Olet ehkä yrittänyt etsiä Googlesta sivustoasi, hakemalla palveluitasi erilaisilla avainsanoilla, mutta sivustosi ei vain millään tule hakutuloksissa esille. Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, onko Google ylipäätään indeksoinut sivustosi vai onko näkyvyys vain heikkoa.
Kysyn alkuun, onko sivustosi julkaistu äskettäin?
Yksi yleisimmistä syistä siihen, miksi Google ei löydä sivustoasi, on se, että sivusto on vastikään julkaistu, eli kyseessä on ihan uusi sivusto.
Alkuun kannattaakin selvittää, onko hakukonenäkyvyys oikeasti täysi nolla vai onko sivustosi näkyvyys vain heikkoa?
Hakukoneet tarvitsevat aikaa indeksoidakseen uudet verkkosivustot. Se ei tapahdu hetkessä, mutta voit kuitenkin nopeuttaa tätä prosessia ja lähettää sivustosi sitemapin ja indeksointipyynnön Googlelle. Tämän voit tehdä Google Search Console ‑tilin kautta.
Muista kuitenkin, että vaikka sivusto on julkaistu, vaatii hakukonenäkyvyyden muodostuminen kärsivällisyyttä. Voi kestää kuukausia, ennen kuin sivustosi löytää paikkansa hakutuloksissa.
Miksi verkkosivuni ei löydy Googlesta lainkaan?
Alkuun on tärkeää selvittää, että onko näkyvyys oikeasti täysi nolla (eli sivustosi ei ole lainkaan indeksoitunut Googleen) vai onko sivuston näkyvyys vain heikkoa.
Tämän voit tarkistaa helposti itse Googlesta site-komennolla.
Eli kirjoita Googlen hakukenttään ensin komento “site” ja kaksoispiste, ja sen perään oma domainisi. Esimerkiksi näin: site:meio.fi
Jos Google on ideksoinut sivustosi, listautuu hakutuloksiin näkyviin yksittäisiä sivujasi, jotka käytännössä Googlen hakutuloksista löytyvät.
Sivustoa ei löydy, ei edes site ‑komennolla
Jos huomaat, että sivustosi ei löydy (edes site ‑komennolla) hakukoneista, vaikka sivustosi on ollut jo pidempään olemassa, silloin asiaa kannattaa ehdottomasti tutkia enemmän.
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, ettei sivujen koodista löydy noindex-tageja, jotka voivat estää sivujen indeksoitumisen. Tämä ongelma saattaa johtua siitä, että sivustonkehittäjä on lisännyt nämä tagit sivuston rakennusvaiheessa ja ne ovat unohtuneet erikseen poistaa, vaikka sivusto olisi jo pitkään ollut käytössä.
Noindex-tagit siis kieltävät Googlea indeksoimasta sivuja Googlen hakutuloksiin.
Joillain yksittäisillä sivuilla tämä voi olla tarpeellistakin, esimerkiksi jokin erillinen “kiitos-sivu”, jonne asiakas ohjataan yhteydenoton jälkeen — tämän yksittäisen sivun ei usein haluta listautuvan näkyviin Googlen hakutuloksiin.
Lisäksi, robots.txt ‑tiedosto voi myös blokata sivujasi indeksoitumasta.
Miksi sivusto löytyy Googlesta niin huonosti?
Jos sivustosi on indeksoitunut Googleen, mutta siltikään sivusto ei löydy, kun etsit eri avainsanoilla tarjoamaasi, on tällöin kyseessä vain heikko hakukonenäkyvyys.
Olet ehkä saattanut panostaa ison summan rahaa hakukoneystävällisten sivujen luomiseen, mutta silti huomaat, että sivustosi ei kuitenkaan löydy hakutuloksista millään avainsanalla, jotka liittyvät palveluihisi.
Hakukonenäkyvyytesi tuntuu olevan suorastaan nolla — ja tähän voi olla monia eri syitä, kuten esimerkiksi:
Tekniset haasteet
Tekniset ongelmat voivat olla este sivustosi näkyvyydelle hakukoneissa.
Hakukoneet suosivat sivustoja, jotka tarjoavat parhaan käyttäjäkokemuksen. Sivuston tulee olla nopea, mobiiliystävällinen sekä helppokäyttöinen. Sivuston rakenne ja hakukoneystävälliset URL-osoitteet ovat myös tärkeitä tekijöitä.
Tarkista, että sivustosi sisältää asianmukaiset metaotsikot ja ‑kuvaukset, sekä optimoituja kuvia. Kaikki nämä tekniset seikat vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen.
Sisältöongelmat voivat olla esteenä
Toinen yleinen syy sivuston huonoon hakukonenäkyvyyteen voi olla puutteellinen tai huonolaatuinen sisältö.
Hakukoneet pyrkivät tarjoamaan käyttäjilleen parhaan mahdollisen vastauksen kysymyksiinsä, joten sivustosi sisällön tulisi olla informatiivista, uniikkia ja arvokasta.
Tarkista, että sivustollasi on laadukasta sisältöä, joka vastaa kävijöidesi tarpeisiin. Käytä avainsanoja strategisesti ja pyri tarjoamaan vastauksia yleisimpiin kysymyksiin, jotka liittyvät alaasi tai aiheeseesi.
Eli varmista, että sivustolla on korkealaatuista sisältöä, joka vastaa kävijöiden kysymyksiin ja tarpeisiin. Ja varmista myös, että sisältöä on tarpeeksi (jos sivustollasi on vain vähän sisältöä, on silloin todella haastavaa saavuttaa näkyvyyttä hakukoneissa).
Hakukoneystävällinen sivusto ei yksin riitä
Nykypäivänä lähes kaikki ammattimaisesti rakennetut sivustot toteutetaan jo valmiiksi hakukoneystävällisiksi (tai ainakin näin pitäisi oletuksena olla).
Eli vaikka sivustosi olisi alun perin rakennettu “hakukoneystävälliseksi”, se ei yksinään takaa hyviä sijoituksia hakukoneissa, etenkään silloin, jos kilpailua on vähänkin enemmän.
Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi vaatii enemmän kuin vain perusasioiden hallintaa. Kilpailluilla avainsanoilla rankkaaminen vaatii kattavampaa ja vahvaa strategiaa, joka sisältää niin teknisen puolen kuin sisältöjen hakukoneoptimoinnin.
Käy katsomassa konkreettinen esimerkki — mitä tapahtui julkaisun jälkeen, kun kaksi saman alan sivustoa julkaistiin samaan aikaan. Toinen sivustoista oli hakukoneoptimoitu ja toinen vain hakukoneystävällinen.
Tarvitsetko apua Google-näkyvyyden parantamiseen?
SEO ei ole pikavoitto, vaan pitkäjänteinen strategia, mutta hyvin hakukoneoptimoidut kotisivut tuovat asiakkaat suoraan sinun luoksesi, kuukaudesta ja jopa vuodesta toiseen.