Uuden verkkosivuston hakukoneoptimoinnissa täytyy olla kärsivällinen, mutta tietyt perusasiat on hyvä laittaa kuntoon heti alkuun. Jatkuvuuden ja ennustettavuuden takia olisi tärkeää, että reilu puolet kävijöistä saapuisi sivustolle orgaanisesti (eli maksuttomien hakutulosten kautta).

Kun sivustosi on ihan uusi, vie indeksointi aikaa

Kun uusi verk­ko­si­vus­to on jul­kais­tu ja indek­soi­tu, on aika alkaa työs­ken­nel­lä sen haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den paran­ta­mi­sek­si.

Kuin­ka tar­kis­tat, onko Google jo indek­soi­nut sivus­to­si? Kat­so tääl­tä vin­kit!

On tär­ke­ää muis­taa, että uuden sivus­ton haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den kehit­ty­mi­nen vaa­tii aikaa. Usein voi kes­tää viik­ko­ja, jopa kuu­kausia, ennen kuin sivus­to löy­tää paik­kan­sa haku­tu­lok­sis­sa. 

Varmista, että uudella sivustollasi työkalut ovat kunnossa

Analytiikan ja datan avulla voit kehittää sivustoasi

Google Ana­ly­tics on maa­il­man suo­si­tuin ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lu. Ana­ly­tics tar­jo­aa val­ta­vas­ti dataa ja mah­dol­li­suuk­sia tut­kia verk­ko­si­vu­vie­rai­li­joi­den käyt­täy­ty­mis­tä.

Ana­ly­tiik­ka on tär­ke­ää asen­taa sivus­tol­le, jot­ta voit jat­kos­sa seu­ra­ta verk­ko­si­vus­to­si toi­mi­vuut­ta, opti­moi­da sivus­toa­si tehok­kaam­mak­si sekä tuot­ta­vam­mak­si.

Ana­ly­tic­sin avul­la opit myös tun­te­maan ylei­sö­si parem­min, eli ana­ly­tii­kan avul­la voi­daan kerä­tä todel­la arvo­kas­ta tie­toa verk­ko­si­vu­jen kävi­jöis­tä.

Google Search Consolella seuraat hakukonenäkyvyyttäsi

Google Search Con­so­le tar­jo­aa arvo­kas­ta tie­toa verk­ko­si­vus­to­si suo­ri­tus­ky­vys­tä ja haku­ko­ne­nä­ky­vyy­des­tä Googles­sa.

Search Con­so­lel­la voit sel­vit­tää, miten Google näkee yri­tyk­se­si verk­ko­si­vun, se ilmoit­taa myös mah­dol­li­sis­ta ongel­mis­ta Googlen haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen liit­tyen.

Google Search Con­so­le aut­taa sinua ymmär­tä­mään, miten sivusi menes­ty­vät Googlen haku­tu­lok­sis­sa ja miten esi­mer­kik­si käyt­tä­jät löy­tä­vät tien­sä verk­ko­si­vus­tol­le­si.

Tärkeimmät vinkit uuden verkkosivuston hakukoneoptimointiin

Google on useim­pien ihmis­ten ensim­mäi­nen pysäk­ki, kun he etsi­vät tie­toa tai rat­kai­su­ja ongel­miin­sa — jos sivus­to­si ei nouse haku­tu­lok­sis­sa esiin, mene­tät val­ta­van mää­rän poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta.

Googlen kär­jes­tä löy­ty­vät yri­tyk­set, nap­paa­vat suu­rim­man osan asiak­kais­ta — sik­si haku­ko­neop­ti­moin­tiin kan­nat­taa nyky­päi­vä­nä todel­la­kin panos­taa.

Alta löy­dät tär­keim­mät vin­kit!

Avainsanojen tutkimus ja käyttö sivustolla

Jos avain­sa­na­tut­ki­mus­ta ei ole teh­ty jo sivus­ton suun­nit­te­lu- ja toteu­tus­vai­hees­sa, kan­nat­taa se ehdot­to­mas­ti teh­dä vii­meis­tään nyt.

Haku­ko­neop­ti­moin­tiin ei kan­na­ta läh­teä tuh­laa­maan aikaa, ellet tark­kaan tie­dä, mit­kä avain­sa­nat ovat oikeas­ti yri­tyk­sel­le­si mer­ki­tyk­sel­li­sim­piä ja kan­nat­ta­vim­pia.

Avain­sa­na­tut­ki­muk­ses­sa kan­nat­taa sel­vit­tää mah­dol­li­sim­man laa­jas­ti ja tark­kaan, min­kä­lai­sia aihe­pii­riin liit­ty­viä avain­sa­no­ja asiak­kaa­si haku­ko­neis­sa käyt­tä­vät, kuin­ka kil­pail­tu­ja avain­sa­nat on ja mikä on avain­sa­no­jen hakuin­ten­tio.

Opas avain­sa­na­tut­ki­muk­sen teke­mi­seen.

Metatiedot

Meta­tie­dot näky­vät haku­ko­nei­den haku­tu­lok­sis­sa.

Var­mis­ta, että jokai­sel­la sivul­la­si on mää­ri­tet­ty­nä oma uniik­ki tit­le sekä desc­rip­tion. Meta­tie­dot kan­nat­taa pitää mah­dol­li­sim­man yti­mek­käi­nä, myös kysei­sen sivun avain­sa­na kan­nat­taa aina sisäl­lyt­tää tit­leen.

Meta­tie­to­jen teh­tä­vä on ker­toa yti­mek­kääs­ti sivun sisäl­lös­tä ja saa­da poten­ti­aa­li­nen asia­kas klik­kaa­maan juu­ri sinun link­kiä­si.

Metatiedot - Meio

Sivuston sisällöt ovat isossa roolissa

Laa­du­kas sisäl­tö haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa on edel­leen kunin­gas.

Pyri tar­joa­maan käyt­tä­jil­le­si arvo­kas­ta ja infor­ma­tii­vis­ta sisäl­töä, joka vas­taa hei­dän kysy­myk­siin mah­dol­li­sim­man hyvin. Sisäl­lön tuli­si olla hyvin kir­joi­tet­tua, orga­ni­soi­tua ja sisäl­tää avain­sa­no­ja luon­te­vas­ti.

Esi­mer­kik­si kaik­ki pal­ve­lut kan­nat­taa pilk­koa omil­le sivuil­leen. Jokai­sel­la yksit­täi­sel­lä sivul­la oli­si tär­ke­ää olla vain yksi pää­avain­sa­na ja sen lisäk­si tois­si­jai­sia (aihee­seen liit­ty­viä) avain­sa­no­ja hyö­dyn­net­ty­nä.

Yri­tys­blo­gi on lois­ta­va tapa kas­vat­taa näky­vyyt­tä ja tavoit­taa poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta.

Varmista, että sivustosi toimii teknisesti hyvin

Var­mis­ta, että sivus­to­si tek­ni­nen puo­li on kun­nos­sa. Sivus­to­si tulee latau­tua nopeas­ti, olla mobii­liys­tä­väl­li­nen sekä sivus­ton raken­teen on tär­ke­ää olla mah­dol­li­sim­man sel­keä ja käyt­tä­jäys­tä­väl­li­nen. 

Verk­ko­si­vus­ton nopeus eten­kin mobii­lis­sa on tul­lut yhä tär­keäm­mäk­si kri­tee­rik­si, mitä Google arvos­taa (se on yksi ran­king fac­to­reis­ta, eli iso vai­ku­tus haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen).

Sivus­to­si nopeut­ta voit tes­ta­ta ja tar­kas­tel­la esi­mer­kik­si täl­lä Googlen omal­la työ­ka­lul­la:
PageS­peed Insights

Tääl­tä voit lukea lisää tek­ni­ses­tä haku­ko­neop­ti­moin­nis­ta.

Sisäiset linkit sivutollasi

Sel­keä ja hel­pos­ti navi­goi­ta­va sivus­to aut­taa sekä käyt­tä­jiä että haku­ko­nei­ta löy­tä­mään sisäl­tö­si.

Etusi­vul­ta kan­nat­taa lin­kit­tää kai­kil­le tär­keim­mil­le sivuil­le, lisäk­si kaik­ki tär­keä sisäl­tö tuli­si löy­tyä mak­si­mis­saan 2–3 klik­kauk­sen pääs­tä.

Google seu­raa link­ke­jä, mitä useam­pi link­ki osoit­taa tie­tyl­le sivul­le­si, sitä tär­keäm­mäk­si Google sivun tul­kit­see. Sisäis­ten link­kien avul­la ohjaat myös asia­kas­ta ete­ne­mään osto­po­lul­la.

Ulkoiset linkit

Ulkoi­set lin­kit toi­mi­vat Googlen sil­mis­sä suo­si­tuk­si­na verk­ko­si­vus­tol­le­si. Kan­nat­taa kes­kit­tyä vah­vo­jen link­kien hank­ki­mi­seen, saman aihe­pii­rin sivus­toil­ta. 

Haku­ko­neet pitä­vät ulkoi­sia link­ke­jä arvos­sa, kos­ka nii­den han­ki­ta ei ole suo­ra­nai­ses­ti hal­lit­ta­vis­sa­si, mut­ta on monia eri­lai­sia stra­te­gioi­ta, joil­la voit tähän vai­kut­taa ja edis­tää oman ulkoi­sen link­ki­pro­fii­li­si kas­vat­ta­mis­ta.

Google jakaa ulkoi­set lin­kit hyviin ja huo­noi­hin link­kei­hin, huo­noil­la lin­ki­tyk­sil­lä on yleen­sä nega­tii­vi­nen vai­ku­tus sivus­ton sijoi­tuk­seen.

Link­ke­jä ei myös­kään kan­na­ta ostaa.

Ostet­tu­jen link­kien, link­ki­ver­kos­to­jen tai sivus­to­ver­kos­to­jen hyö­dyn­tä­mi­sel­lä pyri­tään aina mani­pu­loi­maan Googlea, sitä ei kan­na­ta teh­dä. Google osaa nyky­päi­vä­nä hyvin tun­nis­taa epäeet­ti­siä link­ke­jä ja jät­tää ne notee­raa­mat­ta koko­naan, jol­loin lin­keis­tä ei ole mitään hyö­tyä. Huo­noim­mas­sa tapauk­ses­sa sijoi­tuk­set voi­vat las­kea, tai Google voi jopa pois­taa sivun haku­tu­lok­sis­ta koko­naan.

Uuden verkkosivuston hakukonenäkyvyyden kasvu — SEOn avulla Googlen kärkisijoille

Nyky­päi­vä­nä lähes kaik­ki uudet ammat­ti­mai­ses­ti raken­ne­tut sivus­tot on suun­ni­tel­tu mah­dol­li­sim­man haku­ko­neys­tä­väl­li­sik­si — täs­tä syys­tä Googlen kär­ki­si­jo­ja on jat­ku­vas­ti haas­ta­vam­pi saa­vut­taa, var­sin­kaan sil­loin jos haku­ko­neop­ti­moin­tiin ei panos­te­ta.

Mitä kovem­pi kil­pai­lu alal­la on, sitä enem­män koko­nais­val­tai­seen haku­ko­neop­ti­moin­tiin täy­tyy panos­taa.

Kun haku­ko­neop­ti­moin­tia teh­dään eet­ti­ses­ti ja hyvin, tuo haku­ko­neop­ti­moin­ti todel­la pit­kä­ai­kai­sia sekä laa­ja-alai­sia hyö­ty­jä. Haku­ko­neop­ti­moin­nil­la on todel­la suu­ri vai­ku­tus sivus­ton löy­det­tä­vyy­teen.

Altavastaajan roolista hakutulosten kärkisijoille

Näyt­tö­ker­to­jen mää­rä Googlen haku­tu­lok­sis­sa on kas­va­nut muu­ta­mis­ta yksit­täi­sis­tä näyt­tö­ker­rois­ta tuhan­siin näyt­tö­ker­toi­hin vii­kos­sa:

Search console dataa - Meio

Kysei­nen sivus­to (jota yllä ole­va data kos­kee) indek­soi­tui Googleen maa­lis­kuus­sa 2023.

Tou­ko­kuun alkuun asti sivus­to löy­tyi haku­tu­lok­sis­ta vain yri­tyk­sen nimel­lä, mut­ta ei yhdel­lä­kään pal­ve­lul­la, kos­ka kil­pai­lu kysei­sel­lä alal­la on todel­la kovaa.

Sivus­to oli heti alkuun jo tek­ni­ses­ti kun­nos­sa ja raken­net­tu mah­dol­li­sim­man haku­ko­neys­tä­väl­li­sek­si.

Tou­ko­kuun 2023 alus­sa aloi­tet­tiin sivus­ton haku­ko­neop­ti­moin­ti. Haku­ko­neop­ti­moin­nin aloit­ta­mi­sen jäl­keen sivus­ton näky­vyys on heti läh­te­nyt kovaan ja tasai­seen nousuun.

8kk aika­na Google-sijoi­tuk­sia, rele­van­teil­la avain­sa­noil­la on saa­vu­tet­tiin:

  •  Googlen Top3 sijoi­tuk­sia rei­lut 20 kap­pa­let­ta
  •  Googlen etusi­vun eli Top10 sijoi­tuk­sia noin 40 kap­pa­let­ta
  •  Sijoil­la 11–20 noin 40 kap­pa­let­ta
  •  Sijoil­la 21–100 jo yli 100 kap­pa­let­ta

SEO-työ­tä edel­leen jat­ke­taan eli näky­vyys jat­ku­vas­ti kas­vaa.

Lisäk­si sivus­to saa jat­ku­vas­ti lisää ikää, jon­ka myö­tä luo­tet­ta­vuus haku­ko­nei­den sil­mis­sä kokoa­jan kas­vaa, mikä itses­sään vai­kut­taa posi­tii­vi­ses­ti koko sivus­ton sijoi­tuk­siin.

Miksi orgaaninen hakukonenäkyvyys on tärkeää?

Nyky­päi­vä­nä lähes 90 pro­sent­tia ihmi­sis­tä aloit­taa tie­don ja pal­ve­lui­den etsi­mi­sen haku­ko­neis­ta, sik­si haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen on ääret­tö­män tär­ke­ää panos­taa.

Kun haku­ko­neop­ti­moin­tia teh­dään eet­ti­ses­ti ja hyvin (ja yri­tyk­se­si löy­tyy Googlen haku­tu­lok­sis­ta yri­tyk­sel­le­si tär­keil­lä avain­sa­noil­la), tuo hyvä orgaa­ni­nen Google-näky­vyys pit­kä­ai­kais­ta, kes­tä­vää ja jat­ku­vaa lii­ken­net­tä verk­ko­si­vus­tol­le­si, ilmai­sek­si.

Täs­tä syys­tä hyvä orgaa­ni­nen näky­vyys on erit­täin arvo­kas­ta.

Vah­va haku­ko­ne­nä­ky­vyys luo myös luo­tet­ta­van kuvan yri­tyk­ses­tä­si.

Jos haluat poten­ti­aa­lis­ten asiak­kai­den löy­tä­vän luok­se­si, kar­toi­te­taan avain­sa­no­jen tilan­ne ja luo­daan yhdes­sä teil­le paras stra­te­gia haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den kas­vat­ta­mi­seen.