Meio-SEO-toimisto-Krista
Meion blogi

SEO-palvelut eettisesti ja tehokkaasti

SEOn tavoitteena on saada sivusto näkymään mahdollisimman korkealla hakutuloksissa relevanttien avainsanojen ja hakulausekkeiden kohdalla, mikä parantaa sivuston löydettävyyttä ja houkuttelee enemmän laadukkaita kävijöitä sivustollesi.

Mitä SEO on?

SEO (Search Engine Opti­miza­tion) on pros­es­si, jon­ka avul­la paran­netaan verkko­sivus­ton näkyvyyt­tä hakukonei­den orgaani­sis­sa (ei-mak­se­tuis­sa) haku­tu­lok­sis­sa.

Tässä artikke­lis­sa käymme läpi muun muas­sa: 

  • Mitä SEO-palve­lut ovat ja mik­si ne ovat tärkeitä.
  • Mitä SEO-palve­lut sisältävät ja miten ne toteutetaan.
  • Mitkä ovat SEO-palvelu­iden tärkeim­mät hyödyt ja mitä voit odot­taa saavut­tavasi.

Miksi SEO-palvelut ovat tärkeitä yrityksille?

Verkko­sivus­tosi näkyvyys hakukoneis­sa kuten Goog­lessa, perus­tuu pitkälti yri­tyk­sesi verkko­sivun hakuko­neop­ti­moin­nin laatu­un. SEOn tavoit­teena on nos­taa sivus­tosi sijoituk­sia Googlen haku­tu­lok­sis­sa ja sitä kaut­ta ohja­ta sivuille­si enem­män ostavia asi­akkai­ta.

Nykyään suurin osa kulut­ta­jista etsii tietoa, tuot­tei­ta ja palvelui­ta hakukonei­den, kuten Googlen, kaut­ta. Jos et löy­dy Googlen ensim­mäiseltä sivul­ta, har­va asi­akas löytää yri­tyk­sesi (vain alle 1% selaa haku­tu­lok­sia edes toiselle sivulle asti).

Hakuko­neop­ti­moin­nin avul­la voit kas­vat­taa yri­tyk­sesi liike­toim­intaa, kun aidosti poten­ti­aaliset asi­akkaat löytävät yri­tyk­sesi luokse. Kas­va­van näkyvyy­den lisäk­si SEO paran­taa sivus­ton käytet­tävyyt­tä sekä paran­taa kon­ver­sio­pros­ent­tia — SEO tuo pitkäaikaisia ja laa­ja-alaisia hyö­tyjä, sik­si siihen kan­nat­taa panos­taa.

Lisää SEO-palvelu­iden hyödy­istä voit lukea alem­paa tästä artikke­lista.

Mitä SEO-palvelut ovat?

SEO-palve­lut ovat asiantun­ti­japalvelui­ta. SEOn avul­la pyritään paran­ta­maan verkko­sivun laat­ua ja käytet­tävyyt­tä sekä muokkaa­maan sisältöjä niin, että ne vas­taisi­vat mah­dol­lisim­man hyvin asi­akkaiden tarpeeseen.

SEO-palvelu­iden sisältö voidaan jakaa kolmeen pää­tyyp­pi­in: sivun sisäi­nen opti­moin­ti (On-page SEO), tekni­nen SEO ja sivun ulkoinen opti­moin­ti (Off-page SEO).

Sivun sisäinen optimointi (On-page SEO)

Sivun sisäi­nen opti­moin­ti keskit­tyy verkko­sivus­ton sisältöi­hin.

Tähän kuu­luu muun muas­sa:

  • Avain­sanatutkimus: Etsitään ja analysoidaan — tun­nis­te­taan ja val­i­taan rel­e­van­tit avain­sanat, joi­ta poten­ti­aaliset asi­akkaat käyt­tävät etsiessään tuot­tei­ta tai palvelui­ta. Raken­netaan tehokas sisältös­trate­gia.
  • Sisäl­lön opti­moin­ti: Luo­daan ja muokataan verkko­sivus­ton sisältöä niin, että se on infor­mati­ivista, laadukas­ta ja vas­taa käyt­täjien tekemi­in hakui­hin mah­dol­lisim­man hyvin. Lisäk­si opti­moimaan otsikot, metatiedot ja URL-osoit­teet. Myös kuvien opti­moin­ti on tärkeää.
  • Sisäi­nen linkki­rakenne: Raken­netaan tehokas sisäi­nen linkki­rakenne, joka aut­taa hakukonei­ta ja käyt­täjiä nav­igoimaan sivus­tol­la.

Tekninen SEO

Tekni­nen SEO keskit­tyy verkko­sivus­ton teknisi­in omi­naisuuk­si­in, jot­ka vaikut­ta­vat sen suori­tuskykyyn sekä kykyyn tul­la indek­soiduk­si ja sijoit­tua hakukoneis­sa.

  • Sivus­ton nopeus: Paran­netaan sivus­ton latausnopeut­ta, mikä on tärkeä tek­i­jä sekä käyt­täjäkoke­muk­sen että hakuko­nenäkyvyy­den kannal­ta.
  • Mobi­iliys­täväl­lisyys: Varmis­te­taan, että sivus­to on opti­moitu mobi­ililait­teille, kos­ka suuri osa verkkoli­iken­teestä tulee mobi­ililait­teista.
  • SSL-ser­ti­fikaatit: Varmis­te­taan, että sivus­to käyt­tää https-pro­tokol­laa, mikä lisää sen tur­val­lisu­ut­ta ja luotet­tavu­ut­ta.
  • Sivus­tokart­ta ja indek­soin­ti: Luo­daan XML-sitemap eli sivus­tokart­ta ja varmis­te­taan, että hakukoneet voivat hel­posti indek­soi­da kaik­ki sivut.

Sivun ulkoinen optimointi (Off-page SEO)

Sivun ulkoinen opti­moin­ti keskit­tyy toimen­piteisi­in, jot­ka tehdään verkko­sivus­ton ulkop­uolel­la sen näkyvyy­den paran­tamisek­si.

Tämä sisältää muun muas­sa:

  • Back­linkit eli ulkoiset linkit ja brändi­main­in­nat: Pyritään saa­maan main­in­to­ja sekä laadukkai­ta linkke­jä muil­ta sivus­toil­ta, jot­ka osoit­ta­vat sivus­tolle­si. Nämä kas­vat­ta­vat sivus­tosi auk­tori­teet­tia ja luotet­tavu­ut­ta hakukonei­den silmis­sä.
  • Akti­ivi­nen some: Hyö­dyn­netään sosi­aal­ista medi­aa liiken­teen ja brändin tun­net­tuu­den lisäämisek­si. Google arvostaa yri­tyk­sien monikanavaisu­ut­ta.

Tulosten seu­ran­ta ja jatku­va reflek­ti­ivi­nen SEO-työ ovat keskiössä parhaiden tulosten saavut­tamisek­si. SEO-työtä voidaan jatku­vasti opti­moi­da vas­taa­maan liike­toimin­nan tavoit­tei­ta entistä tehokkaam­min.

Goog­lessa haku­tu­lok­sien järjestys perus­tuu yli 200 rank­ing fac­tori­in eli eri kri­teeri­in, joil­la on vaiku­tus­ta hakuko­nenäkyvyy­teen. Kokon­ais­val­tainen hakuko­neop­ti­moin­ti on laa­ja pros­es­si, mihin sisäl­tyy paljon eri­laisia toimen­piteitä sekä verkko­sivus­tol­la että sen ulkop­uolel­la.

Kokon­ais­val­tainen ymmär­rys on tärkeää tehokkaan SEO-strate­gian kehit­tämisessä, jot­ta aikaa ei tuh­la­ta tarpeet­tomaan hienosäätöön ja viilailu­un, vaan suun­nataan resurssit toimen­piteisi­in, jot­ka todel­la liikut­ta­vat itä neu­laa eli edis­tävät tavoit­tei­den saavut­tamista.

SEO-palveluiden hyödyt yritykselle

SEO-palve­lut tar­joa­vat lukuisia etu­ja yri­tyk­sille, jot­ka halu­a­vat paran­taa verkkonäkyvyyt­tään ja kas­vat­taa liike­toim­intaansa.

Tärkeimpiä hyö­tyjä, joi­ta SEO-palve­lut voivat tuo­da yri­tyk­selle ovat esimerkik­si:

Parempi hakukonenäkyvyys

Yksi SEO-palvelu­iden keskeisim­mistä hyödy­istä on verkko­sivus­ton parem­man hakuko­nenäkyvyy­den saavut­ta­mi­nen. Korkeam­mat sijoituk­set haku­tu­lok­sis­sa tarkoit­ta­vat, että poten­ti­aaliset asi­akkaat löytävät sivus­tosi helpom­min, kun he etsivät tuot­tei­ta tai palvelui­ta, joi­ta tar­joat. Parem­pi näkyvyys lisää myös brändin tun­net­tuut­ta ja luot­ta­mus­ta.

  • Haku­tu­losten kär­ki: Suurin osa käyt­täjistä klikkaa haku­tu­losten ensim­mäisiä orgaanisia linkke­jä, joten sijoit­tumi­nen haku­tu­losten kär­keen on tärkeää. Ensim­mäiset 3 orgaanista haku­tu­losta nap­paa­vat yli 60 pros­ent­tia kaik­ista klikkauk­sista.
  • Brändin luotet­tavu­us: Sivus­tot, jot­ka sijoit­tuvat korkealle haku­tu­lok­sis­sa, koetaan yleen­sä luotet­tavam­mik­si ja uskot­tavam­mik­si. Lisäk­si käyt­täjät luot­ta­vat main­ok­sia enem­män orgaanisi­in haku­tu­lok­si­in.

Lisääntynyt liikenne

Kun verkko­sivus­tosi sijoit­tuu parem­min haku­tu­lok­sis­sa, saat enem­män kävi­jöitä sivus­tolle­si. Tämä lisää mah­dol­lisuuk­sia muun­taa nämä kävi­jät asi­akkaik­si.

  • Laadukas liikenne: SEO kohden­taa rel­e­vant­tia liiken­net­tä, eli kävi­jät ovat jo valmi­ik­si kiin­nos­tunei­ta tar­joamis­tasi tuot­teista tai palveluista.
  • Kas­va­vat myyn­nit ja liid­it: Lisään­tynyt liikenne tarkoit­taa enem­män myyn­timah­dol­lisuuk­sia ja uusia liide­jä.

Parempi käyttäjäkokemus

SEO-työ ei keski­ty pelkästään hakukoneisi­in, vaan myös sivus­tosi käyt­täjäkoke­muk­sen paran­tamiseen. Hyvin opti­moitu sivus­to on käyt­täjäys­tävälli­nen, nopea ja hel­posti nav­igoita­va, mikä paran­taa kävi­jöi­den sitou­tu­mista ja vähen­tää pois­tu­mis­pros­ent­te­ja.

  • Nopeam­mat latausa­jat: Käyt­täjät arvosta­vat nopei­ta sivus­to­ja, ja hakukoneet palk­it­se­vat sivus­to­ja, jot­ka latau­tu­vat nopeasti.
  • Selkeä nav­igoin­ti: Hyvä sivus­ton rakenne ja selkeä linkki­rakenne helpot­ta­vat käyt­täjien liikku­mista sivus­tol­la.

Korkeampi konversioaste

SEO-työ aut­taa opti­moimaan sivus­tosi kon­ver­sioast­et­ta eli sitä, kuin­ka suuri osa kävi­jöistä ryhtyy halut­tui­hin toimi­in, kuten ostosten tekemiseen tai yhtey­de­not­toon. Tämä saavute­taan kohden­netul­la liiken­teel­lä ja paran­netul­la käyt­täjäkoke­muk­sel­la.

  • Kohden­netut kävi­jät: Kun sivus­tolle­si saa­puu kävi­jöitä, jot­ka ovat jo kiin­nos­tunei­ta tuot­teis­tasi tai palveluis­tasi, he toden­näköisem­min ryhtyvät halut­tui­hin toimi­in.
  • Opti­moin­ti myyn­tiä varten: SEO-palve­lut sisältävät usein myös kon­ver­sio-opti­moin­tia, joka aut­taa muun­ta­maan sivus­ton liiken­teen myyn­neik­si tai liideik­si.

Pitkäaikaiset tulokset

Toisin kuin mak­se­tut main­oskam­pan­jat, SEO tar­joaa pitkäaikaisia tulok­sia. Vaik­ka SEO vaatii jatku­vaa työtä, saavute­tut tulok­set voivat kestää todel­la pitkään, ilman jatku­via kus­tan­nuk­sia.

  • Orgaa­ni­nen kasvu: Hyvin toteutet­tu SEO tuot­taa orgaanista liiken­net­tä, joka kas­vaa ja säi­lyy ajan myötä.
  • Kestävä strate­gia: SEO on investoin­ti, joka tuot­taa jatku­vaa arvoa pitkäl­lä aikavälil­lä.

Kilpailuetu

SEO voi antaa yri­tyk­selle­si merkit­tävän kil­pailue­dun. Kil­pailukykyiset hakukone­si­joituk­set aut­ta­vat sin­ua erot­tumaan joukos­ta ja saavut­ta­maan suurem­man markki­nao­su­u­den.

  • Ero­tu kil­pail­i­joista: Korkeam­mat hakukone­si­joituk­set aut­ta­vat yri­tys­täsi erot­tumaan kil­pail­i­joista, jot­ka eivät ehkä ole opti­moi­neet sivus­to­jaan yhtä hyvin.
  • Houkut­tele uusia asi­akkai­ta: Parem­pi näkyvyys ja löy­det­tävyys houkut­tel­e­vat uusia asi­akkai­ta, jot­ka muuten voisi­vat pää­tyä kil­pail­i­joiden sivus­toille.

Mitä SEO-palvelut maksaa?

Hakuko­neop­ti­moin­nin hin­taan vaikut­taa työn laa­ju­us, sivus­ton koko ja tavoit­teet. Kokon­aisu­us räätälöidään aina asi­akkaan lähtöti­lanteen, tarpei­den ja tavoit­tei­den mukaan.

Kokon­ais­val­tainen SEO sopii eri­tyis­es­ti heille, jot­ka halu­a­vat saavut­taa ja ylläpitää vah­vaa näkyvyyt­tä verkos­sa ja kas­vat­taa liike­toim­intaansa pitkäl­lä tähtäimel­lä.

Alta löy­dät lisää tietoa hakuko­neop­ti­moin­nin palveluista ja hin­taes­imerkke­jä!

SEOn avulla Googlen kärkeen ja lisää asiakkaita

Hakuko­neop­ti­moin­nis­sa parhaim­mat tulok­set saavute­taan aina reflek­toival­la SEO-työl­lä.

Jois­sain tilanteis­sa varsinkin pienem­män sivus­ton hakuko­nenäkyvyyt­tä voidaan kuitenkin jo huo­mat­tavasti paran­taa, lait­ta­mal­la perusasi­at kun­toon sekä opti­moimal­la ja kohdis­ta­mal­la ole­mas­sa ole­vat sisäl­löt oikeille avain­sanoille.

Kuten tässä verkkokau­pan tapauk­ses­sa:

Helsin­gin Vil­la­sukkate­htaan verkkokau­pan perusasi­at laitet­ti­in kun­toon ja sisäl­löt opti­moiti­in ja kohdis­tet­ti­in oikeille avain­sanoille.

Vain muu­ta­mas­sa kuukaudessa verkkokau­pan näyt­tök­er­rat haku­tu­lok­sis­sa kasvoivat yli +300 %. Samas­sa ajas­sa TOP3 sijoituk­sien määrä Goog­lessa kasvoi +271,43 %.

SEO tekee markkinoinnistasi ennustettavampaa

Orgaanis­ten eli ilmais­ten kävi­jöi­den tuo­mat eurot luo­vat vankan poh­jan liike­toimin­nalle.

Kun suurin osa verkko­sivus­tonne liiken­teestä saa­puu sivus­tolle orgaanis­es­ti, luo se pitkäaikaisem­paa ennustet­tavu­ut­ta myyn­nin määrästä ja koko markki­noin­nin tuot­ta­mas­ta tulok­ses­ta.

Eettinen ja luotettava SEO-kumppani

Hakuko­neop­ti­moin­nin avul­la voit hel­posti tupla­ta tai jopa moninker­tais­taa sivus­tolle­si tule­van liiken­teen määrän sekä sivu­je­si kaut­ta tule­van myyn­nin.

Parem­pi hakuko­nenäkyvyys, lisään­tynyt verkkoli­ikenne, paran­tunut käyt­täjäkoke­mus ja korkeampi kon­ver­sioaste ovat kaik­ki saavutet­tavis­sa tehokkaan SEO-strate­gian avul­la.

Ota yhteyt­tä – kar­toite­taan hakuko­nenäkyvyytenne tilanne ja luo­daan yhdessä teille paras strate­gia hakuko­nenäkyvyy­den kehit­tämiseen ja kas­vat­tamiseen.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.