Meio
Meion blogi

Tekoälyoptimointi ja AI ei poista SEOn tarvetta – päinvastoin, se moninkertaistaa sen

SEO muut­tuu – mut­ta ei siihen suun­taan, mitä moni luulee.

AI-opti­moin­ti ei ole uusi irralli­nen ilmiö, vaan suo­raa jatku­moa sille, mihin SEO on jo pitkään ollut menos­sa. Google on jo vuosia arvostanut monikanavaisia brän­de­jä (ja erit­täin kaukana on myös ne ajat, jol­loin pelkät yksit­täiset avain­sanat oike­as­sa paikas­sa riit­tivät).

Lisäk­si tekoä­ly on tuonut markki­naan val­ta­van joukon uusia ter­me­jä: GEO, AEO, LLMO, AIO… lista jatkuu..

Mut­ta yksi asia jää hel­posti sanomat­ta ääneen:

AI-opti­moin­ti ei ole mitään täysin uut­ta ja eri­laista, joka kor­vaa SEOn.
Se on jatku­mo – osa samaa polkua.
Tekoä­ly suosii täysin samo­ja asioi­ta kuin hyvä, kokon­ais­val­tainen ja per­in­teinen SEO.

SEO on jo pitkään ollut paljon muu­takin kuin vain pelkästään Googlen sin­i­sis­sä linkeis­sä näkymi­nen. Sik­si yri­tys­ten ei tarvitse hätään­tyä uusista lyhen­teistä, varsinkaan sil­loin, jos perus­ta on kun­nos­sa.

Jos olet valmi­ik­si vahvoil­la Goog­lessa, olet jo valmi­ik­si vahvoil­la myös tekoä­lyn maail­mas­sa.

Tekoälyn aikakausi ei poista SEOn tarvetta – se tekee siitä entistä kriittisempää

Tekoä­ly ei kor­vaa hakukonei­ta, se rak­en­tuu niiden päälle.

Sekä Google että Chat­G­PT nojaa­vat vah­vasti lähteisi­in, jot­ka Google on jo arvioin­ut luotet­taviksi, ajan­ta­saisik­si ja laadukkaik­si. Jos sisältösi ei pär­jää orgaanises­sa haus­sa, se tuskin pääsee mukaan tekoä­lyn tuot­tami­in vas­tauk­si­in.

Googlen AI Overviews tekee tämän hyvin näkyväk­si. AI Overviews on Googlen tekoä­ly­po­h­jainen vas­tau­som­i­naisu­us, joka kokoaa haku­tu­losten yläre­unaan tiivi­in yhteenve­don useista eri lähteistä.

Data ker­too: 99 % AI Overviews ‑vas­tauk­sista linkit­tää johonkin Googlen TOP 10 haku­tu­lok­sista (lähde SEO Clar­i­ty).

Toisin sanoen, jos et löy­dy hyvin Googlen orgaani­sista haku­tu­lok­sista, sin­ul­la on vain heikot mah­dol­lisu­udet nous­ta AI Overviews ‑vas­tauk­si­in.

Sama kehi­tys näkyy ChatGPT:ssä.
Myös Chat­G­PT hyö­dyn­tää Googlen haku­tu­losin­dek­siä vas­tauk­sis­saan, mikä sitoo sen entistä suorem­min Googlen arvostami­in lähteisi­in.

AI ei siis vähen­nä SEOn merk­i­tys­tä – se moninker­tais­taa sen.

SEO laajenee kohti Search *Everywhere* Optimizationia

Väit­teet siitä, että “SEO menet­tää merk­i­tys­tään” tai “per­in­teisel­lä SEOl­la ei pär­jää”, ker­to­vat vain siitä, ettei sanomisen takana ymmär­retä, mitä tämän päivän kokon­ais­val­tainen hakuko­neop­ti­moin­ti oikeasti on. SEO ei ole katoa­mas­sa – se on kehit­tynyt, ja sen merk­i­tys kas­vaa sitä mukaa kun kil­pailu kove­nee ja hakukoke­mus laa­je­nee.

Google on edelleen hakukonei­den kiis­ta­ton markki­na­jo­hta­ja, noin 90 % markki­nao­su­udel­la. Sen rooli ei ole heiken­tynyt (ainakaan vielä), mut­ta tapa, jol­la ihmiset etsivät tietoa, on monipuolis­tunut.

Tekoä­ly­haut eivät ole kor­vaa­mas­sa Googlea, vaan lisäävät rin­nalle uuden tavan hakea, arvioi­da ja sela­ta tietoa. Käyt­täjä ei val­itse joko–tai; hän hyö­dyn­tää molem­pia tilanteen mukaan. Ja tämä on tärkeä muu­tos: hakem­i­nen ei enää tapah­du vain yhdessä paikas­sa.

Google on jo pitkään suos­in­ut monikanavaisia brän­de­jä ja käyt­täjäpolku­ja, jois­sa sisältö elää useis­sa muodois­sa: sivuil­la, sosi­aalises­sa medi­as­sa, video­sisäl­löis­sä ja keskusteluis­sa.

Tekoä­ly vain tekee tämän monikanavaisu­u­den näkyväk­si, kun se yhdis­telee vas­tauk­sia eri for­maateista ja tulk­it­see brändiä kokon­aisuute­na, ei vain yksit­täisenä sivus­tona.

Juuri sik­si itse myös näen, että SEO ei ole pirstaloi­tu­mas­sa, vaan laa­jen­e­mas­sa kohti Search Every­where Opti­miza­tio­nia – kokon­ais­val­taista löy­det­tävyy­den ja hakukoke­muk­sen hallintaa kaikkial­la, mis­sä ihmi­nen etsii, kysyy tai arvioi vai­h­toe­hto­ja.

Kyse ei ole uuden ter­min kek­simis­es­tä, vaan siitä, että SEO kas­vaa samaa vauh­tia kuin hakukoke­mus laa­je­nee – sinne mis­sä asi­akas todel­la liikkuu.

SEOn ja AI-optimoinnin perusta on edelleen täsmälleen sama

Yri­tyk­set, jot­ka rak­en­ta­vat näkyvyyt­tä pitkäjän­teis­es­ti nyt, ovat niitä, jot­ka voit­ta­vat pitkäl­lä tähtäimel­lä.

Algo­rit­mit ja alu­s­tat kehit­tyvät, mut­ta ne perus­pi­lar­it eivät muu­tu.

Tekoä­ly suosii samo­ja asioi­ta kuin Google on suos­in­ut jo vuosia:

  • teknis­es­ti toimivia sivus­to­ja
  • selkeitä ja laadukkai­ta sisältöjä, jot­ka vas­taa­vat käyt­täjän tarpeeseen
  • luotet­tavia lähteitä ja auk­tori­teet­tia

Ihmiset etsivät edelleen verkos­ta sisältöä, joka ratkaisee hei­dän ongel­mansa. Tekoä­ly vain lyhen­tää matkaa oikean sisäl­lön äärelle.

SEOn ydin – löy­dy, vaku­u­ta, tule val­i­tuk­si – ei katoa min­nekään.

Se vain toimii nyt use­am­mas­sa kanavas­sa ja use­am­mal­la alustal­la.

Pilarisivut ja sisältöklusterit: perinteinen SEO-rakenne, joka toimii täydellisesti myös AI-ajassa

Pilar­i­sivut ja niiden ympärille raken­netut sisältök­lus­ter­it ovat jo pitkään olleet yksi hakuko­neop­ti­moin­nin tehokkaim­mista keinoista saa­da näkyvyyt­tä kil­pailuil­la avain­sanoil­la.

Malli on pysynyt suosit­tuna vuosien ajan, kos­ka se toimii – ja nyt AI-aikakaudel­la sen arvo kas­vaa entis­es­tään.

Pilari­mallis­sa:

  • pilar­i­sivu kokoaa laa­jan aihekokon­aisu­u­den yhteen ja toimii sen “kotipesänä”
  • sen ympärille luo­dut sisältök­lus­ter­it syven­tyvät tarkem­pi­in aiheisi­in yksi ker­ral­laan
  • sivut linkitetään toisi­in­sa ris­ti­in, jol­loin kokon­aisu­us muo­dostaa selkeän, loogisen rak­en­teen
Pilarisivun rakenne. Miten pilarisivut ja sisältöklusterit linkittyvät toisiinsa.

Tämä luo sisältö­jen välille vahvo­ja, semant­tisia yhteyk­siä, joiden ansios­ta sekä Google että kie­li­mallit ymmärtävät aiheen kon­tek­stin ja sisältö­jen väliset suh­teet huo­mat­tavasti parem­min.

Tämä on ollut tehokas SEO-strate­gia jo pitkään, nyt sen arvo vain kas­vaa, kos­ka sama rakenne toimii myös tekoä­ly­hauis­sa eri­no­mais­es­ti.

Eli kun raken­nat vah­van SEO-strate­gian, olet jo usei­ta askelei­ta edel­lä myös tekoä­lyn ja muiden alus­to­jen ken­tässä.

Muut­tuuko sit­ten mikään?

Tietysti.

SEOssa mikään muu ei ole niin var­maa kuin muu­tos – vaikkakin ne perus­pi­lar­it pysyvät.

Mikä sitten on merkittävin muutos AI-optimoinnissa?

Vaik­ka pilari­rakenne ja laadukkaat sisäl­löt toimi­vat tekoä­ly­hauis­sa lois­tavasti, tuo AI tot­takai mukanaan myös uut­ta:

Sisältö­jen tulee toimia myös itsenäis­inä sisältölohkoina (con­tent chunks) – myös sen yksit­täisen sivun sisäl­lä.

Google nos­taa haku­tu­lok­si­in yksit­täisiä sivu­ja, jot­ka vas­taa­vat parhait­en käyt­täjän tekemään haku­un.

Tekoä­ly taas pilkkoo myös yksit­täisen sivun sisältöä pieniksi, itsenäisik­si osioik­si eli sisältölohkoik­si.

Tämän vuok­si jokaisen sisältölohkon (myös yksit­täisen sivun sisäl­lä) tulisi olla:

  • selkeä ja ”yksi­in kan­si­in” pakat­tu aja­tus
  • ymmär­ret­tävis­sä hel­posti sel­l­aise­naan, myös ilman laa­jem­paa kon­tek­s­tia
  • kir­joitet­tu niin, että se toimii vähän kuin “mini-snip­pet­inä”

Tämäkään ei ole ris­tiri­idas­sa SEOn kanssa – päin­vas­toin. Myös kysymys-vas­taus raken­net­ta kan­nat­taa hyö­dyn­tää, kuten SEOssa aiem­minkin.

Hyvin tehty SEO-sisältö on jo valmi­ik­si selkeää ja jäsen­nel­tyä. AI vain nos­taa tämän vaa­timuk­sen vielä uudelle tasolle.

Mihin suuntaan SEO on menossa? Ja miksi tämä on hyvä uutinen yrityksille?

SEO ei ole pirstaloi­tu­mas­sa kym­meni­in uusi­in miniter­mei­hin.
Se ei ole kuol­lut – eikä katoa­mas­sa.
Eikä se ole muut­tumas­sa digiku­plan sisäisek­si teknisek­si kikkailuk­si.

SEO vahvis­tuu entis­es­tään yri­tyk­sen strate­gise­na ydin­tekemisenä.

Se laa­je­nee entis­es­tään, mut­ta ydin ei muu­tu:

Yri­tyk­sen täy­tyy löy­tyä.
Yri­tyk­sen täy­tyy vaku­ut­taa.
Ja yri­tyk­sen täy­tyy tul­la val­i­tuk­si – kanavas­ta riip­pumat­ta.

Hyvä ja kokon­ais­val­tainen SEO rak­en­taa tämän kaiken.

AIO ei muuttanut sitä, mikä on tärkeää – se teki kokonaisvaltaisesta SEOsta entistä tärkeämpää

On aina helpom­paa väit­tää, että “SEO ei enää toi­mi”, kuin myön­tää, että peli on muut­tunut: kil­pailu on kovem­paa, vaa­di­taan enem­män osaamista, tekem­i­nen vaatii syvem­pää ymmär­rystä käyt­täjistä ja datas­ta, teknisen tason on olta­va kun­nos­sa ja sisäl­lön oikeasti laadukas­ta.

SEO toimii eri­no­mais­es­ti, mut­ta vain sil­loin, kun se tehdään kun­nol­la ja kokon­ais­val­tais­es­ti – ei oikoteil­lä tai purkkaratkaisuil­la.

Yri­tyk­set, joil­la on:

  • toimi­va verkko­sivus­to
  • vah­va orgaa­ni­nen näkyvyys
  • hyvin raken­net­tu sisältös­trate­gia

…ovat juuri nyt parem­mas­sa ase­mas­sa kuin koskaan.

AI ei syr­jäytä SEOa, se nojaa siihen.
AI ei kor­vaa hakua, se lisää sitä.
AI ei nos­ta esi­in heikoimpia sisältöjä, se nos­taa esi­in parhaat.

Sik­si opti­moin­nin tule­vaisu­us lep­ää edelleen vah­vasti SEOn varas­sa. Se on kil­pailue­tu, joka toimii nyt sekä Goog­lessa että tekoä­lyn tuot­tamis­sa vas­tauk­sis­sa.

SEO ei siis kuole. SEO ei katoa. SEO ei menetä merk­i­tys­tään.
Mut­ta van­hanaikainen SEO on kuol­lut jo kauan sit­ten – hyvis­sä ajoin ennen tekoä­lyä. Ja hyvä niin, kos­ka tilalle on tul­lut tekem­i­nen, joka oikeasti toimii ja palvelee käyt­täjiä parem­min.

Lue lisää SEO-palveluista!


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.