Mitä tarkoittaa hakukoneystävällinen kotisivu – ja miksi SEO on erillinen palvelunsa?

|
Hakukoneystävälliset kotisivut
Monille yrityksille puhutaan “hakukoneystävällisistä” verkkosivuista, mutta mitä se todellisuudessa tarkoittaa? Entä miten hakukoneystävällisyys eroaa hakukoneoptimoinnista?
Tässä artikkelissa avaan, mikä erottaa hakukoneystävällisyyden ja hakukoneoptimoinnin toisistaan ja miksi molemmat ovat olennaisia verkkonäkyvyyden kannalta.

Hakukoneystävällinen kotisivu – mikä se on?

Hakukoneystävälli­nen koti­sivu on verkko­sivus­to, joka on raken­net­tu teknis­es­ti hakukoneystäväl­lisek­si: se on mm. mobi­iliys­tävälli­nen, nopea, Googlelle help­po indek­soi­da haku­tu­lok­si­in, ja sisältää ehkä jonkin SEO-lisäosan.

Hakukoneystäväl­lisyys luo sivus­ton toimivu­u­teen perus­tan, joka paran­taa löy­det­tävyyt­tä, mut­ta se ei yksinään riitä takaa­maan korkei­ta tai ylipäätään hyviä sijoituk­sia haku­tu­lok­sis­sa.

Vaik­ka nämä tekniset omi­naisu­udet luo­vat hyvän perus­tan hakuko­nenäkyvyy­delle, ei hakukoneystävälli­nen sivus­to ole kuitenkaan vielä hakuko­neop­ti­moitu. Se antaa sivus­tolle hyvän teknisen lähtöko­hdan, mut­ta ilman sisältöön, avain­sanoi­hin ja käyt­täjän tarpeisi­in perus­tu­vaa eril­listä hakuko­neop­ti­moin­tia ja SEO-strate­giaa sivus­ton on vaikea kil­pail­la haku­tu­losten kärkipaikoista.

Nykypäivänä hakukoneystävälli­nen koti­sivu on siis vält­tämätön perus­ta, joka tekee sivus­tos­ta löy­det­tävän ja teknis­es­ti pätevän – tämän perus­tan päälle on mah­dol­lista rak­en­taa vah­vaa hakuko­nenäkyvyyt­tä, hakuko­neop­ti­moin­nin eli SEOn avul­la.

Hakukoneoptimointi (SEO) on kokonaisvaltainen prosessi

Hakuko­neop­ti­moin­nin pros­es­si­in kuu­luu mm. avain­sano­jen tutkimi­nen ja käyt­täjän hakuin­ten­tion ymmärtämi­nen, sisältö­jen opti­moin­ti, tekni­nen opti­moin­ti sekä sivus­ton ulkop­uo­li­nen opti­moin­ti.

Kokon­ais­val­taisen hakuko­neop­ti­moin­nin avul­la varmis­te­taan, että verkko­sivus­to nousee haku­tu­lok­sis­sa mah­dol­lisim­man korkealle ja tavoit­taa oikeat käyt­täjät. SEO on strate­gis­es­ta ja tavoit­teel­lista työtä.

Hakuko­nenäkyvyys muo­dos­tuu siis useista eri ele­menteistä — sivus­tol­la tehtävistä eri­lai­sista toimen­piteistä että sen ulkop­uolel­la, jot­ka kaik­ki vaikut­ta­vat siihen, miten Google ja muut hakukoneet näkevät sivus­tosi ja kuin­ka laadukkaak­si hakukoneet arvioi­vat sivus­tosi.

Toisin sanoen, mitä parem­min sivus­tosi on hakuko­neop­ti­moitu, sitä parem­min se nousee esille käyt­täjien haku­tu­lok­sis­sa. Täältä voit halutes­sasi lukea lisää siitä, mitä kaikkea hakuko­neop­ti­moin­ti on.

Mobiiliystävällisyys ja nopeus: Hakukoneystävällisen sivun peruspilarit

Kun puhutaan hakukoneystäväl­lis­es­tä sivus­tos­ta, mobi­il­iop­ti­moin­ti ja latausnopeus ovat avainase­mas­sa. Näil­lä kahdel­la tek­i­jäl­lä on val­ta­va merk­i­tys pait­si käyt­täjäkoke­muk­seen myös siihen, miten laadukkaak­si hakukoneet arvioi­vat sivus­tosi.

Sivus­ton latausnopeus (varsinkin mobi­iliv­er­sion), on yksi Googlen Rankin fac­tor – eli sil­lä on suuri ja suo­ra vaiku­tus hakuko­nenäkyvyy­teen.

  • Mobi­iliys­täväl­lisyys: Yhä use­ampi käyt­täjä etsii palvelui­ta mobi­ililait­teil­la, ja sik­si myös Google on siir­tynyt mobi­ili edel­lä ‑indek­soin­ti­in (mobile-first index­ing), mikä tarkoit­taa sitä, että hakukone arvioi sivus­ton laat­ua mobi­il­inäkymän perus­teel­la. Mobi­iliys­tävälli­nen sivus­to skaalau­tuu eri näytöille ja varmis­taa, että sisältö on hel­posti luet­tavis­sa ja nav­igoitavis­sa myös puhe­limel­la. Tämä ei pelkästään paran­na käyt­täjäkoke­mus­ta, vaan antaa myös sig­naalin hakukoneille siitä, että sivus­to on ajan­mukainen ja käyt­täjäys­tävälli­nen.
  • Latausnopeus: Käyt­täjät odot­ta­vat nopeaa ja sulavaa verkko­sivus­toa, hitaasti latau­tu­vat sivut voivat karkot­taa poten­ti­aaliset asi­akkaat jo ennen kuin he ehtivät nähdä tar­jon­taa. Nopeu­den opti­moin­ti tarkoit­taa muun muas­sa kuvien opti­moin­tia, tarpeet­toman kood­in pois­tamista ja laadukkaan palve­li­men käyt­töä, mikä takaa, että sivus­to latau­tuu nopeasti kaikil­la lait­teil­la.
  • Paran­net­tu käyt­täjäkoke­mus: Mobi­iliys­tävälli­nen ja nopeasti latau­tu­va sivus­to tar­joaa selkeän ja miel­lyt­tävän käyt­tökoke­muk­sen. Tämä vähen­tää sivus­tol­ta välit­tömästi pois­tu­vien käyt­täjien määrää ja paran­taa kon­ver­sio­ta, sil­lä asi­akkaat viihtyvät sivus­tol­la pidem­pään ja löytävät helpom­min tarvit­se­mansa tiedot tai palve­lut. Hakukoneet suo­si­vat sivus­to­ja, jot­ka tar­joa­vat posi­ti­ivisen käyt­täjäkoke­muk­sen, kos­ka ne pyrkivät tar­joa­maan käyt­täjille mah­dol­lisim­man rel­e­vant­te­ja ja toimivia tulok­sia haku­tu­lok­si­in.

Miksi pelkkä hakukoneystävällisyys ei riitä?

Jos alal­lasi tai alueel­lasi on vähänkään kil­pailua, ei hakukoneystävälli­nen sivus­to yksin riitä, jos halu­at saa­da asi­akkai­ta orgaanis­ten Google-haku­jen kaut­ta.

Hakuko­neop­ti­moin­ti (SEO) on tässä tilanteessa avainase­mas­sa, sil­lä kil­pailu tarkoit­taa, että use­at yri­tyk­set kil­pail­e­vat samoista haku­sanoista ja samoista poten­ti­aal­i­sista asi­akkaista.

Ja Googlen ykkös­sivul­la on aina vain ne kuu­luisat 10 paikkaa (joi­ta kaik­ki tavoit­tel­e­vat).

Hakukoneystävällinen vs. hakukoneoptimoitu sivusto

Hakukoneystävälli­nen sivus­to on teknis­es­ti hyvin raken­net­tu verkko­sivus­to, joka täyt­tää hakukonei­den perus­vaa­timuk­set ja luo hyvän perus­tan. Tämä on hyvä lähtöko­h­ta verkkonäkyvyy­delle, mut­ta pelkkä hakukoneystäväl­lisyys ei yksin riitä sijoit­tumaan korkealle haku­tu­lok­sis­sa – eri­tyis­es­ti sil­loin, kun toimi­alal­la on kil­pailua.

Jos toim­i­tat verkko­sivu­jen tek­i­jälle valmi­it sisäl­löt, ja nämä lisätään sivus­tolle sel­l­aise­naan, sivus­to voi olla teknis­es­ti hakukoneystävälli­nen, mut­ta se ei ole vielä hakuko­neop­ti­moitu.

Hakuko­neop­ti­moitu sivus­to vie hakukoneystäväl­lisyy­den kokon­aan eri tasolle.

Kokon­ais­val­tainen SEO keskit­tyy muokkaa­maan verkko­sivus­ton raken­net­ta ja sen koko sisältöä siten, että se vas­taa mah­dol­lisim­man hyvin ja tarkasti sekä hakukonei­den että kohdeyleisön tarpeisi­in. SEO tähtää akti­ivis­es­ti siihen, että sivus­to löy­tyy Googlen haku­tu­losten kär­jestä juuri niil­lä hakuter­meil­lä, jot­ka ovat yri­tyk­selle ja sen kohderyh­mille kan­nat­tavimpia.

Käy kat­so­mas­sa konkreet­ti­nen esimerk­ki hakuko­neop­ti­moidun ja hakukoneystäväl­lisen sivus­ton tulok­sista!

Sivustolle on asennettu Yoast SEO-lisäosa, onko sivu hakukoneoptimoitu?

Pelkkä Yoast SEO ‑lisäosan asen­t­a­mi­nen ei tarkoi­ta, että sivus­to olisi hakuko­neop­ti­moitu.

Yoast SEO (tai esimerkik­si Rank Math SEO) on tehokas ja hyödylli­nen työkalu, mut­ta sivus­ton opti­moin­ti vaatii strate­gista ymmär­rystä hakuko­neop­ti­moin­nista, jot­ta lisäosan omi­naisuuk­sia on mah­dol­lista hyö­dyn­tää.

Esimerkik­si Yoast tar­joaa avain­sanatyökalu­ja, joiden avul­la voit seu­ra­ta val­it­se­masi avain­sanan esi­in­tymistä tek­stis­sä, mut­ta se ei pysty ker­tomaan, mitkä avain­sanat oli­si­vat yri­tyk­selle­si aidosti kan­nat­tavim­mat. Lisäosa suosit­telee aina myös lisäämään esimerkik­si linkke­jä sivulle, mut­ta kan­nat­taako niitä aina lisätä?

Ei vält­tämät­tä, se riip­puu täysin tilanteesta — kuten aika moni muukin asia hakuko­neop­ti­moin­nis­sa.

SEO-työka­lut sekä AI eli tekoä­ly ovat erit­täin hyviä renke­jä, mut­ta jot­ta näitä työkalu­ja voi hyö­dyn­tää, täy­tyy ymmärtää, mitä se SEO on.

SEO tuo jatkuvaa kehitystä ja tuloksia

Hakuko­neop­ti­moin­ti ei ole ker­talu­on­teinen toimen­pide, vaan jatku­va pros­es­si, jos­sa seu­rataan, miten hyvin sivus­to sijoit­tuu haku­tu­lok­sis­sa, analysoidaan kävi­jä­dataa ja reagoidaan hakual­go­rit­mien muu­tok­si­in.

SEOn avul­la sivus­toa kehitetään jatku­vasti, jol­loin se pystyy säi­lyt­tämään ja paran­ta­maan sijoituk­si­aan haku­tu­lok­sis­sa kil­pailu­ti­lanteesta huoli­mat­ta.

Yhteenveto: Hakukoneystävällinen luo perustan, hakukoneoptimoitu tuo tuloksia

Hakukoneystävälli­nen sivus­to ilman hakuko­neop­ti­moin­tia on kuin hyvin raken­net­tu talo suuren ja pimeän met­sän keskel­lä – se seisoo vankasti paikallaan, mut­ta ilman opastei­ta, selkeitä polku­ja tai kut­su­vaa sis­us­tus­ta. Sivus­to voi toimia moit­teet­tomasti teknis­es­tä näkökul­mas­ta, mut­ta se ei ole vielä valmis kil­paile­maan siitä, että käyt­täjät todel­la löytävät per­ille tai saisi heitä viihtymään pidem­pään.

Hakuko­neop­ti­moin­ti tuo viimeisen silauk­sen: SEO on kuin kodikas sis­us­tus ja kirkkaat suun­takyltit met­sän reunal­la, jot­ka ohjaa­vat poten­ti­aaliset asi­akkaat oikeaa polkua, oikeaan paikkaan ja kut­su­vat hei­dät jäämään.

SEOn avul­la varmi­s­tat, että verkko­sivus­tosi ei ain­oas­taan löy­dy haku­tu­lok­sista, vaan se myös houkut­telee oikean yleisön ja tukee yri­tyk­sesi kasvua tehokkaasti.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.