Yrityksen perustamiseen liittyen löytyy netistä paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita, tässä artikkelissa keskitymme uuden tai aloittelevan pienyrityksen markkinointiin – mistä kannattaa lähteä liikkeelle ja mitä alussa kannattaa huomioida.

Uuden yrityksen markkinointi – mistä liikkeelle?

Mis­tä uuden yri­tyk­sen mark­ki­noin­ti kan­nat­taa aloit­taa ja mis­tä läh­teä liik­keel­le?

Lue vin­kit täs­tä artik­ke­lis­ta!

Jos vas­ta mie­tit yri­tyk­sen perus­ta­mis­ta, on nyky­ään kevy­ty­rit­tä­jyys myös lois­ta­va tapa kokeil­la alkuun omaa lii­kei­de­aa ja sen kan­nat­ta­vuut­ta – voit kes­kit­tyä byro­kra­tian sijaan vain oman osaa­mi­se­si myy­mi­seen sekä toi­min­nan kehit­tä­mi­seen.

Pienyrityksen markkinointi ja markkinointibudjetti

Pie­ny­ri­tyk­sen mark­ki­noin­ti­bud­jet­ti on usein var­sin rajal­li­nen, joten bud­jet­ti on tär­ke­ää hyö­dyn­tää mah­dol­li­sim­man tehok­kaas­ti.

Suur­ten yri­tys­ten mark­ki­noin­ti ero­aa pal­jon pien­ten yri­tyk­sien mark­ki­noin­nis­ta. Pie­nil­lä yri­tyk­sil­lä har­vem­min on koko­nais­ta mark­ki­noin­ti­tii­miä omas­ta takaa tai bud­jet­tia ostaa suur­ta näky­vyyt­tä esi­mer­kik­si telk­ka­ris­ta. Lisäk­si haas­tee­na on jat­ku­va kil­pai­lu asiak­kai­den huo­mios­ta suu­rem­pien ja tun­ne­tum­pien yri­tys­ten kans­sa.

Yri­tyk­sien mark­ki­noin­ti on kui­ten­kin muut­tu­nut todel­la pal­jon vuo­si­kym­me­nien saa­tos­sa, kun ver­kon käyt­tö on laa­jen­tu­nut kiin­teäk­si osak­si ihmis­ten arkea.

Nyky­päi­vä­nä digi­ta­li­saa­tion ansios­ta, oikean­lai­sel­la digi­mark­ki­noin­ti­stra­te­gial­la myös pie­nem­mät yri­tyk­set voi­vat kil­pail­la menes­tyk­sek­kääs­ti näky­vyy­des­tä sekä asiak­kais­ta, ja vie­lä­pä erit­täin tehok­kaas­ti.

Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

Ilman sel­ke­ää suun­ni­tel­maa ja tavoit­tei­ta, mark­ki­noin­tia on han­ka­la suun­ni­tel­la ja toteut­taa joh­don­mu­kai­ses­ti.

1. Aseta markkinoinnille tavoitteet

Mie­ti alkuun, mit­kä ovat tavoit­tee­si, jot­ka haluat saa­vut­taa?

Haluat­ko saa­da brän­dil­le­si mah­dol­li­sim­man pal­jon näky­vyyt­tä, tavoit­taa uusia asiak­kai­ta ja saa­da yhtey­den­ot­to­ja tai haluat­ko saa­da van­hat asiak­kaa­si palaa­maan esi­mer­kik­si verk­ko­kaup­paa­si.

Tavoit­tei­ta voi myös olla useam­pia.

2. Määrittele ihanneasiakkaasi ja tunne yleisösi

Mitä parem­min tun­net koh­dey­lei­sö­si, sitä tehok­kaam­min voit koh­den­taa heil­le vies­tiä­si.

Mie­ti, min­kä­lai­nen hen­ki­lö on ihan­nea­siak­kaa­si, kenel­le tuot­tee­si tai pal­ve­lusi on suun­nat­tu. Min­kä­lais­ta arvoa voit asiak­kaal­le­si tuot­taa? Min­kä­lai­sia ongel­mia, huo­lia, toi­vei­ta tai tar­pei­ta koh­de­ryh­mäl­lä voi olla aihee­seen liit­tyen?

3. Rakenna vahvaa ja selkeää brändiä

Yhte­näi­seen visu­aa­li­seen ilmee­seen kan­nat­taa panos­taa, sil­lä tun­nis­tet­ta­va brän­di vah­vis­taa yri­tyk­se­si iden­ti­teet­tiä, tun­nis­tet­ta­vuut­ta ja luo­tet­ta­vuut­ta. 

Pie­nil­lä­kin yksi­tyis­koh­dil­la voi olla suu­ri mer­ki­tys sii­hen, kuin­ka vakuut­ta­val­ta, luo­tet­ta­val­ta ja hou­kut­te­le­val­ta yri­tyk­se­si vai­kut­taa. Brän­di­vä­rit, fon­tit, aset­te­lut – nämä kaik­ki ovat osa koko­nais­ku­vaa. Vah­va brän­di aut­taa erot­tu­maan kil­pai­lus­sa ja tekee myyn­ti­työs­tä hel­pom­paa.

On olen­nais­ta, että yri­tyk­sen visu­aa­li­nen ilme ja vies­tin­tä ovat yhden­mu­kai­sia kai­kis­sa kana­vis­sa sekä pai­ne­tuis­sa mate­ri­aa­leis­sa — muis­ta siis käyt­tää joh­don­mu­kai­ses­ti yri­tyk­se­si logoa, väre­jä, font­te­ja sekä muu­ta visu­aa­lis­ta ilmet­tä.

4. Verkkosivut ovat koko markkinoinnin keskiössä

Jokai­sel­la yri­tyk­sel­lä on nyky­ään lähes poik­keuk­set­ta omat koti­si­vut, mut­ta usein haas­tee­na on se, että nii­den tar­koi­tus ja pää­mää­rä eivät ole sel­kei­tä, eikä tavoit­tei­ta ole mie­tit­ty ihan lop­puun asti.

Verk­ko­si­vu­jen suun­nit­te­lus­sa on olen­nais­ta ymmär­tää nii­den tavoi­te — hyvin ja ammat­ti­mai­ses­ti toteu­te­tut verk­ko­si­vut toi­mi­vat koko yri­tyk­sen ja mark­ki­noin­nin kivi­jal­ka­na. 

Verk­ko­si­vu­jen tehok­kuus mita­taan sivus­ton kyvys­sä hou­ku­tel­la kävi­jöi­tä, eri­tyi­ses­ti Googles­ta, sekä nii­den kyvys­sä muut­taa nämä kävi­jät poten­ti­aa­li­sik­si asiak­kaik­si.

Yri­tyk­sen verk­ko­si­vus­toon (sekä sen löy­det­tä­vyy­teen) kan­nat­taa siis ehdot­to­mas­ti panos­taa — vää­räs­sä pai­kas­sa sääs­tä­mi­nen voi tul­la pidem­mäl­lä täh­täi­mel­lä todel­la kal­liik­si.

5. Panosta verkkosivustosi hakukoneoptimointiin

Digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin ydin — var­mis­ta, että poten­ti­aa­li­set asiak­kaat, jot­ka jo etsi­vät yri­tyk­se­si tuot­tei­ta tai pal­ve­lui­ta Googles­ta, löy­tä­vät sinut.

Google on muut­ta­nut radi­kaa­lis­ti tapaam­me hank­kia tie­toa ja teh­dä osto­pää­tök­siä.

Sii­nä mis­sä ennen kysyt­tiin suo­si­tuk­sia tutuil­ta, nyky­ään ensim­mäi­nen askel useim­mil­le on kään­tyä Googlen puo­leen. Nyky­päi­vä­nä lähes 90 pro­sent­tia ihmi­sis­tä aloit­taa tuot­tei­den ja pal­ve­lui­den etsi­mi­sen haku­ko­neis­ta.

Sik­si on elin­tär­ke­ää var­mis­taa, että yri­tyk­se­si näkyy Googlen haku­tu­lok­sis­sa mah­dol­li­sim­man kor­keal­la kai­kil­la kes­kei­sil­lä hakusa­noil­la ja ‑lauseil­la.

Haku­ko­neop­ti­moin­nin kes­kei­nen tavoi­te on paran­taa verk­ko­si­vus­to­si sijoi­tuk­sia Googlen haku­tu­lok­sis­sa – haku­ko­neop­ti­moin­nin avul­la kas­va­tat yri­tyk­se­si lii­ke­toi­min­taa, kun aidos­ti poten­ti­aa­li­set asiak­kaat löy­tä­vät yri­tyk­se­si luok­se.

Jat­ku­vas­ti kas­va­va, hyvä orgaa­ni­nen näky­vyys Googles­sa on erit­täin arvo­kas­ta, kos­ka se tuo jat­ku­vas­ti lisää laa­du­kas­ta lii­ken­net­tä verk­ko­si­vus­tol­le­si, ilman jat­ku­via mai­nos­ku­lu­ja — ker­taal­leen hyvin teh­ty työ tuot­taa usein kuu­kausia ja jopa vuo­sia eteen­päin.

Lue lisää haku­ko­neop­ti­moin­nin pal­ve­luis­ta!

6. Hyödynnä sosiaalista mediaa

Vali­tes­sa sosi­aa­li­sen median kana­via, on tär­ke­ää tun­nis­taa, mis­sä poten­ti­aa­li­set asiak­kaa­si viet­tä­vät aikaa, mis­sä kana­vas­sa vies­tin­tä tun­tuu luon­te­vim­mal­ta ja mit­kä kana­vat sopi­vat tavoit­tei­sii­si par­hai­ten. 

Alkuun kan­nat­taa vali­ta mak­si­mis­saan 1–2 kana­vaa, ja panos­taa resurs­sit nii­hin. Läs­nä­olo sosi­aa­li­ses­sa medias­sa vaa­tii aikaa ja suun­ni­tel­mal­li­suut­ta, jot­ta tulok­set oli­si­vat toi­vo­tun­lai­set.

7. Hyödynnä sisältömarkkinointia

Sisäl­tö­mark­ki­noin­ti on stra­te­gi­nen mark­ki­noin­nin kei­no, jos­sa pyri­tään hou­kut­te­le­maan poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta vuo­ro­vai­ku­tuk­seen yri­tyk­sen brän­din kans­sa tar­joa­mal­la arvo­kas­ta ja rele­vant­tia sisäl­töä.

Voit luo­da rele­vant­te­ja asiak­kai­ta­si kiin­nos­ta­via blo­gi­kir­joi­tuk­sia, oppai­ta tai käyt­tö­oh­jei­ta.

8. Laita Business Profile ‑tili kuntoon

Google Busi­ness Pro­fi­le ‑tilin luo­mi­nen on tär­ke­ää var­sin­kin pai­kal­li­ses­ti toi­mi­val­le yri­tyk­sel­le. Hyvin opti­moi­tu Busi­ness Pro­fi­le ‑tili aut­taa yri­tys­tä­si nouse­maan esiin pai­kal­li­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa ja Google Map­sis­sa, jol­loin lähia­lu­een asiak­kaat löy­tä­vät sinut hel­pom­min.

Var­mis­ta, että yri­tyk­se­si tie­dot, kuten osoi­te, aukio­loa­jat ja yhteys­tie­dot, ovat aina ajan tasal­la ja oikein.

Pro­fii­li kan­nat­taa luo­da, vaik­ka tar­joai­sit palveluita/tuotteita val­ta­kun­nal­li­ses­ti.

9. Hyödynnä maksettua mainontaa

Googlen hakusa­na­mai­non­ta on lähes aina kus­tan­nus­te­hok­kain ja jär­ke­vin tapa aloit­taa digi­mai­non­ta. 

Google-mai­non­ta ei vält­tä­mät­tä vaa­di val­ta­via sijoi­tuk­sia, vaan tehok­kuus perus­tuu enem­män­kin kam­pan­jan (sekä verk­ko­si­vus­ton) laa­tuun ja koh­den­net­tui­hin toi­men­pi­tei­siin.

Google Ads on dataan perus­tu­vaa mark­ki­noin­tia. Kun tavoit­teet on ase­tet­tu oikein, kam­pan­jan opti­moin­tiin sekä datan ana­ly­soin­tiin käy­te­tään aikaa, voi Google Ads ‑mai­non­nas­ta saa­da erit­täin toi­mi­van ja kus­tan­nus­te­hok­kaan kana­van.

10. Varmista, että analytiikka on kunnossa, ennen kuin aloitat!

Ilman tark­ko­ja mit­ta­rei­ta on mah­do­ton­ta saa­da sel­ke­ää kuvaa sii­tä, toi­mii­ko mark­ki­noin­ti vai ei.

On ensi­si­jai­sen tär­ke­ää seu­ra­ta mark­ki­noin­nin tehok­kuut­ta, kuten sivus­ton kävi­jä­mää­riä, mai­nos­ten näyt­tö­ker­to­ja tai uutis­kir­jei­den avaus­pro­sent­te­ja. Kui­ten­kin vie­lä mer­kit­tä­väm­pää on mita­ta juu­ri nii­tä teki­jöi­tä, jot­ka osoit­ta­vat, olet­ko saa­vut­ta­nut aset­ta­ma­si tavoit­teet.

Jos mark­ki­noin­ti­si ensi­si­jai­se­na tavoit­tee­na on myyn­nin kas­vat­ta­mi­nen tai uusien asiak­kai­den han­kin­ta, kes­ki­ty mit­ta­rei­hin, jot­ka hei­jas­ta­vat juu­ri näi­tä tavoit­tei­ta. Seu­ran­ta voi sisäl­tää myyn­ti­lu­ku­ja, kon­ver­sio­pro­sent­te­ja tai asia­kas­mää­rien kas­vua.

On tär­ke­ää pitää mie­les­sä, että mark­ki­noin­ti on pit­kä­ai­kai­nen pro­jek­ti, jon­ka tulok­set eivät usein näy yhdes­sä yös­sä — ase­ta siis rea­lis­ti­set odo­tuk­set ja har­kit­se tar­kas­ti, mil­lä aika­vä­lil­lä odo­tat tulok­sia.

Jat­ku­va seu­ran­ta ja ana­ly­soin­ti aut­ta­vat hah­mot­ta­maan, mit­kä mark­ki­noin­ti­stra­te­giat toi­mi­vat par­hai­ten ja miten nii­tä voi­daan edel­leen paran­taa tavoit­tei­de­si saa­vut­ta­mi­sek­si.

Keskity tehokkaimpiin markkinointikanaviin

Eri­tyi­ses­ti pie­nen yri­tyk­sen on tär­ke­ää panos­taa mark­ki­noin­tiin, joka tar­jo­aa par­haan vas­ti­neen inves­toi­dul­le rahal­le. Tämä voi tar­koit­taa eri­lais­ten mark­ki­noin­ti­ka­na­vien ver­tai­lua ja kes­kit­ty­mis­tä ensi­si­jai­ses­ti nii­hin kana­viin, jot­ka todis­te­tus­ti tar­joa­vat suu­rim­man tuo­ton.

Digi­taa­li­set mark­ki­noin­ti­ka­na­vat tar­joa­vat usein hyvän hin­ta-laa­tusuh­teen.

Digi­taa­li­nen mark­ki­noin­ti sisäl­tää pal­jon mah­dol­li­suuk­sia, pie­ny­ri­tyk­sil­le kus­tan­nus­te­hok­kaim­pia työ­ka­lu­ja ovat yleen­sä yri­tyk­sen koti­si­vut, haku­ko­ne­mark­ki­noin­ti, sisäl­tö­mark­ki­noin­ti, sosi­aa­li­sen median kana­vat sekä säh­kö­pos­ti­kam­pan­jat.

Yrityksen markkinointi kannattaa keskittää — varsinkin alkuun

Huo­mioi omat resurs­sit — joka paik­kaan tai kana­vaan ei kan­na­ta suin­päin sän­nä­tä.

Vaik­ka vain tiet­tyi­hin mai­nos­ka­na­viin kes­kit­ty­mi­nen saat­taa rajoit­taa poten­ti­aa­lis­ten asiak­kai­den osuut­ta, se voi sil­ti olla erit­täin kan­nat­ta­vaa.

Jos esi­mer­kik­si yksi mai­nos­ka­na­va tuot­taa yri­tyk­sel­le­si myyn­tiä 5 000 € kuu­kau­des­sa ja toi­nen kana­va vain 1 500 € — vaik­ka molem­pien kana­vien mai­nos­kus­tan­nuk­set ovat samat, on jär­ke­väm­pää sijoit­taa koko bud­jet­ti tehok­kaam­paan kana­vaan.

Kun bud­je­tin kas­vat­ta­mi­nen tehok­kaim­mas­sa kana­vas­sa lak­kaa tuot­ta­mas­ta lisä­hyö­tyä, on aika har­ki­ta toi­sek­si par­haan mark­ki­noin­ti­ka­na­van hyö­dyn­tä­mis­tä — täl­lä tavoin mak­si­moi­daan mai­nos­bud­je­tin tuot­ta­vuus.

Aloi­ta pie­nin aske­lin, kes­ki­ty olen­nai­siin asioi­hin ja muis­ta kehit­tää mark­ki­noin­tia jat­ku­vas­ti!