Verkkokaupan markkinointi | Tärkeimmät peruspilarit

verkkokaupan markkinointi
Ennen verkkokaupan markkinoinnin aloittamista on olennaista ymmärtää, että kaikki myynti ja markkinointi lähtee verkkokaupasta itsestään. Verkkokaupan ensisijainen tavoite on konversioiden, kuten ostosten aikaansaaminen.

Verkkokaupan markkinointi — mistä lähteä liikkeelle?

Verkkokau­pan markki­noin­ti kan­nat­taa aloit­taa sys­temaat­tis­es­ti rak­en­ta­mal­la näkyvyyt­tä, houkut­tele­vu­ut­ta ja sitout­tamista sekä keskit­tymäl­lä oikeisi­in kohderyh­mi­in.

Ulkop­uoliset kana­vat, kuten sosi­aa­li­nen media ja Google, voivat lisätä näkyvyyt­tä ja ohja­ta liiken­net­tä verkkokaup­paasi, mut­ta itse myyn­ti tapah­tuu verkkokau­pas­sasi. Sik­si on tärkeää varmis­taa, että verkkokau­pas­sasi on perusasi­at kun­nos­sa ja verkkokaup­paasi on opti­moitu kon­ver­sioiden saavut­tamisek­si, ennen markki­noin­ti­toimien aloit­tamista.

Tämä tarkoit­taa muun muas­sa käyt­täjäys­täväl­listä raken­net­ta, selkeää nav­i­gaa­tio­ta ja houkut­tel­e­vaa sisältöä, jot­ka kaik­ki yhdessä muut­ta­vat kävi­jät mak­saviksi asi­akkaik­si.

Verkkokaupan digimarkkinoinnin päätavoitteena on..

..lisätä verkkokau­pan näkyvyyt­tä ja houkutel­la lisää ostavia asi­akkai­ta. 

Kun verkkokaup­pa on teknis­es­ti toimi­va ja sisäl­löltään houkut­tel­e­va, markki­noin­ti­toimen­piteet tuot­ta­vat parem­pia tulok­sia. Liikenne kon­ver­toituu tehokkaam­min kävi­jöistä asi­akkaik­si, ja lisäk­si mak­se­tun main­on­nan ohjaami­nen laadukkaaseen verkkokaup­paan on kus­tan­nuste­hokkaam­paa.

Laadukas verkkokaup­pa­sivus­to paran­taa kon­ver­sio­pros­ent­tia, mikä tarkoit­taa enem­män myyn­tiä ja parem­paa tuot­toa markki­noin­ti­in käyte­ty­ille euroille.

Jos verkkokaup­pa ei toi­mi kun­nol­la tai se ei vaku­u­ta asi­akas­ta, ei myyn­tiä syn­ny. Tästä syys­tä on kri­it­tisen tärkeää varmis­taa, että verkkokau­pan perusasi­at ovat kun­nos­sa ennen markki­noin­ti­toimen­pitei­den aloit­tamista, jot­ta markki­noin­ti­in sijoite­tut eurot tuot­ta­vat parhaan mah­dol­lisen tulok­sen. 

Tarkista verkkokaupassasi ainakin nämä perusasiat

Hyvin toteutet­tu kam­pan­ja on erit­täin tehokas, kos­ka:

  1. Käyt­täjäys­tävälli­nen sivus­to: Verkkokau­pan tulee olla help­pokäyt­töi­nen ja intu­iti­ivi­nen, jot­ta asi­akkaat voivat nav­igoi­da sivus­tol­la vai­vat­tomasti. Tämä sisältää selkeän rak­en­teen, helpon tuot­teen löy­det­tävyy­den ja yksinker­taisen osto­pros­essin.
  2. Nopea latau­sai­ka: Sivus­ton latausnopeus on ratkai­se­van tärkeää. Hitaasti latau­tu­vat sivut voivat karkot­taa poten­ti­aaliset asi­akkaat ja heiken­tää sijoituk­sia hakukoneis­sa. Varmista, että verkkokaup­pasi latau­tuu nopeasti niin mobi­ililait­teil­la kuin pöytäkoneil­lakin.
  3. Respon­si­ivi­nen design: Yhä use­am­mat asi­akkaat tekevät ostok­sia mobi­ililait­teil­la. Verkkokau­pan tulee toimia moit­teet­tomasti kaikil­la lait­teil­la, mikä tarkoit­taa respon­si­ivista suun­nit­telua, joka mukau­tuu eri näyt­tökokoi­hin.
  4. Tur­val­lisu­us ja luotet­tavu­us: Asi­akkaiden tulee tun­tea olon­sa tur­val­lisek­si tehdessään ostok­sia verkkokau­pas­sasi. Tämä tarkoit­taa tur­val­lisia mak­su­tapo­ja, SSL-ser­ti­fikaat­tia ja selkeitä tieto­suo­jakäytän­töjä.
  5. Laadukas ja rel­e­vant­ti sisältö: Varmista, että verkkokau­pas­sasi on laadukas­ta ja rel­e­vant­tia sisältöä, joka vas­taa asi­akkaiden kysymyk­si­in ja tarpeisi­in. Tämä sisältää tarkat ja mah­dol­lisim­man kuvaa­vat tuotetiedot, laadukkaat kuvat ja hyödyl­liset blogikir­joituk­set ja/tai oppaat.

Tärkeimmät verkkokaupan digimarkkinointikanavat

Verkkokaup­pi­aana halu­aisit var­masti näkyä hei kaikissa mah­dol­li­sis­sa paikois­sa ja kanavis­sa, jois­sa poten­ti­aaliset asi­akkaasi saat­ta­vat olla. Usein kuitenkin, eri­tyis­es­ti pienem­mil­lä yri­tyk­sil­lä, resurssit ja bud­jet­ti ovat rajal­liset.

Val­it­se­mal­la keskeisim­mät kana­vat ja keskit­tymäl­lä niihin täysil­lä voit mak­si­moi­da markki­noin­ti­toimen­pitei­desi tehokku­u­den ja saa­da parem­pia tulok­sia raja­tu­il­la resurs­seil­la.

Alla käymme läpi verkkokaup­pi­aille tärkeimpiä kanavia.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi (SEO)

Verkkokau­pan hakuko­neop­ti­moin­ti (SEO) on yksi kaikkein tärkeim­mistä tek­i­jöistä verkkokau­pan men­estyk­sen kannal­ta. Hyvin toteutet­tu SEO aut­taa nos­ta­maan verkkokaup­pasi haku­tu­losten kär­keen, lisäämään liiken­net­tä sivus­tolle­si ja lop­ul­ta kas­vat­ta­maan myyn­tiä.

Nykypäivänä suurin osa ostopoluista alkaa nimeno­maan Googles­ta. Kas­va­van näkyvyy­den lisäk­si SEO-toimen­piteet vaikut­ta­vat aina samaan aikaan myös verkkokau­pan laatu­un sekä käyt­täjäkoke­muk­seen. Paras­ta on se, että SEO:lla saavute­taan pitkäjän­teistä näkyvyyt­tä verkkokau­pal­lenne.

Kaiken kaikki­aan hakuko­neop­ti­moin­ti toimii syn­er­gis­es­ti muiden markki­noin­nin toimen­pitei­den kanssa, paran­taen näkyvyyt­tä, kon­ver­sio­pros­ent­tia, käyt­täjäkoke­mus­ta ja brändin mainet­ta. SEOn avul­la voit rak­en­taa brän­disi uskot­tavu­ut­ta ja luot­ta­mus­ta.

Jatku­vu­u­den sekä myyn­nin ja markki­noin­nin ennustet­tavu­u­den vuok­si olisi kri­it­tisen tärkeää, että vähin­täänkin puo­let sivus­tolle saa­pu­vas­ta liiken­teestä olisi orgaanista liiken­net­tä. Tämä varmis­taa, että verkkokaup­pa houkut­telee jatku­vasti ja ennakoitavasti kiin­nos­tunei­ta kävi­jöitä, myös ilman jatku­vaa main­ospanos­tus­ta.

Hyvä orgaa­ni­nen eli luon­nolli­nen näkyvyys hakukoneis­sa voi tuo­da kaup­paa kuukaud­es­ta ja vuodes­ta toiseen – ilman jatku­via main­osku­lu­ja. 

Verkkokau­pan SEOon kan­nat­taa siis ehdot­tomasti panos­taa! Digi­markki­noin­nis­sa SEO vaikut­taa kaik­keen.

Google-mainonta

Google-main­on­nan ehdot­to­mia etu­ja ovat sen kus­tan­nuste­hokku­us ja main­os­ten hyvät kohden­tamis­mah­dol­lisu­udet. Google-main­on­ta tuot­taa nopeasti näkyvyyt­tä ja tulok­sia.

Kun kam­pan­ja on hyvin raken­net­tu, main­ok­sesi ovat laadukkai­ta ja hyvin kohden­net­tu, voit saavut­taa poten­ti­aaliset asi­akkaat hyvinkin nopeasti. Lisäk­si, mitä parem­min verkkokaup­pa on hakuko­neop­ti­moitu, sitä tehokkaam­min myös Google-main­on­ta toimii. 

Oikean strate­gian avul­la saat parhaan hyö­dyn molem­mista: SEO tar­joaa kestävää orgaanista kasvua, kun taas SEA tuo nopei­ta tulok­sia ja tarkasti kohden­net­tua liiken­net­tä. Näin voit rak­en­taa vah­van, kat­ta­van markki­noin­tis­trate­gian Googlen puolelle.

Goog­lessa voi main­os­taa muil­lakin tavoin, kuin haku­sana­main­on­taa tekemäl­lä. Esimerkik­si Google Dis­play ‑main­on­ta (ban­ner­i­main­on­ta) on erit­täin tehokas­ta, kun halu­taan tavoit­taa laa­jo­ja yleisöjä verkos­sa. Ja uudelleen­markki­noin­nin avul­la main­ok­sia voidaan näyt­tää henkilöille, jot­ka ovat jo aiem­min vierailleet sivus­tol­lasi.

Sisältömarkkinointi

Sisältö­markki­noin­nin tavoit­teena on luo­da arvokas­ta, rel­e­vant­tia ja houkut­tel­e­vaa sisältöä, joka resonoi kohdeyleisön kanssa.

Sisältö­markki­noin­ti eroaa per­in­teis­es­tä markki­noin­nista siinä, että se ei keski­ty suo­raan tuot­tei­den tai palvelu­iden myymiseen, vaan pikem­minkin arvon tar­joamiseen ja luot­ta­muk­sen rak­en­tamiseen asi­akkaiden kanssa.

Sisältö­markki­noin­nis­sa luo­daan kohden­net­tua sisältöä, joka puhut­telee tiet­tyä yleisöä tai markki­naseg­ment­tiä. Tämä voi tarkoit­taa esimerkik­si eri asi­akas­ryh­mille räätälöi­tyjä artikkelei­ta tai oppai­ta, jot­ka käsit­televät hei­dän eri­ty­isiä haasteitaan ja kiin­nos­tuk­sen kohteitaan.

Hyvin toteutet­tu sisältö­markki­noin­ti tukee myös hakuko­neop­ti­moin­tia (SEO). Laadukas ja rel­e­vant­ti sisältö, joka vas­taa käyt­täjien hakui­hin, paran­taa verkkokau­pan sijoi­tus­ta haku­tu­lok­sis­sa, lisäten orgaanista liiken­net­tä. Hyvin luo­tu sisältö voi tuo­da liiken­net­tä ja asi­akkai­ta verkko­sivus­tolle kuukausien tai jopa vuosien ajan sen julka­isun jäl­keen.

Sisältö­markki­noin­ti on siis strate­gi­nen läh­estymistapa, joka keskit­tyy pitkäjän­teiseen arvon tar­joamiseen ja asi­akas­suhtei­den rak­en­tamiseen, mikä lop­ul­ta johtaa vahvem­paan brändi­in ja kestäväm­pään liike­toim­intaan.

Sosiaalinen media

Läs­näo­lo sosi­aalises­sa medi­as­sa vaatii aikaa ja suun­nitel­mallisu­ut­ta, jot­ta tulok­set oli­si­vat toiv­o­tun­laiset. Kaikki­in mah­dol­lisi­in kanavi­in ei kan­na­ta suin päin suo­raan hypätä, vaan mielu­um­min kan­nat­taa suun­na­ta resurssit 1–2 valit­tuun kanavaan ja panos­taa niihin mah­dol­lisim­man paljon. 

Valites­sa sosi­aalisen medi­an kanavia, on tärkeää tun­nistaa, mis­sä poten­ti­aaliset asi­akkaat viet­tävät aikaa, mis­sä kanavas­sa viestin­tä tun­tuu luon­te­vim­mal­ta ja mitkä kana­vat sopi­vat tavoit­teisi­isi parhait­en. 

Sähköpostimarkkinointi

Sähkö­pos­ti­markki­noin­ti on yksi kus­tan­nuste­hokkaim­mista tavoista pitää yhteyt­tä asi­akkaisi­in ja edis­tää verkkokau­pan myyn­tiä. Oikein toteutet­tuna sähkö­pos­ti­markki­noin­ti voi kas­vat­taa asi­aka­suskol­lisu­ut­ta, lisätä myyn­tiä ja paran­taa asi­akaskoke­mus­ta.

Vaik­ka vas­taan­ot­ta­jal­is­tan keräämi­nen ja ajan tasal­la pitämi­nen voi olla työlästä, sähkö­pos­ti­markki­noin­nin per­son­oin­timah­dol­lisu­udet tekevät siitä eri­tyisen tehokkaan. 

Seg­men­toin­ti on pros­es­si, jos­sa sähkö­pos­tilista jae­taan pienem­pi­in ryh­mi­in perustuen tiet­ty­i­hin kri­teerei­hin, kuten osto­his­to­ri­aan, käyt­täy­tymiseen verkko­sivus­tol­la tai demografisi­in tietoi­hin. Seg­men­toin­ti mah­dol­lis­taa kohden­netumpi­en ja rel­e­vantimpi­en viestien lähet­tämisen.

Lisäk­si sähkö­pos­ti­au­tomaa­tio mah­dol­lis­taa per­son­oitu­jen viestien lähet­tämisen oikeaan aikaan ilman man­u­aal­ista työtä. Automaa­tio­työkalu­jen avul­la voit luo­da automa­ti­soitu­ja sähkö­posti­s­ar­jo­ja, kuten ter­ve­tulovi­este­jä uusille tilaa­jille.

Lue lisää digi­markki­noin­nista täältä!

Analytiikka ja seuranta ovat keskeisiä elementtejä verkkokaupan digimarkkinoinnissa

Ne tar­joa­vat arvokas­ta tietoa asi­akkaiden käyt­täy­tymis­es­tä, markki­noin­ti­toimen­pitei­den tehokku­ud­es­ta ja verkkokau­pan suori­tuskyvys­tä. Tämä tieto mah­dol­lis­taa markki­noin­nin opti­moin­nin ja parem­pi­en päätösten tekemisen.

Google Ana­lyt­ics on tehokas työkalu, joka tar­joaa kat­ta­van näkymän verkkokau­pan suori­tuskykyyn.

Tärkeitä mittare­i­ta ovat esimerkik­si:

  • Kävi­jämäärät: Kuin­ka paljon liiken­net­tä verkkokau­pas­sasi on.
  • Kävi­jäläh­teet: Mis­tä kanav­ista kävi­jät tule­vat (esim. orgaa­ni­nen haku, sosi­aa­li­nen media, suo­rat vierailut).
  • Sivus­ton käyt­täy­tymi­nen: Mitkä sivut ovat suosi­tu­impia, kuin­ka kauan kävi­jät viet­tävät aikaa sivus­tol­la ja mitkä ovat pois­tu­mis­pros­en­tit.
  • Kon­ver­siot: Kuin­ka mon­ta kävi­jää suorit­taa halu­tun toimen­piteen, kuten ostok­sen tekemisen.

Google Search Con­solen avul­la voit seu­ra­ta hakuko­nenäkyvyyt­täsi Goog­lessa ja tarkastel­la kehi­tys­tä. Search Con­solel­la voit hel­posti selvit­tää, miten Google näkee yri­tyk­sesi verkko­sivun, se ilmoit­taa myös mah­dol­li­sista ongelmista Googlen hakuko­nenäkyvyy­teen liit­tyen.

Google Search Con­sole tar­joaa usei­ta tärkeitä mittare­i­ta, jot­ka aut­ta­vat sin­ua ymmärtämään, miten sivusi men­estyvät Googlen haku­tu­lok­sis­sa ja miten käyt­täjät löytävät tien­sä verkko­sivus­tolle­si.

Yksi Search Con­sole ‑tar­joamista tiedoista on hakuter­mit eli kyse­lyt, joil­la sivusi näkyvät Googlen luon­nol­li­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa. Tämä aut­taa esimerkik­si ymmärtämään, mitkä avain­sanat ja haku­lausek­keet houkut­tel­e­vat eniten kävi­jöitä sivus­tolle­si.

Lisäk­si voit käyt­tää tätä tietoa sisältös­trate­giasi paran­tamiseen ja keskit­tyä enem­män niihin avain­sanoi­hin, jot­ka tuo­vat sin­ulle eniten liiken­net­tä ja asi­akkai­ta.

Miksi verkkokaupan digimarkkinointi on tärkeää?

Laajempi näkyvyys ja tavoitettavuus

Digi­markki­noin­ti mah­dol­lis­taa verkkokau­pan näkyvyy­den ja tavoit­tavu­u­den kas­vat­tamisen. Oikein toteutetut SEO- ja SEA-strate­giat varmis­ta­vat, että poten­ti­aaliset asi­akkaat löytävät verkkokaup­pasi hakukonei­den kaut­ta.

Kohdennettu markkinointi

Digi­markki­noin­ti tar­joaa mah­dol­lisu­u­den kohden­taa main­ok­set tarkasti halu­tu­ille asi­akas­ryh­mille. Esimerkik­si sosi­aalisen medi­an main­ok­set ja Google Ads ‑kam­pan­jat voidaan suun­na­ta tiety­ille demografisille ryh­mille, käyt­täy­tymis­mall­eille ja kiin­nos­tuk­sen kohteille.

Mitattavat tulokset ja analytiikka

Digi­markki­noin­nin avul­la voit mita­ta markki­noin­ti­toimen­pitei­desi tehokku­ut­ta tarkasti. Työka­lut kuten Google Ana­lyt­ics tar­joa­vat yksi­tyisko­htaista tietoa sivus­ton liiken­teestä, kon­ver­sioista ja asi­akaskäyt­täy­tymis­es­tä, mikä aut­taa opti­moimaan markki­noin­tis­trate­gioi­ta jatku­vasti.

Kustannustehokkuus

Verkkokau­pan digi­markki­noin­ti voi olla erit­täin kus­tan­nuste­hokas­ta ver­rat­tuna per­in­teiseen markki­noin­ti­in. Pie­nil­läkin bud­jeteil­la voi saavut­taa merkit­täviä tulok­sia, eri­tyis­es­ti jos käytetään mak­set­tua main­on­taa strate­gis­es­ti ja hyö­dyn­netään orgaanista näkyvyyt­tä.

Parantunut asiakassitoutuminen ja brändiuskollisuus

Digi­markki­noin­ti mah­dol­lis­taa suo­ran ja jatku­van vuorovaiku­tuk­sen asi­akkaiden kanssa sosi­aalisen medi­an, sähkö­pos­ti­markki­noin­nin ja muun sisältö­markki­noin­nin kaut­ta. Tämä vuorovaiku­tus paran­taa asi­akaskoke­mus­ta, lisää sitou­tu­mista ja rak­en­taa pitkäaikaista brändiuskol­lisu­ut­ta.

Digimarkkinoinnin perusteet ovat välttämättömiä verkkokaupan menestykselle

Verkkokau­pan digi­markki­noin­ti on kokon­ais­val­tainen, hie­man haas­ta­va, mut­ta erit­täin palk­it­se­va pros­es­si, joka vaatii strate­gista ajat­telua ja tarkkaa toteu­tus­ta. Oikein toteutet­tuna digi­markki­noin­ti voi merkit­tävästi lisätä verkkokau­pan näkyvyyt­tä, houkutel­la uusia asi­akkai­ta ja kas­vat­taa myyn­tiä.

Men­estyvä digi­markki­noin­ti edel­lyt­tää jatku­vaa oppimista ja mukau­tu­mista muut­tuvi­in markki­naolo­suhteisi­in ja teknolo­gioi­hin. Hyö­dyn­tämäl­lä näitä perus­pe­ri­aat­tei­ta ja työkalu­ja voit kehit­tää verkkokaup­pasi digi­markki­noin­tia ja saavut­taa kestäviä tulok­sia.

Pidä aina mielessä, että verkkokaup­pasi perus­ta on kaiken markki­noin­nin keskiössä. Panos­ta siihen huolel­lis­es­ti — jos halu­at markki­noin­ti­ra­hoille­si vastinet­ta kus­tan­nuste­hokkaasti!


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.