Ennen verkkokaupan markkinoinnin aloittamista on olennaista ymmärtää, että kaikki myynti ja markkinointi lähtee verkkokaupasta itsestään. Verkkokaupan ensisijainen tavoite on konversioiden, kuten ostosten aikaansaaminen.

Verkkokaupan markkinointi — mistä lähteä liikkeelle?

Verk­ko­kau­pan mark­ki­noin­ti kan­nat­taa aloit­taa sys­te­maat­ti­ses­ti raken­ta­mal­la näky­vyyt­tä, hou­kut­te­le­vuut­ta ja sitout­ta­mis­ta sekä kes­kit­ty­mäl­lä oikei­siin koh­de­ryh­miin.

Ulko­puo­li­set kana­vat, kuten sosi­aa­li­nen media ja Google, voi­vat lisä­tä näky­vyyt­tä ja ohja­ta lii­ken­net­tä verk­ko­kaup­paa­si, mut­ta itse myyn­ti tapah­tuu verk­ko­kau­pas­sa­si. Sik­si on tär­ke­ää var­mis­taa, että verk­ko­kau­pas­sa­si on perus­asiat kun­nos­sa ja verk­ko­kaup­paa­si on opti­moi­tu kon­ver­sioi­den saa­vut­ta­mi­sek­si, ennen mark­ki­noin­ti­toi­mien aloit­ta­mis­ta.

Tämä tar­koit­taa muun muas­sa käyt­tä­jäys­tä­väl­lis­tä raken­net­ta, sel­ke­ää navi­gaa­tio­ta ja hou­kut­te­le­vaa sisäl­töä, jot­ka kaik­ki yhdes­sä muut­ta­vat kävi­jät mak­sa­vik­si asiak­kaik­si.

Verkkokaupan digimarkkinoinnin päätavoitteena on..

..lisä­tä verk­ko­kau­pan näky­vyyt­tä ja hou­ku­tel­la lisää osta­via asiak­kai­ta. 

Kun verk­ko­kaup­pa on tek­ni­ses­ti toi­mi­va ja sisäl­löl­tään hou­kut­te­le­va, mark­ki­noin­ti­toi­men­pi­teet tuot­ta­vat parem­pia tulok­sia. Lii­ken­ne kon­ver­toi­tuu tehok­kaam­min kävi­jöis­tä asiak­kaik­si, ja lisäk­si mak­se­tun mai­non­nan ohjaa­mi­nen laa­duk­kaa­seen verk­ko­kaup­paan on kus­tan­nus­te­hok­kaam­paa.

Laa­du­kas verk­ko­kaup­pa­si­vus­to paran­taa kon­ver­sio­pro­sent­tia, mikä tar­koit­taa enem­män myyn­tiä ja parem­paa tuot­toa mark­ki­noin­tiin käy­te­tyil­le euroil­le.

Jos verk­ko­kaup­pa ei toi­mi kun­nol­la tai se ei vakuu­ta asia­kas­ta, ei myyn­tiä syn­ny. Täs­tä syys­tä on kriit­ti­sen tär­ke­ää var­mis­taa, että verk­ko­kau­pan perus­asiat ovat kun­nos­sa ennen mark­ki­noin­ti­toi­men­pi­tei­den aloit­ta­mis­ta, jot­ta mark­ki­noin­tiin sijoi­te­tut eurot tuot­ta­vat par­haan mah­dol­li­sen tulok­sen. 

Tarkista verkkokaupassasi ainakin nämä perusasiat

Hyvin toteu­tet­tu kam­pan­ja on erit­täin teho­kas, kos­ka:

  1. Käyt­tä­jäys­tä­väl­li­nen sivus­to: Verk­ko­kau­pan tulee olla help­po­käyt­töi­nen ja intui­tii­vi­nen, jot­ta asiak­kaat voi­vat navi­goi­da sivus­tol­la vai­vat­to­mas­ti. Tämä sisäl­tää sel­keän raken­teen, hel­pon tuot­teen löy­det­tä­vyy­den ja yksin­ker­tai­sen osto­pro­ses­sin.
  2. Nopea latausai­ka: Sivus­ton lataus­no­peus on rat­kai­se­van tär­ke­ää. Hitaas­ti latau­tu­vat sivut voi­vat kar­kot­taa poten­ti­aa­li­set asiak­kaat ja hei­ken­tää sijoi­tuk­sia haku­ko­neis­sa. Var­mis­ta, että verk­ko­kaup­pa­si latau­tuu nopeas­ti niin mobii­li­lait­teil­la kuin pöy­tä­ko­neil­la­kin.
  3. Res­pon­sii­vi­nen design: Yhä useam­mat asiak­kaat teke­vät ostok­sia mobii­li­lait­teil­la. Verk­ko­kau­pan tulee toi­mia moit­teet­to­mas­ti kai­kil­la lait­teil­la, mikä tar­koit­taa res­pon­sii­vis­ta suun­nit­te­lua, joka mukau­tuu eri näyt­tö­ko­koi­hin.
  4. Tur­val­li­suus ja luo­tet­ta­vuus: Asiak­kai­den tulee tun­tea olon­sa tur­val­li­sek­si teh­des­sään ostok­sia verk­ko­kau­pas­sa­si. Tämä tar­koit­taa tur­val­li­sia mak­su­ta­po­ja, SSL-ser­ti­fi­kaat­tia ja sel­kei­tä tie­to­suo­ja­käy­tän­tö­jä.
  5. Laa­du­kas ja rele­vant­ti sisäl­tö: Var­mis­ta, että verk­ko­kau­pas­sa­si on laa­du­kas­ta ja rele­vant­tia sisäl­töä, joka vas­taa asiak­kai­den kysy­myk­siin ja tar­pei­siin. Tämä sisäl­tää tar­kat ja mah­dol­li­sim­man kuvaa­vat tuo­te­tie­dot, laa­duk­kaat kuvat ja hyö­dyl­li­set blo­gi­kir­joi­tuk­set ja/tai oppaat.

Tärkeimmät verkkokaupan digimarkkinointikanavat

Verk­ko­kaup­pi­aa­na haluai­sit var­mas­ti näkyä hei kai­kis­sa mah­dol­li­sis­sa pai­kois­sa ja kana­vis­sa, jois­sa poten­ti­aa­li­set asiak­kaa­si saat­ta­vat olla. Usein kui­ten­kin, eri­tyi­ses­ti pie­nem­mil­lä yri­tyk­sil­lä, resurs­sit ja bud­jet­ti ovat rajal­li­set.

Valit­se­mal­la kes­kei­sim­mät kana­vat ja kes­kit­ty­mäl­lä nii­hin täy­sil­lä voit mak­si­moi­da mark­ki­noin­ti­toi­men­pi­tei­de­si tehok­kuu­den ja saa­da parem­pia tulok­sia raja­tuil­la resurs­seil­la.

Alla käym­me läpi verk­ko­kaup­piail­le tär­keim­piä kana­via.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi (SEO)

Verk­ko­kau­pan haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) on yksi kaik­kein tär­keim­mis­tä teki­jöis­tä verk­ko­kau­pan menes­tyk­sen kan­nal­ta. Hyvin toteu­tet­tu SEO aut­taa nos­ta­maan verk­ko­kaup­pa­si haku­tu­los­ten kär­keen, lisää­mään lii­ken­net­tä sivus­tol­le­si ja lopul­ta kas­vat­ta­maan myyn­tiä.

Nyky­päi­vä­nä suu­rin osa osto­po­luis­ta alkaa nime­no­maan Googles­ta. Kas­va­van näky­vyy­den lisäk­si SEO-toi­men­pi­teet vai­kut­ta­vat aina samaan aikaan myös verk­ko­kau­pan laa­tuun sekä käyt­tä­jä­ko­ke­muk­seen. Paras­ta on se, että SEO:lla saa­vu­te­taan pit­kä­jän­teis­tä näky­vyyt­tä verk­ko­kau­pal­len­ne.

Kai­ken kaik­ki­aan haku­ko­neop­ti­moin­ti toi­mii syner­gi­ses­ti mui­den mark­ki­noin­nin toi­men­pi­tei­den kans­sa, paran­taen näky­vyyt­tä, kon­ver­sio­pro­sent­tia, käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta ja brän­din mai­net­ta. SEOn avul­la voit raken­taa brän­di­si uskot­ta­vuut­ta ja luot­ta­mus­ta.

Jat­ku­vuu­den sekä myyn­nin ja mark­ki­noin­nin ennus­tet­ta­vuu­den vuok­si oli­si kriit­ti­sen tär­ke­ää, että vähin­tään­kin puo­let sivus­tol­le saa­pu­vas­ta lii­ken­tees­tä oli­si orgaa­nis­ta lii­ken­net­tä. Tämä var­mis­taa, että verk­ko­kaup­pa hou­kut­te­lee jat­ku­vas­ti ja enna­koi­ta­vas­ti kiin­nos­tu­nei­ta kävi­jöi­tä, myös ilman jat­ku­vaa mai­nos­pa­nos­tus­ta.

Hyvä orgaa­ni­nen eli luon­nol­li­nen näky­vyys haku­ko­neis­sa voi tuo­da kaup­paa kuu­kau­des­ta ja vuo­des­ta toi­seen – ilman jat­ku­via mai­nos­ku­lu­ja. 

Verk­ko­kau­pan SEOon kan­nat­taa siis ehdot­to­mas­ti panos­taa! Digi­mark­ki­noin­nis­sa SEO vai­kut­taa kaik­keen.

Google-mainonta

Google-mai­non­nan ehdot­to­mia etu­ja ovat sen kus­tan­nus­te­hok­kuus ja mai­nos­ten hyvät koh­den­ta­mis­mah­dol­li­suu­det. Google-mai­non­ta tuot­taa nopeas­ti näky­vyyt­tä ja tulok­sia.

Kun kam­pan­ja on hyvin raken­net­tu, mai­nok­se­si ovat laa­duk­kai­ta ja hyvin koh­den­net­tu, voit saa­vut­taa poten­ti­aa­li­set asiak­kaat hyvin­kin nopeas­ti. Lisäk­si, mitä parem­min verk­ko­kaup­pa on haku­ko­neop­ti­moi­tu, sitä tehok­kaam­min myös Google-mai­non­ta toi­mii. 

Oikean stra­te­gian avul­la saat par­haan hyö­dyn molem­mis­ta: SEO tar­jo­aa kes­tä­vää orgaa­nis­ta kas­vua, kun taas SEA tuo nopei­ta tulok­sia ja tar­kas­ti koh­den­net­tua lii­ken­net­tä. Näin voit raken­taa vah­van, kat­ta­van mark­ki­noin­ti­stra­te­gian Googlen puo­lel­le.

Googles­sa voi mai­nos­taa muil­la­kin tavoin, kuin hakusa­na­mai­non­taa teke­mäl­lä. Esi­mer­kik­si Google Display ‑mai­non­ta (ban­ne­ri­mai­non­ta) on erit­täin teho­kas­ta, kun halu­taan tavoit­taa laa­jo­ja ylei­sö­jä ver­kos­sa. Ja uudel­leen­mark­ki­noin­nin avul­la mai­nok­sia voi­daan näyt­tää hen­ki­löil­le, jot­ka ovat jo aiem­min vie­rail­leet sivus­tol­la­si.

Sisältömarkkinointi

Sisäl­tö­mark­ki­noin­nin tavoit­tee­na on luo­da arvo­kas­ta, rele­vant­tia ja hou­kut­te­le­vaa sisäl­töä, joka reso­noi koh­dey­lei­sön kans­sa.

Sisäl­tö­mark­ki­noin­ti ero­aa perin­tei­ses­tä mark­ki­noin­nis­ta sii­nä, että se ei kes­ki­ty suo­raan tuot­tei­den tai pal­ve­lui­den myy­mi­seen, vaan pikem­min­kin arvon tar­joa­mi­seen ja luot­ta­muk­sen raken­ta­mi­seen asiak­kai­den kans­sa.

Sisäl­tö­mark­ki­noin­nis­sa luo­daan koh­den­net­tua sisäl­töä, joka puhut­te­lee tiet­tyä ylei­söä tai mark­ki­na­seg­ment­tiä. Tämä voi tar­koit­taa esi­mer­kik­si eri asia­kas­ryh­mil­le rää­tä­löi­ty­jä artik­ke­lei­ta tai oppai­ta, jot­ka käsit­te­le­vät hei­dän eri­tyi­siä haas­tei­taan ja kiin­nos­tuk­sen koh­tei­taan.

Hyvin toteu­tet­tu sisäl­tö­mark­ki­noin­ti tukee myös haku­ko­neop­ti­moin­tia (SEO). Laa­du­kas ja rele­vant­ti sisäl­tö, joka vas­taa käyt­tä­jien hakui­hin, paran­taa verk­ko­kau­pan sijoi­tus­ta haku­tu­lok­sis­sa, lisä­ten orgaa­nis­ta lii­ken­net­tä. Hyvin luo­tu sisäl­tö voi tuo­da lii­ken­net­tä ja asiak­kai­ta verk­ko­si­vus­tol­le kuu­kausien tai jopa vuo­sien ajan sen jul­kai­sun jäl­keen.

Sisäl­tö­mark­ki­noin­ti on siis stra­te­gi­nen lähes­ty­mis­ta­pa, joka kes­kit­tyy pit­kä­jän­tei­seen arvon tar­joa­mi­seen ja asia­kas­suh­tei­den raken­ta­mi­seen, mikä lopul­ta joh­taa vah­vem­paan brän­diin ja kes­tä­väm­pään lii­ke­toi­min­taan.

Sosiaalinen media

Läs­nä­olo sosi­aa­li­ses­sa medias­sa vaa­tii aikaa ja suun­ni­tel­mal­li­suut­ta, jot­ta tulok­set oli­si­vat toi­vo­tun­lai­set. Kaik­kiin mah­dol­li­siin kana­viin ei kan­na­ta suin päin suo­raan hypä­tä, vaan mie­luum­min kan­nat­taa suun­na­ta resurs­sit 1–2 valit­tuun kana­vaan ja panos­taa nii­hin mah­dol­li­sim­man pal­jon. 

Vali­tes­sa sosi­aa­li­sen median kana­via, on tär­ke­ää tun­nis­taa, mis­sä poten­ti­aa­li­set asiak­kaat viet­tä­vät aikaa, mis­sä kana­vas­sa vies­tin­tä tun­tuu luon­te­vim­mal­ta ja mit­kä kana­vat sopi­vat tavoit­tei­sii­si par­hai­ten. 

Sähköpostimarkkinointi

Säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­ti on yksi kus­tan­nus­te­hok­kaim­mis­ta tavois­ta pitää yhteyt­tä asiak­kai­siin ja edis­tää verk­ko­kau­pan myyn­tiä. Oikein toteu­tet­tu­na säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­ti voi kas­vat­taa asia­kas­us­kol­li­suut­ta, lisä­tä myyn­tiä ja paran­taa asia­kas­ko­ke­mus­ta.

Vaik­ka vas­taa­not­ta­ja­lis­tan kerää­mi­nen ja ajan tasal­la pitä­mi­nen voi olla työ­läs­tä, säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­nin per­so­noin­ti­mah­dol­li­suu­det teke­vät sii­tä eri­tyi­sen tehok­kaan. 

Seg­men­toin­ti on pro­ses­si, jos­sa säh­kö­pos­ti­lis­ta jae­taan pie­nem­piin ryh­miin perus­tuen tiet­tyi­hin kri­tee­rei­hin, kuten osto­his­to­ri­aan, käyt­täy­ty­mi­seen verk­ko­si­vus­tol­la tai demo­gra­fi­siin tie­toi­hin. Seg­men­toin­ti mah­dol­lis­taa koh­den­ne­tum­pien ja rele­van­tim­pien vies­tien lähet­tä­mi­sen.

Lisäk­si säh­kö­pos­ti­au­to­maa­tio mah­dol­lis­taa per­so­noi­tu­jen vies­tien lähet­tä­mi­sen oike­aan aikaan ilman manu­aa­lis­ta työ­tä. Auto­maa­tio­työ­ka­lu­jen avul­la voit luo­da auto­ma­ti­soi­tu­ja säh­kö­pos­ti­sar­jo­ja, kuten ter­ve­tu­lo­vies­te­jä uusil­le tilaa­jil­le.

Lue lisää digi­mark­ki­noin­nis­ta tääl­tä!

Analytiikka ja seuranta ovat keskeisiä elementtejä verkkokaupan digimarkkinoinnissa

Ne tar­joa­vat arvo­kas­ta tie­toa asiak­kai­den käyt­täy­ty­mi­ses­tä, mark­ki­noin­ti­toi­men­pi­tei­den tehok­kuu­des­ta ja verk­ko­kau­pan suo­ri­tus­ky­vys­tä. Tämä tie­to mah­dol­lis­taa mark­ki­noin­nin opti­moin­nin ja parem­pien pää­tös­ten teke­mi­sen.

Google Ana­ly­tics on teho­kas työ­ka­lu, joka tar­jo­aa kat­ta­van näky­män verk­ko­kau­pan suo­ri­tus­ky­kyyn.

Tär­kei­tä mit­ta­rei­ta ovat esi­mer­kik­si:

  • Kävi­jä­mää­rät: Kuin­ka pal­jon lii­ken­net­tä verk­ko­kau­pas­sa­si on.
  • Kävi­jä­läh­teet: Mis­tä kana­vis­ta kävi­jät tule­vat (esim. orgaa­ni­nen haku, sosi­aa­li­nen media, suo­rat vie­rai­lut).
  • Sivus­ton käyt­täy­ty­mi­nen: Mit­kä sivut ovat suo­si­tuim­pia, kuin­ka kau­an kävi­jät viet­tä­vät aikaa sivus­tol­la ja mit­kä ovat pois­tu­mis­pro­sen­tit.
  • Kon­ver­siot: Kuin­ka mon­ta kävi­jää suo­rit­taa halu­tun toi­men­pi­teen, kuten ostok­sen teke­mi­sen.

Google Search Con­so­len avul­la voit seu­ra­ta haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä­si Googles­sa ja tar­kas­tel­la kehi­tys­tä. Search Con­so­lel­la voit hel­pos­ti sel­vit­tää, miten Google näkee yri­tyk­se­si verk­ko­si­vun, se ilmoit­taa myös mah­dol­li­sis­ta ongel­mis­ta Googlen haku­ko­ne­nä­ky­vyy­teen liit­tyen.

Google Search Con­so­le tar­jo­aa usei­ta tär­kei­tä mit­ta­rei­ta, jot­ka aut­ta­vat sinua ymmär­tä­mään, miten sivusi menes­ty­vät Googlen haku­tu­lok­sis­sa ja miten käyt­tä­jät löy­tä­vät tien­sä verk­ko­si­vus­tol­le­si.

Yksi Search Con­so­le ‑tar­joa­mis­ta tie­dois­ta on haku­ter­mit eli kyse­lyt, joil­la sivusi näky­vät Googlen luon­nol­li­sis­sa haku­tu­lok­sis­sa. Tämä aut­taa esi­mer­kik­si ymmär­tä­mään, mit­kä avain­sa­nat ja haku­lausek­keet hou­kut­te­le­vat eni­ten kävi­jöi­tä sivus­tol­le­si.

Lisäk­si voit käyt­tää tätä tie­toa sisäl­tö­stra­te­gia­si paran­ta­mi­seen ja kes­kit­tyä enem­män nii­hin avain­sa­noi­hin, jot­ka tuo­vat sinul­le eni­ten lii­ken­net­tä ja asiak­kai­ta.

Miksi verkkokaupan digimarkkinointi on tärkeää?

Laajempi näkyvyys ja tavoitettavuus

Digi­mark­ki­noin­ti mah­dol­lis­taa verk­ko­kau­pan näky­vyy­den ja tavoit­ta­vuu­den kas­vat­ta­mi­sen. Oikein toteu­te­tut SEO- ja SEA-stra­te­giat var­mis­ta­vat, että poten­ti­aa­li­set asiak­kaat löy­tä­vät verk­ko­kaup­pa­si haku­ko­nei­den kaut­ta.

Kohdennettu markkinointi

Digi­mark­ki­noin­ti tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den koh­den­taa mai­nok­set tar­kas­ti halu­tuil­le asia­kas­ryh­mil­le. Esi­mer­kik­si sosi­aa­li­sen median mai­nok­set ja Google Ads ‑kam­pan­jat voi­daan suun­na­ta tie­tyil­le demo­gra­fi­sil­le ryh­mil­le, käyt­täy­ty­mis­mal­leil­le ja kiin­nos­tuk­sen koh­teil­le.

Mitattavat tulokset ja analytiikka

Digi­mark­ki­noin­nin avul­la voit mita­ta mark­ki­noin­ti­toi­men­pi­tei­de­si tehok­kuut­ta tar­kas­ti. Työ­ka­lut kuten Google Ana­ly­tics tar­joa­vat yksi­tyis­koh­tais­ta tie­toa sivus­ton lii­ken­tees­tä, kon­ver­siois­ta ja asia­kas­käyt­täy­ty­mi­ses­tä, mikä aut­taa opti­moi­maan mark­ki­noin­ti­stra­te­gioi­ta jat­ku­vas­ti.

Kustannustehokkuus

Verk­ko­kau­pan digi­mark­ki­noin­ti voi olla erit­täin kus­tan­nus­te­ho­kas­ta ver­rat­tu­na perin­tei­seen mark­ki­noin­tiin. Pie­nil­lä­kin bud­je­teil­la voi saa­vut­taa mer­kit­tä­viä tulok­sia, eri­tyi­ses­ti jos käy­te­tään mak­set­tua mai­non­taa stra­te­gi­ses­ti ja hyö­dyn­ne­tään orgaa­nis­ta näky­vyyt­tä.

Parantunut asiakassitoutuminen ja brändiuskollisuus

Digi­mark­ki­noin­ti mah­dol­lis­taa suo­ran ja jat­ku­van vuo­ro­vai­ku­tuk­sen asiak­kai­den kans­sa sosi­aa­li­sen median, säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­nin ja muun sisäl­tö­mark­ki­noin­nin kaut­ta. Tämä vuo­ro­vai­ku­tus paran­taa asia­kas­ko­ke­mus­ta, lisää sitou­tu­mis­ta ja raken­taa pit­kä­ai­kais­ta brän­dius­kol­li­suut­ta.

Digimarkkinoinnin perusteet ovat välttämättömiä verkkokaupan menestykselle

Verk­ko­kau­pan digi­mark­ki­noin­ti on koko­nais­val­tai­nen, hie­man haas­ta­va, mut­ta erit­täin pal­kit­se­va pro­ses­si, joka vaa­tii stra­te­gis­ta ajat­te­lua ja tark­kaa toteu­tus­ta. Oikein toteu­tet­tu­na digi­mark­ki­noin­ti voi mer­kit­tä­väs­ti lisä­tä verk­ko­kau­pan näky­vyyt­tä, hou­ku­tel­la uusia asiak­kai­ta ja kas­vat­taa myyn­tiä.

Menes­ty­vä digi­mark­ki­noin­ti edel­lyt­tää jat­ku­vaa oppi­mis­ta ja mukau­tu­mis­ta muut­tu­viin mark­ki­nao­lo­suh­tei­siin ja tek­no­lo­gioi­hin. Hyö­dyn­tä­mäl­lä näi­tä perus­pe­ri­aat­tei­ta ja työ­ka­lu­ja voit kehit­tää verk­ko­kaup­pa­si digi­mark­ki­noin­tia ja saa­vut­taa kes­tä­viä tulok­sia.

Pidä aina mie­les­sä, että verk­ko­kaup­pa­si perus­ta on kai­ken mark­ki­noin­nin kes­kiös­sä. Panos­ta sii­hen huo­lel­li­ses­ti — jos haluat mark­ki­noin­ti­ra­hoil­le­si vas­ti­net­ta kus­tan­nus­te­hok­kaas­ti!