OPAS - avainsanatutkimuksen toteutukseen
Meion blogi

Avainsanatutkimus [OPAS] + parhaat vinkit työkaluihin

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, mitkä hakusanat ovat potentiaalisia asiakkaitasi kiinnostavia ja relevantteja, ja joilla he todennäköisimmin löytävät juuri sinun yrityksesi verkkosivut.

Avain­sanatutkimus on pros­es­si, jos­sa etsitään ja analysoidaan haku­sano­ja ja ‑lausekkei­ta, joi­ta ihmiset käyt­tävät Google-haku­ja tehdessään.

Jos siis halu­at olla asi­akkaidesi löy­det­tävis­sä, on tärkeää selvit­tää, mitä ter­me­jä ja haku­lausekkei­ta asi­akkaasi Goog­lessa oikeasti käyt­tävät, kun he etsivät tar­joa­maasi.

Avain­sanatutkimus on keskeinen osa digi­markki­noin­tia, hakuko­nenäkyvyyt­tä, yri­tyk­sesi sisältö- ja markki­noin­tis­trate­giaa, kos­ka se aut­taa sin­ua ymmärtämään kohdeyleisösi hakukäyt­täy­tymistä sekä tarpei­ta parem­min.

Avainsanatutkimuksessa tulee lähes aina jotain yllätyksiä

Mon­esti uskomme tietävämme, mil­lä haku­sanoil­la asi­akkaamme palveluita­mme tai tuot­teita­mme Googles­ta hake­vat.

Mon­esti ne mei­dän olet­ta­mat avain­sanat eivät ehkä olekaan niitä käyte­ty­impiä avain­sano­ja, joi­ta asi­akkaat oikeasti siel­lä hakukoneis­sa käyt­tävät. Tai huo­mataan, että jokin syn­onyy­mi onkin paljon suosi­tumpi Googlen hauis­sa, kuin osasimme edes aav­is­taa.

Usein alansa asiantun­ti­jat ovat niin sisäl­lä omas­sa liike­toimin­nas­saan ja sen sanas­tossa, ettei heil­lä vält­tämät­tä ole samaa ajat­te­lu­ta­paa kuin poten­ti­aal­isil­la asi­akkail­la. Tästäkin syys­tä avain­sanatutkimuk­sen tekem­i­nen on tärkeää.

Tältä sivul­ta löy­dät selkeän askel askeleelta ‑oppaan avain­sanatutkimuk­sen toteu­tuk­seen.

Kattava ja selkokielinen

Avainsanatutkimuksen OPAS ja keskeisimmät vinkit

Avainsanatutkimus kannattaa toteuttaa yksi aihe — esimerkiksi palvelu kerrallaan. (Esimerkiksi palveluni “hakukoneoptimointi” ja “kotisivut yritykselle” ovat omia aihe kokonaisuuksiaan.)

1. Ensimmäinen vaihe — aloitetaan avainsanojen listaus

Alku­un halu­amme kerätä mah­dol­lisim­man laa­jan lis­tan kaik­ista avain­sanoista, jot­ka liit­tyvät tutkit­tavaan aiheeseemme (esimerkik­si palvelu­umme). Ota siis esi­in jokin sin­ulle sopi­va työvä­line kuten Excel tai Google Sheets — ja aloite­taan!

Aloi­ta ensin lis­taa­mal­la taulukkoon allekkain avain­sano­ja, joi­ta uskoisit asi­akkaiden Goog­lessa käyt­tävän. Avain­sano­ja analysoidaan tarkem­min myöhem­min, eli tässä kohtaa lis­taa vain huo­let­ta kaik­ki mah­dol­liset haku­sanat, jot­ka tule­vat mieleesi.

2. Seuraavaksi etsitään lisää avainsanaideoita työkalujen avulla

Avain­sanaideoita voi etsiä monin eri tavoin, eikä ole ole­mas­sa vain yhtä oikeaa tapaa. Tässä alla lis­tat­tuna muu­tamia ilmaisia työkalu­ja, joi­ta kan­nat­taa hyö­dyn­tää ideoin­nis­sa — aloite­taan itse Googles­ta eli Googlen hakukoneesta.

Googlen hakukone

Kun aloi­tat kir­joit­ta­maan Googlen hakukent­tään avain­sanaa, alkaa Google ehdot­tele­maan aiheeseen liit­tyviä ter­me­jä, joi­ta käyt­täjät ovat Googles­ta viime aikoina hak­e­neet.

googlen-haku-1

Kerää lis­taasi mukaan kaik­ki ne haku­sanat, jot­ka mielestäsi ovat hyviä ja liit­tyvät oleel­lis­es­ti aiheeseesi (joi­ta ei vielä lis­tas­tasi löy­dy).

Voit myös jatkaa ideoin­tia niin, että kir­joi­tat hakukent­tään jonkin suositel­lun ter­min ja kat­sot, mitä uusia ideoita sil­lä ter­mil­lä, uusista suosi­tuk­sista tulee vas­taan.

Haku­tu­lok­sista löy­tyy myös osio “Ihmiset kysyvät myös..”, nämä kan­nat­taa aina myös käy­dä läpi.

Keywordtool

Key­word­tool ‑työkalun ilmaisel­la ver­si­ol­la pääset hake­maan lisää avain­sanaideoita.

Klikkaa siis työkalu­un — kir­joi­ta pääavain­sanasi (esimerkik­si “hakuko­neop­ti­moin­ti”), val­itse maa (Fin­land) ja kieli (Finnish) — ja hae!

Työkalu lis­taa sin­ulle avain­sanaan liit­tyviä hakuter­me­jä, joista voit poimia omaan lis­taasi mukaan kaik­ki mielestäsi poten­ti­aaliset hakuter­mit.

keywordtool työkalu

AnswerThePublic

Myös AnswerTheP­ub­lic työkalun avul­la voit tehdä haun suo­raan työkalun etu­sivul­ta. Kyseessä on help­po ja ilmainen avain­sanatyökalu.

Lisää avain­sana (1–2 sanaa) sekä val­itse vielä maa (Fin­land) ja kieli (Suo­mi). Työkalun avul­la löy­dät myös kysymyk­siä, joi­ta aiheeseesi liit­tyen ihmiset Googles­ta kysyvät. Kun tiedät, minkälaisia kysymyk­siä ihmiset tekevät hakies­saan tuot­teitasi tai palveluitasi, voit luo­da sisältöä, joka vas­taa hei­dän kysyn­tään­sä.

Tämä puolestaan paran­taa mah­dol­lisuuk­si­asi näkyä korkeam­mal­la haku­tu­lok­sis­sa ja houkutel­la lisää kävi­jöitä verkko­sivuille­si.

Jos löy­dät uusia hyviä hakuter­me­jä, lisää ne lis­taasi mukaan! 

Vink­ki*

Myös keskustelu­pal­stat ovat hyviä paikko­ja tutus­tua käyt­täjien käyt­tämään sanas­toon. Kan­nat­taa etsiä konkreet­tisia esimerkke­jä käyt­täjien esit­tämistä kysymyk­sistä ja/tai huole­nai­heista.

Avainsanojen suunnittelija (Google KeyWord Planner)

Avain­sano­jen suun­nit­teli­jan käyt­tämistä varten tarvit­set Google Ads ‑tilin. Sin­un ei ole pakko main­os­taa, mut­ta tilin kuitenkin tarvit­set, jot­ta pääset kir­jau­tu­maan sisään ja hyö­dyn­tämään avain­sano­jen suun­nit­te­lu­työkalua.

Google Key­word Plan­ner on suun­nat­tu main­os­ta­jille, mut­ta dataa voi hyvin hyö­dyn­tää myös laa­jem­paan avain­sanatutkimuk­seen.

Kir­jaudu siis Google Ads ‑tilille­si ja klikkaa valikos­ta “Työka­lut ja ase­tuk­set” -> “Avain­sano­jen suun­nit­teli­ja” -> “Löy­dä uusia avain­sano­ja”.

Seu­raavak­si kir­joi­ta kent­tään avain­sanasi (kir­joitin itse esimerkik­si “hakuko­neop­ti­moin­ti”) ja klikkaa “Luo ehdo­tuk­set”.

avainsanojen-suunnittelija työkalu

Kuten kuvas­ta huo­maat, antaa työkalu avain­sanae­hdo­tuk­sien lisäk­si myös muu­ta hyödyl­listä dataa.

Kos­ka työkalu on suun­nat­tu main­os­ta­jille, kan­nat­taa luku­ja lukea “suun­taa antavasti” ‑mut­ta saat käsi­tys­tä siitä, että kuin­ka paljon haku­ja kyseisel­lä avain­sanal­la tehdään (kuukausit­tainen keskiar­vo) ja minkälainen kil­pailu avain­sanal­la on (main­on­nan puolel­la).

3. Avainsanojen kilpailutilanne ja hakumäärät

Kun lis­tamme avain­sanoista alkaa olla valmis, on mei­dän seu­raavak­si analysoita­va avain­sano­ja, jot­ta osaamme vali­ta kan­nat­tavia ja tavoit­teisi­in sopivia avain­sano­ja.

Tähän vai­heeseen löy­tyy usei­ta hyviä mak­sullisia työkalu­ja — itse käytän esimerkik­si Sem­rushia, joka on erit­täin hyvä SEO-työkalu. Sem­rushin avul­la mm. avain­sano­ja voi analysoi­da hyvin tarkkaan, saatavil­la on tarkem­pia tieto­ja hakumääristä, kil­pailu­ti­lanteesta sekä hakuin­ten­tios­ta. (Myös Sem­rushista on saatavil­la ilmainen ver­sio, jon­ka tes­taamista ainakin suosit­te­len, vaik­ka ilmainen ver­sio on rajoitet­tu käytöltään.)

Jos et halua ottaa käyt­töön mak­sullista työkalua, voit hyö­dyn­tää Googlen omia työkalu­ja myös tässä vai­heessa — alla siis vinkit ilmaisi­in työkalui­hin!

Google KeyWord Planner

Ehkä huo­m­a­sitkin aiem­min, avain­sano­jen suun­nit­te­lu­työkalus­sa oli myös toinen vai­h­toe­hto:

Kir­jaudu Google Ads ‑tilille­si ja klikkaa valikos­ta “Työka­lut ja ase­tuk­set” -> “Avain­sano­jen suun­nit­teli­ja” -> “Kat­so haku­jen­määrä ja ennus­teet”.

Tähän voit seu­raavak­si kopi­oi­da koko lis­tan avain­sanoista — ja klikkaa aloi­ta.

avainsanojen-suunnittelija-2 työkalu

Seu­raavak­si saat arviot keskimääräi­sistä kuukausit­tai­sista hakumääristä ja (main­on­nan) kil­pailu­ti­lanteesta. 

Mak­sullis­ten SEO-työkalu­jen avul­la on mah­dol­lista saa­da hie­man tarkem­paa dataa, mut­ta jos halu­at toteut­taa avain­sanatutkimus­tasi ilmaisek­si, antaa tämä työkalu hyvin ainakin suun­taa avain­sanan tilanteelle. 

Työkalu arvioi myös sivun yläosan klikkaushin­nat ylimpi­en ja alimpi­en main­ok­sien osalta. Mitä korkeam­mat hin­tatar­jouk­set, sitä enem­män kil­pailua avain­sanal­la on.

Lis­tauk­sen alku näyt­tää tältä:

avainsanojen-suunnittelija-3

Sem­rushin puolel­la lis­taus näyt­täisi tältä — eli saamme tarkem­paa tietoa hakumääristä, kil­pailu­ti­lanteesta sekä työkalun arvion hakuin­ten­tios­ta (onko kyseessä kau­palli­nen vai esimerkik­si infor­mati­ivi­nen haku).

semrush SEO-työkalu

Mitä tarkem­paa dataa meil­lä on hal­lus­sa, sitä parem­min pystymme arvioimaan ne kan­nat­tavim­mat avain­sanat, joil­la sijoituk­sista esimerkik­si Goog­lessa kan­nat­taa lähteä kil­paile­maan.

4. Avainsanojen hakuintentio

Hakuin­ten­tio eli haun syy.

Perus­teel­lises­sa avain­sanatutkimuk­ses­sa selvitetään myös avain­sanan hakuin­ten­tio eli käytän­nössä selvitetään, mitä hak­i­ja on toden­näköis­es­ti etsimässä tiet­tyä avain­sanaa käyt­täessään.

Yleisimpiä hakuin­ten­tioi­ta ovat:

  • Nav­igoin­nilli­nen (käyt­täjä etsii tiet­tyä yri­tys­tä tai verkko­sivus­toa)
  • Infor­mati­ivi­nen (käyt­täjä etsii tietoa tai ratkaisua)
  • Ver­tail­e­va (käyt­täjä ver­taa tiet­tyjä tuot­tei­ta tai palvelui­ta ja on melkein valmis osta­maan)
  • Kau­palli­nen haku (käyt­täjä on valmis osta­maan)

Kun sin­ul­la on lista hyvistä avain­sanoista ja lis­tas­tasi löy­tyy myös dataa avain­sano­jen hakumääristä ja kil­pailu­ti­lanteesta, on aika alkaa kar­toit­ta­maan yri­tyk­sesi tavoit­teisi­in parhait­en sopivia avain­sano­ja.

Ennen viimeistä val­in­taa on ehdot­toman tärkeää muis­taa selvit­tää jokaisen yksit­täisen avain­sanan hakuin­ten­tio.

Jos kyseessä on esimerkik­si palvelu- tai tuote­sivu, kan­nat­taa kyseiselle sivulle vali­ta kau­palli­nen avain­sana. Infor­mati­ivisia avain­sano­ja voi hyö­dyn­tää esimerkik­si blo­gia­r­tikkeleis­sa.

Google hakukone

Googlen hakukone on lois­ta­va paik­ka hakuin­ten­tion selvit­tämiseen.

Kir­joi­ta Google-haku­un se avain­sana, jota tutk­it ja kat­so, mil­laista sisältöä haku sin­ulle tar­joaa — tarkastele varsinkin ensim­mäisiä haku­tu­lok­sia (sijo­ja 1–4).

Tämä on sitä sisältöä, joka kiin­nos­taa tätä hakuter­miä käyt­täviä ihmisiä. 

Jos halu­at ranka­ta kyseisel­lä avain­sanal­la haku­tu­lok­sien kär­keen, tulee sin­un tar­jo­ta vielä osu­vam­paa, parem­paa ja/tai kiin­nos­tavam­paa sisältöä.

Google pyrkii tar­joa­maan aina mah­dol­lisim­man rel­e­vant­tia sisältöä käyt­täjilleen (jos hakuin­ten­tio ei vas­taa sivun sisältöön, sil­loin sivua on han­kalaa saa­da sijoit­tumaan).

Googlen-hakutulossivu-Meio

Vink­ki*

Haku­tu­lok­sis­sa kan­nat­taa tarkastel­la myös kil­pail­i­joi­ta, eli minkälaisia sivus­to­ja sin­ul­la on haku­tu­lok­sis­sa vas­tas­sasi tiety­il­lä avain­sanoil­la. Kun halu­at men­estyä näkyvyy­dessä kil­pail­i­joitasi vas­taan, kan­nat­taa kil­pail­i­ja-ana­lyysiä hyö­dyn­tää avain­sanatutkimuk­sen tekemisessä. 

Koskaan ei kan­na­ta suo­raan kopi­oi­da, tämä tuskin tulee yllä­tyk­senä kenellekään — mut­ta kil­pail­i­joiden sivus­toil­ta voit saa­da lisäk­si paljon hyviä ideoita avain­sanoista ja sisäl­löistä — joista voit ideoi­da vielä parem­paa sisältöä oma­lle sivus­tolle­si.

5. Avainsanojen valinta — mikä on hyvä avainsana?

Val­itse parhaim­mat avain­sanat, jot­ka sopi­vat tavoit­teisi­isi ja SEO-strate­giaasi.

Hyvän avain­sanan määritelmä on aina sidok­sis­sa tavoit­teisi­in, mut­ta on ole­mas­sa muu­tamia yleisiä nyrkkisään­töjä, jot­ka pätevät useim­mis­sa hakuko­neop­ti­moin­nin ja Google-main­on­nan tapauk­sis­sa.

  • Avain­sanan on tärkeää olla tarpeek­si suosit­tu, kos­ka jos kyseisel­lä haku­sanal­la ei tehdä haku­ja, niin sil­loin hyvästäkään näkyvyy­destä ei ole mitään hyö­tyä.
  • Kil­pailua ei myöskään voi kokon­aan vält­tää, mut­ta omat tais­te­lut hakukone­si­joituk­sista kan­nat­taa vali­ta tarkkaan. Todel­la suosi­tut ja yleiset haku­sanat voivat olla niin kil­pail­tu­ja ja Googlen ensim­mäi­nen haku­tu­los­sivu iso­jen brän­di­en val­taa­ma, että niistä ei pienen toim­i­jan kan­na­ta lähteä kil­paile­maan.
  • Lisäk­si on tärkeää selvit­tää, että avain­sanan hakuin­ten­tio vas­taa tarkasti sivus­ton sisältöön. Liiken­teen kalastelu etäis­es­ti liit­tyvil­lä avain­sanoil­la ei joh­da hyvään lop­putu­lok­seen.

Mitä parem­min sivus­tosi sisältö vas­taa asi­akkaan tarpeeseen, sitä kauem­min asi­akas pysyy sivus­tol­lasi ja sitä parem­min sivus­tosi sijoit­tuu haku­tu­lok­si­in.

On siis tärkeää selvit­tää avain­sano­jen hakumäärät, hakuin­ten­tio ja kil­pailu­ti­lanne — ja sen jäl­keen analysoi­da tarkkaan (kyseisen sivus­ton tavoit­teet huomioiden), että mil­lä avain­sanoil­la yri­tyk­sen on järkevää lähteä kil­paile­maan hyvistä sijoituk­sista hakukoneis­sa.

Avainsanatutkimus luo dataa päätöksenteon tueksi

Avain­sanatutkimus on ehdot­toman keskeinen ja perus­ta­va osa oikein toteutet­tua Googlen hakuko­neop­ti­moin­tia ja haku­sana­main­on­taa.

Avain­sanatutkimus toimii perus­tana kaikille strate­gioille ja toimen­piteille, joil­la pyritään paran­ta­maan verkko­sivus­ton näkyvyyt­tä Goog­lessa ja tavoit­ta­maan kohdeyleisö tehokkaasti.

Kun tiedät, mitkä avain­sanat Goog­lessa ovat suosit­tu­ja ja rel­e­vant­te­ja kohderyh­mäsi kesku­udessa, voit kohden­taa sisältöjäsi sekä main­ok­si­asi juuri hei­dän tarpei­den ja kiin­nos­tusten mukaises­ti.

Se on askel kohti men­estyvää (ja näkyvää!) dig­i­taal­ista läs­näoloa ja tulok­sel­lista digi­markki­noin­tia.

Hyödynnä avainsanatutkimuksen avulla löytyneet long tail ‑avainsanat

Long tail ‑avain­sanat ovat niin san­ot­tu­ja pitkän hän­nän avain­sano­ja.

Esimerkik­si “las­ten pai­ta” haku­sanan long tail ‑haku­muo­to voisi olla “las­ten sini­nen col­lege­pai­ta”, eli tästä jälkim­mäis­es­tä haku­lausek­keesta selviää jo huo­mat­tavasti tarkem­min, mitä asi­akas oikeas­t­aan etsii. Lisäk­si täl­lä tarkem­mal­la haulla on var­masti vähem­män kil­pailua.

Long tail ‑avain­sano­ja kan­nat­taa hyö­dyn­tää hakuko­neop­ti­moin­nis­sa ja sivus­ton sisäl­löis­sä — varsinkin esimerkik­si blo­gin puolel­la sekä myös tois­si­jaisi­na avain­sanoina muis­sa sisäl­löis­sä.

Jos pystyt tar­joa­maan asi­akkaalle rel­e­vant­tia ja kiin­nos­tavaa sisältöä ostopol­un eri vai­heisi­in, kan­nat­taa se ehdot­tomasti tehdä.

Google Search Console hyödyntäminen avainsanatutkimuksessa

Google Search Con­sole on ilmainen verkko­sivus­to­jen seu­ran­ta- ja ylläpi­to­työkalu, mis­tä löy­dät paljon hyödyl­listä dataa verkko­sivusi hakuko­nenäkyvyy­teen liit­tyen.

Search Con­so­lessa voit seu­ra­ta, miten sivus­tosi hakuko­nenäkyvyys Goog­lessa kehit­tyy. Lisäk­si näet sivus­tosi klikkauk­set ja näyt­tök­er­rat Google-haus­sa. Voit analysoi­da, mil­lä kyse­ly­il­lä ja hauil­la sivus­tosi löy­tyy Googlen haku­tu­lok­sista, ja minkälaisil­la hauil­la sivus­tolle­si eniten klikataan.

Näistä tiedoista voit saa­da myös uusia hyviä ideoita avain­sanoi­hin, joi­hin sin­un mah­dol­lis­es­ti kan­nat­taisi panos­taa ja minkälaista sisältöä tuot­taa sivus­tolle.

Search Con­soles­ta saat myös tietoa mah­dol­li­sista ongel­mati­lanteista hakuko­nenäkyvyy­teen liit­tyen ja voit tark­istaa, että ovatko kaik­ki tärkeät sivusi indek­soituneet Googleen — jos ei, niin mik­si.

Testaa kuinka sivustosi löytyy tällä hetkellä Googlesta!

Nyt kun sin­ul­la on tiedos­sa hyviä avain­sano­ja, voit käy­dä tes­taa­mas­sa ilmaisen työkalun avul­la, kuin­ka hyvin sivus­tosi löy­tyy Googlen haku­tu­lok­sista täl­lä het­kel­lä — val­it­semil­lasi avain­sanoil­la.

FREE Google SERP Check­er (Search Engine Results Page Robot)

Ser­pRo­bot on ana­lyysi­työkalu, jon­ka avul­la voit tarkastel­la ilmaisek­si verkko­sivus­tosi reaali­aikaisia Google-sijoituk­sia. Voit tutkia, kuin­ka hyvin verkko­sivus­tosi täl­lä het­kel­lä rankkaa haku­tu­lok­si­in, kun val­it­semil­lasi avain­sanoil­la haku­ja tehdään. Tes­taa kuin­ka hyvä Google-näkyvyys verkko­sivus­tol­lasi täl­lä het­kel­lä on!

Tes­taa tääl­lä, kuin­ka hyvä Google-näkyvyys verkko­sivus­tol­lasi täl­lä het­kel­lä on!

Miksi Meio SEO-kumppaniksi?

Kokon­ais­val­tainen SEO ei ole vain yksit­täisiä toimen­piteitä, vaan se on aina yksilöl­lis­es­ti toimi­va ja moni­u­lot­teinen kokon­aisu­us, johon vaikut­taa oleel­lis­es­ti mm. sivus­ton his­to­ria, yri­tyk­sen liike­toim­inta sekä yksilöl­liset SEO tavoit­teet.

Kokon­ais­val­tainen SEO-ymmär­rys, koke­mus ja tietämys eri osa-alueista aut­taa pri­or­isoimaan ja opti­moimaan sivus­ton monipuolis­es­ti, mikä paran­taa sen mah­dol­lisuuk­sia men­estyä haku­tu­lok­sis­sa.

Jos tarvit­set apua — ota yhteyt­tä, raken­netaan juuri sin­un yri­tyk­selle­si sopi­va strate­gia Google-näkyvyy­den tehokkaaseen kas­vat­tamiseen.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.