Verkkosivujen hinta on sijoitus
Verkkosivujen hinta on yksi ensimmäisistä kysymyksistä, joka nousee esiin pienyrityksen tai yrittäjän suunnitellessa verkkosivuston hankintaa tai olemassa olevan sivuston uudistusta. Suurin osa (yli 98 %) Suomessa toimivista yrityksistä on mikro- ja pienyrityksiä, pienyrityksien perussivuston hinta ammattilaisen toteuttaman on usein noin 500 – 5000 €. Tuntihinnat ovat keskimäärin noin 50–150 euron luokkaa.
Olipa kyseessä pienyrityksen yksinkertainen kotisivu tai laaja verkkokauppa, tämän artikkelin avulla saat kattavan kuvan kotisivujen hinnoittelusta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteeni on auttaa sinua ymmärtämään, mitä voit odottaa eri hintaluokissa ja miten voit saavuttaa parhaan vastineen rahoillesi.
Kotisivujen hinta Meion kanssa?
Meiolta yrityksenne saa laadukkaat kotisivut reilulla hinnoittelulla, ja paketit räätälöidään aina yrityksenne lähtökohdista – tutustu kotisivupalveluihin täällä!
Meion kotisivupaketteihin kuuluu aina perustason SEO eli hakukoneoptimointi.
Budjetistasi ja tavoitteistasi riippuen teemme myös syvällisempää optimointia Googlen kärkipaikkojen saavuttamiseksi. Katso lisää hakukoneoptimoinnin palveluista!
Hyödynnä alta löytyvät vinkit ja varmista, että saat parhaan vastineen rahoillesi!
Mistä kotisivun hinta koostuu?
Kotisivun tehtävä ja tavoite, eli mitä varten verkkosivut rakennetaan, vaikuttavat merkittävästi siihen, kuinka paljon sivustoon kannattaa investoida.
Yleisesti ottaen, mitä enemmän verkkosivuilla on ominaisuuksia ja sisältöä, sitä suurempi on verkkosivujen hinta — ja mitä enemmän aikaa sivustoon käytetään, sitä suurempi on hinta.
Mitä laadukkaammin verkkosivusto on rakennettu ja mitä enemmän aikaa on käytetty sivuston rakenteen sekä sisältöjen suunnitteluun ja optimointiin, sitä suurempi on hinta — mutta mitä paremmin kotisivusi toimii sisällöllisesti ja teknisesti, sitä paremmin se tulevaisuudessa tuottaa. Laadukas ja orgaanisesti hakukoneista hyvin löytyvä verkkosivusto maksaa usein itsensä moninkertaisesti takaisin.
Alla karkea yleiskatsaus siitä, mitkä kaikki seikat vaikuttavat nettisivujen hintaan.
Kotisivujen hinnoittelusta
Mistä nettisivujen hinta muodostuu?
Sivuston laajuus ja toiminnallisuudet
Sivuston laajuus ja sisältöjen määrä vaikuttavat nettisivujen hintaan oleellisesti. Mitä enemmän sivustolla on yksittäisiä sivuja ja sisältöä, sitä enemmän aikaa kuluu sisältöjen asetteluun.
Perussivusto, jossa on vain muutama sivu (kuten esimerkiksi etusivu, palvelut, yhteystiedot), on edullisempi kuin laaja sivusto, jossa on kymmeniä sivuja. Lisätoiminnallisuudet, kuten verkkokauppa, blogi, varaussysteemit, lomakkeet ja interaktiiviset elementit, lisäävät kustannuksia.
Visuaalinen suunnittelu ja brändäys
Onko yritykselläsi valmiiksi graafinen ilme ja ohjeistus luotuna? Yhtenäinen ilme on tärkeää, jotta sivusto näyttää selkeältä ja ammattimaiselta. Tässä vaiheessa on tärkeä määritellä myös väri- ja fonttivalinnat, jos niitä ei ole jo tehty.
Tarvitaanko grafiikkaa tai muita graafisia elementtejä? Jos tarvitaan, kuinka paljon? Sivuston visuaalinen ilme voidaan rakentaa myös pelkästään logon, kuvien ja tekstisisällön sekä brändivärien avulla — kuten esimerkiksi Meion sivusto on tällä hetkellä pitkälti rakennettu.
Suosittelen käyttämään verkkosivuilla vain laadukkaita kuvia ja mahdollisuuksien mukaan hyödyntämään ammattivalokuvaajan palveluita. Tarvittaessa sopivia kuvia voidaan myös etsiä kuvapankista.
Alusta ja tekninen toteutus
Taipuuko valittu alusta helposti kaikkiin tarvittaviin toimintoihin vai tarvitaanko erikseen koodausta? Jos koodaria tarvitaan, vaikuttaa se hintaan. Eri alustoissa voi olla myös erilaisia lisenssimaksuja, myös lisäosista voi tulla kustannuksia.
Meio rakentaa kotisivut WordPressillä, joka on maailman suosituin julkaisujärjestelmä. Se on helppokäyttöinen, joten nettisivun päivittäminen ja hallinta on jatkossa vaivatonta. Laajan lisäosavalikoiman ansiosta WordPress verkkosivustoa voi muokata lähes rajattomasti.
Sisällöntuotanto ja optimointi
Sisällöllä on merkittävä rooli — hyvin kirjoitetut ja houkuttelevat tekstit auttavat vakuuttamaan potentiaaliset asiakkaat valitsemaan juuri sinun yrityksesi. Laadukas sisältö parantaa sivuston löydettävyyttä hakukoneissa, mikä tuo sivustollesi enemmän kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita.
Mitä paremmin sisällöt on hakukoneoptimoitu, kannattaville avainsanoille, sitä paremmin sivusto löytyy Googlen hakutuloksista. Avainsanatutkimuksen toteutus on keskeisessä roolissa, kun halutaan optimoida sisältöjä.
Avainsanatutkimuksen toteutus tuo lisäkuluja — mutta jos asiakkaasi etsivät tarjoamaasi Googlesta, kannattaa avainsanatutkimukseen ehdottomasti (!) investoida.
Käytettävyys ja nopeus vaikuttavat nettisivujen hintaan
Sivuston käytettävyyteen ja nopeuteen kannattaa panostaa — nämä kaksi elementtiä vaikuttavat sisällön ohella suuresti siihen, kuinka hyvin sivustosi tulevaisuudessa tuottaa ja löytyy hakukoneista.
Alle tuhannella eurolla voit löytää tekijän pienelle perusnettisivulle, mutta kuten hinnasta voi päätellä, ei sivuston rakentamiseen käytetä kovin paljoa aikaa. Käytännössä verkkosivuille nopeasti kasataan toimittamasi kuvat ja tekstit, sen enempää kokonaisuutta, ostopolkuja, toimivuutta, hakukoneoptimointia tai käyttäjäystävällisyyttä miettimättä.
Kun sivuston rakentamiseen käytetään hieman enemmän aikaa ja resursseja, panostetaan käytettävyyteen ja nopeuteen, maksaa se alkuun hieman enemmän, mutta pitkällä tähtäimellä se on erittäin viisas investointi.
Valitse sinun yrityksellesi täydellinen kotisivujen tekijä
Kun etsit verkkosivuston toteuttajaa, on tärkeää vertailla eri vaihtoehtoja ja pyytää useita tarjouksia. Tarkasta huolellisesti, mitä palveluja tarjoukseen sisältyy ja mitä ei.
Pienempi digitoimisto tai freelancer pystyy usein tarjoamaan verkkosivut kustannustehokkaampaan hintaan, koska muun muassa kulurakenne on kevyempi isoihin mainostoimistoihin verrattuna.
Suuremmat projektit, jotka vaativat esimerkiksi paljon erilaisia räätälöityjä ominaisuuksia, hyötyvät varmasti isomman toimiston resursseista.
Kotisivujen tekijä kannattaa valita oman yrityksesi tarpeiden mukaan.
Kotisivut hinta — mitä milläkin budjetilla sitten yleensä saa?
Tässä alla karkea yleiskatsaus kotisivujen hinnoista ja siitä, mitä voit yleensä odottaa saavasi eri hintaluokissa.
Tässä hintaluokassa saatat löytää yksinkertaisia kotisivupalveluita, jotka tarjoavat valmiita pohjia ja malleja, joita voit osittain muokata omien tarpeidesi mukaan (räätälöintimahdollisuudet ovat yleensä rajallisia).
Kun kotisivut rakennetaan mahdollisimman edullisesti, on prosessi odotetusti mahdollisimman tehokas. Sivuston rakentamiseen ei käytetä kovin paljoa aikaa.
Edullisimmissa vaihtoehdoissa verkkosivuille kasataan tehokkaasti ne materiaalit, jotka olet toimittanut, esimerkiksi kuvat ja tekstit, sen enempää kokonaisuutta, ostopolkuja, toimivuutta, hakukoneoptimointia tai käyttäjäystävällisyyttä miettimättä.
Tällainen ratkaisu sopii yleensä yksinkertaisille henkilökohtaisille sivustoille, kun pelkkä käyntikortti ‑sivu verkkoon riittää, eikä tarkoitus ole tavoitella näkyvyyttä hakukoneissa — kun kotisivujen ei ole tarkoitus toimia tärkeimpänä myynti- ja asiakashankinnan kanavana.
Tässä hintaluokassa voit odottaa jo enemmän räätälöintimahdollisuuksia ja laadukkaampaa suunnittelua. Perustoimintoihin panostetaan yleensä enemmän, kuten responsiiviseen suunnitteluun ja selkeään rakenteeseen, jolloin lopputulos on laadukkaampi ja käyttäjäystävällisempi.
Jos kyseessä on melko pieni ja yksinkertainen sivusto, mahtuu budjettiin usein myös kevyt avainsanatutkimus, jolloin tekeminen sekä toteutus on jo huomattavasti ammattimaisempaa ja auttaa suunnittelemaan sisältöjä hakukoneoptimointia silmällä pitäen.
Tämä on hyvä vaihtoehto myös uusille yrityksille, jos budjetti on hyvin tiukka, koska hyvä ja laadukas verkkosivusto kasvaa yrityksesi mukana. Jos tavoitteesi on panostaa yritykseesi pidemmällä tähtäimellä, kannattaa kotisivuun heti alkuun panostaa vähän enemmän. Kun pohja on rakennettu kestävälle pohjalle, sivustoa on helppo kehittää ja kasvattaa ajan kanssa.
Tämä on myös huomattavasti kustannustehokkaampaa, kuin uusia sivut kokonaan esimerkiksi parin kolmen vuoden välein.
Tällä rahalla saat pienemmältä toimijalta jo hyvin ammattimaisen kokonaisuuden, jossa on huomioitu sivujen käyttäjäystävällisyys, myynnillisyys sekä hakukoneoptimointi.
Tässä hintaluokassa voit odottaa enemmän visuaalista suunnittelua, laadukkaampaa suunnittelutyötä tai sisältöjen hakukoneoptimointia. Sivusto voi sisältää myös verkkokaupan toiminnallisuuksia tai olla laajempi sisällöiltään — mikä on esimerkiksi hakukoneoptimoinnin kannalta erittäin tärkeää.
Suunnittelutyö on yleensä enemmän brändiä ja käyttäjäkokemusta painottavaa.
Kun kotisivut ovat tärkein myyntikanavasi, verkkosivuilla on suuri rooli asiakashankinnassa ja haluat kasvattaa orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa, silloin kotisivuun kannattaa panostaa useampi tuhat euroa (kun kyseessä on perussivusto).
Mitä laajempi sivusto on, sitä suuremmaksi hinta kasvaa. Mutta mitä laadukkaammin sivustosi on rakennettu ja sisällöt optimoitu, ja mitä paremmin verkkosivusi toimii sekä sisällöllisesti että teknisesti, sitä enemmän se tuottaa tuloksia.
Laadukkaat sivut parantavat käyttäjäkokemusta, lisäävät näkyvyyttä hakukoneissa ja auttavat saavuttamaan liiketoimintatavoitteesi tehokkaammin.
Suuremmissa mainostoimistoissa pienemmänkin perussivuston hinnat alkavat yleensä 5000–10 000 eurosta.
Jos tarvitset laajaa sivustoa tai erityisiä ja monipuolisia toiminnallisuuksia, kannattaa ehdottomasti hyödyntää ison toimiston resursseja. Laajempien projektien hinta on nopeasti ja helposti viisinumeroinen.
Muista! Kotisivujen hinta on aina investointi
Älä katso pelkkää verkkosivujen hintaa, vaan sitä, mitä sillä hinnalla saat, jotta voit valita juuri sinun tarpeisiisi sopivan ratkaisun. Hyvä verkkosivu tuottaa ja säästää pidemmällä tähtäimellä paljon rahaa. Myös markkinoinnin toteuttaminen laadukkaalle sivustolle on huomattavasti kustannustehokkaampaa.
Kun perustukset on tehty hyvin, on sivustoa helpompi kasvattaa yrityksen mukana ja hakukonesijoituksia on helpompi lähteä parantamaan. Hakukoneoptimoinnin kannalta on tärkeää, että verkkosivu on heti alun alkaen rakennettu mahdollisimman laadukkaasti sivuston käytettävyyttä sekä hakukonenäkyvyyttä silmällä pitäen.
Eli muista, että pelkän kotisivun hinnan sijaan kannattaa keskittyä ensisijaisesti siihen, että millainen sivusto palvelee juuri sinun yrityksesi tilannetta parhaiten, ja mitä tavoitteita verkkosivun suhteen sinulla on jatkossa.
Hyvän kotisivuprojektin ei pitäisi loppua sivujen valmistumiseen
Jatkossa on tärkeää seurata tavoitteiden toteutumista ja miettiä jatkokehitystarpeita — siksi on kullan arvoista löytää pitkäaikainen ja luotettava kumppani projektin toteutukseen, jonka puoleen voit kääntyä jatkossakin.
Me Meiolla pystymme ottamaan haltuun Google-näkyvyyden kehittämisen, eli myös hakukoneoptimoinnin sekä Google-mainonnan — Google-näkyvyyden rakentaminen on Meion ydinosaamista!
Pystymme tarjoamaan saman katon alta kustannustehokkaasti digimarkkinoinnin palveluita, jotta verkkosivustasi saadaan kaikki tehot irti.
Mikä muu maksaa?
Kotisivujen ylläpidon hinta ja muut kulut
Kiinteitä jatkuvia kuluja kotisivuihin tulee yleensä domainista sekä palvelinkuluista. Webhotellejakin on erilaisia ja he tarjoavat erihintaisia vaihtoehtoja. Tässäkin kannattaa selvittää, mikä on toimivin ratkaisu juuri omiin tarpeisiin.
Oikealla valinnalla voit vaikuttaa sivustosi toimivuuteen sekä nopeuteen, mikä on keskeistä hakukonenäkyvyyden kannalta.
Kotisivua on tärkeää huoltaa, jotta se pysyy kunnossa
Esimerkiksi WordPress-pohjaisiin kotisivuihin liittyy usein erilaisia päivityksiä, jotka on tärkeää pitää ajan tasalla.
Näihin päivityksiin kuuluvat WordPressin omat päivitykset, tietoturvapäivitykset, teeman päivitykset sekä lisäosien päivitykset. On tärkeää pitää huolta verkkosivun toiminnasta päivitysten yhteydessä, minkä vuoksi sivustosta tulisi ottaa säännöllisin väliajoin varmuuskopio.
Varmuuskopion avulla, mikäli päivitysten yhteensopivuudessa ilmenee ongelmia, sivusto voidaan palauttaa helposti takaisin edelliseen toimivaan pisteeseen.
Päivitysten tekeminen tasaisin väliajoin on suositeltavaa, jotta yrityksellä on käytössään uusin versio WordPressistä ja samalla tärkeimmät tietoturvapäivitykset on suoritettu. Näin voidaan varmistaa sivuston turvallisuus ja toimivuus pitkällä aikavälillä.
Nettisivua ei haluta menettää hakkerille, eikä ole optimaalista, että sivusto kaatuu juuri silloin, kun tärkeä kampanja on käynnissä.
Kotisivujen ylläpidon voi ostaa myös palveluna
Monet yritykset tarjoavat ylläpitoa myös palveluna, kuten myös Meio.
Tällöin sivuston vuosikustannukset ovat hieman enemmän, mutta silloin huolehdimme puolestasi kaikista tärkeistä päivityksistä sekä siitä, että kotisivusi varmasti toimii kuten pitääkin.
Eli sinun ei tarvitse itse stressata siitä, onko kaikki päivitykset kunnossa tai mitä pitää tehdä, jos jokin lisäosapäivitys rikkoo sivuston. Voit siis olla huolehtimatta ja antaa meidän pitää huolta kotisivustasi!
Kotisivujen hinnasta vielä loppuun
Edullinen tai ilmainen kotisivu voi kuulostaa alkuun hyvältä, mutta se voi tulla pitkässä juoksussa nopeasti (todella paljon) kalliimmaksi, varsinkin jos kotisivu ei tuota mitään.
Jos verkkosivu ei ole kokonaisuudessaan toimiva, valuu myös markkinointiin käytetyt rahat hukkaan, lisäksi mainontaan täytyy käyttää paljon enemmän rahaa, jotta potentiaaliset asiakkaat ylipäätään tavoitetaan.
Eli muista, että pelkän kotisivun hinnan sijaan kannattaa keskittyä ensisijaisesti siihen, että millainen sivusto palvelee juuri sinun yrityksesi tilannetta parhaiten, ja mitä tavoitteita verkkosivun suhteen sinulla on jatkossa.
Jos sinulla itselläsi on aikaa ja osaamista rakentaa sivusto itse, löydät täältä tärkeimmät vinkit ammattimaisen sivuston toteutukseen!