Hakuintentio, mikä se on ja miksi sen ymmärtämisellä on oikeasti väliä?

Meio - Krista Hakala
Hakuintention ymmärtäminen on yksi keskeisimmistä asioista tehokkaassa hakukoneoptimoinnissa sekä digimarkkinoinnissa. Se auttaa varmistamaan, että verkkosivustosi sisältö vastaa käyttäjän odotuksiin ja tarpeisiin, mikä parantaa sekä hakukonesijoituksia että käyttäjäkokemusta.

Hakuintentio eli haun syy

Hakuin­ten­tio eli haun takana ole­va syy – mitä hakukoneen käyt­täjä on toden­näköis­es­ti etsimässä, kun hän kir­joit­taa tietyn haku­lausek­keen hakukoneeseen? Minkälaista tietoa hän toivoo löytävän­sä?

Onko hakuin­ten­tio infor­mati­ivi­nen, kau­palli­nen vai jotain muu­ta? 

Entä mis­tä ja miten voin selvit­tää avain­sanan hakuin­ten­tion?

Miksi hakuintention ymmärtäminen on tärkeää?

Hakukonei­den, kuten Googlen, tavoit­teena on tar­jo­ta käyt­täjilleen parhai­ta mah­dol­lisia haku­tu­lok­sia. Tämä tarkoit­taa sitä, että Google pyrkii ymmärtämään käyt­täjän hakuaikeen ja tar­joa­maan tulok­sia, jot­ka parhait­en vas­taa­vat tätä aiet­ta.

Jos sivus­tosi sisältö vas­taa tarkasti käyt­täjän hakuin­ten­tioon, se on toden­näköisem­min korkeal­la haku­tu­lok­sis­sa — mikä tarkoit­taa parem­paa näkyvyyt­tä ja enem­män liiken­net­tä sivus­tolle­si.

Lisäk­si, kun sivus­tosi sisältö vas­taa käyt­täjän haku­tarpeeseen, löytää käyt­täjä etsimän­sä tiedon helpom­min ja nopeam­min. Tämä taas paran­taa käyt­täjäkoke­mus­ta ja lisää toden­näköisyyt­tä, että käyt­täjä suorit­taa halu­tun toimin­non, kuten ostok­sen tai yhtey­de­no­ton.

Hakuintention eri tyypit

Yleisimpiä hakuin­ten­tioi­ta ovat:

  • Nav­igoin­nilli­nen — nav­igoin­ti­hakuin­ten­tio tarkoit­taa, että käyt­täjä etsii tiet­tyä verkko­sivus­toa tai sivua 
  • Infor­mati­ivi­nen — infor­mati­ivi­nen hakuin­ten­tio tarkoit­taa, että käyt­täjä etsii tietoa jostakin aiheesta tai ratkaisua johonkin aiheeseen
  • Ver­tail­e­va — tai tutkimushakuin­ten­tio tarkoit­taa, että käyt­täjä etsii tietoa ostopäätök­sen tuek­si, hän ver­tailee tiet­tyjä tuot­tei­ta tai palvelui­ta ja on melkein valmis osta­maan
  • Kau­palli­nen haku — kau­palli­nen hakuin­ten­tio tarkoit­taa, että käyt­täjä halu­aa suorit­taa tietyn toimen­piteen, kuten ostaa tuot­teen tai tila­ta palvelun

Esimerkik­si haut eli avain­sanat kuten “iltasanomat”, “Face­book” tai “Meio yhteystiedot” ovat nav­igoin­nil­lisia haku­ja. Hak­i­jal­la on valmi­ik­si jo mielessä tiet­ty sivu, jolle hän halu­aa pää­tyä.

Haut, kuten “mitä on hakuko­neop­ti­moin­ti” tai “miten kas­vat­taa tomaat­te­ja” ovat selkeästi infor­mati­ivisia haku­ja, eli hak­i­ja halu­aa löytää lisää tietoa tietys­tä aiheesta.

Ver­taile­via haku­ja voisi olla esimerkik­si “parhaat hotel­lit Pari­i­sis­sa” tai “parhaat juok­sukengät”.

Ja kau­pal­lisia haku­ja voisi olla esimerkik­si “koira­hoito­la Helsin­ki” tai “hakuko­neop­ti­moin­ti hin­ta”.

Miten tunnistaa avainsanan hakuintentio?

Ehkä jopa kaikkein paras paik­ka hakuin­ten­tion selvit­tämiseen on itse Google.

Kir­joi­ta Google-haku­un se avain­sana, jota tutk­it ja kat­so, mil­laista sisältöä haku sin­ulle tar­joaa — tarkastele varsinkin ensim­mäisiä haku­tu­lok­sia (sijo­ja 1–4).

Tuleeko haku­tu­lok­si­in ensim­mäisek­si tuote- tai palvelu­sivu­ja? Vai blo­gia­r­tikkelei­ta, oppai­ta ja vinkke­jä?

Tämä on sitä sisältöä, joka kiin­nos­taa tätä hakuter­miä käyt­täviä ihmisiä. 

Ensim­mäisenä haku­tu­lok­si­in lis­tau­tu­vien yri­tys­ten sivui­hin kan­nat­taa tutus­tua ja kat­soa, että miten paljon ja minkälaista sisältöä he sivul­laan tar­joa­vat. Kopi­oi­da ei tietys­tikään kan­na­ta, mut­ta kil­pail­i­joiden sivuil­ta voit saa­da sisäl­löistä paljon hyviä ideoita — joista voit ideoi­da vielä parem­paa sisältöä oma­lle sivus­tolle­si.

Jos halu­at ranka­ta kyseisel­lä avain­sanal­la haku­tu­lok­sien kär­keen, tulee sin­un tar­jo­ta vielä osu­vam­paa, parem­paa ja/tai kiin­nos­tavam­paa sisältöä.

Useampi hakuintentio samalla avainsanalla

Hakuin­ten­tion selvi­tys voi olla jois­sain tapauk­sis­sa help­poa ja selkeää, mut­ta aina se ei ole ihan niin yksinker­taista.

Joskus avain­sanoil­la voi olla use­ampikin haku­tarkoi­tus.

Esimerkik­si avain­sana “Google-main­on­ta” — kun kat­soo haku­tu­lok­sia, tulee haku­tu­lok­si­in sekä blo­gia­r­tikkelei­ta että palvelu­sivu­ja. Eli haku­tu­lok­sis­sa tar­jo­taan ohjei­ta ja oppai­ta Google-main­on­nan itse tekemiseen, mut­ta lisäk­si haku­tu­lok­si­in nousee myös yri­tys­ten palvelu- ja myyn­ti­sivu­ja, joil­la tar­jo­taan Google-main­on­nan palvelui­ta.

Tässä vain yksi esimerk­ki siitä, että hakuin­ten­tion määri­tys ei aina ole ihan niin yksinker­taista ja help­poa. Opti­moimal­la sivus­tosi sisältöjä ja tes­taa­mal­la löy­dät var­masti parhaim­mat ratkaisut, han­kali­inkin tilanteisi­in.

Hakuintention hyödyntäminen sivuston sisällöissä

Kun opti­moit sivus­tosi sisäl­löt vas­taa­maan käyt­täjien hakuin­ten­tioon, voit merkit­tävästi paran­taa sivus­tosi hakukone­si­joituk­sia ja käyt­täjäkoke­mus­ta.

Esimerkik­si infor­mati­ivisia haku­ja varten kan­nat­taa luo­da yksi­tyisko­htaisia oppai­ta ja artikkelei­ta blo­gin puolelle, kun taas kau­pal­lis­ten avain­sano­jen kohdal­la kan­nat­taa keskit­tyä selkeisi­in tuote­sivui­hin ja osto­pros­essin suju­vu­u­teen.

Hyvä sisältös­trate­gia ottaa huomioon eri hakuin­ten­tiot — näin voit varmis­taa, että sivus­toltasi löy­tyy sisältöä eri kohderyh­mille sekä ostopol­un kaikki­in erivai­heisi­in.

Mitä tapahtuu jos hakuintentio ei vastaa sivulle valittuun avainsanaan?

Google pyrkii tar­joa­maan aina mah­dol­lisim­man rel­e­vant­tia sisältöä käyt­täjilleen — jos hakuin­ten­tio ei vas­taa sivun sisältöön, sil­loin sivua on erit­täin han­kala saa­da sijoit­tumaan haku­tu­lok­si­in — siitäkin huoli­mat­ta, että sivu olisi todel­la hyvin muuten opti­moitu juuri sille tietylle avain­sanalle.

Lisäk­si väärin val­i­tut avain­sanat saat­ta­vat houkutel­la väärän­laista liiken­net­tä sivus­tolle — tämä taas johtaa käyt­täjien nopeaan pois­tu­miseen sivus­tol­ta ja huonoon kon­ver­sio­pros­ent­ti­in. (Nämä ovat Googlelle hyvin negati­ivisia sig­naale­ja, ja ne voivat heiken­tää koko sivus­tosi näkyvyyt­tä.)

Esimerkik­si avain­sana “täytekakku” viit­taa selvästi infor­mati­iviseen hakuin­ten­tioon. Hak­i­ja halu­aa löytää täytekakun ohjei­ta ja ideoita sen toteut­tamiseen. Tästä syys­tä kakku­ja myyvän yri­tyk­sen ei kan­na­ta opti­moi­da palvelu­sivuaan (jos­sa esitel­lään myyn­nis­sä ole­via valmi­ita kakku­ja) avain­sanalle “täytekakku”. Parem­pi vai­h­toe­hto olisi vali­ta kau­pal­lisem­pi avain­sana, kuten “täytekakku Helsin­ki” tai “täytekakku hin­ta”.

Jos kakku­ja myyvä yri­tys halu­aisi kas­vat­taa brändin­sä näkyvyyt­tä ja men­estyä haku­tu­lok­sis­sa myös avain­sanal­la “täytekakku”, hei­dän kan­nat­taisi kir­joit­taa blogi­in artikke­li, joka on kohden­net­tu juuri tälle kyseiselle avain­sanalle ja sen hakuin­ten­ti­olle. Artikke­lis­sa voisi siis olla esimerkik­si eri­tyisen herkullisen tai muul­la taval­la uni­ikin täytekakun ohje. Näin yri­tys voisi houkutel­la sivus­tolleen liiken­net­tä, joka on kiin­nos­tunut täytekakku­jen valmis­tuk­ses­ta — samal­la kas­vat­taen näkyvyyt­tään sekä brändin tun­net­tuut­ta.

Hakuintention merkitys tulevaisuudessa?

Hakukoneet kehit­tyvät jatku­vasti parem­mik­si hakuin­ten­tion tun­nistamises­sa. Google käyt­tää esimerkik­si kehit­tyneitä algo­rit­me­ja ja tekoä­lyä ymmärtääk­seen parem­min käyt­täjien tarkoituk­sia ja tar­jo­tak­seen entistä tarkem­pia haku­tu­lok­sia.

Hakuin­ten­tion ymmärtämi­nen ja hyö­dyn­tämi­nen on keskeinen osa men­estyvää SEO-strate­giaa. Kun tiedät, mitä käyt­täjät etsivät ja mik­si, voit luo­da sisältöä, joka vas­taa juuri hei­dän odotuk­si­in­sa ja tarpeisi­in­sa.

Tätä tietoa ja ymmär­rystä hyö­dyn­tämäl­lä, sin­ul­la on mah­dol­lisu­us kas­vat­taa orgaanista näkyvyyt­tä hakukoneis­sa.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.