Uuden verkkosivuston hakukoneoptimoinnissa täytyy olla kärsivällinen, mutta tietyt perusasiat on hyvä laittaa kuntoon heti alkuun. Jatkuvuuden ja ennustettavuuden takia olisi tärkeää, että reilu puolet kävijöistä saapuisi sivustolle orgaanisesti (eli maksuttomien hakutulosten kautta).
Kun sivustosi on ihan uusi, vie indeksointi aikaa
Kun uusi verkkosivusto on julkaistu ja indeksoitu, on aika alkaa työskennellä sen hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.
Kuinka tarkistat, onko Google jo indeksoinut sivustosi? Katso täältä vinkit!
On tärkeää muistaa, että uuden sivuston hakukonenäkyvyyden kehittyminen vaatii aikaa. Usein voi kestää viikkoja, jopa kuukausia, ennen kuin sivusto löytää paikkansa hakutuloksissa.
Varmista, että uudella sivustollasi työkalut ovat kunnossa
Analytiikan ja datan avulla voit kehittää sivustoasi
Google Analytics on maailman suosituin analytiikkatyökalu. Analytics tarjoaa valtavasti dataa ja mahdollisuuksia tutkia verkkosivuvierailijoiden käyttäytymistä.
Analytiikka on tärkeää asentaa sivustolle, jotta voit jatkossa seurata verkkosivustosi toimivuutta, optimoida sivustoasi tehokkaammaksi sekä tuottavammaksi.
Analyticsin avulla opit myös tuntemaan yleisösi paremmin, eli analytiikan avulla voidaan kerätä todella arvokasta tietoa verkkosivujen kävijöistä.
Google Search Consolella seuraat hakukonenäkyvyyttäsi
Google Search Console tarjoaa arvokasta tietoa verkkosivustosi suorituskyvystä ja hakukonenäkyvyydestä Googlessa.
Search Consolella voit selvittää, miten Google näkee yrityksesi verkkosivun, se ilmoittaa myös mahdollisista ongelmista Googlen hakukonenäkyvyyteen liittyen.
Google Search Console auttaa sinua ymmärtämään, miten sivusi menestyvät Googlen hakutuloksissa ja miten esimerkiksi käyttäjät löytävät tiensä verkkosivustollesi.
Tärkeimmät vinkit uuden verkkosivuston hakukoneoptimointiin
Google on useimpien ihmisten ensimmäinen pysäkki, kun he etsivät tietoa tai ratkaisuja ongelmiinsa — jos sivustosi ei nouse hakutuloksissa esiin, menetät valtavan määrän potentiaalisia asiakkaita.
Googlen kärjestä löytyvät yritykset, nappaavat suurimman osan asiakkaista — siksi hakukoneoptimointiin kannattaa nykypäivänä todellakin panostaa.
Alta löydät tärkeimmät vinkit!
Avainsanojen tutkimus ja käyttö sivustolla
Jos avainsanatutkimusta ei ole tehty jo sivuston suunnittelu- ja toteutusvaiheessa, kannattaa se ehdottomasti tehdä viimeistään nyt.
Hakukoneoptimointiin ei kannata lähteä tuhlaamaan aikaa, ellet tarkkaan tiedä, mitkä avainsanat ovat oikeasti yrityksellesi merkityksellisimpiä ja kannattavimpia.
Avainsanatutkimuksessa kannattaa selvittää mahdollisimman laajasti ja tarkkaan, minkälaisia aihepiiriin liittyviä avainsanoja asiakkaasi hakukoneissa käyttävät, kuinka kilpailtuja avainsanat on ja mikä on avainsanojen hakuintentio.
Opas avainsanatutkimuksen tekemiseen.
Metatiedot
Metatiedot näkyvät hakukoneiden hakutuloksissa.
Varmista, että jokaisella sivullasi on määritettynä oma uniikki title sekä description. Metatiedot kannattaa pitää mahdollisimman ytimekkäinä, myös kyseisen sivun avainsana kannattaa aina sisällyttää titleen.
Metatietojen tehtävä on kertoa ytimekkäästi sivun sisällöstä ja saada potentiaalinen asiakas klikkaamaan juuri sinun linkkiäsi.
Sivuston sisällöt ovat isossa roolissa
Laadukas sisältö hakukoneoptimoinnissa on edelleen kuningas.
Pyri tarjoamaan käyttäjillesi arvokasta ja informatiivista sisältöä, joka vastaa heidän kysymyksiin mahdollisimman hyvin. Sisällön tulisi olla hyvin kirjoitettua, organisoitua ja sisältää avainsanoja luontevasti.
Esimerkiksi kaikki palvelut kannattaa pilkkoa omille sivuilleen. Jokaisella yksittäisellä sivulla olisi tärkeää olla vain yksi pääavainsana ja sen lisäksi toissijaisia (aiheeseen liittyviä) avainsanoja hyödynnettynä.
Yritysblogi on loistava tapa kasvattaa näkyvyyttä ja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.
Varmista, että sivustosi toimii teknisesti hyvin
Varmista, että sivustosi tekninen puoli on kunnossa. Sivustosi tulee latautua nopeasti, olla mobiiliystävällinen sekä sivuston rakenteen on tärkeää olla mahdollisimman selkeä ja käyttäjäystävällinen.
Verkkosivuston nopeus etenkin mobiilissa on tullut yhä tärkeämmäksi kriteeriksi, mitä Google arvostaa (se on yksi ranking factoreista, eli iso vaikutus hakukonenäkyvyyteen).
Sivustosi nopeutta voit testata ja tarkastella esimerkiksi tällä Googlen omalla työkalulla:
PageSpeed Insights
Täältä voit lukea lisää teknisestä hakukoneoptimoinnista.
Sisäiset linkit sivutollasi
Selkeä ja helposti navigoitava sivusto auttaa sekä käyttäjiä että hakukoneita löytämään sisältösi.
Etusivulta kannattaa linkittää kaikille tärkeimmille sivuille, lisäksi kaikki tärkeä sisältö tulisi löytyä maksimissaan 2–3 klikkauksen päästä.
Google seuraa linkkejä, mitä useampi linkki osoittaa tietylle sivullesi, sitä tärkeämmäksi Google sivun tulkitsee. Sisäisten linkkien avulla ohjaat myös asiakasta etenemään ostopolulla.
Ulkoiset linkit
Ulkoiset linkit toimivat Googlen silmissä suosituksina verkkosivustollesi. Kannattaa keskittyä vahvojen linkkien hankkimiseen, saman aihepiirin sivustoilta.
Hakukoneet pitävät ulkoisia linkkejä arvossa, koska niiden hankita ei ole suoranaisesti hallittavissasi, mutta on monia erilaisia strategioita, joilla voit tähän vaikuttaa ja edistää oman ulkoisen linkkiprofiilisi kasvattamista.
Google jakaa ulkoiset linkit hyviin ja huonoihin linkkeihin, huonoilla linkityksillä on yleensä negatiivinen vaikutus sivuston sijoitukseen.
Linkkejä ei myöskään kannata ostaa.
Ostettujen linkkien, linkkiverkostojen tai sivustoverkostojen hyödyntämisellä pyritään aina manipuloimaan Googlea, sitä ei kannata tehdä. Google osaa nykypäivänä hyvin tunnistaa epäeettisiä linkkejä ja jättää ne noteeraamatta kokonaan, jolloin linkeistä ei ole mitään hyötyä. Huonoimmassa tapauksessa sijoitukset voivat laskea, tai Google voi jopa poistaa sivun hakutuloksista kokonaan.
Uuden verkkosivuston hakukonenäkyvyyden kasvu — SEOn avulla Googlen kärkisijoille
Nykypäivänä lähes kaikki uudet ammattimaisesti rakennetut sivustot on suunniteltu mahdollisimman hakukoneystävällisiksi — tästä syystä Googlen kärkisijoja on jatkuvasti haastavampi saavuttaa, varsinkaan silloin jos hakukoneoptimointiin ei panosteta.
Mitä kovempi kilpailu alalla on, sitä enemmän kokonaisvaltaiseen hakukoneoptimointiin täytyy panostaa.
Kun hakukoneoptimointia tehdään eettisesti ja hyvin, tuo hakukoneoptimointi todella pitkäaikaisia sekä laaja-alaisia hyötyjä. Hakukoneoptimoinnilla on todella suuri vaikutus sivuston löydettävyyteen.
Altavastaajan roolista hakutulosten kärkisijoille
Näyttökertojen määrä Googlen hakutuloksissa on kasvanut muutamista yksittäisistä näyttökerroista tuhansiin näyttökertoihin viikossa:
Kyseinen sivusto (jota yllä oleva data koskee) indeksoitui Googleen maaliskuussa 2023.
Toukokuun alkuun asti sivusto löytyi hakutuloksista vain yrityksen nimellä, mutta ei yhdelläkään palvelulla, koska kilpailu kyseisellä alalla on todella kovaa.
Sivusto oli heti alkuun jo teknisesti kunnossa ja rakennettu mahdollisimman hakukoneystävälliseksi.
Toukokuun 2023 alussa aloitettiin sivuston hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimoinnin aloittamisen jälkeen sivuston näkyvyys on heti lähtenyt kovaan ja tasaiseen nousuun.
8kk aikana Google-sijoituksia, relevanteilla avainsanoilla on saavutettiin:
SEO-työtä edelleen jatketaan eli näkyvyys jatkuvasti kasvaa.
Lisäksi sivusto saa jatkuvasti lisää ikää, jonka myötä luotettavuus hakukoneiden silmissä kokoajan kasvaa, mikä itsessään vaikuttaa positiivisesti koko sivuston sijoituksiin.
Miksi orgaaninen hakukonenäkyvyys on tärkeää?
Nykypäivänä lähes 90 prosenttia ihmisistä aloittaa tiedon ja palveluiden etsimisen hakukoneista, siksi hakukonenäkyvyyteen on äärettömän tärkeää panostaa.
Kun hakukoneoptimointia tehdään eettisesti ja hyvin (ja yrityksesi löytyy Googlen hakutuloksista yrityksellesi tärkeillä avainsanoilla), tuo hyvä orgaaninen Google-näkyvyys pitkäaikaista, kestävää ja jatkuvaa liikennettä verkkosivustollesi, ilmaiseksi.
Tästä syystä hyvä orgaaninen näkyvyys on erittäin arvokasta.
Vahva hakukonenäkyvyys luo myös luotettavan kuvan yrityksestäsi.
Jos haluat potentiaalisten asiakkaiden löytävän luoksesi, kartoitetaan avainsanojen tilanne ja luodaan yhdessä teille paras strategia hakukonenäkyvyyden kasvattamiseen.