Meio-SEO-toimisto-Krista
Meion blogi

Kuinka varmistat, että Google Ads ‑mainontasi tuottaa konkreettisia tuloksia?

Google Ads ‑mainonta on yksi nopeimmista tavoista nostaa yrityksesi näkyvyyttä Googlessa ja tavoittaa oikeat asiakkaat juuri silloin, kun he etsivät tarjoamaasi tuotetta tai palvelua.
Mutta miksi hakukoneoptimointi on avainasemassa kustannustehokkuuden saavuttamisessa ja milloin Google Ads ‑mainontaa kannattaa toteuttaa? Tästä oppaasta löydät kaiken tarvittavan tiedon, jotta voit hyödyntää Google Ads ‑mainontaa kustannustehokkaasti.

Tiesitkö, että verkkosivustosi ratkaisee Google Ads ‑mainonnan onnistumisen?

Google Ads ‑main­on­nan onnis­tu­mi­nen riip­puu vah­vasti verkko­sivus­tosi laadus­ta.

Hyvin opti­moitu, laadukas ja käyt­täjäys­tävälli­nen sivus­to paran­taa merkit­tävästi mak­se­tun main­on­nan tehokku­ut­ta ja aut­taa saavut­ta­maan parem­pia tulok­sia, edullisem­min.

Google Ads voi tuo­da verkko­sivus­tolle­si suuren määrän kävi­jöitä, mut­ta jos verkko­sivus­tosi ei vas­taa käyt­täjien ja hakukonei­den odotuk­si­in, jää konkreet­tiset tulok­set hel­posti saa­mat­ta – klikkaushin­nat nou­se­vat merkit­tävästi ja main­on­taan käyt­tämäsi raha menee hukkaan, kos­ka kävi­jäli­ikenne ei muu­tu asi­akkaik­si.

Hyvä verkko­sivus­to ei siis ole pelkkä tuki main­on­nalle – se on sen kul­makivi.

Miksi SEOn pitää olla kunnossa ennen Google-mainonnan aloitusta?

Kokon­ais­val­tainen hakuko­neop­ti­moin­ti eli SEO on laa­ja pros­es­si – se keskit­tyy muokkaa­maan verkko­sivus­ton raken­net­ta ja sen koko sisältöä siten, että se vas­taisi mah­dol­lisim­man hyvin ja tarkasti sekä hakukonei­den että kohdeyleisön tarpeisi­in.

Hakuko­neop­ti­moin­ti muo­dos­tuu sadoista eri toimen­piteistä, jot­ka kaik­ki vaikut­ta­vat siihen, miten Google ja muut hakukoneet näkevät sivus­tosi ja kuin­ka laadukkaak­si hakukoneet sivus­tosi arvioi­vat.

Mitä parem­min sivus­tosi on hakuko­neop­ti­moitu, sitä parem­min se nousee esille Googlen orgaani­sis­sa eli mak­sut­tomis­sa haku­tu­lok­sis­sa – ja sitä kus­tan­nuste­hokkaam­min ja parem­min myös mak­set­tu main­on­ta toimii.

Kun verkko­sivus­tosi on hyvin opti­moitu ja käyt­täjäys­tävälli­nen, Google Ads ‑main­on­ta ei ain­oas­taan tuo­ta parem­pia tulok­sia, vaan samal­la myös säästää sin­ulle rahaa.

Kuinka Google Ads ‑kampanja kannattaa toteuttaa? 5 tärkeintä vinkkiä

Hyvin suun­nitel­tu Google Ads ‑kam­pan­ja on investoin­ti, joka mak­saa itsen­sä takaisin – kun­han se toteutetaan huolel­la.

Google Ads ‑main­on­nas­sa on tärkeää pitää main­os­ryh­mät yksinker­taisi­na ja selkeästi rajat­tuina. Näin voit kohden­taa main­ok­set tarkasti halu­tulle kohderyh­mälle ja vält­tää turhia kus­tan­nuk­sia.

1. Määritä selkeät tavoit­teet

Ennen kam­pan­jan luomista sin­un on tiedet­tävä, mitä halu­at saavut­taa. Onko tavoit­teesi saa­da lisää verkko­sivukävi­jöitä, enem­män yhtey­de­not­to­ja, uusia tilaa­jia uutiskir­jelistalle­si tai esimerkik­si verkkokau­pan myyn­nin kas­vat­ta­mi­nen?

Tavoit­tei­den määrit­te­ly ohjaa kaikkia kam­pan­jasi osa-aluei­ta avain­sano­jen valin­nas­ta bud­je­toin­ti­in.

2. Raken­na tarkkaan kohden­netut main­os­ryh­mät

Älä yritä kat­taa kaikkea yhdel­lä kam­pan­jal­la. Luo sen sijaan selkeästi kohden­net­tu­ja main­os­ryh­miä, jot­ka keskit­tyvät yhteen teemaan ker­ral­laan.

Jos halu­at main­os­taa usei­ta tuoteryh­miä tai use­am­paa eri palvelua, luo kaikille oma main­os­ryh­män­sä. Tämä paran­taa main­ok­siesi osu­vu­ut­ta ja nos­taa laatupis­teitä.

Varmista, että kaik­ki main­os­ryh­män avain­sanat ja main­ok­set liit­tyvät tiivi­isti toisi­in­sa ja laskeu­tu­mis­sivun sisältöön.

3. Suun­nit­tele huolel­lis­es­ti laskeu­tu­mis­sivut

Jokaisen main­ok­sen on ohjat­ta­va poten­ti­aa­li­nen asi­akas rel­e­van­tille ja hyvin opti­moidulle laskeu­tu­mis­sivulle. Laskeu­tu­mis­sivun tulee vas­ta­ta main­ok­ses­sa luvat­tuun sisältöön.

Lähtöko­htais­es­ti main­on­taa ei kan­na­ta ohja­ta etu­sivulle (toki on myös sel­l­aisia har­vo­ja tilantei­ta, jol­loin tämä strate­gis­es­ti järkevää). Pääasi­as­sa main­on­ta tulee aina ohja­ta juuri sille yksit­täiselle sivulle, jos­sa puhutaan juuri siitä aiheesta, mis­tä kyseisessä main­os­ryh­mässä on kyse.

Huono laskeu­tu­mis­sivu voi pila­ta hyvin raken­netun kam­pan­jan ja heiken­tää merkit­tävästi sen suori­tuskykyä, joten varmista sen laatu ja osu­vu­us ennen kam­pan­jan käyn­nistämistä.

4. Bud­je­toin­ti ja opti­moin­ti

Aloi­ta maltil­lisel­la bud­jetil­la ja opti­moi kam­pan­jaa jatku­vasti tulosten perus­teel­la.

Kiin­nitä huomio­ta:

  • Klikkausko­htainen hin­ta (CPC): Kuin­ka paljon mak­sat yhdestä klikkauk­ses­ta?
  • Klikkaus­pros­ent­ti (CTR): Kuin­ka moni näkee main­ok­sen ja klikkaa sitä?
  • Kon­ver­sioaste: Kuin­ka moni klikkaa­jista suorit­taa halu­tun toimin­non, kuten yhtey­de­no­ton tai oston.
  • Avain­sanat: Minkälaisil­la avain­sanoil­la main­ok­si­asi klikataan, mitkä avain­sanat tuot­ta­vat sin­ulle eniten?

Muista hyö­dyn­tää myös negati­ivisia avain­sano­ja. Negati­iviset avain­sanat estävät main­ok­sesi näkymisen sil­loin, kun hakuter­mi ei ole liike­toim­intasi kannal­ta rel­e­vant­ti.

5. Hyö­dyn­nä ana­lyti­ikkaa aina päätök­sen­teossa

Data on Google Ads ‑main­on­nan keskiössä, käytä sitä hyväk­sesi. Älä perus­ta päätök­siä mutu­tun­tu­maan. Hyö­dyn­nä Google Ads ‑työkalu­ja ja Google Ana­lyt­ic­sia selvit­täessäsi, että mitkä kam­pan­jat, main­ok­set ja avain­sanat toimi­vat parhait­en.

Kun pystyt muun­ta­maan pienen kävi­jämäärän tehokkaasti asi­akkaik­si, on main­on­taa siinä vai­heessa huo­mat­tavasti tur­val­lisem­paa ja kus­tan­nuste­hokkaam­paa skaala­ta.

Google Ads ‑main­on­ta ei aina tuo­ta välit­tömiä tulok­sia, eri­tyis­es­ti alus­sa, kun opet­telet. Ole valmis kokeile­maan ja oppi­maan – ja pidä bud­jet­ti alus­sa maltil­lise­na.

Kun pidät asi­at yksinker­taisi­na, keski­tyt laatu­un ja seu­raat tulok­sia, voit saavut­taa hyviä tulok­sia jopa pienel­lä bud­jetil­la – mut­ta muista olla kär­sivälli­nen.

Milloin Google Ads ‑mainonta kannattaa ulkoistaa?

Google Ads ‑main­on­ta voi aluk­si vaikut­taa helpol­ta, mut­ta sen hallinnoin­ti ja opti­moin­ti vaa­ti­vat aikaa, asiantun­te­mus­ta ja jatku­vaa seu­ran­taa. Pienet virheet voivat tehdä kam­pan­jas­ta tehot­toman ja kulut­taa bud­jet­tisi nopeasti ilman näkyviä tulok­sia.

SEO on isos­sa roolis­sa myös Ads ‑main­on­nas­sa. Varsinkin pienyri­tyk­sen on kus­tan­nuste­hokas­ta ulkois­taa Google-main­on­ta sel­l­aiselle kump­panille, joka pystyy aut­ta­maan niin hakuko­neop­ti­moin­nis­sa kuin main­on­nas­sakin. Osaa­va tek­i­jä voi saa­da moninker­taisen hyö­dyn samas­ta main­os­bud­jetista aloit­teli­jaan ver­rat­tuna.

Lisäk­si asiantun­ti­ja pystyy varmis­ta­maan, että jokainen main­on­taan käytet­ty euro tuot­taa parhaan mah­dol­lisen tuo­ton, jot­ta saat sijoit­ta­malle­si sum­malle mah­dol­lisim­man paljon vastinet­ta.

Kun et halua käyt­tää omaa aikaasi jatku­vaan opet­telu­un, tes­taamiseen ja opti­moin­ti­in, vaan halu­at keskit­tyä siihen, mis­sä sinä olet paras – siinä tapauk­ses­sa main­on­ta kan­nat­taa ulkois­taa hyvälle kump­panille.

Ammat­ti­lainen aut­taa sin­ua hyö­dyn­tämään bud­jetin tehokkaasti ja varmis­taa, että sivus­tosi ja main­on­tasi toimi­vat saumat­tomasti yhdessä. Meion ydi­nosaamista on Google-näkyvyy­den rak­en­t­a­mi­nen, lisäti­eto­ja Google-main­on­nan palveluista löy­dät täältä!

Milloin Google Ads ‑mainontaa kannattaa tehdä?

Google Ads ‑main­on­ta on hyvä val­in­ta sil­loin, kun yri­tyk­sesi halu­aa nopeasti mak­si­maal­ista näkyvyyt­tä Goog­lessa. Se täy­den­tää hakuko­neop­ti­moin­tia (SEO) tar­joa­mal­la välit­tömiä tulok­sia.

Tässä muu­ta­ma tilanne, jol­loin Google Ads ‑main­on­ta on eri­tyisen tehokas­ta:

Kustannustehokkaan mainonnan salaisuus: SEO ensin – maksetusta mainonnasta lisätehoa

Kus­tan­nuste­hokkaan digi­markki­noin­nin ydin on vah­va perus­ta – hyvin löy­tyvä, myyvä ja laadukas verkko­sivus­to. Jos kaipaat apua verkko­sivus­ton kehit­tämisessä, täältä löy­dät lisäti­eto­ja!

Kun verkko­sivus­tosi perus­ta on kun­nos­sa – mak­set­tu main­on­ta voi olla erit­täin tehokas keino lisätä näkyvyyt­tä ja kas­vat­taa tulok­sia.

On kuitenkin tärkeää muis­taa, että myös vuon­na 2024 kolme ensim­mäistä orgaanista haku­tu­losta keräsi keskimäärin läh­es 70 % kaik­ista klikkauk­sista. Eli yhä use­ampi käyt­täjä hyp­pää haku­tu­lok­sis­sa main­os­ten yli ja klikkaa mielu­um­min orgaanisia haku­tu­lok­sia, kos­ka orgaanisia tulok­sia pide­tään yleis­es­ti main­ok­sia luotet­tavamp­ina.

Tämä tarkoit­taa sitä, että suurin ja kallein virhe, jon­ka yri­tyk­sesi voi tehdä, on laimin­lyödä SEO ja panos­taa vain mak­set­tuun main­on­taan.

Muista, että SEO tuo laadukas­ta liiken­net­tä pitkäl­lä aikavälil­lä ja aut­taa kas­vat­ta­maan yri­tyk­sesi brändin luot­ta­mus­ta poten­ti­aal­is­ten asi­akkaiden silmis­sä. Kun tähän yhdis­tetään oikein toteutet­tu Google Ads ‑main­on­ta, yri­tyk­sesi voi saavut­taa sekä kestävää kasvua että välit­tömiä tulok­sia.

Val­itse siis SEO aina ensim­mäisek­si ja käytä main­on­taa tehosta­maan näkyvyyt­täsi entis­es­tään – näin raken­nat dig­i­taalisen markki­noin­nin strate­gian, joka toimii nyt ja tule­vaisu­udessa.

Jos kaipaat apua – lai­ta mulle viestiä, selvitetään voinko aut­taa!


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.