Miksi Google ei löydä sivujani?

Digimarkkinointi
Olet ehkä yrittänyt etsiä Googlesta sivustoasi, hakemalla palveluitasi erilaisilla avainsanoilla, mutta sivustosi ei vain millään tule hakutuloksissa esille. Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, onko Google ylipäätään indeksoinut sivustosi vai onko näkyvyys vain heikkoa.

Kysyn alkuun, onko sivustosi julkaistu äskettäin?

Yksi yleisim­mistä syistä siihen, mik­si Google ei löy­dä sivus­toasi, on se, että sivus­to on vastikään julka­istu, eli kyseessä on ihan uusi sivus­to.

Alku­un kan­nat­taakin selvit­tää, onko hakuko­nenäkyvyys oikeasti täysi nol­la vai onko sivus­tosi näkyvyys vain heikkoa?

Hakukoneet tarvit­se­vat aikaa indek­soidak­seen uudet verkko­sivus­tot. Se ei tapah­du het­kessä, mut­ta voit kuitenkin nopeut­taa tätä pros­es­sia ja lähet­tää sivus­tosi sitemapin ja indek­soin­tipyyn­nön Googlelle. Tämän voit tehdä Google Search Con­sole ‑tilin kaut­ta.

Muista kuitenkin, että vaik­ka sivus­to on julka­istu, vaatii hakuko­nenäkyvyy­den muo­dos­tu­mi­nen kär­siväl­lisyyt­tä. Voi kestää kuukau­sia, ennen kuin sivus­tosi löytää paikkansa haku­tu­lok­sis­sa.

Miksi verkkosivuni ei löydy Googlesta lainkaan?

Alku­un on tärkeää selvit­tää, että onko näkyvyys oikeasti täysi nol­la (eli sivus­tosi ei ole lainkaan indek­soitunut Googleen) vai onko sivus­ton näkyvyys vain heikkoa.

Tämän voit tark­istaa hel­posti itse Googles­ta site-komen­nol­la.

Eli kir­joi­ta Googlen hakukent­tään ensin komen­to “site” ja kak­soispiste, ja sen perään oma domain­isi. Esimerkik­si näin: site:meio.fi

Jos Google on idek­soin­ut sivus­tosi, lis­tau­tuu haku­tu­lok­si­in näkyvi­in yksit­täisiä sivu­jasi, jot­ka käytän­nössä Googlen haku­tu­lok­sista löy­tyvät.

Sivustoa ei löydy, ei edes site ‑komennolla

Jos huo­maat, että sivus­tosi ei löy­dy (edes site ‑komen­nol­la) hakukoneista, vaik­ka sivus­tosi on ollut jo pidem­pään ole­mas­sa, sil­loin asi­aa kan­nat­taa ehdot­tomasti tutkia enem­män.

Ensim­mäisek­si kan­nat­taa tark­istaa, ettei sivu­jen kood­ista löy­dy noin­dex-tage­ja, jot­ka voivat estää sivu­jen indek­soi­tu­misen. Tämä ongel­ma saat­taa johtua siitä, että sivus­tonke­hit­täjä on lisän­nyt nämä tag­it sivus­ton raken­nus­vai­heessa ja ne ovat uno­htuneet erik­seen pois­taa, vaik­ka sivus­to olisi jo pitkään ollut käytössä. 

Noin­dex-tag­it siis kieltävät Googlea indek­soimas­ta sivu­ja Googlen haku­tu­lok­si­in. 

Joil­lain yksit­täisil­lä sivuil­la tämä voi olla tarpeel­lis­takin, esimerkik­si jokin erilli­nen “kiitos-sivu”, jonne asi­akas ohjataan yhtey­de­no­ton jäl­keen — tämän yksit­täisen sivun ei usein halu­ta lis­tau­tu­van näkyvi­in Googlen haku­tu­lok­si­in.

Lisäk­si, robots.txt ‑tiedos­to voi myös bloka­ta sivu­jasi indek­soi­tu­mas­ta.

Miksi sivusto löytyy Googlesta niin huonosti?

Jos sivus­tosi on indek­soitunut Googleen, mut­ta siltikään sivus­to ei löy­dy, kun etsit eri avain­sanoil­la tar­joa­maasi, on täl­löin kyseessä vain heikko hakuko­nenäkyvyys.

Olet ehkä saat­tanut panos­taa ison sum­man rahaa hakukoneystäväl­lis­ten sivu­jen luomiseen, mut­ta silti huo­maat, että sivus­tosi ei kuitenkaan löy­dy haku­tu­lok­sista mil­lään avain­sanal­la, jot­ka liit­tyvät palvelui­hisi.

Hakuko­nenäkyvyyte­si tun­tuu ole­van suo­ras­taan nol­la — ja tähän voi olla monia eri syitä, kuten esimerkik­si:

Tekniset haasteet

Tekniset ongel­mat voivat olla este sivus­tosi näkyvyy­delle hakukoneis­sa.

Hakukoneet suo­si­vat sivus­to­ja, jot­ka tar­joa­vat parhaan käyt­täjäkoke­muk­sen. Sivus­ton tulee olla nopea, mobi­iliys­tävälli­nen sekä help­pokäyt­töi­nen. Sivus­ton rakenne ja hakukoneystäväl­liset URL-osoit­teet ovat myös tärkeitä tek­i­jöitä.

Tark­ista, että sivus­tosi sisältää asian­mukaiset metaot­sikot ja ‑kuvauk­set, sekä opti­moitu­ja kuvia. Kaik­ki nämä tekniset seikat vaikut­ta­vat hakuko­nenäkyvyy­teen.

Sisältöongelmat voivat olla esteenä

Toinen yleinen syy sivus­ton huonoon hakuko­nenäkyvyy­teen voi olla puut­teelli­nen tai huono­laa­tu­inen sisältö.

Hakukoneet pyrkivät tar­joa­maan käyt­täjilleen parhaan mah­dol­lisen vas­tauk­sen kysymyk­si­in­sä, joten sivus­tosi sisäl­lön tulisi olla infor­mati­ivista, uni­ikkia ja arvokas­ta.

Tark­ista, että sivus­tol­lasi on laadukas­ta sisältöä, joka vas­taa kävi­jöidesi tarpeisi­in. Käytä avain­sano­ja strate­gis­es­ti ja pyri tar­joa­maan vas­tauk­sia yleisimpi­in kysymyk­si­in, jot­ka liit­tyvät alaasi tai aiheeseesi.

Eli varmista, että sivus­tol­la on korkealaa­tu­ista sisältöä, joka vas­taa kävi­jöi­den kysymyk­si­in ja tarpeisi­in. Ja varmista myös, että sisältöä on tarpeek­si (jos sivus­tol­lasi on vain vähän sisältöä, on sil­loin todel­la haas­tavaa saavut­taa näkyvyyt­tä hakukoneis­sa).

Hakukoneystävällinen sivusto ei yksin riitä

Nykypäivänä läh­es kaik­ki ammat­ti­mais­es­ti raken­netut sivus­tot toteutetaan jo valmi­ik­si hakukoneystäväl­lisik­si (tai ainakin näin pitäisi ole­tuk­se­na olla).

Eli vaik­ka sivus­tosi olisi alun perin raken­net­tu “hakukoneystäväl­lisek­si”, se ei yksinään takaa hyviä sijoituk­sia hakukoneis­sa, etenkään sil­loin, jos kil­pailua on vähänkin enem­män.

Kokon­ais­val­tainen hakuko­neop­ti­moin­ti vaatii enem­män kuin vain perusasioiden hallintaa. Kil­pail­luil­la avain­sanoil­la rankkaami­nen vaatii kat­tavam­paa ja vah­vaa strate­giaa, joka sisältää niin teknisen puolen kuin sisältö­jen hakuko­neop­ti­moin­nin.

Käy kat­so­mas­sa konkreet­ti­nen esimerk­ki — mitä tapah­tui julka­isun jäl­keen, kun kak­si saman alan sivus­toa julka­isti­in samaan aikaan. Toinen sivus­toista oli hakuko­neop­ti­moitu ja toinen vain hakukoneystävälli­nen.

Tarvitsetko apua Google-näkyvyyden parantamiseen?

SEO ei ole pikavoit­to, vaan pitkäjän­teinen strate­gia, mut­ta hyvin hakuko­neop­ti­moidut koti­sivut tuo­vat asi­akkaat suo­raan sin­un luok­sesi, kuukaud­es­ta ja jopa vuodes­ta toiseen.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.