Asiakascase

Pakilan Voimistelijat PNV

Verkko­sivu-uud­is­tus ja SEO | Miten yksi pääkaupunkiseudun suurim­mista ja pitkäikäisim­mistä urheiluseu­roista sai viimein verkkonäkyvyy­den, jon­ka se ansait­see.

Verkkosivut, jotka löytyvät – ja joilta ostetaan.

PNV - referenssi

Tulokset pähkinänkuoressa

  • Seka­va sivus­torakenne → selkeytet­ti­in ja jäsen­nelti­in
  • Hakuko­nenäkyvyys → Googlen 1. sivu 100+ tärkeäl­lä avain­sanal­la
  • Palveluhakuter­meil­lä liiken­teen kasvu +454 %
  • Asi­akas­määrä +40 % puolen vuo­den sisäl­lä

Käy tutus­tu­mas­sa PNV:n sivus­toon!

Verkkonäkyvyyden puute rajoitti kasvua

Pak­i­lan Voimis­teli­jat PNV ry on yksi pääkaupunkiseudun suurim­mista ja pitkäikäisim­mistä voimis­teluseu­roista. Se on tar­jon­nut liikun­nan iloa jo vuosikym­menten ajan – tuhan­sille lap­sille, nuo­rille ja aikuisille. Akti­ivisel­la ja arvoste­tul­la seu­ral­la oli vain yksi ongel­ma: PNV:tä ei löy­tynyt Googles­ta.

Yhteistyömme alus­sa:

  • PNV:n sivus­ton löysi Googles­ta vain brändi­haulla (eli seu­ran nimel­lä tai siihen suo­raan liit­tyvil­lä hauil­la), mut­ta ei sil­loin, kun haet­ti­in seu­ran tar­joamia palvelu­ja paikallis­es­ti (esim. “liikun­ta­har­ras­tus lapselle”, “las­ten liikun­ta helsin­ki” tai “aikuis­ten ryh­mäli­ikun­ta helsin­ki”).
  • Uudet asi­akkaat tuli­vat pääasi­as­sa tut­tavien tai aiem­pi­en asi­akkaiden suosi­tusten kaut­ta. Tämä rajoit­ti kasvumah­dol­lisuuk­sia ja teki asi­akashank­in­nas­ta ennakoima­ton­ta.
  • Sivus­tolle oli vuosien var­rel­la ker­tynyt val­tavasti sisältöä ilman suun­nitel­mallisu­ut­ta – lop­putu­lok­se­na oli vaikeasti hah­motet­ta­va kokon­aisu­us – sekä käyt­täjille että hakukoneille.

”Halusimme kas­vaa ja suun­ta oli selvä – mut­ta keinot oli­vat hukas­sa”

Miksi kukaan ei löytänyt seuraa verkosta?

Vas­taus on help­po ja hyvin yleinen: hakuko­nenäkyvyy­teen ei oltu vuosien saatossa panos­tet­tu lainkaan. 

”Emme olleet tietoisia, miten suuri merk­i­tys hakuko­neop­ti­moin­nil­la on uusien asi­akkaiden tavoit­tamises­sa – val­lal­la oli käsi­tys, että riit­tää, kun verkko­sivut ovat ole­mas­sa.”

Tilanne ja käsi­tys ei ole lainkaan harv­inainen – mut­ta onnek­si PNV:llä ongel­maan havah­dut­ti­in, ja halut­ti­in akti­ivis­es­ti kään­tää tilanne parem­paan.

Näin rakensimme pohjan vankalle ja kasvavalle näkyvyydelle

Pro­jek­tin alus­sa käyti­in perus­teel­lis­es­ti läpi van­han sivus­ton rakenne. Rak­en­simme uuden, selkeän ja käyt­täjäys­täväl­lisen sivus­ton, ja samal­la käyn­nis­timme hakuko­neop­ti­moin­nin. Tavoit­teena oli tehdä sivus­tos­ta hel­posti ymmär­ret­tävä, nav­igoita­va ja ennen kaikkea löy­det­tävä

“Meio ymmär­si toimi­alaamme heti ja toi ratkaisun pöytään. Yhteistyö oli luon­te­vaa alus­ta asti.”

Googlen ykkössivulle – vain muutamassa kuukaudessa

Kun taustal­la on laadukas ja pitkäjän­teinen toim­inta, on sen päälle help­po lähteä rak­en­ta­maan ansait­tua verkkonäkyvyyt­tä. Jo muu­ta­mas­sa kuukaudessa saimme PNV:n näkymään Googlen ensim­mäisel­lä haku­tu­los­sivul­la läh­es kaikil­la tärkeil­lä hakuter­meil­lä.

  • Googlen Top 10 ‑sijoituk­set kasvoivat +181 % jo kah­den ensim­mäisen kuukau­den aikana
  • Hakuli­ikenne ei tul­lut enää vain nimel­lä, vaan palveluhauil­la
  • Asi­akas­määrä kasvoi +40 % tavoitel­luis­sa ryh­mis­sä
  • PNV ei pelkästään näy parem­min – he myös tavoit­ta­vat oikeat ihmiset oikeaan aikaan, jol­loin markki­noin­ti toimii vai­vat­tomam­min ja tehokkaam­min
  • Uusi, selkeä sivus­to tar­joaa parem­man käyt­täjäkoke­muk­sen, joka houkut­telee asi­akkaak­si ja yhtey­de­not­toon – sekä on Googlen silmis­sä parem­pi!

100+ tärkeää avainsanaa Googlen kärjessä

Pro­jek­tin alus­sa PNV löy­tyi Googlen etu­sivul­ta 35 haku­sanal­la, joista suurin osa oli brändi­haku­ja. Nyt yli 100 avain­sanaa sijoit­tuu Googlen 1. sivulle – mukana mm. alueel­lisia ja toimi­alaan liit­tyviä ter­me­jä.

PNV sijoit­tuu nyt Googlen kärk­isi­joille esimerkik­si erit­täin hae­tu­il­la ja rel­e­van­teil­la paikallisil­la kuten “zum­ba helsin­ki”, “puis­to­jump­pa helsin­ki” ja “voimis­telu helsin­ki”, joil­la on usei­ta sato­ja kuukausit­taisia haku­ja  – ja se jos jokin on paikalliselle urheiluseu­ralle hieno tilanne!

Ilok­seni saan jakaa myös tyy­tyväisen asi­akkaani palautet­ta pro­jek­tis­tamme:

“Yhteistyö Meion kanssa oli alus­ta asti luon­te­vaa – he ymmär­sivät toimi­alaamme, kuun­te­liv­at aidosti tarpeita­mme ja ohja­si­vat pro­jek­tia selkeästi ja asiantun­tev­asti eteen­päin. Eri­tyisen arvokas­ta oli myös se, että opimme itse hakuko­neop­ti­moin­nin perusasioi­ta ja saimme konkreet­tista ymmär­rystä siitä, miten verkkonäkyvyyt­tä voi paran­taa pitkäjän­teis­es­ti.”

Tunnistatko oman tilanteesi tästä?

Moni yhdis­tys tai yri­tys luulee ole­vansa näkyvis­sä verkos­sa – vaik­ka todel­lisu­udessa hei­dät löytävät vain ne, jot­ka jo tun­te­vat hei­dät. Paikallisille yhdis­tyk­sille kuitenkin paikalli­nen näkyvyys verkos­sa on tärkeä, kus­tan­nuste­hokas ja yleen­sä pitkäaikainen tapa löytää uusia jäseniä toim­intaansa ja tul­la näkyväm­mäk­si alueel­laan.

Hyvä uuti­nen on kuitenkin tämä: näkyvyys ei syn­ny vahin­gos­sa, sen voi aina rak­en­taa – ja me autamme teitä siinä mielel­lämme.

Yli 10-vuo­tisen digi­markki­noin­tiu­rani aikana olen saanut aut­taa lukuisia asi­akkai­tani otta­maan merkit­täviä askelei­ta eteen­päin verkkonäkyvyy­den, myyn­nin ja markki­noin­nin kehit­tämisessä. Kun verkko­sivus­to on teknis­es­ti toimi­va ja sisäl­löiltään houkut­tel­e­va, tuot­taa myös markki­noin­ti parem­pia tulok­sia.

Ota yhteyt­tä – keskustel­laan verkko­sivu­jenne tilanteesta ja tehdään suun­nitel­ma, miten saamme teillekin näkyvyy­den, jon­ka sivus­tonne ansait­see!

Verkkosivut, jotka löytyvät – ja joilta ostetaan. Joko aloitetaan?

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.