Verkkokaupan hakukoneoptimointi | 7 tärkeintä askelta [OPAS]

seo-asiantuntija
Tässä oppaassa käsittelen kattavasti verkkokaupan hakukoneoptimointia. Käyn läpi avainsanatutkimuksen tärkeyden, sivun sisäisen ja ulkoisen optimoinnin käytännöt, teknisen SEOn merkityksen sekä analytiikan ja seurannan roolin SEO-strategiassa.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi — tärkein avaimesi kasvuun

Verkkokau­pan hakuko­neop­ti­moin­ti (SEO) on nykypäivänä yksi tärkeim­mistä tek­i­jöistä verkkokau­pan men­estyk­sen kannal­ta. Nykyisessä dig­i­taalises­sa maail­mas­sa kulut­ta­jat etsivät tuot­tei­ta ja palvelui­ta ensisi­jais­es­ti verkos­ta, ja näkyvyys haku­tu­lok­sis­sa voi ratkaista, löytääkö asi­akas juuri sin­un verkkokaup­pasi vai kil­pail­i­jan.

Hyvin toteutet­tu SEO aut­taa nos­ta­maan verkkokaup­pasi haku­tu­losten kär­keen, lisäämään mak­su­ton­ta liiken­net­tä sivus­tolle­si ja lop­ul­ta kas­vat­ta­maan myyn­tiä. Suurin osa asi­akkaiden ostopoluista alkaa nimeno­maan Googles­ta.

Alta löy­dät käytän­nön vinkke­jä ja parhai­ta käytän­töjä — sukel­letaan siis syvem­mälle verkkokau­pan hakuko­neop­ti­moin­nin maail­maan ja tehdään verkkokau­pas­tasi entistä men­estyvämpi!

Mitä verkkokaupan hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Verkkokau­pan hakuko­neop­ti­moin­ti tarkoit­taa eri­laisia toimen­piteitä, joil­la paran­netaan verkkokau­pan näkyvyyt­tä hakukoneis­sa, kuten Goog­lessa. 

Hakuko­neop­ti­moin­nin tavoit­teena on saa­da verkkokaup­pa nouse­maan mah­dol­lisim­man korkealle haku­tu­lok­sis­sa rel­e­vant­tien avain­sano­jen kohdal­la, houkutel­la enem­män orgaanista liiken­net­tä sivus­tolle sekä paran­taa kävi­jöi­den käyt­tökoke­mus­ta.

Tämä saavute­taan opti­moimal­la sekä verkkokau­pan sisältöjä että teknisiä omi­naisuuk­sia, kuten sivus­ton raken­net­ta ja nopeut­ta. Opti­moimal­la verkkokaup­pasi, teet siitä houkut­tel­e­vam­man sekä hakukoneille että käyt­täjille.

Jos tarvit­set apua verkkokau­pan hakuko­neop­ti­moin­nis­sa, ota yhteyt­tä!

Miksi verkkokaupan (SEO) hakukoneoptimointi on tärkeää?

Lisääntynyt näkyvyys ja kasvavat kävijämäärät

Suurin osa verkkoli­iken­teestä tulee hakukonei­den kaut­ta, ja korkeampi sijoi­tus haku­tu­lok­sis­sa tuo enem­män kävi­jöitä verkkokaup­paan. Googlen TOP 3 orgaaniset haku­tu­lok­set keräävät yli 60 pros­ent­tia kaik­ista klikkauk­sista — vain alle pros­ent­ti siir­tyy Googlen toiselle haku­tu­los­sivulle.

Kustannustehokkuus

Verkkokau­pan hakuko­neop­ti­moin­ti on tuot­to-panos­tus­suh­teeltaan tehokkain markki­noin­nin keino. Ver­rat­tuna mak­set­tuun main­on­taan, SEO on pitkäaikainen sijoi­tus, joka tuo jatku­vasti liiken­net­tä ilman jatku­via kus­tan­nuk­sia. Laadukas ja hyvin toteutet­tu hakuko­neop­ti­moin­ti tuo aitoa arvoa ja liike­vai­h­toa pitkään — usein jopa vuosien ajan itse palvelun toteut­tamisen jäl­keen.

Brändin luotettavuus ja uskottavuus

Korkeal­la sijoit­tumi­nen haku­tu­lok­sis­sa lisää brändin uskot­tavu­ut­ta ja luotet­tavu­ut­ta asi­akkaiden silmis­sä. Tiesitkö, että käyt­täjät pitävät orgaanisia haku­tu­lok­sia main­ok­sia luotet­tavimp­ina — sik­si moni hyp­pää main­ok­sien ohi suo­raan orgaanisi­in haku­tu­lok­si­in.

Kohdennettua ja laadukasta liikennettä

SEO aut­taa houkut­tele­maan verkkokaup­paasi juuri oikean­laista liiken­net­tä. Kun poten­ti­aaliset asi­akkaat löytävät verkkokau­pan hakukonei­den kaut­ta, he ovat toden­näköis­es­ti jo kiin­nos­tunei­ta tar­joa­mas­tasi, mikä lisää myyn­nin mah­dol­lisu­ut­ta.

Parempi käyttäjäkokemus

Hyvä SEO vaatii usein verkko­sivus­ton rak­en­teen ja sisäl­lön paran­tamista, mikä johtaa parem­paan käyt­täjäkoke­muk­seen. Nopeat, respon­si­iviset ja selkeät sivut, joil­la on laadukas­ta ja rel­e­vant­tia sisältöä, pitävät asi­akkaat pidem­pään sivus­tol­la ja paran­ta­vat kon­ver­sio­pros­ent­tia.

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin opas

1. Selvitä, mitä hakusanoja asiakkaasi käyttävät, kun he etsivät tarjoamaasi

Hakuko­neop­ti­moin­tia ei kan­na­ta lähteä tekemään, ellei ole tarkkaan tiedos­sa, mihin avain­sanoi­hin on ylipäätään kan­nat­tavaa lähteä panos­ta­maan. Ihan ensim­mäisek­si on siis tärkeä selvit­tää, mitä ter­me­jä ja haku­lausekkei­ta asi­akkaasi Goog­lessa käyt­tävät, kun he etsivät tar­joami­asi tuot­tei­ta.

Kun tiedämme, mitä avain­sano­ja poten­ti­aaliset asi­akkaasi hakukoneis­sa käyt­tävät, on seu­raa­va askel selvit­tää näi­den avain­sano­jen hakumäärät, hakuin­ten­tio sekä kil­pailu­ti­lanne.

Edes ykkös­si­joi­tus Goog­lessa ei tuo liiken­net­tä sivus­tolle­si eikä rahaa kas­saan, jos kyseisel­lä haku­sanal­la ei yksinker­tais­es­ti tehdä haku­ja (tai jos haku­ja kuukausit­tain tehdään äärim­mäisen vähän).

Toisaal­ta taas jos kyseessä on todel­la yleinen haku­sana, voi kil­pailu näkyvyy­destä olla niin kovaa, ettei kyseisel­lä avain­sanal­la ole kan­nat­tavaa lähteä kil­paile­maan (ainakaan heti alku­un, jos oman sivus­ton auk­tori­teet­ti ei vielä riitä).

Tästä syys­tä avain­sanatutkimuk­sen tekem­i­nen on isos­sa ja tärkeässä roolis­sa, jot­ta pystyt val­it­se­maan strate­gis­es­ti sin­ulle kan­nat­tavim­mat avain­sanat, joil­la näkyvyy­destä on kan­nat­tavaa lähteä kil­paile­maan.

Avain­sanatutkimus on pros­es­si, jos­sa etsitään ja analysoidaan haku­sano­ja, joi­ta poten­ti­aaliset asi­akkaat käyt­tävät etsiessään tar­joa­maasi hakukoneista. Tämä on SEO-strate­gian kul­makivi, sil­lä oikein val­i­tut avain­sanat aut­ta­vat kohden­ta­maan sisältösi oikealle yleisölle ja paran­ta­maan hakuko­nenäkyvyyt­tä.

2. Panosta verkkokaupassa kategoriasivujen optimointiin

Kat­e­go­ri­a­sivu­jen hakuko­neop­ti­moin­ti on keskeinen osa verkkokau­pan SEO-strate­giaa. Mon­esti tämä uno­hde­taan ja kat­e­go­ri­a­sivuille lisätään vain otsikko ja tuotelis­taus.

Tek­sti­sisäl­lön merk­i­tys kat­e­go­ri­a­sivu­jen opti­moin­nis­sa on todel­la suuri, mut­ta sisäl­lön tulee tar­jo­ta asi­akkaille todel­lista arvoa eikä olla vain pelkkää “avain­sanatäytet­tä”. Kun pohdit sisältöä kat­e­go­ri­a­sivuille, kan­nat­taa hyö­dyn­tää esimerkik­si asi­akkaiden usein kysymiä kysymyk­siä ja pyrk­iä tar­joa­maan olen­naista ja rel­e­vant­tia tietoa, jon­ka tavoit­teena on samal­la helpot­taa asi­akkaan ostopäätöstä.

Mikäli sisältöä syn­tyy paljon, kan­nat­taa osa tek­stistä sijoit­taa kat­e­go­ri­a­sivun lop­pu­un tai “piilot­taa” osa tek­stistä “lue lisää” ele­mentin alle. Tämä helpot­taa asi­akkai­ta, jot­ka etsivät nopeasti tiet­tyä tuotet­ta eivätkä halua sela­ta pitkää tek­stiä — mut­ta samal­la ne asi­akkaat, jot­ka halu­a­vat lukea aiheesta lisää, saa­vat tiedot hel­posti ja nopeasti esille.

Verkkokaupan sisältöjen optimointi

Laadukas sisältö on infor­mati­ivista, hyödyl­listä ja kiin­nos­tavaa kohdeyleisölle­si. Uni­ik­it ja omaperäiset sisäl­löt erot­tuvat parem­min hakukoneis­sa. Pyri tuot­ta­maan korkealaa­tu­ista, infor­mati­ivista ja rel­e­vant­tia sisältöä, joka vas­taa käyt­täjien hakui­hin ja kysymyk­si­in mah­dol­lisim­man hyvin.

Huomioi, että Google rankkaa haku­tu­lok­si­in yksit­täisiä sivu­ja, ei kokon­aisia sivus­to­ja. Eli sen sijaan, että kir­joit­taisit yleis­es­ti yri­tyk­sesi palveluista tai tuot­teista kaikil­la mah­dol­lisil­la sivuil­la, keski­ty jokaisel­la sivul­la vain yhteen aiheeseen.

Val­itse jokaiselle sivulle siis vain yksi pääavain­sana ja lisäk­si aiheeseen liit­tyviä tois­si­jaisia avain­sano­ja. Käytä pääavain­sanaa sivun H1-otsikos­sa. Näin varmi­s­tat, että jokainen sivu on opti­moitu erik­seen hakukonei­ta varten, eikä yksit­täiset sivusi lähde keskenään kil­paile­maan näkyvyy­destä.

3. Lisää uniikit metatiedot jokaiselle sivulle

Tärkeä osa hakuko­neop­ti­moin­tia on meta titlen ja meta kuvauk­sen lisäämi­nen.

Älä kopio samo­ja metati­eto­ja sivul­ta toiselle, vaan jokaiselle yksit­täiselle sivulle tulee kir­joit­taa omat uni­ik­it metatiedot — muista lisätä titleen sivun pääavain­sana mukaan.

Metatiedot näkyvät hakukonei­den haku­tu­lok­sis­sa (haku­tu­lok­sis­sa näkyvä otsikko ja kuvaus):

Metatiedot - Meio

Sivun Title (otsikko) on hakuko­neop­ti­moin­nis­sa yksi tärkeim­mistä yksit­täi­sistä ele­menteistä, sil­lä se ker­too sekä käyt­täjälle että hakukoneelle otsikko­ta­sol­la, mis­tä sivul­lasi on kyse.

Meta Descrip­tion (kuvaus) ker­too käyt­täjille, mitä kyseisel­lä sivul­la on tar­jot­ta­vana. Kuvauk­sen tulisi olla houkut­tel­e­va ja infor­mati­ivi­nen, kuvat­en sisältöä lyhyesti ja ytimekkäästi.

Kuvauk­seen on hyvä lisätä myös CTA-kehote mukaan, joka houkut­telee hakukoneen käyt­täjän klikkaa­maan linkkiä.

Metati­eto­jen on tärkeää olla infor­mati­ivisia ja houkut­tele­via sekä sisältää keskeisen avain­sanan — mut­ta samal­la myös mah­dol­lisim­man tarkko­ja ja kuvaavia, jot­ta ne vas­taa­vat käyt­täjän hakuky­se­lyä ja tarpei­ta mah­dol­lisim­man hyvin.

Metati­etoi­hin on hyvä nos­taa lisäk­si mukaan mah­dol­lisia arvolu­pauk­sia tai erot­tau­tu­mis­tek­i­jöitä, kuten esimerkik­si ilmainen toim­i­tus, 100% koti­mainen, ilmainen vai­h­to- tai palau­tu­soikeus yms.

4. Varmista verkkokaupan nopeus, responsiivisuus ja helppokäyttöisyys

Sivun latausnopeus vaikut­taa merkit­tävästi käyt­täjäkoke­muk­seen ja hakuko­nenäkyvyy­teen. Hitaasti latau­tu­vat sivut voivat johtaa asi­akkaan välit­tömään pois­tu­miseen ja huonom­pi­in sijoituk­si­in haku­tu­lok­sis­sa.

Google arvostaa nopeasti latau­tu­via verkko­sivu­ja, sil­lä ne tar­joa­vat käyt­täjille parem­man käyt­tökoke­muk­sen. Nopea ja toimi­va sivus­to paran­taa siis hakuko­nenäkyvyyt­tä sekä asi­akkaiden sitou­tu­mista.

Pyri tekemään ostamis­es­ta asi­akkaalle mah­dol­lisim­man help­poa sekä varmista, että hin­ta ja tuotetiedot ovat selkeästi esil­lä.

Optimoi verkkokauppasi URL-osoitteet

Huole­h­di, että URL-osoit­teet ovat selkeitä, lyhy­itä ja sisältävät kyseisen sivun tärkeim­män avain­sanan. Selkeät URL-osoit­teet aut­ta­vat myös hakukonei­ta ymmärtämään parem­min jokaisen sivun sisäl­lön.

Yksit­täis­ten tuot­tei­den URL-osoit­teisi­in ei kan­na­ta sisäl­lyt­tää kat­e­go­ri­oi­ta, kos­ka kat­e­go­ri­at saat­ta­vat ajansaatossa muut­tua ja osa tuot­teista voi sopia use­am­mankin kat­e­go­ri­an alle. 

Sivuston rakenne

Verkkokau­pan sivus­ton rakenne on keskeisessä roolis­sa sekä hakukonei­den että käyt­täjien kannal­ta. Selkeä ja loogi­nen sivus­ton rakenne aut­taa hakukonei­ta indek­soimaan sivus­tosi tehokkaam­min ja paran­taa käyt­täjäkoke­mus­ta.

Pääkat­e­go­ri­at ja alakater­go­ri­at tulisi olla hel­posti löy­det­tävis­sä, jot­ta käyt­täjät voivat nopeasti löytää etsimän­sä tuot­teet. Raken­na sivus­tosi hier­arkia niin, että kaik­ki sivut ovat saavutet­tavis­sa muu­ta­mal­la klikkauk­sel­la etu­sivul­ta.

Mobiiliystävällisyys

Nykyään yhä suurem­pi osa verkkokau­pan liiken­teestä tulee mobi­ililait­teista, joten on tärkeää, että sivus­tosi on opti­moitu mobi­ilikäyt­täjiä varten. Google käyt­tää mobi­iliys­täväl­lisyyt­tä yht­enä sijoi­tustek­i­jänä (Rank­ing fac­tor), joten respon­si­ivi­nen suun­nit­telu on vält­tämätön­tä, jos halu­at men­estyä haku­tu­lok­sis­sa.

Varmista siis, että verkkokaup­pasi mukau­tuu eri lait­tei­den ja näyt­tökoko­jen mukaan.

Kuvien optimointi

Vältä tarpeet­toman suurien kuvatiedos­to­jen käyt­töä, sil­lä suuret kuvatiedos­tot hidas­ta­vat verkko­sivus­ton latau­tu­mista, mikä puolestaan vaikut­taa negati­ivis­es­ti sivus­ton suori­tuskykyyn ja käyt­tökoke­muk­seen.

Kuvien pitää olla hyvälaa­tu­isia ja tarkko­ja — mut­ta ylisu­uria kuvatiedos­to­ja ei mis­sään nimessä kan­na­ta sivus­tolle lisätä. Nyrkkisään­tönä voisi pitää, että kuvat oli­si­vat tiedos­tokooltaan mak­simis­saan noin 200 kt (kilo­tavua).

Kuvan tiedos­ton­i­men tulisi olla myös mah­dol­lisim­man kuvaa­va ja sisältää keskeisimpiä avain­sano­ja. (Kan­nat­taa suosia .webp ‑muo­toa, jpg- tai png-muodon sijaan.)

Lisäk­si kaikille kuville kan­nat­taa määrit­tää myös ALT-tek­sti (eli tek­sti, joka näkyy kuvan tilal­la esimerkik­si sil­loin, kun kuvaa ei voi­da syys­tä tai tois­es­ta näyt­tää).

5. Muista linkit — sisäiset linkit ja ulkoiset linkit

Linkit ovat hakuko­neop­ti­moin­nis­sa keskeisessä roolis­sa. Linkke­jä on kah­den­laisia: sisäiset linkit ja ulkoiset linkit.

Sisäiset linkit ovat sivus­tosi omia linkke­jä, jot­ka ohjaa­vat kävi­jöitä yhdestä sivus­ton osios­ta toiseen. Sisäiset linkit helpot­ta­vat sivus­tol­la nav­igoin­tia ja lisäk­si ne aut­ta­vat jäsen­tämään tietoa sivus­tol­lasi, niin käyt­täjille kuin hakukoneille.

Ulkoiset linkit viit­taa­vat linkkei­hin, jot­ka osoit­ta­vat ulkop­uolisil­ta sivus­toil­ta omaan sivus­toosi.

Luotet­ta­vat ja laadukkaat ulkoiset linkit ovat ikään kuin suosi­tuk­sia sivus­tolle­si ja se taas lisää luotet­tavu­ut­tasi hakukonei­den silmis­sä (ja se taas vaikut­taa posi­ti­ivis­es­ti hakuko­nenäkyvyy­teesi).

Sisäis­ten ja ulkois­t­en linkkien strate­gi­nen käyt­tö on siis tärkeää.

Älä osta ulkoisia linkke­jä. Ostet­tu­jen linkkien, linkkiverkos­to­jen ja sivus­toverkos­to­jen hyö­dyn­tämisel­lä pyritään aina manip­u­loimaan Googlea. 

Google pyrkii jatku­vasti tun­nista­maan parem­min ja tehokkaam­min näitä epäeet­tisiä keino­ja sekä sivus­toverkos­to­ja. Kun Google tun­nistaa linkit “roskalinkeik­si”, jät­tää Google huomioimat­ta nämä linkit kokon­aan, eli näistä linkeistä ei ole sin­ulle lop­ul­ta mitään hyö­tyä.

Lisäk­si riskinä näi­den meto­di­en käyt­tämisessä on se, että huonoil­la linki­tyk­sil­lä voi olla myös negati­ivi­nen vaiku­tus sivus­ton sijoituk­si­in.

6. Verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimointi

Keski­ty verkkokau­pan tuote­sivu­jen hakuko­neop­ti­moin­nis­sa ja avain­sano­jen valin­nas­sa ensisi­jais­es­ti siihen, että tuote vas­taa mah­dol­lisim­man tarkasti avain­sanaa. Luo lisäk­si jokaiselle tuote­sivulle infor­mati­iviset, houkut­tel­e­vat ja uni­ik­it sisäl­löt (älä käytä samo­ja tuoteku­vauk­sia kopi­oi­tu­ina useil­la eri tuote­sivuil­la).

Laadukkaat tuoteku­vauk­set eivät vain myy tuotet­ta, vaan ne myös jaka­vat tärkeää tietoa tuot­teen käytöstä, omi­naisuuk­sista ja hyödy­istä, mikä voi olla ratkai­se­vaa ostopäätök­sen tekemisessä.

HUOM! Vältä myös suo­raa kopi­oimista valmis­ta­jan tai muiden verkkokaup­po­jen sivuil­ta. Kopi­oidut tuoteku­vauk­set voivat heiken­tää hakuko­nenäkyvyyt­täsi ja johtaa alhaisem­pi­in sijoituk­si­in haku­tu­lok­sis­sa.

Uni­ik­ki sisältö on avain parem­paan hakuko­nenäkyvyy­teen — verkkokau­pan tuote­sivu­jen hakuko­neop­ti­moin­ti­in kan­nat­taa siis myös panos­taa.

7. Analytiikka auttaa ymmärtämään ja kehittämään SEO-työtä

Jot­ta voit arvioi­da SEO-työsi tehokku­ut­ta ja tun­nistaa osa-aluei­ta, jot­ka vaa­ti­vat vielä lisä­työtä, on tärkeää seu­ra­ta verkko­sivu­je­si ana­lyti­ikkaa.

Varmista siis, että käytössäsi on luotet­ta­va ana­lyti­ikkatyökalu, jos­ta saat tietoa muun muas­sa verkkokaup­pasi kävi­jämääristä, kävi­jöi­den käyt­täy­tymis­es­tä ja vuorovaiku­tuk­ses­ta. 

Lisäk­si suosit­te­len hyö­dyn­tämään avain­sano­jen seu­ran­tatyökalua — kiin­nitä tärkeim­mät avain­sanasi avain­sano­jen seu­ran­tatyökalu­un, jot­ta voit seu­ra­ta sijoi­tusten nousua haku­tu­lok­sis­sa ja mah­dol­lisia muu­tok­sia ajan myötä. Sem­rush on esimerkik­si erit­täin hyvä SEO-työkalu, jota itse käytämme.

Search Con­sole ‑tili on myös erit­täin hyödylli­nen — eli Search Con­sole ‑tili kan­nat­taa luo­da, jos sel­l­aista ei vielä ole. Kyseessä on Googlen ilmainen työkalu, jol­la voit tarkastel­la muun muas­sa sivus­tosi hakuko­nenäkyvyyt­tä ja siihen liit­tyviä mah­dol­lisia ongelmia. Työkalus­ta näet esimerkik­si myös sen, että mil­lä avain­sanoil­la käyt­täjät löytävät vekkokaup­pasi ja saa­pu­vat Googles­ta verkkokaup­paasi.

BONUSVINKKI — Hyödynnä blogia myös verkkokaupassa!

Blo­gi ei ole pelkästään asiantun­ti­jayri­tys­ten työkalu – se voi olla myös verkkokau­pan salainen ase myyn­nin kas­vat­tamises­sa. Laadukas blo­gi­sisältö aut­taa houkut­tele­maan enem­män kävi­jöitä sivus­tolle, vahvis­ta­maan asiantun­ti­ju­ut­ta ja ohjaa­maan asi­akkai­ta kohti ostopäätöstä.

Blog­itek­stit tar­joa­vat lois­ta­van mah­dol­lisu­u­den käyt­tää haku­sano­ja luon­nol­lis­es­ti ja laa­jen­taa verkkokau­pan löy­det­tävyyt­tä Goog­lessa. Esimerkik­si tuoteko­htaiset oppaat tai käyt­tövinkit voivat tuo­da sivus­tolle uusia asi­akkai­ta.

Ostopäätök­siä tehdään yhä enem­män tiedon poh­jal­ta. Kir­joit­ta­mal­la esimerkik­si tuotear­vostelu­ja, ver­tailu­ja tai käyt­töopas­tuk­sia voit aut­taa asi­akkai­ta ymmärtämään, mik­si juuri sin­un tuot­teesi on paras val­in­ta.

Jokaisen blogi­postauk­sen lopus­sa on hyvä ohja­ta luk­i­jat verkkokaup­paan lisäämäl­lä selkeä toim­intake­ho­tus (CTA) ja linkit suo­raan tuot­teisi­in. Näin voit muun­taa kiin­nos­tuk­sen konkreet­tisek­si myyn­niksi.

Ajanko­htaiset blogikir­joituk­set, kuten lah­javinkit juh­lapy­hille tai kau­den tren­di­tuot­teet, voivat lisätä myyn­tiä merkit­tävästi. Blo­gi tar­joaa paikan reagoi­da nopeasti tren­dei­hin ja asi­akkaiden tarpeisi­in.

Muista, että verkkokau­pan blo­gin tarkoi­tus ei ole vain tiedot­taa – sen pitää myös inspiroi­da ja ohja­ta asi­akkai­ta kohti ostopäätöstä!

Yhteenvetona: Hakukoneoptimoi verkkokauppasi sekä Googlelle että käyttäjille

Verkkokau­pan sijoit­tumi­nen Googlen haku­tu­lok­sis­sa vaikut­taa suo­raan siihen, kuin­ka paljon näkyvyyt­tä ja liiken­net­tä verkkokaup­pa saa. Mitä parem­min ja korkeam­malle sivus­tosi sijoit­tuu Googlen haku­tu­lok­sis­sa, sitä toden­näköisem­min ihmiset klikkaa­vat juuri sin­un sivus­tolle­si.

On tärkeä muis­taa, että suurin osa ostopoluista alkaa hakukoneista, ja nimeno­maan Googles­ta.

Mitä use­am­mal­la tärkeäl­lä avain­sanal­la verkkokaup­pasi löy­tyy Googlen ensim­mäiseltä haku­tu­los­sivul­ta ja eri­tyis­es­ti ensim­mäisen sivun kärk­isi­joil­ta —  sitä enem­män sivus­tolle­si saa­puu poten­ti­aal­isia asi­akkai­ta luon­nol­li­sista haku­tu­lok­sista.

Hyvä orgaa­ni­nen eli luon­nolli­nen näkyvyys hakukoneis­sa voi tuo­da kaup­paa kuukaud­es­ta ja vuodes­ta toiseen – ilman jatku­via main­osku­lu­ja. 

Kun poh­ja on vank­ka, on myös markki­noin­tia tur­val­lista ja varsinkin kus­tan­nuste­hokas­ta skaala­ta.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.