Maksetut mainoskampanjat, somepäivitysten suunnittelu ja niiden tuloksellisuuden seuraaminen voivat viedä enemmän aikaa ja energiaa kuin olisi varaa antaa.
Mutta mitä jos markkinointi voisi olla jotain muuta? Rauhallista, ennustettavaa ja kestävää – ilman jatkuvaa kampanjastressiä ja somekalenterin täyttämistä.
Tässä artikkelissa kerron, miten hakukoneoptimointi (SEO) voi muuttaa koko markkinointisi suunnan. Se ei vain houkuttele asiakkaita automaattisesti Googlen kautta, vaan rakentaa yrityksellesi vakautta ja levollisuutta, joka mahdollistaa keskittymisen siihen, missä olet parhaimmillasi – liiketoimintasi kehittämiseen.

Usein yrittäjät kertovat kaipaavansa vapautta, mutta usein turvallisuus – ennustettavuus ja vakaus – on se, mitä todella arvostetaan

Yrit­tä­jän arjes­sa mark­ki­noin­ti voi hel­pos­ti muut­tua hal­lit­se­mat­to­mak­si koko­nai­suu­dek­si. Mak­se­tut mai­nos­kam­pan­jat syö­vät bud­jet­tia, eikä nii­den tulok­sel­li­suus ole aina taat­tua. Samal­la some­päi­vi­tys­ten suun­nit­te­lu ja toteu­tus vaa­ti­vat jat­ku­vaa aikaa ja huo­mio­ta. Lop­pu­tu­lok­se­na voi olla tun­ne, että mark­ki­noin­ti on enem­män stres­sin kuin tulok­sen läh­de.

Samaan aikaan asiak­kaa­si teke­vät pää­tök­siä nopeas­ti ja odot­ta­vat löy­tä­vän­sä tar­vit­se­man­sa tie­dot het­kes­sä. Kil­pai­li­ja­si saat­ta­vat näkyä Googlen kär­jes­sä – juu­ri siel­lä, mis­sä osto­pää­tök­set teh­dään. Tämä tar­koit­taa, että ilman vah­vaa orgaa­nis­ta näky­vyyt­tä olet vaa­ras­sa jää­dä kil­pai­li­joi­de­si var­joon.

Mark­ki­noin­nin hek­ti­syys ei kui­ten­kaan ole ainoa vaih­toeh­to. Moni yrit­tä­jä ajat­te­lee kai­paa­van­sa vapaut­ta, mut­ta tosia­sias­sa tur­val­li­suus – vakaa ja ennus­tet­ta­va asia­kas­vir­ta – on vie­lä tär­keäm­pää. Haku­ko­neop­ti­moin­ti tar­jo­aa rat­kai­sun tähän ongel­maan: se aut­taa raken­ta­maan kes­tä­vää mark­ki­noin­tia, joka toi­mii auto­maat­ti­ses­ti, hou­kut­te­lee osto­val­mii­ta asiak­kai­ta ja antaa sinul­le mie­len­rau­haa.

SEO ei vain säästä aikaa ja rahaa – se rakentaa luottamusta asiakkaisiin

Haku­ko­neop­ti­moin­ti tar­jo­aa vas­tauk­sen hek­ti­sen ja epä­va­kaan mark­ki­noin­nin haas­tei­siin. Se luo verk­ko­si­vus­tos­ta­si työ­ka­lun, joka hou­kut­te­lee asiak­kai­ta tasai­ses­ti ja pit­kä­jän­tei­ses­ti – ilman jat­ku­vaa riip­pu­vuut­ta mak­se­tuis­ta mai­nok­sis­ta tai some­päi­vi­tyk­sis­tä.

SEO ei ole pel­käs­tään tek­ni­nen toi­men­pi­de, vaan stra­te­gi­nen pro­ses­si, joka tuo vakaut­ta ja ennus­tet­ta­vuut­ta yri­tyk­sen mark­ki­noin­tiin. Kun sivus­to­si nousee haku­tu­los­ten kär­keen, poten­ti­aa­li­set asiak­kaat löy­tä­vät yri­tyk­se­si juu­ri sil­loin, kun he etsi­vät tar­joa­mia­si pal­ve­lui­ta. Tämä tar­koit­taa, että asia­kas­vir­ta ei ole kiin­ni kam­pan­ja­bud­je­tin suu­ruu­des­ta tai sii­tä, kuin­ka usein ehdit päi­vit­tää somea­si.

SEOn super­voi­ma on sen kes­tä­vyys. Toi­sin kuin mai­nok­set, jot­ka katoa­vat heti bud­je­tin loput­tua, haku­ko­neop­ti­moin­ti raken­taa pysy­vää arvoa. Lisäk­si orgaa­ni­siin haku­tu­lok­siin luo­te­taan enem­män kuin mak­set­tui­hin mai­nok­siin, mikä lisää asiak­kai­de­si luot­ta­mus­ta ja kas­vat­taa toden­nä­köi­syyt­tä, että he valit­se­vat juu­ri sinun yri­tyk­se­si.

SEO tar­jo­aa pait­si tehok­kaan tavan tavoit­taa asiak­kai­ta myös tur­va­ver­kon yri­tyk­se­si mark­ki­noin­nil­le – se on rat­kai­su, joka toi­mii, vaik­ka kam­pan­joi­den välis­sä pitäi­sit­kin tau­koa.

Nykyään valtaosa ostopoluista alkaa Googlen hakutuloksista, ja siellä ratkaistaan, valitsevatko asiakkaat sinun yrityksesi vai kilpailijasi

Hyvin opti­moi­dut ja löy­det­tä­vät verk­ko­si­vut ovat eri­tyi­ses­ti pie­ny­ri­tyk­sil­le kuin hyö­dyn­tä­mä­tön luon­non­va­ra – mah­dol­li­suus, johon vain har­va aidos­ti panos­taa. Monet yri­tyk­set kes­kit­ty­vät mak­set­tuun mai­non­taan ja some­mark­ki­noin­tiin, unoh­taen, että val­tao­sa osto­po­luis­ta alkaa haku­ko­nei­den orgaa­ni­sis­ta haku­tu­lok­sis­ta. Ja juu­ri siel­lä rat­kais­taan, pää­tyy­kö asia­kas sinun yri­tyk­se­si vai kil­pai­li­jan luo.

Orgaa­ni­siin haku­tu­lok­siin luo­te­taan enem­män kuin mak­set­tui­hin mai­nok­siin, ja Googlen ensim­mäi­set vii­si haku­tu­los­ta kerää­vät yli 80 % kai­kis­ta klik­kauk­sis­ta. Jos yri­tyk­se­si ei näy haku­tu­los­ten kär­jes­sä, jää­vät monet poten­ti­aa­li­set asiak­kaat saa­vut­ta­mat­ta – vaik­ka tar­joai­sit mark­ki­noi­den paras­ta pal­ve­lua.

Kun sivus­to­si nousee Googlen kär­keen kes­kei­sil­lä haku­ter­meil­lä, tavoi­tat poten­ti­aa­li­set asiak­kaat juu­ri oikeal­la het­kel­lä – sil­loin, kun he aktii­vi­ses­ti etsi­vät rat­kai­sua ja ovat val­mii­ta teke­mään osto­pää­tök­sen.

Tämä on mark­ki­noin­tia tehok­kaim­mil­laan: pas­sii­vis­ta, mut­ta äärim­mäi­sen tulok­sel­lis­ta.

Alta kuva­kaap­pauk­ses­ta näet, kuin­ka klik­kauk­set Googlen haku­tu­lok­sis­sa kes­ki­mää­rin jakau­tu­vat. Suu­rin osa ihmi­sis­tä hyp­pää suo­raan mai­nok­sien ohi orgaa­ni­siin haku­tu­lok­siin. Ja orgaa­ni­sis­ta haku­tu­lok­sis­ta kol­me ensim­mäis­tä kerää­vät lähes 70 % kai­kis­ta klik­kauk­sis­ta. Täs­tä syys­tä orgaa­ni­nen näky­vyys on erit­täin arvo­kas­ta ja tär­ke­ää yri­tyk­sel­le, joka halu­aa kas­vaa. (Läh­de: Smart Insights.)

Googlen hakutulokset CTR

Miten SEO tekee markkinoinnista levollista ja kestävää?

Haku­ko­neop­ti­moin­ti muut­taa yri­tyk­sen mark­ki­noin­nin luon­teen. Sen sijaan, että mark­ki­noin­ti oli­si jat­ku­vaa kii­ret­tä, kam­pan­joi­den pyö­rit­tä­mis­tä ja somes­sa soh­laa­mis­ta, SEO tuo vakaut­ta ja pit­kä­jän­tei­syyt­tä. Opti­moi­dut verk­ko­si­vut teke­vät töi­tä puo­les­ta­si – ne hou­kut­te­le­vat oikean­lai­sia kävi­jöi­tä haku­ko­nei­den kaut­ta ympä­ri vuo­ro­kau­den, ilman lisä­kus­tan­nuk­sia jokai­ses­ta klik­kauk­ses­ta.

Haku­ko­neop­ti­moin­ti ker­ryt­tää arvoa ajan myö­tä jat­ku­vas­ti vain enem­män ja enem­män, mikä antaa yri­tyk­sel­le­si tasai­sen ja luo­tet­ta­van asia­kas­vir­ran. Ja tämä vähen­tää riip­pu­vuut­ta jat­ku­vis­ta kam­pan­jois­ta ja someak­tii­vi­suu­des­ta.

SEO tekee mark­ki­noin­nis­ta pait­si teho­kas­ta myös levol­lis­ta. Kun asiak­kaa­si löy­tä­vät sinut haku­tu­los­ten kär­jes­tä, et jou­du jat­ku­vas­ti miet­ti­mään uusia mark­ki­noin­ti­kik­ko­ja tai yllä­pi­tä­mään kam­pan­ja­bud­jet­te­ja. Voit kes­kit­tyä sii­hen, mis­sä olet par­haim­mil­la­si – pal­ve­le­maan asiak­kai­ta­si ja kehit­tä­mään lii­ke­toi­min­taa­si.

Tämä ei ole vain kes­tä­vää mark­ki­noin­tia, vaan tuo myös mie­len­rau­haa, joka mah­dol­lis­taa pit­kä­jän­tei­sen kas­vun.

Levollisempi markkinointi käytännössä

Yhteenvetona: Markkinointi, joka toimii 24/7

Haku­ko­neop­ti­moin­ti tar­jo­aa yrit­tä­jäl­le mah­dol­li­suu­den teh­dä mark­ki­noin­tia kes­tä­väm­min, tehok­kaam­min ja ennen kaik­kea kus­tan­nus­te­hok­kaam­min. Se vapaut­taa sinut jat­ku­vas­ta stres­sis­tä ja someak­tii­vi­suu­den pai­nees­ta, tar­jo­ten samal­la vakaut­ta ja ennus­tet­ta­vuut­ta lii­ke­toi­min­ta­si kas­vuun. SEO on kuin näky­mä­tön työn­te­ki­jä, joka hou­kut­te­lee oikean­lai­sia asiak­kai­ta sivus­tol­le­si ympä­ri vuo­ro­kau­den, joka päi­vä.

Kun yri­tyk­se­si sijoit­tuu haku­tu­los­ten kär­keen, se ei ainoas­taan tuo lisää lii­ken­net­tä, vaan myös vies­tii luo­tet­ta­vuu­des­ta ja asian­tun­ti­juu­des­ta koh­de­ryh­mäl­le­si. Tämä kas­vat­taa uskot­ta­vuut­ta­si ja lisää toden­nä­köi­syyt­tä, että asiak­kaat valit­se­vat juu­ri sinun yri­tyk­se­si.

Mark­ki­noin­ti voi todel­la olla levol­lis­ta – mut­ta sil­ti tulok­sel­lis­ta.

Ota seuraava askel levolliseen markkinointiin

Onko aika teh­dä mark­ki­noin­nis­ta kes­tä­väm­pää ja stres­sit­tö­mäm­pää? Ota yhteyt­tä, niin raken­ne­taan yhdes­sä stra­te­gia, joka tuo asiak­kaa­si luok­se­si – ilman jat­ku­vaa kam­pan­ja­pai­net­ta. 🌿