Varmista paras mahdollinen näkyvyys omalla kotikentälläsi! Paikallinen hakukonenäkyvyys tähtää siihen, että yrityksen tarjoamat tuotteet tai palvelut tulevat hakutuloksissa esiin silloin, kun tietyllä alueella olevat käyttäjät etsivät niitä.

Paikallinen SEO eli paikallinen hakukoneoptimointi

Pai­kal­li­nen SEO on pit­kä­jän­tei­nen pro­ses­si, mut­ta se tar­jo­aa kes­tä­vän tavan hou­ku­tel­la uusia asiak­kai­ta ja raken­taa vah­vaa pai­kal­lis­ta läs­nä­oloa. 

Eri­tyi­ses­ti yri­tyk­sil­le, joil­la on sel­keä maan­tie­teel­li­nen toi­mia­lue, pai­kal­li­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti on erit­täin tär­ke­ää. Jos tar­joat esi­mer­kik­si remont­ti­pal­ve­lui­ta Oulus­sa, ei yri­tyk­sen ole jär­ke­vää hou­ku­tel­la ja haa­lia sivus­tol­leen kävi­jöi­tä esi­mer­kik­si pää­kau­pun­ki­seu­dul­ta.

Tämä pätee myös tie­tyis­sä osoit­teis­sa toi­mi­viin yri­tyk­siin, kuten ravin­to­loi­hin tai esi­mer­kik­si kam­paa­moi­hin, joi­den asia­kas­kun­ta tulee pää­asias­sa lähia­lueil­ta.

Paikallisen hakukoneoptimoinnin tärkeimmät vinkit

Haku­ko­neop­ti­moin­ti on laa­jaa ja koko­nais­val­tais­ta teke­mis­tä, jos­sa on usei­ta eri osa-aluei­ta. Alta löy­dät vink­ke­jä, jot­ka kan­nat­taa huo­mioi­da var­sin­kin sil­loin, kun halu­taan kas­vat­taa pai­kal­lis­ta haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä.

Google Business ‑profliili kuntoon

Jos toi­mit pai­kal­li­ses­ti, on tämä erit­täin tär­ke­ää olla kun­nos­sa. 

Var­mis­ta siis, että yri­tyk­se­si Google Busi­ness ‑pro­fii­li on päi­vi­tet­ty, ajan­ta­sal­la ja hyvin opti­moi­tu. Tämä aut­taa myös Googlea ymmär­tä­mään, mihin pai­kal­li­siin hakui­hin yri­tyk­se­si tuli­si liit­tyä. (Esi­mer­kik­si Google Map­siin näky­vyys saa­vu­te­taan vain tämän pro­fii­lin kaut­ta.)

Jos yri­tyk­se­si pal­ve­lee useis­sa eri kau­pun­geis­sa, tulee jokai­sel­le koh­teel­le luo­da oma pro­fii­li.

Google Busi­ness ‑pro­fii­liin voi nyky­päi­vä­nä lisä­tä pal­jon tie­toa, ja tie­dot kan­nat­taa­kin täyt­tää mah­dol­li­sim­man laa­jas­ti, muis­ta huo­mioi­da myös tär­keim­mät avain­sa­na­si pro­fii­lin sisäl­löis­sä.

Myös hyviä arvos­te­lu­ja kan­nat­taa kerä­tä!

Yhtenäiset NAP ‑tiedot

Name, address and pho­ne num­ber — eli yri­tyk­sen nimi, osoi­te ja puhe­lin­nu­me­ro.

Nämä tie­dot kan­nat­taa täyt­tää mah­dol­li­sim­man yhte­ne­väi­ses­ti joka paik­kaan, niin Googlen Busi­ness ‑pro­fii­liin kuin muil­le­kin alus­toil­le (verk­ko­si­vus­tol­le, sosi­aa­li­seen medi­aan jne). 

Eli nämä tie­dot kan­nat­taa pyr­kiä lisää­mään aina samas­sa muo­dos­sa joka­paik­kaan näky­vil­le.

Avainsanatukimus — huomioi paikallisuus

Muis­ta huo­mioi­da avain­sa­na­tut­ki­muk­ses­sa eri­tyi­ses­ti pai­kal­li­set haut.

Jos toi­mit isos­sa kau­pun­gis­sa, kan­nat­taa tut­kia haku­ja myös pie­nem­mil­tä alueil­ta (kau­pun­gi­no­siin liit­ty­vät haut).

Esi­mer­kik­si Hel­sin­gin Hert­to­nie­mes­sä toi­mi­va kuk­ka­kaup­pa:

“Kuk­ka­kaup­pa” haku­ter­mi on hyvin kil­pail­tu avain­sa­na, mut­ta pai­kal­li­nen haku­ter­mi “kuk­ka­kaup­pa Hel­sin­ki” tai var­sin­kin “kuk­ka­kaup­pa Hert­to­nie­mi” ovat jo huo­mat­ta­vas­ti vähem­män kil­pail­tu­ja, joten pie­nem­män­kin sivus­ton on mah­dol­lis­ta saa­da hyviä sijoi­tuk­sia haku­tu­lok­sis­sa (kun SEO-työ teh­dään hyvin).

Avain­sa­no­jen haku­mää­riä voit tar­kas­tel­la ja ana­ly­soi­da esi­mer­kik­si Googlen avain­sa­no­jen suun­nit­te­li­jal­la.

Lisää sijaintisivut verkkosivustollesi ja luo paikallista sisältöä

Jos yri­tyk­se­si toi­mii useam­mal­la eri paik­ka­kun­nal­la, voi olla jär­ke­vää luo­da jokai­sel­le toi­mi­pis­teel­le oma sivu. Täs­sä kan­nat­taa kui­ten­kin huo­mioi­da se, että toi­mi­pis­tei­den sivu­jen sisäl­löt on tär­ke­ää luo­da mah­dol­li­sim­man unii­keik­si.

Esi­mer­kik­si itse pal­ve­len asiak­kai­ta­ni ympä­ri Suo­men, mut­ta toi­min Hel­sin­gis­tä käsin, täs­tä syys­tä olen luo­nut oman artik­ke­lin myös avain­sa­nal­le “haku­ko­neop­ti­moin­ti Hel­sin­ki”.

Vältä duplikaattisisältöjä

Help­po ja nopea rat­kai­su oli­si luo­da ensin oma sivu yhdel­le toi­mi­pai­kal­le, sit­ten kopioi­da sama sisäl­tö toi­sel­le toi­mi­paik­ka ‑sivul­le, ja vii­mei­sek­si vaih­taa molem­mil­le yksit­täi­sil­le sivuil­le vain toi­mi­pai­kan nimi.

Eli sivuil­la oli­si muu­ten samat sisäl­löt, vain toi­mi­pai­kan nimi vaih­tui­si.

Huo­no puo­li täs­sä on kui­ten­kin se, että Google tul­kit­see hel­pos­ti nämä sisäl­löt dupli­kaat­ti­si­säl­löik­si, mis­tä joh­tuen kum­pi­kaan näis­tä sivuis­ta ei menes­tyi­si hyvin Googlen haku­tu­lok­sis­sa. Sik­si jokai­sel­le yksit­täi­sel­le sivul­le on tär­ke­ää luo­da uniik­kia ja pai­kal­lis­ta sisäl­töä.

Oman­kaan sivus­ton sisäl­lä ei siis kan­na­ta kopioi­da sisäl­tö­jä sivul­ta toi­sel­le.

Eli jokai­sel­le toi­mi­pai­kan sivul­le kan­nat­taa kir­joit­taa omat unii­kit sisäl­löt, ja lisäk­si sisäl­löis­sä kan­nat­taa koros­taa juu­ri kysees­sä ole­van toi­mi­pai­kan eri­tyis­piir­tei­tä.

Paikallinen hakukoneoptimointi on aina hyvä investointi

Pai­kal­li­nen haku­ko­neop­ti­moin­ti, kuten muu­kin haku­ko­neop­ti­moin­ti, on aina inves­toin­ti tule­vai­suu­teen.

Pai­kal­li­nen SEO kan­nat­taa siis aina, jos yri­tyk­se­si toi­mii tie­tyil­lä alueil­la.

Asiak­kaat, jot­ka hake­vat pai­kal­li­sia pal­ve­lui­ta, ovat usein val­mii­ta teke­mään osto­pää­tök­sen nopeas­ti. Paran­ta­mal­la haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä­si voit jat­ku­vas­ti tavoit­taa poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta juu­ri sil­loin, kun he ovat val­mii­ta osta­maan. Tämä tar­koit­taa, että hyvä pai­kal­li­nen SEO voi mer­kit­tä­väs­ti kas­vat­taa myyn­tiä­si ja vah­vis­taa yri­tyk­se­si ase­maa pai­kal­li­sil­la mark­ki­noil­la.

Hakukoneoptimoinnilla on laaja vaikutus

Haku­ko­neop­ti­moin­ti tehos­taa kaik­kia mark­ki­noin­nin toi­men­pi­tei­tä, kos­ka SEO-toi­men­pi­teet paran­ta­vat aina samaan aikaan sivus­ton laa­tua sekä käy­tet­tä­vyyt­tä.

Laa­du­kas ja käyt­tä­jäys­tä­väl­li­nen sivus­to hou­kut­te­lee tehok­kaam­min uusia asiak­kai­ta ja lisää kon­ver­sioi­den mää­rää.

SEO vai­kut­taa suo­raan myös esi­mer­kik­si Google-mai­non­taan, paran­taen mai­nos­ten tehok­kuut­ta ja las­kien klik­ki­hin­to­ja. Eli hyvin opti­moi­tu verk­ko­si­vus­to ei ainoas­taan paran­na orgaa­nis­ta näky­vyyt­tä, vaan paran­taa myös mak­se­tun mai­non­nan tulok­sia, teh­den koko mark­ki­noin­ti­stra­te­gias­ta kus­tan­nus­te­hok­kaam­man ja tehok­kaam­man.