Hakukoneoptimointi | Ostajan opas – mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun harkitsee SEO-palveluiden ostamista?

SEO Ostajan opas
Hakukoneoptimointi (SEO) on yksi tehokkaimmista tavoista lisätä yrityksen verkkonäkyvyyttä ja hankkia uusia asiakkaita ilman jatkuvia mainoskustannuksia. Mutta jos ei ole itse hakukoneoptimoinnin asiantuntija, mistä sitä sitten voi olla varma, millainen SEO-palvelu oikeasti toimii – ja mihin asioihin palvelun ostoa harkitsevan kannattaa kiinnittää huomiota?
Tässä oppaassa käyn läpi, mitä hyvä, eettisesti tehty hakukoneoptimointi sisältää, mihin sudenkuoppiin ei kannata astua ja mitä SEO-kumppanin valinnassa kannattaa huomioida.

Mitä hakukoneoptimointi oikeasti tarkoittaa?

Hakuko­nenäkyvyys ei ole yhden yksit­täisen tek­i­jän sum­ma, se rak­en­tuu useista eri osa-alueista ja sadoista eri ele­menteistä, jot­ka kaik­ki yhdessä vaikut­ta­vat siihen, miten laadukkaak­si hakukoneet arvioi­vat sivus­tosi ja kuin­ka hyvin sivus­tosi sijoit­tuu haku­tu­lok­sis­sa.

Se on laa­ja ja kokon­ais­val­tainen pros­es­si, joka keskit­tyy muokkaa­maan verkko­sivus­ton raken­net­ta ja sen koko sisältöä siten, että se vas­taisi mah­dol­lisim­man hyvin ja tarkasti sekä hakukonei­den että kohdeyleisön tarpeisi­in.

Mut­ta mik­si ryhdyin puhu­maan siitä, mitä hakuko­neop­ti­moin­ti on, kun tarkoi­tus oli ker­toa sudenkuopista ja val­in­takri­teereistä?

Noh, jos olet osta­mas­sa hakuko­neop­ti­moin­tia tun­tem­at­ta itse alaa, on help­po harhau­tua hyvältä kuu­lostavaan diili­in, joka ei vält­tämät­tä kuitenkaan ole sitä kokon­ais­val­taista, eet­tistä opti­moin­tia, joka hyödyt­tää koko sivus­toasi, kan­taen hyö­tyjä pitkälle tule­vaisu­u­teen.  

Sik­si on tärkeää ymmärtää, mis­tä kokon­ais­val­tainen hakuko­neop­ti­moin­ti koos­t­uu, ja sik­si aloi­tan siitä. Hakuko­neop­ti­moin­nin voi jakaa karkeasti kolmeen osa-alueeseen:

  • Tekni­nen SEO – Teknisen SEOn tehtävä on varmis­taa, että verkko­sivus­to on hakukonei­den hel­posti löy­det­tävis­sä, ymmär­ret­tävis­sä ja indek­soitavis­sa. Lisäk­si on tärkeää, että sivus­to teknis­es­ti mah­dol­lisim­man toimi­va ja käyt­täjäys­tävälli­nen – se on nopea, tur­valli­nen ja respon­si­ivi­nen (eli toimii hyvin myös mobi­ilisti ja kaikil­la lait­teil­la).
  • Sisäl­lölli­nen SEO – Sisältö­jen hakuko­neop­ti­moin­ti on keskeisessä roolis­sa. Tähän sisäl­tyy mm. avain­sano­jen tutkimi­nen, käyt­täjän hakuin­ten­tion ymmärtämi­nen, sisältö­jen opti­moin­ti ja uusien SEO-sisältö­jen luomi­nen. Tärkein­tä on tuot­taa laadukas­ta ja asi­akas­ta palvel­e­vaa sisältöä, joka vas­taa hakukonei­den ja käyt­täjien tarpeisi­in.
  • Ulkoinen SEO – Off-page SEO eli sivus­ton ulkoinen hakuko­neop­ti­moin­ti käsit­tää toimen­piteitä, jot­ka tapah­tu­vat täysin sivus­tosi ulkop­uolel­la. Laadukkaat ulkoiset linkit ja brändi­main­in­nat muil­la sivus­toil­la toimi­vat Googlen silmis­sä suosi­tuksi­na verkko­sivus­tolle­si. Mitä enem­män saat täl­laisia luon­nol­lisia suosi­tuk­sia, luotet­tavil­ta sivuil­ta, sitä suosi­tumpi sivus­tostasi tulee hakukonei­den silmis­sä.

Joskus on riit­tävää keskit­tyä vain sisältö­jen opti­moin­ti­in, mut­ta yleen­sä sivus­ton tekni­nen kun­to on tärkeää myös tarkas­taa ja ottaa huomioon kokon­aisu­udessa. Ulkoinen SEO ei läh­eskään aina kuu­lu SEO-paket­tei­hin, mut­ta voi kuu­lua, etenkin laa­jois­sa paketeis­sa ja kil­pail­luil­la aloil­la.

Laadukkaan SEO-palvelun supervoima

Kun hakuko­neop­ti­moin­tia toteutetaan eet­tis­es­ti ja hyvin, ovat tulok­set hyvinkin pysyviä. Tehty SEO-työ tai saavute­tut tulok­set eivät katoa pitkään aikaan, vaik­ka yhteistyö SEO-kump­panin kanssa päät­ty­isi.

Hyvä palvelun­tar­joa­ja ei ain­oas­taan toteu­ta sivus­tolle­si opti­moin­tia, vaan myös aut­taa sin­ua ymmärtämään sen arvon ja eri toimen­pitei­den vaiku­tuk­sen yri­tyk­sesi näkyvyy­teen ja kasvu­un.

Laadukkaan SEOn super­voima ja sen suurin arvo asi­akkaalle on sen pitkäaikaiset tulok­set. Eet­ti­nen SEO tarkoit­taa näkyvyyt­tä, joka kestää – myös sil­loin, kun lopetat mak­samisen palvelus­ta ja yhteistyö SEO-kump­panin kanssa päät­tyy.

Miten hakukoneoptimoinnin tuloksia mitataan?

SEOn tavoit­teena on aina liike­toimin­nan kas­vat­ta­mi­nen. Sik­si on tärkeää seu­ra­ta, miten SEO vaikut­taa verkko­sivus­ton suori­tuskykyyn ja liike­toimin­nan tulok­si­in. Ja sik­si sin­ulle SEO-palvelun osta­jana on tärkeää ymmärtää, mil­lä eri tavoin SEOn tulok­sia voidaan mita­ta — ja osal­lis­tua akti­ivis­es­ti itse teille tärkei­den mittarei­den ja tulosten määrit­te­lyyn.

Jos et ota kan­taa tavoit­teisi­in ettekä sovi, miten edis­tymistä mitataan, mis­tä tiedät onko palvelus­ta teille oikeasti liike­toimin­nal­lista hyö­tyä?

Tavoit­teet määrit­tävät, mihin lukui­hin eri­tyis­es­ti on tärkeää keskit­tyä, mut­ta keskeisiä mittare­i­ta ovat esimerkik­si:

  • Orgaa­ni­nen liikenne – Kuin­ka moni kävi­jä tulee sivus­tolle hakukoneista ilman mak­set­tua main­on­taa?
  • Avain­sano­jen sijoituk­set – Miten verkko­sivun tärkeim­mät avain­sanat sijoit­tuvat Googlen haku­tu­lok­sis­sa ja miten ne kehit­tyvät ajan myötä?
  • Klikkaus­pros­ent­ti (CTR) – Kuin­ka moni haku­tu­lok­sis­sa verkko­sivusi näh­nyt käyt­täjä klikkaa sitä? Hyvä CTR tarkoit­taa, että otsikot ja metaku­vauk­set houkut­tel­e­vat käyt­täjiä.
  • Käyt­täjän käyt­täy­tymi­nen – Kuin­ka pitkään kävi­jät viipyvät sivus­tol­la, kuin­ka mon­ta sivua he selaa­vat ja miten hyvin sisältö sitout­taa heitä?
  • Kon­ver­siot – Kuin­ka moni kävi­jä täyt­tää lomak­keen, tekee ostok­sen tai suorit­taa jonkin muun halu­tun toimen­piteen verkko­sivus­tol­la?

Hakuko­neop­ti­moin­ti on paljon enem­män kuin vain keino tuo­da lisää liiken­net­tä verkko­sivus­tolle­si. SEO tar­joaa yri­tyk­selle­si merkit­täviä strate­gisia etu­ja, jot­ka voivat paran­taa brän­disi näkyvyyt­tä, kas­vat­taa liike­vai­h­toasi ja vahvis­taa ase­maasi markki­noil­la.

Laadukas hakuko­neop­ti­moin­ti on mitat­tavaa, ja sen tehokku­ut­ta voidaan arvioi­da monin eri tavoin. Mit­taamisen ja rapor­toin­nin tulee olla selkeää, läpinäkyvää ja liike­toimin­nan tavoit­teisi­in sidot­tua.

Mitä kokonaisvaltainen ja eettinen hakukoneoptimointi ei ole?

Kokon­ais­val­tainen ja eet­ti­nen hakuko­neop­ti­moin­ti (SEO) keskit­tyy pitkäjän­teiseen, laadukkaaseen ja kestävään verkkonäkyvyy­den kehit­tämiseen. Tämä tarkoit­taa sitä, että se EI perus­tu pikavoit­toi­hin, harhaan­jo­htavi­in Googlen manip­u­loin­tiyri­tyk­si­in tai lyhytkestoisi­in sijoituk­si­in, jot­ka voivat lop­ul­ta vahin­goit­taa verkko­sivus­toa – tai vähin­täänkin olla rahan­tuh­laus­ta, joka ei joh­da mihinkään.

Tekoä­lyl­lä tuotet­tu bulk­ki AI-sisältö tarkoit­taa suuria määriä nopeasti gen­eroitua tek­stiä, joka julka­istaan usein ilman sen syvem­pää edi­toin­tia tai tark­istus­ta. Tyyp­il­lis­es­ti tämä tapah­tuu automaat­tisil­la työkaluil­la tai lisäosil­la, jot­ka luo­vat uusia blog­itek­ste­jä sivus­tolle pelkkien avain­sano­jen perus­teel­la.

Bulk­ki AI-sisäl­löt ovat ongel­mallisia mon­es­ta syys­tä.

1. Kasvot­to­muus ei vetoa käyt­täjään eikä Googleen

Ensin­näkin, ne eivät huomioi asiantun­ti­ju­ut­ta tai yri­tyk­sen brändiä, sil­lä ne perus­tu­vat jo ole­mas­sa ole­vaan tietoon ilman uut­ta näkökul­maa, jol­loin ne eivät tuo lisäar­voa luk­i­jalle.

2. Bulkki­sisäl­löl­lä on vaikea sitout­taa sivus­tokävi­jää

Toisek­si, ne usein heiken­tävät käyt­täjäkoke­mus­ta, sil­lä geneer­i­nen, tois­ta­va ja pin­nalli­nen sisältö ei sitou­ta luk­i­joi­ta, mikä voi vaikut­taa negati­ivis­es­ti sivus­ton ja koko yri­tyk­sen uskot­tavu­u­teen.

3. Googlea ei kan­na­ta aliarvioi­da.

Nykypäivän AI-sisältö­tul­vas­sa Google kehit­tyy jatku­vasti parem­mak­si tun­nista­maan ja arvosta­maan uni­ikkia, lisäar­voa tuo­vaa sisältöä ja suosi­maan sitä tekoä­lyl­lä tuote­tun sisältö­mas­san joukos­ta. Jos olet lait­tanut pen­nosesi per­soonat­tomaan AI-sisältökoneeseen, se toden­näköisem­min vetää sivus­tosi pitkäl­lä juok­sul­la alas, kuin nos­taa haku­tu­losten kär­keen.

4. Sisäl­lön mas­sat­uotan­to voi johtaa kan­ni­bal­is­mi­in

AI-sisältö­työka­lut yleen­sä etsivät eri­laisia avain­sano­ja, joille sit­ten kullekin erik­seen tuot­ta­vat vas­taavia sisältöjä. Työka­lut eivät kuitenkaan huomioi sitä, onko jokaiselle yksit­täiselle avain­sanalle järkevää tuot­taa oma artikke­li. Yleen­sä nimit­täin hyvin samankaltaisille, hakuin­ten­ti­oltaan saman­laisille avain­sanoille ei kan­na­ta luo­da omia artikkele­jaan, vaan tuo­da kyseiset avain­sanat yhteen ja samaan artikke­li­in (pääavain­sanaksi sekä tois­si­jaisik­si avain­sanoik­si).

Vaik­ka AI-tuotet­tu­jen sisältö­jen pääavain­sanat ja artikke­liot­sikot eroaisi­vatkin hie­man toi­sis­taan, on tekoä­lyn tuot­ta­ma sisältö usein geneeristä ja samo­ja asioi­ta tois­tel­e­vaa – tämä voi johtaa nopeasti siihen, että verkko­sivus­ton eri artikke­lit alka­vat kil­pail­la keskenään samoista hakusi­joituk­sista, mikä heiken­tää näkyvyyt­tä entis­es­tään. Tätä kut­su­taan kan­ni­bal­is­mik­si — kun verkko­sivus­tol­la on paljon samankaltaista sisältöä, mis­tä Google ei osaa päätel­lä, mikä sen tulisi nos­taa haku­tu­lok­si­in tietylle hakuter­mille. Sil­loin voi käy­dä niin että se ei nos­ta niistä mitään.

5. Et ehkä vas­taa hakuin­ten­tioon – bounce rate kas­vaa

Tekoä­ly ei myöskään osaa analysoi­da käyt­täjän hakuin­ten­tio­ta yhtä hyvin kuin asiantun­ti­ja. Eli sitä, vas­taako tietylle avain­sanalle luo­tu sisältö todel­la käyt­täjän spe­si­fi­in tarpeeseen. Täl­löin käyt­täjä vain pyörähtää sivul­la, toteaa ettei löytänyt etsimään­sä vaan jonkin geneerisen sisäl­lön, ja pois­tuu nopeasti. Sivus­ton bounce rate kas­vaa, minkä Google taas kokee huonona sig­naali­na.

6. Työka­lut eivät keski­ty kus­tan­nuste­hokkaimpi­in avain­sanoi­hin

Työka­lut voivat opti­moi­da sisältöjä myös sel­l­aisille avain­sanoille, joil­la tehdään todel­la vähän haku­ja. Eli vaik­ka itse näkyvyys voi alku­un paran­tua, se ei vält­tämät­tä tuo­ta lainkaan liiken­net­tä tai asi­akkai­ta. Lisäk­si jos sivus­tol­la on suuret määrät bulkki­sisältöä, mikä ei kerää hakukoneista liiken­net­tä eikä luk­i­joi­ta, heiken­tää se pidem­mäl­lä tähtäimel­lä koko sivus­tosi näkyvyyt­tä.

7. Et vält­tämät­tä omista tekoä­lyn tuot­tamia sisältöjä

On erit­täin tärkeää tiedostaa, että mikäli käytössäsi on mak­sulli­nen työkalu, joka tuot­taa ja ylläpitää sisältöä automaat­tis­es­ti, pois­tu­vat kaik­ki julka­istut artikke­lit kokon­aan, kun palvelun käyt­tö lopete­taan – palaut­taen sivus­tosi takaisin lähtöpis­teeseen.

Panos­ta siis laatu­un, älä lankea näen­näis­es­ti help­poon tiehen!

Point­ti bulk­ki-tekoäl­y­sisäl­lön vaaran­paikoista tuli toiv­ot­tavasti nyt esi­i­in. Mas­sat­uotan­non sijaan kan­nat­taa siis ehdot­tomasti panos­taa laatu­un – halu­athan, että asi­akaskin kokee sisältösi kiin­nos­tavak­si ja uni­ikik­si? Vaik­ka tekoä­ly on hyödylli­nen apu­vä­line sisäl­lön­tuotan­nos­sa, laadukas ja eet­ti­nen hakuko­neop­ti­moin­ti vaatii aina sen rin­nalle asiantun­ti­jan työtä, jot­ta sisältö on arvokas­ta ja merk­i­tyk­sel­listä sekä hakukoneille että ennen kaikkea oikeille ihmisille.

Tulospe­rusteinen hakuko­neop­ti­moin­ti tarkoit­taa yleen­sä sitä, että palvelun­tar­joa­ja veloit­taa mak­sun vas­ta, kun ennal­ta sovi­tut sijoituk­set haku­tu­lok­sis­sa saavute­taan. Vaik­ka tämä saat­taa aluk­si vaikut­taa riskit­tömältä vai­h­toe­hdol­ta, on tärkeää ymmärtää, että kyseessä on läh­es aina jatku­va kuukausikus­tan­nus, joka läh­tee pyörimään, kun sovi­tut sijat on saavutet­tu.

Mikä tässä sit­ten on niin ongel­mallista, kuu­lostaa ihan hyvältä, ajat­telet ehkä? No, monikin asia:

1. Grey hat- ja Black hat ‑menetelmät.

Täl­lai­sis­sa malleis­sa näkyvyy­den kas­vat­ta­mi­nen perus­tuu läh­es poikkeuk­set­ta menetelmi­in, jot­ka eivät ole pitkäjän­teisiä tai kestäviä – kuten ulkois­t­en linkkien ostamiseen ja sivus­toverkos­to­jen hyö­dyn­tämiseen linkkien läh­teenä. Nämä ovat menetelmiä, jot­ka ovat vas­toin Googlen ohjeis­tuk­sia, ja joi­ta kut­su­taan black hat- tai grey hat ‑tak­ti­ikoik­si.

Ennen Google rankaisi sivus­to­ja pudot­ta­mal­la näkyvyyt­tä, jos sai häh­mäiset tak­ti­ikat selville, nykyään Google on oppin­ut yhä parem­mak­si tun­nista­maan oste­tut linkit ja ole­maan huomioimat­ta niitä sivus­ton hyväk­si lainkaan.

Asi­akas ei yleen­sä saa tietää, minkälaisil­ta sivus­toil­ta linkit tule­vat. Ne voivat usein olla liike­toim­intaasi täysin liit­tymät­tömiä sivus­to­ja, ja täl­laiset linkit suu­ri­na määrinä eivät vält­tämät­tä ole se, mitä sivus­tolle­si halu­at – etenkin kun Google on hil­jat­tain viestinyt, että sille merk­it­sevät ennen kaikkea rel­e­van­tit, liiken­net­tä tuo­vat linkit.

2. Kun päätät lopet­taa palvelus­ta mak­samisen, linkit pois­te­taan

Tämä voi johtaa näkyvyy­den rom­ah­tamiseen takaisin lähtöti­lanteeseen – tai huonol­la tuuril­la tipah­dat jopa lähtöti­lan­net­ta heikom­paan ase­maan.

3. Saatat mak­saa näkyvyy­destä epärel­e­van­teille tai nol­lali­iken­teen avain­sanoille

Täl­laises­sa palvelus­sa palvelun­tar­joa­ja yleen­sä tavoit­telee näkyvyyt­tä tiety­ille avain­sanoille ja rapor­toi niiden näkyvyy­den kasvus­ta, johon veloi­tus sit­ten perus­tuu. Asi­akkaan kannal­ta usein ongel­mallista on kuitenkin se, että asi­akas ei itse ymmär­rä tai osaa arvioi­da, mitkä avain­sanat oli­si­vat hänelle itselleen ja hänen oma­lle yri­tys­toimin­nalleen ne kaikkein kan­nat­tavim­mat.

Usein palvelu­un val­i­taan palvelun­tar­joa­jan toimes­ta avain­sano­ja, joiden kil­pailu­ti­lanne on hyvin mata­la – jol­loin tulok­sia on näen­näis­es­ti suh­teel­lisen help­po ja nopea saavut­taa (ja siten laskua päästään heti asi­akkaalle lähet­tämään).

Liian usein olen näh­nyt tilantei­ta, jois­sa asi­akas mak­saa kuukausi­hin­taa sel­l­ais­ten avain­sano­jen näkyvyy­destä, joista asi­akkaalle ei ole mitään konkreet­tista hyö­tyä. Joko avain­sanat ovat hakuin­ten­ti­oltaan vääriä tai avain­sano­ja ei yksinker­tais­es­ti vain haeta, tai haku­ja tehdään äärim­mäisen vähän kuukausi­ta­sol­la.

Kaik­ki Googlen 1. sivun sijoituk­set haku­tu­lok­sis­sa eivät siis ole sama­nar­voisia.

Laadukas ja kestävä SEO perus­tuu pitkäaikaiseen strate­giaan, jos­sa saavute­tut tulok­set säi­lyvät, vaik­ka palvelus­ta luovut­taisi­in. Sik­si on tärkeää panos­taa eet­tiseen hakuko­neop­ti­moin­ti­in, joka rak­en­taa aitoa ja pysyvää näkyvyyt­tä, eikä pelkästään het­kel­lisiä sijoituk­sia.

SEO ei ole tuote, vaan asiantun­ti­jatyötä, joka vaatii aikaa, strate­giaa ja jatku­vaa kehi­tys­tä.

Jos SEO-palvelun kuukausi­hin­ta on vain 100–300 € kuukaudessa, on toden­näköistä, että se kat­taa vain hyvin rajat­tu­ja ja kevy­itä toimen­piteitä, kuten muu­ta­man avain­sanan lisäämisen tai pelkkien metati­eto­jen opti­moin­nin.

Näin pienel­lä bud­jetil­la kuukausit­tain toteutet­tu SEO ei useinkaan riitä tuo­maan tulok­sia.

Mikäli SEO-bud­jet­ti on hyvin rajalli­nen, voi kuukausi­palvelun sijaan olla järkeväm­pää panos­taa ker­talu­on­teiseen SEO-pro­jek­ti­in, jot­ta perusasi­at saataisi­in alku­un kun­toon. Täl­löin saat ker­ral­la kat­tavam­mat toimen­piteet ja enem­män (ja nopeam­min) vastinet­ta rahoille­si.

Myös tässä tapauk­ses­sa kan­nat­taa kuitenkin ver­tail­la eri palvelun­tar­joa­jien tar­jouk­sia ja tark­istaa, mitä toimen­piteitä paket­ti­in sisäl­tyy. On hyvä muis­taa, että itse sivus­to sekä sen rakenne ja sisäl­löt ovat suures­sa roolis­sa tässä kohtaa, eli on tärkeää, että toimen­piteet kohdis­tu­vat avain­sano­jen tutkimuk­sen lisäk­si sivus­tolle tehtävi­in toimen­piteisi­in – esimerkik­si ulkois­t­en linkkien han­k­in­nan sijaan.

(Sin­ulle on siis kan­nat­tavam­paa, että esimerkik­si 2 tärkein­tä verkko­sivus­tosi sivua opti­moidaan mah­dol­lisim­man hyvin sisäl­löiltään ver­rat­tuna siihen, että kaikkia sivu­ja ”vähän” opti­moidaan.)

On hyvä myös huomioi­da, että jos sin­ul­la on hie­mankin laa­jem­pi sivus­to tai alal­lasi on vähänkin enem­män kil­pailua, täl­löin muu­ta­man sadan euron bud­jet­ti ei vielä riitä tulok­sien saamisek­si, vaan konkreet­tista SEO-työtä tarvi­taan enem­män.

Olet ehkä tör­män­nyt tar­jouk­si­in, mis­sä voit han­kkia yri­tyk­selle­si jo “valmi­ik­si opti­moidun verkko­sivus­ton”. Se saa hel­posti ajat­tele­maan, että selvä, sit­ten min­un ei var­maan tarvitse ostaa arvokas­ta hakuko­neop­ti­moin­tia erik­seen kun tässä on jo kaik­ki. Min­un on ikävä kyl­lä ker­rot­ta­va jälleen, että jos jokin hakuko­neop­ti­moin­nis­sa kuu­lostaa liian hyvältä ollak­seen tot­ta, toden­näköis­es­ti asia on juuri niin.

Nimit­täin mon­et edullis­es­ti myytävät “SEO-opti­moidut” verkko­sivus­tot sisältävät vain perus­lisäosan kuten Yoastin, mut­ta eivät oikeasti räätälöi­tyä hakuko­neop­ti­moin­tia. Älä käsitä väärin – Yoast ja muut SEO-lisäosat ovat hyödyl­lisiä työkalu­ja sivus­ton kehit­tämisessä, mut­ta ne ovat työkalu­ja niille, jot­ka osaa­vat hakuko­neop­ti­moin­tia – ne eivät tee opti­moin­tia kenenkään puoles­ta.

Kun hark­it­set siis “opti­moidun verkko­sivus­ton” han­k­in­taa, kan­nat­taa aina kysyä, mitä hakuko­neop­ti­moin­ti tarkalleen sisältää. Pelkkä SEO-lisäosan asen­t­a­mi­nen ei vielä tarkoi­ta, että sivus­tosi on oikeasti opti­moitu hakuko­nenäkyvyyt­tä varten. Lisäk­si, uudelle verkko­sivus­tolle on yleen­sä tehtävä opti­moin­tia ja seu­ran­taa pitkäjän­teisem­min tulosten saamisek­si – “ker­ral­la opti­moitu” uusi sivus­to har­voin pär­jää haku­tu­lok­sis­sa ilman mitään lisä­toimen­piteitä.

HUOM. Hakuko­neop­ti­moitu verkko­sivus­to raken­netaan avain­sanatutkimuk­seen ja siihen poh­jau­tu­vaan suun­nitel­maan perustuen. Jos olet siis osta­mas­sa opti­moidut sivut, kysy sisäl­tyykö siihen avain­sanatutkimus ja sen poh­jal­ta suun­nitelta­va sivus­torakenne, ja opti­moidut sisäl­löt. Jos vas­taus on epämääräi­nen tai kiel­teinen, ei sivus­toa voi hel­posti kut­sua opti­moiduk­si.

Sivus­to voi olla teknis­es­ti hakukoneystävälli­nen ja teknis­es­ti Googlelle help­po indek­soi­da, mut­ta se ei vielä ole hakuko­neop­ti­moitu.

Nykypäivänä kaikkien tar­jot­tavien sivus­to­jen tulisi mielestäni olla hakukoneystäväl­lisiä, eikä sitä pitäisi joutua edes erik­seen korosta­maan. Mut­ta valitet­tavasti markki­noil­la tar­jo­taan myös sivus­to­ja sekä verkkokaup­po­ja, jot­ka ovat kaukana hakukoneystäväl­lisyy­destä, eli jos Google-näkyvyys on sin­ulle tärkeää, kan­nat­taa min­imis­sään varmis­taa palvelun­tar­joa­jal­ta aina se, että sivus­to on vähin­täänkin teknis­es­ti hakukoneystävälli­nen.

Hyvä SEO ei siis ole pelkästään asen­net­ta­va lisäosa, vaan jatku­vaa kehit­tämistä ja strate­gista työtä. Jos verkko­sivus­ton hin­taan luvataan ’opti­moitu’ kokon­aisu­us, pyy­dä aina tarkem­pi selvi­tys siitä, mitä opti­moin­ti käytän­nössä sisältää.

Käy kurkkaa­mas­sa konkreet­ti­nen case-esimerk­ki tilanteesta, jos­sa hakukoneystävälli­nen ja hakuko­neop­ti­moitu sivus­to on julka­istu samaan aikaan — kuin­ka näkyvyys on läht­enyt kas­va­maan ja kuin­ka suuri ero näil­lä kahdel­la tulosten kannal­ta on.

Mitä kokonaisvaltainen ja eettinen SEO maksaa?

Hakuko­neop­ti­moin­nin hin­ta määräy­tyy pro­jek­tin laa­ju­u­den, toimi­alan kil­pailun ja yri­tyk­sen tavoit­tei­den mukaan.

Suomes­sa kokon­ais­val­taisen SEOn hin­nat vai­htel­e­vat vajaas­ta tuhannes­ta eurosta useisi­in tuhan­si­in, riip­puen työn ja sivus­ton laa­ju­ud­es­ta sekä asiantun­ti­jan koke­muk­ses­ta. Vaik­ka SEO voi tun­tua suurelta investoin­nil­ta, se on pitkäjän­teis­es­ti toteutet­tuna erit­täin kus­tan­nuste­hokas tapa saavut­taa pysyvää näkyvyyt­tä ilman jatku­via main­osku­lu­ja.

Mistä tunnistat hyvän SEO-kumppanin?

Jos palvelun­tar­joa­ja myy sin­ulle pelkkää “hakuko­neop­ti­moin­tia” ilman, että hän tarken­taa, mitä konkreet­tisia toimen­piteitä se sisältää, on syytä olla varuil­laan.

Laadukas SEO ei ole epämääräi­nen palvelu, vaan joukko tarkasti suun­nitel­tu­ja, selkeitä ja mitat­tavia toimen­piteitä, joil­la pyritään paran­ta­maan sivus­tosi näkyvyyt­tä hakukoneis­sa.

  • Eet­ti­nen ja osaa­va hakuko­neop­ti­moi­ja pystyy ker­tomaan selkeästi, mitä tehdään, mik­si kyseiset toimen­piteet ovat tarpeel­lisia ja miten ne tuke­vat yri­tyk­sesi tavoit­tei­ta.
  • Niin – hän on kiin­nos­tunut yri­tyk­sesi tavoit­teista ja siitä, miten voi parhaal­la taval­la saa­da omat hakuko­neop­ti­moin­nin pon­nis­tuk­set tuke­maan niitä.
  • Jos SEO-asiantun­ti­ja todel­la hal­lit­see työn­sä, hän ei vain lupaa tulok­sia, vaan myös avaa pros­essin sin­ulle ymmär­ret­tävästi ja läpinäkyvästi.
  • Hän puhuu hakuko­neop­ti­moin­nin kaik­ista osa-alueista, eikä tar­joa sin­ulle yhtä toimen­pidet­tä kuin ihmer­atkaisuna verkkonäkyvyy­den kasvu­un – sel­l­aisia ei nimit­täin valitet­tavasti hakuko­neop­ti­moin­nis­sa ole.

Laadukas hakuko­neop­ti­moin­nin palvelu ei lupaa pikavoit­to­ja, vaan rak­en­taa yri­tyk­selle kestävää orgaanista näkyvyyt­tä.

Hakukoneoptimoinnin ostaja, muista siis tämä.

Hakuko­neop­ti­moin­ti on investoin­ti, joka voi tuo­da yri­tyk­selle­si val­tavasti arvoa, kun se tehdään oikein. Laadukas SEO ei perus­tu pikavoit­toi­hin. Eet­tis­es­ti raken­net­tu SEO-työ ei myöskään katoa, kun yhteistyö päät­tyy – sen vaiku­tuk­set ovat pitkäkestoisia, kos­ka ne perus­tu­vat kestävään strate­giaan, laadukkaaseen sisältöön ja teknis­es­ti hyvin opti­moitu­un sivus­toon.

Laadukas hakuko­neop­ti­moin­ti on sidot­tu yri­tyk­sesi tavoit­teisi­in, se on mitat­tavaa, ja sen tehokku­ut­ta voidaan arvioi­da monin eri tavoin. Mit­taamisen ja rapor­toin­nin tulee olla selkeää, läpinäkyvää ja liike­toimin­nan tavoit­teisi­in sidot­tua.

Markki­noil­la on tänä päivänä tar­jol­la myös keino­ja, jot­ka eivät ole kokon­ais­val­taista ja eet­tistä hakuko­neop­ti­moin­tia, joka pitkäl­lä tähtäimel­lä vahvis­taa brändiäsi ja asi­akkaidesi luot­ta­mus­ta sin­u­un. Jos tör­määt johonkin artikke­lis­sa kuvail­tu­i­hin tak­ti­ikoi­hin, on ihan ok että häly­tyskel­lot pärähtävät päässä soimaan. Jos jokin kuu­lostaa liian hyvältä ollak­seen tot­ta, yleen­sä se on juuri niin.

On hyvä ymmärtää osta­jana myös hakuko­neop­ti­moin­nin hin­noit­telua, jot­ta osaa arvioi­da kyseisen tar­jouk­sen arvoa ja sopivu­ut­ta oma­lle yri­tyk­selle. Kan­nat­taa pyytää use­ampia tar­jouk­sia, jot­ta löy­dät yri­tyk­sesi bud­jetille, tavoit­teille ja arvoille sopivim­man SEO-kump­panin!

Hyvä SEO-kump­pani nivoo opti­moin­nin tavoit­teet osak­si yri­tyk­sesi tavoit­tei­ta, keskit­tyy kokon­ais­val­taiseen opti­moin­ti­in ja ker­too läpinäkyvästi, mitä sivus­tol­la tehdään, ja mik­si.

Jos sin­ul­la on näistä teemoista kysyt­tävää tai halu­at tietää, mitä Meion opti­moin­tipaketit sisältävät ja mil­laista lisäar­voa ne voisi­vat yri­tyk­selle­si tuo­da, ota yhteyt­tä mata­lal­la kyn­nyk­sel­lä niin jutel­laan lisää!


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.