Laadukkaat kotisivut
Meion blogi

Nollanäkyvyydestä Googlen kärkeen – tehty SEO-työ säästää Meiolle yli 3000 euroa kuukaudessa

|
Investoisitko itse mieluummin 1000 euroa kuukaudessa Google-mainontaan vai hakukoneoptimointiin? Tässä artikkelissa kerron, minkä valinnan itse tein reilu vuosi sitten – ja mikä oli lopputulos.

Google-mainonta vs. hakukoneoptimointi eli SEO

Google-näkyvyyt­tä voidaan saavut­taa kahdel­la taval­la:

  • Mak­se­tut main­ok­set: tulok­sia nopeasti, mut­ta näkyvyys lop­puu, kun bud­jet­ti lop­puu.
  • Orgaa­ni­nen (mak­su­ton) näkyvyys: tulok­set rak­en­tu­vat hakuko­neop­ti­moin­nin (SEOn) avul­la, kas­va­vat ajan kanssa ja jäävät elämään, vaik­ka et joka päivä syötä rahaa koneeseen.

Main­on­ta on kuin vuokra-asun­to – mak­sat joka kuukausi saadak­sesi näkyvyyt­tä.
SEO on kuin oman kodin rak­en­t­a­mi­nen – työ on aluk­si raskaampi, mut­ta sen arvo ker­tyy ja säi­lyy.

Mon­et yri­tyk­set panos­ta­vat Google-main­on­taan, mut­ta samal­la suuri osa yri­tyk­sistä jät­tää hyö­dyn­tämät­tä orgaanisen näkyvyy­den tar­joa­mat mah­dol­lisu­udet kokon­aan. Tämä johtuu usein siitä, että main­on­ta tar­joaa nopei­ta tulok­sia, kun taas hakuko­neop­ti­moin­nin hyödyt ovat pitkäjän­teisiä ja vaa­ti­vat enem­män aikaa näkyäk­seen.

Kuvitel­laan, että sin­ul­la olisi mah­dol­lisu­us sijoit­taa vuo­den ajan 1000 euroa kuukaudessa Google-main­on­taan, joka toisi yri­tyk­selle­si välit­tömiä tulok­sia ja lisää asi­akkai­ta. Vuo­den päät­teek­si kuitenkin kaik­ki näkyvyyte­si katoaisi, ja olisit takaisin lähtöru­udus­sa ilman pysyviä tulok­sia.

Toinen vai­h­toe­hto olisi investoi­da sama sum­ma hakuko­neop­ti­moin­ti­in, jon­ka vaiku­tuk­set eivät näky­isi heti, mut­ta ajan myötä yri­tyk­sesi verkko­sivus­to alka­isi houkutel­la laadukas­ta ja jatku­vaa liiken­net­tä – täysin ilmaisek­si Googlen kaut­ta. SEO-työn päät­tyessä vuo­den lopus­sa, saavutet­tu orgaa­ni­nen näkyvyys ei myöskään katoaisi, vaan se olisi hyvinkin pysyvää (hyvin ja eet­tis­es­ti raken­net­tu SEO voi tuot­taa sin­ulle jopa vuosia).

Kysymys kuu­luukin: mak­saisitko mielu­um­min nopeista, mut­ta katoav­ista tulok­sista vai pitkäkestois­es­ta, pysyvästä näkyvyy­destä?

Alla ker­ron seu­raavak­si tarkem­min, minkä valin­nan itse tein vuosi sit­ten – ja mikä oli lop­putu­los.

Alkutilanne: Uuden sivuston haasteet

Meion uusi verkko­sivus­to julka­isti­in kevääl­lä 2023.

Sivus­to oli heti alku­un teknis­es­ti kun­nos­sa ja raken­net­tu erit­täin hakukoneystäväl­lisek­si, mut­ta kos­ka alal­lamme on todel­la kova kil­pailu näkyvyy­destä, oli tästä syys­tä pelkästään 100 ensim­mäisen haku­tu­lok­sen joukkoon Goog­lessa haas­ta­va päästä.

Kovan kil­pailun takia, Meion sivus­to löy­tyikin Googlen orgaani­sista, eli mak­sut­tomista haku­tu­lok­sista vain yri­tyk­sen nimel­lä. Ei yhdel­läkään palvelul­la tai muul­la rel­e­van­til­la avain­sanal­la.

Kuka uusi poten­ti­aa­li­nen asi­akas osaisi etsiä esimerkik­si SEO-palvelui­ta tai verkko­sivu­jen tek­i­jää Googles­ta suo­raan avain­sanal­la “Meio Oy”?

Niin­pä.. Ei kukaan..

Tämä on mon­elle yri­tyk­selle tut­tu tilanne, jos­sa kil­pailem­i­nen markki­noil­la tun­tuu läh­es mah­dot­toma­l­ta ilman riit­tävää näkyvyyt­tä.

Apua Google-mainonnasta?

Kevääl­lä, aivan alku­vai­heessa, päätin panos­taa Google-main­on­taan, kos­ka se tar­josi nopean ja tehokkaan tavan saa­da heti näkyvyyt­tä Goog­lessa ja houkutel­la liiken­net­tä uudelle sivus­tolle.

Olin tietoinen siitä, että kova kil­pailu nos­taisi klikki­hin­nat todel­la korkealle, mut­ta ajat­telin, että tässä tilanteessa se olisi silti paras ja nopein keino saa­da heti tulok­sia.

Kuitenkin huo­masin pian, että kil­pailu oli vieläkin ankaram­paa kuin olin odot­tanut – klikki­hin­nat koho­si­vat nopeasti pil­vi­in. Kil­pail­luimpi­en avain­sano­jen kohdal­la hin­nat nousi­vat parhaim­mil­laan jopa 10 euroon per klikkaus.

Mikä tietysti tarkoit­ti sitä, että main­os­bud­jet­ti hupeni hälyt­tävän nopeasti – ja jot­ta pysy­isin jatku­vasti näkyvil­lä Goog­lessa, pitäisi min­un investoi­da main­on­taan jatku­vasti vähin­täänkin tuhat euroa joka kuukausi (tai ainakin tasan niin kauan, kun halusin siel­lä Goog­lessa näkyvil­lä pysyä).

Tämä aset­ti tilanteen uuteen val­oon: kun main­oskam­pan­ja lopetet­taisi­in, näkyvyys katoaisi välit­tömästi, ja olisin jälleen samas­sa lähtöti­lanteessa – ilman minkään­laista orgaanista (mak­su­ton­ta) näkyvyyt­tä sekä liiken­net­tä.

Jatku­va ja täysi riip­pu­vu­us mak­se­tus­ta main­on­nas­ta ei ollut kestävää pitkäl­lä tähtäimel­lä, joten aloin miet­tiä vai­h­toe­htoisia tapo­ja rak­en­taa pysyväm­pää ja kus­tan­nuste­hokkaam­paa näkyvyyt­tä.

Kokonaisvaltainen SEO haltuun

SEOsta eli hakuko­neop­ti­moin­nista oli ker­tynyt itsel­leni paljon tietoa jo use­ampi­en vuosien ajal­ta. Ennen Meion perus­tamista toimin toise­na perus­ta­jaosakkaana toises­sa dig­i­toimis­tossa reilun 8 vuo­den ajan.

Mut­ta kylmä totu­us on, että yksit­täiset SEO-tiedot riit­tävät vain tiet­tyyn pis­teeseen saak­ka. (Ja kun kyseessä on kil­pail­tu ala, ei yksit­täiset tiedot riitä alku­unkaan..)

Kokon­ais­val­tainen hakuko­neop­ti­moin­ti on hyvin laa­ja-alaista tekemistä, kokon­aisu­u­teen vaikut­ta­vat sadat eri yksi­tyisko­h­dat ja kaikil­la yksi­tyisko­hdil­la on vielä oma pain­oar­von­sa – ja kaiken sen lisäk­si, yhtä oikeaa vas­taus­ta ei käytän­nössä ole koskaan, vaan moni asia ”riip­puu tilanteesta”.

Kokon­aisu­us vaikut­taa lop­putu­lok­seen aina enem­män, kuin täy­del­lis­es­ti hio­tut yksit­täiset yksi­tyisko­h­dat. Ja jos halu­aa saa­da oikeasti tulok­sia, vähänkin kil­pail­lum­mil­la avain­sanoil­la, vaati se jo huo­mat­tavasti enem­män työtä sekä osaamista.

Pari kuukaut­ta Meion perus­tamisen jäl­keen, päätin lähteä syven­tämään SEO-osaamis­tani SEO-akatemi­an Growth with SEO ‑koulu­tuk­seen. Inten­si­ivisen, kuukau­sia kestäneen koulu­tuk­sen aikana ymmärsin, mitä kaikkea ja varsinkin miten mon­i­naista SEO oikeasti on – ja mikä on se pros­es­si, joka oikeasti tuo tulok­sia.

Tiesin, että SEO vaatisi kär­siväl­lisyyt­tä ja pitkäjän­teistä sitou­tu­mista, mut­ta se tar­josi ain­ut­laa­tuisen mah­dol­lisu­u­den rak­en­taa kestävää liiken­net­tä ja näkyvyyt­tä tule­vaisu­ut­ta varten.

Toisin kuin mak­set­tu main­on­ta, SEOn avul­la luo­tu näkyvyys ei olisi riip­pu­vainen päivit­täis­es­tä bud­jetista tai main­osku­lu­jen jatku­vas­ta kasvus­ta. Orgaanis­es­ti saavutet­tua näkyvyyt­tä ei myöskään saa ”pois päältä”, näin ollen se on pitkäl­lä tähtäimel­lä huo­mat­tavasti kus­tan­nuste­hokkaampi ratkaisu.

Tässä vai­heessa olin näh­nyt Google-main­on­nan vaiku­tuk­set sekä kulut, ja päätin lähteä panos­ta­maan tavoit­teel­lis­es­ti Meion sivus­ton hakuko­neop­ti­moin­ti­in.

Tavoit­teenani oli rak­en­taa Meiolle kestävää ja orgaanista (mak­su­ton­ta) näkyvyyt­tä Googleen, joka toisi jatkos­sa sivus­tolle kävi­jöitä ilman jatku­vaa riip­pu­vu­ut­ta mak­se­tu­ista main­ok­sista ja suurista main­os­bud­jeteista.

SEO-strategian rakentaminen ja tavoitteet

Tavoit­teenani oli luo­da strate­gia, joka ei pelkästään paran­taisi Meion verkko­sivus­ton löy­det­tävyyt­tä, vaan myös rak­en­taisi kestävää orgaanista liiken­net­tä, joka johtaisi pitkäjän­teis­es­ti myyn­nin kasvu­un.

Ensim­mäi­nen askel oli laa­jan avain­sanatutkimuk­sen toteut­ta­mi­nen. Avain­sanatutkimuk­sen avul­la selvitin tarkasti, mil­laisia hakuter­me­jä poten­ti­aaliset asi­akkaat käyt­tävät hakies­saan palvelui­tani tai etsiessään tietoa niihin liit­tyvistä aiheista.

Halusin varmis­taa, että keski­tyn oikeisi­in hakuter­mei­hin – sel­l­aisi­in, joil­la olisi eniten vaiku­tus­ta ja joiden avul­la olisi kuitenkin nopeasti mah­dol­lista kil­pail­la Googlen 1. sivun näkyvyy­destä.

Näi­den avain­sano­jen ympärille loin sisältös­trate­gian, jos­sa keski­tyin tuot­ta­maan laadukas­ta ja rel­e­vant­tia sisältöä. Tämä sisäl­si sekä blogikir­joituk­sia, oppai­ta että avain­sanoille opti­moitu­ja laskeu­tu­mis­sivu­ja. Tavoit­teena oli tar­jo­ta kävi­jöille aitoa lisäar­voa, samal­la kun paransin sivus­ton näkyvyyt­tä Googlen haku­tu­lok­sis­sa.

Strate­gia oli kak­si­jakoinen: Ensin­näkin halusin nopei­ta voit­to­ja, eli hyviä sijoituk­sia hie­man vähem­män kil­pail­luil­la, mut­ta silti liike­toimin­nalle rel­e­van­teil­la avain­sanoil­la. Tämä antoikin nopeasti ensim­mäiset posi­ti­iviset tulok­set ja vahvisti uskoani SEO-strate­gian toimivu­u­teen. Toisek­si keski­tyin pitkäjän­teis­es­ti kil­pail­lumpi­in ja haetumpi­in avain­sanoi­hin, joiden avul­la voisin kas­vat­taa liiken­net­tä entis­es­tään.

SEO-strate­gian yht­enä keskeisenä tavoit­teena oli luo­da verkko­sivus­tolle vah­va perus­ta, jon­ka päälle voisin rak­en­taa yhä laa­jenevaa näkyvyyt­tä, joka palvelisi Meioa pitkälle tule­vaisu­u­teen.

Nopea näkyvyyden kasvu ja ensimmäiset tulokset

Yksi ensim­mäi­sistä suurista onnis­tu­mi­sista oli usei­den sivu­jen nousu Googlen haku­tu­losten Top10 ‑sijoituk­sille. Tämä oli merkit­tävä saavu­tus, sil­lä sivus­ton näkyvyys oli ollut käytän­nössä täysi nol­la ja kil­pailen näkyvyy­destä erit­täin tiukas­sa markki­nas­sa, jos­sa orgaanis­ten (mak­sut­tomien) haku­tu­losten kärk­isi­joille pääsem­i­nen vaatii vah­vaa SEO-osaamista ja varsinkin pitkäjän­teistä työtä.

Näkyvyy­den kasvu ei jäänyt pelkik­si numeroik­si haku­tu­lok­sis­sa – myös sivus­ton kävi­jämäärät alkoi­vat yhtäkkiä kas­vaa. Eli Meio löy­det­ti­in yhä use­am­min ja use­am­min Googles­ta juuri niil­lä hakuter­meil­lä, joil­la halusinkin tavoit­taa poten­ti­aal­isia asi­akkai­ta.

Tulok­sia alkoi näkyä nopeam­min, kuin osasin edes toivoa, joten jatkoin sys­temaat­tis­es­ti SEO-työtä. Keski­tyin tuot­ta­maan kohden­net­tua sisältöä, joka vas­tasi asi­akkaiden tarpeisi­in ja kysymyk­si­in.

Sivus­to nousi Googlen haku­tu­lok­sis­sa, ja samal­la huo­masin, että kävi­jöi­den käyt­täy­tymi­nen sivus­tol­la alkoi muut­tumaan. Sivus­tol­la vietet­ty aika piteni, ja kon­ver­siot – eli yhtey­de­no­tot ja tar­jous­pyyn­nöt – alkoi­vat lisään­tyä.

SEO-strate­gia ei ain­oas­taan tuonut lisää liiken­net­tä, vaan myös oikean­laista liiken­net­tä, joka oli valmis otta­maan seu­raa­van askeleen kohti asi­akku­ut­ta.

Tässä vai­heessa oli jo selvää, että SEO-työ oli tuot­ta­mas­sa hedelmää. Näkyvyy­den kasvu ja liiken­teen laadun paran­tu­mi­nen loi­vat vah­van perus­tan, jon­ka päälle pysty­isin rak­en­ta­maan jatkos­sa entistä laa­jem­paa orgaanista näkyvyyt­tä.

Tiesin, että kun jatkaisin samal­la lin­jal­la, pysty­isin saavut­ta­maan vieläkin parem­pia tulok­sia tule­vaisu­udessa.

Strategian päivitys: Auktoriteetin kasvattaminen

Kun ensim­mäiset SEO-toimen­piteet alkoi­vat tuot­taa tulosta, päätin viedä strate­giani seu­raavalle tasolle – ja aloitinkin heti sivus­ton auk­tori­teetin määräti­etoisen kas­vat­tamisen.

Sivus­ton auk­tori­teet­tia voidaan mita­ta useil­la eri SEO-työkaluil­la, ja vaik­ka jokainen työkalu arvioi sitä hie­man eri tavoin, tämä luku tar­joaa hyvän käsi­tyk­sen sivus­tosi tilanteesta hakukonei­den silmis­sä. Mitä korkeampi sivus­ton auk­tori­teet­ti on, sitä luotet­tavam­mak­si Google sen arvioi. Ja mitä luotet­tavam­mak­si Google sivus­tosi arvioi, sitä parem­mat mah­dol­lisu­udet sin­ul­la on nous­ta korkeam­malle haku­tu­lok­sis­sa.

Auk­tori­teetin kas­vat­ta­mi­nen alkoi linkkiprofi­ilin vahvis­tamisel­la. Pyrin saa­maan laadukkai­ta ulkoisia linkke­jä, arvoste­tu­il­ta sivus­toil­ta, mikä ei ain­oas­taan paran­tanut sivus­ton uskot­tavu­ut­ta Googlen silmis­sä, vaan toi yllät­täen myös lisää kävi­jöitä.

Laadukkaat ulkoiset linkit ovat Off-page SEOssa yksi tärkeim­mistä tek­i­jöistä, ja niiden avul­la sivus­ton auk­tori­teet­tia (eli luotet­tavu­ut­ta hakukonei­den silmis­sä) voi kas­vat­taa merkit­tävästi.

“Mitä enem­män sin­ul­la on arvostet­tu­ja ja luotet­tavia yhteyk­siä, sitä luotet­tavam­mak­si Google sin­utkin arvioi.”

Lisäk­si, kos­ka Google arvostaa monikanavaisia yri­tyk­siä, aloin vuon­na 2024 panos­ta­maan enem­män myös someen.

Auk­tori­teetin kas­vaes­sa sivus­ton yleinen uskot­tavu­us Googlen silmis­sä kasvoi – ja samoin teki myös kokon­ais­näkyvyys. Tämä johti siihen, että sivus­to alkoi saa­da yhä enem­män ja enem­män liiken­net­tä.

Strate­gian päivit­tämi­nen ja auk­tori­teetin kas­vat­ta­mi­nen mah­dol­listi sen, että pystyin otta­maan hal­tu­un yhä haas­tavampia ja hae­tu­impia hakuter­me­jä. Lisäk­si pystyin todel­la jo kil­paile­maan suurimpi­enkin toim­i­joiden kanssa orgaanises­sa (mak­sut­tomas­sa) haus­sa.

Kestävää kasvua ja samaan aikaan taloudellista säästöä

Kun olin rak­en­tanut vah­van SEO-strate­gian, toteut­tanut sitä johdon­mukaises­ti ja kas­vat­tanut sivus­ton auk­tori­teet­tia, alkoi sen todel­li­nen arvo näkyä liiken­teessä, yhtey­de­no­tois­sa sekä taloudel­li­sis­sa säästöis­sä.

Alku­un Meio oli täysin riip­pu­vainen mak­se­tus­ta main­on­nas­ta saadak­seen kävi­jöitä sivus­tolle, mut­ta nyt tilanne on muut­tunut merkit­tävästi.

Kiitos SEO-työn, Meion sivus­tolle saa­puu täl­lä het­kel­lä tasais­es­ti orgaanista (eli ilmaista) liiken­net­tä rel­e­vant­tien avain­sano­jen ja haku­jen kaut­ta – eli poten­ti­aaliset asi­akkaat löytävät Meion yhä use­am­min Googlen orgaanis­ten eli mak­sut­tomien haku­tu­losten kaut­ta.

Taloudel­lis­es­ti tämä tarkoit­taa merkit­täviä säästöjä.

Kun ver­rataan sivus­tolle täl­lä het­kel­lä saa­pu­van orgaanisen liiken­teen määrän arvoa siihen, mitä olisin mak­sanut samas­ta liiken­nemäärästä Google-main­on­nan kaut­ta – on luku täl­lä het­kel­lä yli 3 000 euroa / kuukausi.

Eli tähän men­nessä tehty SEO-työ säästää Meiolle jo yli 3 000 euroa – joka kuukausi!

Hakukoneoptimoinnista saadut hyödyt eivät rajoitu vain näkyvyyden kasvuun ja kustannussäästöihin

Toteutet­tu SEO-työ on tuonut mukanaan myös monia mui­ta merkit­täviä etu­ja, jot­ka ovat vaikut­ta­neet posi­ti­ivis­es­ti koko verkko­sivus­ton toim­intaan.

Ensin­näkin opti­moin­ti on paran­tanut merkit­tävästi sivus­ton käyt­täjäkoke­mus­ta. Parem­pi käytet­tävyys ja selkeämpi rakenne ovat aut­ta­neet kon­ver­toimaan sivus­tolle saa­pu­van liiken­teen entistä tehokkaam­min, mikä näkyy suo­raan lisään­tyneenä asi­akas­määränä ja paremp­ina tuloksi­na.

Toisek­si hyvin toteutet­tu SEO tukee myös mak­set­tua main­on­taa. Esimerkik­si Google-main­on­nan teho kas­vaa, kun sivus­to on hyvin opti­moitu hakukonei­den ja käyt­täjien tarpeisi­in.

Jos päätän tule­vaisu­udessa hyö­dyn­tää Google-main­on­taa Meion näkyvyy­den vahvis­tamisek­si entis­es­tään, se olisi nyt huo­mat­tavasti kus­tan­nuste­hokkaam­paa kuin ennen SEO-työtä.

Nyt mak­set­tu main­on­ta on muut­tunut valin­naisek­si lisäte­hok­si — ei eline­hdok­si.

SEO on Meion digistrategian kulmakivi

Meion koko digis­trate­gia rak­en­tuu vah­van SEO-poh­jan varaan, mikä on mah­dol­lis­tanut liike­toimin­nan kasvun ilman suuria ja jatku­via main­os­bud­jet­te­ja. Hyvin opti­moitu sivus­to houkut­telee jatku­vasti laadukas­ta liiken­net­tä, joka tukee yri­tyk­sen myyn­tiä ja kasvua pitkäjän­teis­es­ti. Tämä antaa min­ulle vapaut­ta keskit­tyä mui­hin liike­toimin­nan osa-alueisi­in, sil­lä tiedän, että SEO-työ tuo pysyviä tulok­sia.

Kun näkyvyy­den perus­tuk­set on raken­net­tu kun­nol­la, yri­tyk­sen kasvu ei ole enää riip­pu­vainen mak­sulli­sista main­oskam­pan­joista. Sen sijaan voin naut­tia orgaanisen liiken­teen tuo­mas­ta kestävyy­den ja kus­tan­nuste­hokku­u­den yhdis­telmästä, joka kan­taa hedelmää pitkälle tule­vaisu­u­teen.

Google-mainonta vai SEO – kumpaan sijoittaisit 1000 € kuukaudessa?

Kysyin alus­sa, investoisitko itse mielu­um­min 1000 euroa kuukaudessa Google-main­on­taan vai hakuko­neop­ti­moin­ti­in?

Jos olet valmis sijoit­ta­maan yri­tyk­seesi pidem­mäl­lä tähtäimel­lä ja halu­at kas­vat­taa orgaanista näkyvyyt­täsi ja rak­en­taa kestäväm­pää sekä tehokkaam­paa markki­noin­tia, lai­ta mulle viestiä – selvitetään, voisinko olla juuri teille avuk­si!


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.