Google-markkinointi [4 tärkeintä kulmakiveä]

Digitoimisto Meio
Google-markkinointi on strategista, kohdennettua ja analytiikkaan perustuvaa työtä, jonka avulla yritykset voivat tavoittaa potentiaaliset asiakkaat juuri oikealla hetkellä. Parhaat tulokset saavutetaan, kun Google-markkinointia toteutetaan kokonaisvaltaisena strategiana, jossa hakukoneoptimointi ja mainonta täydentävät toisiaan.

Löytääkö potentiaalinen asiakas Googlesta sinun vai kilpailijasi yrityksen?

Google on muut­tanut radikaal­isti tapaamme toimia — han­kkia tietoa ja tehdä ostopäätök­siä. Google-haku­ja tehdään Suomes­sa päivit­täin yli 32 miljoon­aa.

Ei ole salaisu­us, että “kaik­ki käyt­tävät Googlea”. Nykypäivänä läh­es 90% ihmi­sistä aloit­taa tuot­tei­den ja palvelu­iden etsin­nän nimeno­maan Googlen hakukoneesta.

Tämä korostaa Googlen merkit­tävää roo­lia päivit­täisessä infor­maa­tion haus­sa ja tekee Googles­ta ensiar­voisen tärkeän alus­tan yri­tys­ten näkyvyy­delle ja asi­akkaiden tavoit­tamiselle.

Ammat­ti­taitois­es­ti toteutetut perus­tuk­set mah­dol­lis­ta­vat kestävän näkyvyy­den ja brän­di­tun­net­tuu­den rak­en­tamisen.

Tästä artikke­lista löy­dät neljä tärkein­tä kul­makiveä, jot­ka kan­nat­taa huomioi­da, kun halu­at hyö­dyn­tää Google-markki­noin­tia mah­dol­lisim­man tehokkaasti.

Mitä Google-markkinointi on?

Google-markki­noin­nin tavoit­teena on paran­taa yri­tyk­sen näkyvyyt­tä Goog­lessa sekä main­os­ten että orgaanisen löy­det­tävyy­den kaut­ta. Google-markki­noin­ti sisältää hakuko­neop­ti­moin­tia (SEO), joka paran­taa verkko­sivus­ton sijoituk­sia Googlen orgaani­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa, sekä Google Ads ‑main­on­taa, joka on mak­set­tua main­on­taa Googlen haku­tu­lok­sis­sa.

Kun yri­tys hyö­dyn­tää Google Ads ‑main­on­taa samanaikaises­ti akti­ivisen hakuko­neop­ti­moin­nin kanssa, molem­mat osa-alueet vahvis­ta­vat tois­t­en­sa vaiku­tus­ta ja paran­ta­vat kokon­ais­näkyvyyt­tä ja tulok­sia.

Google-markkinoinnin kulmakivet!

Googlen haku­tu­lok­set koos­t­u­vat kah­den­lai­sista haku­tu­lok­sista:

Googlen orgaani­sista (ilmai­sista) haku­tu­lok­sista ja Google-main­ok­sista.

1. Panosta sivuston hakukoneoptimointiin

Hakuko­neop­ti­moin­ti (SEO) on keskeinen osa Google-markki­noin­tia, sil­lä se paran­taa verkko­sivus­ton näkyvyyt­tä orgaani­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa. Kun poten­ti­aaliset asi­akkaat etsivät tietoa, tuot­tei­ta tai palvelui­ta Googles­ta, hyvin opti­moitu sivus­to sijoit­tuu korkeam­malle haku­tu­lok­sis­sa. Tämä paran­taa merkit­tävästi mah­dol­lisuuk­sia, että he löytävät yri­tyk­sesi.

SEO kat­taa usei­ta osa-aluei­ta, kuten laadukkaan sisäl­lön luomisen, teknisen opti­moin­nin ja avain­sano­jen oikean­laisen käytön. Näi­den avul­la varmis­te­taan, että sivus­to vas­taa mah­dol­lisim­man hyvin käyt­täjien hakui­hin ja tar­joaa hyvän käyt­tökoke­muk­sen.

Investoimal­la hakuko­neop­ti­moin­ti­in voit houkutel­la enem­män kävi­jöitä sivus­tolle­si, paran­taa kon­ver­sio­pros­ent­tia ja kas­vat­taa yri­tyk­sesi tun­net­tuut­ta ja luotet­tavu­ut­ta.

Hyvin toteutet­tu ja eet­tis­es­ti raken­net­tu SEO takaa pitkäaikaisia tulok­sia, lisäk­si SEO-toimen­piteet paran­ta­vat samaan aikaan kaikkia digi­markki­noin­nin toimen­piteitäsi, kos­ka sivus­ton laatu sekä käytet­tävyys samaan aikaan para­nee.

Kasvun ja myyn­nin ennustet­tavu­u­den kannal­ta olisi tärkeää, että vähin­tään puo­let sivus­ton liiken­teestä olisi orgaanis­es­ti sivus­tolle saa­pu­vaa liiken­net­tä.

2. Hyödynnä Google Ads ‑mainontaa

Google Ads ‑main­on­ta on tehokas ja nopea tapa tavoit­taa poten­ti­aaliset asi­akkaat juuri sil­loin, kun he etsivät tuot­teitasi tai palveluitasi. Google Ads mah­dol­lis­taa main­os­ten kohden­tamisen tarkasti valit­tu­jen avain­sano­jen perus­teel­la, jol­loin main­ok­set näkyvät haku­tu­losten ylä- ja alaosas­sa.

Tämä tuo yri­tyk­sesi näkyville heti, kun asi­akkaat ovat valmi­ita tekemään ostopäätök­sen. Google Ads ‑main­on­ta tar­joaa myös jous­tavu­ut­ta bud­je­toin­nin suh­teen, sil­lä voit aset­taa päivit­täisen bud­jetin ja mak­saa vain sil­loin, kun käyt­täjät klikkaa­vat main­os­tasi.

Tehokas Google Ads ‑main­on­ta edel­lyt­tää huolel­lista suun­nit­telua ja jatku­vaa opti­moin­tia, jot­ta siitä saadaan paras mah­dolli­nen hyö­ty irti.

Käyt­tämäl­lä Google Ads ‑main­on­taa yhdessä hakuko­neop­ti­moin­nin kanssa voit mak­si­moi­da verkko­sivus­tosi näkyvyy­den ja paran­taa mah­dol­lisuuk­sia houkutel­la uusia asi­akkai­ta.

3. Business Profile ‑tili kuntoon

Google Busi­ness Pro­file ‑tilin (aiem­min Google My Busi­ness) opti­moin­ti on olen­naista paikalliselle näkyvyy­delle Goog­lessa. Hyvin opti­moitu Busi­ness Pro­file ‑tili aut­taa yri­tys­täsi nouse­maan esi­in paikalli­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa ja Google Map­sis­sa, jol­loin lähialueen asi­akkaat löytävät sin­ut hel­posti.

Varmista, että yri­tyk­sesi tiedot, kuten osoite, auki­oloa­jat ja yhteystiedot, ovat ajan tasal­la ja oikein.

Akti­ivi­nen profi­ilin ylläpi­to, kuten kuvien lisäämi­nen ja asi­akasar­vostelui­hin vas­taami­nen, paran­taa yri­tyk­sesi uskot­tavu­ut­ta ja houkut­tele­vu­ut­ta. Lisäk­si profi­ili­in on nykyään mah­dol­lista inte­groi­da yri­tyk­sen some-tilit sekä julka­ista ajanko­htaisia päiv­i­tyk­siä ja tar­jouk­sia, näitä kan­nat­taa myös hyö­dyn­tää.

Busi­ness Pro­file kan­nat­taa tehdä ja opti­moi­da, vaik­ka tar­joaisit palveluita/tuotteita val­takun­nal­lis­es­ti.

4. Hyödynnä analytiikkaa, seuraa tuloksia ja optimoi aktiivisesti

Ana­lyti­ikan hyö­dyn­tämi­nen on olen­nainen osa tehokas­ta Google-markki­noin­tia. 

Hyö­dyn­nä työkalu­ja, kuten Google Ana­lyt­ics ja Google Search Con­sole, seu­rataak­sesi verkko­sivus­tosi suori­tuskykyä ja käyt­täjäkoke­mus­ta. Näi­den työkalu­jen avul­la voit saa­da arvokas­ta tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei, jol­loin voit tehdä dat­a­pe­rusteisia päätök­siä.

Voit seu­ra­ta eri­laisia mittare­i­ta (tavoit­teis­tasi riip­puen), kuten kävi­jöi­den määrä, kon­ver­siot, väl­itön pois­tu­mis­pros­ent­ti ja keskimääräi­nen sivul­la vietet­ty aika. Datan perus­teel­la voit opti­moi­da sisältöäsi, main­oskam­pan­joitasi ja mui­ta markki­noin­tis­trate­gioitasi jatku­vasti.

Akti­ivi­nen seu­ran­ta ja opti­moin­ti aut­ta­vat paran­ta­maan tulok­sia, mak­si­moimaan markki­noin­tibud­jetin tehokku­u­den ja varmis­ta­maan, että saavu­tat liike­toim­intatavoit­teesi.

Miksi pelkkä Google-mainonta ei yksin riitä?

Suomes­sa Google-markki­noin­ti on yksi tehokkaim­mista tavoista tehdä dig­i­taal­ista markki­noin­tia, toimi­alas­ta riip­pumat­ta. Orgaa­ni­nen näkyvyys on kri­it­tisen tärkeää, kos­ka todel­la suuri osa käyt­täjistä hyp­pää main­ok­sien ohi suo­raan orgaanisi­in haku­tu­lok­si­in (kos­ka orgaanisia haku­tu­lok­sia pide­tään luotet­tavamp­ina).

Googlen TOP 3 orgaaniset haku­tu­lok­set keräävät läh­es 70 pros­ent­tia kaik­ista klikkauk­sista (alle 1 pros­ent­ti siir­tyy Googlen toiselle haku­tu­los­sivulle). Mitä korkeam­mal­la sivus­tosi on haku­tu­lok­sis­sa, sitä suurem­pi on toden­näköisyys saa­da enem­män kävi­jöitä sivus­tolle­si ja sen myötä enem­män kaup­paa.

Google-markki­noin­tia kan­nat­taa ajatel­la kokon­aisuute­na — oikein hyö­dyn­net­tynä hakuko­neop­ti­moin­ti ja Google Ads ‑main­on­ta tuke­vat toisi­aan erit­täin tehokkaasti, kos­ka molem­mil­la on omat vahvuuten­sa.

Oikean strate­gian avul­la saat siis kaikkein parhaim­man hyö­dyn, kun hakuko­neop­ti­moin­tia ja hakukone­main­on­taa toteutetaan samanaikaises­ti ja toisi­aan täy­den­täv­inä ele­ment­teinä. Näin voit mak­si­moi­da investoin­tien tuo­ton ja paran­taa yri­tyk­sesi dig­i­taal­ista läs­näoloa ja näkyvyyt­tä tehokkaasti.

Alta kuvakaap­pauk­ses­ta näet, kuin­ka klikkauk­set keskimäärin jakau­tu­vat Googlen ensim­mäisel­lä haku­tu­los­sivul­la. (Lähde: Smart Insights)

Googlen hakutulokset CTR

Paljonko Google-markkinointi maksaa?

Google-markki­noin­nin kus­tan­nuk­set vai­htel­e­vat suuresti — kokon­aiskus­tan­nuk­si­in vaikut­ta­vat muun muas­sa yri­tyk­sen koko ja alan kil­pailu­ti­lanne sekä tietysti myös lähtö­ta­so, bud­jet­ti ja tavoit­teet.

Myös hakuko­neop­ti­moin­ti­in sijoitet­tu aika ja resurssit sekä haku­sana­main­on­nan main­os­bud­jet­ti ovat keskeisiä tek­i­jöitä, jot­ka vaikut­ta­vat kokon­aiskus­tan­nuk­si­in.

Oikeal­la strate­gial­la Google-markki­noin­ti on kuitenkin erit­täin kus­tan­nuste­hokas­ta ja tuot­tavaa. Mut­ta jos ei tiedä mitä tekee, saa sen nimis­sä myös has­sat­tua raho­jaan mus­taan aukkoon mielin määrin.

Kokon­aisu­udessaan Google-markki­noin­ti on keskeinen osa nykyaikaista liike­toim­intas­trate­giaa. Sen avul­la yri­tyk­set voivat tehokkaasti kas­vat­taa tun­net­tuut­taan, paran­taa asi­akaskoke­mus­ta ja lisätä myyn­tiä.

Oikeal­la strate­gial­la myös pienet yri­tyk­set voivat tehokkaasti kil­pail­la näkyvyy­destä sekä asi­akkaista!


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.