Mitä on Google Display ‑mainonta?

Display-mainonta
Google Display ‑mainonta sopii erinomaisesti brändin tunnettuuden kasvattamiseen ja yleisön sitouttamiseen. Laajan verkoston ansiosta mainoksia voidaan kohdistaa kohderyhmän kiinnostuksen kohteiden, maantieteellisen sijainnin, verkkokäyttäytymisen tai demografisten tietojen perusteella.

Mitä Google Display ‑mainonta on ja missä kaikkialla mainokset näkyvät?

Googlen Display-verkosto tavoittaa yli 90 prosenttia kaikista internetin käyttäjistä

Google Dis­play ‑main­on­ta on ban­ner­i­main­on­taa, joka on yksi Googlen tar­joamista main­os­muodoista. Dis­play-verkos­ton avul­la on mah­dol­lista tavoit­taa yleisöä todel­la laa­jasti.

Googlen Dis­play-verkos­to tavoit­taa inter­netin käyt­täjiä miljoonien eri verkko­sivus­to­jen, uutis­sivu­jen, blo­gien sekä Youtuben ja Gmailin kaltais­ten Google-sivus­to­jen kaut­ta.

Mitä Google Display ‑mainonta maksaa?

Google Display ‑mainonnan hintastrategia

Jos tavoit­teena on saa­da verkko­sivus­tolle mah­dol­lisim­man paljon liiken­net­tä, kan­nat­taa hin­tas­trate­giak­si vali­ta CPC (cost per click) hin­noit­telumalli, eli kulu­ja ker­tyy aina vain sil­loin, kun käyt­täjä klikkaa main­os­ta ja siir­tyy verkko­sivus­tolle­si.

Jos tavoit­teena on saa­da mah­dol­lisim­man paljon näkyvyyt­tä, kan­nat­taa hin­tas­trate­giak­si vali­ta CPM (cost per mille). Täl­löin Googlelle mak­se­taan tiet­ty sum­ma jokaises­ta tuhannes­ta main­ok­sen näyt­tök­er­ras­ta eli impres­sios­ta.

Hin­tatar­jouk­set voidaan opti­moi­da koneop­pimisen avul­la myös kon­ver­sioille.

Miksi Google Display ‑mainontaa kannattaa tehdä ammattilaisen avulla?

Google Dis­play-main­on­nan hin­ta voi vai­hdel­la suuresti ja hin­taan vaikut­taa moni eri tek­i­jä.

Hin­taan vaikut­taa muun muas­sa kohderyh­män laa­ju­us, main­ok­sen tyyp­pi, kil­pailu­ti­lanne sekä main­osverkko­jen val­in­ta. Lisäk­si main­ok­sen laatu, kohden­nus ja opti­moin­ti vaikut­ta­vat suo­raan main­on­nan tehokku­u­teen ja kus­tan­nuk­si­in.

Korkealaa­tuiset hyvin toteutetut main­ok­set, hyvin kohdis­tet­tu kohdeyleisö ja jatku­va opti­moin­ti aut­ta­vat mak­si­moimaan main­on­nan tulok­sia. Google-main­on­nan kus­tan­nuk­si­in vaikut­taa aina paljon myös kil­pailu­ti­lanne ja toimi­ala.

Kuitenkin jous­ta­vat bud­jet­ti­vai­h­toe­hdot mah­dol­lis­ta­vat main­on­nan räätälöin­nin yri­tyk­sen tarpei­den ja resurssien mukaan.

Lue lisää Google-main­on­nan palveluis­tamme!

Google Display-mainonnan hyödyt

Dis­play-main­on­ta tar­joaa mah­dol­lisu­u­den kohden­taa main­ok­sia erit­täin tarkasti halu­tu­ille kohdeyleisöille.

Tämä tekee siitä erit­täin tehokkaan strate­gian bränd­inäkyvyy­den kas­vat­tamiseen uusien yleisö­jen saavut­tamisek­si sekä uudelleen­markki­noin­ti­in jo ole­mas­sa oleville yleisöille.

Kuinka Display-mainontaa voi kohdentaa?

Google Dis­play-main­on­taa voidaan kohden­taa esimerkik­si demografis­ten tek­i­jöi­den, kiin­nos­tuk­sen kohtei­den tai käyt­täjän aiem­man käyt­täy­tymisen perus­teel­la.

Dis­play-main­on­taa voidaan kohden­taa myös ostoaikeis­sa oleville yleisölle eli käyt­täjille, eli heille, jot­ka ovat juuri verkos­ta hak­e­neet tar­joami­asi tuot­tei­ta tai palvelui­ta.

Uudelleenmarkkinointia Display ‑mainosten avulla

Dis­play-main­on­taa voidaan hyö­dyn­tää erit­täin tehokkaasti myös uudelleen­markki­noin­nis­sa. Uudelleen­markki­noin­nin avul­la voit tavoit­taa käyt­täjiä, jot­ka ovat jo aiem­min käyneet verkko­sivus­tol­lasi.

Uudelleen­markki­noin­nin avul­la pysyt poten­ti­aalisen asi­akkaan mielessä, pystyt muis­tut­ta­maan heitä ole­mas­saolostasi sekä kas­vat­ta­maan hei­dän kiin­nos­tus­taan tuot­teitasi tai palveluitasi kohtaan.

Uudelleen­markki­noin­nin tavoit­teena on ohja­ta kävi­jöitä takaisin verkko­sivus­tolle­si ja kan­nus­taa heitä suorit­ta­maan halu­a­masi toimen­pide lop­pu­un, kuten ostok­sen tekem­i­nen, tar­jouk­sen hyö­dyn­tämi­nen tai yhtey­de­not­to yri­tyk­seesi.

Minkälainen on hyvä Google Display ‑mainos?

Kaikissa main­os­sisäl­löis­sä kan­nat­taa olla aina johdon­mukainen. Google Dis­play-main­on­nas­sa voidaan käyt­tää valmi­ita ban­nere­i­ta tai hyö­dyn­tää respon­si­ivisia main­ok­sia. 

Hyvä main­os on ulkoa­sul­taan selkeä ja visuaalis­es­ti houkut­tel­e­va. Lisäk­si on tärkeää, että main­ok­sen viesti on selkeä ja ytimekäs. Tässä yhtey­dessä usein vähem­män on enem­män.

Main­ok­seen on hyvä muis­taa lisätä myös CTA (call to action) eli toim­intake­hote. CTA voi olla esimerkik­si “Osta tästä”, “Tutus­tu!” tai “Lue lisää!”.

Responsiivinen Display ‑mainos

Google Adsi­in voi lada­ta usei­ta sisältöko­htei­ta, kuten kuvia, videoita ja logon sekä lisäk­si kir­joit­taa eri­laisia otsikoi­ta ja kuvauk­sia – ja näistä Google luo eri­laisia main­osy­hdis­telmiä. 

Opti­maa­li­nen yhdis­telmä näkyy sopi­van kokoise­na main­ok­sis­sa eri sivus­toil­la, sovel­luk­sis­sa, YouTubessa ja Gmailis­sa. Respon­si­ivis­ten Dis­play-main­os­ten etu­na on se, että ne voivat olla tulosten kannal­ta tehokkaampia ver­rat­tuna taval­liseen ban­ner­i­main­on­taan.

Respon­si­ivis­ten main­ok­sien kohdal­la ei kuitenkaan voi itse päät­tää, että mil­laisia yhdis­telmiä kohdeyleisölle näytetään. Eli jos main­ok­sen visuaal­isu­us on keskeistä, kan­nat­taa ban­ner­it tehdä itse ja lada­ta ne valmi­ina suo­raan Google Adsi­in.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.