Google-optimointi [10 tehokasta vinkkiä]

google-optimointi
Suomessa Google on ylivoimaisesti käytetyin hakukone (markkinaosuus 97%). Googlella on siis merkittävä rooli – Google-optimointi on hakukoneoptimointia nimenomaan Googlea varten. Optimoinnin tavoitteena on saada verkkosivusto sijoittumaan korkeammalle hakutulossivuilla, mikä lisää sivuston näkyvyyttä ja houkuttelee enemmän kävijöitä.

Mitä Google-optimointi on?

Google-opti­moin­ti eli SEO, on pros­es­si, jon­ka avul­la paran­netaan verkko­sivus­ton näkyvyyt­tä Googlen orgaani­sis­sa eli mak­sut­tomis­sa haku­tu­lok­sis­sa.

SEO koos­t­uu monista eri osa-alueista, joi­hin kuu­lu­vat avain­sanatutkimus, sisäl­lön opti­moin­ti, tekni­nen opti­moin­ti, linkkien rak­en­t­a­mi­nen ja käyt­täjäkoke­muk­sen paran­t­a­mi­nen. Näi­den osa-aluei­den hallinta ja yhdis­tämi­nen ovat avainase­mas­sa tehokkaan SEO-strate­gian luomises­sa.

Miten Google toimii?

Hakukoneet, kuten Google, käyt­tävät mon­imutkaisia algo­rit­me­ja etsiäk­seen, indek­soidak­seen ja jär­jestääk­seen verkko­sivu­ja haku­tu­lok­sis­sa. Tämä pros­es­si voidaan jakaa kolmeen pää­vai­heeseen:

  1. Crawl­ing: Hakukoneen robot­it crawlaa­vat eli etsivät ja löytävät uusia tai päivitet­tyjä sivu­ja verkos­sa. Nämä robot­it liikku­vat sivul­ta toiselle seu­raa­mal­la linkke­jä ja keräävät tietoa sivus­to­jen sisäl­löstä.
  2. Index­ing: Kun hakukoneen robot­it ovat löytäneet sivun, se tal­len­netaan hakukoneen indek­si­in. Indek­si on val­ta­va tietokan­ta kaik­ista löy­de­ty­istä sivuista, ja se sisältää tietoa sivu­jen sisäl­löstä, rak­en­teesta ja muista omi­naisuuk­sista.
  3. Rank­ing: Kun käyt­täjä tekee haun, hakukone etsii tiedois­taan rel­e­van­tit sivut ja jär­jestää ne haku­tu­los­sivul­la. Sijoituk­seen vaikut­ta­vat mon­et tek­i­jät, kuten avain­sano­jen osu­vu­us, sivun auk­tori­teet­ti, sivun nopeus ja käyt­täjäkoke­mus.

Algo­rit­mi kehit­tyy jatku­vasti, ja Google julkaiseekin sään­nöl­lis­es­ti päiv­i­tyk­siä paran­taak­seen haku­tu­losten laat­ua ja tor­juak­seen hakukonei­den manip­u­loin­tiyri­tyk­siä.

Googlen algoritmipäivitykset

Googlen tavoite on tar­jo­ta käyt­täjilleen mah­dol­lisim­man rel­e­vant­tia ja laadukas­ta sisältöä. Lisäk­si Google halu­aa vas­ta­ta käyt­täjien hakuin­ten­tioon mah­dol­lisim­man hyvin — ja sik­si Google kehit­tää algo­rit­mi­aan jatku­vasti.

Eli tästä syys­tä myös algo­rit­mipäiv­i­tyk­siä tulee jatku­vasti, toiset päiv­i­tyk­set ovat suurem­pia, toiset pienem­piä.

Algo­rit­mipäiv­i­tyk­siä ei tarvitse pelätä, jos Google-opti­moin­tia on tehty sivus­tolle eet­tis­es­ti ja hyvin. Jos sivus­tol­lasi on laadukas­ta sisältöä, ja sivus­tolle on toteutet­tu hakuko­neop­ti­moin­tia parhaiden käytän­tö­jen mukaises­ti sekä Googlen Guide­li­ne­sien mukaises­ti, voi sivus­tosi ennen­minkin vain hyö­tyä algo­rit­mipäiv­i­tyk­sistä.

Algo­rit­mipäiv­i­tyk­set ovat karsi­neet ja kar­si­vat jatku­vasti ns. black hat ‑meto­di­en käyt­täjiä.

Googlen hakutulosten sijoituksiin vaikuttavia tekijöitä on yli 200

On tärkeää ymmärtää, että nämä 200 eri tek­i­jää eivät ole kaik­ki sama­nar­voisia. Osal­la tek­i­jöistä on suurem­pi merk­i­tys kuin toisil­la. (Google ei myöskään ker­ro julkises­ti kaikkea.)

Esimerkik­si sivus­ton nopeus, laadukas sisältö ja mobi­iliys­täväl­lisyys ovat korkeal­la pain­o­tus­listal­la. Tämä tarkoit­taa sitä, että varsinkin näi­hin tek­i­jöi­hin kan­nat­taa panos­taa, kos­ka se paran­taa sivus­ton näkyvyyt­tä haku­tu­lok­sis­sa.

Jokainen sivus­to on oma uni­ik­ki kokon­aisuuten­sa, samat toimen­piteet eivät toi­mi kaikil­la sivus­toil­la.

Google-opti­moin­ti on kokon­ais­val­taista työtä ja eri osa-alueet vaa­ti­vat eri­laista huomio­ta. Oleel­lista on osa­ta hah­mot­taa eri osa-aluei­den ja toimen­pitei­den välistä hier­arki­aa. Lisäk­si on tärkeää ottaa huomioon sivus­toko­htaiset tarpeet ja tavoit­teet.

Vaik­ka Google-sijoituk­si­in vaikut­tavia tek­i­jöitä on yli 200, foku­soimal­la keskeisi­in seikkoi­hin voit saavut­taa jo merkit­tävää paran­nus­ta hakuko­nenäkyvyy­dessäsi. SEO-työssä on tärkeä nähdä met­sä puil­ta.

Tärkeimmät vinkit Google-optimointiin

Avainsanojen merkitys Google-optimoinnissa

Opti­moimal­la verkko­sivus­tosi avain­sanoille, jot­ka ovat rel­e­vant­te­ja liike­toimin­nalle­si, voit paran­taa mah­dol­lisuuk­si­asi näkyä korkeam­mal­la haku­tu­lok­sis­sa ja houkutel­la oikean­laista liiken­net­tä sivus­tolle­si.

Hyvin val­i­tut avain­sanat aut­ta­vat myös kohden­ta­maan sisältöäsi ja tar­joa­maan kävi­jöille juuri sitä, mitä he etsivät.

1. Tee laaja avainsanatutkimus ja tutki eri avainsanojen hakuintentiota

Keski­ty kat­tavaan avain­sanatutkimuk­seen ja analysoi käyt­täjien hakuin­ten­tio. Tämä aut­taa sin­ua val­it­se­maan oikeat avain­sanat ja kehit­tämään sisältöjäsi käyt­täjien tarpei­den mukaises­ti.

Mitä parem­min pystyt sisäl­löis­säsi vas­taa­maan asi­akkaan haku­un, sitä korkeam­malle Google sivus­toasi arvostaa.

Avain­sano­jen hakumääriä sekä kil­pailu­ti­lan­net­ta on myös tärkeä analysoi­da, jot­ta pystyt val­it­se­maan strate­gis­es­ti sin­ulle tehokkaim­mat avain­sanat, joil­la näkyvyy­destä on kan­nat­tavaa lähteä kil­paile­maan.

Ohje avain­sanatutkimuk­sen toteu­tuk­seen!

Sivun sisältöjen optimointi

2. Tuota laadukasta ja relevanttia sisältöä

Google pyrkii tar­joa­maan käyt­täjilleen paras­ta mah­dol­lista sisältöä, joten sivus­tosi sisäl­lön tulee olla infor­mati­ivista, hyvin kir­joitet­tua ja uni­ikkia. Eli tar­joa käyt­täjille arvokas­ta ja rel­e­vant­tia tietoa, joka vas­taa hei­dän kysymyk­si­in­sä ja/tai ratkaisee hei­dän ongelmi­aan.

Esimerkik­si blo­gi on lois­ta­va paik­ka julka­ista tasais­es­ti uut­ta sisältöä. Blo­gis­sa pystyt myös huomioimaan ostopol­un erivai­heet ja tar­joa­maan kiin­nos­tavaa sisältöä ostopol­un eri vai­heis­sa oleville poten­ti­aal­isille asi­akkaille.

Keski­ty yhdel­lä sivul­la yhteen pääavain­sanaan ja yhteen aihekokon­aisu­u­teen, näin pidät sisäl­löt selkeänä niin käyt­täjille kuin hakukoneille.

Täältä löy­dät tarkem­mat vinkit avain­sano­jen käyt­töön.

3. Kirjoita uniikit meta-tiedot

Meta-tiedot aut­ta­vat hakukonei­ta ymmärtämään sivusi sisältöjä parem­min — metati­eto­jen opti­moin­ti on keskeisessä roolis­sa näkyvyy­den kannal­ta. Metatiedot eli meta title ja meta descrip­tion (kuvaus) ovat ne “otsikko” ja “kuvaus”, jot­ka näkyvät Googlen haku­tu­lok­sis­sa. 

Metatiedot ovat myös ensim­mäi­nen asia jon­ka kävi­jä näkee Goog­lessa — se on siis myös paikkasi erot­tua joukos­ta! Hyvin muo­toil­lut metatiedot houkut­tel­e­vat käyt­täjiä klikkaa­maan juuri sin­un linkkiäsi.

4. Optimoi URL-rakenteet

SEO-ystäväl­liset URL-osoit­teet ovat selkeitä ja lyhy­itä, eli vältä liian pitk­iä ja mon­imutkaisia osoit­tei­ta. URL-osoit­teen olisi hyvä olla mah­dol­lisim­man kuvaa­va ja sisältää sivun tärkein avain­sana.

5. Optimoi kuvat

Kuvien opti­moin­ti paran­taa sivun latausnopeut­ta ja tekee sivus­tostasi saavutet­tavam­man.

Älä siis siir­rä iso­ja kuvatiedos­to­ja sivus­tolle­si, vaan pyri aina ensin pienen­tämään ja kom­pres­soimaan kuvat, ennen kuin siir­rät ne sivus­tolle­si.

Käytä kuvaavia alt-tek­ste­jä ja tiedos­ton­im­iä, jot­ka sisältävät avain­sano­ja. Tämä aut­taa hakukonei­ta ymmärtämään kuvan sisäl­lön ja paran­taa myös kuva­haun tulok­sia.

6. Kiinnitä huomiota sisäiseen linkkirakenteeseen

Sisäiset linkit ovat tärkeitä kävi­jöille, lisäk­si ne aut­ta­vat myös hakukonei­ta ymmärtämään sivus­tosi raken­net­ta ja hier­arki­aa parem­min.

Opti­maalisen verkko­sivus­ton rak­en­teen tulisi mah­dol­lis­taa, että kaik­ki keskeinen sisältö on saavutet­tavis­sa vain par­il­la klikkauk­sel­la. Tämä paran­taa käyt­täjäkoke­mus­ta ja viestit­tää hakukoneille sivu­jen tärkey­destä.

Tekninen optimointi

7. Sivuston on tärkeää olla teknisesti kunnossa sekä hakukoneystävällinen

Tark­ista, että sivus­tosi on ainakin nopea ja tur­valli­nen (SSL-ser­ti­fikaat­ti). Jos sivus­tosi esimerkik­si toimii hitaasti, voi tämä heiken­tää suuresti hakukone­si­joituk­si­asi.

Respon­si­ivi­nen design ja mobi­iliys­täväl­lisyys ovat vält­tämät­tömiä nykyaikaiselle verkko­sivus­tolle, sil­lä yhä suurem­pi osa käyt­täjistä selaa verkkoa mobi­ililait­teil­la. Varmista siis, että sivus­tosi toimii hyvin kaikil­la lait­teil­la ja kaikil­la eri kokoisil­la näytöil­lä.

Google käyt­tää ensisi­jais­es­ti sivus­tosi mobi­iliv­er­sio­ta indek­soin­ti­in ja sijoi­tusten määrit­tämiseen, joten mobi­iliys­täväl­lisyys ja nopeus ovat keskeisessä roolis­sa.

Täältä löy­dät lisää tietoa sekä vinkke­jä tekniseen hakuko­neop­ti­moin­ti­in!

Sivun ulkoinen optimointi

8. Sivun ulkoinen optimointi eli Off-page SEO

Laadukkaat ja rel­e­van­tit ulkoiset linkit, jot­ka osoit­ta­vat sivus­tolle­si vaikut­ta­vat posi­ti­ivis­es­ti hakukone­si­joituk­si­in. Raken­na luotet­tavaa ja laadukas­ta linkkiverkos­toa — vältä huono­jen linkkien han­kkimista (älä myöskään sor­ru osta­maan linkke­jä — oste­tu­il­la linkeil­lä pyritään aina manip­u­loimaan Googlea).

Ulkoiset linkit ja brändi­main­in­nat muil­la sivus­toil­la toimi­vat Googlen silmis­sä suosi­tuksi­na verkko­sivus­tolle­si ja ne voivat merkit­tävästi paran­taa sivus­tosi ase­maa hakukoneis­sa — kun taas epälu­otet­ta­vat linkit saat­ta­vat heiken­tää sivus­tosi uskot­tavu­ut­ta ja hakuko­nenäkyvyyt­tä.

Google pyrkii jatku­vasti tun­nista­maan parem­min ja tehokkaam­min näitä epäeet­tisiä keino­ja sekä eri­laisia sivus­toverkos­to­ja.

Analytiikka ja seuranta

9. SEO optimointi vaatii jatkuvaa seurantaa ja kehitystä

SEO opti­moin­ti pros­essin alus­sa on tärkeää määrit­tää selkeät tavoit­teet, mitä halu­at opti­moin­nil­la saavut­taa. Lisäk­si on tärkeää määrit­tää mit­tar­it, mil­lä tulok­sia pystytään jatkos­sa seu­raa­maan.

Ana­lyti­ikan seu­raami­nen on olen­naista SEO-strate­gian onnis­tu­misen arvioimisek­si ja jatku­vak­si paran­tamisek­si. Seu­ran­ta aut­taa ymmärtämään, mikä toimii ja mikä ei, sekä tekemään dat­a­pe­rusteisia päätök­siä.

Seu­raa siis sivus­tosi suori­tuskykyä ja analysoi tulok­sia sään­nöl­lis­es­ti, jot­ta voit kehit­tää sivus­toasi oikeaan suun­taan.

Miksi SEO on niin tärkeää jokaiselle yritykselle?

  1. Läh­es 90 % kulut­ta­jista aloit­taa tuot­tei­den ja palvelu­iden etsimisen hakukoneista
  2. Ensim­mäiset 3 orgaanista haku­tu­losta keräävät läh­es 70 % kaik­ista klikkauk­sista
  3. Googlen toiselle haku­tu­los­sivulle siir­tyy vain alle 1 %
  4. SEO aut­taa sin­ua tavoit­ta­maan oikeat asi­akkaat, jot­ka etsivät juuri sin­un tar­joami­asi tuot­tei­ta tai palvelui­ta
  5. Orgaa­ni­nen liikenne on pitkäkestoinen, ennustet­ta­va ja kus­tan­nuste­hokas tapa saa­da kävi­jöitä sivus­tolle ver­rat­tuna mak­sulliseen main­on­taan
  6. SEOn avul­la tavoite­tut asi­akkaat ovat usein laadukkaampia ja toden­näköisem­min suorit­ta­vat halu­tun toimin­non, kuten ostok­sen tai yhtey­de­no­ton
  7. Toisin kuin mak­sulli­nen main­on­ta, SEOn tulok­set kestävät pitkään ja voivat tuot­taa liiken­net­tä ja liide­jä vielä kuukausien tai jopa vuosien päästä

Miksi Google hakukoneoptimointi kannattaa?

Google-opti­moin­nin tarkoituk­se­na on lisätä yri­tyk­sesi näkyvyyt­tä Googlen haku­tu­lok­sis­sa. Kas­vatat liike­toim­intaasi, kun aidosti poten­ti­aaliset asi­akkaat löytävät yri­tyk­sesi luokse.

Suurin osa asi­akkaiden ostopoluista alkaa nimeno­maan Googles­ta. Ne yri­tyk­set, jot­ka löy­tyvät Googlen haku­tu­lok­sien ensim­mäiseltä sivul­ta (ja varsinkin sieltä kär­jestä), kun poten­ti­aa­li­nen asi­akas hei­dän tar­jon­taansa etsii, nap­paa­vat suurim­man osan näistä asi­akkaista.

Kun onnis­tut saa­maan yri­tyk­sesi verkko­sivut sin­ulle tärkeil­lä avain­sanoil­la Googlen haku­tu­lok­sien kär­keen, saat sitä kaut­ta jatku­vasti lisää rel­e­vant­tia liiken­net­tä sivus­tolle­si — mak­sut­ta (eli jokaises­ta klikkauk­ses­ta ei tarvit­sekaan mak­saa, kun orgaa­ni­nen näkyvyys on kun­nos­sa).

Google-optimoinnin hinta

Ammat­ti­mais­es­ti toteutetun Google-opti­moin­nin hin­ta on noin 500‑2000€ / kuukaudessa, riip­puen muun muas­sa sivus­ton laa­ju­ud­es­ta sekä tavoit­teista. Tun­ti­hin­ta on noin 100–200€ riip­puen tek­i­jän osaamis­es­ta sekä koke­muk­ses­ta.

SEOn kokon­ais­val­tainen ymmär­rys on tärkeää tehokkaan SEO-strate­gian kehit­tämisessä, jot­ta aikaa ei tuh­la­ta tarpeet­tomaan hienosäätöön ja viilailu­un, vaan suun­nataan resurssit toimen­piteisi­in, jot­ka todel­la edis­tävät tavoit­tei­den saavut­tamista.

Laadukas ja hyvin toteutet­tu hakuko­neop­ti­moin­ti tuo aitoa arvoa ja liike­vai­h­toa pitkään — usein jopa vuosien ajan itse palvelun toteut­tamisen jäl­keen.

Eettinen SEO optimointi tarjoaa pitkäaikaista näkyvyyttä

Laadukkaasti toteutet­tu Google-opti­moin­ti on kan­nat­ta­va sijoi­tus tule­vaisu­u­teen, kos­ka se tar­joaa pitkäaikaista näkyvyyt­tä, kohden­net­tua ja laadukas­ta liiken­net­tä sekä kestäviä tulok­sia.

Esimerkki­ti­lanne — palveluitasi haetaan tiety­il­lä avain­sanoil­la Googles­ta tuhan­sia ker­to­ja, joka kuukausi.

Tämä suuri joukko poten­ti­aal­isia asi­akkai­ta löytää ne yri­tyk­set, joiden verkko­sivus­to on siel­lä Googlen ensim­mäisel­lä haku­tu­los­sivul­la näkyvil­lä.

Jos yri­tyk­sesi verkko­sivus­to ei löy­dy näi­den haku­tu­lok­sien joukos­ta, val­uu tämä laadukas liikenne suo­raan kil­pail­i­joidesi syli­in.

Mut­ta…

Entäpä JOS, yri­tyk­sesi verkko­sivus­to löy­ty­isikin Googlen haku­tu­lok­sien ensim­mäiseltä sivul­ta, kun nämä poten­ti­aaliset asi­akkaat käyt­tävät Goog­lessa yri­tyk­selle­si tärkeitä avain­sano­ja, ja etsivät tar­joa­maasi?

Entäpä jos, saisit osan tästä jatku­vas­ta liiken­teestä ohjat­tua kil­pail­i­joiden sijaan juuri sin­un yri­tyk­sesi koti­sivuille? Jatku­vasti, joka kuukausi ja vielä ilmaisek­si?

Brändihakujen lisäksi on tärkeää löytyä myös palveluilla/tuotteilla

Usein yri­tyk­sen verkko­sivus­to löy­tyy Googlen haku­tu­lok­sista brändi­hauil­la, eli sil­loin, kun asi­akkaat osaa­vat etsiä yri­tys­täsi suo­raan nimel­lä.

Mut­ta jos halu­at kas­vaa ja tavoit­taa uusia asi­akkai­ta, jot­ka eivät vielä tunne yri­tys­täsi, on sil­loin äärim­mäisen tärkeää löy­tyä haku­tu­lok­sista myös sil­loin, kun poten­ti­aaliset asi­akkaat hake­vat pelkästään tar­joa­maasi.

SEO mah­dol­lis­taa kohden­netun liiken­teen houkut­telemisen sivus­tolle­si. Kun sivus­tosi näkyy korkeal­la haku­tu­lok­sis­sa, se tavoit­taa juuri ne käyt­täjät, jot­ka etsivät tar­joami­asi tuot­tei­ta tai palvelui­ta.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.