Yrityksen perustamiseen liittyen löytyy netistä paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita, tässä artikkelissa keskitymme uuden tai aloittelevan pienyrityksen markkinointiin – mistä kannattaa lähteä liikkeelle ja mitä alussa kannattaa huomioida.
Uuden yrityksen markkinointi – mistä liikkeelle?
Mistä uuden yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa ja mistä lähteä liikkeelle?
Lue vinkit tästä artikkelista!
Jos vasta mietit yrityksen perustamista, on nykyään kevytyrittäjyys myös loistava tapa kokeilla alkuun omaa liikeideaa ja sen kannattavuutta – voit keskittyä byrokratian sijaan vain oman osaamisesi myymiseen sekä toiminnan kehittämiseen.
Pienyrityksen markkinointi ja markkinointibudjetti
Pienyrityksen markkinointibudjetti on usein varsin rajallinen, joten budjetti on tärkeää hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti.
Suurten yritysten markkinointi eroaa paljon pienten yrityksien markkinoinnista. Pienillä yrityksillä harvemmin on kokonaista markkinointitiimiä omasta takaa tai budjettia ostaa suurta näkyvyyttä esimerkiksi telkkarista. Lisäksi haasteena on jatkuva kilpailu asiakkaiden huomiosta suurempien ja tunnetumpien yritysten kanssa.
Yrityksien markkinointi on kuitenkin muuttunut todella paljon vuosikymmenien saatossa, kun verkon käyttö on laajentunut kiinteäksi osaksi ihmisten arkea.
Nykypäivänä digitalisaation ansiosta, oikeanlaisella digimarkkinointistrategialla myös pienemmät yritykset voivat kilpailla menestyksekkäästi näkyvyydestä sekä asiakkaista, ja vieläpä erittäin tehokkaasti.
Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?
Ilman selkeää suunnitelmaa ja tavoitteita, markkinointia on hankala suunnitella ja toteuttaa johdonmukaisesti.
1. Aseta markkinoinnille tavoitteet
Mieti alkuun, mitkä ovat tavoitteesi, jotka haluat saavuttaa?
Haluatko saada brändillesi mahdollisimman paljon näkyvyyttä, tavoittaa uusia asiakkaita ja saada yhteydenottoja tai haluatko saada vanhat asiakkaasi palaamaan esimerkiksi verkkokauppaasi.
Tavoitteita voi myös olla useampia.
2. Määrittele ihanneasiakkaasi ja tunne yleisösi
Mitä paremmin tunnet kohdeyleisösi, sitä tehokkaammin voit kohdentaa heille viestiäsi.
Mieti, minkälainen henkilö on ihanneasiakkaasi, kenelle tuotteesi tai palvelusi on suunnattu. Minkälaista arvoa voit asiakkaallesi tuottaa? Minkälaisia ongelmia, huolia, toiveita tai tarpeita kohderyhmällä voi olla aiheeseen liittyen?
3. Rakenna vahvaa ja selkeää brändiä
Yhtenäiseen visuaaliseen ilmeeseen kannattaa panostaa, sillä tunnistettava brändi vahvistaa yrityksesi identiteettiä, tunnistettavuutta ja luotettavuutta.
Pienilläkin yksityiskohdilla voi olla suuri merkitys siihen, kuinka vakuuttavalta, luotettavalta ja houkuttelevalta yrityksesi vaikuttaa. Brändivärit, fontit, asettelut – nämä kaikki ovat osa kokonaiskuvaa. Vahva brändi auttaa erottumaan kilpailussa ja tekee myyntityöstä helpompaa.
On olennaista, että yrityksen visuaalinen ilme ja viestintä ovat yhdenmukaisia kaikissa kanavissa sekä painetuissa materiaaleissa — muista siis käyttää johdonmukaisesti yrityksesi logoa, värejä, fontteja sekä muuta visuaalista ilmettä.
4. Verkkosivut ovat koko markkinoinnin keskiössä
Jokaisella yrityksellä on nykyään lähes poikkeuksetta omat kotisivut, mutta usein haasteena on se, että niiden tarkoitus ja päämäärä eivät ole selkeitä, eikä tavoitteita ole mietitty ihan loppuun asti.
Verkkosivujen suunnittelussa on olennaista ymmärtää niiden tavoite — hyvin ja ammattimaisesti toteutetut verkkosivut toimivat koko yrityksen ja markkinoinnin kivijalkana.
Verkkosivujen tehokkuus mitataan sivuston kyvyssä houkutella kävijöitä, erityisesti Googlesta, sekä niiden kyvyssä muuttaa nämä kävijät potentiaalisiksi asiakkaiksi.
Yrityksen verkkosivustoon (sekä sen löydettävyyteen) kannattaa siis ehdottomasti panostaa — väärässä paikassa säästäminen voi tulla pidemmällä tähtäimellä todella kalliiksi.
5. Panosta verkkosivustosi hakukoneoptimointiin
Digitaalisen markkinoinnin ydin — varmista, että potentiaaliset asiakkaat, jotka jo etsivät yrityksesi tuotteita tai palveluita Googlesta, löytävät sinut.
Google on muuttanut radikaalisti tapaamme hankkia tietoa ja tehdä ostopäätöksiä.
Siinä missä ennen kysyttiin suosituksia tutuilta, nykyään ensimmäinen askel useimmille on kääntyä Googlen puoleen. Nykypäivänä lähes 90 prosenttia ihmisistä aloittaa tuotteiden ja palveluiden etsimisen hakukoneista.
Siksi on elintärkeää varmistaa, että yrityksesi näkyy Googlen hakutuloksissa mahdollisimman korkealla kaikilla keskeisillä hakusanoilla ja ‑lauseilla.
Hakukoneoptimoinnin keskeinen tavoite on parantaa verkkosivustosi sijoituksia Googlen hakutuloksissa – hakukoneoptimoinnin avulla kasvatat yrityksesi liiketoimintaa, kun aidosti potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi luokse.
Jatkuvasti kasvava, hyvä orgaaninen näkyvyys Googlessa on erittäin arvokasta, koska se tuo jatkuvasti lisää laadukasta liikennettä verkkosivustollesi, ilman jatkuvia mainoskuluja — kertaalleen hyvin tehty työ tuottaa usein kuukausia ja jopa vuosia eteenpäin.
Lue lisää hakukoneoptimoinnin palveluista!
6. Hyödynnä sosiaalista mediaa
Valitessa sosiaalisen median kanavia, on tärkeää tunnistaa, missä potentiaaliset asiakkaasi viettävät aikaa, missä kanavassa viestintä tuntuu luontevimmalta ja mitkä kanavat sopivat tavoitteisiisi parhaiten.
Alkuun kannattaa valita maksimissaan 1–2 kanavaa, ja panostaa resurssit niihin. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa vaatii aikaa ja suunnitelmallisuutta, jotta tulokset olisivat toivotunlaiset.
7. Hyödynnä sisältömarkkinointia
Sisältömarkkinointi on strateginen markkinoinnin keino, jossa pyritään houkuttelemaan potentiaalisia asiakkaita vuorovaikutukseen yrityksen brändin kanssa tarjoamalla arvokasta ja relevanttia sisältöä.
Voit luoda relevantteja asiakkaitasi kiinnostavia blogikirjoituksia, oppaita tai käyttöohjeita.
8. Laita Business Profile ‑tili kuntoon
Google Business Profile ‑tilin luominen on tärkeää varsinkin paikallisesti toimivalle yritykselle. Hyvin optimoitu Business Profile ‑tili auttaa yritystäsi nousemaan esiin paikallisissa hakutuloksissa ja Google Mapsissa, jolloin lähialueen asiakkaat löytävät sinut helpommin.
Varmista, että yrityksesi tiedot, kuten osoite, aukioloajat ja yhteystiedot, ovat aina ajan tasalla ja oikein.
Profiili kannattaa luoda, vaikka tarjoaisit palveluita/tuotteita valtakunnallisesti.
9. Hyödynnä maksettua mainontaa
Googlen hakusanamainonta on lähes aina kustannustehokkain ja järkevin tapa aloittaa digimainonta.
Google-mainonta ei välttämättä vaadi valtavia sijoituksia, vaan tehokkuus perustuu enemmänkin kampanjan (sekä verkkosivuston) laatuun ja kohdennettuihin toimenpiteisiin.
Google Ads on dataan perustuvaa markkinointia. Kun tavoitteet on asetettu oikein, kampanjan optimointiin sekä datan analysointiin käytetään aikaa, voi Google Ads ‑mainonnasta saada erittäin toimivan ja kustannustehokkaan kanavan.
10. Varmista, että analytiikka on kunnossa, ennen kuin aloitat!
Ilman tarkkoja mittareita on mahdotonta saada selkeää kuvaa siitä, toimiiko markkinointi vai ei.
On ensisijaisen tärkeää seurata markkinoinnin tehokkuutta, kuten sivuston kävijämääriä, mainosten näyttökertoja tai uutiskirjeiden avausprosentteja. Kuitenkin vielä merkittävämpää on mitata juuri niitä tekijöitä, jotka osoittavat, oletko saavuttanut asettamasi tavoitteet.
Jos markkinointisi ensisijaisena tavoitteena on myynnin kasvattaminen tai uusien asiakkaiden hankinta, keskity mittareihin, jotka heijastavat juuri näitä tavoitteita. Seuranta voi sisältää myyntilukuja, konversioprosentteja tai asiakasmäärien kasvua.
On tärkeää pitää mielessä, että markkinointi on pitkäaikainen projekti, jonka tulokset eivät usein näy yhdessä yössä — aseta siis realistiset odotukset ja harkitse tarkasti, millä aikavälillä odotat tuloksia.
Jatkuva seuranta ja analysointi auttavat hahmottamaan, mitkä markkinointistrategiat toimivat parhaiten ja miten niitä voidaan edelleen parantaa tavoitteidesi saavuttamiseksi.
Keskity tehokkaimpiin markkinointikanaviin
Erityisesti pienen yrityksen on tärkeää panostaa markkinointiin, joka tarjoaa parhaan vastineen investoidulle rahalle. Tämä voi tarkoittaa erilaisten markkinointikanavien vertailua ja keskittymistä ensisijaisesti niihin kanaviin, jotka todistetusti tarjoavat suurimman tuoton.
Digitaaliset markkinointikanavat tarjoavat usein hyvän hinta-laatusuhteen.
Digitaalinen markkinointi sisältää paljon mahdollisuuksia, pienyrityksille kustannustehokkaimpia työkaluja ovat yleensä yrityksen kotisivut, hakukonemarkkinointi, sisältömarkkinointi, sosiaalisen median kanavat sekä sähköpostikampanjat.
Yrityksen markkinointi kannattaa keskittää — varsinkin alkuun
Huomioi omat resurssit — joka paikkaan tai kanavaan ei kannata suinpäin sännätä.
Vaikka vain tiettyihin mainoskanaviin keskittyminen saattaa rajoittaa potentiaalisten asiakkaiden osuutta, se voi silti olla erittäin kannattavaa.
Jos esimerkiksi yksi mainoskanava tuottaa yrityksellesi myyntiä 5 000 € kuukaudessa ja toinen kanava vain 1 500 € — vaikka molempien kanavien mainoskustannukset ovat samat, on järkevämpää sijoittaa koko budjetti tehokkaampaan kanavaan.
Kun budjetin kasvattaminen tehokkaimmassa kanavassa lakkaa tuottamasta lisähyötyä, on aika harkita toiseksi parhaan markkinointikanavan hyödyntämistä — tällä tavoin maksimoidaan mainosbudjetin tuottavuus.
Aloita pienin askelin, keskity olennaisiin asioihin ja muista kehittää markkinointia jatkuvasti!