Digimarkkinointi — Mitä se on ja miksi se on tärkeää?

Digi­markki­noin­ti on oikein toteutet­tuna kus­tan­nuste­hokas­ta ja erit­täin hyvin mitat­tavaa – lisäk­si sitä voi hyö­dyn­tää moni­in eri tavoit­teisi­in.

Verkkosivut, jotka löytyvät – ja joilta ostetaan.

Mitä on digimarkkinointi?

Digi­markki­noin­ti kat­taa kaik­ki markki­noin­nin ja main­on­nan toimen­piteet, jot­ka tapah­tu­vat verkos­sa. Kanavia voivat olla esimerkik­si yri­tyk­sen verkko­sivut, hakukoneet, digi­main­on­ta, sisältö­markki­noin­ti ja läs­näo­lo somes­sa.

Dig­i­taa­li­nen markki­noin­ti on nous­sut keskeisek­si osak­si yri­tyk­sen nykyaikaista markki­noin­tis­trate­giaa — sen avul­la yri­tyk­set voivat kohden­taa viestin­tän­sä tarkasti ja mita­ta kam­pan­joiden tehokku­ut­ta reaali­a­jas­sa, opti­moiden siten markki­noin­tis­trate­giaansa sekä resurssien käyt­töä.

Digi­markki­noin­nin avul­la voit tavoit­taa juuri ne ihmiset, jot­ka ovat kaikkein toden­näköisim­min kiin­nos­tunei­ta tar­joamis­tasi tuot­teista tai palveluista — ja usein huo­mat­tavasti per­in­teistä markki­noin­tia edullisem­min.

Oikean­lainen digi­markki­noin­ti aut­taa sin­ua erot­tumaan kil­pail­i­joista ja rak­en­ta­maan vah­van brändin. Pienem­mille yri­tyk­sille se tar­joaa erit­täin tehokkaan keinon kil­pail­la näkyvyy­destä isom­pi­en toim­i­joiden rin­nal­la.

Kustannustehokasta digimarkkinointia

Digi­markki­noin­nin avul­la yri­tyk­set voivat ylläpitää jatku­vaa ja inter­ak­ti­ivista vuorovaiku­tus­ta asi­akkaiden kanssa, mikä vahvis­taa brändin tun­net­tuut­ta ja asi­akas­suhtei­ta.

Reaali­aikainen mit­taami­nen ja ana­lyti­ik­ka tar­joa­vat arvokas­ta dataa kam­pan­joiden tehokku­ud­es­ta, mah­dol­lis­ta­vat datalähtöisen päätök­sen­teon ja aut­ta­vat opti­moimaan markki­noin­tis­trate­gioi­ta.

Ilman dig­i­taal­ista näkyvyyt­tä poten­ti­aaliset asi­akkaat eivät löy­dä yri­tys­tä, mikä heiken­tää myyn­tiä ja liike­toimin­nan kasvua — tästä syys­tä tehokas digi­markki­noin­ti on tärkeässä roolis­sa.

Oikeal­la strate­gial­la digi­markki­noin­ti on erit­täin kus­tan­nuste­hokas­ta ja kan­nat­tavaa — mut­ta jos ei tiedä mitä tekee, saa sen nimis­sä myös has­sat­tua raho­jaan mus­taan aukkoon mielin määrin.

Luvut ovat digitaalisen markkinoinnin vahvuus, ne kertovat tulokset suoraan

Google Ana­lyt­ics on yksi suosi­tu­im­mista työkaluista dig­i­taalisen markki­noin­nin mit­taamiseen. Se tar­joaa kat­tavaa tietoa verkko­sivus­ton liiken­teestä, käyt­täjien käyt­täy­tymis­es­tä, miten käyt­täjät saa­pu­vat sivus­tolle, kon­ver­sioista ja paljon muu­ta.

Kon­ver­sioseu­ran­nan avul­la voidaan seu­ra­ta kävi­jöi­den toim­intaa, kuten osto­ta­pah­tu­mia, lomakkei­den täyt­tämistä tai muu­ta toiv­ot­tua toim­intaa, joka on määritel­ty tavoit­teek­si. Tämä aut­taa ymmärtämään, kuin­ka tehokkaasti kam­pan­jat tuot­ta­vat toiv­ot­tu­ja tulok­sia.

Alla lisää digi­markki­noin­nin hyödy­istä!

Digitaalisen markkinoinnin kanavat

Lista on pitkä ja kas­vaakin jatku­vasti, mut­ta nykyisel­lään keskeisem­piä digi­markki­noin­nin kanavia ovat muun muas­sa yri­tyk­sen verkko­sivut, hakuko­neop­ti­moin­ti, sisältö­markki­noin­ti, kon­ver­sio-opti­moin­ti, some-markki­noin­ti, haku­sana­main­on­ta, ban­neri- eli dis­play-main­on­ta, sähkö­pos­ti­markki­noin­ti ja lista jatkuu..

Ja jatkuu..

Kus­tan­nuste­hokkaan digi­markki­noin­nin rak­en­t­a­mi­nen kan­nat­taa aloit­taa investoimal­la laadukkaisi­in koti­sivui­hin ja varmis­taa, että sivut on opti­moitu hakukoneille, jot­ta ne tavoit­ta­vat jatkos­sa mah­dol­lisim­man laa­jan yleisön.

Mitä on digimainonta?

Digi­main­on­ta eli dig­i­taa­li­nen main­on­ta viit­taa kaiken­laiseen mak­set­tuun main­on­taan, joka tapah­tuu dig­i­taal­i­sis­sa kanavis­sa. Vai­h­toe­hto­ja on paljon, joten on tärkeää tutus­tua eri mah­dol­lisuuk­si­in ja vali­ta yri­tyk­selle­si sopivim­mat menetelmät ja kana­vat.

Digi­main­on­ta kat­taa monia eri muo­to­ja, kuten ban­ner­i­main­on­ta (dis­play-main­on­ta), video­main­on­ta, sosi­aalisen medi­an main­on­ta, haku­sana­main­on­ta ja nati­ivi­main­on­ta, joka sulau­tuu saumat­tomasti verkko­sivus­to­jen sisältöön.

Main­on­taa voi kohden­taa maanti­eteel­lis­es­ti pienellekin alueelle, mikä on hyödyl­listä, jos halu­at tavoit­taa esimerkik­si lähialueesi asukkaat. Toisaal­ta main­on­taa voi laa­jen­taa val­takun­nal­lisek­si tai jopa kan­sain­välisek­si. Kohden­net­tu main­on­ta varmis­taa, että viestisi tavoit­taa toden­näköisim­min ne henkilöt, jot­ka ovat kiin­nos­tunei­ta tuot­teis­tasi tai palveluis­tasi, mikä paran­taa kam­pan­jan tehokku­ut­ta ja tuot­toa.

Digimarkkinointi vaikuttaa läpi asiakkaan ostoprosessin

Asi­akkaat ovat tärkein osa liike­toim­intaa. Asi­akkaiden tyy­tyväisyys ja jatku­va sitout­ta­mi­nen ovat keskeisiä tek­i­jöitä men­estyvälle yri­tyk­selle, ja hei­dän tarpei­den­sa ymmärtämi­nen ja täyt­tämi­nen ovat liike­toimin­nan kul­makiviä.

Hyvin suun­nitel­tu digi­markki­noin­ti mah­dol­lis­taa asi­akkaiden tukemisen koko osto­pros­essin ajan, alus­ta lop­pu­un. Strate­gi­nen läh­estymistapa aut­taa ohjaa­maan asi­akkaat tehokkaasti läpi eri vai­hei­den, aina tietoisu­ud­es­ta ostopäätök­seen, paran­taen näin kon­ver­sioi­ta ja asi­akaskoke­mus­ta.

Alla esimerkke­jä siitä, miten digi­markki­noin­tia voidaan soveltaa eri ostopol­un vai­heis­sa:

Tietoisuuden vaihe digimarkkinoinnissa

Tietoisu­u­den vai­he on yksi digi­markki­noin­nin vai­heista, joka keskit­tyy tuot­tei­den tai palvelu­iden esit­te­lyyn ja brändin tun­net­tuu­den kas­vat­tamiseen.

Tässä vai­heessa poten­ti­aaliset asi­akkaat eivät vält­tämät­tä tiedä vielä yri­tyk­ses­täsi, tuot­teis­tasi tai palveluis­tasi, joten markki­noin­nin tavoit­teena on tavoit­taa laa­jem­pi yleisö ja herät­tää uusien asi­akkaiden kiin­nos­tus. Tässä vai­heessa voidaan hyö­dyn­tää eri­laisia main­on­takanavia sekä sisältö­markki­noin­tia.

Harkintavaihe digimarkkinoinnissa

Tässä vai­heessa asi­akkaat ovat tietoisia tar­jon­nas­tasi ja hark­it­se­vat sekä ver­tail­e­vat eri vai­h­toe­hto­ja.

Digi­markki­noin­tia voidaan käyt­tää esimerkik­si sisältö­markki­noin­nin ja sosi­aalisen medi­an avul­la tar­joa­maan lisäti­etoa, hyö­tyjä ja syitä vali­ta juuri sin­un tuot­teesi tai palvelusi. Esimerkik­si blogikir­joituk­set, oppaat, asi­akas­tar­i­nat ja arvoste­lut voivat aut­taa vaku­ut­ta­maan poten­ti­aaliset asi­akkaat ja ohjaa­maan heitä kohti ostopäätöstä.

Päätösvaihe digimarkkinoinnissa

Päätös­vai­he on digi­markki­noin­nin vai­he, jos­sa poten­ti­aaliset asi­akkaat ovat valmi­ita tekemään ostopäätök­sen ja hark­it­se­vat akti­ivis­es­ti tuot­teen tai palvelun han­k­in­taa.

Tässä vai­heessa digi­markki­noin­nin tavoit­teena on kan­nus­taa asi­akkai­ta tekemään ostos ja vaku­ut­taa hei­dät siitä, että juuri sin­un tar­joa­masi ratkaisu on heille paras vai­h­toe­hto. Tärkeää on luo­da houkut­tele­via vieste­jä, jot­ka vas­taa­vat asi­akkaiden tarpeisi­in ja toiveisi­in sekä rohkai­se­vat heitä toim­i­maan.

Muista myös käyt­tää houkut­tele­via ja selkeitä “Osta nyt”, “Tilaa heti” tai “Lisää ostosko­ri­in” ‑tyyp­pisiä kut­su­ja toim­intaan, jot­ta asi­akkaat tietävät, mitä seu­raavak­si tehdä. Myös esimerkik­si tar­jouskam­pan­jat, rajal­liset erikois­tar­jouk­set ja asi­akasar­voste­lut voivat aut­taa vahvis­ta­maan ja nopeut­ta­maan ostopäätöstä.

Päätös vai­heessa kan­nat­taa käyt­tää kohden­net­tu­ja main­ok­sia, jot­ka puhut­tel­e­vat suo­raan päätös­vai­heessa ole­via asi­akkai­ta. Main­ok­set voidaan kohdis­taa esimerkik­si aiem­min sivus­tol­la vierailleille tai tiet­tyjä avain­sano­ja käyt­täneille, jol­loin ne osu­vat juuri oikeille henkilöille. Päätös­vai­heessa dig­i­taa­li­nen markki­noin­ti pyrkii siis vahvis­ta­maan ja nopeut­ta­maan ostopäätöstä sekä aut­ta­maan asi­akkai­ta val­it­se­maan juuri sin­un yri­tyk­sesi tar­joa­man ratkaisun.

Digimarkkinointistrategia

Yri­tyk­sen digi­markki­noin­ti kan­nat­taa aloit­taa digi­markki­noin­tis­trate­gian toteu­tuk­sel­la.

Hyvin laa­dit­tu digi­markki­noin­tis­trate­gia aut­taa sin­ua varmis­ta­maan, että markki­noin­nis­sa panos­te­taan oikeisi­in asioi­hin. Ilman selkeää suun­nitel­maa ja tavoit­tei­ta, digi­markki­noin­tia on han­kala suun­nitel­la ja toteut­taa johdon­mukaises­ti.

Yri­tyk­sen digi­markki­noin­ti kan­nat­taa aloit­taa digi­markki­noin­tis­trate­gian toteu­tuk­sel­la.

Poh­di alku­un ainakin seu­raavia asioi­ta:

Jatku­va seu­ran­ta ja analysoin­ti aut­ta­vat hah­mot­ta­maan, mitkä markki­noin­tis­trate­giat ja kana­vat toimi­vat ja tuot­ta­vat parhait­en sekä miten niitä voidaan edelleen paran­taa tavoit­tei­desi saavut­tamisek­si. Myös tekoä­lyn hyö­dyn­tämi­nen dig­i­taalises­sa markki­noin­nis­sa avaa uusia mah­dol­lisuuk­sia datan analysoin­ti­in, yleisön seg­men­toin­ti­in ja per­son­oitu­un asi­akaskoke­muk­seen.

Jos tarvitset apua digimarkkinoinnin tehokkaassa hyödyntämisessä, ota yhteyttä!

Digimarkkinoinnin mittaaminen, kehittäminen ja jatkuva oppiminen

Tulok­selli­nen digi­markki­noin­ti ei perus­tu arvailu­un – se perus­tuu dataan, tes­taamiseen ja jatku­vaan kehit­tämiseen. Mit­taami­nen on keskeinen osa jokaisen digi­markki­noin­tis­trate­gian onnis­tu­mista. Se tar­joaa arvokas­ta tietoa kam­pan­joiden tehokku­ud­es­ta, käyt­täjien käyt­täy­tymis­es­tä ja siitä, miten hyvin tavoit­teet saavute­taan.

Digi­markki­noin­ti on pros­es­si, joka vaatii jatku­vaa arvioin­tia ja sopeu­tu­mista. Teknolo­giat kehit­tyvät, käyt­täjien odotuk­set muut­tuvat ja uudet kana­vat nou­se­vat esi­in. Sik­si toimivia strate­gioi­ta on tes­tat­ta­va, tulok­sia analysoita­va ja oppe­ja hyö­dyn­net­tävä – niin onnis­tu­mi­sista kuin epäon­nis­tu­mi­sista.

Men­estyäk­seen markki­noi­jan on olta­va utelias, valmis kokeile­maan ja halukas kehit­tämään tekemistään jatku­vasti. Näin syn­tyy tehokas, tavoit­teelli­nen ja aidosti tulok­si­in ohjaa­va digi­markki­noin­ti.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.