Varmista paras mahdollinen näkyvyys omalla kotikentälläsi! Paikallinen hakukonenäkyvyys tähtää siihen, että yrityksen tarjoamat tuotteet tai palvelut tulevat hakutuloksissa esiin silloin, kun tietyllä alueella olevat käyttäjät etsivät niitä.
Paikallinen SEO eli paikallinen hakukoneoptimointi
Paikallinen SEO on pitkäjänteinen prosessi, mutta se tarjoaa kestävän tavan houkutella uusia asiakkaita ja rakentaa vahvaa paikallista läsnäoloa.
Erityisesti yrityksille, joilla on selkeä maantieteellinen toimialue, paikallinen hakukoneoptimointi on erittäin tärkeää. Jos tarjoat esimerkiksi remonttipalveluita Oulussa, ei yrityksen ole järkevää houkutella ja haalia sivustolleen kävijöitä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta.
Tämä pätee myös tietyissä osoitteissa toimiviin yrityksiin, kuten ravintoloihin tai esimerkiksi kampaamoihin, joiden asiakaskunta tulee pääasiassa lähialueilta.
Paikallisen hakukoneoptimoinnin tärkeimmät vinkit
Hakukoneoptimointi on laajaa ja kokonaisvaltaista tekemistä, jossa on useita eri osa-alueita. Alta löydät vinkkejä, jotka kannattaa huomioida varsinkin silloin, kun halutaan kasvattaa paikallista hakukonenäkyvyyttä.
Google Business ‑profliili kuntoon
Jos toimit paikallisesti, on tämä erittäin tärkeää olla kunnossa.
Varmista siis, että yrityksesi Google Business ‑profiili on päivitetty, ajantasalla ja hyvin optimoitu. Tämä auttaa myös Googlea ymmärtämään, mihin paikallisiin hakuihin yrityksesi tulisi liittyä. (Esimerkiksi Google Mapsiin näkyvyys saavutetaan vain tämän profiilin kautta.)
Jos yrityksesi palvelee useissa eri kaupungeissa, tulee jokaiselle kohteelle luoda oma profiili.
Google Business ‑profiiliin voi nykypäivänä lisätä paljon tietoa, ja tiedot kannattaakin täyttää mahdollisimman laajasti, muista huomioida myös tärkeimmät avainsanasi profiilin sisällöissä.
Myös hyviä arvosteluja kannattaa kerätä!
Yhtenäiset NAP ‑tiedot
Name, address and phone number — eli yrityksen nimi, osoite ja puhelinnumero.
Nämä tiedot kannattaa täyttää mahdollisimman yhteneväisesti joka paikkaan, niin Googlen Business ‑profiiliin kuin muillekin alustoille (verkkosivustolle, sosiaaliseen mediaan jne).
Eli nämä tiedot kannattaa pyrkiä lisäämään aina samassa muodossa jokapaikkaan näkyville.
Avainsanatukimus — huomioi paikallisuus
Muista huomioida avainsanatutkimuksessa erityisesti paikalliset haut.
Jos toimit isossa kaupungissa, kannattaa tutkia hakuja myös pienemmiltä alueilta (kaupunginosiin liittyvät haut).
Esimerkiksi Helsingin Herttoniemessä toimiva kukkakauppa:
“Kukkakauppa” hakutermi on hyvin kilpailtu avainsana, mutta paikallinen hakutermi “kukkakauppa Helsinki” tai varsinkin “kukkakauppa Herttoniemi” ovat jo huomattavasti vähemmän kilpailtuja, joten pienemmänkin sivuston on mahdollista saada hyviä sijoituksia hakutuloksissa (kun SEO-työ tehdään hyvin).
Avainsanojen hakumääriä voit tarkastella ja analysoida esimerkiksi Googlen avainsanojen suunnittelijalla.
Lisää sijaintisivut verkkosivustollesi ja luo paikallista sisältöä
Jos yrityksesi toimii useammalla eri paikkakunnalla, voi olla järkevää luoda jokaiselle toimipisteelle oma sivu. Tässä kannattaa kuitenkin huomioida se, että toimipisteiden sivujen sisällöt on tärkeää luoda mahdollisimman uniikeiksi.
Esimerkiksi itse palvelen asiakkaitani ympäri Suomen, mutta toimin Helsingistä käsin, tästä syystä olen luonut oman artikkelin myös avainsanalle “hakukoneoptimointi Helsinki”.
Vältä duplikaattisisältöjä
Helppo ja nopea ratkaisu olisi luoda ensin oma sivu yhdelle toimipaikalle, sitten kopioida sama sisältö toiselle toimipaikka ‑sivulle, ja viimeiseksi vaihtaa molemmille yksittäisille sivuille vain toimipaikan nimi.
Eli sivuilla olisi muuten samat sisällöt, vain toimipaikan nimi vaihtuisi.
Huono puoli tässä on kuitenkin se, että Google tulkitsee helposti nämä sisällöt duplikaattisisällöiksi, mistä johtuen kumpikaan näistä sivuista ei menestyisi hyvin Googlen hakutuloksissa. Siksi jokaiselle yksittäiselle sivulle on tärkeää luoda uniikkia ja paikallista sisältöä.
Omankaan sivuston sisällä ei siis kannata kopioida sisältöjä sivulta toiselle.
Eli jokaiselle toimipaikan sivulle kannattaa kirjoittaa omat uniikit sisällöt, ja lisäksi sisällöissä kannattaa korostaa juuri kyseessä olevan toimipaikan erityispiirteitä.
Paikallinen hakukoneoptimointi on aina hyvä investointi
Paikallinen hakukoneoptimointi, kuten muukin hakukoneoptimointi, on aina investointi tulevaisuuteen.
Paikallinen SEO kannattaa siis aina, jos yrityksesi toimii tietyillä alueilla.
Asiakkaat, jotka hakevat paikallisia palveluita, ovat usein valmiita tekemään ostopäätöksen nopeasti. Parantamalla hakukonenäkyvyyttäsi voit jatkuvasti tavoittaa potentiaalisia asiakkaita juuri silloin, kun he ovat valmiita ostamaan. Tämä tarkoittaa, että hyvä paikallinen SEO voi merkittävästi kasvattaa myyntiäsi ja vahvistaa yrityksesi asemaa paikallisilla markkinoilla.
Hakukoneoptimoinnilla on laaja vaikutus
Hakukoneoptimointi tehostaa kaikkia markkinoinnin toimenpiteitä, koska SEO-toimenpiteet parantavat aina samaan aikaan sivuston laatua sekä käytettävyyttä.
Laadukas ja käyttäjäystävällinen sivusto houkuttelee tehokkaammin uusia asiakkaita ja lisää konversioiden määrää.
SEO vaikuttaa suoraan myös esimerkiksi Google-mainontaan, parantaen mainosten tehokkuutta ja laskien klikkihintoja. Eli hyvin optimoitu verkkosivusto ei ainoastaan paranna orgaanista näkyvyyttä, vaan parantaa myös maksetun mainonnan tuloksia, tehden koko markkinointistrategiasta kustannustehokkaamman ja tehokkaamman.