Klikkauksia, liikennettä, asiakkaita – katso, miten klikkaukset jakautuivat Googlen hakutuloksissa vuonna 2024?

Kotisivujen hinnat
Kun haet tietoa Googlesta, kuinka usein klikkaat ensimmäisen sivun ulkopuolella olevia tuloksia? Vastaus on todennäköisesti, että harvoin. Tutkimukset osoittavat, että Googlen hakutulosten kärjessä olevat sivut saavat ylivoimaisesti suurimman osan klikkauksista.
Mitä korkeammalle sijoitut, sitä enemmän liikennettä ohjautuu sivustollesi.

Jos et löydy Googlen 1. sivulta, et ole olemassa – ainakaan uusille potentiaalisille asiakkaillesi

Googlen haku­tu­losten sijoituk­set eivät ole vain numeroi­ta, vaan ne määrit­tävät konkreet­tis­es­ti, kuin­ka paljon liiken­net­tä sivus­tosi saa. Googlen datan ja tutkimusten mukaan klikkaus­pros­ent­ti (CTR) las­kee huo­mat­tavasti sitä mukaan, mitä kauem­mak­si haku­tu­losten kär­jestä siir­ry­tään.

Ykkös­si­joi­tus Googlen haku­tu­lok­sis­sa on kiis­ta­ton voit­ta­ja: se kerää yleen­sä noin 30–40 % kaik­ista klikkauk­sista. Käyt­täjät koke­vat ensim­mäisen orgaanisen (eli mak­sut­toman) haku­tu­lok­sen luotet­tavak­si ja tarkim­mak­si vas­tauk­sek­si tehtyyn haku­un.

Vain noin 1 % käyt­täjistä siir­tyy Googlen toiselle haku­tu­los­sivulle. Käytän­nössä tämä tarkoit­taa, että jos sivus­tosi ei sijoitu Googlen ensim­mäiselle haku­tu­los­sivulle, menetät suurim­man osan poten­ti­aal­i­sista klikkauk­sista ja asi­akkaista kil­pail­i­joille.

Kuinka klikkaukset Googlessa jakautuivat vuonna 2024?

Alla olev­as­ta kuvas­ta näet, miten klikkauk­set jakau­tu­i­v­at Googlen ensim­mäisel­lä haku­tu­los­sivul­la.

Suurin osa käyt­täjistä luot­taa edelleen enem­män orgaanisi­in, eli mak­sut­tomi­in haku­tu­lok­si­in kuin mak­set­tui­hin main­ok­si­in. Suuri osa käyt­täjistä ohit­taa main­ok­set kokon­aan ja siir­tyy suo­raan orgaanis­ten tulosten pari­in. Näistä orgaani­sista haku­tu­lok­sista kolme ensim­mäistä keräävät läh­es 70 % kaik­ista klikkauk­sista.

Googlen hakutulokset CTR

Lähde: firstpagesage.com

Jos asiakkaasi eivät löydä Googlesta sinua, he löytävät kilpailijasi

Data havain­nol­lis­taa selkeästi, mik­si nimeno­maan se orgaa­ni­nen näkyvyys on elin­tärkeää jokaiselle yri­tyk­selle. Haku­tu­losten kär­keen sijoit­tumi­nen ei tuo vain enem­män liiken­net­tä – se tuo myös laadukas­ta liiken­net­tä, sil­lä käyt­täjät koke­vat kärkipaikoil­la ole­vat tulok­set luotet­tavina ja asiantun­tev­ina. Mitä parem­min sijoitut, sitä suurem­pi osu­us asi­akkaista löytää tien­sä juuri sin­un sivus­tolle­si.

Suurin osa asi­akkaiden ostopoluista alkaa Googlen haku­tu­lok­sista. Suomes­sa haku­ja tehdään yli 30 miljoon­aa, joka päivä. Tuot­tei­ta ja palvelui­ta haetaan ostomielessä tuhan­sia ja tuhan­sia ker­to­ja – jatku­vasti.

Esimerk­ki ske­naario:
Yhtä tiet­tyä hakuter­miä haetaan 1 000 ker­taa kuukaudessa.

  • 5. sijal­la (CTR 5 %) sivus­tolle­si saa­puu 50 kävi­jää.
  • 3. sijal­la (CTR 10 %) määrä tuplaan­tuu ja kas­vaa 100 kävi­jään.
  • 1. sijal­la (CTR 40 %) sivus­tosi houkut­telee jopa 400 kävi­jää.

Pienikin paran­nus sijoituk­ses­sa voi moninker­tais­taa verkko­sivus­tosi liiken­teen – esimerkik­si nousu 5. sijal­ta 3. sijalle – voi kään­tää tilanteen nopeasti eduk­sesi.

Tämä ei ole vain numero­peliä – se on suo­raa liike­toim­intaa. Enem­män liiken­net­tä tarkoit­taa enem­män mah­dol­lisuuk­sia myyn­nille, liideille ja asi­akashank­in­nalle.

Mut­ta jos et löy­dy Googlen 1. sivul­ta lainkaan, menetät jatku­vasti suuren määrän asi­akkai­ta kil­pail­i­joille.

Googlen hakutulosten kärjessä, olet asiakkaidesi ykkösvalinta

Googlen ensim­mäiselle haku­tu­los­sivulle, ja eri­tyis­es­ti kär­keen, sijoit­tumi­nen ei tuo vain enem­män klikkauk­sia – se rak­en­taa myös yri­tyk­sesi luotet­tavu­ut­ta ja asiantun­ti­jamieliku­vaa.

Google tar­joaa haku­tu­losten kär­jessä ne kaikkein rel­e­van­teim­mat ja laadukkaim­mat vas­tauk­set. Eli sijoit­tumi­nen Googlen 1. sivulle ei ain­oas­taan tuo lisää näkyvyyt­tä, vaan se myös vahvis­taa brän­disi ase­maa alasi luotet­ta­vana toim­i­jana.

Sijoitus Googlen 1. sivulla ei ole sattumaa

Googlen ensim­mäiselle sivulle nousem­i­nen ei ole tuurin kaup­paa, vaan tulos suun­nitel­mallis­es­ta ja strate­gis­es­ta työstä. Verkko­sivus­tosi näkyvyy­teen voi vaikut­taa merkit­tävästi hakuko­neop­ti­moin­nin eli SEOn avul­la.

Nousu kärk­isi­joille ei tapah­du itses­tään, mut­ta se on täysin mah­dol­lista oikeil­la toimen­piteil­lä ja hyväl­lä strate­gial­la. Varsinkin pienyri­tyk­sille SEO tar­joaa val­tavasti mah­dol­lisuuk­sia ja on avainase­mas­sa tehokkaas­sa markki­noin­tis­trate­gias­sa.

Orgaa­ni­nen näkyvyys on yri­tyk­sesi kasvun ja men­estyk­sen kul­makivi. Vah­va näkyvyys Googlen haku­tu­lok­sis­sa tuo enem­män kävi­jöitä, poten­ti­aal­isia asi­akkai­ta ja lop­ul­ta lisää myyn­tiä. Vah­van näkyvyy­den hakukoneis­sa voi saavut­taa – ja se on suo­raan sidok­sis­sa yri­tyk­sesi kasvu­un ja men­estyk­seen.

Tiedätkö kuinka hyvin yrityksesi verkkosivusto löytyy Googlesta? Ja kuinka tehokkaasti se toimii?

Verkko­sivut voivat olla yri­tyk­sesi tehokkain myyn­ti­työkalu – jos ne löy­tyvät hyvin Googles­ta, ja jos sivus­tosi sisäl­löt on opti­moitu tuke­maan liike­toim­intaasi.

Jos halu­at tietää sivus­tosi nykyti­lanteen, tilaa SEO-ana­lyysi!


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.