik­kein rele­van­teim­mat ja laa­duk­kaim­mat vas­tauk­set. Eli sijoit­tu­mi­nen Googlen 1. sivul­le ei ainoas­taan tuo lisää näky­vyyt­tä, vaan se myös vah­vis­taa brän­di­si ase­maa ala­si luo­tet­ta­va­na toi­mi­ja­na.

Sijoitus Googlen 1. sivulla ei ole sattumaa

Googlen ensim­mäi­sel­le sivul­le nouse­mi­nen ei ole tuu­rin kaup­paa, vaan tulos suun­ni­tel­mal­li­ses­ta ja stra­te­gi­ses­ta työs­tä. Verk­ko­si­vus­to­si näky­vyy­teen voi vai­kut­taa mer­kit­tä­väs­ti haku­ko­neop­ti­moin­nin eli SEOn avul­la.

Nousu kär­ki­si­joil­le ei tapah­du itses­tään, mut­ta se on täy­sin mah­dol­lis­ta oikeil­la toi­men­pi­teil­lä ja hyväl­lä stra­te­gial­la. Var­sin­kin pie­ny­ri­tyk­sil­le SEO tar­jo­aa val­ta­vas­ti mah­dol­li­suuk­sia ja on avai­na­se­mas­sa tehok­kaas­sa mark­ki­noin­ti­stra­te­gias­sa.

Orgaa­ni­nen näky­vyys on yri­tyk­se­si kas­vun ja menes­tyk­sen kul­ma­ki­vi. Vah­va näky­vyys Googlen haku­tu­lok­sis­sa tuo enem­män kävi­jöi­tä, poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta ja lopul­ta lisää myyn­tiä. Vah­van näky­vyy­den haku­ko­neis­sa voi saa­vut­taa – ja se on suo­raan sidok­sis­sa yri­tyk­se­si kas­vuun ja menes­tyk­seen.

Tiedätkö kuinka hyvin yrityksesi verkkosivusto löytyy Googlesta? Ja kuinka tehokkaasti se toimii?

Verk­ko­si­vut voi­vat olla yri­tyk­se­si tehok­kain myyn­ti­työ­ka­lu – jos ne löy­ty­vät hyvin Googles­ta, ja jos sivus­to­si sisäl­löt on opti­moi­tu tuke­maan lii­ke­toi­min­taa­si.

Jos haluat tie­tää sivus­to­si nyky­ti­lan­teen, tilaa SEO-ana­lyy­si!