Verkkosivut kuntoon – tarkista ainakin nämä 8+1 asiaa

verkkosivut kuntoon
Verkkosivut kaipaavat tasaisesti huomiotasi, jotta ne voisivat tuottaa mahdollisimman hyviä tuloksia. Verkkosivuston kuntoa on siis hyvä tasaisesti tarkastella, ja tarvittaessa tehdä tukitoimia, jotta et jäisi kilpailijoiden jalkoihin.

Verkkosivujen kuntotarkastus

Verkko­sivua on tärkeää päivit­tää tasais­es­ti, jot­ta sivut pysyvät ajan­tasal­la, sisäl­löt palveli­si­vat asi­akkaitasi mah­dol­lisim­man hyvin ja löy­ty­i­sivät vielä mah­dol­lisim­man hyvin Googlen haku­tu­lok­sista.

Jos koti­sivusi kaipaa­vat uud­is­tus­ta ja tarvit­set apua, kat­so lisää alta!

Verkkosivut kuntoon
- ainakin nämä asiat kannattaa verkkosivuistasi tarkistaa!

1. Responsiivisuus

Tark­ista, että verkko­sivu toimii moit­teet­tomasti eri lait­teil­la ja eri kokoisil­la näytöil­lä, kuten puhe­limil­la, tableteil­la ja tietokoneil­la. Tes­taus­ta kan­nat­taa tehdä myös eri selaimil­la.

Mobi­ilis­sa kan­nat­taa kiin­nit­tää huomioi­ta myös siihen, että esimerkik­si otsikot eivät liian suuria (jos jos­sain otsikos­sa on pidem­pi sana, voi hel­posti käy­dä niin, että ko. sana ei skaalaudu näytölle oikein vaan se jatkuu sivusu­un­taan yli näytön koon).

2. Verkkosivuston latausnopeus

Varmista, että verkko­sivus­tosi latau­tuu nopeasti. Google pyrkii tar­joa­maan käyt­täjilleen parhaan mah­dol­lisen käyt­tökoke­muk­sen haku­tu­losten kaut­ta.

Kun kävi­jä klikkaa haku­tu­lok­sista sivun linkkiä, mut­ta sivu latau­tuu hitaasti, on suuri toden­näköisyys, että kävi­jä palaa takaisin haku­tu­lok­si­in etsimään nopeam­min ladat­tavaa vai­h­toe­htoa. 

Google huomioi tämän ja päät­telee, että sivus­to tar­joaa huonon käyt­täjäkoke­muk­sen, kos­ka kävi­jät eivät viihtyneet sivus­tol­la, vaan pois­tu­i­v­at heti. Eli huono latausnopeus voi johtaa kävi­jöi­den mene­tyk­seen sekä heiken­tää verkko­sivus­ton mainet­ta hakukonei­den silmis­sä.

Verkko­sivus­ton nopea latau­tu­mi­nen on siis tärkeä tek­i­jä sekä käyt­täjäkoke­muk­sen että hakuko­nenäkyvyy­den kannal­ta.

Sik­si on tärkeää panos­taa sivus­ton tekniseen hakuko­neop­ti­moin­ti­in ja varmis­taa, että verkko­sivus­to latau­tuu nopeasti kaikil­la lait­teil­la. Näin voidaan paran­taa käyt­täjäkoke­mus­ta ja samal­la edis­tää verkko­sivus­ton sijoi­tus­ta haku­tu­lok­sis­sa.

Sivus­tosi nopeut­ta voit tes­ta­ta ja tarkastel­la esimerkik­si täl­lä ilmaisel­la työkalul­la: Web­PageTest

3. Sisällön selkeys ja luettavuus

Arvioi, onko verkko­sivus­tol­lasi selkeä ja houkut­tel­e­va sisältö, joka on help­polukuista ja houkut­teleeko se pitämään kävi­jöitä sivus­tol­la.

Verkko­sivus­ton sisäl­löil­lä on suuri vaiku­tus myös hakuko­nenäkyvyy­teen ja verkko­sivu­jen sisältö­jen opti­moin­ti onkin tärkeä osa kokon­ais­val­taista ja hyvin toteutet­tua hakuko­neop­ti­moin­tia (SEO-työtä).

4. Verkkosivuston navigointi

Tark­ista, että verkko­sivus­ton nav­igoin­ti on selkeää ja käyt­täjäys­täväl­listä, jot­ta kävi­jät löytävät tarvit­se­mansa tiedot hel­posti. Tärkeim­mät tiedot pitäisi löy­tyä aina mak­simis­saan parin klikkauk­sen päästä.

5. Linkkien toimivuus

Tark­ista, että kaik­ki sisäiset ja ulkoiset linkit toimi­vat oikein ja vievät kävi­jät oikeille sivuille.

Kun sisäiset linki­tyk­set on tehty hyvin, aut­taa se kävi­jöitä liikku­maan sivus­tol­la hel­posti, mut­ta lisäk­si se aut­taa myös Googlea ymmärtämään parem­min sivus­tosi sisältöä ja sen raken­net­ta.

6. Visuaalinen houkuttelevuus

Arvioi, onko verkko­sivus­ton visuaa­li­nen ilme houkut­tel­e­va, ammat­ti­mainen ja lin­jas­sa yri­tyk­sesi brändin kanssa. 

Kun verkko­sivus­ta saa heti ensisilmäyk­sel­lä ammat­ti­maisen ja luotet­ta­van kuvan, yhdis­tää kävi­jä tämän heti ali­ta­juis­es­ti yri­tyk­sesi ja tuot­tamiesi palvelu­iden laatu­un.

7. Verkkosivuston tietoturva

Varmista, että verkko­sivus­to on suo­jat­tu asian­mukaisil­la tieto­tur­va­toimen­piteil­lä, kuten SSL-ser­ti­fikaatil­la, jot­ta kävi­jät voivat luot­taa sivus­toon.

Verkko­sivus­ton päiv­i­tyk­set on tärkeä pitää ajan­tasal­la. Alus­taa sekä lisäosia on tärkeä sään­nöl­lis­es­ti päivit­tää (eikä jät­tää päiv­i­tyk­siä roikku­maan). Tämä on tärkeää sivus­ton käytet­tävyy­den sekä tur­val­lisu­u­den kannal­ta.

8. Analytiikka ja seuranta

Varmista, että verkko­sivus­tol­lasi on asen­net­tu seu­ran­tatyöka­lut, kuten Google Ana­lyt­ics, jot­ta voit seu­ra­ta sivus­ton suori­tuskykyä, liiken­net­tä ja tavoit­tei­den saavut­tamista.

Myös Search Con­solen on hyvä löy­tyä. Search Con­soles­ta löy­dät paljon hyödyl­listä tietoa verkko­sivusi hakuko­nenäkyvyy­teen sekä mah­dol­lisi­in ongelmi­in liit­tyen.

Löy­tyikö verkko­sivus­toltanne paljon kehitet­tävää?
Ota yhteyt­tä ja jutel­laan lisää — selvitetään mitä olisi järkevin tehdä!

+ Extra vinkki!

SEO eli hakukoneoptimointi

Tut­ki, kuin­ka hyvin verkko­sivus­tosi on opti­moitu hakukonei­ta varten ja kuin­ka hyvin verkko­sivus­tosi oikeasti Googlen haku­tu­lok­sista löy­tyy.

FREE Google SERP Check­er (Search Engine Results Page Robot)

Ser­pRo­bot on ana­lyysi­työkalu, jol­la voit tarkastel­la ilmaisek­si verkko­sivus­tosi reaali­aikaisia Google-sijoituk­sia.

Siir­ry Ser­pRo­bot­ti­in tästä!

Val­itse maa, laite ja kir­joi­ta verkko­sivus­tosi osoite. Seu­raavak­si kir­joi­ta avain­sanat, joil­la halu­aisit haku­tu­lok­sista löy­tyä.

Ohjel­ma analysoi tieto­ja ja ker­too tulok­set, eli miten hyvin verkko­sivus­tosi rankkaa haku­tu­lok­si­in kyseisil­lä avain­sanoil­la.

Huom. Jos tes­taat näkyvyyt­täsi suo­raan Googles­ta etsimäl­lä, muista käyt­tää selaime­si incog­ni­to-tilaa, jot­ta saisit mah­dol­lisim­man rel­e­vant­tia tietoa tulok­sista.

Verkkosivujen uudistus vai hakukoneoptimointia?

Jos verkko­sivus­to tun­tuu toimi­van teknis­es­ti ihan hyvin, mut­ta hakuko­nenäkyvyys ei siltikään ole sil­lä tasol­la mitä toivoisit, kan­nat­taa siinä tapauk­ses­sa ehdot­tomasti panos­taa hakuko­neop­ti­moin­ti­in.

Hakuko­neop­ti­moin­nin tekem­i­nen on laa­ja, mut­ta erit­täin tehokas pros­es­si.

Lue lisää koti­sivuista — mis­tä, miten ja mihin hin­taan?


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.