Perus­tuk­set kun­toon!

Uuden verkkosivuston hakukoneoptimointi [tärkeimmät vinkit]

kotisivujen hakukoneoptimointia Krista

Kun sivustosi on ihan uusi, vie indeksointi aikaa

Kun uusi verk­ko­si­vus­to on jul­kais­tu ja indek­soi­tu, on aika alkaa työs­ken­nel­lä sen haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den paran­ta­mi­sek­si.

Kuin­ka tar­kis­tat, onko Google jo indek­soi­nut sivus­to­si? Kat­so tääl­tä vin­kit!

On tär­ke­ää muis­taa, että uuden sivus­ton haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den kehit­ty­mi­nen vaa­tii aikaa. Usein voi kes­tää viik­ko­ja, jopa kuu­kausia, ennen kuin sivus­to löy­tää paik­kan­sa haku­tu­lok­sis­sa. 

Uuden verk­ko­si­vus­ton haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa täy­tyy olla kär­si­väl­li­nen, mut­ta tie­tyt perus­asiat on hyvä lait­taa kun­toon heti alkuun. 

Varmista, että uudella sivustollasi työkalut ovat kunnossa

Analytiikan ja datan avulla voit kehittää sivustoasi

Google Ana­ly­tics on maa­il­man suo­si­tuin ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lu. Ana­ly­tics tar­jo­aa val­ta­vas­ti dataa ja mah­dol­li­suuk­sia tut­kia verk­ko­si­vu­vie­rai­li­joi­den käyt­täy­ty­mis­tä.

Ana­ly­tiik­ka on tär­ke­ää asen­taa sivus­tol­le, jot­ta voit jat­kos­sa seu­ra­ta verk­ko­si­vus­to­si toi­mi­vuut­ta, opti­moi­da sivus­toa­si tehok­kaam­mak­si sekä tuot­ta­vam­mak­si.

Ana­ly­tic­sin avul­la opit myös tun­te­maan ylei­sö­si parem­min, eli ana­ly­tii­kan avul­la voi­daan kerä­tä todel­la arvo­kas­ta tie­toa verk­ko­si­vu­jen kävi­jöis­tä.

Google Search Consolella seuraat hakukonenäkyvyyttäsi

Google Search Con­so­le tar­jo­aa arvo­kas­ta tie­toa verk­ko­si­vus­to­si suo­ri­tus­ky­vys­tä ja haku­ko­ne­nä­ky­vyy­des­tä Googles­sa.

Search Con­so­lel­la voit sel­vit­tää, miten Google näkee yri­tyk­se­si verk­ko­si­vun, se ilmoit­taa myös mah­dol­li­sis­ta ongel­mis­ta Googlen haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen liit­tyen.

Google Search Con­so­le aut­taa sinua ymmär­tä­mään, miten sivusi menes­ty­vät Googlen haku­tu­lok­sis­sa ja miten esi­mer­kik­si käyt­tä­jät löy­tä­vät tien­sä verk­ko­si­vus­tol­le­si.

Tärkeimmät vinkit uuden verkkosivuston hakukoneoptimointiin

Yli puo­let yri­tys­si­vu­jen kävi­jä­lii­ken­tees­tä vir­taa taval­li­ses­ti luon­nol­lis­ten eli orgaa­nis­ten haku­tu­los­ten kaut­ta. 

Google on useim­pien ihmis­ten ensim­mäi­nen pysäk­ki, kun he etsi­vät tie­toa tai rat­kai­su­ja ongel­miin­sa — jos sivus­to­si ei nouse haku­tu­lok­sis­sa esiin, mene­tät val­ta­van mää­rän poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta.

Googlen kär­jes­tä löy­ty­vät yri­tyk­set, nap­paa­vat suu­rim­man osan asiak­kais­ta — sik­si haku­ko­neop­ti­moin­tiin kan­nat­taa nyky­päi­vä­nä todel­la­kin panos­taa.

Alta löy­dät tär­keim­mät vin­kit!

Avainsanojen tutkimus ja käyttö sivustolla

Jos avain­sa­na­tut­ki­mus­ta ei ole teh­ty jo sivus­ton suun­nit­te­lu- ja toteu­tus­vai­hees­sa, kan­nat­taa se ehdot­to­mas­ti teh­dä vii­meis­tään nyt.

Haku­ko­neop­ti­moin­tiin ei kan­na­ta läh­teä tuh­laa­maan aikaa, ellet tark­kaan tie­dä, mit­kä avain­sa­nat ovat oikeas­ti yri­tyk­sel­le­si mer­ki­tyk­sel­li­sim­piä ja kan­nat­ta­vim­pia.

Avain­sa­na­tut­ki­muk­ses­sa kan­nat­taa sel­vit­tää mah­dol­li­sim­man laa­jas­ti ja tark­kaan, min­kä­lai­sia aihe­pii­riin liit­ty­viä avain­sa­no­ja asiak­kaa­si haku­ko­neis­sa käyt­tä­vät, kuin­ka kil­pail­tu­ja avain­sa­nat on ja mikä on avain­sa­no­jen hakuin­ten­tio.

Opas avain­sa­na­tut­ki­muk­sen teke­mi­seen.

Metatiedot

Meta­tie­dot näky­vät haku­ko­nei­den haku­tu­lok­sis­sa.

Var­mis­ta, että jokai­sel­la sivul­la­si on mää­ri­tet­ty­nä oma uniik­ki tit­le sekä desc­rip­tion. Meta­tie­dot kan­nat­taa pitää mah­dol­li­sim­man yti­mek­käi­nä, myös kysei­sen sivun avain­sa­na kan­nat­taa aina sisäl­lyt­tää tit­leen.

Meta­tie­to­jen teh­tä­vä on ker­toa yti­mek­kääs­ti sivun sisäl­lös­tä ja saa­da poten­ti­aa­li­nen asia­kas klik­kaa­maan juu­ri sinun link­kiä­si.

Metatiedot - Meio

Sivuston sisällöt ovat isossa roolissa

Laa­du­kas sisäl­tö haku­ko­neop­ti­moin­nis­sa on edel­leen kunin­gas.

Pyri tar­joa­maan käyt­tä­jil­le­si arvo­kas­ta ja infor­ma­tii­vis­ta sisäl­töä, joka vas­taa hei­dän kysy­myk­siin mah­dol­li­sim­man hyvin. Sisäl­lön tuli­si olla hyvin kir­joi­tet­tua, orga­ni­soi­tua ja sisäl­tää avain­sa­no­ja luon­te­vas­ti.

Esi­mer­kik­si kaik­ki pal­ve­lut kan­nat­taa pilk­koa omil­le sivuil­leen. Jokai­sel­la yksit­täi­sel­lä sivul­la oli­si tär­ke­ää olla vain yksi pää­avain­sa­na ja sen lisäk­si tois­si­jai­sia (aihee­seen liit­ty­viä) avain­sa­no­ja hyö­dyn­net­ty­nä.

Yri­tys­blo­gi on lois­ta­va tapa kas­vat­taa näky­vyyt­tä ja tavoit­taa poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta.

Varmista, että sivustosi toimii teknisesti hyvin

Var­mis­ta, että sivus­to­si tek­ni­nen puo­li on kun­nos­sa.

Sivus­to­si tulee latau­tua nopeas­ti, olla mobii­liys­tä­väl­li­nen sekä sivus­ton raken­teen on tär­ke­ää olla mah­dol­li­sim­man sel­keä ja käyt­tä­jäys­tä­väl­li­nen. 

Verk­ko­si­vus­ton nopeus eten­kin mobii­lis­sa on tul­lut yhä tär­keäm­mäk­si kri­tee­rik­si, mitä Google arvos­taa (se on yksi ran­king fac­to­reis­ta, eli iso vai­ku­tus haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen).

Sivus­to­si nopeut­ta voit tes­ta­ta ja tar­kas­tel­la esi­mer­kik­si täl­lä Googlen omal­la työ­ka­lul­la:
PageS­peed Insights

Tääl­tä voit lukea lisää tek­ni­ses­tä haku­ko­neop­ti­moin­nis­ta.

Sisäiset linkit sivutollasi

Sel­keä ja hel­pos­ti navi­goi­ta­va sivus­to aut­taa sekä käyt­tä­jiä että haku­ko­nei­ta löy­tä­mään sisäl­tö­si.

Etusi­vul­ta kan­nat­taa lin­kit­tää kai­kil­le tär­keim­mil­le sivuil­le, lisäk­si kaik­ki tär­keä sisäl­tö tuli­si löy­tyä mak­si­mis­saan 2–3 klik­kauk­sen pääs­tä.

Google seu­raa link­ke­jä, mitä useam­pi link­ki osoit­taa tie­tyl­le sivul­le­si, sitä tär­keäm­mäk­si Google sivun tul­kit­see. Sisäis­ten link­kien avul­la ohjaat myös asia­kas­ta ete­ne­mään osto­po­lul­la.

Ulkoiset linkit

Ulkoi­set lin­kit toi­mi­vat Googlen sil­mis­sä suo­si­tuk­si­na verk­ko­si­vus­tol­le­si. Kan­nat­taa kes­kit­tyä vah­vo­jen link­kien hank­ki­mi­seen, saman aihe­pii­rin sivus­toil­ta. 

Haku­ko­neet pitä­vät ulkoi­sia link­ke­jä arvos­sa, kos­ka nii­den han­ki­ta ei ole suo­ra­nai­ses­ti hal­lit­ta­vis­sa­si, mut­ta on monia eri­lai­sia stra­te­gioi­ta, joil­la voit tähän vai­kut­taa ja edis­tää oman ulkoi­sen link­ki­pro­fii­li­si kas­vat­ta­mis­ta.

Google jakaa ulkoi­set lin­kit hyviin ja huo­noi­hin link­kei­hin, huo­noil­la lin­ki­tyk­sil­lä on yleen­sä nega­tii­vi­nen vai­ku­tus sivus­ton sijoi­tuk­seen.

Link­ke­jä ei myös­kään kan­na­ta ostaa.

Ostet­tu­jen link­kien, link­ki­ver­kos­to­jen tai sivus­to­ver­kos­to­jen hyö­dyn­tä­mi­sel­lä pyri­tään aina mani­pu­loi­maan Googlea, sitä ei kan­na­ta teh­dä. Google osaa nyky­päi­vä­nä hyvin tun­nis­taa epäeet­ti­siä link­ke­jä ja jät­tää ne notee­raa­mat­ta koko­naan, jol­loin lin­keis­tä ei ole mitään hyö­tyä. Huo­noim­mas­sa tapauk­ses­sa sijoi­tuk­set voi­vat las­kea, tai Google voi jopa pois­taa sivun haku­tu­lok­sis­ta koko­naan.

Uuden verkkosivuston hakukonenäkyvyyden kasvu — SEOn avulla Googlen kärkisijoille

Nyky­päi­vä­nä lähes kaik­ki uudet ammat­ti­mai­ses­ti raken­ne­tut sivus­tot on suun­ni­tel­tu mah­dol­li­sim­man haku­ko­neys­tä­väl­li­sik­si — täs­tä syys­tä Googlen kär­ki­si­jo­ja on jat­ku­vas­ti haas­ta­vam­pi saa­vut­taa, var­sin­kaan sil­loin jos haku­ko­neop­ti­moin­tiin ei panos­te­ta.

Mitä kovem­pi kil­pai­lu alal­la on, sitä enem­män koko­nais­val­tai­seen haku­ko­neop­ti­moin­tiin täy­tyy panos­taa.

Kun haku­ko­neop­ti­moin­tia teh­dään eet­ti­ses­ti ja hyvin, tuo haku­ko­neop­ti­moin­ti todel­la pit­kä­ai­kai­sia sekä laa­ja-alai­sia hyö­ty­jä. Haku­ko­neop­ti­moin­nil­la on todel­la suu­ri vai­ku­tus sivus­ton löy­det­tä­vyy­teen.

Altavastaajan roolista hakutulosten kärkisijoille

Näyt­tö­ker­to­jen mää­rä Googlen haku­tu­lok­sis­sa on kas­va­nut muu­ta­mis­ta yksit­täi­sis­tä näyt­tö­ker­rois­ta tuhan­siin näyt­tö­ker­toi­hin:

Näyttökerrat Meio 2023

Kysei­nen sivus­to (jota yllä ole­va data kos­kee) indek­soi­tui Googleen maa­lis­kuus­sa 2023.

Tou­ko­kuun alkuun asti sivus­to löy­tyi haku­tu­lok­sis­ta vain yri­tyk­sen nimel­lä, mut­ta ei yhdel­lä­kään pal­ve­lul­la, kos­ka kil­pai­lu kysei­sel­lä alal­la on todel­la kovaa.

Sivus­to oli heti alkuun jo tek­ni­ses­ti kun­nos­sa ja raken­net­tu mah­dol­li­sim­man haku­ko­neys­tä­väl­li­sek­si.

Tou­ko­kuun 2023 alus­sa aloi­tet­tiin sivus­ton haku­ko­neop­ti­moin­ti. Haku­ko­neop­ti­moin­nin aloit­ta­mi­sen jäl­keen sivus­ton näky­vyys on heti läh­te­nyt kovaan ja tasai­seen nousuun.

8kk aika­na Google-sijoi­tuk­sia, rele­van­teil­la avain­sa­noil­la on saa­vu­tet­tiin: