Google-näky­vyys hal­tuun!

Paikallinen hakukoneoptimointi (SEO) eli paikallinen hakukonenäkyvyys

verkkosivujen SEO

Paikallinen SEO eli paikallinen hakukoneoptimointi

Pai­kal­li­nen SEO on pit­kä­jän­tei­nen pro­ses­si, mut­ta se tar­jo­aa kes­tä­vän tavan hou­ku­tel­la uusia asiak­kai­ta ja raken­taa vah­vaa pai­kal­lis­ta läs­nä­oloa. 

Var­mis­ta siis paras mah­dol­li­nen näky­vyys omal­la koti­ken­täl­lä­si!

Eri­tyi­ses­ti yri­tyk­sil­le, joil­la on sel­keä maan­tie­teel­li­nen toi­mia­lue, pai­kal­li­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti on erit­täin tär­ke­ää. Jos tar­joat esi­mer­kik­si remont­ti­pal­ve­lui­ta Oulus­sa, ei yri­tyk­sen ole jär­ke­vää hou­ku­tel­la ja haa­lia sivus­tol­leen kävi­jöi­tä esi­mer­kik­si pää­kau­pun­ki­seu­dul­ta.

Tämä pätee myös tie­tyis­sä osoit­teis­sa toi­mi­viin yri­tyk­siin, kuten ravin­to­loi­hin tai esi­mer­kik­si kam­paa­moi­hin, joi­den asia­kas­kun­ta tulee pää­asias­sa lähia­lueil­ta.

Pai­kal­li­nen haku­ko­ne­nä­ky­vyys täh­tää sii­hen, että yri­tyk­sen tar­joa­mat tuot­teet tai pal­ve­lut tule­vat haku­tu­lok­sis­sa esiin sil­loin, kun tie­tyl­lä alu­eel­la ole­vat käyt­tä­jät etsi­vät nii­tä.

Paikallisen hakukoneoptimoinnin tärkeimmät vinkit

Haku­ko­neop­ti­moin­ti on laa­jaa ja koko­nais­val­tais­ta teke­mis­tä, jos­sa on usei­ta eri osa-aluei­ta. Alta löy­dät vink­ke­jä, jot­ka kan­nat­taa huo­mioi­da var­sin­kin sil­loin, kun halu­taan kas­vat­taa pai­kal­lis­ta haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä.

Google Business ‑profliili kuntoon

Jos toi­mit pai­kal­li­ses­ti, on tämä erit­täin tär­ke­ää olla kun­nos­sa. 

Var­mis­ta siis, että yri­tyk­se­si Google Busi­ness ‑pro­fii­li on päi­vi­tet­ty, ajan­ta­sal­la ja hyvin opti­moi­tu. Tämä aut­taa myös Googlea ymmär­tä­mään, mihin pai­kal­li­siin hakui­hin yri­tyk­se­si tuli­si liit­tyä. (Esi­mer­kik­si Google Map­siin näky­vyys saa­vu­te­taan vain tämän pro­fii­lin kaut­ta.)

Jos yri­tyk­se­si pal­ve­lee useis­sa eri kau­pun­geis­sa, tulee jokai­sel­le koh­teel­le luo­da oma pro­fii­li.

Google Busi­ness ‑pro­fii­liin voi nyky­päi­vä­nä lisä­tä pal­jon tie­toa, ja tie­dot kan­nat­taa­kin täyt­tää mah­dol­li­sim­man laa­jas­ti, muis­ta huo­mioi­da myös tär­keim­mät avain­sa­na­si pro­fii­lin sisäl­löis­sä.

Myös hyviä arvos­te­lu­ja kan­nat­taa kerä­tä!

Yhtenäiset NAP ‑tiedot

Name, address and pho­ne num­ber — eli yri­tyk­sen nimi, osoi­te ja puhe­lin­nu­me­ro.

Nämä tie­dot kan­nat­taa täyt­tää mah­dol­li­sim­man yhte­ne­väi­ses­ti joka paik­kaan, niin Googlen Busi­ness ‑pro­fii­liin kuin muil­le­kin alus­toil­le (verk­ko­si­vus­tol­le, sosi­aa­li­seen medi­aan jne). 

Eli nämä tie­dot kan­nat­taa pyr­kiä lisää­mään aina samas­sa muo­dos­sa joka­paik­kaan näky­vil­le.

Avainsanatukimus — huomioi paikallisuus

Muis­ta huo­mioi­da avain­sa­na­tut­ki­muk­ses­sa eri­tyi­ses­ti pai­kal­li­set haut.

Jos toi­mit isos­sa kau­pun­gis­sa, kan­nat­taa tut­kia haku­ja myös pie­nem­mil­tä alueil­ta (kau­pun­gi­no­siin liit­ty­vät haut).

Esi­mer­kik­si Hel­sin­gin Hert­to­nie­mes­sä toi­mi­va kuk­ka­kaup­pa -

“kuk­ka­kaup­pa” haku­ter­mi on hyvin kil­pail­tu avain­sa­na, mut­ta pai­kal­li­nen haku­ter­mi “kuk­ka­kaup­pa Hel­sin­ki” tai var­sin­kin “kuk­ka­kaup­pa Hert­to­nie­mi” ovat jo huo­mat­ta­vas­ti vähem­män kil­pail­tu­ja, joten pie­nem­män­kin sivus­ton on mah­dol­lis­ta saa­da hyviä sijoi­tuk­sia haku­tu­lok­sis­sa (kun SEO-työ teh­dään hyvin).

Avain­sa­no­jen haku­mää­riä voit tar­kas­tel­la ja ana­ly­soi­da esi­mer­kik­si Googlen avain­sa­no­jen suun­nit­te­li­jal­la.

Lisää sijaintisivut verkkosivustollesi ja luo paikallista sisältöä

Jos yri­tyk­se­si toi­mii useam­mal­la eri paik­ka­kun­nal­la, voi olla jär­ke­vää luo­da jokai­sel­le toi­mi­pis­teel­le oma sivu. Täs­sä kan­nat­taa kui­ten­kin huo­mioi­da se, että toi­mi­pis­tei­den sivu­jen sisäl­löt on tär­ke­ää luo­da mah­dol­li­sim­man unii­keik­si.

Esi­mer­kik­si itse pal­ve­lem­me asiak­kai­tam­me ympä­ri Suo­men, mut­ta toi­mim­me Hel­sin­gis­tä käsin, täs­tä syys­tä olem­me luo­neet oman artik­ke­lin myös avain­sa­nal­le haku­ko­neop­ti­moin­ti Hel­sin­ki.

Vältä duplikaattisisältöjä

Help­po ja nopea rat­kai­su oli­si luo­da ensin oma sivu yhdel­le toi­mi­pai­kal­le, sit­ten kopioi­da sama sisäl­tö toi­sel­le toi­mi­paik­ka ‑sivul­le, ja vii­mei­sek­si vaih­taa molem­mil­le yksit­täi­sil­le sivuil­le vain toi­mi­pai­kan nimi.

Eli sivuil­la oli­si muu­ten samat sisäl­löt, vain toi­mi­pai­kan nimi vaih­tui­si.

Huo­no puo­li täs­sä on kui­ten­kin se, että Google tul­kit­see hel­pos­ti nämä sisäl­löt dupli­kaat­ti­si­säl­löik­si, mis­tä joh­tuen kum­pi­kaan näis­tä sivuis­ta ei menes­tyi­si hyvin Googlen haku­tu­lok­sis­sa. Sik­si jokai­sel­le yksit­täi­sel­le sivul­le on tär­ke­ää luo­da uniik­kia ja pai­kal­lis­ta sisäl­töä.

Oman­kaan sivus­ton sisäl­lä ei siis kan­na­ta kopioi­da sisäl­tö­jä sivul­ta toi­sel­le.

Eli jokai­sel­le toi­mi­pai­kan sivul­le kan­nat­taa kir­joit­taa omat unii­kit sisäl­löt, ja lisäk­si sisäl­löis­sä kan­nat­taa koros­taa juu­ri kysees­sä ole­van toi­mi­pai­kan eri­tyis­piir­tei­tä.

Paikallinen hakukoneoptimointi on aina hyvä investointi

Pai­kal­li­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti, kuten muu­kin haku­ko­neop­ti­moin­ti, on aina inves­toin­ti tule­vai­suu­teen.

Pai­kal­li­nen SEO kan­nat­taa siis aina, jos yri­tyk­se­si toi­mii tie­tyil­lä alueil­la.

Asiak­kaat, jot­ka hake­vat pai­kal­li­sia pal­ve­lui­ta, ovat usein val­mii­ta teke­mään osto­pää­tök­sen nopeas­ti. Paran­ta­mal­la haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä­si voit jat­ku­vas­ti tavoit­taa poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta juu­ri sil­loin, kun he ovat val­mii­ta osta­maan. Tämä tar­koit­taa, että hyvä pai­kal­li­nen SEO voi mer­kit­tä­väs­ti kas­vat­taa myyn­tiä­si ja vah­vis­taa yri­tyk­se­si ase­maa pai­kal­li­sil­la mark­ki­noil­la.

Hakukoneoptimoinnilla on laaja vaikutus

Haku­ko­neop­ti­moin­ti tehos­taa kaik­kia mark­ki­noin­nin toi­men­pi­tei­tä, kos­ka SEO-toi­men­pi­teet paran­ta­vat aina samaan aikaan sivus­ton laa­tua sekä käy­tet­tä­vyyt­tä.

Laa­du­kas ja käyt­tä­jäys­tä­väl­li­nen sivus­to hou­kut­te­lee tehok­kaam­min uusia asiak­kai­ta ja lisää kon­ver­sioi­den mää­rää.

SEO vai­kut­taa suo­raan myös esi­mer­kik­si Google-mai­non­taan, paran­taen mai­nos­ten tehok­kuut­ta ja las­kien klik­ki­hin­to­ja. Eli hyvin opti­moi­tu verk­ko­si­vus­to ei ainoas­taan paran­na orgaa­nis­ta näky­vyyt­tä, vaan paran­taa myös mak­se­tun mai­non­nan tulok­sia, teh­den koko mark­ki­noin­ti­stra­te­gias­ta kus­tan­nus­te­hok­kaam­man ja tehok­kaam­man.

SEO- Meio oy

Kiva kun oot tääl­lä!

Tiedätkö, millä avainsanoilla tuotteitasi tai palveluitasi Googlesta oikeasti haetaan?

Entä löy­tyy­kö verk­ko­si­vus­to­si Googlen haku­tu­lok­sien kär­jes­tä näil­lä tär­keil­lä avain­sa­noil­la? Jos et tie­dä tai et ole ihan var­ma, niin sel­vi­te­tään yhdes­sä!

Ota yhteyt­tä – kar­toi­te­taan avain­sa­no­jen tilan­ne ja luo­daan yhdes­sä teil­le paras stra­te­gia haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den kehit­tä­mi­seen.

SEO- Meio oy

Kiva kun oot tääl­lä!

Tiedätkö, millä avainsanoilla tuotteitasi tai palveluitasi Googlesta oikeasti haetaan?

Entä löy­tyy­kö verk­ko­si­vus­to­si Googlen haku­tu­lok­sien kär­jes­tä näil­lä tär­keil­lä avain­sa­noil­la? Jos et tie­dä tai et ole ihan var­ma, niin sel­vi­te­tään yhdes­sä!

Ota yhteyt­tä – kar­toi­te­taan avain­sa­no­jen tilan­ne ja luo­daan yhdes­sä teil­le paras stra­te­gia haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den kehit­tä­mi­seen.