Yrityksen markkinointi – 10 tärkeintä vinkkiä

google-markkinointi
Yrityksen perustamiseen liittyen löytyy netistä paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita, tässä artikkelissa keskitymme uuden tai aloittelevan pienyrityksen markkinointiin – mistä kannattaa lähteä liikkeelle ja mitä alussa kannattaa huomioida.

Uuden yrityksen markkinointi – mistä liikkeelle?

Mis­tä uuden yri­tyk­sen markki­noin­ti kan­nat­taa aloit­taa ja mis­tä lähteä liik­keelle?

Lue vinkit tästä artikke­lista!

Jos vas­ta mietit yri­tyk­sen perus­tamista, on nykyään kevy­tyrit­täjyys myös lois­ta­va tapa kokeil­la alku­un omaa liikei­deaa ja sen kan­nat­tavu­ut­ta – voit keskit­tyä byrokra­t­ian sijaan vain oman osaamis­esi myymiseen sekä toimin­nan kehit­tämiseen.

Pienyrityksen markkinointi ja markkinointibudjetti

Pienyri­tyk­sen markki­noin­tibud­jet­ti on usein varsin rajalli­nen, joten bud­jet­ti on tärkeää hyö­dyn­tää mah­dol­lisim­man tehokkaasti.

Suurten yri­tys­ten markki­noin­ti eroaa paljon pien­ten yri­tyk­sien markki­noin­nista. Pie­nil­lä yri­tyk­sil­lä harvem­min on kokon­aista markki­noin­ti­ti­im­iä omas­ta takaa tai bud­jet­tia ostaa suur­ta näkyvyyt­tä esimerkik­si telkkarista. Lisäk­si haas­teena on jatku­va kil­pailu asi­akkaiden huomios­ta suurem­pi­en ja tun­netumpi­en yri­tys­ten kanssa.

Yri­tyk­sien markki­noin­ti on kuitenkin muut­tunut todel­la paljon vuosikym­me­nien saatossa, kun verkon käyt­tö on laa­jen­tunut kiin­teäk­si osak­si ihmis­ten arkea.

Nykypäivänä dig­i­tal­isaa­tion ansios­ta, oikean­laisel­la digi­markki­noin­tis­trate­gial­la myös pienem­mät yri­tyk­set voivat kil­pail­la men­estyk­sekkäästi näkyvyy­destä sekä asi­akkaista, ja vieläpä erit­täin tehokkaasti.

Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

Ilman selkeää suun­nitel­maa ja tavoit­tei­ta, markki­noin­tia on han­kala suun­nitel­la ja toteut­taa johdon­mukaises­ti.

1. Aseta markkinoinnille tavoitteet

Mieti alku­un, mitkä ovat tavoit­teesi, jot­ka halu­at saavut­taa?

Halu­atko saa­da brändille­si mah­dol­lisim­man paljon näkyvyyt­tä, tavoit­taa uusia asi­akkai­ta ja saa­da yhtey­de­not­to­ja tai halu­atko saa­da van­hat asi­akkaasi palaa­maan esimerkik­si verkkokaup­paasi.

Tavoit­tei­ta voi myös olla use­ampia.

2. Määrittele ihanneasiakkaasi ja tunne yleisösi

Mitä parem­min tun­net kohdeyleisösi, sitä tehokkaam­min voit kohden­taa heille viestiäsi.

Mieti, minkälainen henkilö on ihan­neasi­akkaasi, kenelle tuot­teesi tai palvelusi on suun­nat­tu. Minkälaista arvoa voit asi­akkaalle­si tuot­taa? Minkälaisia ongelmia, huo­lia, toivei­ta tai tarpei­ta kohderyh­mäl­lä voi olla aiheeseen liit­tyen?

3. Rakenna vahvaa ja selkeää brändiä

Yht­enäiseen visuaaliseen ilmeeseen kan­nat­taa panos­taa, sil­lä tun­nis­tet­ta­va brän­di vahvis­taa yri­tyk­sesi iden­ti­teet­tiä, tun­nis­tet­tavu­ut­ta ja luotet­tavu­ut­ta. 

Pie­nil­läkin yksi­tyisko­hdil­la voi olla suuri merk­i­tys siihen, kuin­ka vaku­ut­taval­ta, luotet­taval­ta ja houkut­tel­e­val­ta yri­tyk­sesi vaikut­taa. Brän­di­värit, fontit, aset­te­lut – nämä kaik­ki ovat osa kokon­aisku­vaa. Vah­va brän­di aut­taa erot­tumaan kil­pailus­sa ja tekee myyn­ti­työstä helpom­paa.

On olen­naista, että yri­tyk­sen visuaa­li­nen ilme ja viestin­tä ovat yhden­mukaisia kaikissa kanavis­sa sekä paine­tuis­sa mate­ri­aaleis­sa — muista siis käyt­tää johdon­mukaises­ti yri­tyk­sesi logoa, väre­jä, font­te­ja sekä muu­ta visuaal­ista ilmet­tä.

4. Verkkosivut ovat koko markkinoinnin keskiössä

Jokaisel­la yri­tyk­sel­lä on nykyään läh­es poikkeuk­set­ta omat koti­sivut, mut­ta usein haas­teena on se, että niiden tarkoi­tus ja päämäärä eivät ole selkeitä, eikä tavoit­tei­ta ole mietit­ty ihan lop­pu­un asti.

Verkko­sivu­jen suun­nit­telus­sa on olen­naista ymmärtää niiden tavoite — hyvin ja ammat­ti­mais­es­ti toteutetut verkko­sivut toimi­vat koko yri­tyk­sen ja markki­noin­nin kivi­jalka­na. 

Verkko­sivu­jen tehokku­us mitataan sivus­ton kyvyssä houkutel­la kävi­jöitä, eri­tyis­es­ti Googles­ta, sekä niiden kyvyssä muut­taa nämä kävi­jät poten­ti­aal­isik­si asi­akkaik­si.

Yri­tyk­sen verkko­sivus­toon (sekä sen löy­det­tävyy­teen) kan­nat­taa siis ehdot­tomasti panos­taa — väärässä paikas­sa säästämi­nen voi tul­la pidem­mäl­lä tähtäimel­lä todel­la kalli­ik­si.

5. Panosta verkkosivustosi hakukoneoptimointiin

Dig­i­taalisen markki­noin­nin ydin — varmista, että poten­ti­aaliset asi­akkaat, jot­ka jo etsivät yri­tyk­sesi tuot­tei­ta tai palvelui­ta Googles­ta, löytävät sin­ut.

Google on muut­tanut radikaal­isti tapaamme han­kkia tietoa ja tehdä ostopäätök­siä.

Siinä mis­sä ennen kysyt­ti­in suosi­tuk­sia tutu­il­ta, nykyään ensim­mäi­nen askel useim­mille on kään­tyä Googlen puoleen. Nykypäivänä läh­es 90 pros­ent­tia ihmi­sistä aloit­taa tuot­tei­den ja palvelu­iden etsimisen hakukoneista.

Sik­si on elin­tärkeää varmis­taa, että yri­tyk­sesi näkyy Googlen haku­tu­lok­sis­sa mah­dol­lisim­man korkeal­la kaikil­la keskeisil­lä haku­sanoil­la ja ‑lau­seil­la.

Hakuko­neop­ti­moin­nin keskeinen tavoite on paran­taa verkko­sivus­tosi sijoituk­sia Googlen haku­tu­lok­sis­sa – hakuko­neop­ti­moin­nin avul­la kas­vatat yri­tyk­sesi liike­toim­intaa, kun aidosti poten­ti­aaliset asi­akkaat löytävät yri­tyk­sesi luokse.

Jatku­vasti kas­va­va, hyvä orgaa­ni­nen näkyvyys Goog­lessa on erit­täin arvokas­ta, kos­ka se tuo jatku­vasti lisää laadukas­ta liiken­net­tä verkko­sivus­tolle­si, ilman jatku­via main­osku­lu­ja — ker­taalleen hyvin tehty työ tuot­taa usein kuukau­sia ja jopa vuosia eteen­päin.

Lue lisää hakuko­neop­ti­moin­nin palveluista!

6. Hyödynnä sosiaalista mediaa

Valites­sa sosi­aalisen medi­an kanavia, on tärkeää tun­nistaa, mis­sä poten­ti­aaliset asi­akkaasi viet­tävät aikaa, mis­sä kanavas­sa viestin­tä tun­tuu luon­te­vim­mal­ta ja mitkä kana­vat sopi­vat tavoit­teisi­isi parhait­en. 

Alku­un kan­nat­taa vali­ta mak­simis­saan 1–2 kanavaa, ja panos­taa resurssit niihin. Läs­näo­lo sosi­aalises­sa medi­as­sa vaatii aikaa ja suun­nitel­mallisu­ut­ta, jot­ta tulok­set oli­si­vat toiv­o­tun­laiset.

7. Hyödynnä sisältömarkkinointia

Sisältö­markki­noin­ti on strate­gi­nen markki­noin­nin keino, jos­sa pyritään houkut­tele­maan poten­ti­aal­isia asi­akkai­ta vuorovaiku­tuk­seen yri­tyk­sen brändin kanssa tar­joa­mal­la arvokas­ta ja rel­e­vant­tia sisältöä.

Voit luo­da rel­e­vant­te­ja asi­akkaitasi kiin­nos­tavia blogikir­joituk­sia, oppai­ta tai käyt­töo­hjei­ta.

8. Laita Business Profile ‑tili kuntoon

Google Busi­ness Pro­file ‑tilin luomi­nen on tärkeää varsinkin paikallis­es­ti toimi­valle yri­tyk­selle. Hyvin opti­moitu Busi­ness Pro­file ‑tili aut­taa yri­tys­täsi nouse­maan esi­in paikalli­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa ja Google Map­sis­sa, jol­loin lähialueen asi­akkaat löytävät sin­ut helpom­min.

Varmista, että yri­tyk­sesi tiedot, kuten osoite, auki­oloa­jat ja yhteystiedot, ovat aina ajan tasal­la ja oikein.

Profi­ili kan­nat­taa luo­da, vaik­ka tar­joaisit palveluita/tuotteita val­takun­nal­lis­es­ti.

9. Hyödynnä maksettua mainontaa

Googlen haku­sana­main­on­ta on läh­es aina kus­tan­nuste­hokkain ja järkevin tapa aloit­taa digi­main­on­ta. 

Google-main­on­ta ei vält­tämät­tä vaa­di val­tavia sijoituk­sia, vaan tehokku­us perus­tuu enem­mänkin kam­pan­jan (sekä verkko­sivus­ton) laatu­un ja kohden­net­tui­hin toimen­piteisi­in.

Google Ads on dataan perus­tu­vaa markki­noin­tia. Kun tavoit­teet on asetet­tu oikein, kam­pan­jan opti­moin­ti­in sekä datan analysoin­ti­in käytetään aikaa, voi Google Ads ‑main­on­nas­ta saa­da erit­täin toimi­van ja kus­tan­nuste­hokkaan kana­van.

10. Varmista, että analytiikka on kunnossa, ennen kuin aloitat!

Ilman tarkko­ja mittare­i­ta on mah­do­ton­ta saa­da selkeää kuvaa siitä, toimi­iko markki­noin­ti vai ei.

On ensisi­jaisen tärkeää seu­ra­ta markki­noin­nin tehokku­ut­ta, kuten sivus­ton kävi­jämääriä, main­os­ten näyt­tök­er­to­ja tai uutiskir­jei­den avaus­pros­ent­te­ja. Kuitenkin vielä merkit­täväm­pää on mita­ta juuri niitä tek­i­jöitä, jot­ka osoit­ta­vat, oletko saavut­tanut aset­ta­masi tavoit­teet.

Jos markki­noin­tisi ensisi­jaise­na tavoit­teena on myyn­nin kas­vat­ta­mi­nen tai uusien asi­akkaiden han­k­in­ta, keski­ty mittarei­hin, jot­ka hei­jas­ta­vat juuri näitä tavoit­tei­ta. Seu­ran­ta voi sisältää myyn­tiluku­ja, kon­ver­sio­pros­ent­te­ja tai asi­akas­määrien kasvua.

On tärkeää pitää mielessä, että markki­noin­ti on pitkäaikainen pro­jek­ti, jon­ka tulok­set eivät usein näy yhdessä yössä — ase­ta siis real­is­tiset odotuk­set ja hark­itse tarkasti, mil­lä aikavälil­lä odotat tulok­sia.

Jatku­va seu­ran­ta ja analysoin­ti aut­ta­vat hah­mot­ta­maan, mitkä markki­noin­tis­trate­giat toimi­vat parhait­en ja miten niitä voidaan edelleen paran­taa tavoit­tei­desi saavut­tamisek­si.

Keskity tehokkaimpiin markkinointikanaviin

Eri­tyis­es­ti pienen yri­tyk­sen on tärkeää panos­taa markki­noin­ti­in, joka tar­joaa parhaan vasti­neen investoidulle rahalle. Tämä voi tarkoit­taa eri­lais­ten markki­noin­tikanavien ver­tailua ja keskit­tymistä ensisi­jais­es­ti niihin kanavi­in, jot­ka todis­te­tusti tar­joa­vat suurim­man tuo­ton.

Dig­i­taaliset markki­noin­tikana­vat tar­joa­vat usein hyvän hin­ta-laa­tusuh­teen.

Dig­i­taa­li­nen markki­noin­ti sisältää paljon mah­dol­lisuuk­sia, pienyri­tyk­sille kus­tan­nuste­hokkaimpia työkalu­ja ovat yleen­sä yri­tyk­sen koti­sivut, hakukone­markki­noin­ti, sisältö­markki­noin­ti, sosi­aalisen medi­an kana­vat sekä sähkö­postikam­pan­jat.

Yrityksen markkinointi kannattaa keskittää — varsinkin alkuun

Huomioi omat resurssit — joka paikkaan tai kanavaan ei kan­na­ta suin­päin sän­nätä.

Vaik­ka vain tiet­ty­i­hin main­oskanavi­in keskit­tymi­nen saat­taa rajoit­taa poten­ti­aal­is­ten asi­akkaiden osu­ut­ta, se voi silti olla erit­täin kan­nat­tavaa.

Jos esimerkik­si yksi main­oskana­va tuot­taa yri­tyk­selle­si myyn­tiä 5 000 € kuukaudessa ja toinen kana­va vain 1 500 € — vaik­ka molem­pi­en kanavien main­oskus­tan­nuk­set ovat samat, on järkeväm­pää sijoit­taa koko bud­jet­ti tehokkaam­paan kanavaan.

Kun bud­jetin kas­vat­ta­mi­nen tehokkaim­mas­sa kanavas­sa lakkaa tuot­ta­mas­ta lisähyö­tyä, on aika harki­ta toisek­si parhaan markki­noin­tikana­van hyö­dyn­tämistä — täl­lä tavoin mak­si­moidaan main­os­bud­jetin tuot­tavu­us.

Aloi­ta pienin aske­lin, keski­ty olen­naisi­in asioi­hin ja muista kehit­tää markki­noin­tia jatku­vasti!


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.