nettisivujen suunnittelu
Meion blogi

Nettisivujen suunnittelu on tärkeä vaihe

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Nettisivujen suunnittelu on kriittisen tärkeä vaihe, kun luodaan uutta toimivaa ja houkuttelevaa verkkosivustoa tai uudistetaan vanhaa. Hyvä suunnitteluprosessi takaa laadukkaan lopputuloksen.

Verkkosivujen suunnittelu käytännössä

Hyvin suun­nitel­lut koti­sivut tar­joa­vat kävi­jöille miel­lyt­tävän ja helpon käyt­tökoke­muk­sen. Sisältö­jen suun­nit­telus­sa on tärkeää huomioi­da myös käyt­täjien eri ostopo­lut. Hyvä net­ti­sivu tar­joaa asi­akkaalle hel­posti ja nopeasti sen tiedon, mitä asi­akas on juuri sil­lä het­kel­lä etsimässä.

Jos tavoit­teesi on saa­da sivus­ton kaut­ta uusia asi­akkai­ta ja toiv­ot, että verkko­sivus­tosi löy­tyy hakukoneista mah­dol­lisim­man hyvin, on siinä tapauk­ses­sa jo suun­nit­telu­vai­heessa tärkeää pohtia, kuin­ka verkko­sivu saadaan löy­tymään Googlen haku­tu­lok­sista mah­dol­lisim­man hyvin.

Hyvin toteutetut net­ti­sivut mak­sa­vat itsen­sä nopeasti takaisin.

Käy kat­so­mas­sa konkreet­ti­nen esimerk­ki tulok­sista, ja suurin syy, mik­si hakuko­neop­ti­moi­tu­i­hin koti­sivui­hin kan­nat­taa sijoit­taa. Mitä tapah­tui sivus­to­jen julikaisun jäl­keen, kun kak­si saman alan sivus­toa julka­isti­in samaan aikaan — toinen sivus­toista oli hakuko­neop­ti­moitu ja toinen vain teknis­es­ti hakukoneystävälli­nen.

Mitä nettisivujen suunnittelussa on tärkeää huomioida?

Nettisivujen tavoite

Alku­un on tärkeä miet­tiä verkko­sivus­ton tärkeim­mät tavoit­teet. Yleen­sä net­ti­sivun tavoite on taval­la tai toisel­la lisätä yri­tyk­sen myyn­tiä, tai esimerkik­si jakaa tietoa.

Tavoit­teen olisi tärkeää aina olla mitat­tavis­sa. Net­ti­sivu­jen suun­nit­telu kan­nat­taakin aloit­taa lis­taa­mal­la tavoit­teet paper­ille konkreet­tiseen muo­toon.

Nettisivun rakenteen suunnittelu

Tässä vai­heessa kan­nat­taisi toteut­taa ainakin tiivis avain­sanatutkimus, jot­ta saadaan käsi­tys siitä, että mis­tä kaik­ista eri aiheista kan­nat­taa ainakin oma sivu toteut­taa. Varsinkin oleel­lisim­mille avain­sanoille on tärkeää luo­da aina oma sivu eli oma välile­ht­en­sä.

Net­ti­sivun rak­en­teesta on tärkeää myös luo­da mah­dol­lisim­man käyt­täjäys­tävälli­nen ja selkeä kokon­aisu­us, joka vas­taa kävi­jöi­den tarpeisi­in ja tavoit­teisi­in.

Selkeä ja hyvä rakenne on siis tärkeää niin käyt­täjien kuin hakuko­nenäkyvyy­denkin vinkke­listä. 

Avain­sanatutkimuk­sen rooli koros­tuu, kun net­ti­sivun halu­taan löy­tyvän hakukoneista mah­dol­lisim­man hyvin.

Nettisivun sisältöjen suunnittelu

Net­ti­sivu­jen sisäl­löt ovat niin käyt­täjän kuin hakuko­neop­ti­moin­ninkin kannal­ta kaik­ista tärkein asia verkko­sivul­la, joten sisältöi­hin kan­nat­taa panos­taa!

Kun net­ti­sivun rakenne on suun­nitel­tu, on seu­raa­va askel lähteä suun­nit­tele­maan sivuille tule­vaa sisältöä. Yleen­sä sisäl­löt löytävät lop­ullisen muo­ton­sa sivus­ton raken­nuk­sen yhtey­dessä, mut­ta on tärkeää hyvis­sä ajoin etukä­teen suun­nitel­la jokaisen sivun sisältöä ja sisältöraken­net­ta.

Tek­sti- ja kuva­ma­te­ri­aalien on olta­va selkeitä, kiin­nos­tavia ja hel­posti ymmär­ret­täviä, jot­ta kävi­jät viihtyvät sivus­tol­la. 

Hyvät sisäl­löt herät­tävät mie­lenki­in­toa, aut­ta­vat luo­maan halut­tu­ja mieliku­via yri­tyk­sen tar­joamista tuot­teista tai palveluista ja kan­nus­ta­vat kävi­jöitä tekemään halut­tu­ja toimen­piteitä.

Nettisivun layoutin suunnittelu

Etu­sivun lay­outin eli ns. leiskan suun­nit­telu on keskeinen vai­he, sil­lä se luo ensi­vaikutel­man yri­tyk­ses­tä ja määrit­telee koko sivus­ton visuaalisen ilmeen.

Etu­sivun tulee olla houkut­tel­e­va, infor­mati­ivi­nen ja ammat­ti­mainen, jot­ta se vaku­ut­taa kävi­jät yri­tyk­sen luotet­tavu­ud­es­ta. 

Yhden­mukaisu­us on tärkeää, jot­ta sivus­tos­ta muo­dos­tuu selkeä ja yht­enäi­nen kokon­aisu­us. Tässä yhtey­dessä määritel­lään myös väri- ja font­ti­valin­nat (jos näitä ei vielä ole määritel­ty valmi­ik­si).

Kaipaako verkko­sivusi uud­is­tus­ta? Kat­so lisää koti­sivu­palveluista!

Valitse kotisivualusta, joka vastaa parhaiten juuri sinun yrityksen tarpeita ja tavoitteita

Koti­sivu­jen alus­tan val­in­ta on tärkeä päätös, se vaikut­taa muun muas­sa käyt­täjäkoke­muk­seen, hakuko­nenäkyvyy­teen, tur­val­lisu­u­teen ja ylläpi­don help­pouteen. Val­it­se­masi alus­ta vaikut­taa myös siihen, kuin­ka help­poa uusien sisältö­jen lisäämi­nen tai nyky­is­ten sisältö­jen päivit­tämi­nen on jatkos­sa. Lisäk­si alus­ta vaikut­taa siihen, mil­laisia omi­naisuuk­sia sivuil­la voidaan käyt­tää tai kuin­ka hyvin alus­ta on esimerkik­si opti­moivis­sa hakukoneille.

Asi­akkaiden kannal­ta on tärkeää, että sivus­to on mah­dol­lisim­man selkeä ja help­pokäyt­töi­nen, mut­ta yhtä tärkeää on, että verkko­sivus­toa on jatkos­sa myös help­po ylläpitää.

Jos jatkos­sa sivus­ton ylläpi­to on kovin han­kalaa tai aikaa vievää, syö se tule­vaisu­udessa todel­la paljon aikaasi. Sik­si myös ylläpitäjälle helpot koti­sivut ovat erit­täin tärkeät.

Koti­sivu­jen rak­en­tamiseen on tar­jol­la paljon eri­laisia alus­to­ja, kuten esimerkik­si Word­Press, Wix, Square­space ja Webn­ode. Itse olemme valin­neet Word­Pressin koti­sivu­jen rak­en­tamiseen sen monipuolisu­u­den, luotet­tavu­u­den sekä hakukoneystäväl­lisyy­den takia.

Laadukkaiden verkkosivujen suunnittelussa on tärkeää huomioida sivuston latausnopeus

Net­ti­sivu­jen latausnopeus vaikut­taa suo­raan kävi­jöi­den tyy­tyväisyy­teen, kon­ver­sio­pros­ent­ti­in ja hakuko­nenäkyvyy­teen.

Nopeus on omi­naisu­us, jota voi olla vaikea kor­ja­ta jälkikä­teen, jos siihen ei kiin­nitetä suun­nit­telus­sa huomio­ta. Esimerkik­si liialli­nen määrä huonos­ti koo­dat­tu­ja lisäosia tai suuri määrä raskai­ta ele­ment­te­jä voi merkit­tävästi hidas­taa sivus­ton latau­tu­mista.

Tämä saat­taa johtaa kävi­jöi­den turhau­tu­miseen ja hei­dän pois­tu­miseen­sa sivus­tol­ta ennen kuin he ovat edes näh­neet sen sisältöä. Lisäk­si hitaat sivus­tot saa­vat usein heikom­man sijoituk­sen hakukone­tu­lok­sis­sa, sil­lä Google arvostaa nopeaa käyt­täjäkoke­mus­ta. Nopeu­sop­ti­moin­nis­sa on tärkeää ottaa huomioon myös sivus­ton toimivu­us eri lait­teil­la.

Nykyään mobi­ililait­tei­den käyt­tö on yleistynyt huo­mat­tavasti, ja esimerkik­si Google käyt­tää nyky­isin ensisi­jaise­na arvioin­tikri­teer­inä nimeno­maan sivus­ton nopeut­ta mobi­ilis­sa.

Jo sivuston suunnitteluvaiheessa on tärkeää pohtia, kuinka sivusto saadaan löytymään hakukoneista

Mik­si suun­nit­telisit koti­sivut, joi­ta kukaan ei löy­dä?

Avain­sanatutkimuk­sen, hakuko­neop­ti­moin­nin ja hyvän suun­nit­telun avul­la voit varmis­taa, että oikea kohdeyleisösi löytää jatkos­sa net­ti­sivusi. Nämä vai­heet ovat on olen­nainen osa laadukkaiden net­ti­sivu­jen suun­nit­telua sekä jatku­vaa kehit­tämistä.

Kun otat hakuko­neop­ti­moin­nin huomioon jo suun­nit­telupros­es­sis­sa, voit rak­en­taa net­ti­sivus­ton rak­en­teen ja sisäl­lön siten, että se vas­taa mah­dol­lisim­man hyvin kohdeyleisösi hakuky­se­ly­i­hin ja tarpeisi­in.

Tämä aut­taa hakukonei­ta ymmärtämään sivus­tosi aihealueen parem­min ja sijoit­ta­maan sen rel­e­vant­tei­hin haku­tu­lok­si­in.

Käy kat­so­mas­sa konkreet­ti­nen esimerk­ki — mitä tapah­tui julka­isun jäl­keen, kun kak­si saman alan sivus­toa julka­isti­in samaan aikaan. Toinen sivus­toista oli hakuko­neop­ti­moitu ja toinen vain teknis­es­ti hakukoneystävälli­nen.

Suunnittele nettisivujen CTA:t hyvin

Call to Action eli CTA

Hyvä CTA net­ti­sivuil­la on sel­l­ainen, joka houkut­telee ja kan­nus­taa kävi­jöitä suorit­ta­maan halu­tun toimin­non.

Tässä on muu­tamia vinkke­jä, miten luo­da hyvä CTA net­ti­sivuille:

  1. Selkeä ja houkut­tel­e­va viesti: CTA:n tulisi olla selkeästi ilmais­tu ja houkut­tel­e­va. Käytä ytimekkäitä ja vaikut­tavia sano­ja, jot­ka herät­tävät kiin­nos­tuk­sen ja kut­su­vat toim­intaan.
  2. Näkyvyys ja kon­trasti: CTA:n tulee erot­tua sivun muus­ta sisäl­löstä. Käytä näkyviä väre­jä, erot­tuvia painikkei­ta tai mui­ta graafisia ele­ment­te­jä, jot­ka kiin­nit­tävät huomion. Kon­trastin luomi­nen taus­taväri­in tai muuhun sivus­ton ele­ment­ti­in aut­taa CTA:ta erot­tumaan.
  3. Sijoit­telu: CTA:n sijoit­telul­la on merk­i­tys­tä. Ase­ta se strate­giselle paikalle sivul­la, jos­sa kävi­jän silmä kiin­nit­tyy luon­tev­asti. Tyyp­il­lisiä paikko­ja ovat esimerkik­si sivun yläre­una, sisältöalueen lopus­sa tai tärkeän sisäl­lön yhtey­dessä.
  4. Toimin­nan selkeys: CTA:n tulee ker­toa selkeästi, mitä kävi­jän odote­taan tekevän. Käytä konkreet­tisia ja toim­intaan kan­nus­tavia ver­be­jä, kuten “Osta nyt”, “Lataa ilmainen opas” tai “Ota yhteyt­tä”. Varmista, että kävi­jä ymmärtää, mitä hän saa tai mitä etua hän saavut­taa, kun klikkaa CTA:ta.
  5. Respon­si­ivi­su­us: CTA:n tulee toimia saumat­tomasti kaikil­la lait­teil­la, oli­pa kävi­jä sit­ten tietokoneel­la, tabletil­la tai puhe­limel­la. Varmista, että CTA on hyvin näkyvis­sä ja hel­posti painet­tavis­sa mobi­ililait­teil­la.

Muista tes­ta­ta ja opti­moi­da!

Tes­taa eri­laisia CTA-muo­to­ja, sanaval­in­to­ja, väre­jä ja sijoit­telua. A/B‑testaus aut­taa myös selvit­tämään, mikä CTA toimii parhait­en kohdeyleisösi kanssa eri­lai­sis­sa tilanteis­sa.

Seu­raa ja analysoi CTA:n suori­tuskykyä ja tee tarvit­tavia muu­tok­sia tulosten paran­tamisek­si. Pie­nil­läkin eroil­la voi olla iso­ja vaiku­tuk­sia kon­ver­sioiden määrään.

Ethän myöskään uno­h­da ostopol­un alus­sa ole­via kävi­jöitä, hei­hin ei vält­tämät­tä heti pure suo­rat myyn­ti­in tähtäävät CTA:t.

Älä unohda sivuston analytiikkaa

Verkko­sivu­jen suun­nit­telu­vai­heessa on myös hyvä kir­ja­ta ylös toim­into­ja ja tavoit­tei­ta, joi­ta tule­val­la sivus­tol­la halu­taan seu­ra­ta.

Ana­lyti­ikkatyökalu­jen, kuten Google Ana­lyt­ic­sin avul­la voit seu­ra­ta sivus­tosi suori­tuskykyä, liiken­nemääriä, käyt­täjien käyt­täy­tymistä ja tavoit­tei­den toteu­tu­mista.

Näin saat myös arvokas­ta tietoa sivus­ton kehit­tämisek­si ja opti­moimisek­si tule­vaisu­udessa.

Jos ana­lyti­ikan hyö­dyn­tämi­nen ei ole itselle­si kovin tut­tua, kan­nat­taa heti net­ti­sivu­jen raken­nus­pros­essin yhtey­dessä rak­en­taa ammat­ti­laisen avul­la myös kon­ver­sioseu­ran­ta net­ti­sivulle valmi­ik­si, jot­ta tärkeimpiä tavoit­tei­ta pystyt­täisi­in mah­dol­lisim­man tarkasti seu­raa­maan.

Laadukkaan nettisivut kunnioittavat myös tietosuojaa

Verkko­sivus­to­jen tieto­suo­javaa­timuk­set ovat viime vuosi­na kiristyneet merkit­tävästi. Tästä syys­tä laadukkaiden net­ti­sivu­jen suun­nit­telupros­es­sis­sa on tärkeää muis­taa huomioi­da tieto­suo­jaseloste sekä eväste­vaa­timuk­set.

Nykyään net­ti­sivu­jen halti­joiden on selkeästi ilmoitet­ta­va sivus­toil­la käyte­ty­istä evästeistä ja pyy­det­tävä kävi­jöi­den suos­tu­mus niiden käyt­töön. Tämä vaa­timus kos­kee käytän­nössä kaikkia verkko­sivus­to­ja, kos­ka läh­es jokaisel­la net­ti­sivus­tol­la käytetään evästeitä (esimerkik­si kävi­jäseu­ran­taan tai sivus­ton ihan perus­toim­intoi­hin).

Eväste­ban­ner­in on olta­va selkeä, ja siinä on ker­rot­ta­va, mihin tarkoituk­si­in evästeitä käytetään. Lisäk­si kävi­jän on voita­va hel­posti myös kieltäy­tyä evästei­den käytöstä.

Varmista, että evästebanneri toimii oikein (eli vaatimusten mukaisesti)

Suos­tu­muk­sen han­kkimi­nen evästei­den käyt­töön aset­taa myös teknisiä vaa­timuk­sia esimerkik­si net­ti­sivus­ton kävi­jäseu­ran­nalle. Seu­ran­nan on olta­va toteutet­tu siten, että se ei aktivoidu automaat­tis­es­ti ennen kuin kävi­jä on hyväksynyt ana­lyti­ikkaeväs­teet.

Ei riitä, että eväste­ban­neri näkyy ja on net­ti­sivul­la ole­mas­sa, vaan se täy­tyy olla myös oikein asen­net­tu, jot­ta tieto­ja kerätään vas­ta sit­ten, kun kävi­jä on antanut eril­lisen luvan tieto­ja kerätä.

On suositeltavaa päivit­tää net­ti­sivus­ton evästekäytän­nöt ja toteut­taa tarvit­ta­vat tekniset ratkaisut evästei­den hallintaan ja kävi­jäseu­ran­taan, jot­ta varmis­te­taan vaa­timusten­mukaisu­us ja hyvät tieto­suo­jakäytän­nöt.

Nettisivujen suunnittelija haussa?

Jos kaipaat apua uuden verkko­sivus­ton toteu­tuk­ses­sa tai ole­mas­sa ole­van koti­sivun uud­is­tuk­ses­sa, ota yhteyt­tä — selvitetään, voisinko olla sopi­va kump­pani pro­jek­ti­isi. Täältä löy­dät lisäti­etoa minus­ta, Meios­ta sekä koti­sivupro­jek­teista.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.