Investoisitko itse mieluummin 1000 euroa kuukaudessa Google-mainontaan vai hakukoneoptimointiin? Tässä artikkelissa kerron, minkä valinnan itse tein reilu vuosi sitten – ja mikä oli lopputulos.
Google-mainonta vs. hakukoneoptimointi eli SEO
Google-näkyvyyttä voidaan saavuttaa kahdella tavalla:
- Maksetut mainokset: tuloksia nopeasti, mutta näkyvyys loppuu, kun budjetti loppuu.
- Orgaaninen (maksuton) näkyvyys: tulokset rakentuvat hakukoneoptimoinnin (SEOn) avulla, kasvavat ajan kanssa ja jäävät elämään, vaikka et joka päivä syötä rahaa koneeseen.
Mainonta on kuin vuokra-asunto – maksat joka kuukausi saadaksesi näkyvyyttä.
SEO on kuin oman kodin rakentaminen – työ on aluksi raskaampi, mutta sen arvo kertyy ja säilyy.
Monet yritykset panostavat Google-mainontaan, mutta samalla suuri osa yrityksistä jättää hyödyntämättä orgaanisen näkyvyyden tarjoamat mahdollisuudet kokonaan. Tämä johtuu usein siitä, että mainonta tarjoaa nopeita tuloksia, kun taas hakukoneoptimoinnin hyödyt ovat pitkäjänteisiä ja vaativat enemmän aikaa näkyäkseen.
Kuvitellaan, että sinulla olisi mahdollisuus sijoittaa vuoden ajan 1000 euroa kuukaudessa Google-mainontaan, joka toisi yrityksellesi välittömiä tuloksia ja lisää asiakkaita. Vuoden päätteeksi kuitenkin kaikki näkyvyytesi katoaisi, ja olisit takaisin lähtöruudussa ilman pysyviä tuloksia.
Toinen vaihtoehto olisi investoida sama summa hakukoneoptimointiin, jonka vaikutukset eivät näkyisi heti, mutta ajan myötä yrityksesi verkkosivusto alkaisi houkutella laadukasta ja jatkuvaa liikennettä – täysin ilmaiseksi Googlen kautta. SEO-työn päättyessä vuoden lopussa, saavutettu orgaaninen näkyvyys ei myöskään katoaisi, vaan se olisi hyvinkin pysyvää (hyvin ja eettisesti rakennettu SEO voi tuottaa sinulle jopa vuosia).
Kysymys kuuluukin: maksaisitko mieluummin nopeista, mutta katoavista tuloksista vai pitkäkestoisesta, pysyvästä näkyvyydestä?
Alla kerron seuraavaksi tarkemmin, minkä valinnan itse tein vuosi sitten – ja mikä oli lopputulos.
Alkutilanne: Uuden sivuston haasteet
Meion uusi verkkosivusto julkaistiin keväällä 2023.
Sivusto oli heti alkuun teknisesti kunnossa ja rakennettu erittäin hakukoneystävälliseksi, mutta koska alallamme on todella kova kilpailu näkyvyydestä, oli tästä syystä pelkästään 100 ensimmäisen hakutuloksen joukkoon Googlessa haastava päästä.
Kovan kilpailun takia, Meion sivusto löytyikin Googlen orgaanisista, eli maksuttomista hakutuloksista vain yrityksen nimellä. Ei yhdelläkään palvelulla tai muulla relevantilla avainsanalla.
Kuka uusi potentiaalinen asiakas osaisi etsiä esimerkiksi SEO-palveluita tai verkkosivujen tekijää Googlesta suoraan avainsanalla “Meio Oy”?
Niinpä.. Ei kukaan..
Tämä on monelle yritykselle tuttu tilanne, jossa kilpaileminen markkinoilla tuntuu lähes mahdottomalta ilman riittävää näkyvyyttä.
Apua Google-mainonnasta?
Keväällä, aivan alkuvaiheessa, päätin panostaa Google-mainontaan, koska se tarjosi nopean ja tehokkaan tavan saada heti näkyvyyttä Googlessa ja houkutella liikennettä uudelle sivustolle.
Olin tietoinen siitä, että kova kilpailu nostaisi klikkihinnat todella korkealle, mutta ajattelin, että tässä tilanteessa se olisi silti paras ja nopein keino saada heti tuloksia.
Kuitenkin huomasin pian, että kilpailu oli vieläkin ankarampaa kuin olin odottanut – klikkihinnat kohosivat nopeasti pilviin. Kilpailluimpien avainsanojen kohdalla hinnat nousivat parhaimmillaan jopa 10 euroon per klikkaus.
Mikä tietysti tarkoitti sitä, että mainosbudjetti hupeni hälyttävän nopeasti – ja jotta pysyisin jatkuvasti näkyvillä Googlessa, pitäisi minun investoida mainontaan jatkuvasti vähintäänkin tuhat euroa joka kuukausi (tai ainakin tasan niin kauan, kun halusin siellä Googlessa näkyvillä pysyä).
Tämä asetti tilanteen uuteen valoon: kun mainoskampanja lopetettaisiin, näkyvyys katoaisi välittömästi, ja olisin jälleen samassa lähtötilanteessa – ilman minkäänlaista orgaanista (maksutonta) näkyvyyttä sekä liikennettä.
Jatkuva ja täysi riippuvuus maksetusta mainonnasta ei ollut kestävää pitkällä tähtäimellä, joten aloin miettiä vaihtoehtoisia tapoja rakentaa pysyvämpää ja kustannustehokkaampaa näkyvyyttä.
Kokonaisvaltainen SEO haltuun
SEOsta eli hakukoneoptimoinnista oli kertynyt itselleni paljon tietoa jo useampien vuosien ajalta. Ennen Meion perustamista toimin toisena perustajaosakkaana toisessa digitoimistossa reilun 8 vuoden ajan.
Mutta kylmä totuus on, että yksittäiset SEO-tiedot riittävät vain tiettyyn pisteeseen saakka. (Ja kun kyseessä on kilpailtu ala, ei yksittäiset tiedot riitä alkuunkaan..)
Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi on hyvin laaja-alaista tekemistä, kokonaisuuteen vaikuttavat sadat eri yksityiskohdat ja kaikilla yksityiskohdilla on vielä oma painoarvonsa – ja kaiken sen lisäksi, yhtä oikeaa vastausta ei käytännössä ole koskaan, vaan moni asia ”riippuu tilanteesta”.
Kokonaisuus vaikuttaa lopputulokseen aina enemmän, kuin täydellisesti hiotut yksittäiset yksityiskohdat. Ja jos haluaa saada oikeasti tuloksia, vähänkin kilpaillummilla avainsanoilla, vaati se jo huomattavasti enemmän työtä sekä osaamista.
Pari kuukautta Meion perustamisen jälkeen, päätin lähteä syventämään SEO-osaamistani SEO-akatemian Growth with SEO ‑koulutukseen. Intensiivisen, kuukausia kestäneen koulutuksen aikana ymmärsin, mitä kaikkea ja varsinkin miten moninaista SEO oikeasti on – ja mikä on se prosessi, joka oikeasti tuo tuloksia.
Tiesin, että SEO vaatisi kärsivällisyyttä ja pitkäjänteistä sitoutumista, mutta se tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden rakentaa kestävää liikennettä ja näkyvyyttä tulevaisuutta varten.
Toisin kuin maksettu mainonta, SEOn avulla luotu näkyvyys ei olisi riippuvainen päivittäisestä budjetista tai mainoskulujen jatkuvasta kasvusta. Orgaanisesti saavutettua näkyvyyttä ei myöskään saa ”pois päältä”, näin ollen se on pitkällä tähtäimellä huomattavasti kustannustehokkaampi ratkaisu.
Tässä vaiheessa olin nähnyt Google-mainonnan vaikutukset sekä kulut, ja päätin lähteä panostamaan tavoitteellisesti Meion sivuston hakukoneoptimointiin.
Tavoitteenani oli rakentaa Meiolle kestävää ja orgaanista (maksutonta) näkyvyyttä Googleen, joka toisi jatkossa sivustolle kävijöitä ilman jatkuvaa riippuvuutta maksetuista mainoksista ja suurista mainosbudjeteista.
SEO-strategian rakentaminen ja tavoitteet
Tavoitteenani oli luoda strategia, joka ei pelkästään parantaisi Meion verkkosivuston löydettävyyttä, vaan myös rakentaisi kestävää orgaanista liikennettä, joka johtaisi pitkäjänteisesti myynnin kasvuun.
Ensimmäinen askel oli laajan avainsanatutkimuksen toteuttaminen. Avainsanatutkimuksen avulla selvitin tarkasti, millaisia hakutermejä potentiaaliset asiakkaat käyttävät hakiessaan palveluitani tai etsiessään tietoa niihin liittyvistä aiheista.
Halusin varmistaa, että keskityn oikeisiin hakutermeihin – sellaisiin, joilla olisi eniten vaikutusta ja joiden avulla olisi kuitenkin nopeasti mahdollista kilpailla Googlen 1. sivun näkyvyydestä.
Näiden avainsanojen ympärille loin sisältöstrategian, jossa keskityin tuottamaan laadukasta ja relevanttia sisältöä. Tämä sisälsi sekä blogikirjoituksia, oppaita että avainsanoille optimoituja laskeutumissivuja. Tavoitteena oli tarjota kävijöille aitoa lisäarvoa, samalla kun paransin sivuston näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa.
Strategia oli kaksijakoinen: Ensinnäkin halusin nopeita voittoja, eli hyviä sijoituksia hieman vähemmän kilpailluilla, mutta silti liiketoiminnalle relevanteilla avainsanoilla. Tämä antoikin nopeasti ensimmäiset positiiviset tulokset ja vahvisti uskoani SEO-strategian toimivuuteen. Toiseksi keskityin pitkäjänteisesti kilpaillumpiin ja haetumpiin avainsanoihin, joiden avulla voisin kasvattaa liikennettä entisestään.
SEO-strategian yhtenä keskeisenä tavoitteena oli luoda verkkosivustolle vahva perusta, jonka päälle voisin rakentaa yhä laajenevaa näkyvyyttä, joka palvelisi Meioa pitkälle tulevaisuuteen.
Nopea näkyvyyden kasvu ja ensimmäiset tulokset
Yksi ensimmäisistä suurista onnistumisista oli useiden sivujen nousu Googlen hakutulosten Top10 ‑sijoituksille. Tämä oli merkittävä saavutus, sillä sivuston näkyvyys oli ollut käytännössä täysi nolla ja kilpailen näkyvyydestä erittäin tiukassa markkinassa, jossa orgaanisten (maksuttomien) hakutulosten kärkisijoille pääseminen vaatii vahvaa SEO-osaamista ja varsinkin pitkäjänteistä työtä.
Näkyvyyden kasvu ei jäänyt pelkiksi numeroiksi hakutuloksissa – myös sivuston kävijämäärät alkoivat yhtäkkiä kasvaa. Eli Meio löydettiin yhä useammin ja useammin Googlesta juuri niillä hakutermeillä, joilla halusinkin tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.
Tuloksia alkoi näkyä nopeammin, kuin osasin edes toivoa, joten jatkoin systemaattisesti SEO-työtä. Keskityin tuottamaan kohdennettua sisältöä, joka vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kysymyksiin.
Sivusto nousi Googlen hakutuloksissa, ja samalla huomasin, että kävijöiden käyttäytyminen sivustolla alkoi muuttumaan. Sivustolla vietetty aika piteni, ja konversiot – eli yhteydenotot ja tarjouspyynnöt – alkoivat lisääntyä.
SEO-strategia ei ainoastaan tuonut lisää liikennettä, vaan myös oikeanlaista liikennettä, joka oli valmis ottamaan seuraavan askeleen kohti asiakkuutta.
Tässä vaiheessa oli jo selvää, että SEO-työ oli tuottamassa hedelmää. Näkyvyyden kasvu ja liikenteen laadun parantuminen loivat vahvan perustan, jonka päälle pystyisin rakentamaan jatkossa entistä laajempaa orgaanista näkyvyyttä.
Tiesin, että kun jatkaisin samalla linjalla, pystyisin saavuttamaan vieläkin parempia tuloksia tulevaisuudessa.
Strategian päivitys: Auktoriteetin kasvattaminen
Kun ensimmäiset SEO-toimenpiteet alkoivat tuottaa tulosta, päätin viedä strategiani seuraavalle tasolle – ja aloitinkin heti sivuston auktoriteetin määrätietoisen kasvattamisen.
Sivuston auktoriteettia voidaan mitata useilla eri SEO-työkaluilla, ja vaikka jokainen työkalu arvioi sitä hieman eri tavoin, tämä luku tarjoaa hyvän käsityksen sivustosi tilanteesta hakukoneiden silmissä. Mitä korkeampi sivuston auktoriteetti on, sitä luotettavammaksi Google sen arvioi. Ja mitä luotettavammaksi Google sivustosi arvioi, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on nousta korkeammalle hakutuloksissa.
Auktoriteetin kasvattaminen alkoi linkkiprofiilin vahvistamisella. Pyrin saamaan laadukkaita ulkoisia linkkejä, arvostetuilta sivustoilta, mikä ei ainoastaan parantanut sivuston uskottavuutta Googlen silmissä, vaan toi yllättäen myös lisää kävijöitä.
Laadukkaat ulkoiset linkit ovat Off-page SEOssa yksi tärkeimmistä tekijöistä, ja niiden avulla sivuston auktoriteettia (eli luotettavuutta hakukoneiden silmissä) voi kasvattaa merkittävästi.
“Mitä enemmän sinulla on arvostettuja ja luotettavia yhteyksiä, sitä luotettavammaksi Google sinutkin arvioi.”
Lisäksi, koska Google arvostaa monikanavaisia yrityksiä, aloin vuonna 2024 panostamaan enemmän myös someen.
Auktoriteetin kasvaessa sivuston yleinen uskottavuus Googlen silmissä kasvoi – ja samoin teki myös kokonaisnäkyvyys. Tämä johti siihen, että sivusto alkoi saada yhä enemmän ja enemmän liikennettä.
Strategian päivittäminen ja auktoriteetin kasvattaminen mahdollisti sen, että pystyin ottamaan haltuun yhä haastavampia ja haetuimpia hakutermejä. Lisäksi pystyin todella jo kilpailemaan suurimpienkin toimijoiden kanssa orgaanisessa (maksuttomassa) haussa.
Kestävää kasvua ja samaan aikaan taloudellista säästöä
Kun olin rakentanut vahvan SEO-strategian, toteuttanut sitä johdonmukaisesti ja kasvattanut sivuston auktoriteettia, alkoi sen todellinen arvo näkyä liikenteessä, yhteydenotoissa sekä taloudellisissa säästöissä.
Alkuun Meio oli täysin riippuvainen maksetusta mainonnasta saadakseen kävijöitä sivustolle, mutta nyt tilanne on muuttunut merkittävästi.
Kiitos SEO-työn, Meion sivustolle saapuu tällä hetkellä tasaisesti orgaanista (eli ilmaista) liikennettä relevanttien avainsanojen ja hakujen kautta – eli potentiaaliset asiakkaat löytävät Meion yhä useammin Googlen orgaanisten eli maksuttomien hakutulosten kautta.
Taloudellisesti tämä tarkoittaa merkittäviä säästöjä.
Kun verrataan sivustolle tällä hetkellä saapuvan orgaanisen liikenteen määrän arvoa siihen, mitä olisin maksanut samasta liikennemäärästä Google-mainonnan kautta – on luku tällä hetkellä yli 3 000 euroa / kuukausi.
Eli tähän mennessä tehty SEO-työ säästää Meiolle jo yli 3 000 euroa – joka kuukausi!
Hakukoneoptimoinnista saadut hyödyt eivät rajoitu vain näkyvyyden kasvuun ja kustannussäästöihin
Toteutettu SEO-työ on tuonut mukanaan myös monia muita merkittäviä etuja, jotka ovat vaikuttaneet positiivisesti koko verkkosivuston toimintaan.
Ensinnäkin optimointi on parantanut merkittävästi sivuston käyttäjäkokemusta. Parempi käytettävyys ja selkeämpi rakenne ovat auttaneet konvertoimaan sivustolle saapuvan liikenteen entistä tehokkaammin, mikä näkyy suoraan lisääntyneenä asiakasmääränä ja parempina tuloksina.
Toiseksi hyvin toteutettu SEO tukee myös maksettua mainontaa. Esimerkiksi Google-mainonnan teho kasvaa, kun sivusto on hyvin optimoitu hakukoneiden ja käyttäjien tarpeisiin.
Jos päätän tulevaisuudessa hyödyntää Google-mainontaa Meion näkyvyyden vahvistamiseksi entisestään, se olisi nyt huomattavasti kustannustehokkaampaa kuin ennen SEO-työtä.
Nyt maksettu mainonta on muuttunut valinnaiseksi lisätehoksi — ei elinehdoksi.
SEO on Meion digistrategian kulmakivi
Meion koko digistrategia rakentuu vahvan SEO-pohjan varaan, mikä on mahdollistanut liiketoiminnan kasvun ilman suuria ja jatkuvia mainosbudjetteja. Hyvin optimoitu sivusto houkuttelee jatkuvasti laadukasta liikennettä, joka tukee yrityksen myyntiä ja kasvua pitkäjänteisesti. Tämä antaa minulle vapautta keskittyä muihin liiketoiminnan osa-alueisiin, sillä tiedän, että SEO-työ tuo pysyviä tuloksia.
Kun näkyvyyden perustukset on rakennettu kunnolla, yrityksen kasvu ei ole enää riippuvainen maksullisista mainoskampanjoista. Sen sijaan voin nauttia orgaanisen liikenteen tuomasta kestävyyden ja kustannustehokkuuden yhdistelmästä, joka kantaa hedelmää pitkälle tulevaisuuteen.
Google-mainonta vai SEO – kumpaan sijoittaisit 1000 € kuukaudessa?
Kysyin alussa, investoisitko itse mieluummin 1000 euroa kuukaudessa Google-mainontaan vai hakukoneoptimointiin?
Jos olet valmis sijoittamaan yritykseesi pidemmällä tähtäimellä ja haluat kasvattaa orgaanista näkyvyyttäsi ja rakentaa kestävämpää sekä tehokkaampaa markkinointia, laita mulle viestiä – selvitetään, voisinko olla juuri teille avuksi!




